Path of Exile Beta Preview

, Παρασκευή 22 Φεβρουάριος 2013 0  

Η πρώτη φορά που διάβασα για το Path of Exile ήταν εδώ στο Game 2.0, πριν δύο χρόνια περίπου. Η αντίδραση μου ήταν τελείως αρνητική και δεν ασχολήθηκα ξανά μαζί του. Πριν μερικούς μήνες όμως από περιέργεια διάβασα μερικά από τα χαρακτηριστικά του και τα σχέδια των developers. Με την open beta του Path of Exile να έχει ξεκινήσει σχεδόν έναν μήνα και μετά από πάνω από 30 ώρες που έχω παίξει, μπορώ με ευκολία να πω πως η αρχική μου αντίδραση ήταν απολύτως λανθασμένη.

Το Path of Exile είναι ένα κλασικό action RPG με αρκετές ενδιαφέρουσες ιδέες. Δεν υπάρχει κάποιο βαθύ σενάριο, αν και όλοι οι διάλογοι και τα κείμενα είναι καλογραμμένα και εμπλουτίζουν την ατμόσφαιρα με έναν καλοστημένο μύθο. Άλλωστε σε ένα ARPG το βασικό που έχει σημασία είναι το loot και το build του χαρακτήρα. Και σε ότι αφορά το στήσιμο του χαρακτήρα σας, το PoE έχει ένα εθιστικό σύστημα που δεν συγχωρεί λάθη, ενώ το loot ξεκινάει ταπεινά με σκουριασμένα και ταλαιπωρημένα αντικείμενα και καταλήγει σε αρχαία μυθικά όπλα και πανοπλίες. Πάντα όμως κρατάει το βρώμικο και ρεαλιστικό στιλ γραφικών που έχει επιλέξει η Grinding Gear για τον κόσμο του Wraeclast.

Στην επιλογή χαρακτήρα συναντάτε έξι διαθέσιμες κλάσεις. Από την λεπτεπίλεπτη Witch, ως τον τοίχο από μυς Marauder. Όλες οι κλάσεις είναι στημένες γύρω από τα τρία βασικά στατιστικά: Intelligence, Strength, Dexterity. Οι μισοί χαρακτήρες βασίζονται καθαρά σε ένα από τα τρία στατιστικά και οι άλλοι μισοί είναι υβρίδια. Εδώ κάνει την εμφάνιση του το εθιστικό σύστημα ανάπτυξης χαρακτήρα. Ενώ τα περισσότερα ΑRPG προσφέρουν συγκεκριμένο skill tree για κάθε κλάση, το PoE δίνει ένα δάσος από passive skills, κοινό για όλους. Την πρώτη φορά που θα το αντικρίσετε είναι πιθανό να σας ξεφύγει ένα υστερικό γελάκι. Δεν υπάρχει δυνατότητα να αναβαθμίσετε ξεχωριστά ένα από τα INT, STR, DEX. Με κάθε level που κερδίζετε έχετε στην διάθεση σας μόνο έναν πόντο που μπορείτε να επενδύσετε σε ένα από τα πολλά διαθέσιμα μονοπάτια.

Ο περήφανος Templar μου με το unique staff του. Καμαρώνω!

Με μία προσεκτική ματιά βέβαια θα δείτε πως το passive skill tree δεν είναι τόσο μοναδικό και εντυπωσιακό όσο αρχικά φαίνεται. Σίγουρα προσφέρει εκατοντάδες πιθανούς συνδυασμούς με τα 1350 skills του, αλλά πολλά από αυτά επαναλαμβάνονται ώστε να έχουν όλες οι κλάσεις πρόσβαση σε σχεδόν όλους τους συνδιασμούς. Τα skills αυτά ποικίλουν σε ιδιότητες. Άλλα μειώνουν το κόστος σε mana για χρήση των ξορκιών, άλλα αυξάνουν την αντίσταση σε κάποιο elemental στοιχείο, κάποια ανεβάζουν το ποσοστό της ζημιάς με ρόπαλα. Έχουν, με λίγα λόγια, να κάνουν με όλα τα στατιστικά του χαρακτήρα σας, με αρκετά διαφορετικό τρόπο από άλλους τίτλους του είδους όμως.

