alt text

The Last Case of Benedict Fox review

Το cosmic horror είναι ένα ιδιαίτερο είδος τρόμου, που έχει ως «πατέρα» του τον συγγραφέα H.P. Lovecraft. Συνδυάζει την απόκοσμη ατμόσφαιρα, τον μηδενισμό, τα υπαρξιακά ερωτήματα και τον φόβο του αγνώστου, μαζί με το φανταστικό αλλά και στοιχεία από την αληθινή ζωή. Παρόλο που έχουμε δει cosmic horror σε σχεδόν κάθε μέσο (βιβλία, ταινίες, σειρές κτλ),και κάποια εμβληματικά στοιχεία του όπως ο εξωγήινος, πλοκαμοφόρος Cthulhu και το καταραμένο βιβλίο Necronomicon έχουν γίνει αναπόσπαστα στοιχεία της ευρύτερης ποπ κουλτούρας, οι φορές που έχει αποδοθεί με τον πρέποντα τρόπο είναι λίγες. Κάτι που ισχύει ακόμα περισσότερο για τα videogames που είτε είναι βασισμένα σε ιστορίες του Lovecraft ή απλά διαθέτουν στοιχεία cosmic horror. Το The Last Case of Benedict Fox, της πολωνικής Plot Twist, είναι ένας συνδυασμός metroidvania και Resident Evil, που κάνει την δική του απόπειρα στο συγκεκριμένο είδος τρόμου. Ας δούμε αν πετυχαίνει τον στόχο του.

Η ιστορία εκτυλίσσεται μετά το τέλος του Α' Παγκοσμίου πολέμου. Πρωταγωνιστής είναι ο νεαρός Benedict Fox, ένας ιδιωτικός ντετέκτιβ, εκ γενετής «δεμένος» με ένα δαιμονικό πνεύμα, κάτι που του χαρίζει μερικές υπερφυσικές ικανότητες. Μετά από χρόνια αναζήτησης, καταφέρνει να μάθει ποιος είναι ο πραγματικός του πατέρας και πού βρίσκεται. Οι έρευνές του σύντομα τον οδηγούν σε μία παλιά, Βικτωριανή έπαυλη και αποφασίζει να τον επισκεφτεί και να τον γνωρίσει. Όμως το βράδυ που φτάνει στο επιβλητικό κτήριο, ανακαλύπτει πως είναι αργά για κάτι τέτοιο, καθώς δεν αργεί να ανακαλύψει το πτώμα του δολοφονημένου πατέρα του στο κελάρι. Μην έχοντας άλλον τρόπο να μάθει τί συνέβη, αποφασίζει να κάνει χρήση των δυνάμεών του και να καταδυθεί στις αναμνήσεις του πατέρα του. Έτσι λοιπόν ξεκινά η τελευταία υπόθεση του Benedict Fox, μία υπόθεση γεμάτη σκοτεινά μυστικά, κρυφές αδελφότητες, μυστικιστικά τάγματα, τερατώδη πλάσματα και εξώκοσμες οντότητες που παραμονεύουν στις σκιές.

Το σενάριο είναι αρκετά καλό και κρύβει κάποιες εκπλήξεις και ανατροπές, συνδυάζοντας μία ιστορία μυστηρίου με διάφορα κλισέ cosmic και μη τρόμου. Όμως το πρόβλημα είναι πως στην αρχή τουλάχιστον, είναι πολύ πιθανό να μην καταλάβετε τόσο εύκολα τί συμβαίνει, αφού το παιχνίδι ξεκινά αρκετά «απότομα», χωρίς πολλές εξηγήσεις. Όσο προχωράτε βέβαια, η πλοκή αρχίσει να ξετυλίγεται και σιγά-σιγά μπαίνετε στο νόημα. Δυστυχώς, όσον αφορά τον παράγοντα του «τρόμου», παρόλο που το παιχνίδι προσπαθεί, παραμένει πάντα σε ένα επιφανειακό επίπεδο, χωρίς να καταφέρνει να δώσει πραγματικές ανατριχίλες.

