Victoria 2 Review

, Τετάρτη 8 Σεπτέμβριος 2010 0  

Βρισκόμαστε στο έτος 1836. Η στέψη της Βασίλισσας Βικτόριας, της γυναίκας που θα έβλεπε την Βρετανική Αυτοκρατορία να φτάνει στην οικουμενική παντοδυναμία της, είναι προ των πυλών. Η Βικτόρια βασίλεψε πάνω από 60 χρόνια, βλέποντας την κοινωνική, πολιτική, καλλιτεχνική, τεχνολογική, βιομηχανική εκμοντέρνιση της χώρας της αλλά και ολόκληρου του Δυτικού Κόσμου, ο οποίος τότε επεκτάθηκε και πέρα από την “Δύση” μέσω των αποικιών του. Δεν είναι τυχαίο ότι αυτή η περίοδος αλλαγών και προόδου του 19ου αιώνα πήρε το όνομα της.

Ασφαλώς λοιπόν με την Βικτοριανή Εποχή ασχολείται το Victoria 2. O πρώτος τίτλος κυκλοφόρησε το 2003 με την μηχανή του Europa Universalis 2 και έγινε ένα cult hit ανάμεσα στους θαυμαστές των ιστορικών grand strategy games. Έγινε γνωστό για την πολύ μεγάλη δυσκολία στην εκμάθηση του, την πολυπλοκότητα του αλλά και την ικανοποίηση που προσέφερε σε όσους τόλμαγαν να ασχοληθούν τελικά με αυτό το και να πάρουν τα ινία ενός οποιουδήποτε κράτους της εποχής στα χέρια τους, με όλες τις πολιτικές, οικονομικές, εμπορικές, διπλωματικές και φυσικά στρατηγικές του διαστάσεις.

Μετά από χρόνια παρακλήσεων των fans που ήθελαν να δουν ένα νέο Victoria, με ανανεωμένα γραφικά, χάρτη, περισσότερες επαρχίες, ένα πιο διαισθητικό UI και τέλος πάντων όλα όσα μπορεί να προσφέρει ένα παιχνίδι που φτιάχνεται τώρα και όχι το 2003, η Paradox ανακοίνωσε πέρσι το καλοκαίρι την ανάπτυξη του Victoria 2. Η ίδια η εταιρία ήξερε πως θα ήταν πολύ δύσκολο να βγάλει κέρδος από αυτόν τον τίτλο, αφού απευθύνεται σε ένα πολύ περιορισμένο κοινό, ακόμα και εντός του είδους. Μάλιστα, ο Fredrik Wester, CEO της Paradox Interactive, δήλωσε στα forums του studio πως αν το παιχνίδι καταφέρει να φέρει κέρδος, θα ξυρίσει το κεφάλι του και θα αναρτήσει φωτογραφίες!

Άλλος για Χίο τράβηξε κι άλλος για Μυτιλήνη (κι άλλος για Μικρασία).

“We are not Blizzard to be able to only release a game “when it's done”, είχαν σχολιάσει για το Victoria 2 οι δημιουργοί. Μικρά studio/εκδότες όπως είναι η Paradox δεν μπορούν να ρισκάρουν οικονομικά να καθυστερήσουν ένα παιχνίδι, ακόμα και όταν δεν είναι 100% έτοιμο στην ώρα του. Η ιστορία είναι γνωστή: μετά την κυκλοφορία και με βάσει τα εκατοντάδες παράπονα και υποδείξεις των παικτών, το ένα patch βγαίνει μετά το άλλο μέχρι το παιχνίδι τελικά να είναι τουλάχιστον playable. Αυτή η δημιουργική συνεργασία είναι μια πραγματικότητα με την οποία έχουν συμβιβαστεί οι παίκτες τέτοιων niche games.

Ακόμα και έτσι, το Victoria 2 θεωρήθηκε μια από τις πιο “έτοιμες” κυκλοφορίες στην ιστορία του studio και είναι σε πολύ καλύτερη αρχική κατάσταση από, π.χ, το Hearts of Iron III (το οποίο όταν βγήκε ήταν κλάσης κατώτερο του ΙΙ). Ο χάρτης του είναι ένας από τους καλύτερους που έχουν κυκλοφορήσει σε παιχνίδι τέτοιου στιλ. Η μουσική, αν και δεν είναι αδειοδοτημένη από δισκογραφικές κλασικής μουσικής όπως του πρώτου “Vicky”, είναι από τον συνθέτη της μουσικής όλων των τελευταίων δημιουργιών της Paradox, τον Andreas Waldentoft, και πραγματικά αρχικά δεν μπορούσα να ξεχωρίσω αν ήταν ζωντανές ηχογραφήσεις ρομαντικών καλλιτεχνών ή αν όντως ήταν OST. Τα γραφικά είναι σε ένα πολύ αξιοπρεπές επίπεδο, με την εμφάνιση των μονάδων να αλλάζουν με την πάροδο του χρόνου, με πολλά διαφορετικά (3D!) μοντέλα και γενικότερα τα επίπεδα παραγωγής είναι ικανοποιητικά: οι φωτογραφίες που χρησιμοποιούνται και η ιστορική έρευνα στην οποία βασίζεται το παιχνίδι είναι απαράμιλλη, αν και μερικό υλικό ανακυκλώθηκε από το πρώτο Vicky.

