Pro Evolution Soccer 2010 Review

, Παρασκευή 23 Οκτώβριος 2009 0  

pro evolution soccer 2010 startΠροτού ξεκινήσω την κριτική μου ας ξεκαθαρίσω μερικά πράγματα. Ναι, μου αρέσει το ποδόσφαιρο. Ναι, θέλω ένα καλό ποδοσφαιράκι στην αγαπημένη μου πλατφόρμα. Και ναι, λάτρεψα τόσο το FIFA 98 RTWC, όσο και το Pro Evolution Soccer 3. Δεν θα ασχοληθώ με την σειρά FIFA, λίγο πολύ όλοι ξέρετε την κατρακύλα της από το 99 μέχρι τα μέσα της δεκαετίας που διανύουμε. Η ΕΑ κατάφερε όμως να κάνει στροφή 180 μοιρών και να αλλάξει τα δεδομένα. Όλα αυτά πάντα στις κονσόλες, γιατί στο PC η παρουσία της εν λόγω σειράς είναι απαράδεκτη τα τελευταία χρόνια.

Μοναδική πηγή ευχαρίστησης για τους PC games ήταν η Konami. Δεν κρύβω την χαρά μου όταν η εταιρεία μετέφερε για πρώτη φορά το PES στο PC. “Επιτέλους!” αναφώνησα, καθώς αυτή της η κίνηση θα έδινε τέλος στην εξομοίωση (μέσω του αγαπημένου μου ePSXE) των εκδόσεων του PES για το PSX. Δεν περίμενα ποτέ όμως, η καλή Konami να καταντήσει η νέα EA Sports.

Ας ξεκινήσουμε όμως από την αρχή. Μόλις βρεθείτε στο αρχικό μενού του παιχνιδιού εμφανίζονται τα είδη αγώνα με τα οποία θα ασχοληθείτε φέτος. Τα βασικότερα είναι το Master League, το Become A Legend και το online μέρος. Παρoύσες βεβαίως δηλώνουν και οι κλασικές πλέον επιλογές του Pro, όπως Training, League Cups, Exhibition και UEFA Champions League. Άξιο αναφοράς είναι και το Communit, μέσω του οποίου μπορείτε να διοργανώσετε τουρνουάκια με τα φιλαράκια σας.

He shoots, he scores, it's a goal!

He shoots, he scores, it's a goal!

Το αγαπητό σε όλους Master League έχει αναβαθμιστεί, με την προσθήκη δύο νέων ειδών προπονήσεων. Μιλάω σαφώς για τα πολυδιαφημισμένα Skill Cards και Focus Points Allocation. Τα Skill Cards στην ουσία αντικαθιστούν τα Ability Stars, μέσω των οποίων οι παίκτες σας μαθαίνουν συγκεκριμένες τεχνικές/κινήσεις. Μια από αυτές λόχου χάριν είναι το “Chasing Back”, μέσω της οποίας ο παίκτης σας κυνηγάει τον αντίπαλο που του έχει κλέψει την μπάλα. Τα Skill Cards μπορούν να ενεργοποιηθούν/απενεργοποιηθούν όποτε θέλετε εσείς, οπότε εκμεταλλευτείτε τα. Από την άλλη μεριά, το Focus Point δίνει την δυνατότητα παραμετροποίησης των ικανοτήτων του κάθε παίκτη, από το πόσο καλά πασάρει μέχρι το πόσο γρήγορα τρέχει. Τα παραπάνω, σε συνδυασμό με την παραμετροποίηση της ομάδας σας πριν τον αγώνα από τα Assisted Settings, προσφέρουν περισσότερο βάθος και στρατηγική στο παιχνίδι. Και πραγματικά η συνταγή του Master League είναι πάρα πολύ καλή. Το πρόβλημα όμως του παιχνιδιού δεν βρίσκεται στα χαρτιά αλλά στην πράξη. Μην προτρέχω όμως…