Η επιλογή ενός νέου skill θέλει πολλή προσοχή, καθώς τα respec points είναι σπάνια. Πέρα από τα απλά skills υπάρχουν τα notable skills, όπως τα ονομάζει η GG, τα οποία είναι ιδιαίτερα ενισχυμένα και βοηθούν πολύ στις αποφάσεις για το πώς θα συνεχίσετε το build σας. Τέλος, υπάρχουν τα keystone skills που αλλάζουν άρδην τους κανόνες. Για παράδειγμα, ένα χαρακτηριστικό keystone skill αυξάνει τρομερά τη ζημιά εξ επαφής με τόξα, αλλά το μειώνει σε μεγαλύτερες αποστάσεις ή ένα άλλο μετατρέπει όλους τους πόντους ζωής σε ενεργειακή ασπίδα και evasion rating. Φυσικά τα keynote skills είναι λίγα και εύκολα μπορούν να έχουν αρνητικά αποτελέσματα αντί για θετικά.

Λογικά θα αναρωτιέστε που είναι τα επιθετικά skills. Η ομάδα της GG αποφάσισε για κάποιο λόγο να τα κάνει... loot. Όλα τα skills έρχονται σε μορφή πετραδιών που πρέπει να βάλετε στις διαθέσιμες θέσεις του εξοπλισμού σας. Τα βρίσκετε κάτω ως loot ή τα κερδίζετε ως αμοιβή κάνοντας αποστολές της κύριας ιστορίας ή side-quests. Χωρίζονται στις τρεις γνωστές κατηγορίες INT, STR, DEX και ανάλογα με την κλάση που έχετε επιλέξει, έχετε το αντίστοιχο drop, χωρίς αυτό να σημαίνει πως δε θα βρείτε διάφορα άλλα πετράδια ως loot. Τα skills αυτά μπορεί να είναι επιθετικά ξόρκια, physical επιθέσεις, AoE κατάρες, AoE επιθέσεις, buffs και φυσικά summons.

Φάε fireball ρε σάπιε.

Κάθε πετράδι έχει την δική του μπάρα εμπειρίας και όσο το χρησιμοποιείτε ή το έχετε στον εξοπλισμό σας, τόσο θα ανεβαίνει επίπεδο και θα βελτιώνονται τα χαρακτηριστικά του. Μέσα από το passive skill tree μπορείτε να βελτιώσετε τα χαρακτηριστικά των πετραδιών όπως, για παράδειγμα, την διάρκεια ενός summon ή τη ζημιά ενός ξορκιού φωτιάς. Πέρα από τα πετράδια με τα skills, υπάρχουν και πετράδια με ιδιότητες υποστήριξης που συνδυάζονται με τα skills που χρησιμοποιείτε. Είναι τα αντίστοιχα keynote skills από το passive tree, άρα πρέπει να προσέξετε αν όντως προσφέρουν κάτι χρήσιμο. Επειδή όλα αυτά τα πετράδια έρχονται σε τρία διαφορετικά χρώματα, πρέπει πάντα να διαχειρίζεστε τις διαθέσιμες θέσεις του εξοπλισμού σας. Το σύστημα με τα πετράδια δεν λειτουργεί τόσο καλά για την ώρα όμως. Υπάρχουν αρκετά διαφορετικά και διασκεδαστικά skills και supports, αλλά η χαρά της ανακάλυψης ενός νέου πετραδιού σιγά σιγά χάνεται καθώς τα drops είναι λίγα και πολλές φορές σας πέφτουν άχρηστα για το build σας πετράδια, που δεν αξίζουν πολλά ώστε να έχετε κέρδος από τους εμπόρους στις πόλεις.