Αν δεν μπορείτε να προσέξετε τις ανωμαλίες αυτού του χάρτη, μάλλον το Victoria 2 δεν είναι για εσάς!

Η κεντρική διαφορά του τι προσπαθεί να καταφέρει το Victoria 2 σε σχέση με τον προκάτοχο του αντικατοπτρίζεται στην έλλειψη διατήρησης μιας κάποιας ιστορικής ακρίβειας και συνέχειας κατα την διάρκεια κάθε παρτίδας. Αυτό είναι χαρακτηριστικό όλων των κυκλοφοριών του studio από το Europa Universalis 3 και μετά. Δηλαδή στο πρώτο Victoria υπήρχαν συγκεκριμένα events τα οποία πυροδοτούσαν σε συγκεκριμένες πραγματικές ημερομηνίες για να προκαλέσουν πολέμους οι οποίοι συνέβησαν πραγματικά αλλά δεν θα μπορούσαν να εξομοιωθούν οι συνθήκες των αφορμών τους μέσω της μηχανής του παιχνιδιού. Με την χρήση events ξεκίναγε ο Α' Παγκόσμιος Πόλεμος, οι Βαλκανικοί Πόλεμοι, ο Αμερικάνικος Εμφύλιος κτλ. Εκτός ελάχιστων εξαιρέσεων, τα “ντετερμινιστικά” events τέτοιου είδους έχουν εξαφανιστεί από την νέα έκδοση του παιχνιδιού. Πλέον δεν υπάρχει κανένας “ρεαλιστικός” φραγμός για το που μπορεί να φτάσει κάθε παρτίδα, όπως θα λέγαμε, in true alternate history fashion. Αυτό ενοχλεί κάποιους παίκτες αλλά αρέσει σε άλλους. Εγώ βρίσκομαι κάπου στην μέση: σίγουρα θα ήταν ωραίο αν ήταν προγραμματισμένες μέσα στο παιχνίδι οι συνθήκες για το διπλωματικό ντόμινο που οδήγησε στον Α' Παγκόσμιο Πόλεμο. Όμως το παιχνίδι προσπαθεί σε κάθε παρτίδα ένας τέτοιος πόλεμος να προκύπτει μέσω της (αν)ισορροπίας μεταξύ των εκάστοτε Μεγάλων Δυνάμεων, δηλαδή οι συνθήκες να είναι δυναμικές και ενσωματωμένες στην μηχανή του παιχνιδιού. Αυτό είναι βήμα προς την σωστή κατεύθυνση.

Ποιος είναι όμως ο στόχος του Victoria 2 Το παιχνίδι δεν έχει ουσιαστικά στόχους. Ο παίκτης θέτει τους δικούς του στόχους ανάλογα με την διάθεση του και την χώρα που επιλέγει. Αν επιλέξει μια από τις Μεγάλες Δυνάμεις, ας πούμε την Γαλλία ή την Γερμανία (Πρωσία), ένας ρεαλιστικός στόχος θα ήταν να εκτοπίσει την Βρετανία ως την νο.1 Δύναμη και να κατακτήσει μεγάλες περιοχές του κόσμου. Αν επιλέξει μια δευτερεύουσα Δύναμη, π.χ. το Βέλγιο, το οποίο θεωρείται και το ιδανικότερο κράτος για τους αρχάριους, ένας ρεαλιστικός στόχος θα ήταν να αναπτύξει αρκετό Prestige, Βιομηχανική Παραγωγή και Στρατιωτική Δύναμη, τις τρεις μονάδες μέτρησης “κύρους” στο παιχνίδι, ώστε να γίνει μέλος στο κλαμπ των οκτώ Μεγάλων Δυνάμεων και να ασκεί πραγματική επιρροή στον κόσμο. Αν επιλέξει μια μικρή και ανίσχυρη χώρα, όπως την Ελλάδα του 1836, μπορεί στόχος να είναι απλά να επιβιώσει οικονομικά και εδαφικά, να ξεκινήσει Βιομηχανία ή να κατακτήσει κάποια εδάφη με την βοήθεια Δυνατών συμμάχων...

