Pro Evolution Soccer 2011 Review

, Παρασκευή 1 Οκτωβρίου 2010 0  

Οφείλω να εξομολογηθώ κάτι βασικό. Έχω κουραστεί. Έχω κουραστεί να περιμένω να νιώσει ο Τσακατσούκας και η Konami και να μας προσφέρουν ένα “σωστό” Pro Evolution. Κι έχω βαρεθεί να βλέπω τα ίδια προβλήματα να διαιωνίζονται σε κάθε νέα έκδοση του Pro. Όχι, το PES 2011 δεν είναι το τέλειο ποδοσφαιράκι που τόσο περιμένατε, εκτός κι αν είστε βαμμένος PES-άς που παίζει ότι του πασάρει η εν λόγω εταιρία, οπότε και θα προσπεράσετε το review, θα ρίξετε μια μούτζα στην βαθμολογία και θα πάτε να το αγοράσετε. Μαγκιά σας και επιλογή σας. Όταν όμως πέρσι μιλούσα αρνητικά για το PES 2010 ίσως κάτι να ήξερα, ειδικά όταν τώρα βγαίνουν όλοι οι φαν και λένε ότι η έκδοση του 2010 ήταν πατάτα, ενώ στην αρχή έλεγαν ότι ήταν ότι καλύτερο είχαν δει. Ε ρε κάτι κωλοτούμπες… χειρότερες κι από αυτές της... Epic Games. Κι όχι, δεν είναι έτη φωτός καλύτερο από το PES 2010 παρόλο που είναι βελτιωμένο σε μερικούς τομείς.

Προτού ασχοληθούμε με το gameplay, ας δούμε τον τεχνικό τομέα ξεκινώντας με θετική νότα. Τα γραφικά είναι εξαιρετικά, με τους παίκτες να κλέβουν την παράσταση. Όλοι οι παίκτες είναι λεπτομερέστατα σχεδιασμένοι και άμεσα αναγνωρίσιμοι. Το 3D πλήθος είναι φανταστικό, ενώ τα γήπεδα άλλοτε είναι γεμάτα κι άλλοτε μισοάδεια. Ο φωτισμός και οι σκιάσεις είναι κι αυτές εκπληκτικές και μου άρεσε ιδιαίτερα που υπάρχει μια αχνή σκιά των παικτών όταν παίζετε σε τμήμα του γηπέδου που έχει καλυφθεί υπό σκιά. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα τα γραφικά να μην φαίνονται επίπεδα (flat) και ψεύτικα. Σε αντίθεση με το demo, τα replays και τα κόρνερ δεν είναι κλειδωμένα στα 30fps κι έτσι μπορείτε να τα χαρείτε στο έπακρο. Τα μόνα ψεγάδια που εντόπισα είναι τα εφέ βροχής που δεν πείθουν καθόλου και το περιορισμένο LOD που ζημιώνει το οπτικό θέαμα όταν εκτελείτε φάουλ ή κόρνερ.

Ψαλιδάκι και γκοοοοοοοολ!

Και πείτε την αλήθεια τώρα, περιμένετε πως και πως να μάθετε για τον ελληνικό σχολιασμό από τον Σωτηρακόπουλο και τον Θαναηλάκη. Ε λοιπόν τα πράγματα δεν είναι καθόλου καλά. Αφενός έχουμε ένα ψυχρό Σωτηρακόπουλο, αφετέρου έναν “ψεύτικο” Θαναηλάκη που σε κάνει να γελάς και να θυμάσαι τον... Μητσικώστα του Kick Off 98. Αυτό που πραγματικά λείπει από το παιχνίδι είναι το πάθος και η αμεσότητα που έχουν οι παραπάνω σπίκερ όταν αναμεταδίδουν πραγματικούς αγώνες.

Και σαν να μην έφταναν αυτά, τα προγραμματιστικά λάθη της Konami πάνε σύννεφο, αφού θα ακούσετε το ίδιο sample δύο φορές στην ίδια φάση, άκυρες απόψεις σε άκυρες φάσεις και ούτω καθεξής. Με απλά λόγια, μιλάμε για επική ήττα που γίνεται χειρότερη λόγω των... υπερβολικά εξελληνισμένων μενού. Και πώς να μην γίνεται άλλωστε όταν βλέπεις επιλογές όπως “Επαναφορά Δυνατότητας Αποτροπής”. Κι όχι τίποτα άλλο, δεν υπάρχει και μια περιγραφή σε κάτι τέτοιες εξελληνισμένες επιλογές ώστε να καταλάβουμε τι ακριβώς κάνουν. Κι όσο για τις ομάδες… τι πήγαν και μετέφρασαν τα ονόματά τους; Δηλαδή για όνομα του Θεού και της Παναγίας. Είναι δυνατόν να διαβάζω Λύκοι (Wolves), Ερυθροί Μερσισάιντ (ναι, μιλάμε για την Liverpool) και... Αγγειοπλαστεία; Αγγειοπλαστεία ρε; Χαχαχαχαχαχα, ε ποτέ. Ιστορική μετάφραση!