Το μεγαλύτερο πρόβλημα που συνάντησα, όμως, έχει να κάνει με τις θέσεις του εξοπλισμού. Μόνιμο παράπονό μου ήταν να βρω καλά αντικείμενα με μπλε slots για τον Templar μου με INT build, και πάντα έβρισκα πανοπλίες και όπλα με πράσινα slots για πετράδια με DEX ιδιότητες. Ο φίλος που παίζαμε μαζί σε co-op βαρέθηκε να με ακούει να γκρινιάζω. Άλλο ένα θέμα με τα skills, που ίσως οφείλεται στην υπό ανάπτυξη φύση του Path of Exile, είναι ότι τα skills μετά από λίγο γίνονται κάπως βαρετά. Κάθε νέο επίπεδο που κερδίζει ένα πετράδι βελτιώνει τα χαρακτηριστικά του αλλά δεν αλλάζει κάτι σημαντικό στην φύση του. Το Fireball είναι πάντα το ίδιο, είτε είναι επίπεδο 1 ή επίπεδο 10. Kάνει περισσότερη ζημιά αλλά δεν υπάρχει ορατή βελτίωση ώστε να το κάνει πιο εντυπωσιακό στο μάτι, ακόμα και αν του βάλετε κάποιο support πετράδι. Αν υπολογίσουμε και την πολύ αργή εξέλιξή τους, καθώς θέλουν πάρα πολύ χρόνο για να πάνε στο επόμενο επίπεδο, η συνολική διαδικασία είναι σχετικά μονότονη.

Όταν είσαι μεγάλο level και γυρνάς σε παλιές περιοχές αυτο γίνεται. Σφαγή.

Εκτός από το κλασσικό loot αντικειμένων και το κυνήγι πετραδιών που θα σας απασχολήσει, η GG φέρνει στην παρέα και τα orbs. Αυτά τα σπάνια κοσμήματα έρχονται σε πολλά είδη και κάθε φορά που χρησιμοποιείτε κάποιο, βάζετε στοίχημα με την τύχη σας. Υπάρχουν orbs που μετατρέπουν απλά αντικείμενα σε σπάνια, orbs που αλλάζουν τα slots του εξοπλισμού σας, orbs που προσθέτουν μαγικές ιδιότητες στα όπλα σας ακόμα και orbs που μηδενίζουν ή αλλάζουν τυχαία τα χαρακτηριστικά ενός αντικειμένου. Η λέξη κλειδί, για την χρήση των orbs, είναι “ρίσκο”. Πόσες φόρες μετάνιωσα την ώρα την στιγμή που έκανα μία δοκιμή και πόσες φορές κατέληξα με ένα φανταστικό δαχτυλίδι ή κράνος. Πολλές φορές βρίσκετε κομμάτια από ένα είδος orb και αν μαζέψετε τον απαιτούμενο αριθμό σχηματίζεται αυτόματα ένα κανονικό orb. Καλό είναι να τα μαζεύετε για ανταλλαγή με τους εμπόρους του παιχνιδιού ή με άλλους παίκτες μέσω του trade chat.

Μιλώντας για ανταλλαγές, πρέπει να αναφερθώ στο συνάλλαγμα του Path of Exile. Δεν υπάρχουν νομίσματα ή χρυσός. Όλες οι συναλλαγές γίνονται με ανταλλαγή αντικειμένων. Όποτε πουλάτε αντικείμενα σε έναν έμπορο σας πληρώνει με σελίδες από scrolls of wisdom (για την αναγνώριση αντικειμένων) ή με κομμάτια από orbs και ακριβώς το ίδιο ισχύει αν θελήσετε να αγοράσετε εσείς κάτι. Αυτό το σύστημα λειτουργεί εντυπωσιακά καλά, αν και έπρεπε να υπάρχουν εναλλακτικές τιμές για τα μαγικά αντικείμενα που ζητούν σπάνια orbs ως αντάλλαγμα.

Το passive skill tree σε όλο το μεγαλείο του.

