PES 2013 Review

, Τρίτη 25 Σεπτέμβριος 2012 0  

Προτού ξεκινήσω την κριτική του PES 2013, έκατσα να διαβάσω εντυπώσεις σε sites και forums τις πρώτες μέρες κυκλοφορίας του PES 2012. Κλασικά λοιπόν, διάβασα αρκετούς διθυράμβους για ένα εκπληκτικό παιχνίδι ποδοσφαίρου, που κατάφερε να βελτιωθεί σε όλους τους τομείς κλπ. Όσο δε για την βαθμολογία που έβαλα πέρσι στο PES 2012, είχα ακούσει πολλά και διάφορα: “πόσα πήρες για να του βάλεις 6.5”, “δεν ξέρεις να παίζεις”, “είναι απείρως καλύτερο από πέρσι”, “τα replays που τραβάς είναι μούφες, δεν ξέρεις να χειρίζεσαι τους παίκτες”, κλπ κλπ. Ε λοιπόν, έναν χρόνο μετά κι όλοι λένε ότι το PES 2012 τελικά ήταν πατάτα. Πώς γίνεται λοιπόν κάθε χρόνο να λένε τα χ άτομα ένα παιχνίδι τέλειο και στη συνέχεια να αυτοαναιρούνται; Πώς γίνεται να υπάρχει απαίτηση για υψηλότερη βαθμολογία όταν το παιχνίδι δεν αξίζει κάτι παραπάνω; Κάτι μου λέει ότι το ίδιο θα συμβεί και με το PES 2013. Ας παραμερίσουμε τα taboo περί Pro κι ας δούμε τα πράγματα όπως έχουν, έτσι για αλλαγή.

Ας ξεκινήσω λίγο τυπικά. Το νέο Pro έρχεται με πάρα πολλές υποσχέσεις και ένα demo που άφησε καλές εντυπώσεις. Κάτι ανάλογο βέβαια είχε γίνει και με το PES 2012, αλλά το φετινό παιχνίδι φαινόταν καλό. Όπως είχα γράψει και στο κείμενο για το demo: “Βέβαια γι αυτό ίσως ευθύνονται κι οι ομάδες τις οποίες διάλεξαν προσεκτικά οι Ιάπωνες να συμπεριλάβουν στο demo. Αν είχε καμιά Ελλάδα ας πούμε, τότε θα βλέπαμε αν και κατά πόσο μπορούν τα τραγελαφικά bugs (που δεν έχουν διορθωθεί εδώ και τέσσερις συνεχείς χρονιές) να επηρεάσουν την έκβαση ενός αγώνα” και “Τολμώ να πω ότι η Konami κάνει επιτέλους βήματα προς τα μπρος. Βέβαια, κρατάω μια πισινή γιατί στις μικρές ομάδες είναι που κάνουν μπαμ τα bugs του παιχνιδιού, οπότε ανυπομονώ να δω τί θα γίνεται στην τελική έκδοση.” Ε ίσως τελικά έπρεπε να είχα παίξει κάνα Τζόκερ, καθότι η Konami επιβεβαίωσε τις υποψίες μου.

Η χαρά είναι όλη δική μου παιδί μου. Τράβα τώρα να μου φέρεις έναν καφέ κι ένα ντόνατ.

Για να μην ακουστώ και εντελώς αχάριστος όμως, οφείλω να πω και να παραδεχτώ ότι η Konami προσπάθησε στο PES 2013 να βελτιώσει κάποια στοιχεία της προβληματικής της σειράς, και ως έναν βαθμό τα κατάφερε. Το σύστημα άμυνας έχει ανανεωθεί. Ένα νέο Training mode σας καλωσορίζει την πρώτη φορά που τρέχετε το παιχνίδι και σας προτείνει να το δοκιμάσετε ώστε να μάθετε, αλλά και να συνηθίσετε τις νέες κινήσεις που έχουν προστεθεί. Οι manual πάσες/σουτ σας σώζουν από τις λανθασμένες επιλογές που γίνονται από την ΑΙ, ενώ οι τερματοφύλακες είναι ελαφρώς καλύτεροι. Το μενού του Master League είναι εκπληκτικό και απείρως καλύτερο από το αντίστοιχο των προηγούμενων ετών. Αυτό έχει ως αποτέλεσμα να μπορείτε αφενός να πηδάτε εύκολα από την μια επιλογή στην άλλη, αφετέρου να σας ανοίγει η όρεξη ώστε να ψάξετε και τις παραμικρές λεπτομέρειες. Το matchmaking του οnline είναι καλύτερο από πέρσι, ενώ πλέον μπορείτε στο ημίχρονο (των online αγώνων) να κάνετε quit.