Τι είναι η... Αγγειοπλαστεία ρε, έλεος!

Το PES 2011, όπως και ο προκάτοχός του, προσφέρει σχεδόν τα ίδια είδη παιχνιδιού. Υπάρχει το Master League, στο οποίο θα ξοδέψετε και τον περισσότερο χρόνο, το Become A Legend, το Champions League, το νέο “Copa Santander Libertadores” και κλασικά όπως το οnline μέρος, Κύπελλα/Πρωταθλήματα, Φιλικά και Προπονήσεις. Θεωρώ ανούσιο να σχολιάσω το κάθε είδος ξεχωριστά, πέρα από το Master League και το Become A Legend. Στο Master League λοιπόν επιλέγετε μια ομάδας της αρεσκείας σας και ορμάτε προς την κατάκτηση όλων των διαθέσιμων διοργανώσεων. Όπως και πέρσι, μπορείτε να προπονήσετε και να ανεβάσετε τα στατιστικά των παικτών σας, να τους εκπαιδεύσετε με νέες ικανότητες, να προμηθευτείτε καλύτερους σκάουτερ και προσωπικό, να προβείτε σε μεταγραφές και συμφωνίες με χορηγούς, κλπ κλπ. Το Become A Legend έχει μείνει ίδιο κι απαράλλακτο από πέρσι. Δημιουργείτε έναν παίκτη της αρεσκείας σας και προσπαθείτε γίνετε το επόμενο μεγάλο αστέρι.

Περνώντας στα του gameplay, η τελική έκδοση δεν είναι ίδια με το demo που βγήκε πριν λίγο καιρό. Κάτι που πραγματικά μου προκαλεί εντύπωση και θα ήθελα να μάθω με τι σκεπτικό η Konami άλλαξε τόσο τα πράγματα. Η πρώτη μου αντίδραση όταν δοκίμασα το demo ήταν θετική. “Ρε λες να παίξουμε φέτος Pro;” αναρωτήθηκα. Αυτό που μου έκανε μεγάλη εντύπωση ήταν οι διαιτητές. Σφύριζαν όλα τα φάουλ. Ναι, ο ρυθμός του αγώνα έπεφτε αλλά τι με νοιάζει εμένα; Αφού έκανε φάουλ ο αντίπαλος και δεν υπήρχε πλεονέκτημα καλά έκανε και τα σφύριζε. Το δε passing game είχε επανασχεδιαστεί με αποτέλεσμα να χρησιμοποιήσω για πρώτη φορά gamepad, καθώς με το πληκτρολόγιο δεν μπορούσα να δώσω σωστές πάσες. Έτσι, το demo σου έδινε την αίσθηση ότι οι πάσες πήγαιναν εκεί που όριζες εσύ να πάνε, ακόμα κι όταν δεν υπήρχαν παίκτες στις συγκεκριμένες θέσεις. Αυτή η ελευθερία στο νέο passing game ήταν το δεύτερο χαρακτηριστικό που μου προκάλεσε ιδιαίτερη εντύπωση, ενώ τα προβλήματα που είχα βιώσει στο PES 2010, εντελώς παραδόξως δεν εμφανίζονταν σε τόσο έντονο βαθμό.

Οι τσατσιές του κόρνερ. Καλά θα κάνετε να το μάθετε καλά.

Γλυκαθήκατε; Ε λοιπόν ξεχάστε τα παραπάνω. Η Konami άλλαξε τα πράγματα την τελευταία στιγμή κι έτσι οι διαιτητές πλέον δεν σφυρίζουν σχεδόν τίποτα. Δεν σφυρίζουν καθαρά σπρωξίματα και χτυπήματα από πίσω. Να τονίσω ότι αυτά τα σφύριζαν κανονικά στο demo. Προφανώς οι developers δεν ήθελαν να διακόπτεται τόσο συχνά ο ρυθμός του παιχνιδιού αλλά για όνομα του Θεού, προτιμάτε να μην διακόπτεται από το να σας κάνουν πέναλτι ή φάουλ έξω από την περιοχή και να μην δίνεται τίποτα; Ε τότε να βάλουμε κι ένα κουμπί για uppercut και να το κάνουμε Kombat Soccer. Ας σοβαρευτούμε λιγάκι.

