Risen Review

, Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2009 0  

risen startΠολλές φορές έχουμε ακούσει σαν δικαιολογία των δημιουργών παιχνιδιών, την πίεση που δέχονται από τους publishers, πίεση που έχει επί των πλείστων αρνητικό αντίκτυπο στα παιχνίδια τους. Κι αν υπάρχει μια σειρά που να χαρακτηρίζεται από αυτή την “κατάρα”, αυτή δεν είναι άλλη από την σειρά Gothic. Στο λανσάρισμα τους, τα μωρά της ταλαντούχας Piranha Bytes ανέκαθεν ήταν γεμάτα bugs και προβλήματα. Ο καιρός περνούσε, το ένα παιχνίδι διαδεχόταν το άλλο με παρόμοια προβλήματα, οι gamers είχαν εκνευριστεί, η Piranha Bytes είχε αγανακτήσει από την πίεση της εκδότριας εταιρείας... κι εγώ από μια μεριά απολάμβανα το show.

Ώσπου η Piranha Bytes δεν άντεξε και τα τσούγκρισε με την JoWood. Έτσι, η πρώτη αποφάσισε να αναπτύξει τον πνευματικό διάδοχο του Gothic 3, ενώ η δεύτερη να συνεχίσει το franchise, αναθέτοντας το sequel του στην Spellbound Entertainment. Μόλις λοιπόν ανακοινώθηκε η ανάπτυξη του Risen, η απορία όλων ήταν μία: θα ήταν πάλι σε beta μορφή το παιχνίδι όταν θα δινόταν στην αγορά ή ο νέος εκδότης θα άφηνε το studio να φτιάξει επιτέλους το παιχνίδι που σχεδίαζε; Ας μην σας κρατάω σε αγωνία όμως. Μετά από πολλές ώρες ενασχόλησης με το Risen μπορώ να πω με ευκολία ότι η Piranha Bytes… το κέρδισε το στοίχημα! Το Risen είναι άξιος (πνευματικός) διάδοχος της σειράς Gothic, διαθέτει όλα τα χαρακτηριστικά της, είναι δύσκολο, είναι τεράστιο και είναι ένα από τα καλύτερα RPGs του 2009.

Αστραπές και βροντές!

Αστραπές και βροντές!

Θα ξεκινήσω από τον τεχνικό τομέα ο οποίος αμφιταλαντεύεται. Μολονότι η μηχανή του παιχνιδιού υποστηρίζει τα περισσότερα σύγχρονα εφέ (όπως Depth Of Field, HDR, Normal Mapping,day-night cycle, dynamic weather και SSAO), το οπτικό αποτέλεσμα δεν εντυπωσιάζει. Σε αυτό βέβαια ευθύνονται και οι μέτρια σχεδιασμένοι χαρακτήρες, όπως και τα textures που είναι χαμηλότερης ανάλυσης από τα αντίστοιχα του Gothic3. Και ούτε λόγος να γίνεται για τα φύλλα που είναι sprites και περιστρέφονται όταν κινείται ο χαρακτήρας. Απαρατήρητο δεν περνάει ούτε το σχετικά περιορισμένο LOD, το οποίο όμως μπορείτε να αλλάξετε από το αρχείο ConfigUser.xml. Στην προσπάθειά της να αντισταθμίσει τα πράγματα, η Piranha Bytes προίκισε το Risen με μια εκπληκτική ατμόσφαιρα. Είναι από τις λίγες φορές που ένα παιχνίδι καταφέρνει να σε αιχμαλωτίσει στον κόσμο του, παρά τα τόσα γραφικά του ψεγάδια. Και σαν να μην έφτανε αυτό, το stuttering (που είχαμε μισήσει όλοι από τα προηγούμενα παιχνίδια της εταιρείας) έχει εξαλειφθεί, το SLI scaling είναι υποδειγματικό και σε αντίθεση με τους προγόνους του, το Risen τρέχει απροβλημάτιστα.

