alt text

Κάποιοι πιθανώς να θυμάστε το Mordheim, ένα επιτραπέζιο παιχνίδι της Games Workshop από το μακρινό 1999, το οποίο είναι βασισμένο στην μυθολογία του Warhammer. Η Rogue Factor, έχοντας ήδη πειραματιστεί για έναν περίπου χρόνο στο Steam Early Access, μας δίνει την διασκευασμένη video game εκδοχή του, ονόματι Mordheim: City of The Damned. Τo παιχνίδι είναι turn-based tactical/strategy τρίτου προσώπου, όπου ο παίκτης καλείται υπό το βλέμμα της αποδεκατισμένης Empire City, να καθοδηγήσει με επιτυχία διμοιρίες πολεμιστών μέσα από αιματηρές συμπλοκές με θανατηφόρους εχθρούς.

Η πολιτεία του Mordheim, σαν ένα νησάκι ειρήνης μέσα σε μία πελώρια θάλασσα ατελείωτων συρράξεων μεταξύ των αντιπαλόμενων φατριών, κατέχει πλούτη που παρόμοια τους δεν υφίστανται σε καμία άλλη πόλη εντός των συνόρων. Σύντομα η ευμάρεια που προσφέρει οδηγεί τους πολίτες της σε αλαζονεία, διαφθορά των συνειδήσεων και ασυδοσία, με αποτέλεσμα οι θεοί να μην μπορούν πλέον να ανεχτούν την βαρβαρότητα των πράξεων τους. Εξ ουρανού, ένα επιβλαβές αστρικό σώμα με την ανατομική ιδιομορφία της ύπαρξης δύο καταλήξεων-ουρών εμφανίζεται, το οποίο πολλοί ιερείς προειδοποιούν πως δεν είναι κάτι άλλο, παρά το Hammer του Sigmar. Στην προσπάθεια τους να ξορκίσουν το επερχόμενο κακό, προσεύχονται κατάρες και μεταμέλεια, μα οι τελετές τους δεν εισακούονται. Στην πόλη διοργανώνεται ένα είδος αλλοπρόσαλλης γιορτής, όσο ο κομήτης έρχεται ολοένα και πιο κοντά. Εκείνο το πομπώδες φεστιβάλ για την αλλαγή του έτους, στην πραγματικότητα δεν είναι κάτι περισσότερο από μια έκφραση άρνησης και χλευασμού προς τις δυσοίωνες προφητείες. Είναι τότε που έρχεται η πτώση του Hammer.

Ο πύρινος κομήτης διαλύει την πόλη, δημιουργώντας έναν βαθύ κρατήρα στο κέντρο της. Το υπέροχο παλάτι του Steinhardt καταστρέφεται. Το πολυτελές αμφιθέατρο θρυμματίζεται σε χιλιάδες κομμάτια και η αχανής βιβλιοθήκη βουλιάζει μέσα σε ένα φέρετρο αποπνικτικής τέφρας. Η φωτιά και ο καπνός αποδεκατίζουν το μεγαλύτερο ποσοστό του πληθυσμού, μα μια μοίρα χειρότερη ακόμα και από τον θάνατο περιμένει τους επιζήσαντες. Μια κακοήθης αλλοίωση του γενετικού τους υλικού φέρνει το φαινόμενο της μετάλλαξης και μαζί τον απόλυτο παραλογισμό. Το σιχαμερό στίγμα του χάους.

Διεκδικώντας τις πέτρες του σκανδάλου.

Διεκδικώντας τις πέτρες του σκανδάλου.

