alt text

Η μεγάλη φασαρία για το Kickstarter και την δύναμη του crowdfunding έχει καταλαγιάσει πλέον και κάθε μήνα βλέπουμε αρκετά νέα, φιλόδοξα ή αδιάφορα projects να το χρησιμοποιούν. Έγινε κάτι σύνηθες και δεν προκαλεί πια έκπληξη. Αυτό που μένει τώρα είναι να δούμε αν οι τίτλοι που ανακοινώθηκαν και χρηματοδοτήθηκαν με αυτό θα αποδειχθούν αντάξιοι των προσδοκιών. Το Shadowrun Returns ήταν μία από τις τεράστιες crowdfunding επιτυχίες του 2012, με στόχο την αναβίωση ενός ξεχασμένου αλλά ιδιαίτερου franchise. Κάτι παραπάνω από έναν χρόνο, μετά η Harebrained Schemes παραδίδει ένα καλό παιχνίδι μεν, αλλά ελλειπές ως RPG.

Το Shadowrun ξεκίνησε ως tabletop RPG με ένα πολύ ξεχωριστό και ενδιαφέρον μύθο. Το 2011 συνέβη το μεγαλύτερο και τρομακτικότερο γεγονός στην ιστορία της ανθρωπότητας, όταν ξεχασμένα γονίδια ξύπνησαν μέσα στον κόσμο, μεταλλάσσοντάς τους σε πλάσματα των μύθων, όπως τρολ, ορκ και ξωτικά, δίνοντάς τους παράλληλα μαγικές δυνάμεις πέρα από κάθε φαντασία. Αρχαίες αναμνήσεις επέστρεψαν και για πρώτη φορά οι λαοί ήταν χωρισμένοι σε πέντε πολύ διαφορετικές φυλές. Όλα αυτά είναι παλιά ιστορία για τον κόσμο του Shadowrun που τοποθετείται στο δεύτερο μισό του 21ου αιώνα. Με τον ερχομό της μαγείας όμως η εξέλιξη της τεχνολογίας δεν σταμάτησε. Αντίθετα οι ρυθμοί ανάπτυξης αυξήθηκαν. Τα προσθετικά μηχανικά μέλη είναι επεμβάσεις ρουτίνας και ο κυβερνοχώρος είναι μόνιμη κατοικία για πολλούς.

Η ιστορία του Shadowrun Returns είναι σχετικά απλή. Είστε ένας (ή μία) πρώην shadowrunner σε κακή οικονομική κατάσταση και ένα βράδυ ένας ξεχασμένος φίλος από τις παλιές καλές μέρες σας καλεί για να σας προτείνει μία δουλειά. Την εξιχνίαση του φόνου του. Ο φίλος σας, ο Sam Watts, είχε μπλέξει με τους λάθος ανθρώπους και γνώριζε πως αργά ή γρήγορα δεν θα κατάφερνε να ξεφύγει από την μοίρα του. Προετοιμασμένος για το αναπόφευκτο, κατέγραψε τον εαυτό του και χρησιμοποίησε ένα dead man's switch για να έρθει σε επαφή μαζί σας από την πέρα όχθη.

Τα hubs είναι όμορφα σχεδιασμένα.

Τα hubs είναι όμορφα σχεδιασμένα.

Ξεκινώντας την αποστολή για να πάρετε εκδίκηση για το φόνο του φίλου σας (και για μία καλή αμοιβή), βρίσκεστε σε μία αγωνιώδη αναζήτηση ενός μανιακού δολοφόνου, γνωρίζετε ενδιαφέροντες χαρακτήρες και, δυστυχώς, σώζετε τον κόσμο. Αυτό είναι ένα από τα προβλήματα που έχω με το παιχνίδι. Ενώ ξεκινάει πολύ καλά και αφηγείται μία προσωπική ιστορία αναζήτησης μέσα σε ένα μοναδικό νουάρ κλίμα που συνδυάζει φανταστικά το cyberpunk με φανταστικούς μύθους, ξαφνικά βρίσκεστε σε καταστάσεις πολύ “έξω από τα νερά σας”, αναλαμβάνοντας να σώσετε τον κόσμο από Το Αρχαίο Κακό Που Επέστρεψε!

