The Plane Effect review
Πόσες φορές άραγε έχουμε σκεφτεί να φύγουμε νωρίτερα από το γραφείο; Όσο κι αν απολαμβάνουμε την δουλειά μας, υπάρχουν μέρες που απλά θέλουμε να γυρίσετε σπίτι το συντομότερο. Και, συνήθως, εκείνες τις μέρες όλα πηγαίνουν στραβά. Κάπως έτσι εξελίσσεται το ισομετρικό adventure The Plane Effect.
Ένα ψηλόλιγνος κύριος δείχνει απίστευτα ευτυχισμένος καθώς εργάζεται ασταμάτητα στο γραφείο του, μέχρι τη στιγμή που πέφτει στα χέρια του μια σαΐτα. Τότε, η ζωή του αλλάζει με μιας. Ξαφνικά μένει ολομόναχος στο αχανές γραφείο και νιώθει την ανάγκη να πάει στο σπίτι του. Ή τουλάχιστον, αυτό δείχνει να θέλει, από τη συμπεριφορά του, αφού δεν μιλάει ποτέ.
Αρχικά επιλέγετε ανάμεσα σε τρεις διαφορετικούς βαθμούς δυσκολίας: normal, narrative και guided, που αντιστοιχούν στον βαθμό που εμφανίζονται τα hints. Το normal, αν και ευχάριστο στην αρχή, αργά ή γρήγορα δυσκολεύει για λόγους που θα δούμε παρακάτω. Από το narrative και πάνω η εμπειρία γίνεται πιο ξεκούραστη, ιδιαίτερα αν δεν σας αρέσει να “κολλάτε” για ώρα σε σημεία χωρίς να ξέρετε τί πρέπει να κάνετε.
Ξεκινάτε το ταξίδι από το μοναχικό γραφείο σας, προχωράτε στο μετρό και συνεχίζετε σε σουρεαλιστικά περιβάλλοντα που περιέχουν επιθετικά drones και τέρατα. Στον άδειο κόσμο του Plane Effect δεν υπάρχουν άλλοι άνθρωποι, όχι στο άμεσο περιβάλλον τουλάχιστον, παρά μόνο αυτοκίνητα, ψάρια και μηχανές. Ωστόσο, το παιχνίδι πετυχαίνει να μεταφέρει την αίσθηση ότι κάποιος σας παρακολουθεί συνεχώς, όπως η εμφάνιση μιας σειράς ανθρώπων στο φόντο που κοιτούν χωρίς να συμμετέχουν. Κινείστε και πατάτε το κατάλληλο κουμπί όταν υπάρχει κάτι να εξετάσετε, ή να αλληλεπιδράσετε μαζί του, όπως να πετάξετε μια σαΐτα που βρήκατε στο πάτωμα. Επίσης, μπορείτε να τρέξετε και να εκτελέσετε άλματα σε ορισμένες περιπτώσεις. Οι ενέργειες γίνονται με συγκεκριμένη σειρά. Δεν μπορείτε να φορέσετε το παλτό αν δεν διαπιστώσετε πρώτα την παγωνιά που έχει έξω, ή να βγάλετε εισιτήριο αν δεν έχετε το απαραίτητο νόμισμα.
Πολλοί από τους γρίφους είναι λογικοί, με το πιο δύσκολο σκέλος να έχει να κάνει με κάτι που δεν είδατε στο χώρο ή σημεία όπου μαθαίνετε δοκιμάζοντας/πεθαίνοντας. Αν πιάσετε έναν ηλεκτροφόρο πίνακα, χάνετε και επιστρέφετε στο αμέσως προηγούμενο σημείο σχεδόν άμεσα. Ύστερα δοκιμάζετε κάτι άλλο ή ψάχνετε κάποιον τρόπο για να απενεργοποιήσετε τον πίνακα. Γι αυτό το λόγο, αξίζει να ενεργοποιήσετε έστω τα βασικά hints αν δείτε ότι εκνευρίζεστε μη γνωρίζοντας τι πρέπει να κάνετε και δεν έχετε την διάθεση να περπατήσετε στην αρχή του επιπέδου απλά και μόνο επειδή δεν βρήκατε κάποιο αντικείμενο. Platforming μέρη, όπως να πηδάτε επάνω σε πλατφόρμες που ανεβοκατεβαίνουν, περισσότερο κουράζουν και αυξάνουν το χρόνο ενασχόλησης πάρα ψυχαγωγούν, αφού η ισομετρική προοπτική του παιχνιδιού δεν βοηθάει τον χειρισμό σε αυτά τα σημεία.
Εκεί που παιχνίδι κάνει ωραία εντύπωση είναι στα γραφικά, που συχνά ξαφνιάζουν ευχάριστα, καθώς και στον τρόπο με τον οποίο εναλλάσσονται οι πίστες. Τη μια στιγμή είστε έξω στο δρόμο και την επόμενη... εξαφανίζεστε. Τόσο η σκηνοθεσία όσο και το να δείτε πού τελικά πηγαίνει ο πρωταγωνιστής σας κάνουν να θέλετε να συνεχίσετε να παίζετε, παρόλες τις αδυναμίες του gameplay. Τα ελάχιστα χρώματα και τα σημεία που φωτίζονται ή χρωματίζονται με ξεχωριστό τρόπο ενισχύουν συγκεκριμένα χαρακτηριστικά του περιβάλλοντος που σχεδόν πάντα τραβούν την προσοχή. Κατά κάποιον τρόπο, είναι σα να βλέπετε καρτούν μικρού μήκους χωρίς ομιλία ή υπότιτλους. Η απαλή και μελαγχολική μουσική με πιάνο ενισχύει τον οπτικό τομέα, ενώ λεπτομέρειες όπως ήχοι φρένων, μηχανών και βημάτων στο βάθος “ζωντανεύουν” τον κόσμο. Κατά τα άλλα, εικόνα και ήχος κυμαίνονται σε μίνιμαλ επίπεδα, καθώς ο πρωταγωνιστής δεν μιλάει, ούτε υπάρχει κάποιο κείμενο. Χρησιμοποιείτε μόνο τη λογική.
Το The Plane Effect προσφέρει περίπου πέντε ώρες (ανάλογα με τον τρόπο που χρησιμοποιείτε τα hints) γρίφων και κατά κάποιον τρόπο τρόμου, αφού δεν γνωρίζετε τί θα συμβεί στην επόμενη σκηνή ή γιατί σας παρακολουθούν. Θα φτάσετε σπίτι, αν όντως εκεί πηγαίνετε; Τί σημαίνουν τα τέρατα και γιατί ο προορισμός σας δείχνει τόσο μακρινός; Απορίες που δημιουργούνται καθώς παίζετε αξίζουν το ταξίδι, αν και το gameplay απαιτεί υπομονή. Ασχοληθείτε αν σας αρέσουν οι γρίφοι και τα μίνιμαλ περιβάλλοντα.
- Οπτική ποικιλία επιπέδων
- Σκηνοθεσία
- Το hint system
- Μοναχικός κόσμος
- Κάποια σημεία θέλουν υπομονή
- Αδυναμίες στο platforming
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: | PC, PS5, Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, Switch, PC |
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: | Studio Kiku, Innovina |
ΕΚΔΟΣΗ: | PQube |