alt text

Η ιδέα του να χειρίζεσαι μια σκιά αντί για τον ίδιο τον ήρωα σε παιχνίδι δεν είναι νέα. Την έχουμε δει και στο παρελθόν με τίτλους όπως το Contrast και το Lost in Shadows, ενώ γρίφους που βασίζονται στο παιχνίδισμα των σκιών έχουμε συναντήσει και σε μεγάλες παραγωγές όπως τα Uncharted και άλλα. Το Shady Part of Me υλοποιεί άρτια τον εν λόγω μηχανισμό, αλλά στηρίζεται υπερβολικά πολύ σε αυτόν, χάνοντας την ευκαιρία να “απλώσει τα φτερά του” και να προσφέρει μία πραγματικά ολοκληρωμένη εμπειρία.

Το σενάριο του Shady Part of Me είναι αφαιρετικό, στα χνάρια των Limbo και Inside της Playdead. Πολλά εννοούνται, αλλά τίποτα δεν είναι ξεκάθαρο, ούτε για την πρωταγωνίστρια, ούτε για όσα συμβαίνουν στο παιχνίδι, τα οποία κάλλιστα θα μπορούσαν να υπάρχουν μόνο στη φαντασία της. Έχετε το ρόλο ενός μικρού κοριτσιού που ξυπνάει απότομα από το κρεβάτι ενός χώρου που μοιάζει με άσυλο, ενώ η σκιά της έχει απομακρυνθεί από το σώμα της και βρίσκεται στο βάθος. Το κοριτσάκι φοβάται να έρθει σε επαφή με το φως, ενώ αντίστοιχα η σκιά της φοβάται την έκθεσή της στο σκοτάδι. Κοινώς στόχος και των δύο είναι να αποδράσουν από τον χώρο που βρίσκονται εγκλωβισμένες. Πάνω σε αυτή τη διπολικότητα, όπου οι αδυναμίες της ηρωίδας είναι τα δυνατά σημεία της σκιάς και το αντίστροφο, στηρίζεται το παιχνίδι τόσο αφηγηματικά, όσο και στο καθαρό του gameplay. Στην πραγματικότητα η ιστορία ξετυλίγεται μέσα από τους διαλόγους του κοριτσιού και της σκιάς του, αλλά και μέσα από τα λόγια ενός ψυχοθεραπευτή, η φωνή του οποίου αρχίζει να ακούγεται μετά την πρώτη ώρα παιχνιδιού. Μην περιμένετε ξεκάθαρες απαντήσεις στα αμέτρητα ερωτήματα που προκύπτουν, καθώς ακόμη και το τέλος χρήζει πολλών διαφορετικών ερμηνειών, γεγονός που μπορεί να σας απογοητεύσει αν θέλετε ένα ξεκάθαρο τέλος.

Ως προς το gameplay, το Shady Part of Me είναι ένα παιχνίδι περιβαλλοντικών γρίφων με κάποια στοιχεία platforming και βασίζεται στην αλληλεπίδραση του κοριτσιού με την σκιά της. Το κορίτσι βρίσκεται μπροστα στην οθόνη και μπορεί μόνο να κινηθεί, να κουνάει μοχλούς και να μετακινεί κιβώτια, ενώ η σκιά που βρίσκεται στο φόντο, μπορεί και να πηδά από πλατφόρμα σε πλατφόρμα. Έτσι το κορίτσι χρησιμοποιώντας μοχλούς, κιβώτια και άλλα στοιχεία του περιβάλλοντος προσπαθεί να βοηθήσει την σκιά να περάσει τα εμπόδια που βρίσκει στο διάβα της. Πχ όταν το κορίτσι μετακινήσει το κιβώτιο μπορεί να διοχετευτεί φως πίσω στο φόντο που βρίσκεται η σκιά, ώστε να μπορέσει να περάσει μια περιοχή που ήταν θεοσκότεινη. Αντίστοιχα και η σκιά χρησιμοποιώντας στοιχεία του περιβάλλοντος, μπορεί να εξαφανίσει τις φωτεινές πηγές που βρίσκονται στο σημείο που βρίσκεται το κορίτσι, ώστε να σκοτεινιάσουν τα σημεία που πρέπει για να μπορεί να προχωρήσει το κορίτσι παρακάτω.

To platforming -όπου υπάρχει- είναι άρτιο.

Οι εναλλαγές από το κορίτσι στη σκιά γίνονται με το πάτημα ενός κουμπιού και κάθε φορά πρέπει να βρεθούν σε συγκεκριμένο σημείο ώστε να φορτώσει η επόμενη περιοχή. Οι γρίφοι στην πλειοψηφία τους είναι έξυπνοι και δεν διαρκούν περισσότερο από ένα-δύο λεπτά, ώστε ούτε να είναι εντελώς διεκπαιρεωτικοί, ούτε όμως και να σας βασανίζουν για πολλή ώρα ώστε να πέφτει τρελά ο ούτως η άλλως αργός ρυθμός του παιχνιδιού. Πολύ σημαντική βοήθεια προσφέρει η δυνατότητα να κάνετε rewind τις προηγούμενες κινήσεις σας, σε περίπτωση που πάει κάτι στραβά με την επίλυση του γρίφου, ώστε να μην χάνετε χρόνο να ξεκινάτε ξανά από την αρχή σε περίπτωση που πεθάνει το κορίτσι ή η σκιά από κάποιο στοιχείο του περιβάλλοντος.

