Shadow Tactics: Blades of the Shogun Review
Το Shadow Tactics: Blades of the Shogun έρχεται να ξυπνήσει ένα ολόκληρο είδος παιχνιδιών από λήθαργο 10 και πλέον ετών. Τα παιχνίδια Commandos και Desperados δημιούργησαν τη δική τους φόρμουλα gameplay, η οποία συνδύαζε στοιχεία real time strategy και stealth στο πλαίσιο ένος άκρως σκληροπυρηνικού πακέτου. Έπειτα λοιπόν από ένα τεράστιο διάστημα στασιμότητας, η γερμανική Mimimi Productions αφουγκράστηκε τις επιθυμίες των παικτών και αποφάσισε να καλύψει αυτό το κενό.
Τα γεγονότα του Shadow Tactics τοποθετούνται στην ευρύτερη περιοχή της Ιαπωνίας κατά την ιστορική περίοδο Edo το έτος 1615, όπου ένα πλήθος φατριών ανταγωνίζονται μεταξύ τους για την κυριαρχία στη χώρα. Ο Hayato, ο πρώτος playable χαρακτήρας με τον οποίο έρχεστε σε επαφή, είναι ένας σκληρά εκπαιδευμένος κατάσκοπος shinobi που μάχεται για την επικράτηση του αξιωματούχου Shogun. Ο χαρακτήρας σας έχει αποσταλεί στην επιχείρηση πολιορκίας του κάστρου Osaka, όπου σύντομα έρχεται σε επαφή με τον φονικό Samurai Mugen και τον επιδέξιο σκοπευτή Takuma. Οι τρεις χαρακτήρες καλούνται, παρά την διαφορετική φιλοσοφία τους ως προς την προσέγγιση της μάχης, να σχηματίσουν ένα κοινό μέτωπο ώστε να φέρουν σε πέρας την αποστολή που τους έχει ανατεθεί.
Η επιχείρηση ολοκληρώνεται με επιτυχία με το κάστρο Osaka να καταρρέει και την Ιαπωνία να ενώνεται κάτω από την διακυβέρνηση του νέου Shogun. Στα επόμενα χρόνια, οι νέοι νόμοι που θεσπίζει ο ηγέτης σταθεροποιούν το έθνος και η οικονομία αναπτύσσεται χάρη στη βαθμιαία ανάπτυξη της γεωργίας. Τα ματωμένα πεδία μάχης σταδιακά μεταμορφώνονται σε γόνιμη γη ικανή να προσφέρει τροφή και ευημερία στους ταλαιπωρημένους, από όλα αυτά τα χρόνια των ατελείωτων συγκρούσεων, πολίτες. Την εύθραυστη ειρήνη λίγο καιρό αργότερα έρχονται να κλυδωνίσουν φήμες που σχετίζονται με μια συνωμοσία, σκοπός της οποίας είναι η αποκαθήλωση του Shogun από το θρόνο του. Η ταυτότητα του ενορχηστρωτή της, ο οποίος κινεί στο παρασκήνιο τα νήματα, είναι άγνωστη μα το όνομα Kage-Sama σιγοψιθυρίζεται όλο και πιο πολύ στους δρόμους με το πέρασμα των ημερών.
Η κεντρική αποστολή σας, λοιπόν, είναι κάτι παραπάνω από προφανής. Οι τρεις προαναφερθέντες χαρακτήρες, μαζι με τις Yuki και Aiko που προστίθενται στη συνεχεια, ξεκινάνε ένα ταξίδι με σκοπό να ανακαλύψουν, για χάρη του Shogun, το πρόσωπο που κρύβεται πίσω απο την κωδική ανομασία Kage-Sama. Όπως επίσης ακόμα πιο προβλέψιμη είναι και η ανατροπή προς το τέλος του παιχνιδιού, με την πλήρη αποκάλυψη του πρόσωπου που κρύβεται πίσω από την κωδική ονομασία Kage-Sama. Το σενάριο του Shadow Tactics σίγουρα δεν διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας, όμως η κλιμάκωση της πλοκής από την μέση και έπειτα επιτυγχάνει, αν μη τι άλλο, τον σκοπό της, δηλαδή να κρατήσει το ενδιαφέρον σας σε ικανοποιητικά επίπεδα μέχρι το τέλος. Ο τομέας στον οποίο οφείλω να αποδώσω τα εύσημα είναι κυρίως οι διάλογοι και η σταδιακή ανάπτυξη των σχέσεων ανάμεσα στους χαρακτήρες. Κατά την διάρκεια μιας αποστολής ακούτε τους χαρακτήρες σας να ανταλλάσσουν έξυπνα πειράγματα μεταξύ τους, που αφορούν τις ιδιαίτερες δεξιότητες και μειονεκτήματα του καθενός, σε ένα κλίμα περιρρέουσας χιουμοριστικής διάθεσης.
