Steelrising review
Μέσα στον καταιγισμό από παιχνίδια τύπου Souls, έχουμε δει αρκετές προσπάθειες που προσφέρουν κάτι (έστω λίγο) διαφορετικό. Το Steelrising, της Spiders (The Technomancer, Greedfall), είναι ένα τέτοιο soulslike παιχνίδι, διατηρώντας αναλλοίωτο βέβαια τον βασικό πυρήνα του που καθορίζει το συγκεκριμένο είδος.
Σε μια εναλλακτική πραγματικότητα στο μεσαιωνικό Παρίσι, ο παράφρων Βασιλιάς Λουδοβίκος 16ος, έχει μετατρέψει την άλλοτε Πόλη του Φωτός σε κόλαση από στάχτες και ερείπια. Ο βασιλιάς έχει έναν ολόκληρο στρατό από ρομπότ automatons και δεν διστάζει να τον χρησιμοποιήσει κατά βούληση, καταπνίγοντας την επανάσταση και αναγκάζοντας τους πολίτες να ζουν φυλακισμένοι και φοβισμένοι στα σπίτια τους. Εσείς αναλαμβάνετε τον ρόλο της Aegis, ενός ιδιαιτέρου automaton που αναλαμβάνει από την ίδια την βασίλισσα την αποστολή υποστήριξης της Γαλλικής Επανάστασης που παραπαίει και ταυτόχρονα να ανατρέψει τον τρελό βασιλιά για να σώσει το Παρίσι από την καταστροφή. Μέσα από τρομερές μάχες και αναζητήσεις αποκαλύπτεται το τρομερό μυστικό πίσω από την ύπαρξη των automatons και η πρωταγωνίστρια μαθαίνει τα πάντα όσον αφορά την ύπαρξή της και το πώς ακριβώς δημιουργήθηκε.
Η συγκεκριμένη έμπνευση γι αυτή την εναλλακτική εκδοχή της Γαλλικής Επανάστασης κρίνεται πολύ επιτυχημένη. Το πάντρεμα ρομποτικής τεχνολογίας και μεσαιωνικού σκηνικού λειτουργεί πολύ καλά και αυτό οφείλεται κατά μεγάλο ποσοστό στην απεικόνιση των automatons τα οποία είναι πολύ καλοσχεδιασμένα. Καταφέρνουν να περάσουν την πεποίθηση στον παίκτη ότι όντως φτιάχτηκαν από κάποια διάνοια χρησιμοποιώντας υλικά και τεχνολογία καθαρά της εποχής, χωρίς φουτουριστικές υπερβολές όπως λέιζερ ή πύραυλοι να εκτοξεύονται προς πάσα κατεύθυνση. Κάθε automaton που στέκεται φρουρός και εμπόδιο στον δρόμο σας καταφέρνει με την σχεδιαστική του προσέγγιση και την επιτηδευμένη -αλλά άκρως επιτυχημένη- ατσούμπαλη κινησιολογία του, να μην φαίνεται παράταιρο στο σκηνικό του μεσαίωνα. Ακόμα και κάποιες συγκεκριμένες μάχες με boss που έχουν πιο πλούσιο ρεπερτόριο κινήσεων, στηρίζονται απόλυτα σε αλχημείες και μαγείες της εναλλακτικής αυτής πραγματικότητας. Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι έτσι στημένος και αποτυπωμένος που σας κάνει να νιώθετε στο πετσί σας την απόλυτα σκληρή αλήθεια ενός πολέμου, την άνιση μάχη automatons εναντίον ανθρώπων.
Πριν ξεκινήσετε την περιπέτεια, έχετε την δυνατότητα επιλογής των εξωτερικών χαρακτηριστικών της πρωταγωνίστριας, καθώς και να επιλέξετε κατηγορία χαρακτήρα. Υπάρχουν τέσσερις συνολικά κατηγορίες: bodyguard, soldier, dancer και alchemist. Πάντως η επιλογή τους έχει μικρή σημασία καθώς μπορείτε να διαμορφώσετε με απόλυτη ελευθερία τον χαρακτήρα σας. Σκοτώνοντας εχθρούς συλλέγετε anima essence που μπορείτε να ξοδέψετε για να αυξήσετε το level σας ή να αγοράσετε χρήσιμα αντικείμενα και εξοπλισμό. Υπάρχουν διάφοροι τομείς που μπορείτε να αναβαθμίσετε, στα γνωστά κλασικά πρότυπα των παιχνιδιών του είδους, όπως η δύναμη, η αντοχή και η υγεία σας. Η Aegis έχει δύο είδη βασικών επιθέσεων, ελαφριές και βαριές, ενώ έχει και δυνατότητα αποφυγής. Κάθε κίνησή της καταναλώνει stamina, που όταν εξαντληθεί σας αφήνει έρμαιο και ανοιχτό στις επιθέσεις των εχθρών. Ωραία προσθήκη που σας ξελασπώνει πολλές φορές είναι ότι ως automaton, η Aegis μπορεί να χρησιμοποιήσει rapid cooling για να ανακτήσει άμεσα μέρος του stamina που έχασε, με ένα μικρό κόστος.