Τα γραφικά είναι κορυφαία για το είδος.

Οι πιθανοί στόχοι δεν είναι όμως μόνο στρατιωτικοί. Το Victoria 2 είναι από τα λίγα παιχνίδια τα οποία δεν δίνουν απόλυτη έμφαση στα στρατιωτικά θέματα αλλά παρουσιάζει μια ολιστική εικόνα της διοίκησης ενός κράτους. Για την κατανόηση του και σωστό παίξιμο λίγο-πολύ απαιτείται γνώση ιστορικών πραγματικοτήτων της εποχής (αν και σε εμένα δούλεψε αντίστροφα – το ενδιαφέρον μου εντάθηκε αφού έπαιξα για πρώτη φορά Victoria...) Όλα παίζουν ρόλο: οι κοινωνικές αλλαγές της εποχής (άνοδος του σοσιαλισμού και της εργατικής τάξης), οι κανόνες του εμπορίου, το οποίο είναι βασικότατο για την κρατική οικονομία και άρα τα έσοδα, οι εφευρέσεις και η τεχνολογική ανάπτυξη η οποία βασίζεται στο μορφωτικό επίπεδο της χώρας, η βιομηχανική ανάπτυξη η οποία, ανάλογα με τις πολιτικές της χώρας (ελεύθερη αγορά), μπορεί και να μην βρίσκεται καν στα χέρια του παίκτη-κυβέρνησης αλλά στα άπληστα χέρια των καπιταλιστών...

Καλά μέχρι εδώ. Όμως τα πολλά bugs του παιχνιδιού εμποδίζουν τις παρτίδες να κυλήσουν ομαλά και ρεαλιστικά... Καπιταλιστές είναι ανεξήγητα άφραγκοι και επαναστατούν (πόσο μάλλον να χτίσουν φάμπρικες), οι Μεγάλες Δυνάμεις δεν δημιουργούν συμμαχίες μεταξύ τους, άλλοτε είναι υπερβολικά επιθετικές άλλοτε απίστευτα παθητικές, όσο και αν υπάρχουν μερικές πρώτες ύλες απλά είναι αδύνατο να φτάσουν στις αποθήκες του κράτους και άρα στα εργοστάσια, αν αυτά υπάρχουν όπως είπαμε... Γενικά, το παιχνίδι έχει προβλήματα, σε μερικές περιπτώσεις πολύ έντονα, ενοχλητικά, απογοητευτικά... με δυο λέξεις, game-breaking. Από ένα σημείο και μετά δε, αν ο υπολογιστής του παίκτη δεν έχει 4GB RAM και σούπερ επεξεργαστή, οι μέρες κυλάνε αργάαα...

The life and times of a Greek soldier (in numbers).

Όμως πλέον έχουμε μάθει από αυτά. Η εμπειρία που προσφέρει το Victoria 2 δεν νομίζω ότι μπορεί να βρεθεί πουθενά αλλού στον χώρο του gaming. Η ολιστική στρατηγική, η διακυβέρνηση κάθε πλευράς ενός κράτους, η ικανοποίηση όταν αυτό ανεβαίνει τα σκαλοπάτια στην κλίμακα των Μεγάλων... Το είπαμε: η Paradox δεν είναι Blizzard. Με την βοήθεια όμως των παικτών, των αφοσιωμένων δημιουργών αλλά και των modders που αναμφίβολα θα κάνουν για άλλη μια φορά το θαύμα τους, το Victoria II θα είναι σύντομα ένα παιχνίδι-σταθμός στα Grand Strategy. Θα έχει άραγε αρκετό αντίκτυπο ούτως ώστε να φάει ο Fredrik το καπ... θέλω να πω, να ξυρίσει το κεφάλι του; Ας ελπίσουμε!

+ Καταπληκτικός, λεπτομερής χάρτης
+ Δυναμική και ισχυρή μηχανή παιχνιδιού
+ Ικανοποιητικά επίπεδα παραγωγής
+ Μοναδική εμπειρία στον χώρο των Grand Strategy
+ Δυνατή υποστήριξη από δημιουργούς, community και modders

- Κλασικά bugs που καταστρέφουν την αίσθηση
- Από τα πιο δύσκολα στην εκμάθηση παιχνίδια που υπάρχουν
- Άγνωστο το πότε το παιχνίδι θα είναι 100% playable

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

Πλατφόρμα: PC
Έκδοση: Paradox
Ανάπτυξη: Paradox
Διάθεση: Beacon Multimedia
Είδος: Grand strategy
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.victoria2.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 13/8/2010
PEGI: 12