Περνώντας στο gameplay, ο πρώτος μηχανισμός με τον οποίο έρχεστε σε επαφή ξεκινώντας το επίπεδο του tutorial είναι αυτός του χειρισμού της κάμερας, ο οποίος αν έχετε παίξει έναν σεβαστό αριθμό παιχνιδιών στρατηγικής θα σας φανεί ιδιαίτερα οικείος. Η κάμερα του παιχνιδιού, λοιπόν, είναι ισομετρική και μπορεί να κινείται 360 μοίρες γύρω από τον χαρακτήρα σας, δεξιόστροφα ή αριστερόστροφα, ενώ παράλληλα μπορείτε να κάνετε zoom in/out. Σέρνοντας τον κέρσορα του ποντικού μπορείτε να εξετάζετε με προσοχή όλο το επίπεδο, ενώ με το πάτημα ενός κουμπιού κεντράρετε και πάλι το πεδίο της όρασής σας στον επιλεγμένο χαρακτήρα σας.
Ένα από τα χαρακτηριστικά που κάνουν το Shadow Tactics να ξεχωρίζει από τα υπόλοιπα stealth παιχνίδια είναι η δυνατότητα να ελέγχετε ταυτόχρονα σε κάθε αποστολή διαφορετικούς χαρακτήρες, ο καθένας εκ των οποίων έχει τις δικές του μοναδικές ικανότητες. Ο Hayato είναι ιδιαίτερα ευκίνητος και επιδέξιος στο σκαρφάλωμα, εκμεταλλευόμενος διάφορα αναρριχώμενα φυτά που είναι διασκορπισμένα σε κάθε επίπεδο, ενώ ο γάντζος του δίνει την δυνατότητα να βρίσκεται εν ριπή οφθαλμού στις στέγες των κτιρίων. Παράλληλα μπορεί να κουβαλάει ένα νεκρό πτώμα κρύβοντάς το μακριά από τις περιπολίες των εχθρών και είναι εξαιρετικά δεινός κολυμβητής. Πετώντας πέτρες δημιουργεί θόρυβο ικανό να στρέψει το βλέμμα των αντιπάλων στο σημείο της πρόσκρουσης. Το shuriken του, ένα εξαιρετικό όπλο σε σχήμα αστεριού με προεξέχουσες λεπίδες, μπορεί να σκοτώνει γρήγορα και με ακρίβεια έναν εχθρό σε μεσαίες αποστάσεις, αλλά κάθε φορά που το χρησιμοποιείτε πρέπει να φροντίζετε να το μαζεύετε πριν προχωρήσετε παρακάτω.
Ο Mugen, από την άλλη, χρησιμοποιώντας το katana του εκτελεί επιθέσεις κοντινής αποστάσεως διαπερνώντας τις πανοπλίες των samurai και είναι αρκετά δυνατός ώστε να κουβαλάει δύο νεκρά σώματα, αλλά φοράει υπερβολικά ογκώδη εξοπλισμό ο οποίος τον καθιστά ανίκανο να κολυμπήσει. Παράλληλα, είναι ο μόνος χαρακτήρας που μπορεί να κουβαλάει διάφορα βαριά αντικείμενα που είναι διασκορπισμένα σε κάθε επίπεδο. Κατέχει ένα μπουκάλι οινοπνευματώδους ποτού σάκε, το οποίο πετάει ως δόλωμα στους εχθρούς για να τους παρασύρει μακριά από την σκοπιά τους ώστε να τους εξοντώσει γρήγορα και αθόρυβα. Και σε αυτή την περίπτωση, το σάκε είναι αντικείμενο μιας χρήσης που εάν θέλετε να χρησιμοποιήσετε ξανά πρέπει να το πάρετε πίσω μετά τη χρήση του. Διαθέτει αναπτυγμένες επιθέσεις, όπως αυτή του sword wind, που του επιτρέπει να σκοτώνει ταυτόχρονα πολλαπλούς εχθρούς εντός μιας μικρής μαρκαρισμένης περιοχής, την οποία μετά από κάθε χρήση της πρέπει να περιμένετε μερικά δευτερόλεπτα για να χρησιμοποιήσετε εκ νέου (cooldown).