Μέσα στην διαλυμένη πόλη, περίεργοι πρασινόμαυροι λίθοι ανακαλύπτονται. Περίεργα ενεργειακά πεδία εκπέμπονται από αυτούς. Μάγοι και αλχημιστές πειραματίζονται με τα ιδιόμορφα πετράδια και σύντομα καταλήγουν στο συμπέρασμα ότι οι υπερφυσικές τους ιδιότητες μπορούν να πραγματοποιήσουν θαύματα, όπως να θεραπεύσουν την αρρώστια, να αναζωογονήσουν το παλιό ή ακόμη να μετατρέψουν το απλό μέταλλο σε χρυσό. Η λαχτάρα για την εύρεση wyrdstones συγκεντρώνει τα άπληστα μάτια πάνω στο ρημαγμένο Mordheim. Κυνηγοί θησαυρών κατεβαίνουν στην πόλη συναγωνιζόμενοι τους μεταλλαγμένους που διεκδικούν για τους εαυτούς τους τους λίθους και σταυροφόρους που προσπαθούν να αποτρέψουν την διάδοση των μαντάτων. Μη ανθρώπινα πλάσματα ενσωματώνονται μέσα στο Mordheim διεκδικώντας το δικό τους μερίδιο. Μια ατέρμονη απόδοση φόρου τιμής στην απληστία και την αλαζονεία σε έναν τόπο που τώρα πια ονομάζεται “Η πόλη των καταραμένων”.

Σύμφωνα με το ρητό των αρχαίων μας συγγραφέων, η αρχή είναι το ήμισυ του παντός και από ότι φαίνεται, κρίνοντας από την εντυπωσιακή εισαγωγή που παιχνιδιού, η Rogue Factor ακολουθεί αυτή τη φιλοσοφία σχεδόν κατά γράμμα. Η ιστορία του Mordheim: City of The Damned συνδυάζει σύγχρονες θεωρίες αποκάλυψης με θρησκευτικές δοξασίες που συναντάμε σε κείμενα της Παλαιάς Διαθήκης, όπως αυτή των Σόδομων και Γόμορων. Αν και υπάρχει το κατάλληλο υπόβαθρο, το οποίο συνεισφέρει στην δημιουργία του λεγόμενου “immersion”, δίνοντας ζωντάνια σε όσα συμβαίνουν σε παικτικό επίπεδο επί της οθόνης, καλό θα ήταν στην περίπτωση που αναζητάτε ένα παιχνίδι με πλοκή και έντονη αφηγηματική ροή που να οδηγεί σε μια εξίσου μεγαλειώδη κατάληξη, να ρίξετε ελαφρώς τον πήχη. Το σύμπαν του παιχνιδιού δεν είναι κάτι περισσότερο από ένα όμορφο πλαίσιο, το οποίο φιλοξενεί το gameplay. Το ίδιο ισχύει και για τους χαρακτήρες, οι οποίοι και λόγω της φύσης του Mordheim: City of The Damned είναι καθαρά αναλώσιμοι.

Ξεκινώντας την περιπέτεια σας, καλείστε να γίνετε μέλος μίας από τις πέντε διαθέσιμες warbands του παιχνιδιού. Οι Human Mercenaries διαθέτουν ισχυρές πανοπλίες και είναι εφοδιασμένοι με φερέγγυα ξίφη. Οι Skaven είναι σιωπηλοί δολοφόνοι και εξειδικεύονται στο στήσιμο ενεδρών εναντίον των ανυποψίαστων θυμάτων τους. Οι Witch Hunters παλεύουν με αυτοθυσία να ανακαλύψουν και να ξεριζώσουν καθετί κακόβουλο μεσα στην κοινωνία των ανθρώπων, όπως φρικιαστικούς απέθαντους, μεταλλαγμένους και μάγους. Οι Sisters of Sigmar, ως απεσταλμένες των θεών, είναι επιφορτισμένες με το ιερό καθήκον να κρύψουν τις wyrdstones, ώστε να ελαχιστοποιήσουν την μόλυνση που προέρχεται από αυτές, και είναι εξοπλισμένες με την δύναμη της πίστης και το ιερό όπλο warhammer. Για το τέλος, αφήσαμε τους εκπροσώπους των μεταλλαγμένων Cult of the Possessed, που εξυπηρετούν τα καταχθόνια σχέδια του αφέντη τους Shadow Lord.

Οι Sisters of Sigmar, μια από τις χρησιμότερες κλάσεις του παιχνιδιού, εν δράσει.

Οι Sisters of Sigmar, μια από τις χρησιμότερες κλάσεις του παιχνιδιού, εν δράσει.

