alt text

Stray review

Το adventure platformer Stray, της γαλλικής BlueTwelve Studio, με πρωταγωνίστρια μια αξιαγάπητη πορτοκαλί γάτα, λιμάρει τα νύχια στο ονυχοδρόμιο, γουργουρίζει στα 150Hz και θέτει σοβαρή υποψηφιότητα για παιχνίδι της χρονιάς. Είτε είστε γατόφιλος επιπέδου Ernest Hemingway (με πάνω από 50 γάτες στο ομώνυμο σπίτι-μουσείο), είτε ορκισμένος λάτρης των… σκύλων, το Stray είναι μια ιδιαίτερα ξεχωριστή εμπειρία. Ας δούμε γιατί.

Η ζωή της ανώνυμης γάτας αλλάζει δραματικά από τη μια στιγμή στην άλλη. Από την ανέμελη εξερεύνηση που κάνει με την γατο-οικογένειά της, παίζοντας με την ουρά τους, πίνοντας νερό από νερόλακκους και γρατζουνώντας δέντρα, στο ατύχημα που την οδηγεί σε μια δυστοπική πόλη με ρομπότ για κατοίκους. Neon φώτα που αντανακλούν στο νερό, σκοτεινά σοκάκια, καναπέδες με CRP τηλεοράσεις στις οροφές, μίξεις μεταξύ φτωχογειτονιών και πεντακάθαρων αιθουσών τεχνολογικών κτιρίων, λειτουργούν άψογα στη δημιουργία ενός cyberpunk κόσμου με αρχαία μυστικά που καλείστε να ανακαλύψετε. Αν και διστακτικά στην αρχή, γρήγορα τα ρομπότ εναποθέτουν τις ελπίδες τους για σωτηρία στην τετράποδη φίλη τους. Με οθόνες για κεφάλια και την έκφρασή τους να περιορίζεται σε βασικά συναισθήματα μέσα από αυτήν, τα ρομπότ έχουν να διηγηθούν ιστορίες τόσο για την πόλη τους όσο και για τους ίδιους, καθώς έχουν φαινομενικά εξελιγμένη νοημοσύνη. Το πώς φτάσαμε σε αυτό το σημείο και το τι συμβαίνει με τους ανθρώπους, καλύτερα να το μάθετε παίζοντας. Εντωμεταξύ, δεν είστε μόνος στην περιπέτεια. Στην πορεία συναντάτε ένα μικρό ιπτάμενο drone, το B-12, που προθυμοποιείται να σας βοηθήσει μεταφράζοντας πινακίδες, λέξεις στους τοίχους, και ομιλίες των ρομπότ. Πολλές φορές το gameplay αλλάζει εξαιτίας του B-12, είτε με προσθήκες είτε με την εμφάνιση του inventory, όπου συλλέγετε διάφορα αντικείμενα και αναμνήσεις του B-12 από τα παλιά.

Ο χειρισμός είναι τρίτου προσώπου και ξεκινάει ως ένα απλό platformer, όπου πηδάτε από τον έναν σωλήνα στον άλλον, αλλά στη συνέχεια προστίθενται στοιχεία adventure, stealth και αποφυγής εχθρών. Αν και μπορείτε να κάνετε βόλτα σε ένα μεγάλο μέρος της πόλης, τα σημεία που μπορείτε να σκαρφαλώσετε είναι καθορισμένα και μόλις τα πλησιάσετε αρκετά εμφανίζεται το αντίστοιχο πλήκτρο. Τα πιο συνηθισμένα σημεία πρόσβασης προς τα πάνω ή προς τα κάτω της πόλης είναι μονάδες κλιματιστικών και σανίδες, όμως μπορείτε να φτάσετε σε περβάζια, ράφια, καρέκλες και, γενικότερα, στα περισσότερα μέρη που βλέπετε στην οθόνη. Επειδή πάνω απ’ όλα είστε… γάτα, μπορείτε να κάνετε όλα όσα κάνει μια γάτα. Εδώ βρίσκεται και το καλύτερο σκέλος του παιχνιδιού. Κάντε τα νύχια σας στο δέντρο ή το χάλι, σκαρφαλώστε σε στέγες, νιαουρίστε, τριφτείτε στα πόδια των ρομπότ, κρυφτείτε και, φυσικά, κάντε…ζημιές. Το Stray είναι το πρώτο παιχνίδι που καταφέρνει να μεταφέρει την εμπειρία του χειρισμού μιας γάτας σε τόσο απολαυστικό βαθμό, χωρίς υπερβολές και χωρίς αχρείαστες δόσεις φαντασίας (πχ γάτες που μιλούν ή περπατάνε στα πίσω πόδια).