Ο τεχνικός τομέας του Path of Exile πολλές φορές εντυπωσιάζει, ακόμα και τώρα που βρίσκεται σε beta, οπότε σίγουρα θα βελτιωθεί ακόμα περισσότερο. Τα μοντέλα των χαρακτήρων και των τεράτων είναι καλά σχεδιασμένα και τα textures έχουν πολύ καλή ανάλυση ακόμα και αν κάνετε κοντινό zoom την κάμερα. Όπως στις περισσότερες μικρές ανεξάρτητες παραγωγές, τα animations είναι μέτρια και στοιχίζουν πολύ στην ένταση και τον ρυθμό της μάχης. Αυτό δεν σημαίνει πως δεν λειτουργούν σωστά ή ότι προκαλούν πρόβλημα, αλλά πρέπει να βελτιωθούν γιατί στην παρούσα κατάστασή τους είναι πολύ άχρωμα και αδιάφορα για έναν φρενήρη τίτλο δράσης όπως το PoE.
Εκεί που έχει γίνει άριστη δουλειά όμως είναι στους real-time φωτισμούς και τα particle effects. Η βροχή μετεωριτών του Firestorm ή οι αλυσιδωτοί κεραυνοί του Arc είναι άκρως εντυπωσιακά εφέ και κάνουν το παιχνίδι απόλαυση αν έχετε μάγο χαρακτήρα. Εύχομαι να προσθέσουν ragdolls στο μέλλον για να κάνουν πιο διασκεδαστικές τις melee κλάσεις.

Οι ήχοι και η μουσική βρίσκονται σε πολύ καλό επίπεδο και είναι απόλυτα ατμοσφαιρικοί. Ήρεμες και χαλαρωτικές μελωδίες παίζουν όταν βρίσκεστε στην ασφάλεια της πόλης, ενώ μερικά δυνατά κομμάτια κάνουν τα μπουντρούμια πιο ανατριχιαστικά και ζοφερά, ειδικά αν παίζετε μόνοι!

Το Path of Exile είναι free-to-play, οπότε απαιτεί να είστε μόνιμα online. Το lag είναι ελάχιστο και το μόνο σημαντικό θέμα που υπάρχει για την ώρα είναι μερικά απότομα rubberbands με τον χαρακτήρα σας ή κάποιο τέρας να τηλεμεταφέρεται μερικά μέτρα πιο δίπλα. Προσωπικά μου έτυχε μόλις τρεις φορές και αν έχετε καλή σύνδεση δεν θα συναντήσετε προβλήματα. Το co-op (μέχρι έξι άτομα) λειτουργεί εξαιρετικά, όπως και οι PvP (μονό ή ομαδικό) αρένες. Το ευχάριστο είναι πως αν θέλετε να παίξετε μόνοι, μπορείτε πολύ εύκολα να απενεργοποιήσετε τα chat και να μη σας ενοχλεί κανένας. Το μόνο μέρος όπου θα συναντήσετε άλλους παίκτες είναι στις ασφαλείς περιοχές των πόλεων. H GG ξεκαθαρίζει πως το παιχνίδι βρίσκεται σε beta, αλλά είναι φανερό πως υπάρχει αρκετό marketing από πίσω για να αρχίσουν να έχουν έσοδα από τα in-game αντικείμενα που προσφέρουν. Ευτυχώς το online κατάστημα διαθέτει μόνο κοσμητικά αντικείμενα, εφέ και επιπλέον χώρο στο κοινό σας απόθεμα. Έχουν υποσχεθεί πως θα το κρατήσουν έτσι και πως δεν θα μετατρέψουν τον τίτλο σε pay-to-win απάτη. Για την ώρα τους έχω εμπιστοσύνη.

Υπάρχουν πολλά αφεντικά που θα σας σπάσουν τα μούτρα με χαρά.

Path of Exile. Από μία μικρή ομάδα της Νέας Ζηλανδίας έρχεται ένας πολλά υποσχόμενος action RPG τίτλος που μπορεί να σας προσφέρει πάρα πολλές ώρες ενασχόλησης με το εθιστικό σύστημα ανάπτυξης χαρακτήρα του και την βρώμικη, ρεαλιστική ατμόσφαιρά του. Γίνονται συχνά patch με πολλές βελτιώσεις και νέο υλικό, αλλά χρειάζεται αρκετή δουλειά και υπάρχουν μεγάλα σχέδια για την ανάπτυξη του παιχνιδιού. Όπως φαίνεται, όμως, από την open beta, το Path of Exile έχει λαμπρό μέλλον.

Πλατφόρμα: PC
Ανάπτυξη: Grinding Gear Games
Έκδοση: Grinding Gear Games
Διάθεση: Download
Είδος: Action RPG
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.pathofexile.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 2013
PEGI: -