Συμπεράσματα από την E3 2017
Με τη σκόνη από την E3 2017 να έχει καταλαγιάσει, είναι ώρα να κάνουμε τον καθιερωμένο απολογισμό. Η E3 πάντα είναι μια μικρογραφία του εκάστοτε παρόντος αλλά και του κοντινού μέλλοντος του gaming και η φετινή έκθεση δεν αποτελεί εξαίρεση. Ας δούμε λοιπόν κάποια συμπεράσματα από την E3 2017. Αυτή τη φορά τα κάνω όσο δυνατόν short and sweet για πιο βολική ανάγνωση, οπότε αν θέλετε προσθέστε κι εσείς τα δικά σας συμπεράσματα στα σχόλια παρακάτω!
- Πολλά παιχνίδια, βαρετές παρουσιάσεις. Ναι, είμαστε στην μέση της γενιάς και φαίνεται.
- Δεν υπάρχει καμία αμφιβολία ότι το Xbox One X είναι κονσολάρα. Πανίσχυρο, με 4K και 60fps σε παιχνίδια επιπέδου Forza και ταυτόχρονα μικρότερο ακόμα και από το Xbox One S. Μιλάμε για τεχνολογικό επίτευγμα χωρίς αστερίσκους. Το Xbox One X θυμίζει Microsoft από τα παλιά, καθώς είναι η πρώτη κονσόλα μετά το Xbox 360 που την περίοδο που βγαίνει ανταγωνίζεται σε δύναμη τα πιο δυνατά PC. To αν αξίζει 500 ευρώ νομίζω εξαρτάται από τα γούστα και τις συνθήκες του καθενός.
- Αυτή που δεν θυμίζει Microsoft από τα παλιά είναι η... Microsoft. Στην E3 2017, ανακοίνωσε όλα κι όλα δύο νέα παιχνίδια (το Forza 7 που ούτως ή άλλως ήταν δεδομένο και το Ori 2). Μέχρι στιγμής η Microsoft κάνει μια άθλια χρονιά με πρακτικά ανύπαρκτες αποκλειστικότητες (το Halo Wars 2 πέρασε και δεν ακούμπησε) και αν δεν έβγαζε νέα κονσόλα θα έλεγε κανείς πως θυμίζει εταιρεία που... αποχωρεί από το gaming. Φυσικά δεν ισχύει αυτό, αλλά τόσο τραγική ήταν η επίδοσή της.
- Δεν βοηθάει και το γεγονός ότι τα επερχόμενα Sea of Thieves, Crackdown 3 και State of Decay είναι γνωστά εδώ και χρόνια, ενώ κανένα εξ αυτών δεν γεμίζει το μάτι ως η νέα βαρβάτη αποκλειστικότητα που θα πουλήσει μόνη της το Xbox One.
- Η δε Sony είναι ακόμα χειρότερη όσον αφορά τις ανακοινώσεις παιχνιδιών χρόνια πριν την κυκλοφορία τους. Ότι ενδιαφέρον έδειξε η Sony είχε ανακοινωθεί από πέρσι και βγαίνει... του χρόνου, με αποτέλεσμα μία από τις πιο βαρετές παρουσιάσεις της εταιρείας στην ιστορία της E3. Για να μην πάμε ακόμα πιο πίσω στην E3 2015, με παιχνίδια όπως τα FF7 Remake και Shenmue 3 να παραμένουν άφαντα.
- Ας μην μπερδεύουμε τη βαρετή παρουσία της Sony στην Ε3 με τη συνολική πορεία του PS4. Η κονσόλα βρίσκεται στο απόγειό της, με απανωτές αποκλειστικότητες τόσο από τη Sony, όσο και από τις άλλες εταιρείες. Αν θες κονσόλα, επιβάλλεται να έχεις (τουλάχιστον) PS4.
- Εντελώς διαφορετικές οι στρατηγικές Microsoft και Sony όσον αφορά το VR. Η Microsoft δεν ασχολείται με VR (στο Xbox τουλάχιστον), η Sony επενδύει φουλ σε αυτό. Στην E3 η Sony ανακοίνωσε αρκετά ενδιαφέροντα παιχνίδια για το PlayStation VR και οι κάτοχοι της συσκευής πρέπει να είναι ευχαριστημένοι.
- Τώρα που υπάρχουν δύο 4K κονσόλες, οι developers έχουν μεγαλύτερο κίνητρο να αναβαθμίσουν τα υπάρχοντα παιχνίδια τους γι αυτές (τρανό παράδειγμα η CD Projekt με το Τhe Witcher 3).