Βοηθητικά στην αποστολή σας μπορείτε να αναβαθμίσετε την Aegis με ειδικά εξαρτήματα τα οποία σας προσφέρουν έξτρα πλεονεκτήματα σε επίθεση και άμυνα και χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες, ανάλογα με την σπανιότητα. Τέλος μετά από κάθε boss ξεκλειδώνετε αυτόματα δυνάμεις που είναι απαραίτητες τόσο για την πρόοδό σας, όσο και για την ανακάλυψη νέων περιοχών και μυστικών. Έτσι σταδιακά ξεκλειδώνετε μια ειδική ώθηση προς τα μπροστά που σας δίνει το απαραίτητο momentum που χρειάζεται για να φτάνετε μακρινές πλατφόρμες, τον γάντζο με τον οποίο ανεβαίνεται σε ψηλά κτίρια, και τέλος μια ειδική κλωτσιά με την οποία γκρεμίζετε τοίχους και κλειδωμένες πόρτες.
Υπάρχει ένα πλούσιο οπλοστάσιο διαθέσιμο για την πρωταγωνίστρια το οποίο πέρα από την βασική του χρήση, επηρεάζει και το πλάνο δράσης. Όπλα όπως θανατηφόρες βεντάλιες, κοφτερά νύχια, σπαθιά, αλυσίδες και πολλά άλλα υπάρχουν προς αγορά ή περιμένουν να τα ανακαλύψετε στον κόσμο. Το καθένα από αυτά έχει μια ειδική λειτουργία όπως πχ αντεπίθεση, ασπίδα ή μακρινές επιθέσεις από ασφάλεια. Οι ειδικές αυτές ικανότητες χάνονται όταν αλλάζετε οπλισμό καθώς είναι δέσμιες των όπλων και όχι του χαρακτήρα σας, οπότε απαιτείται από εσάς τακτική ανάλογα με το είδος του εχθρού που αντιμετωπίζετε. Όλα τα όπλα είναι αναβαθμίσιμα, με βελτίωση των επιμέρους χαρακτηριστικών τους και της ποιότητάς τους. Μεγάλη έμφαση δίνεται και στον δευτερεύων οπλισμό που αποτελείται από ειδικά φίλτρα αντίστασης ή ενίσχυσης και πολλών ειδών χειροβομβίδες. Όλες οι αναβαθμίσεις, οι αγορές και το leveling του χαρακτήρα πραγματοποιούνται σε ειδικούς βωμούς- αγάλματα που λειτουργούν σαν τα γνώριμα bonfires των Souls.
Οι μάχες είναι χορταστικές και διασκεδαστικές όταν καταλάβετε πώς λειτουργούν οι μηχανισμοί του παιχνιδιού και πώς αυτοί συνδυάζονται αρμονικά μεταξύ τους για το καλύτερο δυνατό αποτέλεσμα. Πολύ σημαντικό ρόλο παίζουν οι δυνάμεις φωτιάς, πάγου και ηλεκτρισμού, καθώς η χρήση εξοπλισμού και ειδικών ικανοτήτων που χρησιμοποιούν τα στοιχεία της φύσης, σε συνδυασμό με δυνατές επιθέσεις, σας δίνουν σημαντικό πλεονέκτημα. Η νοημοσύνη των εχθρών δεν εντυπωσιάζει και γρήγορα αντιλαμβάνεστε το προβλέψιμο μοτίβο κινήσεών τους, χωρίς όμως αυτό να σημαίνει ότι οι μάχες δεν είναι διασκεδαστικές. Ίσως σε αυτό να συμβάλλει και το γεγονός ότι το παιχνίδι είναι πιο φιλικό προς τον παίκτη και συγχωρεί παραπάνω το λάθος, παρά τη soulslike φύση του. Από ένα σημείο και έπειτα δε, έχετε ανακαλύψει τόσο πολύ δυνατό εξοπλισμό και είστε εξοπλισμένος με τόσες πολλές χειροβομβίδες, που χάνετε μόνο από δική σας απερισκεψία. Όσο αφορά τα boss, είναι πραγματικά μια χαμένη ευκαιρία, γιατί, ενώ είναι πολύ πρωτότυπα και επιβλητικά, δεν δικαιολογούν σε καμία περίπτωση τον τίτλο τους. Αντιμετωπίζονται και σκοτώνονται εύκολα και δεν αποτελούν ιδιαίτερη πρόκληση (ακόμα και το τελικό boss).