Το δεύτερο βασικότερο είδος παιχνιδιού είναι το Become A Legend, στο οποίο δημιουργείτε έναν παίκτη και σκοπός σας είναι να φτάσετε στην κορυφή. Να γίνετε δηλαδή, ένας θρύλος. Για να το καταφέρετε αυτό θα πρέπει να ξεχωρίσετε στις προπονήσεις, να κερδίσετε μια θέση στην βασική εντεκάδα και η παρουσία σας στους αγώνες να κρίνεται αναγκαία. Όπως και με το Master Leaque, στα χαρτιά τα πράγματα ακούγονται καλά. Όταν όμως πατάτε το πόδι σας στο γήπεδο… τα πράγματα παίρνουν την κατιούσα. Με τα οποία και θα ασχοληθώ ευθύς αμέσως.

Rooney: Βούλγαρε κανόνισε σήμερα να μην μου δώσεις πάσα για να βάλω goal!

Rooney: Βούλγαρε κανόνισε σήμερα να μην μου δώσεις πάσα για να βάλω goal!

Πριν η Konami κερδίσει τις άδειες από την EA, μιλούσαμε όλοι για το gameplay του PES (ή αν προτιμάτε του ISS Pro). Αυτό έκανε την σειρά της Konami άλλωστε να ξεχωρίσει. Εν έτη 2009 όμως τα πράγματα έχουν αλλάξει. Και γι’ αυτό ευθύνεται κυρίως η ίδια η εταιρεία, καθώς τα προβλήματα που στοιχειώνουν την σειρά PES, δηλώνουν παρόντα και στο PES 2010. Προβλήματα που είχαμε φάει στα μούτρα από το PES3, όπως το αναγκαστικό “super cancel” όταν η μπάλα ήταν στον αέρα και θέλαμε να τοποθετήσουμε τον παίκτη στο ακριβές σημείο που θέλαμε εμείς. Ή όπως της τροχιάς των παικτών που είναι ανάλογη της πορείας της μπάλας κι όχι εκεί που κατευθύνετε τους παίκτες μέσω των κουμπιών κατεύθυνσης. Οι τρύπες στην άμυνα. Η χαζή συμπεριφορά των αμυντικών που ελέγχονται από τον υπολογιστή. Τα σπινιαρίσματα και τα “ζεϊμπέκικα” (όπως εδώ και αρκετά χρόνια αποκαλώ) των παικτών, που σταματάνε στα καλά καθούμενα και χαρίζουν πολύτιμα δευτερόλεπτα στους αντιπάλους. Και ξέρετε όλοι πιστεύω πόσο καθοριστικό μπορεί να αποβεί ένα δευτερόλεπτο στο PES.

Είμαι σίγουρος ότι όλοι θα λέτε από μέσα σας «Τι μας λέει ο ντολμάς ρε. PES και ξερό ψωμί. Άσχετος και άχρηστος είναι!». Λογική αντίδραση, γι’ αυτό θα πρωτοτυπήσω σε αυτή την κριτική μου. Δεν θα αναλωθώ στα τετριμμένα. Του πόσο cool είναι η 360 μοιρών κίνηση και τα σχετικά που διαβάζετε σε τόσες άλλες κρητικές. Για το gameplay μέρος, θα αφήσω τα videos να μιλήσουν. Seeing is believing άλλωστε.

Πρώτο και καλύτερο έχουμε το ζεϊμπέκικο. Εδώ θαυμάζουμε τον Gerrard που ξαφνικά θυμάται ότι κάτι του έπεσε από την τσέπη και σκέφτηκε να τραβήξει χειρόφρενο, έτσι ώστε να αφήσει τον επιθετικό να φύγει. Προς αποφυγή παρεξηγήσεων ναι, πατούσα το σωστό κουμπί κατεύθυνσης όταν επέλεγα τον παίκτη και το πρόβλημα αυτό υπάρχει εδώ και πάρα πολύ καιρό. Κάποιος θα πίστευε ότι απλά έτυχε και έγινε. Εδώ όμως βλέπουμε ακριβώς το ίδιο να γίνεται με τον Owen. Και περιττό να πω ότι αν δεν γινόταν αυτή η τσαρλατανιά θα έβγαινα τετ-α-τετ!

