alt text

Psychonauts 2 review

, 10 Σεπτεμβρίου 2021  

Στον χώρο του gaming, υπάρχει ένας κανόνας: το sequel (σχεδόν) πάντα είναι καλύτερο από το original (αντίθετα με ότι ισχύει στις ταινίες). Το Psychonauts 2 αποτελεί μία ακόμα πανηγυρική επιβεβαίωση αυτού του κανόνα. 16 ολόκληρα χρόνια μετά το πρώτο Psychonauts, η Double Fine, “σα να μην πέρασε μια μέρα”, μας δίνει ένα αριστουργηματικό 3D platformer.

Αντίθετα με την τεράστια χρονική απόσταση μεταξύ των κυκλοφοριών των δύο τίτλων, το Psychonauts 2 σεναριακά διαδραματίζεται σχεδόν αμέσως μετά τον προκάτοχό του. Ο μικρός μας πρωταγωνιστής Razputin Aquato πλέον είναι μέλος του οργανισμού τηλεπαθητικών κατασκόπων Psychonauts όπως ονειρευόταν. Όμως κάτι δεν πάει καλά με τους Psychonauts. Ο αρχηγός τους δεν είναι αυτός που ήταν, ενώ φαίνεται πως υπάρχει και ένας προδότης ανάμεσά τους που έχει σχέδιο να αναστήσει τον μεγάλο εχθρό των Psychonauts, τη σατανική Maligula. Εδώ ξεκινάει η νέα περιπέτεια του Raz, o οποίος, για άλλη μια φορά ως αφανής ήρωας (ή αλλιώς παιδί για όλες τις δουλειές), πρέπει να ανακαλύψει τον προδότη και να τον σταματήσει. Η ιστορία του παιχνιδιού είναι... χολιγουντιανή για τα δεδομένα των platformer, τα οποία συνήθως δεν δίνουν ιδιαίτερη σημασία σε αυτόν τον τομέα. Έχει πολλές πτυχές, συνεχές ενδιαφέρον, χιούμορ, βαθύτερα νοήματα, επιλογές διαλόγων (αν και δεν αλλάζουν κάτι), ανατροπές, και κυρίως απίστευτο backstory καθώς βασίζεται στο παρελθόν των Psychonauts. Συναντάτε τόσο γνώριμους χαρακτήρες που επιστρέφουν από το πρώτο Psychonauts όπως ο Sasha Nein και ο Ford Cruller, όσο και νέους όπως άλλα παιδιά που είναι ασκούμενοι Psychonauts αλλά και... ολόκληρη η οικογένεια του Raz. Αυτό που λέει η Double Fine ότι δεν χρειάζεται να έχετε παίξει τον πρώτο τίτλο για να καταλάβετε την ιστορία μάλλον ισχύει (υπάρχει και περιληπτικό βίντεο), αν και δίχως αμφιβολία αν έχετε ήδη επαφή με τον κόσμο της σειράς Psychonauts “προσγειώνεστε” πιο ομαλά στα γεγονότα του 2.

Το Psychonauts 2 παίρνει τη φόρμουλα του προκατόχου του και την εξελίσσει σε... υπερθετικό βαθμό. Ως Raz, ταξιδεύετε στα μυαλά πολλών και διάφορων χαρακτήρων για να προχωρήσετε την ιστορία, έχοντας διαφορετικό στόχο κάθε φορά. Χρησιμοποιώντας τις τηλεπαθητικές ικανότητες του Raz, κάνετε κλασικές... “πλατφορμιές” (άλματα, σκαρφαλώματα, τσουλίσματα σε ράγες κτλ), πολεμάτε εχθρούς και συλλέγετε psitanium (το νόμισμα του παιχνιδιού) και διάφορα collectables που σας επιτρέπουν να αυξήσετε την ζωή σας και να αναβαθμίσετε τις ικανότητές σας. Ο σχεδιασμός των επιπέδων είναι ένα από τα πιο δυνατά σημεία του τίτλου. Κάθε μυαλό είναι και ένας διαφορετικός, θεότρελος κόσμος, με ξεχωριστή θεματολογία, μοναδικό στιλ και εκκεντρικούς χαρακτήρες. Μάλιστα, σε κάποιες περιπτώσεις το παιχνίδι αλλάζει στιλ γραφικών ή ακόμα και... είδος (πχ μετατρέπεται σε 2D platformer). Η φαντασία του Tim Schafer και της ομάδας του πραγματικά οργιάζει, με αποτέλεσμα στο Psychonauts 2 να συναντάτε απίστευτα, ψυχεδελικά σκηνικά που δεν υπάρχουν σε κάνενα άλλο παιχνίδι.

Πολεμώντας έναν από τους πιο βαρβάτους censors.

