State of Decay 2 Review
Το πρώτο State of Decay ήταν από τις ευχάριστες εκπλήξεις της προηγούμενης γενιάς, παρά τα σοβαρά τεχνικά προβλήματα που είχε. Όταν κυκλοφόρησε, η δίψα για παιχνίδια με ζόμπι ήταν ακόρεστη και πραγματικά αποτελέσε μία εναλλακτική πρόταση που δεν στηριζόταν στην (μετριότατη) ιστορία του, αλλά κυρίως σε φρέσκους μηχανισμούς επιβίωσης που αποδείχτηκαν ιδιαίτερα εθιστικοί. Το State of Decay 2 έρχεται σε μια περίοδο όχι ιδιαίτερα ιδανική γι αυτό. Αφενός η μόδα των παιχνιδιών με ζόμπι έχει ελαφρώς εξασθενίσει και αφετέρου οι απαιτήσεις για τις αποκλειστικότητες της Microsoft είναι μεγαλύτερες μετά τις αναιμικές επιδόσεις της σε αυτή την γενιά.
To State of Decay 2 ακολουθεί κατά πόδας τα χνάρια του προκατόχου του, τόσο ως προς την ιστορία, όσο και ως προς τους βασικούς μηχανισμούς. Αναλαμβάνετε τον ρόλο αρχικά δύο επιζώντων, μέσα από μία λίστα που προσφέρεται στο μενού του παιχνιδιού. Πρέπει να φτιάξετε την δική σας κοινότητα, πρωταρχικός στόχος της οποίας είναι να εξουδετερώσει τον μυστηριώδη ιό που παράγεται από τα plague hearts, τα οποία έχουν περάσει στον οργανισμό πολλών ζόμπι στο κόσμο και μεταδίδεται και στον άνθρωπο. Δεν υπάρχει αφήγηση, ούτε καν εξέλιξη στην όποια ιστορία, γεγονός απογοητευτικό, ιδιαίτερα αν δεν έχετε μεγάλη εξοικείωση με παιχνίδια επιβίωσης και περιμένατε μια εμπειρία παρόμοια με το The Last of Us.
Η έλλειψη ιστορίας από την μία εξυπηρετεί τον sandbox χαρακτήρα του State of Decay 2, αφού είναι πραγματικά open-world και σας αφήνει να κάνετε ότι θέλετε προκειμένου να πετύχετε τους στόχους σας. Από την άλλη, δεν καταφέρνει ιδιαίτερα να σας δέσει με τον κάθε χαρακτήρα που μπορεί να χαθεί στην μάχη. Ένα ακόμη δίκοπο μαχαίρι είναι τα τέσσερα διαφορετικά τέλη ανάλογα με την κλάση του επιζώντα που επιλέγετε για αρχηγό της ομάδας. Τυπικά αυτό που αλλάζει είναι το τελευταίο μέρος του παιχνιδιού στο οποίο αναλαμβάνετε κάποιες συγεκεκριμένες αποστολές με τον ηγέτη της κοινότητας και με το πέρας αυτών αντικρύζετε ένα γενικό τέλος.
Τα όποια προβλήματα με την ιστορία κάμπτονται με το gameplay του παιχνιδιού, αφού οι μηχανισμοί του είναι από τους καλύτερους στο είδος. Όπως προαναφέρθηκε, έχετε στον ελεγχό σας μία κοινότητα επιζώντων την οποία αναπτύσετε βρίσκοντας και άλλους επιζώντες, αναπτύσοντας τις εγκαταστάσεις σας και ψάχνοντας πρώτες ύλες που βοηθούν στην ευημερία της κοινότητας. Όσο χρησιμοποιείτε τους χαρακτήρες ξεκλειδώνονται νέα skills και βελτιώνονται τα υπάρχοντα. Παίρνετε τον έλεγχο ενός χαρακτήρα κάθε φορά, ενώ μπορείτε να ζητήσετε την βοήθεια και ενός έτερου επιζώντα για να μπορείτε με μεγαλύτερη ευκολία να αντιμετωπίσετε τις ενδεχόμενες επιθέσεις των ζόμπι. Από την άλλη όμως αν πέσετε σε μία δύσκολη ενέδρα εγκυμονεί ο κίνδυνος να χάσετε για πάντα και τους δύο χαρακτήρες. Το παιχνίδι άλλωστε είναι γεμάτο από τυχαία γεγονότα που μπορούν να σας λύσουν τα χέρια ή να σας αποδεκατίσουν την κοινότητα. Μπορεί να πάτε να σώσετε μία άλλη κοινότητα και να σκάσει αιφνιδιαστικά ένα από τα πιο ισχυρά ζόμπι του παιχνιδιού και να σας κάνει κομμάτια κτλ.