Μπουλούκιιιιιιιι!

Μπουλούκιιιιιιιι!

Μίλησα προηγουμένως για την τροχιά των παικτών. Ας δούμε αυτό το video λοιπόν. Όπως βλέπουμε, ο O’Shea είναι στο σημείο του πέναλτι και ο επιθετικός λίγο έξω από την περιοχή όταν γίνεται η σέντρα. Όπως είναι αυτονόητο, πάτησα το πάνω βελάκι και το τρέξιμο για να πάει γρήγορα ο αμυντικός μου και να καθαρίσει την φάση. Προσπερνάω το μικρό ζεϊμπέκικο που ρίχνει στην αρχή ο O’Shea. Παρατηρήστε ότι δεν κινείται παράλληλα στην αρχή. Εκτός από αυτό όμως, το καμάρι μου κάνει τζόκιν. Ξύπνα ρε, στην Premiership παίζεις, όχι στα σοκάκια της γειτονιάς σου. Με τον τραγικό παραπάνω συνδυασμό (στον οποίο δεν, τον τονίζω, δεν ευθύνεστε εσείς αφού πατάτε τρέξιμο και πάνω βελάκι - τι άλλο πια να πατήσετε για να νιώσει το παιχνίδι) ο επιθετικός βρίσκει τα απαραίτητα δευτερόλεπτα για να πλησιάσει περισσότερο και να κερδίσει την κεφαλιά. Συγχαρητήρια, μόλις φάγατε ένα goal!

Είναι γνωστό ότι το PES υποφέρει στον χειρισμό, κυρίως σε θέματα lag. Και τί εννοώ. Όταν πατάτε να δώσετε πάσα ή να σουτάρετε, ο παίκτης σας πολλές φορές καθυστερεί να εκτελέσει την εντολή. Εδώ βλέπουμε αυτό ακριβώς το πρόβλημα. Ο Rooney κάνει μια through pass στον Owen. Όπως θα περίμενε κανείς, μόλις πλησιάζει ο Owen την μπάλα, πατάω να σουτάρει. Και τι κάνει το ξεφτέρι μου; Αντί να το καρφώσει στην γωνία, αφήνει την μπάλα να κυλήσει, αποφασίζει να κάνει τζόκιν (ενώ έτρεχε προηγουμένως και προσέξτε, δεν έχω αφήσει το κουμπί του τρεξίματος) και μετά από μερικά δευτερόλεπτα προσπαθεί να σουτάρει. Και δεν είναι μόνο το πρόβλημα του lag στον χειρισμό. Το γνωστό πρόβλημα στις πλάγιες γραμμές, όπου πατάτε το πίσω και ο παίκτης συνεχίζει να πηγαίνει μπροστά και τελικώς βγαίνει εκτός, δηλώνει παρόν κι εδώ. Και θαυμάστε εδώ κι εδώ τους παίκτες που ελέγχω. Και στις δύο φάσεις πατάω το μπροστινό βελάκι και το κουμπί για να κάνει κεφαλιά και ο παίκτης μου αρνείται πεισματικά να μετακινηθεί. Για όνομα του Θεού, κινείται προς τα πίσω ενώ εγώ πατάω το μπροστινό βελάκι; Μα πάμε καλά; Κι όμως, this is PES2010.

Πάμε μωρή Ελλαδάρα!

Πάμε μωρή Ελλαδάρα!

Πολλά ακούσαμε πριν κυκλοφορήσει το PES2010 για το ανανεωμένο του ΑΙ. Δυστυχώς όμως απογοητεύτηκα στον συγκεκριμένο τομέα, αφού η Konami αρκέστηκε μονάχα στο να κάνει καλύτερους τους τερματοφύλακες. Προσπερνάω τα προβλήματα στην άμυνα όπου οι παίκτες ανοίγουν τρύπες στα καλά καθούμενα και πρέπει να πάρετε τον έλεγχο εσείς για να σώσετε την κατάσταση. Ας μου εξηγήσει κάποιος τον λόγο που ο αμυντικός μου κάνει αυτή την ανούσια πιρουέτα. Και γιατί ο αμυντικός που ελέγχεται από τον υπολογιστή δεν πάει να πάρει την μπάλα που είναι τόσο κοντά του; Τα προβλήματα στο ΑΙ είναι πολλά με αποτέλεσμα να χαντακώνουν το Become A Legend, όπου δεν μπορείτε να πάρετε τον έλεγχο άλλων παικτών για να στρώσετε τα πράγματα στην άμυνα. Έλεος Konami, έλεος!