Το ηχητικό μέρος κυμαίνεται σε ανάλογα επίπεδα. Το voice work αφήνει ανάμικτες εντυπώσεις, καθώς μερικές φωνές είναι πετυχημένες κι άλλες απλά μέτριες. Η μουσική υπόκρουση είναι ονειρική, αλλά υπάρχει έντονο πρόβλημα στις λούπες των μουσικών κομματιών (θα ακούσετε ένα τσαχάλισμα όποτε επαναλαμβάνεται κάποιο από τα samples). Ευτυχώς όμως, τα περιβαλλοντικά εφέ είναι τόσο καλά υλοποιημένα που θα σας κάνουν να ξεχάσετε τα παραπάνω ψεγάδια. Ο άνεμος, τα τζιτζίκια, τα πουλιά, οι αστραπές, οι δαυλοί… όλα συμβάλουν τα μέγιστα στο να σας ταξιδέψουν στον εκπληκτικό κόσμο που δημιούργησαν οι αρτίστες της Piranha Bytes. Και όλα αυτά δένουν ιδανικά με την αξιοποίηση των περισσοτέρων συστημάτων ηχείων (από 2.1 έως και 7.1).

Σήμερα το μενού έχει σκαντζοχοιράκι. Γιαμ γιαμ!

Σήμερα το μενού έχει σκαντζοχοιράκι. Γιαμ γιαμ!

Η Piranha Bytes έμεινε πιστή και στον τρόπο που εξελίσσεται η πλοκή του παιχνιδιού. Έτσι, για ακόμη μια φορά ελέγχετε έναν ανώνυμο πολεμιστή που επέζησε από ένα ναυάγιο. Μόλις ανακτάτε τις αισθήσεις σας, συνειδητοποιείτε ότι βρίσκεστε σε ένα νησί που προσπαθούν να φέρουν υπό την κατοχή τους δύο διαφορετικές ομάδες. Απώτερος σκοπός και των δύο είναι η σωτηρία της ανθρωπότητας από τους Τιτάνες, αλλά το ερώτημα παραμένει… ποια από τις δύο θα κατακτήσει το νησί;

Με το που ξεκινάει η περιπέτεια σας θα πρέπει να προβείτε σε πληθώρα επιλογών. Επιλογές που ίσως βλάψουν μερικούς. Επιλογές που ίσως έρθουν σε σύγκρουση με τα δικά σας συμφέροντα. Επιλογές που ίσως κάνουν την ζωή σας δυσκολότερη στο μέλλον. Ο κόσμος του Risen σφύζει από NPCs που περιμένουν πως και πως να τους βοηθήσετε και στο χέρι σας είναι να επιλέξετε ποιους από αυτούς θα κάνετε ευτυχισμένους. Ο βαθμός βέβαια στον οποίο επηρεάζεται η εξέλιξη της ιστορίας, των side-quests και τα γενικότερα “story branches” δεν φαίνεται να πλησιάζουν τα αντίστοιχα του The Witcher. Παρά ταύτα είναι κάτι που δεν συνηθίζουν να προσφέρουν τα σημερινά RPG, καθώς τα περισσότερα επικεντρώνονται σε τυπικά και γραμμικά στερεότυπα.

Κωλόκαιρε... θα με δουν οι αντίπαλοι. Αχ, τι τραβάμε για ένα sneak!

Κωλόκαιρε... θα με δουν οι αντίπαλοι. Αχ, τι τραβάμε για ένα sneak!