Το warband management σας παρέχει μια συνολική εικόνα για τον καθένα από τους πολεμιστές σας επιτρέποντας σας να επεξεργάζεστε τη σύνθεση του στρατού σας. Μέσω αυτού μπορείτε να προσλαμβάνετε νέα μέλη, να αντικαθιστάτε τους νεκρούς, να πληρώνετε τους στρατιώτες σας για τις υπηρεσίες τους, να καλύπτετε τα νοσηλευτικά τους έξοδα, να παραμετροποιείτε τον εξοπλισμό τους, όπως ακόμη και να τους στέλνετε για περαιτέρω εκπαίδευση για την απόκτηση νέων επιθέσεων/χαρακτηριστικών. Ο βασικός πόρος που σας αποδίδει μέσω της πώλησής του τα απαραίτητα χρήματα για την ολοκλήρωση των παραπάνω ενεργειών είναι τα wyrdstones, τα οποία είτε συλλέγουν οι μονάδες σας κατά την διάρκεια μιας αναμέτρησης, είτε τα παίρνετε ως νικητήρια έπαθλα.

Το campaign mode, πέρα από τις story missions, περιλαμβάνει ένα πλήθος παράπλευρων random generated αποστολών, στις οποίες μπορείτε να συλλέγετε, πέρα από τα wyrdstones, χρήματα και νέο εξοπλισμό. Κατά την επιλογή τους έχετε μπορείτε να δείτε το επίπεδο της δυσκολίας τους, όπως και την αξιολόγηση της προσφερόμενης αμοιβής τους. Αν δεν είστε ευχαριστημένοι με όσες είναι διαθέσιμες, υπάρχει πάντα η δυνατότητα -έναντι ενός μικρού αντιτίμου- να στείλετε κατασκόπους ώστε να εντοπίσουν επιπλέον περιοχές, οι οποίες (με την βοήθεια λίγης τύχης) ενδέχεται να είναι πιο προσοδοφόρες. Πρέπει να έχετε στο πίσω μέρος του μυαλού σας, κατά την διάρκεια της επιλογής αποστολών, πως μπορείτε να παίξετε μόλις μία για κάθε in-game ημέρα, οπότε σε περιπτώσεις που έχετε ήδη αρκετούς τραυματισμένους στρατιώτες, ίσως είναι καλύτερα να κινηθείτε εκ του ασφαλούς, ώστε να δώσετε τον απαραίτητο χρόνο στη warband σας να ανασυντάξει τις δυνάμεις της.

Στο Smuggler's Den υπάρχουν τρία σημεία πώλησης των wyrdstones που έχετε περισυλλέξει. Η βασική φατρία σας παρέχει τους απαραίτητους πόρους ώστε να συνεχίσετε να παίζετε και σας αναθέτει ως αντάλλαγμα ανά διαστήματα ειδικές παραγγελίες συγκεκριμένου μεγέθους. Παράλληλα μπορείτε να συνεργαστείτε με τις δύο δευτερεύουσες φατρίες αποκτώντας πρόσβαση σε επιπρόσθετες ανταμοιβές ανάλογα με την συχνότητα των συναλλαγών σας με αυτές. Οι παραγγελίες της βασικής φατρίας είναι ιδιαίτερα σημαντικές και καλό είναι να δίνετε προτεραιότητα σε αυτές, αφού αν αποτύχετε να τις ολοκληρώσετε έγκαιρα η warband σας δέχεται σοβαρότερες κυρώσεις. Τέσσερις αποτυχημένες προσπάθειες είναι αρκετές ώστε να αποσύρει πλήρως την υποστήριξη της, γεγονός που με απλά λόγια σας οδηγεί σε αμετάκλητο game over.

Ότι απέμεινε από την ομορφιά της κάποτε επιβλητικής πόλης Mordheim.

Ότι απέμεινε από την ομορφιά της κάποτε επιβλητικής πόλης Mordheim.