Το δε passing game πλέον αμφιταλαντεύεται σε free και guided. Δηλαδή την μια στιγμή οι πάσες πηγαίνουν καρφί σε συγκεκριμένους παίκτες (κοντινούς ή μακρινούς, αναλόγως την δύναμη που βάζετε στην πάσα), ενώ άλλοτε πηγαίνουν εκεί ακριβώς που ορίζετε εσείς με το stick. Ενίοτε θα δείτε να πηγαίνουν σε εντελώς άκυρα σημεία, αλλά αυτές είναι οι εξαιρέσεις του κανόνα. Το ίδιο ακριβώς ισχύει και για την δύναμη της πάσας. Την μια θα είναι δυνατή η “full δυνατή πάσα” και την άλλη θα είναι αδύναμη. Ότι να 'ναι δηλαδή!

Κι ενώ στο demo δεν είχα δει τα κλασικά προβλήματα του παρελθόντος, στην τελική έκδοση τα έφαγα όλα στα μούτρα. Τι να πατάω να κλέψει και οι παίκτες μου να μην κάνουν τίποτα παραπάνω από να κάθονται σαν μουσκάρια, τι να πατάω να δώσει πάσα και να με γράφει το παιχνίδι εκεί που δεν πιάνει μελάνι, τι να πατάω να διώξει για να μην φάω goal και ο παίκτης να μπαίνει μέσα στο τέρμα με την μπάλα, τι να σταματάει να κινείται ο παίκτης που ελέγχω στα καλά καθούμενα. Το ΑΙ των αμυντικών είναι για κλάματα αφού αφήνουν πολλές τρύπες ενώ δεν πηγαίνουν πάνω στην μπάλα ακόμα κι όταν υπάρχουν αντίπαλοι κοντά στην περιοχή. Δηλαδή τι διάολο, διακοσμητικό στοιχείο είναι απλά η άμυνά μας και πρέπει να την νταντεύουμε όλη την ώρα;

Ο Owen είναι έτοιμος να το χώσει. Σούταρε και βάλτο αγόρι μου!

Αφήστε δε που είναι σπάνιο φαινόμενο να κλέψει την μπάλα συμπαίκτης σας ακόμα κι όταν είναι δίπλα του ο αντίπαλος. Το σόου του παραλόγου δεν σταματάει εδώ βέβαια, γιατί όσο και να μου την σπάνε κάτι αόρατα πατήματα των ποδιών των παικτών και το γεγονός ότι οι παίκτες κάθονται ακίνητοι τις περισσότερες φορές χωρίς να κάνουν κάποια προώθηση από μόνοι τους, η πραγματικά ρομποτική τους κίνηση είναι αισχρή και μας γυρνάει πολλά χρόνια πίσω. Ίσως να ευθύνεται και σε αυτήν ο πιο αργός ρυθμός του παιχνιδιού και το γεγονός ότι οι παίκτες κάνουν 25 ώρες μέχρι να στρίψουν (ακόμα κι όταν μιλάμε για παίκτες όπως ο Rooney ή ο Gerrard). Και μολονότι θεωρώ ευπρόσδεκτη προσθήκη το ότι όταν έχετε την μπάλα κινείστε πιο αργά, δεν γίνεται ο Rooney να μην μπορεί να στρίψει γρηγορότερα από τον Irwin των Wolves. Επίσης θα πρέπει να καταλάβουμε ότι το πιο αργό στιλ του PES 2011 δεν το κάνει αυτομάτως ρεαλιστικότερο, ειδικά όταν βλέπεις αυτό το τραγικό animation των παικτών.

Πραγματικά πιστεύω ότι δεν ζητάω πολλά. Θέλω απλά οι παίκτες μου να κάνουν ότι τους διατάζω με το gamepad. Γι’ αυτό άλλωστε χρησιμοποιούμε το χειριστήριο (ή το πληκτρολόγιο), για να τους ελέγχουμε. Όταν είμαι μπροστά από τον αντίπαλο και πατάω το ‘Χ’ για να κλέψει, θέλω να βγάλει το πόδι του και να προσπαθήσει να κλέψει. Όταν πατάω να κάνει πάσα, να την δίνει. Όταν πατάω μπροστά να κινείται μέχρις ότου σταματήσω εγώ κι όχι μέχρι να του έρθει η θεία φώτιση από τον μεγάλο Μανιτού. Αδυνατώ να καταλάβω γιατί υπάρχουν αυτά τα προβλήματα ακόμα, μετά από τόσα χρόνια. Και δυστυχώς δεν είναι προβλήματα που εμφανίζονται μία στις τόσες ώστε να μπορέσω να τα προσπεράσω. Για την ακρίβεια βίωσα το ακριβώς αντίθετο. Μια στις τόσες έπαιξα παιχνίδι που να μην έγιναν όλα τα παραπάνω. Και όσο θετικά χαρακτηριστικά είναι οι καλύτεροι τερματοφύλακες και το νέο passing game, η γεύση που σου αφήνει στο τέλος της ημέρας το νέο Pro, είναι πικρή και άνοστη.