- Η Nintendo είναι ξανά σε φουλ φόρμα και πλέον έχει μάθει από τα λάθη της με το Wii U. Δείτε το πρόγραμμα του Switch: μόλις βγήκε το Arms, Splatoon 2 τον Ιούλιο, Mario + Rabbids Kingdom Battle τον Αύγουστο, Pokken Tournament DX τον Σεπτέμβριο, Super Mario Odyssey τον Οκτώβριο, Fire Emblem Warriors πιθανότατα Νοέμβριο και Xenoblade Chronicles 2 πιθανότατα Δεκέμβριο. Συν τα δύο βαρβάτα DLC του Zelda.
- Metroid Prime 4 καθοδόν. Δεν χρειάζεται να πούμε τίποτε άλλο.
- H επιτυχία του Switch έπιασε στον ύπνο τις εκδότριες εταιρείες, οι περισσότερες εκ των οποίων λάμπουν διά της απουσίας τους από την κονσόλα (όχι, δεν είναι σοβαρή υποστήριξη το παμπάλαιο Skyrim ή το λειψό FIFA 18). Για άλλη μια φορά η Ubisoft ξεχωρίζει, με το Mario + Rabbids Kingdom Battle να είναι τρανό παράδειγμα σωστού third-party τίτλου φτιαγμένου αποκλειστικά για το Switch.
- Ειδική αναφορά πρέπει να γίνει στο 3DS, το οποίο ακόμα βαστάει γερά. Μόλις βγήκε το Ever Oasis, ενώ έρχονται τα Metroid: Samus Returns, Monster Hunter Stories και Pokemon Ultra Sun και Moon. Το 3DS είναι στον έβδομο χρόνο του και συνεχίζει να μας δίνει παιχνιδάρες. Τρομερή επίδοση για κονσόλα, πόσο μάλλον για φορητή.
- Μετά τις Activision (Destiny) και Ubisoft (The Division), η EA βγάζει το δικό της βαρβάτο παιχνίδι-υπηρεσία. Το Anthem φαίνεται απίθανο και η δημιουργός Bioware σίγουρα θα έχει παρατηρήσει προσεκτικά την πορεία των Destiny και The Division ώστε να αποφύγει τα όποια λάθη έγιναν με αυτά τα δύο παιχνίδια.
- Μιλώντας για Destiny, το Destiny 2 σε καμμία περίπτωση δεν έχει το hype του προκατόχου του (οξύμωρο, γιατί σίγουρα θα είναι καλύτερο παιχνίδι). Μην εκπλαγείτε αν δεν κάνει ανάλογες πωλήσεις.
- Project Cars 2, Forza Motorsport 7, Gran Turismo Sport κυκλοφορούν σχεδόν ταυτόχρονα. Χρυσή εποχή για τα sim racing.
- Ανατροπή σκηνικού όσον αφορά indie games, τα οποία είχαν την τιμητική τους στην παρουσίαση της Microsoft, ενώ ήταν άφαντα στην παρουσίαση της Sony. Πολλά ενδιαφέροντα indie πλέον έρχονται είτε πρώτα στο Xbox One, είτε μόνο στο Xbox One (και το PC φυσικά). Η Microsoft δείχνει να είναι το νέο αφεντικό των indie στις κονσόλες.
- Το κοινό multiplayer μεταξύ κονσολών διαφορετικών εταιρείων, που μέχρι και πριν λίγο καιρό φάνταζε αδιανόητο, πλέον γίνεται πραγματικότητα. Στην πρώτη γραμμή τo Minecraft (που μάλιστα ανήκει στην Microsoft) και το Rocket League, τα οποία επιτρέπουν multiplayer μεταξύ Xbox One και Switch.
- Η αναγέννηση των platformers συνεχίζεται με Mario (Super Mario Odyssey), Sonic (Sonic Mania και Sonic Forces) και Crash (Crash Bandicoot N. Sane Trilogy) - τι διάολο, έχουμε 2017 ή... 1997; Επίσης μην ξεχνάτε την μεγάλη έκπληξη, το Super Lucky's Tale με το οποίο η Microsoft επιτέλους έχει ξανά το δικό της αποκλειστικό platformer (αν και δεν είναι από δικό της στούντιο).
- Το μοντέλο των εσόδων από customization microtransactions ώστε το βασικό DLC να είναι δωρεάν και να το έχουν όλοι, δείχνει να είναι το μέλλον, τουλάχιστον στα shooters. Ακόμα και η EA το υιοθετεί στο Star Wars Battlefront 2 (και μάλλον έχει μετανιώσει που δεν το έκανε και στο Battlefield 1).
Εσείς πώς βλέπετε το παρόν και το μέλλον του gaming μετά την E3 2017; Τί σας έκανε καλή (και κακή) εντύπωση;