Από τα παραπάνω φαίνεται ότι η Konami προσπάθησε να σουλουπώσει κάπως τα πράγματα. Δυστυχώς, όμως, τα έκανε ολίγον τι σαλάτα στο νέο τρόπο με τον οποίο αμύνεστε. Πρέπει λοιπόν να ξεχάσετε το Χ (κουμπιά Playstation) με το οποίο κλέβατε την μπάλα, καθώς με το συγκεκριμένο κουμπί πλέον πρεσάρετε του αντιπάλους σας στο PES 2013. Κρατώντας το πατημένο, ο αμυνόμενος κρατάει μια απόσταση από τον αντίπαλο και “παίζει” άμυνα. Σε αυτό το σημείο να σημειώσω ότι εσείς δεν χειρίζεστε σε real-time τον παίκτη σας όταν πρεσάρει τον αντίπαλο. Αντ’ αυτού, ελέγχετε μονάχα την απόσταση μεταξύ των δύο παικτών (με τον αριστερό μοχλό). Κοινώς, κρατώντας το Χ πατημένο, βλέπετε τον αμυντικό από μόνο του να τρέχει και να πλησιάζει τον επιτιθέμενο.

Όχι νομίζατε ότι δεν θα είχαμε clipping φέτος ε; ΧΑ!

Με διπλό πάτημα του Χ κάνει προβολή, ενώ με το Χ και το R1 πρεσάρει τον αντίπαλο από κοντινότερη απόσταση. Κι εδώ ακριβώς είναι ένα από τα προβλήματα του νέου Pro. Είναι δυνατόν να βγάζεις το κόψιμο από το κουμπί που επί τόσα χρόνια έκανε αυτό το πράγμα στο Pro; Κι ας πούμε ότι είναι ένα συνήθειο και μόνο. Είναι δυνατόν να μην προσφέρεις σωστό πρεσάρισμα; Είναι δυνατόν να κρατάς πατημένο το Χ και να πηγαίνει στον αντίπαλο από μόνος του ο αμυντικός, χωρίς να τον προστάζεις να το κάνει με τον αριστερό μοχλό; Με απλά λόγια, ο νέος αμυντικός χειρισμός, μολονότι είναι καλύτερος από πριν, θέλει δουλειά. Τόσο δύσκολο πια ήταν να βάλουν στο R2 ένα κουμπί άμυνας, να κινείς εσύ τον παίκτη όπου θέλεις και να υπάρχει το κλέψιμο στο Χ;