Ο Takuma από την άλλη διαθέτει ένα sniper rifle ικανό να σπείρει τον όλεθρο σε μακρινές αποστάσεις και διαθέτει ένα συμπαθέστατο κατοικίδιο ικανό να παρασύρει τους εχθρούς προς το μέρος του για μερικά δευτερόλεπτα. Ο εν λόγω χαρακτήρας, εξ αιτίας ενός ατυχήματος, είναι αρκετά δυσκίνητος, γεγονός που τον καθιστά ανίκανο να κουβαλήσει πτώματα και να κολυμπήσει. Η μικρή Yuki τοποθετεί παγίδες στο έδαφος ικανές να σκοτώσουν όποιο ανυποψίαστο θύμα πατήσει πάνω τους και με τον ήχο της φλογέρας της είναι ικανή να παρασέρνει τους εχθρούς μακριά από το πόστο τους, ενώ κατά τα άλλα έχει τις ίδιες παθητικές ικανότητες με αυτές του Hayato. Η Aiko διαθέτει σκόνη φτερνίσματος που συρρικνώνει το πεδίο όρασης των εχθρών για μερικά δευτερόλεπτα και φορώντας μεταμφιέσεις υποδύεται τον αθώο πολίτη πιάνοντας κουβέντα στους φρουρούς και αποσπώντας έτσι προσοχή τους, όσο οι άλλοι χαρακτήρες μεταβαίνουν από την μία περιοχή στην άλλη. Μπορεί να ξεγελάει με τις ενδυμασίες της όλους τους φρουρούς εκτός από τους samurai. Πέρα από τους πέντε βασικούς χαρακτήρες, σε συγκεκριμένες αποστολές είναι playable και διάφοροι προσωρινοί χαρακτήρες, όπως πολίτες τους οποίους ελευθερώνετε και πρέπει να στείλετε με ασφάλεια στο σημείο εξόδου του επιπέδου. Κάποιοι από αυτούς ελέγχονται μεμονωμένα, ενώ άλλοι σε ομάδες. Φυσικά δεν μπορούν να υπερασπιστούν τους εαυτούς τους, οπότε το βάρος της προστασίας τους αναλαμβάνουν τα βασικά μέλη της ομάδας σας.
Το Shadow Tactics είναι ένα παιχνίδι στο οποίο συχνά απαιτούνται ενέργειες χειρουργικής ακρίβειας. Πολλές φορές για την επιτυχή μετάβαση από την μία περιοχή του επίπεδου στην άλλη οι χαρακτήρες σας πρέπει να δράσουν συνεργατικά βάσει σχεδίου. Το shadow mode σας επιτρέπει να ελέγχετε πολλαπλούς χαρακτήρες ταυτόχρονα, δίνοντας στον καθένα από αυτούς μία συγκεκριμένη εντολή, η οποία δύναται να περιλαμβάνει είτε απλώς την μεταφορά του από το ένα σημείο στο άλλο είτε έναν επιλεγμένο τύπο επίθεσης προς συγκεκριμένο στόχο. Εφόσον έχετε σχεδιάσει το πλάνο σας με το πάτημα ενός πλήκτρου οι χαρακτήρες σας εκτελούν στην ίδια χρονική στιγμή όλες τις αποθηκευμένες εντολές.