Και εδώ ακριβώς βρίσκεται η μαγεία του παιχνιδιού, σε αυτά τα τυχαία γεγονότα και στις δύσκολες επιλογές που καλείστε να παίρνετε ανά πασα ώρα και στιγμή. Θα αναβαθμίσετε τον κήπο για να μπορείτε να έχετε τρόφιμα ή θα βελτιώσετε το οπλοστάσιο σας; Θα δεχτείτε έναν νέο επιζώντα για να ξεκουράζει τους υπάρχοντες ή θα αποτελέσει πρόβλημα αφού δεν θα έχετε πολλά τρόφιμα και περισσευόμενα κρεβάτια; Θα μετακινηθείτε με το αυτοκίνητο για να έχετε έξτρα αποθηκευτικό χώρο και η μετακίνησή σας θα είναι πιο εύκολη ή ο θόρυβος της μηχανής θα αποτελέσει αιτία να σας την πέσουν ομάδες από ζόμπι που δεν θέλετε να βρεθούν στο δρόμο σας; Πάνω σε αυτές επιλογές στηρίζονται οι εθιστικοί μηχανισμοί του παιχνιδιού, όπως λίγο-πολύ συνέβαινε και στο πρώτο SoD. Μία διαφοροποίηση αποτελεί η εξολόθρευση των plague hearts, η οποία σας αναγκάζει να κινηθείτε ελαφρώς διαφορετικά ως προς την διαχείριση των πόρων της βάσης σας, καθώς είναι μία πραγματικά δύσκολη διαδικασία που απαιτεί εκρηκτικούς μηχανισμούς, βόμβες μολότοφ και δυνατές καραμπίνες. Ο θόρυβος όμως που παράγεται προσελκύει μολυσμένα ζόμπι στο χώρο που βρίσκεστε, οπότε χρειάζεται προσοχή προκειμένου να μην έχετε θανάτους. Και ο θάνατος εδώ είναι μόνιμος για τον κάθε χαρακτήρα που πέφτει αιμόφυρτος στο έδαφος.
Άλλη μία διαφοροποίηση είναι η επιλογή περιοχής, αφού μπορείτε να επιλέξετε ανάμεσα σε τρεις, σε αντίθεση με την μία περιοχή που υπήρχε στο πρώτο παιχνίδι. Οι περιοχές δεν διαφέρουν ιδιαίτερα μεταξύ τους ως προς την μορφολογία τους, αλλά κυρίως διαφέρουν στο γεγονός ότι η μία έχει περισσότερα υψώματα, άλλη έχει περισσότερα ισιώματα, άλλη έχει πολύ κοντά κτίρια με πρώτες ύλες που είναι κοντά στη βάση σας κτλ. Μπορείτε να μετακινείστε από την μία περιοχή στην άλλη αρκεί να έχετε τα κατάλληλα υλικά για να φτιάξετε νέα βάση.
Στο State of Decay 2 δίνεται μεγαλύτερη σημασία στις σχέσεις που κάνετε με τις άλλες κοινότητες στην περιοχή σας, συγκριτικά με τον πρώτο τίτλο. Ανταλλάζοντας αντικείμενα και πρώτες ύλες ή βοηθώντας την γειτονική κοινότητα να αποκρούσει επιθέσεις από ζόμπι, καλλιεργείτε μια φιλική σχέση με αυτή, οπότε σας βοηθάει με τη σειρά της δίνοντάς σας πρώτες ύλες κτλ. Σε αντίθετη περίπτωση, τα μέλη της γειτονικής κοινότητας γίνονται εχθρικά και σας πυροβολούν αν πλησιάσετε την περίμετρο της βάσης τους. Προφανώς δεν μπορείτε να έχετε φιλικές σχέσεις με όλους, οπότε η επιλογή των συμμάχων σας είναι ένας ακόμη εθιστικός μηχανισμός που σας απορροφάει στο παιχνίδι.