Το παιχνίδι δεν προσφέρει απόλυτη ελευθερία να περιηγηθείτε στους δρόμους του Παρισιού και είναι χωρισμένο σε μικρές περιοχές που δεν συνδέονται μεταξύ τους σε πραγματικό χρόνο. Για να μετακινηθείτε από την μία στην άλλη πρέπει να ταξιδέψετε μέσω μιας ειδική άμαξας, που λειτουργεί ταυτόχρονα και σαν σταθμός ανεφοδιασμού και αναβάθμισης. Τρομερό ατόπημα η απουσία λεπτομερούς χάρτη, κάτι που κοστίζει αρκετά στην εξερεύνηση, καθώς οι περιοχές είναι δαιδαλώδες, γεμάτες με δρόμους, τεράστιες εκτάσεις με μονοπάτια και παρακάμψεις. Επιπλέον, συχνά χρειάζεται να κοιτάτε και ψηλά, γιατί πρέπει μέσω του γάντζου να ανεβείτε σε ένα κτίριο για να προχωρήσετε στο επόμενο στάδιο. Αν προσθέσετε και τα συνεχόμενα πισωγυρίσματα από τις δευτερεύουσες αποστολές που αναλαμβάνετε, καταλαβαίνετε ότι η απομνημόνευση των περιοχών κρίνεται αναγκαία. Τουλάχιστον οι δευτερεύουσες αποστολές έχουν ενδιαφέρον και βάθος, ρίχνουν φως στην ιστορία με ωραίες λεπτομέρειες και χωρίζονται ακόμα και σε παρακλάδια με διαφορετικά μονοπάτια προσέγγισης.
Τα γραφικά του παιχνιδιού είναι πραγματικά χάρμα οφθαλμών. Κάθε περιοχή είναι πανέμορφη και απεικονίζει με λεπτομέρεια την σκληρή πραγματικότητα του κόσμου. Από όπου και αν περνάτε βλέπετε απομεινάρια μαχών, με πτώματα διάσπαρτα ή σε παρατημένες στοίβες στην μέση των δρόμων και κτίρια τυλιγμένα στις φλόγες και στην καταστροφή. Περιηγείστε σε δρόμους και πλατείες του Παρισιού όπου μαίνεται η επανάσταση, σε κλειστοφοβικά ορυχεία και σε πανέμορφους βασιλικούς κήπους με φόντο τη φλεγόμενη πόλη. Τα μοντέλα χαρακτήρων είναι αξιοπρεπή, χωρίς όμως ιδιαίτερες λεπτομέρειες στους μορφασμούς προσώπου και γενικά υπολείπονται συναισθήματος, με το κενό βλέμμα στο άπειρο να είναι σύνηθες φαινόμενο. Αυτό θα μπορούσε να συγχωρεθεί για την πρωταγωνίστρια που είναι ρομπότ, αλλά για τους υπόλοιπους χαρακτήρες δεν δικαιολογείται σε τέτοιου επιπέδου παιχνίδι εν έτει 2022. Υπάρχουν τρεις επιλογές γραφικών με έμφαση στην ανάλυση, στην ποιότητα εικόνας και στο υψηλό framerate αντίστοιχα. Το παιχνίδι «λάμπει» πραγματικά στην τελευταία επιλογή και το κυριότερο, λειτουργεί απροβλημάτιστα. Στην επιλογή για ποιότητα εικόνας συνάντησα τρομακτικές πτώσεις των καρέ και κολλήματα, ακόμα και crash-αρίσματα.
Η μουσική είναι επίσης καλοδουλεμένη, με ωραία κομμάτια που αλλάζουν ανάλογα με το αν είστε σε μάχη ή όχι. Δυστυχώς το voice acting είναι κάτω του μετρίου, με υπερβολικές ερμηνείες και αστείες γαλλικές προφορές αγγλικών, με εξαίρεση την πρωταγωνίστρια. Αυτή η «ξύλινη» ρομποτική χροιά της Αegis, η οποία όμως κρύβει και ανθρώπινα συναισθήματα πχ με κάποια σπασίματα της φωνής, λειτουργεί πολύ καλά ακουστικά και προσθέτει πόντους στην εμπειρία.
To Steelrising είναι μια ατμοσφαιρική περιπέτεια με πρωτότυπο σκηνικό. Θα μπορούσε να τα πάει ακόμα καλύτερα με περισσότερη προσοχή σε θέματα απόδοσης και ισορροπίας στο δίπτυχο δυσκολία - χρήση εξοπλισμού. Αν και δεν επαναπροσδιορίζει το είδος των soulslike, προσφέρει 15-20 γεμάτες ώρες διασκέδασης. Αν ψάχνετε για (άλλη) μία «δόση Souls», αξίζει την προσοχή σας.
- Πρωτότυπη και ενδιαφέρουσα ιστορία
- Πανέμορφο κατεστραμμένο Παρίσι
- Πολλές ενδιαφέρουσες αποστολές
- Ο σχεδιασμός εχθρών και πιστών
- Πολλές επιλογές εξοπλισμού
- Ικανοποιητική διάρκεια
- Ίσως υπερβολικά εύκολο
- Απουσία χάρτη
- Κακό voice acting (με εξαίρεση την πρωταγωνίστρια)
- Προβλήματα απόδοσης και κολλήματα
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: | PS5, Xbox Series X/S, PC |
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: | Spiders |
ΕΚΔΟΣΗ: | Nacon |
ΔΙΑΘΕΣΗ: | Ave |