Κάθε εχθρός στο επίπεδο διαθέτει ένα πεδίο όρασης που απεικονίζεται από έναν νοητό κώνο πράσινου χρώματος. Μπαίνοντας μέσα σε έναν εχθρικό κώνο όρασης τον βλέπετε να γεμίζει σταδιακά με κίτρινο χρώμα. Όταν ο κώνος καλυφθεί ολοκληρωτικά ο εχθρός σας εντοπίζει και σημαίνει άμεσα συναγερμό. Το viewcone των εχθρών έχει φωτεινό και σκοτεινό τύπο. Αντικείμενα όπως θάμνοι, πέτρες και υπερυψωμένα σημεία δημιουργούν σκοτεινές περιοχές εντός του κώνου, στα οποία αν παραμείνετε σκυμμένοι περνάτε απαρατήρητοι. Οι εχθροί μέσα σε αυτά δεν μπορούν να σας δουν, αλλά εξακολουθούν να ακούν κάθε σας κίνηση, όποτε το να τρέξετε εντός ενός σκοτεινού σημείου του viewcone είναι μάλλον μια κακή ιδέα. Τη νύχτα το πεδίο της όρασης των εχθρών μεταβάλεται αναλόγως. Συνολικά ο κώνος είναι ελαφρώς μικρότερος και το φωτεινό μέρος του ακόμη πιο μικρό αναλογικά. Σε αυτές τις περιπτώσεις όλες οι πηγές του φωτός, όπως αναμμένες δάδες, δημιουργούν φωτεινές περιοχές στο εχθρικό viewcone. Καλό είναι λοιπόν να αποφεύγετε όσο είναι δυνατόν την παραμονή σας στο φως, διότι μπορεί να γίνετε αντιληπτοί ανεξάρτητα από αν περπατάτε όρθιοι ή σκυμμένοι.
Περπατώντας σε χιονισμένες περιοχές αφήνετε πατημασιές που εξαφανίζονται έπειτα από ένα μικρό χρονικό διάστημα. Όσοι εχθροί εκτελούν περιπολίες ενδέχεται να δουν και να ακολουθήσουν τις πατημασιές των χαρακτήρων σας, είτε μέχρι να σας βρουν, είτε μέχρι να φτάσουν σε αδιέξοδο. Ένας καλός τρόπος να τους ξεγελάσετε διακόπτοντας τα ίχνη σας είναι το σκαρφάλωμα σε σκάλες ή κτίρια. Εάν θέλετε να τσεκάρετε την ασφάλεια μια περιοχής, χρησιμοποιείτε σε οποιοδήποτε σημείο του επιπέδου επιθυμείτε τον δείκτη του viewcone marker. Εχθροί που βλέπουν τον δείκτη αποκτούν ένα κίτρινο περίγραμμα.
Σε κάθε επίπεδο, πέρα από τους απλούς φρουρούς, συναντάτε διάφορους ειδικούς τύπους βαθμοφόρων αντιπάλων, όπως και απλούς πολίτες. Οι πολίτες δεν επιτίθενται, αλλά στην περίπτωση που σας ανακαλύψουν, τρέχουν προς αναζήτηση του κοντινότερου φρουρού. Οι straw hats είναι ένα είδος εχθρών με μεγάλη αντοχή στον αντιπερισπασμό. Δεν μπορείτε να τους παρασύρετε με τα καλούδια του Mugen και ο θόρυβος έχει πολύ μικρότερη επίδραση σε αυτούς. Δεν αφήνουν ποτέ την προκαθορισμένη σκοπιά τους και, αν αντιληφθούν έναν δυνητικό κίνδυνο, στέλνουν απλούς φρουρούς να ερευνήσουν την περιοχή. Οι εχθροί samurai είναι εξαιρετικά επικίνδυνοι και σκοτώνονται δύσκολα. Όπως και οι straw hats, δεν αφήνουν το πόστο τους με τις γνωστές τεχνικές αντιπερισπασμού και σε αντίθεση με αυτούς εξετάζουν κάθε κίνδυνο με μεγάλη σχολαστικότητα. Φορούν πανοπλίες τις οποίες μπορεί να διαπεράσει με το katana του αποκλειστικά ο Mugen, ενώ οι υπόλοιποι χαρακτήρες για να εξοντώσουν έναν samurai πρέπει να λειτουργήσουν συνεργατικά. Ένας πυροβολισμός μπορεί να τον παραλύσει για μερικά δευτερόλεπτα, δίνοντας σας την δυνατότητα στη συνέχεια να τον αποτελειώσετε με μια επίθεση κοντινής απόστασης. Ορισμένες αναλώσιμες χειροβομβίδες του Takuma ενδέχεται επίσης να σκοτώσουν έναν samurai, αν και προτιμότερο είναι να τις φυλάξετε για την εξουδετέρωση μεγαλύτερων ομάδων αντιπάλων.