Όταν δεν βρίσκεστε μέσα σε κάποιο μυαλό, βρίσκεστε στον πραγματικό κόσμο, που στο παιχνίδι υπάρχει με την μορφή open-world κεντρικών περιοχών, όπως το αρχηγείο των Psychonauts και το δάσος έξω από το αρχηγείο. Σε αυτές τις περιοχές έχετε απόλυτη ελευθερία αλλά και... ησυχία καθώς δεν υπάρχουν εχθροί. Μπορείτε να πάτε όπου θέλετε, να μιλήσετε με όποιον θέλετε και να ασχοληθείτε με ότι θέλετε όπως ορισμένες -λίγες είναι η αλήθεια- δευτερεύουσες αποστολές. Αυτές οι open-world περιοχές είναι επίσης εκπληκτικά σχεδιασμένες και σας κάνουν να θέλετε να εξερευνήσετε μέχρι και την τελευταία γωνία τους (σε κάποια σημεία πρέπει να επιστρέψετε αργότερα όταν μπορείτε πλέον να αποκτήσετε πρόσβαση σε αυτά μέσω σχετικής ικανότητας). Αν λατρεύετε τέτοιου είδους κεντρικές περιοχές, θα την καταβρείτε με το Psychonauts 2. Είναι αρκετά μεγάλες σε έκταση, αλλά αυτό δεν είναι πρόβλημα καθώς υπάρχει σύστημα fast travel (κάποιες μυστικές καταπακτές στις οποίες αποκτάτε πρόσβαση νωρίς). Από την άλλη, (μικρό) πρόβλημα είναι η απουσία μίνι-χάρτη κατά την διάρκεια του gameplay. Χάρτης υπάρχει μόνο στο μπλοκ σημειώσεων του Raz, o οποίος είναι και σχετικά δυσνόητος.

Οι τηλεπαθητικές ικανότητες του Raz είναι βασικό συστατικό του gameplay, τόσο στο platforming, όσο και στις μάχες. Το ρεπερτόριο του ήρωα περιλαμβάνει ποικίλες δυνάμεις. Κάποιες επιστρέφουν από το πρώτο Psychonauts όπως η “νοητική” μπουνιά και η τηλεκίνηση, ενώ υπάρχουν και νέες όπως η καθυστέρηση του χρόνου και η δημιουργία ενός... χάρτινου αντίγραφου του Raz που μπορεί να χώνεται σε στενά ανοίγματα/περάσματα. Τις ξεκλειδώνετε σταδιακά κατά την διάρκεια του παιχνιδιού και τις χρησιμοποιείτε όπου και όταν απαιτείται για να προχωρήσετε και βέβαια στις μάχες. Ένα από τα καλύτερα στοιχεία του παιχνιδιού εδώ είναι το σύστημα αναβάθμισης ικανοτήτων. Μπορείτε να αναβαθμίζετε ικανότητες με βάση το στιλ μάχης που προτιμάτε (πχ κοντινές επιθέσεις ή μακρινές επιθέσεις), ξοδεύοντας πόντους που αποκτάτε καθώς ανεβαίνετε level. Αυτό προσδίδει μια πινελιά στρατηγικής, καθώς πρέπει να αποφασίσετε τί είναι καλύτερο να αναβαθμίσετε. Επίσης προσφέρει κίνητρο για να “ξεζουμίσετε” το παιχνίδι. Όσα περισσότερα collectables μαζεύετε και όσες περισσότερες δευτερεύουσες αποστολές εκπληρώνετε, τόσο πιο συχνά ανεβαίνετε level και άρα τόσους περισσότερους πόντους αναβάθμισης αποκτάτε. Σε συνδυασμό με τις διάφορες μικρότερες παθητικές ικανότητες προς αγορά με psitanium και τις επεκτάσεις ζωής που βρίσκετε με λίγο ψάξιμο, η εξερεύνηση του κόσμου σας ανταμείβει πλουσιοπάροχα, κάνοντας την ζωή σας αρκετά πιο εύκολη.

Αυτοί που σας κάνουν την ζωή δύσκολη είναι βέβαια οι εχθροί. Και σε αυτόν τον τομέα του παιχνιδιού, η φαντασία των δημιουργών οργιάζει. Υπάρχουν πολλά νέα είδη εχθρών, με εκπληκτικό σχεδιασμό, βασισμένο σε όρους όπως “κακή ιδέα”, “κακή διάθεση”, “κρίση πανικού”, “αμφιβολία” κτλ, συν τύποι όπως οι censors που επιστρέφουν δριμύτεροι από το πρώτο παιχνίδι. Κάθε είδος εχθρών έχει διαφορετικές επιθέσεις και δυνατά/αδύνατα σημεία. Καθώς σας επιτίθενται από παντού, εσείς πρέπει να κινείστε συνεχώς και να χρησιμοποιείτε τις τηλεπαθητικές σας ικανότητες για να τους νικήσετε (κάποιες είναι πιο αποτελεσματικές σε συγκεκριμένα είδη εχθρών). Οι μάχες είναι διασκεδαστικές και σας αφήνουν με μια αίσθηση ικανοποίησης, ειδικά αν έχετε επενδύσει χρόνο για να γίνετε... τανκ με αναβαθμίσεις και επεκτάσεις ζωής. Φυσικά υπάρχουν και boss, τεράστια πλάσματα που εμφανισιακά και λειτουργικά είναι βασισμένα στη θεματολογία της εκάστοτε πίστας. Έχουν πολλαπλές επιθέσεις αλλά συγκεκριμένη συμπεριφορά, που σημαίνει ότι μόλις την μάθετε τα νικάτε σχετικά εύκολα.