Όπως προαναφέρθηκε, το Mordheim: City of The Damned είναι turn-based tactical παιχνίδι, πράγμα που πρακτικά σημαίνει πως απλές ενέργειες των μονάδων σας κατά την διάρκεια μιας μάχης, όπως η μετακίνηση, το σκαρφάλωμα, τα άλματα, οι πτώσεις από τα υψηλότερα σημεία των επιπέδων, η επαναφόρτιση των όπλων κλπ, καταναλώνουν έναν πεπερασμένο αριθμό των strategy points της καθεμιάς. Από την άλλη, ενέργειες που προκαλούν ζημιά στην υγεία των αντιπάλων, όπως επίθεση (attack), αντεπίθεση (couter attack), επίθεση από απόσταση (ranged attack), ενέδρες (ambush/overwatch) κλπ καταναλώνουν offence points. Στην κορυφή της οθόνης εμφανίζεται η το initiative ladder που δίνει πληροφορίες σχετικά με τη σειρά με την οποία οι δικές σας, αλλά και οι εχθρικές μονάδες, θα αναλάβουν δράση βασιζόμενες στο initiative attribute της καθεμιάς. Αυτό υπολογίζεται λαμβάνοντας υπόψιν παράγοντες όπως το alertness statistic, τα skills, τα spells, διάφορες παγίδες που είναι διασκορπισμένες στα επίπεδα, τα όπλα και η πανοπλία με τα επιλεγμένα της enchantments.

Το strategy view παρέχει τον χάρτη μέσω του οποίου μπορείτε να δείτε με μια ματιά όλο το πεδίο της μάχης. Σε αυτό βρίσκετε τις ακριβείς θέσεις των συμμάχων/αντιπάλων σας, όπως και αυτές των θησαυρών και των wyrdstones που είναι διαθέσιμες στο επίπεδο για loot. Δυστυχώς το παιχνίδι δεν διαθέτει κάποιο είδους mini map ενσωματωμένο στο HUD, πράγμα που σημαίνει πως σε κάποιες περιπτώσεις αναγκάζεστε να διακόψετε περισσότερες από μία φορές τη ροή του gameplay κατά την διάρκεια ενός γύρου, ώστε να πάρετε από τον έναν και μοναδικό μεγάλο χάρτη τις απαραίτητες πληροφορίες για την πλοήγησή σας.

Αν και στο gameplay του Mordheim παρατηρείτε εμφανείς επιρροές από τα παιχνίδια Xcom, σύντομα συνειδητοποιείτε ότι το επίπεδο της πρόκλησης είναι πολύ πιο βατό συγκριτικά. Παίζοντας δύο ή τρεις φορές την ίδια αποστολή στο campaign, γρήγορα καταλαβαίνετε ότι οι ρουτίνες της νοημοσύνης είναι σε μεγάλο βαθμό προδιαγεγραμμένες. Μόλις περάσετε το στάδιο της εξοικείωσης των βασικών μηχανισμών, βλέπετε και μόνοι σας πως το να καταφέρετε να απομονώσετε τους εχθρούς σας και να τους θέσετε έναν προς έναν εκτός μάχης, είναι μια μάλλον εύκολη διαδικασία ακόμη και στο υψηλό επίπεδο δυσκολίας. Δεν είναι λίγες ακόμη οι φορές που οι εχθροί αντιλαμβανόμενοι την παρουσία σας στον χώρο, κλειδώνουν σε ambush stance είτε μέχρι να πλησιάσει κάποια από τις μονάδες σας για να επιτεθεί, είτε μέχρι να αδειάσετε με ranged attacks και spells όλο τους το health! Επίσης θέματα φαίνεται να υπάρχουν και στον αλγόριθμο RNG, αφού είναι τουλάχιστον ύποπτη η αποτυχία διεκπεραίωσης μιας ενέργειας για τρεις συνεχόμενες φορές, όταν το ποσοστό επιτυχίας της ανέρχεται θεωρητικά στο 90%.

Μέσω του campaign μπορείτε να επιλέγετε και να παίρνετε πληροφορίες για τις αποστολές.

Μέσω του campaign μπορείτε να επιλέγετε και να παίρνετε πληροφορίες για τις αποστολές.