Ο σχεδιασμός των επιπέδων σας δίνει την δυνατότητα να εισέρχεστε σε κτίρια και να βγαίνετε από πολλαπλές εξόδους, ενώ μπορείτε να διεισδύσετε στο βαγόνι μιας άμαξας και να μεταφερθείτε με αυτόν τον τρόπο αθόρυβα σε μία φυλασσόμενη περιοχή. Σε κάποιες πίστες υπάρχουν ενδιαφέρουσες παρακάμψεις, στις οποίες, περνώντας μέσα από μια σήραγγα ενός λόφου, έχετε την δυνατότητα να βρεθείτε σε διαφορετικά σημεία και εξολοθρεύοντας έναν στόχο ενδεχομένως να σας δοθεί πληθώρα πολλαπλών εξόδων διαφυγής. Άλλες αποστολές υποστηρίζουν δύο εναλλακτικούς τρόπους εξόντωσης ενός θύματος, πχ μπορείτε να επιλέξετε εάν θέλετε ο Takuma να σκαρφαλώσει σε μία υπερυψωμένη εξέδρα για να σκοτώσει το στόχο με το sniper rifle ή να στείλετε την Yuki να ρίξει δηλητήριο στο τσάι του.
Από τις πρώτες ώρες ενασχόλησης με το Shadow Tactics συνειδητοποιείτε πως έχετε να κάνετε με ένα παιχνίδι “παλιάς κοπής”, με ό,τι θετικό και αρνητικό συνεπάγεται αυτό. Παρά την φαινομενικά άπλετη ελευθερία ως προς την προσέγγιση μιας αποστολής, σύντομα αντιλαμβάνεστε πως ορισμένα τμήματα απαιτούν μια αυστηρά συγκεκριμένη σειρά ενεργειών για να προχωρήσετε στο παιχνίδι. Κάποιες φορές, λοιπόν, η Yuki δεν μπορεί να πηδήξει από ένα σημείο του επιπέδου ύψους μισού μέτρου, ενώ λίγα λεπτά αργότερα μπορεί να κάνει βουτιά από τη στέγη ενός κτιρίου σε έναν θάμνο που φυλάσσεται σε μόνιμη βάση από straw hats, τους οποίους ο δεύτερος χαρακτήρας σας δεν μπορεί να ξεγελάσει με κανέναν τρόπο. Άλλες φορές πάλι ο εχθρός δεν πιάνεται στην παγίδα της Yuki για μια απόκλιση λίγων pixels ή ενδέχεται να αποτύχετε να ακούσετε μια συνομιλία εάν δεν τοποθετήσετε τους χαρακτήρες σας στα αυστηρώς προκαθορισμένα σημεία της περιοχής. Σε αυτές τις περιπτώσεις ενδέχεται να εμπλακείτε σε αδιέξοδες καταστάσεις και η μόνη δυνατή επιλογή που σας απομένει είναι να κάνετε quickload από ένα προηγούμενο save. Ευτυχώς, το save system είναι υποδειγματικό, με τρία ελεύθερα slots σε κάθε αποστολή, ενώ το ρολόι που εμφανίζεται στην κορυφή της οθόνης μετράει με ακρίβεια δευτερολέπτου τον χρόνο από το τελευταίο σας quicksave.
