alt text

Thimbleweed Park Review

Η ρετρό αισθητική φαίνεται να έχει επιστρέψει για τα καλά στα adventure games. Γνωστοί για την δουλειά τους στη LucasArts (Maniac Mansion, Monkey Island κλπ.), οι Ron Gilbert και Gary Winnick μας φέρνουν το Thimbleweed Park, ένα ρετρό point and click adventure που μοιάζει να συνδυάζει χαρακτηριστικά από όλη τη διαδρομή των δύο game designers. Πρόκειται για ένα must τίτλο για όσους δεν μεγάλωσαν με adventure δεκαετιών '80 και '90, ενώ οι παλιοί έχουν την ευκαιρία να θυμηθούν τα παιδικά τους χρόνια.

Το Thimbleweed Park ξεκινάει κάπως απότομα, χωρίς να εξηγεί ποιος είστε ή πού ακριβώς βρίσκεστε. Με έντονα ατμοσφαιρικά στοιχεία της επιτυχημένης σειράς μυστηρίου Twin Peaks του 1990 -με την εύρεση ενός πτώματος αντί για το αγνοούμενο κορίτσι- μπαίνετε γρήγορα στο κλίμα του παιχνιδιού και δύσκολα το αφήνετε από τα χέρια σας. Δύο πράκτορες του FBI φτάνουν στην μικρή πόλη Thimbleweed Park για να εξιχνιάσουν το φόνο. Όπως και στο Twin Peaks, είναι ξεκάθαρη η κόντρα μεταξύ πρακτόρων του FBI και σερίφη που κυριολεκτικά... τα κάνει όλα μόνος του, όμως, σε αντίθεση με τη σειρά, η ιστορία εξελίσσεται με έντονα χιουμοριστικό τρόπο και ποικίλους χαρακτήρες. Εκτός από τον νεαρό πράκτορα Reyes και την μυστηριώδη πράκτορα Ray, παίρνετε το ρόλο του αθυρόστομου κλόουν Ransome που έχει πέσει θύμα κατάρας, της επίδοξης game developer Delores και του Franklin, ενός φαντάσματος που προσπαθεί να μιλήσει στην κόρη του για τελευταία φορά. Παρά τις διαφορές τους, όλοι συνδέονται με μια κοινή ιστορία. Στην πλειονότητά τους, οι διάλογοι είναι απολαυστικοί και χιουμοριστικοί. Οι πράκτορες ανησυχούν για το αν το πτώμα θα αρχίσει να... “πιξελιάζει”, βρίσκετε το “αλυσοπρίονο της προσδοκίας” και κερδίζετε ένα μοντέλο διαστημοπλοίου μέσα σε μπουκάλι. Καθόλη την διάρκεια του παιχνιδιού, “κοροϊδεύετε” το πόσο κουραστικά είναι τα adventure, καθώς παράλληλα μαζεύετε ό,τι βλέπετε μπροστά σας (ακόμη και λευκές κουκκίδες από το πάτωμα), με αρκετές αναφορές σε παλαιότερα παιχνίδια, τηλεοπτικές σειρές και άλλα από την εποχή του '80 και του '90.

Ο χειρισμός είναι παραδοσιακός point and click τρίτου προσώπου, με όλες τις δυνατές ενέργειες (open, close, look at κλπ.) κάτω αριστερά της οθόνης και το inventory κάτω δεξιά. Με αριστερό κλικ επιλέγετε την ενέργεια που επιθυμείτε, ενώ με δεξί κλικ ενεργοποιείται αυτόματα η πιο πιθανή ενέργεια και όχι το look at, όπως συνηθίζεται στο είδος. Ο κάθε χαρακτήρας κινείται με ικανοποιητική ταχύτητα στο χώρο, αλλά αν βιάζεστε μπορείτε να επιταχύνετε το βάδισμα με παρατεταμένο κλικ στην οθόνη. Η παύση γίνεται ανά πάσα στιγμή με το spacebar, ενώ οι διάλογοι παρακάμπτονται με την τελεία.

Στα ίχνη του δολοφόνου.

Στα ίχνη του δολοφόνου.