Σε συγκεκριμένες περιπτώσεις τα μέλη της warband σας τίθενται υπό κάποιων ειδών ψυχολογικά και νοητικά τεστ. Οι δύο βασικές κατηγορίες αυτών περιλαμβάνουν δοκιμασίες που σχετίζονται με την ευφυΐα και δοκιμασίες που σχετίζονται με την ηγετική τους ικανότητα. Τα intelligent tests προκύπτουν ως αποτέλεσμα μόνιμων τραυματισμών των στρατιωτών, ενώ τα leadership tests πραγματοποιούνται σε ένα ευρύ φάσμα συνθηκών, κατά την διάρκεια μια μάχης, ως απόρροια εχθρικών spells και skills. Επιγραμματικά, τα τεστ ευφυΐας γίνονται στην αρχή του γύρου της κάθε μονάδας και το πιο χαρακτηριστικό παράδειγμα αυτών είναι το τεστ αποχαύνωσης (stupidity), το οποίο σε περίπτωση αποτυχίας του στερεί έναν γύρο από τον στρατιώτη. Τα τεστ ηγετικής ικανότητας πραγματοποιούνται άμεσα με την ενεργοποίησή τους και περιλαμβάνουν αυτά του φόβου (fear), της τρομοκρατίας (terror), το “ένας ενάντιων όλων” (all alone) και αυτό της οπισθοδρόμησης (rout test).

Περαιτέρω ανάλυση αξίζει να γίνει στο τεστ οπισθοδρόμησης, καθώς είναι ένας από τους πλέον καθοριστικούς παράγοντες για την τελική έκβαση μιας μάχης. Όταν ο συνολικός δείκτης του ηθικού (morale) οποιασδήποτε ομάδας πέσει κάτω από το όριο του 40%, είτε ο ηγέτης της (leader), είτε ο ήρωας (hero) -ανάλογα με την διαθεσιμότητα σε κάθε περίπτωση- δέχεται ένα τεστ οπισθοδρόμησης και εάν αποτύχει να αντεπεξέλθει σε αυτό, η μάχη ολοκληρώνεται από την πλευρά της ομάδας του με ήττα. Τα προεπιλεγμένα ποσοστά επιτυχίας κάθε τεστ ανέρχονται στο 20%, αλλά φυσικά μέσω της σωστής εκμετάλλευσης του character building, με συγκεκριμένα skills και με τη χρήση αντικειμένων μπορείτε να επηρεάσετε σημαντικά το αποτέλεσμά τους.

Στο παιχνίδι, θεωρητικά τουλάχιστον, συμπεριλαμβάνονται δύο multiplayer modes. Στο Contest mode τα έπαθλα της νίκης και οι συνέπειες της ήττας μεταφέρονται και στο single-player ενώ στο Exhibition mode μπορείτε μέσω φιλικών ματς να δοκιμάζετε τις ικανότητες και τη στρατηγική σας χωρίς συνέπειες. Παρά τις φιλότιμες προσπάθειες να δοκιμάσω κάποιο από τα διαθέσιμα multiplayer modes, δυστυχώς δεν κατάφερα να βρω κάποιον παίκτη με rank αντίστοιχο με το δικό μου. Φροντίστε λοιπόν, σε περίπτωση που θέλετε να χαρείτε το online του παιχνιδιού, να έχετε φίλους σε Steam / PSN / Xbox Live που να διαθέτουν το παιχνίδι, ώστε να απολαύσετε τουλάχιστον τα φιλικά ματσάκια.

Human Mercenaries εναντίον Skaven.

Human Mercenaries εναντίον Skaven.