Οι εχθροί είναι πανομοιότυποι με αυτούς του πρώτου SoD, με μοναδική διαφοροποίηση τα μολυσμένα ζόμπι που είναι πιο επιθετικά σε σχέση με τα υπόλοιπα ζόμπι και αυξάνουν την ποικιλία των εχθρών. Πέρα από τα απλά ζόμπι, συναντάτε τα γνώριμα bloaters που εκρήγνυνται και βγάζουν δηλητηριώδη αέρια, τα screamers που ουρλιάζουν με σκοπό να φέρουν περισσότερα ζόμπι στην περιοχή, τα ferals που κινούνται αστραπιαία και θέλουν πολλά χτυπήματα για να σκοτωθούν και τέλος τα juggernauts που έχουν γίνει πολύ πιο γρήγορα και ανθεκτικά και αποτελούν πραγματική απειλή για τους χαρακτήρες σας. Κάθε ένα από αυτά τα ειδικά είδη ζόμπι έχει διαφορετικό τρόπο αντιμετώπισης και προσθέτει βάθος στο σύστημα μάχης.
Στις μάχες στη συντριπτική πλειοψηφία των περιπτώσεων χρησιμοποιείτε melee όπλα που προσφέρουν μεγάλη ευχαρίστηση, ενώ νέα animation κάνουν το θέαμα πιο ποικίλο. Προβλήματα υπάρχουν στη στόχευση με τα πυροβόλα όπλα καθώς προκαλούν ζημιά μόνο αν στοχεύετε στο κεφάλι των ζόμπι. Το αντιρεαλιστικό τις υπόθεσης είναι ότι αν πυροβολάτε τα χέρια ή τον κορμό τους δεν κάνουν καν ένα βήμα πίσω λες και οι σφαίρες τα διαπερνούν σα να είναι φτιαγμένα από αέρα, στοιχείο που απογοητεύει. Και δεν είναι το μόνο. Πέρα από τα bugs, τα περισσότερα εκ των οποίων διορθώθηκαν με ένα τεράστιο patch, υπάρχουν ακόμα προβλήματα όπως το γεγονός ότι τα αυτοκίνητα κολλάνε στα βράχια και αναγκαστικά τα αποχωρίζεστε για πάντα. Επίσης είναι απλά αστείο το γεγονός ότι το παιχνίδι προβλέπει την απελευθέρωση του χαρακτήρα σας σε περίπτωση που κολλήσει και αυτός σε κάποιο περιβάλλον, χωρίς να σας χρεώσει influence points που είναι η νομισματική μονάδα του. Μα είναι δυνατόν να έχουν βρει το πρόβλημα και να το αντιμετωπίζουν με αυτόν τον τρόπο;
Πέρα όμως από τέτοιου τύπου τεχνικά προβλήματα, προσωπικά με εκνεύρισε σε μεγάλο βαθμό ο μηχανισμός με τον οποίο μπορείτε να ψάχνετε πιο γρήγορα κάποιο μπαούλο, ψυγείο κτλ, αλλά με το ρίσκο να σας ακούσουν τα ζόμπι και να έρθουν στο κτίριο στο οποίο βρίσκεστε. Αν και η λογική λέει ότι σε κτίριο καθαρισμένο από ζόμπι είναι δύσκολο να σας ακούσει κάποιο, εδώ η λογική πάει περίπατο και εντελώς τυχαία στην προσπάθειά σας να επισπεύσετε την αργή διαδικασία συλλογής πρώτων υλών το παιχνίδι αναφέρει ότι κάνατε θόρυβο και πρέπει να αντιμετωπίσετε ξανά ζόμπι που εμφανίζονται από το πουθενά γύρω από το κτίριο όπου βρίσκεστε. Αναγκαστικά λοιπόν για να μην τα αφήνετε όλα στην τύχη πρέπει να περιμένετε περίπου επτά-οκτώ δευτερόλεπτα κάθε φορά για να συλλέξετε τις πρώτες ύλες, γεγονός που σας καθυστερεί τρελά.