Το σενάριο μπορεί να μην ικανοποιεί πλήρως, η συγγραφή των διαλόγων και των περιγραφών όμως είναι εξαιρετική. Η αφήγηση του τίτλου θυμίζει καλογραμμένη νουβέλα με ζοφερές περιγραφές και φυσικούς διαλόγους. Οι συγγραφείς της Harebrained Schemes έπραξαν σωστά δημιουργώντας ρεαλιστικούς χαρακτήρες με λογικές ανησυχίες και απόψεις, αποφεύγοντας το σύνδρομο που θέλει όλα τα RPG να έχουν γραφτεί από τον Tolkien ή τον Shakespeare. Δεν υπάρχει voice work στο παιχνίδι και μάλλον καλύτερα έτσι, γιατί το κόστος θα εκτοξευόταν και πιθανώς να είχαμε πιο αδύναμη ιστορία και λιγότερους εναλλακτικούς διαλόγους.

Άλλο ένα θέμα με την ιστορία του παιχνιδιού είναι η απουσία ενός συγκεκριμένου party. Η σχεδιαστική αυτή επιλογή δεν σας αφήνει να δεθείτε με κάποιους χαρακτήρες μέσω διαλόγου και οι μόνες συζητήσεις που κάνετε είναι στα μεταβατικά hubs μέχρι την επόμενη μάχη. Σε συγκεκριμένα σημεία της ιστορίας υπάρχουν συγκεκριμένοι χαρακτήρες που σας συνοδεύουν για λίγο, τις περισσότερες φορές όμως προσλαμβάνετε μισθοφόρους για να σας βοηθήσουν. Η αλληλεπίδραση με τους μισθοφόρους είναι μηδενική αλλά έτσι σας δίνεται η δυνατότητα να δοκιμάσετε πάρα πολλά διαφορετικά builds και δεν περιορίζεστε μόνο σε τέσσερα. Πρόκειται για μία επιλογή δίκοπο μαχαίρι, αλλά καθώς το παιχνίδι δεν ξεπερνά τις 15 ώρες και είναι γραμμικό, λειτουργεί αρκετά καλά.

Κάτι που θα ξαφνιάσει τους λάτρεις των RPG είναι το γεγονός πως το παιχνίδι δεν έχει εξερεύνηση και loot. Τα hubs από τα οποία απαρτίζεται είναι σχετικά μικρά, γραμμικά και το μόνο που ουσιαστικά περιλαμβάνουν είναι χαρακτήρες με τους οποίους μπορείτε να ανοίξετε διάλογο. Υπάρχουν οι περιστασιακοί γρίφοι με συνδυασμούς αντικειμένων που το κάνουν να μοιάζει περισσότερο με adventure παρά με RPG, όμως δεν προσφέρουν κάτι παραπάνω. Η ολική απουσία loot από τους εχθρούς επίσης δημιουργεί ερωτήματα, αλλά μόλις ασχοληθείτε με το περιορισμένο customization του χαρακτήρα σας καταλαβαίνετε πως δεν θα είχε νόημα η ύπαρξή του.

Ένα δείγμα απο τον κυβερνοχώρο του matrix.

Ένα δείγμα απο τον κυβερνοχώρο του matrix.