Ως προς τον τεχνικό τομέα του Mordheim: City of The Damned, καθώς έπαιξα το παιχνίδι πάνω σε περίοδο αναβάθμισης, είχα την τύχη να το δοκιμάσω στην GTX 660, αλλά και την GTX 1060 παράλληλα. Οι υφές είναι αρκετά καθαρές και οι ωραίες σκιές, σε συνδυασμό με την τεχνική του ambient occlusion και τα particle effects ομίχλης, δίνουν την απαραίτητη ζωντάνια στα τεκταινόμενα του παιχνιδιού. Mοναδικό αρνητικό η ελαφρώς χαμηλή ποιότητα των τρισδιάστατων μοντέλων. Στην περίπτωση της GTX 660 παρατήρησα έντονο το φαινόμενο του pop-in και ένα ανεπαίσθητο micro-stuttering κατά την αλλαγή των γύρων, μικροπροβλήματα, τα οποία ελαχιστοποιούνται στην περίπτωση της GTX 1060. Και οι δύο κάρτες καταφέρνουν να κρατήσουν με σχετική ευκολία σε μέγιστες ρυθμίσεις τα 60fps, οπότε το παιχνίδι τρέχει άνετα σε ευρεία γκάμα συστημάτων. Ικανοποιητικό είναι και το εικαστικό, καθώς τα περιβάλλοντα είναι σχεδιασμένα με έμφαση στην λεπτομέρεια. Κατά την περιήγηση σας στα επίπεδα συναντάτε μεγαλοπρεπείς ναούς με επιβλητικούς τρούλους, κατηφορίζετε σε σκοτεινούς και αποπνικτικούς υπονόμους και κατακόμβες και περιπλανιέστε ανάμεσα σε λείψανα άλλοτε απόρθητων κάστρων. Τα μουσικά μοτίβα, ταιριαστά, επιτείνουν την ένταση της μάχης, αλλά δυστυχώς είναι λίγα σε αριθμό και γίνονται επαναλαμβανόμενα και εν τέλει περνούν σχεδόν απαρατήρητα από τα αυτιά σας.

Το Morheim City of The Damned καταφέρνει να πετύχει σε σημαντικό βαθμό τους στόχους του. Τρωτά σημεία σίγουρα υπάρχουν και με δεδομένο το είδος του, θα δυσκολευόμουν να το προτείνω στον οποιοδήποτε. Ρίχνοντας μια ματιά στην εξέλιξη του gaming, συνειδητοποιούμε ότι τα turn-based παιχνίδια γίνονται όλο και λιγότερο δημοφιλή με την πάροδο του χρόνου. Ακόμη και τα τελευταία “κάστρα” του είδους πέφτουν στρεφόμενα πλέον ξεκάθαρα σε action μονοπάτια. Παρόλα αυτά, αν ενδιαφέρεστε για ένα παιχνίδι στο οποίο η κάθε σας κίνηση έχει βαρύτητα και μπορεί να κάνει την διαφορά σε μια αναμέτρηση και παράλληλα είστε διατεθειμένοι να ξεπεράσετε τον μάλλον αρκετά αργό ρυθμό του, αξίζει να ασχοληθείτε με το Mordheim: City of The Damned.

  • Εμπλουτισμένη παραμετροποίηση και καλοδoμημένη εξέλιξη χαρακτήρα
  • Προσιτός χειρισμός με χειριστήριο
  • Όμορφο οπτικά, χωρίς να απαιτεί υπερβολικούς πόρους από το σύστημά σας
  • Περιεχόμενο που εν δυνάμει προσφέρει τουλάχιστον διψήφιο αριθμό εργατοωρών
  • Η γοητευτική θεματολογία του Warhammer που εξάπτει τη φαντασία
  • Ο έξυπνος μηχανισμός των νοητικών και ψυχολογικών τεστ
  • Αδύναμη εχθρική νοημοσύνη
  • Προβλήματα με το RNG system
  • Ίσως υπερβολικά αργό, ακόμη και για τα δεδομένα του είδους
  • Η έντονη απουσία ενός μίνι χάρτη κατά την διάρκεια της μάχης
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, PC (review)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Rogue Factor
ΕΚΔΟΣΗ:Focus Home Interactive
ΔΙΑΘΕΣΗ:-
ΕΙΔΟΣ:Tactical
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player, multiplayer
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://mordheim-cityofthedamned.com/en
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:19/11/2015 (PC), 18/10/2016 (PS4, Xbox One)
PEGI:16