alt text

Πριν λίγα χρόνια, όταν οι ανεξάρτητοι δημιουργοί βρήκαν “βήμα” μέσα από διάφορες πλατφόρμες ψηφιακής διανομής και όχι μόνο, πολλά βλέμματα της gaming κοινότητας άρχιζαν να στρέφονται προς αυτούς. Είδαμε πολλά καλά παιχνίδια, μικρά αριστουργήματα αλλά και παραδείγματα προς αποφυγή για ολόκληρη την βιομηχανία. Πολλοί εκμεταλλεύτηκαν, με την καλή έννοια, την γιγάντωση της indie σκηνής και μας παρουσίασαν κόσμους και ιδέες τελείως διαφορετικές από ότι είχαμε δει μέχρι τότε. Σε αυτή την κατηγορία ανήκει και το Road Not Taken, ένα παραμύθι για μεγάλα παιδιά που κρύβει κάτι παραπάνω από μηχανισμούς gameplay στον κώδικα του.

Μια σφοδρή χιονοθύελλα, σας αποκλείει σε ένα μικρό χωριό που βιώνει το δικό του δράμα. Κύρια πηγή εσόδων του χωριού είναι φρούτα του δάσους, στη συγκομιδή των οποίων συμμετέχουν και μικρά παιδιά. Η ξαφνική χιονοθύελλα είχε σαν αποτέλεσμα τα παιδιά να αποκλειστούν σε διάφορα σημεία του δάσους και εσείς σαν Ranger, αναλαμβάνετε τον δύσκολο ρόλο να απεγκλωβίσετε τα θύματα της κακοκαιρίας.

Το Road Not Taken είναι ένα δισδιάστατο roquelike παιχνίδι που συνδυάζει μηχανισμούς crafting, παζλ και επιβίωσης. Έχετε στη διάθεση σας 15 χρόνια, που αντιστοιχούν σε 15 γύρους, για να σώσετε όσο πιο πολλά παιδιά μπορείτε. Κάθε αρχή του έτους σας βρίσκει στο κέντρο του χωριού περιτριγυρισμένο από τους κάτοικους του με τους οποίους μπορείτε να αλληλεπιδράσετε. Μπορείτε να ανοίξετε συζήτηση μαζί τους, να κάνετε νέες φιλίες που έχουν σαν αποτέλεσμα να μάθετε κάποιο μυστικό, να ανταλλάξετε αντικείμενα κτλ. Στο ξεκίνημα κάθε νέας χρονιάς (γύρου), έχετε στη διάθεση σας ένα ποσό ενέργειας για να φέρετε εις πέρας το δύσκολο έργο διάσωσης των παιδιών. Το ποσό ενέργειας καταναλώνεται κάθε φορά που μετακινείτε αντικείμενα του περιβάλλοντος. Για να μπορέσετε να μετακινηθείτε στους χάρτες του Road Not Taken πρέπει να λύσετε διάφορα παζλ που αφορούν τον συνδυασμό, μετακίνηση αλλά και εξολόθρευση κάθε μορφής εμποδίων και εχθρών που βρίσκετε μπροστά σας. Οι χάρτες έχουν μορφή απομονωμένων περιοχών μικρής έκτασης και σε κάθε μία από αυτές πρέπει να λύσετε κάποιο γρίφο για να ανοίξετε την επόμενη. Εδώ είναι που το Road Not Taken αρχίζει να ξετυλίγει κάτι πιο βαθύ από το εκ πρώτης όψεως puzzle game και δείχνει τα δόντια του.

Κάποια από τα πολλά εμπόδια που συναντάτε.

Κάποια από τα πολλά εμπόδια που συναντάτε.

Κάθε αντικείμενο ή κάθε μορφή ζωής που στέκεται απέναντι σας, είναι μέρος ενός συνόλου, ενός κόσμου που έχει αρχή, μέση και τέλος. Δέντρα, φυτά, ζώα, πετρώματα και ανθρώπινα κτίσματα είναι λίγα από τα πολλά εμπόδια που έχετε όχι μόνο να ξεπεράσετε αλλά και να κατανοήσετε τον ρόλο τους στους χάρτες του παιχνιδιού. Δεν αρκεί απλά να μετακινήσετε κάποια από τα εμπόδια για να περάσετε στο επόμενο επίπεδο αλλά πρέπει να συνδυάσετε πολλά από αυτά μεταξύ τους δημιουργώντας νέα που έχουν σαν αποτέλεσμα να σας διευκολύνουν στην επίλυση διαφόρων παζλ ή να κάνουν τη ζωή σας ακόμα πιο δύσκολη.