Όπως προαναφέρθηκε, το παιχνίδι συνδυάζει μάχη και εξερεύνηση ενός 2.5D metroidvania με γρίφους τύπου Resident Evil. Ο Benedict είναι εξοπλισμένος με μία λεπίδα για κοντινή μάχη, ένα πιστόλι που μπορεί να κάνει μεγάλη ζημιά και τις δυνάμεις του δαιμονικού συντρόφου του. Όταν τελειώνουν οι σφαίρες του πιστολιού, πρέπει να το ξαναγεμίσετε, καταφέρνοντας επιθέσεις με την λεπίδα στους εχθρούς. Επίσης μπορείτε να κάνετε μία κίνηση γρήγορης αποφυγής και να χρησιμοποιείτε τον δαίμονά σας για να μπλοκάρει επιθέσεις. Μάλιστα, αν το κάνετε λίγο πριν σας χτυπήσει κάποια επίθεση, μπορείτε να την αντικρούσετε και να αφήσετε εκτεθειμένο τον εχθρό, ώστε να του κάνετε μεγάλη ζημιά.

Καθώς εξερευνάτε την μεγάλη έπαυλη αλλά και τις αναμνήσεις στις οποίες εισέρχεστε, πολεμάτε διάφορα τέρατα και κάποια boss, τα οποία δυστυχώς είναι λίγα και όχι και τόσο ενδιαφέροντα, σε σημείο που ίσως θα ήταν καλύτερα να μην υπήρχαν. Όταν τα σκοτώνετε για πρώτη φορά, μαζεύετε μαγικό μελάνι. Μόλις βρείτε έναν συγκεκριμένο χαρακτήρα, μπορείτε χρησιμοποιήσετε το μελάνι για να κάνετε τατουάζ στα χέρια σας, τα οποία σας δίνουν διάφορες αναβαθμίσεις στις δυνάμεις του δαίμονα που είναι μαζί σας και νέες επιθετικές και αμυντικές κινήσεις, αλλά και ικανότητες που σας επιτρέπουν να φτάσετε σε περιοχές που νωρίτερα ήταν απρόσιτες. Κάθε φορά που πεθαίνετε, το μελάνι σαν χάνεται και πρέπει να το συλλέξετε ξανά, από το σημείο που σκοτωθήκατε. Αν πεθάνετε πάλι πριν φτάσετε εκεί, τότε το ξεχνάτε (a la Dark Souls).

Ευτυχώς, υπάρχουν διάφορα checkpoints, όπου μπορείτε να «ασφαλίσετε» το μελάνι σας και να το έχετε κρατημένο αλλά και να ξαναγεμίσετε τα consumable αντικείμενα και τις σφαίρες σας. Τα checkpoints λειτουργούν επίσης και ως σημεία fast-travel, κάτι που είναι πολύ χρήσιμο στο να γλιτώνετε αρκετό δρόμο. Πέρα από το μελάνι, όμως, όταν ανακαλύπτετε ή αλληλεπιδράτε με νέα αντικείμενα, λύνετε κάποιον γρίφο ή ανοίγετε κάποιο σεντούκι, κερδίζετε χρήματα. Αυτά μπορείτε να τα ξοδέψετε είτε στον έμπορο που βρίσκεται στο σαλόνι της έπαυλης (για μερικά χρήσιμα καλούδια, όπως βόμβες καπνού και κυρίως, για να αναβαθμίσετε τα φίλτρα που σας γεμίζουν την μπάρα υγείας σας και λειτουργούν περίπου όπως τα estus από τα Dark Souls) ή στον οπλοτεχνουργό που εμφανίζεται αργότερα για να αναβαθμίσετε το πιστόλι σας (με την διαφορά πως γι αυτό χρειάζονται και διάφορα υλικά που μπορείτε να βρείτε εξερευνώντας).

Κάτι που δεν βοηθά καθόλου στις μάχες, αλλά και στην εξερεύνηση, είναι ο χειρισμός. O Benedict κινείται με σχετικό «βάρος» και οι κινήσεις του δεν είναι τόσο ρευστές ή άμεσες, και αυτό φαίνεται ειδικά στα άλματα. Πολλές φορές πρέπει να έχετε πάρει λίγη φόρα, για να φτάσετε κάπου με άλμα, αλλιώς ο Benedict σκάει κάτω σαν να φορά βαρίδια. Επιπλέον, υπάρχει η αίσθηση καθυστέρησης μεταξύ του πατήματος ενός κουμπιού και της δράσης του ήρωα, κάτι που μπορεί να προκαλέσει προβλήματα, ειδικά όταν προσπαθείτε να αποκρούσετε κάποια επίθεση. Ακόμα, μερικές φορές είναι εύκολο να μην παρατηρήσετε το σημάδι αλληλεπίδρασης πάνω σε κάποιο σημείο ή αντικείμενο καθώς περιφέρεστε στα διάφορα δωμάτια.