Η ανάπτυξη του χαρακτήρα σας είναι ιδιόμορφη και θα φανεί παράξενη σε όσους δεν έχουν ασχοληθεί με τα παλιότερα παιχνίδια της Piranha Bytes. Όπως στα περισσότερα RPG, αποκτάτε πόντους εμπειρίας ολοκληρώνοντας αποστολές (κύριες ή δευτερεύουσες) και σκοτώνοντας αντιπάλους. Μόλις ανεβάσετε level, κερδίζετε πόντους μάθησης. Οι πόντοι αυτοί είναι αναγκαίοι για να ανεβάσετε τα στατιστικά σας, όπως την δύναμή σας, την αντοχή, το επίπεδο χρήσης όπλων/μαγείας ή την ικανότητα να ανοίγετε κλειδαριές. Για να αναπτύξετε τις διαθέσιμες ικανότητές σας, θα πρέπει να βρείτε κάποιον δάσκαλο στις πόλεις και να του ζητήσετε να σας διδάξει. Θέλετε να μάθετε να φτιάχνετε όπλα; Μιλήστε με έναν blacksmith και ζητήστε του να σας μάθει τα μυστικά της δουλειάς. Θέλετε να κλέβετε τους περαστικούς; Βρείτε έναν κλέφτη και ζητήστε του να σας μάθει το pickpocket. Μπορεί αρχικά να φαίνεται ότι η ανάπτυξη του χαρακτήρα είναι ρηχή. Πιστέψτε με όμως, είναι από τις εξυπνότερες που έχουμε δει σε RPG.

Όπως όλα τα υπόλοιπα, έτσι και το σύστημα μάχης είναι ακριβώς ίδιο με το αντίστοιχο των παιχνιδιών Gothic. Οι μάχες διεξάγωνται σε πραγματικό χρόνο και είναι δύσκολες. Στην διάθεσή σας έχετε την επίθεση, την άμυνα, την αντεπίθεση και τις πλάγιες κινήσεις. Ένα τυπικό σύστημα combo δηλώνει παρόν αλλά μην γελιέστε, οι μάχες -ξαναλέω- είναι δύσκολες και δεν θα νικήσετε αν προσπαθήσετε να εφαρμόσετε τις γνωστές “button mashing” τακτικές των άλλων RPG. Θα πρέπει να βρείτε τα αδύναμα σημεία των αντιπάλων σας. Τα αγριογούρουνα λόγου χάριν δεν μπορούν να περιστρέφονται εύκολα, άρα κάντε strafe και όταν προσπαθήσουν (ανεπιτυχώς) να σας χτυπήσουν, σαπίστε τα στο ξύλο. Τα ghouls είναι από τους επιθετικούς αντιπάλους, γι’ αυτό θα πρέπει είτε να αντεπιτίθεστε (counter-attacks), είτε να μπλοκάρετε τα χτυπήματά τους μέχρις ότου προσπαθήσουν να χρησιμοποιήσουν μαγεία. Σε εκείνο το σημείο θα πρέπει να κινηθείτε με πλάγια βήματα (dash) για να αποφύγετε την επίθεση και να εξαπολύσετε την δική σας.

Ιδού το αποτέλεσμα όταν προσπάθησα να τραβήξω μερικές εικόνες στα Windows 7...

Ιδού το αποτέλεσμα όταν προσπάθησα να τραβήξω μερικές εικόνες στα Windows 7...

Το σύστημα μάχης βέβαια δεν είναι αψεγάδιαστο, καθώς υπάρχουν μερικά τεχνικά προβλήματα που θα δυσκολέψουν την ζωή σας. Η κάμερα στους κλειστούς χώρους θα σας ενοχλήσει, όπως και το σύστημα κλειδώματος των αντιπάλων… ειδικά όταν σας κάνουν ντου τέσσερις-πέντε αντίπαλοι. Από την άλλη μεριά, δεν ήταν λίγες οι φορές που ο χαρακτήρας μου κολλούσε στο περιβάλλον με αποτέλεσμα να μην μπορώ να αποφύγω κάποιες επιθέσεις και να τις τρώω για τα καλά.