Το crafting του Road Not Taken προσφέρει πάρα πολλές επιλογές και από τις πρώτες ώρες ενασχόλησης με αυτό γίνεται εύκολα αντιληπτό ότι οι developers ξόδεψαν πολλές ώρες στο να δημιουργήσουν ένα πλούσιο σε επιλογές gameplay μηχανισμό. Οι γνώσεις διαφόρων συνταγών μπορούν να έρθουν στην κατοχή σας είτε μιλώντας με διάφορους χαρακτήρες του χωριού είτε αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον που σιγά σιγά αρχίζει να ξεδιπλώνει τα μυστικά του. Πέρα από τις γνώσεις που μπορείτε να αποκτήσετε με τους προαναφερθέντες τρόπους, ο πειραματισμός είναι δείγμα της ελευθερίας που προσφέρει το παιχνίδι. Όχι μόνο μπορείτε με αυτό τον τρόπο να δημιουργήσετε κάθε λογής πανίσχυρα αντικείμενα που σας διευκολύνουν στην επίλυση των γρίφων αλλά πολλές φορές ο πειραματισμός δεν έχει ευτυχή κατάληξη και οδηγείστε σε αδιέξοδα και παγίδες.

Κάθε φορά που μετακινείτε ένα αντικείμενο κοντά στο άλλο για να αξιοποιήσετε τους crafting μηχανισμούς, αυτό έχει σαν αποτέλεσμα το διαθέσιμο ποσό ενέργειας που έχετε να μειώνεται, με αποτέλεσμα να πρέπει να πάρετε μια απόφαση σπάνια για video game. Πρέπει να αποφασίσετε ποια παιδιά δεν θα επιστρέψουν ποτέ σπίτι τους, ποια παιδιά θα μείνουν για πάντα θαμμένα στο χιόνι, ποιοι γονείς θα ζήσουν αυτό το δράμα. Όλα αυτά τα κάνετε όχι απλά για να επιβιώσετε εσείς αλλά για το κοινό καλό. Το ποσό ενέργειας που μένει στο τέλος κάθε γύρου, μεταφέρεται στην επόμενη αρκετά πιο δύσκολη χρονιά και αν θέλετε να σώσετε όσο το δυνατόν περισσότερα παιδιά, εξοικονομώντας περισσότερη ενέργεια, πρέπει να πάρετε την απόφαση για το ποιος θα ζήσει και ποιος θα πεθάνει.

Πανέμορφα χρώματα.

Πανέμορφα χρώματα.

Ο σχεδιασμός των επιπέδων του Road Not Taken έχει γίνει με τέτοιο τρόπο που πολλές φορές βρίσκεστε σε αδιέξοδο. Αν αποφασίσετε να βγάλετε ένα επίπεδο αφήνοντας κάποια παιδιά να πεθάνουν στο δάσος μόνο και μόνο επειδή η ενέργεια σας ειναι χαμηλά, δεν σώζετε το τομάρι σας αλλά αυξάνεται τις πιθανότητες για ένα καλύτερο αύριο. Αν πεθάνετε εσείς το παιχνίδι απλά τελειώνει (αν και υπάρχουν λίγα checkpoints), αν πεθάνουν κάποια παιδιά αυτό γίνεται για να αυξηθούν οι πιθανότητες διάσωσης περισσοτέρων παιδιών την επόμενη χρονιά. Αυτό κυρίες και κύριοι είναι το Road Not Taken. Ένα εκ πρώτης όψης puzzle game, μεταβάλλεται σταδιακά σε κάτι αρκετά σκοτεινό.

Το αποτέλεσμα των πράξεων σας επηρεάζει τους κατοίκους του χωριού, δίνοντας σας την αίσθηση ότι ζείτε σε μια μικρή κοινωνία. Κάποιοι χάνουν φίλους ή συγγενείς, κάποιοι δείχνουν κατανόηση για την απόφαση που πήρατε να εγκαταλείψετε τα παιδιά στο δάσος και άλλοι ξεσπάνε πάνω σας υπό το βάρος της απώλειας κάποιου γνωστού προσώπου. Ψυχολογικό και όχι μόνο καταφύγιο βρίσκετε στην οικία σας, που σας προσφέρει προστασία από την κακοκαιρία αλλά λειτουργεί και σαν ορμητήριο πριν κάθε γύρο. Μέσα από το σπίτι σας μπορείτε να επιλέξετε ποια αντικείμενα θα πάρετε μαζί σας, με κάθε αντικείμενο να προσφέρει διάφορα οφέλη στον χαρακτήρα σας, αλλά και να διαλέξετε ποιων εχθρών και αντικειμένων την παρουσία θέλετε να αποκλείσετε από το δάσος. Στο σπίτι σας μπορείτε να βρείτε την πλήρη έκδοση του ποιήματος The Road Not Taken του Robert Frost, ποίημα που ενέπνευσε τους δημιουργούς, ενισχύοντας ακόμα περισσότερο την παραμυθένια αλλά σκοτεινή από ένα σημείο και μετά ατμόσφαιρα του παιχνιδιού.