Στα του gameplay το Shadowrun Returns είναι απλοποιημένο αλλά απόλυτα λειτουργικό και απολαυστικό. Στην αρχή έχετε την ευκαιρία να επιλέξετε ανάμεσα στις πέντε διαθέσιμες φυλές και τις έξι ξεχωριστές κλάσεις. Οι κλάσεις αυτές ποικίλουν από τεχνικούς υπολογιστών, σαμουράι, σαμάνους μέχρι μάγους και χειριστές ρομπότ. Αυτές οι επιλογές δίνουν μία καλή αρχή, αλλά στην πραγματικότητα το παιχνίδι δεν σας περιορίζει ποτέ και μπορείτε να αναπτύξετε τον χαρακτήρα σας όπως επιθυμείτε. Αγνός μάγος με χάρισμα στο λέγειν ή μάγος με καραμπίνες και τέσσερα ξόρκια στην τσέπη; Το πλήθος των επιλογών στο skill tree είναι ικανοποιητικό και επιτρέπει μερικούς πειραματισμούς. Από τα έξι βασικά στατιστικά του skill tree, τα περισσότερα έχουν να κάνουν με την επίδοσή σας στις μάχες, το μεγαλύτερο ενδιαφέρον όμως έχουν αυτά που αφορούν τα περίφημα skill checks στους διαλόγους και στο hacking. Αν επενδύσετε στο decking skill, έχετε τη δυνατότητα να ανοίγετε κρυφές πόρτες και να εισβάλλετε σε ξένους υπολογιστές με ευκολία. Αν επιλέξετε το charisma skill, ανοίγουν νέες επιλογές στους διαλόγους που σας βοηθούν να πετύχετε το σκοπό σας και σίγουρα θα σας γλιτώσουν από αρκετές φασαρίες.

Δεν υπάρχει αμφιβολία πως το ζουμί του τίτλου είναι οι μάχες. Το turn-based σύστημα μάχης είναι απλό, εύχρηστο και ευέλικτο και αν του έλειπαν ορισμένα κολλήματα θα ήταν άριστο. Αν ψάχνετε βάθος στα επίπεδα του Temple of Elemental Evil ή των υπόλοιπων κλασσικών RPG, ατυχήσατε. Το παιχνίδι σαν δίνει το ελεύθερο να επιλέξετε αν θέλετε να το ολοκληρώσετε μόνο με τον δικό σας χαρακτήρα ή με μία ομάδα μέχρι τεσσάρων ατόμων. Αν αποφασίσετε να παίξετε μόνοι σας τότε η δυσκολία εκτινάσσεται, ειδικά στο ανώτατο επίπεδο. Είναι όμως τόσο απολαυστική η διαχείριση μίας τετραμελούς ομάδας που είναι κρίμα να κάνετε κάτι τέτοιο.

Η μετάβαση από την εξερεύνηση στη μάχη είναι ομαλή, το UI εμφανίζεται στην οθόνη, και στο δάπεδο φαίνεται ο επιτρεπόμενος χώρος κίνησης των χαρακτήρων σας. Ξεκινάτε με δύο διαθέσιμους πόντους, οι οποίοι γίνονται τρεις προς το τέλος, και μπορείτε να τους διαχειριστείτε όπως επιθυμείτε. Διαλέγετε όπλο, ξόρκι ή αντικείμενο και έπειτα επιλέγετε τον εχθρό ή το σημείο που θέλετε να χτυπήσετε. Το UI είναι σχετικά καλό αλλά έχει κάποιες αψυχολόγητες σχεδιαστικές επιλογές, όπως το ότι οι πόντοι κίνησης είναι μικροσκοπικοί αριθμοί μέσα στα πορτραίτα των χαρακτήρων, ενώ ένα άχρηστο κουμπί που κλείνει το UI πιάνει τον μισό χώρο. Χρειάζονται δύο με τρεις μάχες για να το συνηθίσετε αλλά έπειτα κάνετε πολύ εύκολα τις κινήσεις σας. Το καλό είναι πως το παιχνίδι δεν σας υπαγορεύει πώς να ξοδέψετε τους πόντους σας, κι έτσι μπορείτε να μετακινήσετε τους χαρακτήρες σας σε μία μεγάλη απόσταση ή να τα δώσετε όλα στην επίθεση και τα buffs. Τα στατιστικά έχουν βασικό ρόλο στις μάχες, όμως απαιτείται και λίγη τακτική από τη μεριά σας. Η σωστή τοποθέτηση του party σας και η εκμετάλλευση των ικανοτήτων του οδηγεί σε διασκεδαστικές μάχες, παρόλο που η εχθρική ΑΙ δεν αποτελεί σημαντική απειλή.