Σχετικά με το adventure σκέλος, για να εξελιχθεί η ιστορία καλείστε να φέρετε εις πέρας αποστολές, τις οποίες σας υπενθυμίζει προαιρετικά ο B-12. Κάποιες είναι κύριες, όπως το να εντοπίσετε ένα ρομπότ με σημαντικές πληροφορίες, ενώ άλλες είναι δευτερεύουσες, όπως το να συλλέξετε παρτιτούρες για ένα ρομπότ που παίζει μουσική. Περιστασιακά δεν λείπουν οι απλοί γρίφοι, όπως το να κουβαλήσετε πράγματα με το στόμα για να ενεργοποιήσετε κάτι άλλο, να εντοπίσετε έναν συνδυασμό, ή να μετακινήσετε ένα βαρέλι, αλλά κανείς τους δεν αποτελεί σπουδαία πρόκληση. Εδώ αξίζει να σημειώσουμε πως δεν υπάρχει διαθέσιμος χάρτης ή mini-map που θα βοηθούσαν στο πήγαινε-έλα των αποστολών, κάτι που δυσκολεύει λίγο αρχικά, ειδικά αν ο προσανατολισμός δεν είναι το φόρτε σας.

Βέβαια, από έναν απρόβλεπτο και σκοτεινό cyberpunk κόσμο με δε θα μπορούσαν να λείπουν οι κίνδυνοι, που στη συγκεκριμένη περίπτωση ονομάζονται zurk. Τα (εκ πρώτης όψεως) χαριτωμένα αυτά τερατάκια κινούνται σε ομάδες και τρώνε όλων των ειδών τα υλικά, ακόμα και μέταλλα. Αν σας πιάσουν πρέπει να τα τινάξετε αμέσως από πάνω σας, διαφορετικά επιστρέφετε στο τελευταίο checkpoint. Τα επίπεδα με τα zurk δεν είναι πολλά ή δύσκολα, ούτε αυτά εμφανίζονται παντού, οπότε περισσότερο εμπλουτίζουν τον χειρισμό του platformer σκέλους παρά επηρεάζουν αρνητικά την εξέλιξη. Επίσης, το παιχνίδι κάνει save αυτόματα πολύ συχνά, χωρίς να κουράζει ή να εκνευρίζει. Τα stealth σημεία συνήθως σχετίζονται με τα zurk, αλλά και με άλλους εχθρούς που πρέπει να αποφύγετε σε κάποια επίπεδα, όπου πρέπει να διασχίσετε διαδρόμους χωρίς να πατήσετε μέσα σε δέσμες φωτός. Τα σημεία αυτά είναι λίγα και περνούν με λίγη υπομονή και κατάλληλο συγχρονισμό.

Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι πανέμορφα, με λεπτομέρειες υψηλής ποιότητας και φωτισμό που αλλάζει ανάλογα το σώμα φωτισμού και το σημείο που στέκεστε στον χώρο. Οι ανεμιστήρες των κλιματιστικών δουλεύουν καθώς περνάτε από δίπλα τους, δείκτες ρολογιών κινούνται στους τοίχους, ρομπότ συνεχίζουν τις δουλειές τους ενώ περνάτε κάτω από τα πόδια τους, οι πινελιές που «ζωντανεύουν» την πόλη είναι αμέτρητες. Ωστόσο, αν και ποιοτικά, τα περιβάλλοντα στην πλειοψηφία τους αποτελούνται από παραμελημένες περιοχές, σκοτεινούς δρόμους, υπονόμους, μοναχικά δωμάτια και τοίχους ζωγραφισμένους με γκράφιτι, περιβάλλοντα που δεν είναι ακριβώς ιδανικά στο να σας φτιάξουν τη διάθεση και σίγουρα απέχουν από οτιδήποτε χαριτωμένο θα μπορούσε να αφορά ένα παιχνίδι με γάτες.