Όπως έχω ξαναπεί, το πρόβλημα του Pro βρίσκεται στην καρδιά του ή αν θέλετε στον κώδικά του. Δυστυχώς η Konami για ακόμη μια φορά δεν διόρθωσε κάτι από τα τόσα bugs του παιχνιδιού και αρκέστηκε στο να πασπατέψει τα πράγματα ώστε να “τυφλώσει” όσους ασχοληθούν -μερικώς- μαζί του. Γιατί αν κάτσετε να παίζετε συνέχεια αγώνες, έχω την αίσθηση ότι σε δύο μήνες θα συμφωνείτε με την εν λόγω κριτική. Και πάλι θα δείτε οι παίκτες να κολλάνε σε άλλους (όταν γίνεται μια σέντρα) και πρέπει να πατήσετε το super-cancel για να τους μετακινήσετε στο σημείο που θέλετε εσείς. Και πάλι οι τερματοφύλακες βγαίνουν σε άκυρες στιγμές από μόνοι τους ενώ δεν πατάτε το Δ. Και πάλι θα δείτε να σταματάνε οι παίκτες ενώ τρέχουν (κι ας έχετε πατημένο το πλήκτρο τρεξίματος). Και πάλι θα δείτε ένα κάρο τρύπες στην άμυνα. Και πάλι θα δείτε αμυντικούς να σταματάνε και να μην κάνουν τίποτα ώστε να πάει ο αντίπαλος επιθετικός να βάλει γκολ. Και πάλι θα δείτε scripted σέντρες ή λόμπες. Δηλαδή για όνομα του Θεού πια, είναι δυνατόν τρεις αμυντικοί απλά να κάθονται ακίνητοι και να βλέπουν την μπάλα και ο αντίπαλος επιθετικός να ορμάει και να κάνει scripted σέντρα προς την αντίθετη μεριά;

Σε αυτή τη φάση, ο De Gea βγαίνει μόνος του εκτός περιοχής (ψηλά) χωρίς να πατάω το Δ. Να μου ζήσει το ProActive AI λοιπόν με τις φανφαριές του.

Στο τελευταίο θέμα, πολλοί θα πουν ότι ενδέχεται να ευθύνεται η νέα προσθήκη της Konami, το Player ID. Συγγνώμη κιόλας αλλά το να κάθεται η άμυνά της Manchester ακίνητη και να αφήνει έναν επιθετικό να κάνει σέντρα δεν έχει γίνει και δεν πρόκειται να γίνει (και βλέπω Premiership κάθε βδομάδα). Το να φοράει ο Rooney γάντια (και να έχει περισσότερα μαλλιά) δεν σημαίνει ότι συμπεριφέρεται στο παιχνίδι όπως και στην πραγματικότητα. Πώς να το κάνουμε ρε παιδί μου, δεν αφήνει την μπάλα να περάσει όταν έρχεται προς το μέρος του και είναι στο μισό μέτρο. Ούτε είδα τον Ronaldo να κάνει κινήσεις ώστε να ξε-μαρκαριστεί από μόνος του (το γνωστό φαινόμενο, που ένας επιθετικός μένει ακίνητος όταν τον πλησιάζετε με την μπάλα, παραμένει). Επίσης, ο Scholes είναι “κακό παιδί” και κάνει φάουλ εκτός φάσεως. Δεν είδα κάτι τέτοιο στο Pro 2013. Για να μην μιλήσω για τον Ferdinand που ρίχνει ξύλο στους επιθετικούς.

Το πολυδιαφημισμένο Player ID είναι μια φούσκα. Ή να το θέσω διαφορετικά, στο ISS Pro του Playstation, ο Roberto Carlos είχε ειδικό animation όταν εκτελούσε φάουλ. Καραβουβάου. Είχαμε και τότε Player ID δηλαδή. Ας σοβαρευτούμε λοιπόν κι ας καταλάβουμε ότι το Player ID είναι ένα marketing trick και τίποτα παραπάνω. Στα ποδοσφαιρικά παιχνίδια υπάρχει ένα αμυντικό κι ένα επιθετικό ΑΙ, και κάθε παίκτης έχει διαφορετικά στατιστικά. Σε μερικούς παίκτες δε, οι προγραμματιστές προσθέτουν ειδικό στιλ τρεξίματος ή ειδικό στιλ για την εκτέλεση φάουλ. Το θέμα όμως δεν είναι αυτά ή να πανηγυρίζει όπως στην πραγματικότητα. Το θέμα είναι σε off-ball καταστάσεις να συμπεριφέρεται όπως στην πραγματικότητα και κάτι τέτοιο δεν γίνεται.

Το νέο μενού στο Master League τα σπάει.