Άστοχη έξοδος του τερματοφύλακα. Σαν του Τζόρβα ένα πράγμα!

To οnline μέρος είναι αυτό που καίει αρκετούς από εσάς και γι’ αυτό κρατήσαμε λίγο πίσω την δημοσίευση του review. Καταρχάς τα καλά νέα: δεν υπάρχει lag. Ή τουλάχιστον δεν συνάντησα ουσιαστικό lag στους αγώνες που έπαιξα. Σε έναν μονάχα είχα θέμα και αυτό ήταν με έναν συμπατριώτη μας που ενδέχεται να είχε προβληματική σύνδεση. Τα κακά νέα είναι ότι όλες οι φανφαριές που ανέφερα παραπάνω, γίνονται και στο οnline, με αποκορύφωμα την καθυστέρηση στις αντιδράσεις και το καταραμένο κλέψιμο που δεν πραγματοποιείται. Ενώ στα παλιότερα Pro ο αμυντικός που έλεγχα θα έβγαζε το πόδι του για να κλέψει την μπάλα με το πάτημα του ‘Χ’, στο φετινό (όπως και στο περσινό) πολύ απλά δεν το κάνει. Συν τις άλλοις, πολλοί αντίπαλοι θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν αυτό το πρόβλημα του Pro, οπότε και το παιχνίδι πλέον καταντάει τρισάθλιο. Και ούτε λόγος να γίνεται για τα scripted corners που κατά 99% είναι σίγουρα γκολ (με τους αμυντικούς να χορεύουν ζεμπέκικο για πάρτη σας). Εν ολίγοις, αν δεν σπάσουν τα νεύρα σας και χρησιμοποιήσετε τα “exploits”, τότε δεν θα έχετε πρόβλημα και θα μπορέσετε να ασχοληθείτε με το μεγάλo νέο προσόν του multiplayer, το Master League Online.

Ολοκληρώνοντας, το PES 2011 έκανε ελάχιστα σωστά βήματα φέτος και έμεινε στάσιμο σε αρκετούς τομείς. Η Konami είναι αδικαιολόγητη για των σωρεία προβλημάτων της σειράς και γιατί αντί να κάτσει να διορθώσει το αντίπαλο ΑΙ μετά την κριτική του demo, κατέφυγε στην απλή και αδικαιολόγητη μείωση του ρυθμού σφυριγμάτων των διαιτητών. Κι αν δεν ήταν οι ελάχιστες ωραίες στιγμές του παιχνιδιού, να είστε σίγουροι ότι η βαθμολογία θα κυμαινόταν σε ακόμα χαμηλότερα επίπεδα. Δεν αποκλείω το να έχουν απολύσει όλους όσους δούλευαν στα παλιά κι αγαπημένα μας Winning Eleven… γι’ αυτό και έχει πάρει την κατηφόρα η σειρά!

+ Ωραία γραφικά
+ Δεν υπάρχει lag στο οnline
+ Ανανεωμένο σύστημα πάσας που όμως θέλει ακόμα δουλειά
+ Οι τερματοφύλακες είναι πάρα πολύ καλοί

- Όλα τα προβλήματα του PES 2010 δηλώνουν κι εδώ παρόντα
- Σχολιασμός και... εξελληνισμός - "Αγγειοπλαστεία" ρε, έλεος!
- Ρομποτική κίνηση των παικτών, ενώ ο χειρισμός 360 μοιρών είναι μεγάλο ψέμα
- Οι διαιτητές δεν σφυράνε τα φάουλ σε αντίθεση με το demo
- Οι αμυντικοί έχουν άθλιο ΑΙ και θέλουν ντάντεμα, αφού ανοίγουν τρύπες, ενίοτε δεν πηγαίνουν στην μπάλα και δεν κλέβουν την μπάλα όταν είναι ακριβώς δίπλα τους ο αντίπαλος

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.0

Πλατφόρμα: PC, PS3, Xbox 360, Wii, PSP, PS2
Έκδοση: Konami
Ανάπτυξη: Konami
Διάθεση: Zegetron
Είδος: Ποδόσφαιρο
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.konami-pes2011.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 30/9/2010
PEGI: 3