Το tutorial είναι κατατοπιστικότατο και χρήσιμο για αρχάριους που δεν έχουν ξαναπαίξει adventure. Η αλλαγή από ήρωα σε ήρωα γίνεται απλά με ένα κλικ στην οθόνη, με τον καθένα να έχει το δικό του inventory και λίστα με objectives, όπως “πάρε αποτυπώματα” ή “βρες τη χαμένη σελίδα”. Αρχικά όλα δείχνουν απλά και ξεκάθαρα, όμως μετά από τρεις-τέσσερις ώρες παιχνιδιού, όπου κουβαλάτε περισσότερα από 10 διαφορετικά αντικείμενα στο inventory και έχετε πολλές τοποθεσίες προς εξερεύνηση, δεν είναι πάντα ξεκάθαρο το τί πρέπει να κάνετε στη συνέχεια ώστε να φέρετε εις πέρας όλα τα objectives. Παράδειγμα ενός απλού γρίφου είναι όταν σας ζητείται να ταΐσετε το κατοικίδιό σας, αλλά δεν ξέρετε τί ή με ποιον τρόπο να το ταΐσετε. Η εξερεύνηση της περιοχής δίνει στοιχεία σχετικά με την απάντηση, όμως αν δεν κρατάτε τις δικές σας σημείωσεις, ιδιαίτερα αν κάνετε μεγάλες παύσεις στο παιχνίδι, τότε είναι πιθανό να κολλήσετε σε διάφορα σημεία.

Αν και η ήρωες μπορούν να ανταλλάσσουν αντικείμενα μεταξύ τους, δεν μπορούν να μιλήσουν ο ένας με τον άλλο και πολύ σπάνια ενεργούν μαζί στο περιβάλλον (σε βαθμό που δεν σας περνάει από το μυαλό ότι αυτό είναι εφικτό). Κάποιοι γρίφοι λύνονται με συνδυασμό των ηρώων, όπως το να κάνει ένα χώρο διαθέσιμο ο ένας για να τον εξερευνήσει ο άλλος. Οι περιγραφές δεν διαφέρουν πάντα ανάλογα με τον ήρωα που χειρίζεστε εκείνη τη στιγμή, κάτι που μπορεί να χαρακτηριστεί ως χαμένη ευκαιρία από την πλευρά των δημιουργών. Υπάρχουν πολλά διάσπαρτα αντικείμενα για να μαζέψετε και αρκετές τοποθεσίες του Thimbleweed Park για να επισκεφθείτε, σε βαθμό που φτάνετε να κουβαλάτε τόσα αντικείμενα με τον κάθε ήρωα που ίσως σας μπερδέψουν. Πέρα από αυτό, σχεδόν όλες οι τοποθεσίες είναι ενδιαφέρουσες και διασκεδαστικές, κυρίως με την τελευταία να είναι η πιο κουραστική, καθώς πηγαινοέρχεστε λίγο παραπάνω από το συνηθισμένο. Ευτυχώς στην αρχή του παιχνιδιού αποκτάτε χάρτη που σας διευκολύνει στις μετακινήσεις σας.

Υπάρχουν δύο modes, τα casual και hard (δηλαδή το normal), χωρίς δυνατότητα αλλαγής από το ένα στο άλλο κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού. Στο πρώτο απουσιάζουν εντελώς οι γρίφοι από το παιχνίδι, ενώ το δεύτερο περιλαμβάνει όλο το “πακέτο” ενός κλασικού point ανδ click adventure. Για παράδειγμα, στην πρώτη περίπτωση το χρηματοκιβώτιο ανοίγει με ένα απλό κλικ, αλλά στη δεύτερη πρέπει να σκεφτείτε μόνοι σας τον συνδυασμό, χρησιμοποιώντας στοιχεία από το περιβάλλον. Στην περίπτωση που επιλέξετε το hard mode, τότε πρέπει να κρατάτε σημειώσεις για τη λύση ορισμένων γρίφων (ή να βγάζετε screenshots), καθώς το ενσωματωμένο σύστημα σημειώσεων δεν είναι αρκετά ξεκάθαρο ώστε να επαρκεί. Οι γρίφοι στην πλειοψηφία τους είναι αρκετά λογικοί, με συνδυασμούς αντικειμένων ή με το να διώξετε κάποιον από το δωμάτιο για να κλέψετε κάτι. Ορισμένοι λύνονται με... φαντασία, όπως πχ να χρησιμοποιήσετε τον φούρνο μικροκυμάτων για να στείλετε ένα γράμμα. Κάτι συνάμα θετικό και αρνητικό μαζί είναι το ότι οι γρίφοι δεν λύνονται με συγκεκριμένη σειρά, δίνοντάς σας ελευθερία κινήσεων και δυνατότητα να κάνετε πράγματα του part 4 στο part 2, όμως αυτό δεν έχει πάντα λογική σειρά. Τέλος, μέρη που είναι κλειδωμένα σε προηγούμενα parts γίνονται διαθέσιμα μελλοντικά, οπότε πρέπει να είστε διεξοδικοί κατά την εξερεύνησή σας.