Το παιχνίδι "ξεχειλίζει" από στιλ.

Το Psychonauts 2 οπτικά εντυπωσιάζει, κυρίως λόγω του απίθανου στιλ γραφικών του. Χαρακτήρες που μοιάζουν με καρικατούρες, πολύχρωμα και “χοντροκομμένα” (με την καλή έννοια) περιβάλλοντα, κωμικό animation, φανταχτερά εφέ κτλ. Φανταστείτε τα γραφικά του πρώτου Psychonauts δύο/τρεις γενιές μετά. Από εκεί και πέρα, η οπτική ποικιλία των επιπέδων είναι το στοιχείο που κλέβει την παράσταση (σε συνδυασμό με το ιδιοφυές level design όπως προαναφέρθηκε), όπως και οι φωτισμοί. Το παιχνίδι είναι 4K/60fps στο Xbox Series X και τρέχει τέλεια. Εδώ που τα λέμε, πάντως, δεν θα μπορούσε να κάνει κι αλλιώς, αφού δείχνει ότι έχει φτιαχτεί κατά βάση για τα συστήματα της προηγούμενης γενιάς. Στα του ήχου, το voice acting κυμαίνεται στα ίδια υψηλά επίπεδα με αυτό του πρώτου τίτλου. Ο Richard Steven Horvitz ως Raz δίνει ρεσιτάλ, χωρίς ίχνος... "σκουριάς" παρόλο που επιστρέφει στο ρόλο μετά από 16 ολόκληρα χρόνια. Oι άλλοι ηθοποιοί επίσης παραδίδουν εξαιρετικές ερμηνείες. Από τις νέες προσθήκες στο καστ ξεχωρίζει ο Jack Black (παλιός γνώριμος της Double Fine από το Brutal Legend), ο οποίος παίζει έναν χαρακτήρα πιο σημαντικό απ' ότι φαίνεται αρχικά. Μόνο μελανό σημείο το ότι κάποιοι ηθοποιοί παίζουν πολλαπλούς χαρακτήρες και είναι λίγο περίεργο να ακούτε τις ίδιες φωνές. Τέλος, κάθε επίπεδο έχει την δική του ξεχωριστή μουσική και συνολικά ηχητική επένδυση με βάση την εκάστοτε θεματολογία. Έχει πέσει πολλή δουλειά εδώ και φαίνεται.

Το Psychonauts 2 ξεπερνάει τις προσδοκίες ακόμα και των πιο αισιόδοξων και φανατικών παικτών του προκατόχου του. Για την ακρίβεια, ξεχάστε τις συγκρίσεις με το πρώτο Psychonauts. Εδώ μιλάμε για εντελώς άλλης κλάσης παιχνίδι, που κοιτάει στα μάτια τα καλύτερα platformers των τελευταίων ετών. Ακόμα κι αν δεν ασχολείστε πολύ με platformers (όπως ο γράφων), το Psychonauts 2 είναι μια περιπέτεια που αξίζει να ζήσετε. Και πού ξέρετε, ίσως σας κάνει να ερωτευθείτε αυτό το είδος παιχνιδιών.

  • Επίπεδα με εκπληκτικό σχεδιασμό και απίστευτα σκηνικά
  • Ενδιαφέρον σενάριο με τρομερά πλούσιο backstory
  • Ποικιλία χαρακτήρων και εχθρών
  • Πινελιά στρατηγικής με τις αναβαθμίσεις ικανοτήτων
  • Open-world κεντρικές περιοχές προς εξερεύνηση
  • Πανέμορφο στιλ γραφικών
  • Εξαιρετικές ερμηνείες
  • Καλύτερο platforming από το πρώτο Psychonauts
  • Πολλά και χρήσιμα collectables
  • Δείχνει ότι δεν έχει φτιαχτεί για κονσόλες νέας γενιάς
  • Απουσία μίνι-χάρτη στις open-world περιοχές
  • Υπερβολικά πολλή πάρλα σε κάποιες περιπτώσεις
  • Ίδιοι ηθοποιοί σε πολλαπλούς ρόλους
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:Xbox Series X/S, PS4, Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Double Fine
ΕΚΔΟΣΗ:Microsoft
ΔΙΑΘΕΣΗ:Microsoft Hellas