Ο τεχνικός τομέας του παιχνιδιού κυμαίνεται σε αρεστά επίπεδα. Μολονότι η Konami βελτίωσε τα μοντέλα των ποδοσφαιριστών, δεν μπόρεσα να διακρίνω κάτι το εντυπωσιακό στην μακρινή κάμερα (με την οποία παίζω). Το να πω ότι η εταιρεία θα έπρεπε να είχε επενδύσει στον φωτισμό και να πειραματιστεί με μερικές τεχνικές global illumination ώστε να δούμε κάτι νέο επιτέλους, είναι περιττό, αφού τους περισσότερους δεν τους απασχολούν αυτά. Ευτυχώς το παιχνίδι δεν είναι απαιτητικό, άρα τρέχει απροβλημάτιστα σε πλειάδα υπολογιστικών συστημάτων. Ηχητικά, τα πράγματα παραμένουν στάσιμα. Η έκδοση του PC που έχω στα χέρια μου δεν έχει ελληνικό σχολιασμό (το γνωστό θέμα που έχει προκύψει), οπότε δεν μπορώ να κρίνω τη φετινή δουλειά των Σωτηρακόπουλου και Θαναηλάκη.

Όπως συμβαίνει με κάθε νέο review του Pro, κάποιοι θα συμφωνήσουν και άλλοι θα διαφωνήσουν. Προσωπικά πιστεύω ότι η Konami πρέπει να βάλει το κεφάλι μέσα, να “πετάξει” εντελώς τον τωρινό κώδικα του PES και να ξεκινήσει από την αρχή, κάτι που ΕΛΠΙΖΩ να γίνει στην επόμενη γενιά με το PES 2014, δεδομένου ότι θα χρησιμοποιεί τη FOX Engine. Όταν το κάθε νέο παιχνίδι έχει τα ίδια προβλήματα και η εταιρεία δεν τα διορθώνει, ε δε νομίζω να περιμένετε να πάρει υψηλή βαθμολογία.

Έτοιμοι για άλλον έναν αγώνα (ωχ τι έχουν να δουν ακόμα τα ματάκια μου...)

Εν κατακλείδι, το PES 2013 είναι ελαφρώς καλύτερο από το προηγούμενο. Ο νέος τρόπος άμυνας είναι καλοδεχούμενος, αλλά δεν μπορώ να καταλάβω γιατί η Konami δεν μας δίνει τον απόλυτο έλεγχο των παικτών. Στο FΙFA 98 δηλαδή όταν πατούσαμε το τρέξιμο και την κατεύθυνση που θέλαμε, πήγαινε προς εκείνη την κατεύθυνση. Γιατί λοιπόν, εν έτει 2012, ο παίκτης να ακολουθεί την πορεία της μπάλας καθώς τρέχει και να μην πηγαίνει εκεί ακριβώς που του λέμε; Δυστυχώς, για άλλη μια φορά, υποφέρει από τα ίδια ακριβώς προβλήματα που συναντήσαμε και πέρσι (και πρόπερσι, και και και). Δεν αποκλείεται το PES 2013 να αρέσει σε κάποιους. Οι υπόλοιποι, αργά ή γρήγορα, μάλλον θα χαλαστείτε με όσα θα δείτε.

+ Εξαιρετικό και άκρως λειτουργικό το μενού του Master League
+ Δεν απαιτεί βαρβάτο PC
+ Το οnline είναι καλύτερο από πέρσι
+ Καλοδεχούμενος ο νέος τρόπος άμυνας...

- ...όμως θα μπορούσε να είναι καλύτερος
- Τα γνωστά προβλήματα του Pro
- Player ID... ας γελάσω
- Δεν υπάρχει real-time καθοδήγηση των παικτών

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.0

Πλατφόρμα: PC (review), PS3, Xbox 360, 3DS, PS2, PSP, Wii
Έκδοση: Konami
Ανάπτυξη: Konami
Διάθεση: Zegetron
Είδος: Ποδόσφαιρο
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: https://www.konami-pes2013.com/en/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 18/9/2012
PEGI: 3