Στα του χειρισμού, τα πράγματα είναι πάρα πολύ καλά. Σε αυτό ακριβώς το σημείο φαίνεται και ότι η κύρια πλατφόρμα ανάπτυξης του παιχνιδιού ήταν το PC, αφού ο συνδυασμός ποντικιού και πληκτρολογίου είναι ιδανικός. Καθώς στην αρχή δεν ήξερα πώς να περιηγηθώ στις κεντρικές οθόνες (που να διαβάζεις manual ή να κοιτάς στα options… ήθελα να παίξω αμέσως), να ξέρετε ότι με το “L” βλέπετε το ημερολόγιό σας (όπου υπάρχουν τα quests), με το “C” βλέπετε τα στατιστικά σας και με το “M” ενεργοποιείτε τον χάρτη. Με το “I” εισέρχεστε σε ένα άκρως λειτουργικό inventory, ενώ σε κανένα σημείο δεν ένιωσα να περιορίζομαι στο inventory από τον αυξημένο αριθμό αντικειμένων που κουβαλούσα (περιορισμός που μου την σπάει πάρα πολύ σε άλλα RPG).

Εκεί στην φάρμα με περιμένουν τα θύματα μου... θα σας πάρω όλα τα λεφτά ρε!

Εκεί στην φάρμα με περιμένουν τα θύματα μου... θα σας πάρω όλα τα λεφτά ρε!

Για το τέλος άφησα ένα από τα αγαπημένα μου χαρακτηριστικά του παιχνιδιού, που δεν είναι άλλο από την εξερεύνηση. Σε αντίθεση με τα περισσότερα games της κατηγορίας, στο Risen δεν υπάρχουν βελάκια ή σημάδια που να δείχνουν την τοποθεσία των objectives. Για την ακρίβεια, όταν ξεκινάτε το παιχνίδι δεν υπάρχει καν χάρτης. Θα πρέπει να σας δώσει κάποιος NPC έναν, διαφορετικά δεν θα βλέπετε τίποτα. Αυτό ίσως ξενίσει σε μερικούς, πιστεύω όμως ότι η Piranha Bytes έπραξε ορθά. Είναι ένα επιπλέον κίνητρο άλλωστε για να εξερευνήσετε τον κόσμο του Risen, να βρείτε θησαυρούς, αντικείμενα και νέα όπλα τα οποία θα μπορέσετε να πουλήσετε στην συνέχεια. Και πιστέψτε με, θα τα χρειαστείτε τα χρήματα!

Κλείνω παρακινώντας σας να αγοράσετε το Risen. Το παιχνίδι είναι ένα διαμάντι της παλιάς σχολής των RPG. Είναι αυτό που έπρεπε να ήταν το Gothic 3. Είναι η απόδειξη ότι η Piranha Bytes άκουσε τους gamers και βρήκε τον χρόνο (δεδομένου ότι δεν υπήρχε η μεγάλη πίεση της νέας εκδότριας εταιρείας) να διορθώσει τα bugs του προτού κυκλοφορήσει. Και μην γελιέστε, η Piranha είναι από τα λίγα studios που ακούνε την βάση χρηστών τους. Το Risen αποτελεί πολύ απλά ένα από τα καλύτερα RPG του 2009… παρά τα όποια προβλήματά του!

+ Δεν είναι στην... beta κατάσταση που ήταν τα Gothic όταν είχαν κυκλοφορήσει
+ Πορωτικό old-school RPG
+ Πολλά quests
+ Σύστημα μάχης και χειρισμός
+ Leveling αντίστοιχο με αυτό της σειράς Gothic
+ Άκρως ατμοσφαιρικός τίτλος
+ Είναι δύσκολο

- Διάφορα τεχνικά προβλήματα με την κάμερα στους κλειστούς χώρους
- Τα γραφικά δεν εντυπωσιάζουν
- Το lock-άρισμα στους αντιπάλους έχει μερικά προβλήματα

Βαθμολογία: 8.5

Πλατφόρμα: PC (Xbox 360)
Έκδοση: Deep Silver
Ανάπτυξη: Piranha Bytes
Διάθεση: Beacon
Είδος: RPG
Παίκτες: 1
Επίσημο Site: http://risen.deepsilver.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 2/10/2009
PEGI: 16