Στο Seamstress Union περνάτε μερικές χαλαρές στιγμές.

Στο Seamstress Union περνάτε μερικές χαλαρές στιγμές.

Κάθε κλάση παίζει αρκετά διαφορετικά. Οι μάγοι, οι adepts και οι σαμουράι έχουν απλή λογική: επιθέσεις σώμα με σώμα ή εξ αποστάσεως με ξόρκια, buffs και όπλα. Τη διαφορά κάνουν οι σαμάνοι, οι riggers και φυσικά οι deckers. Οι σαμάνοι μπορούν να καλούν πνεύματα για βοήθεια και να τα χρησιμοποιούν ως μέλη της ομάδας. Τα πνεύματα όμως απαιτούν πόντους για να παραμείνουν υπό τον έλεγχό τους σε κάθε γύρο. Οι riggers είναι χειριστές ρομπότ και κουβαλάνε σεβαστή ισχύ σε πυρομαχικά. Με τον ίδιο ακριβώς τρόπο που ο σαμάνος καλεί τα πνεύματα, έτσι και ο rigger ξοδεύει τους πόντους του για να μπορούν τα ρομπότ του κινηθούν στο χώρο και να επιτεθούν.

Η πιο ιδιαίτερη κλάση είναι ο decker, ο hacker της ομάδας, που μπορεί να εισβάλει σε υπολογιστές και να δώσει τον έλεγχο του επιπέδου στον παίκτη. Ο decker μπορεί να συνδέεται με τον κυβερνοχώρο matrix σε συγκεκριμένα σημεία των επιπέδων και να βρεθεί σε έναν ψηφιακό κόσμο. Μέσω του matrix, ο decker μπορεί να ελέγχει ανελκυστήρες, πόρτες, συστήματα ασφαλείας και να κλέβει πληροφορίες. Δεν είναι όλα ρόδινα όμως, καθώς μέσα στο matrix συναντάτε firewalls ή ακόμα και αντίπαλους deckers. Από τις πιο εντυπωσιακές στιγμές του παιχνιδιού είναι όταν βρίσκεστε σε μάχη στον πραγματικό κόσμο, ενώ ο decker σας πολεμάει μέσα στο matrix. Μέσα στη διασκεδαστική απλότητα του, το σύστημα μάχης έχει μερικά προβληματάκια. Το UI θα μπορούσε να είναι καλύτερο, αλλά το κυριότερο είναι πως πολλές φορές το παιχνίδι κολλάει σε κατάσταση μάχης χωρίς να υπάρχουν εχθροί τριγύρω. Αυτό σας αναγκάζει να περπατάτε με ρυθμούς σαλιγκαριού μέχρι να φτάσετε στον επόμενο εχθρό του επιπέδου.

Σε ότι έχει να κάνει με τη νουάρ cyberpunk αισθητική, το Shadowrun Returns παίρνει άριστα. Τα επίπεδα είναι πανέμορφα με μικρές λεπτομέρειες και έξυπνες πινελιές, ενώ το matrix ξεχωρίζει από οτιδήποτε άλλο. Τα μενού διαλόγων, του inventory και του skill tree είναι λειτουργικά και πολύ άνετα για τα μάτια. Τα μοντέλα των χαρακτήρων είναι χαμηλής λεπτομέρειας, με όμορφες υφές, αλλά τα animations τους είναι επαναλαμβανόμενα. Τα εφέ των ξορκιών και των buffs δυστυχώς δεν εντυπωσιάζουν και αφήνουν την εντύπωση πως κάτι λείπει από τις μάχες. Το παιχνίδι είναι συνολικά όμορφο και πανάλαφρο και δεν θα έχετε καμία δυσκολία να το τρέξετε ακόμα και σε παλιό laptop. Η μουσική είναι πολύ καλή, με ηλεκτρονικούς ήχους να ντύνουν τις σκοτεινές περιοχές που ανακαλύπτετε. Ξεχωρίζουν τα κομμάτια που παίζουν στις μάχες με την ένταση και το μυστικιστικό στοιχείο τους. Μεγάλο ατού του Shadowrun Returns είναι η φοβερή υποστήριξη των mods, με ένα πανίσχυρο editor να συνοδεύει το παιχνίδι και μία αφοσιωμένη κοινότητα να δημιουργεί κορυφαίας ποιότητας υλικό, όπως αντικείμενα, χαρακτήρες ή ακόμα και ολόκληρες ιστορίες.