Μιλώντας για εξερεύνηση, υπάρχουν και διάφοροι γρίφοι που πρέπει να λύσετε και ομολογουμένως δεν είναι τόσο απλοί όσο θα περιμένατε. Κάποιοι από αυτούς ίσως θυμίσουν γρίφους που βρίσκουμε σε κάποιο adventure game. Πρέπει να τσεκάρετε εξονυχιστικά κάθε αντικείμενο που βρίσκετε και να συμβουλεύεστε συχνά-πυκνά ένα βιβλίο που αποκτάτε και ανήκε στον πατέρα του Benedict, το οποίο σας δίνει κάποιες οδηγίες για τους γρίφους. Δεν είναι κάτι ακατόρθωτο, αλλά το πιθανότερο είναι πως κάποιοι θα σας παιδέψουν παραπάνω. Από την μία, υπάρχει επιλογή να λύνονται αυτόματα αν κουραστείτε. Από την άλλη, όμως, ίσως θα ήταν προτιμότερη κάποια επιλογή δυσκολίας στους γρίφους, ώστε να μην πηγαίνετε από το ζόρικο στο αυτόματο λύσιμο απευθείας. Συν τοις άλλοις, πολλές φορές τα objectives που σας δίνονται είναι αρκετά αινιγματικά και δεν σας δίνουν να καταλάβετε πού ακριβώς πρέπει να πάτε ή τί ακριβώς πρέπει να κάνετε.

Το δυνατότερο σημείο του παιχνιδιού είναι ο οπτικός τομέας. Η όλη καλλιτεχνική διεύθυνση και παρουσίαση είναι σαν να βγήκε από κάποιο καλαίσθητο cartoon. Υπάρχουν έντονα χρώματα, εντυπωσιακά backgrounds και μερικές πολύ όμορφες περιοχές που συναντάτε. Ειδικά όσον αφορά την αισθητική της γοτθικής έπαυλης (όπως η κεντρική σάλα, ο κήπος, το υπόγειο εργαστήρι του πατέρα του Benedict κτλ), αλλά και τα πιο εφιαλτικά τοπία που από κάποιο σημείο και μετά γίνονται ένα με τις πιο γνώριμες περιοχές, δημιουργώντας έτσι μία ιδιαίτερη, απόκοσμη και μυστικιστική ατμόσφαιρα. Τα διάφορα animations από την άλλη, δεν είναι τόσο καλοδουλεμένα, με αποτέλεσμα κάποιες φορές το αποτέλεσμα να είναι λίγο αστείο, ειδικά όταν συνδυάζεται με τον κακό χειρισμό. Το soundtrack του παιχνιδιού αποτελείται κυρίως από ambient, ατμοσφαιρικές μελωδίες και μερικά όμορφα jazz κομμάτια. Είναι ένα ικανοποιητικό ηχητικό «ντύσιμο», αλλά όχι κάτι που μένει στην μνήμη. Τα voice acting δεν είναι και τόσο καλό και μάλλον καταλήγει αδιάφορο, με τους περισσότερους χαρακτήρες να ακούγονται μονότονοι και βαριεστημένοι.

Παρόλο που είναι όμορφο και με ενδιαφέρουσα ιστορία (αν και αχρείαστα μπερδεμένη στην αρχή), το The Last Case of Benedict Fox δυστυχώς υποφέρει από σημαντικά θέματα που το κρατάνε πίσω. Ασχοληθείτε αν σας αρέσουν ο Lovecraft και τα metroidvania. Αν όχι, καλύτερα αφήστε το στα πλοκάμια.

  • Αρκετά ενδιαφέρουσα ιστορία
  • Όμορφο art direction
  • Κακός χειρισμός που κουράζει
  • Μη ξεκάθαρα objectives
  • Λίγα και απογοητευτικά boss fights
  • Όχι τόσο καλό animation
  • Κάποιοι γρίφοι ίσως είναι υπερβολικά δύσκολοι
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 6.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:Xbox Series X/S, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Plot Twist
ΕΚΔΟΣΗ:Rogue Games