Όσον αφορά το animation και την κίνηση των αιλουροειδών, είναι ομαλότατα, με την πρωταγωνίστρια να κάνει αψεγάδιαστα κάθε κίνηση που αναμένει κανείς από μια γάτα. Ο τρόπος που σκαρφαλώνει, πετάγεται επάνω από έκπληξη, κάνει τα νύχια της στον καναπέ, ακόμα και όταν κάνει μπάνιο ή κοιμάται, δεν θυμίζει απλά γάτα αλλά είναι ακριβώς ίδιος με των γατών που γνωρίζουμε. Αν έχετε αδυναμία στης γάτες είναι σίγουρο πως θα πιάσετε τον εαυτό σας να χαζεύει την γάτα χωρίς να παίζετε καν, να την κοιτάτε καθώς κοιμάται στους ήχους ρομπότ που παίζει μουσική δίπλα της, να σκαρφαλώνετε σε ψηλά σημεία ή να κάνετε ζημιές απλά και μόνο επειδή μπορείτε. Μακάρι να υπήρχε και δυνατότητα επιλογής χαρακτηριστικών της. Τα cutscenes που εξυπηρετούν στην εξέλιξη της ιστορίας κυμαίνονται στα ίδια υψηλά επίπεδα. Παρόλα αυτά, σε μια περιοχή προς το τέλος του παιχνιδιού παρουσιάστηκαν ανεξήγητα frame drops, αν και ευτυχώς για πολύ μικρό χρονικό διάστημα. Το ένα και μοναδικό bug που συνάντησα στο PS5 βρέθηκε προς το τέλος του παιχνιδιού, όπου «κόλλησα» μεταξύ υπολογιστών, δεν μπορούσα να κατέβω, και αναγκάστηκα να επιστρέψω στην αρχή του checkpoint.

«Απαλή» μουσική ακολουθεί την περιπέτεια και δυναμώνει ανάλογα με τις καταστάσεις. Χαλαρή κατά την εξερεύνηση, δυναμική όταν τρέχετε να ξεφύγετε από τα zurk. Η φωνή της πρωταγωνίστριας ανήκει στη Lala, μια γκρίζα γατούλα που, αν και δεν μοιάζει οπτικά με εκείνη του παιχνιδιού, σας κάνει να πατήσετε το πλήκτρο «meow» περισσότερες από 100 φορές που είναι ο στόχος ενός trophy. Από τις καλύτερες στιγμές του παιχνιδιού είναι όταν βάζετε τη γάτα για ύπνο. Τότε το χειριστήριο αρχίζει να… γουργουρίζει! Μοναδική εμπειρία που θα εκτιμήσει κάθε γατόφιλος, και όχι μόνο. Από την άλλη, τα ρομπότ μιλούν με γρήγορους ακαταλαβίστικους μηχανικούς ήχους, που θυμίζουν λίγο παλαιότερες εποχές gaming. Ευτυχώς η επικοινωνία δεν γίνεται με ανθρώπινα λόγια, κάτι που θα χαλούσε την ατμόσφαιρα, ενώ οι υπότιτλοι εμφανίζονται σε text box.

Μετά το φινάλε του Stray μάλλον θα έχετε την αίσθηση ότι το παιχνίδι τελείωσε γρήγορα, όμως αυτό δεν είναι απαραίτητα κακό. Το παιχνίδι διαρκεί τουλάχιστον πέντε ώρες αν ασχοληθείτε μόνο με την κεντρική ιστορία και περίπου επτά αν εξερευνήσετε αρκετά την πόλη και παίξετε με όλες τις αιλουροειδείς ικανότητές σας. Εκτός από τη ζωή μιας γάτας χωρίς σπίτι, αναφέρει και θέματα όπως η επιρροή του ανθρώπου στο περιβάλλον και το πώς μερικές φορές αναγκαζόμαστε να αφήσουμε πίσω το παρελθόν για χάρη του μέλλοντος. Αν και σχετικά σύντομο, το Stray είναι μια πανέμορφη και συγκινητική γατο-περιπέτεια για όλες τις ηλικίες που δεν πρέπει να χάσετε.

  • Η γάτα
  • Πρωτότυπο
  • Cyberpunk ατμόσφαιρα
  • Ενδιαφέρουσα ιστορία
  • Gameplay με ποικιλία
  • Πανέμορφα γραφικά…
  • …αλλά πολλά καταθλιπτικά περιβάλλοντα
  • Χαμηλή δυσκολία
  • Σύντομο
  • Ένας χάρτης θα βοηθούσε
  • Απουσία δυνατότητας εξατομίκευσης της γάτας
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS5, PS4, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:BlueTwelve Studio
ΕΚΔΟΣΗ:Annapurna