Οι συγκεκριμένες σχεδιαστικές επιλογές λειτουργούν τελικά ως δίκοπο μαχαίρι. Από την μία ανεβάζουν σημαντικά την πρόκληση και προσδίδουν στα εν λόγω σημεία ένα άρωμα λογικής puzzle, από την άλλη όμως υπονομεύουν την δημιουργικότητά σας και μοιραία από ένα σημείο και έπειτα δημιουργούν ένα αίσθημα κόπωσης. Δεν σας κρύβω πως παίζοντας το Shadow Tactics ένιωθα την ανάγκη να κάνω διαλείμματα ανά 45 λεπτά, ώστε να μπορέσω να ανακτήσω τις δυνάμεις μου και να συνεχίσω. Το αν οι συγκεκριμένες σχεδιαστικές επιλογές είναι θετικές ή αρνητικές για την εμπειρία σας, είναι μάλλον ένα θέμα καθαρά υποκειμενικής προτίμησης. Το μόνο σίγουρο είναι πως, εάν όπως εγώ είστε ο κλασικός καλομαθημένος PC gamer που σπανίως αποχωρίζεται το χειριστήριο του Xbox για να παίξει με keyboard/mouse, ίσως πρέπει να το σκεφτείτε και δεύτερη φορά πριν καταπιαστείτε με το Shadow Tactics. Αν και το παιχνίδι υποστηρίζει χειριστήριο, ο χειρισμός με αυτό στερείται ακρίβειας και αμεσότητας καθιστώντας το οριακά playable.
To Shadow Tactics χρησιμοποιεί τη Unity engine και οπτικά στέκεται σε ένα πολύ αξιοπρεπές επίπεδο. Αισθητικά υπάρχουν διακριτικές cel shaded επιρροές, ενώ τα περιβάλλοντα έχουν ζωηρά χρώματα και λεπτομερή σχεδιασμό που κοσμείται από τρισδιάστατα μοντέλα, τα οποία απαρτίζονται από έναν ικανοποιητικό αριθμό πολυγώνων. Οι χαρακτήρες έχουν επίσης εξαιρετικά προσεγμένο σχεδιασμό, με τον καθένα από αυτούς να διαθέτει το δικό του ξεχωριστό animation. Σε αντίθεση με τον μυώδη Mugen, λοιπόν, η μικροκαμωμένη Yuki σέρνει αργά και με μεγάλη δυσκολία ένα πτώμα. Το υπέροχο soundtrack πλαισιώνεται από έξοχα παραδοσιακά χορδόφωνα ιαπωνικής προέλευσης, ενώ μπορείτε να επιλέξετε τόσο αγγλικό όσο και ιαπωνικό voice over.
Το Shadow Tactics μιλάει στην καρδιά όσων αγαπήσαν τους πνευματικούς του προγόνους Commandos και Desperados. Επίσης, απευθύνεται ανοιχτά σε παίκτες που έχουν κουραστεί από τις τετριμμένες συνταγές και επιθυμούν να βιώσουν μια διαφορετική gaming εμπειρία. Κατά έναν αξιοπερίεργο τρόπο μοιάζει τόσο κλασικό, αλλά παράλληλα και τόσο φρέσκο. Ακόμη και αν ενδεχομένως γίνεται άδικο με τον παίκτη σε κάποιες στιγμές και απαιτεί από εκείνον ατσαλένια νεύρα, σε τελική ανάλυση είναι ένα παιχνίδι που καταφέρνει να κερδίσει αν μη τι άλλο το σεβασμό του. Αξίζει λοιπόν να δώσετε μια ευκαιρία στο Shadow Tactics, με την προϋπόθεση βέβαια ότι είστε διατεθειμένοι να κολυμπήσετε στην “απόκρημνη ακτή” του βουτώντας απευθείας σε πολύ βαθιά νερά.
- Πιστό στη φιλοσοφία των Commandos και Desperados
- Υπέροχη μουσική
- Έξυπνοι διάλογοι και ενδιαφέρουσα πλοκή
- Έχει και ιαπωνικό voice over
- Συχνά απαιτεί μια αυστηρά προκαθορισμένη σειρά ενεργειών
- Απότομη καμπύλη εκμάθησης και ακανόνιστη κλιμάκωση δυσκολίας
- Ο χειρισμός με χειριστήριο υπολείπεται σε ακρίβεια και αμεσότητα
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: | PC (review), PS4, Xbox One |
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: | Mimimi Productions |
ΕΚΔΟΣΗ: | Daedalic Entertainment |
ΔΙΑΘΕΣΗ: | - |
ΕΙΔΟΣ: | Real time tactics |
ΠΑΙΚΤΕΣ: | Single-player |
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE: | http://www.shadow-tactics.com/ |
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ: | 6/12/2016 (PC), 2017 (PS4, Xbox One) |
PEGI: | 16 |