Delores, η εκκολαπτόμενη game developer.

Delores, η εκκολαπτόμενη game developer.

Αναμφισβήτητα, το πιο αδύναμο σημείο του παιχνιδιού είναι τα γραφικά του. Όσο ρομαντικά κι αν βλέπει κανείς την εποχή που πρωτοξεκινούσαν τα graphic adventure, τα oχτάμπιτα, πιξελιασμένα, γραφικά δεν αποδίδουν κατάλληλα την επιθυμητή ατμόσφαιρα. Ακόμη και πολύ πριν το 2000 κυκλοφορούσαν adventure με όμορφα, πολύχρωμα και καρτουνίστικα γραφικά, ανώτερα του Thimbleweed Park, οπότε δεν είναι δυνατόν να αναμένουμε κάτι κατώτερο εν έτει 2017, ανεξάρτητα από το εάν αυτό προέρχεται από τον δημιουργό του κλασικού Monkey Island. Πέρα από αυτό, η κάθε περιοχή ξεχωρίζει με τον δικό της τρόπο, όχι μόνο χρωματικά αλλά και σε βαθμό λεπτομέρειας, όπως τα εκατοντάδες βιβλία της βιβλιοθήκης ή το σκοτεινό κι εγκαταλελειμμένο τσίρκο. Οι ήρωες είναι εκφραστικοί ως έναν βασικό βαθμό, με το animation να κυμαίνεται στα αναμενόμενα επίπεδα. Τα αντικείμενα που πρέπει να μαζέψετε δεν φαίνονται πάντα ξεκάθαρα στο περιβάλλον, όμως εκείνα του inventory δεν προβληματίζουν. Στον τομέα του ήχου, τα ηχητικά εφέ είναι ικανοποιητικά και η μουσική υπόκρουση διακριτική. Ήχοι όπως αλυσίδες που κουδουνίζουν στον αέρα, πλήθος που ζητωκραυγάζει και τριζόνια είναι μόνο μερικά παραδείγματα. Το voice acting είναι πειστικό, με τον κάθε ηθοποιό να ξεχωρίζει και να αποδίδει τον χαρακτήρα του κατάλληλα, όμως τα “μπιπ” της λογοκρισίας που ακούγονται κατά τους διαλόγους και τον σχολιασμό του κλόουν Ransome είναι κάπως υπερβολικά σε αριθμό.

Με διάρκεια που υπερβαίνει τις 10 ώρες, φινάλε διαφορετικό από τα συνηθισμένα και πολλά σημεία προς εξερεύνηση, το Thimbleweed Park απευθύνεται τόσο στους παραδοσιακούς φαν των adventure, όσο και σε πιο casual παίκτες. Δεν φοβάται ούτε να αστειευτεί με τα “στραβά” των adventure, ούτε να πάει πίσω στη χρυσή εποχή του είδους, όπου το σενάριο μετρούσε πολύ περισσότερο από τα γραφικά. Παρά τις ατέλειές του, έχει όλα όσα μας έκαναν να λατρέψουμε τα point and click όταν πρωτοξεκίνησαν. Οι “παλιοί” θα το εκτιμήσετε για τις αναμνήσεις που φέρνει και οι “νέοι” για όλα αυτά που θα σας μάθει.

  • Κυρίως λογικοί γρίφοι
  • Χιούμορ
  • Ικανοποιητικές περιοχές για εξερεύνηση
  • Πολλοί playable ήρωες
  • Ενδιαφέρουσα εξέλιξη
  • Ξεπερασμένα γραφικά
  • Ελάχιστη αλληλεπίδραση μεταξύ των ηρώων
  • Πολλά, κι όχι πάντα λογικά, αντικείμενα
  • Ανεπαρκείς ενσωματωμένες σημειώσεις
  • Υπερβολική διάρκεια ορισμένων διαλόγων
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:Xbox One, PC (review), iOS, Android
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Terrible Toybox
ΕΚΔΟΣΗ:-
ΔΙΑΘΕΣΗ:-
ΕΙΔΟΣ:Adventure
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://thimbleweedpark.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:30/3/2017
PEGI:-