Στον κόσμο του Shadowrun τα πράγματα δεν πάνε πάντα καλά.

Στον κόσμο του Shadowrun τα πράγματα δεν πάνε πάντα καλά.

Ειδική αναφορά χρειάζεται το μεγαλύτερο πρόβλημα του τίτλου, το σύστημα των saves. Ουσιαστικά δεν υπάρχει save στο παιχνίδι παρά μόνο σε πολύ συγκεκριμένα checkpoints, όπου η ιστορία προχωράει. Αυτά τα σημεία είναι oi μεταβατικές loading screens από περιοχή σε περιοχή ή όταν εισέρχεστε σε ένα κτίριο. Αυτό το κάκιστο σύστημα σας τιμωρεί, αναγκάζοντάς σας να παίξετε από την αρχή ένα ολόκληρο επίπεδο σε περίπτωση που χάσετε, και φυσικά δεν επιτρέπει τον πειραματισμό κατά τους διαλόγους και τα builds, που είναι αυτονόητα για ένα RPG. Η γραμμική φύση του τίτλου κάνει τα πράγματα ακόμα χειρότερα αν αποφασίσετε να ξεκινήσετε ξανά το επίπεδο στο οποίο βρίσκεστε.

To Shadowrun Returns είχε το μεγάλο βάρος στην πλάτη του να αποδείξει πως το crowdfunding δεν είναι φούσκα. Μερικώς τα καταφέρνει, καθώς είναι απολαυστικός τίτλος, φτιαγμένος με μεράκι και ταλέντο. Ταυτόχρονα όμως κάνει ξεκάθαρο πως η ανάπτυξη παιχνιδιών απαιτεί χρόνο και χρήμα για να είναι καλό το αποτέλεσμα. Στους επόμενους μήνες η Harebrained Schemes θα βγάλει το Berlin expansion, που θα ενισχύσει το επίσημο περιεχόμενο του τίτλου. Για την ώρα όμως το επίσημο campaign και οι δημιουργίες της κοινότητας θα σας κρατήσουν απασχολημένους για αρκετές ώρες και μάλιστα σε πολύ χαμηλή τιμή (14 ευρώ). Παρά τα θέματα και τις περίεργες σχεδιαστικές αποφάσεις, το Shadowrun έχει ένα φρέσκο, ξεχωριστό κόσμο και διασκεδαστικό gameplay που αξίζουν το χρόνο σας.

  • Όμορφη αισθητική
  • Καλογραμμένες περιγραφές και διάλογοι
  • Mods
  • Καλή μουσική
  • Απολαυστικό σύστημα μάχης
  • Χαμηλή τιμή
  • Απλό, χαλαρό gameplay...
  • ...που οδηγεί σε πολλές ελλείψεις για το είδος
  • Απαράδεκτο σύστημα save
  • Η ιστορία χάνει το ρυθμό της προς το τέλος
  • Απουσία εξερεύνησης, ελάχιστη αλληλεπίδραση με τον κόσμο
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Harebrained Schemes
ΕΚΔΟΣΗ:Harebrained Schemes
ΔΙΑΘΕΣΗ:Steam
ΕΙΔΟΣ:RPG
ΠΑΙΚΤΕΣ:Singleplayer
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://harebrained-schemes.com/shadowrun/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:25/7/2013
PEGI:-