Νέα προσθήκη είναι το co-op για έως τέσσερις παίκτες, το οποίο παίζετε είτε προσκαλώντας κατευθείαν κάποιον φίλο σας, είτε ακόμη και μέσω matchmaking. Οι άλλοι παίκτες είναι ανεξάρτητα μέλη της κοινότητάς σας, χωρίς οι ίδιοι να μπορούν να κάνουν την δική τους κοινότητα, οπότε ο σκοπός σας είναι να σκοτώνετε ζόμπι και να μαζεύετε πρώτες ύλες. Το co-op είναι διασκεδαστικό και σε αυτό βοηθάει η φύση του παιχνιδιού, αν και κατά την γνώμη μου θα ταίριαζε ένα διαφορετικό είδος multiplayer με έναν κοινό κόσμο όπου οι υπόλοιποι παίκτες θα μπορούσαν να χτίσουν την δική τους κοινότητα και να συμμετέχουν μαζί σας σε δραστηριότητες. To lag είναι θέμα καθώς δεν υπάρχουν dedicated servers, οπότε αν έχουν όλοι καλή σύνδεση η δράση τρέχει νερό, ενώ σε αντίθετη περίπτωση υπάρχουν καθυστερήσεις.
Περνώντας στον τεχνικό τομέα, η αλήθεια είναι ότι σε αυτή τη γενιά έχουμε δει πολύ καλύτερα δείγματα γραφής τόσο ως προς τα περιβάλλοντα, όσο και ως προς την κίνηση των χαρακτήρων. Ενώ τα κτίρια είναι καλοσχεδιασμένα και τα εφέ των φακών τη νύχτα και του ήλιου την μέρα είναι καλοδουλεμένα, έχει γίνει προχειροδουλειά στη βλάστηση που θυμίζει παιχνίδι δεκαετίας, ενώ προβληματικές είναι και οι εκφράσεις των προσώπων που μοιάζουν ρομποτικές. Ευτυχώς που δεν υπάρχουν cutscenes γιατί το πράγμα θα ήταν εξόφθαλμο. Στον ήχο, το όποιο voice acting των χαρακτήρων που συζητάνε μεταξύ τους είναι απλά διεκπαιρεωτικό και δεν ξεφεύγει από το B-movie επίπεδο που συναντάμε και σε άλλα παιχνίδια του είδους. Τα ελάχιστα μουσικά θέματα που υπάρχουν είναι υποτονικά και ταιριάζουν με το ύφος του παιχνιδιού.
Το State of Decay 2 είναι μία ακατέργαστη αλλά τίμια προσπάθεια, που δεν έλαβε την αγάπη που έπρεπε από τη Microsoft ώστε να εξελιχθεί ακόμη περισσότερο και να ξεφύγει ολοκληρωτικά από τις indie καταβολές του. Αν σας αρέσουν τα παιχνίδια επιβίωσης, δείξτε του εσείς την αγάπη που αξίζει και δεν θα χάσετε.
- Εθιστικοί μηχανισμοί επιβίωσης
- Επιλογές με θετικές και αρνητικές επιπτώσεις για την κοινότητα
- Τα τυχαία γεγονότα που προκύπτουν κατά την εξερεύνηση
- Co-op για τέσσερις...
- ...αλλά μία χαμένη ευκαιρία για πραγματική multiplayer εμπειρία σε κοινό κοσμο
- Έλλειψη ιστορίας που δεν σας δένει με τους χαρακτήρες σας
- Τεχνικά προβλήματα που αμαυρώνουν το gameplay
- Γραφικά
- Ερμηνείες δεύτερης διαλογής
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: | Xbox One, PC |
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: | Undead Labs |
ΕΚΔΟΣΗ: | Microsoft |
ΔΙΑΘΕΣΗ: | Microsoft Hellas |
ΕΙΔΟΣ: | Επιβίωση |
ΠΑΙΚΤΕΣ: | Single-player, multiplayer |
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE: | https://www.stateofdecay.com/ |
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: | 22/5/2018 |