Στην σκοτεινή και παραμυθένια ατμόσφαιρα συμβάλουν και τα γραφικά του Road Not Taken, που ναι μεν είναι δισδιάστατα αλλά ο σχεδιασμός ολόκληρου του κόσμου ειναι εκπληκτικός. Το παιχνίδι έχει επιρροές από κλασικά παραμύθια της Disney και αρκετή δόση από Tim Burton. Η χρωματική παλέτα μεταδίδει ένα ψυχρό αλλά παραμυθένιο κλίμα. Η μουσική σας ταξιδεύει μέσα από ήχους πνευστών κυρίως, στα ψυχρά κλίματα της βόρειας Ευρώπης, συνδυάζοντας παραδοσιακά ακούσματα με μικρή δόση τζαζ. Τα ηχητικά εφέ και οι περιβαλλοντικοί ήχοι κυμαίνονται σε υψηλά επίπεδα, αν και η ποσότητά τους ειναι μικρή.

Το παιχνίδι αρχίζει να αποκαλύπτει τα μυστικά του.

Το παιχνίδι αρχίζει να αποκαλύπτει τα μυστικά του.

Αν και προσπάθησα να βρω ψεγάδια στο Road Not Taken, το μόνο που βρήκα είναι το ίδιο το gameplay του. Αν και ξεκινάει χαλαρά με τους πρώτους γύρους να είναι αρκετά εύκολοι, από πολύ νωρίς το επίπεδο δυσκολίας του εκτοξεύεται κατακόρυφα. Οι μόλις 15 γύροι μπορεί να δίνουν την εντύπωση ότι το παιχνίδι έχει μικρή διάρκεια, όμως απαιτεί κάτι παραπάνω από υπομονή για να φτάσετε στο τέλος. Σαν roquelike παιχνίδι ο μόνιμος θάνατος σας επαναφέρει στην αρχή, και σε συνδυασμό με την τυχαία δημιουργία επιπέδων, ίσως σας κάνει να χάσετε το ενδιαφέρον σας. Έχει διαφορά το να έχεις ένα επίπεδο με πολύπλοκα παζλ από το να υπερφορτώνεις ένα επίπεδο σε βαθμό που καταλήγει σε αδιέξοδο και μόνιμο θάνατο.

Για παράδειγμα, στον ένατο γύρο μπορεί να έχετε 100% επιτυχία στο να βρείτε όλα τα παιδιά, αλλά στον έκτο γύρο μπορεί να είχατε ήδη πεθάνει και έπρεπε να ξεκινήσετε από την αρχή. Ακόμα κι αν έχετε ξεκλειδώσει παραπάνω από τα μισά μυστικά του παιχνιδιού ώστε να εκμεταλλευτείτε στον μέγιστο βαθμό το crafting για να λύσετε τα παζλ, μπορεί να είναι τόσο “φορτωμένο” κάποιο επίπεδο που η μόνη λύση είναι να ξεκινήσετε από την αρχή. Το σύστημα τυχαίας δημιουργίας επιπέδων δεν ειναι αρκετά ισορροπημένο ώστε να προσφέρει στον παίκτη μια ευχάριστη εμπειρία αυξάνοντας το επίπεδο δυσκολίας σταδιακά, αλλά κυριολεκτικά χαλάει την όλη εμπειρία.

Αν διαθέτετε την υπομονή που απαιτούν τα roquelike παιχνίδια, το Road Not Taken είναι ένα παραμύθι που θα σας ταξιδέψει. Έχει εκπληκτική ατμόσφαιρα, πανέμορφα δισδιάστατα γραφικά και gameplay με βάθος. Αν θέλετε να φτάσετε μέχρι το τέλος του, να ξέρετε ότι αυτό δεν βασίζεται μόνο στις δικές σας ικανότητες αλλά σε μεγάλο βαθμό και στην τύχη.

  • Παραμυθένια και σκοτεινή ατμόσφαιρα
  • Έχει αρκετό βάθος για παιχνίδι παζλ
  • Η μουσική ξαφνιάζει ευχάριστα
  • Το ποίημα του Robert Frost υπάρχει στο παιχνίδι
  • Ανισόρροπη κλιμάκωση δυσκολίας
  • Δεν υπάρχουν αξιόλογες απολαβές για ότι κάνετε
  • Λίγα και επαναλαμβανόμενα ηχητικά εφέ
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PC (review), PS4
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Spry Fox
ΕΚΔΟΣΗ:Spry Fox
ΔΙΑΘΕΣΗ:Download
ΕΙΔΟΣ:Roguelike puzzle
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://spryfox.com/our-games/road-not-taken/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:5/8/2014
PEGI:7