Αν υπάρχει κάτι όμως που, εκ πρώτης όψεως, αφήνει καλές εντυπώσεις, αυτό είναι σίγουρα ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού. Ο δυναμικός φωτισμός είναι εξαιρετικός και η λεπτομέρεια αρκετών ποδοσφαιριστών (όπως του Rooney) είναι απίστευτη. Οι υφές είναι υψηλής ποιότητας και οι απαιτήσεις του παιχνιδιού κυμαίνονται σε λογικά πλαίσια. Τα collisions επιτέλους έχουν διορθωθεί και σπάνια θα δείτε παίκτη να περνάει μέσα από κάποιον άλλο. Την εικόνα αμαυρώνουν μονάχα τα animations τα οποία κυμαίνονται στα ίδια επίπεδα με τα αντίστοιχα του PES 2009. Ο σχολιασμός επί των πλείστων είναι πετυχημένος και το πλήθος συμβάλει αρκετά στην ποδοσφαιρική ατμόσφαιρα.

Προσποίηση, αποφυγή τερματοφύλακα, σουτ, γκολ.

Προσποίηση, αποφυγή τερματοφύλακα, σουτ, γκολ.

Πολλοί θα αναρωτιέστε τι λέει το οnline μέρος και αν υπάρχει lag. Δυστυχώς δεν κατάφερα να παίξω καθόλου, αφού η έκδοση που έχω στα χέρια μου δεν είναι συμβατή με το τελευταίο patch που κυκλοφόρησε και απαιτείται για τις οnline αναμετρήσεις.

Καταλήγω στο ότι το φετινό PES απογοητεύει. Κι αυτό εξαιτίας των προβλημάτων που διαιωνίζονται χρόνο με τον χρόνο. Αγαπημένη μου Konami, δεν θέλουμε μόνο νέα licences και φαντασμαγορικά γραφικά. Θέλουμε να στρωθείς και να διορθώσεις τα διαχρονικά προβλήματα της σειράς. Θυμίσουμε ότι το Pro αγαπήθηκε τόσο για το gameplay του. Και θέλω σαν τρελός να δω ένα νέο, καλύτερο Pro. Δεν μπορώ όμως να εθελοτυφλώ στην σωρεία προβλημάτων της παρούσας έκδοσης, ανεξαρτήτως του τί υποσχόταν αρχικά η Konami. Άρα, όπως λένε και στην gaming κοινότητα, epic fail my dear Konami. Epic fail!

+ Καλός τεχνικός τομέας
+ Όταν όλα δουλεύουν ρολόι (σπάνιο αλλά εφικτό), τα πράγματα δεν είναι τόσο μελοδραματικά
+ Καλύτεροι τερματοφύλακες από πέρσι
+ Ελκυστικό Master League και Become A Legend
+ Περισσότερη στρατηγική μέσω των assisted settings και των νέων ειδών προπονήσεων

- Σωρεία προβλημάτων που στοιχειώνουν την σειρά εδώ και χρόνια
- Ξεπερασμένα animations
- Δεν μπορείτε να χρησιμοποιήσετε το spacebar, εκτός κι αν χρησιμοποιήσετε third party programs όπως το KeyExtender

Βαθμολογία: 7.0

Πλατφόρμα: PC (Xbox 360, PS3, Wii, PS2, PSP)
Έκδοση: Konami
Ανάπτυξη: Konami
Διάθεση: Centric, Zegetron
Είδος: Ποδόσφαιρο
Παίκτες: 1-7
Επίσημο Site: http://www.konami-pes2010.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 23/10/2009
PEGI: 3