Για τους πιο απαιτητικούς που θέλουν να “ξεζουμίσουν” το παιχνίδι, υπάρχει το κυνήγι για την συλλογή πουλιών origami που βρίσκονται σε διάφορα σημεία στα περιβάλλοντ. Στην πραγματικότητα η συλλογή αυτών των origami αυξάνει την δυσκολία του παιχνιδιού, καθώς είναι πολλές φορές μέρος των κυρίως γρίφων και πρέπει να προσπαθήσετε πολύ ώστε και να περάσετε τον εκάστοτε γρίφο και να μπορέσετε να μαζέψετε ταυτόχρονα το origami.

Ενώ λοιπόν έχουμε σωστή υλοποίηση της αρχικής ιδέας, έξυπνους γρίφους και καλό platforming, το παιχνίδι “σκοντάφτει” στην τρομερή επαναληψιμότητα. Το 80% των γρίφων από την αρχή μέχρι το τέλος της περιπέτειας, που διαρκεί περίπου τρέσσερις ώρες, στηρίζεται στη σωστή χρήση των κιβωτίων και των μοχλών. Ναι μεν υπάρχουν διαφοροποιήσεις, αλλά συνέχεια χρησιμοποιείτε τα ίδια μέσα για να λύσετε τους γρίφους και νιώθετε ότι συνεχώς κάνετε το ίδιο. Επιπλέον, το παιχνίδι πέρα από ελάχιστες περιπτώσεις, δεν σας αφήνει να πάρετε ανάσα και να απολαύσετε το platforming της σκιάς ή να χαζέψετε απλά περπατώντας στα πανέμορφα περιβάλλοντα, αφού σας βάζει συνεχώς στο λούκι να λύσετε απανωτούς γρίφους, μειώνοντας τρομερά τον ρυθμό του. Είναι πραγματικά κρίμα γιατί τις λίγες στιγμές που το παιχνίδι σας αφήνει λίγο να ανασάνετε, βλέπετε πραγματικά όμορφες ιδέες. Πόσο καλύτερο θα ήταν αν υπήρχαν κάποια σημεία με λίγο περισσότερη δράση, ώστε να λάμψει περισσότερο το platforming; Πραγματικά πόσο πιο απολαυστικό θα ήταν να λύσετε τον επόμενο γρίφο, αν είχατε έστω ένα γεμάτο δεκάλεπτο χωρίς καθόλου γρίφους για να ξεθολώσει το κεφάλι σας;

Οι γρίφοι είναι έξυπνοι αλλά και επαναλαμβανόμενοι.

Το στοιχείο του παιχνιδιού που δεν απογοητεύει σε καμία περίπτωση είναι ο αλλόκοτος κόσμος του, ο οποίος κρύβει συνεχώς εκπλήξεις. Η ηρωίδα, σαν άλλη Αλίκη στη χώρα των θαυμάτων, από τη μία στιγμή στην άλλη βρίσκεται από μία σκοτεινή βιβλιοθήκη σε ένα μαγικό χώρο γεμάτο τραπουλόχαρτα, που λίγα λεπτά αργότερα μετουσιώνεται σε μία κλεψύδρα που σας παρασέρνει σε άλλες τοποθεσίες κτλ. Σε αυτό βοηθάει πολύ το ιδιαίτερο εικαστικό, καθώς τα πάντα φαίνονται να είναι ζωγραφισμένα στο χέρι. Η ομορφιά που αποτυπώνεται στην οθόνη με τις διάφορες λεπτομέρειες δεν παύει να σας ευχαριστεί από την αρχή μέχρι το τέλος. Ιδιαίτερη μνεία πρέπεινα γίνει και για το εξαιρετικό animation της σκιάς, που κάνει τις κινήσεις της να φαίνονται πολύ ρεαλιστικές. Καλή δουλειά έχει γίνει και στο voice acting, τόσο του κοριτσιού, όσο και της σκιάς, με τις ερμηνείες να είναι απολύτως ταιριαστές και να συμβάλλουν στην όποια αφηγηματική ροή έχει το παιχνίδι. Στην ατμόσφαιρα συμβάλλουν και τα άλλοτε απόκοσμα και άλλοτε σαγηνευτικά μουσικά θέματα, τα οποία σας συνοδεύουν σε όλη τη διάρκεια της περιπέτειας.

Το Shady Part of Me υλοποιεί σωστά την κεντρική του ιδέα, αλλά δίνει τόση βαρύτητα στους επαναλαμβανόμενους γρίφους, που εν τέλει χαντακώνει ίδιο του τον εαυτό. Παρόλα αυτά, το ιδιαίτερο εικαστικό και ο υπέροχος κόσμος του είναι ικανά να σας κρατήσουν, πέρα από τα όποια προβλήματα. Αν αγαπάτε τα παιχνίδια γρίφων και τους παράξενους κόσμους, αξίζει να ασχοληθείτε.

  • Ιδιαίτερο εικαστικό, με όλα να μοιάζουν ζωγραφισμένα στο χέρι
  • Ο παράξενος κόσμος του
  • Ωραία μουσική
  • Ταιριαστές ερμηνείες
  • Έξυπνοι γρίφοι...
  • ...που όμως επαναλαμβάνουν τους ίδιους μηχανισμούς ξανά και ξανά
  • Δεν σε αφήνει να πάρεις ανάσα, με τον ένα γρίφο μετά τον άλλο
  • Πολλά αναπάντητα ερωτήματα στο τέλος
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, Switch, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Douze Dixièmes
ΕΚΔΟΣΗ:Focus Home Interactive