Mass Effect 2 Review

, Πέμπτη 4 Φεβρουάριος 2010 0  

mass effect 2 startΟμολογώ ότι με το πρώτο Mass Effect έχω μια ιδιαίτερη σχέση. Κι αυτό γιατί ήρθε σε μια δύσκολη προσωπική στιγμή. Όπως και να έχει, όσο λάσκα και να είναι τα πράγματα, η στρατιωτική θητεία είναι μια από τις δυσκολότερες περιόδους ενός... gamer. Οι άδειές μου λοιπόν δεν θα μπορούσαν να ήταν απολαυστικότερες, αφού μεταξύ των υπόλοιπων δραστηριοτήτων ενός φαντάρου που βρίσκει αυτό τον ευλογημένο ελεύθερο χρόνο (ξέρετε τώρα, σπιτικό φαί, βόλτες, καφέδες, ‘ξύδια’), χανόμουν και στον κόσμο του Mass Effect. Αναμενόμενο ήταν λοιπόν να πάρω αγκαλιά το Mass Effect 2 (που για συντομία πλέον θα αποκαλώ ME2) με το που έσκασε μύτη, να κλείσω πόρτες και παράθυρα και να συνεχίσω τον αγώνα για την σωτηρία της ανθρωπότητας.

Το παιχνίδι συνεχίζει από εκεί ακριβώς που σταμάτησε το πρώτο μέρος. Χωρίς να μπω σε πολλές λεπτομέρειες και να σας χαλάσω την εμπειρία, θα πω ότι καλείστε να σχηματίσετε μια νέα ομάδα για να αντιμετωπίσετε τους Collectors. Θα δείτε παλιά, αγαπημένα πρόσωπα; Ποιοι είναι οι Collectors; Τι δουλειά έχει ο οργανισμός Cerberus με εσάς; Γιατί σας είχαν επιτεθεί οι Geth και ποια ήταν τα πραγματικά αίτια; Ποιοι είναι οι “heretics”; Περιττό να πω δε ότι το σενάριο, οι διάλογοι και η συναναστροφή μας με τους διάφορους χαρακτήρες είναι το δυνατότερο όπλο του ME2. Είναι μια κινηματογραφική sci-fi εμπειρία, που όμοιά της δεν έχουμε ξαναδεί. Είναι από τις λίγες φορές δε, που θα δεθείτε με τους χαρακτήρες του παιχνιδιού (πώς γίνεται να μην δεθείτε με τον υπέρτατο Archangel; Ή τον ιδιόμορφο Thane;). Η Bioware απλά έκανε, εξαιρετική δουλειά!

Ο παρλαπίπας της παρέας μας.

Ο παρλαπίπας της παρέας μας.

Περνώντας στον τεχνικό τομέα, βλέπουμε ότι τα πράγματα έχουν βελτιωθεί. Όχι βέβαια κατά πολύ αφού και πάλι έχουμε τις προβληματικές σκιές (μερικές φορές περνάνε μέσα από τους χαρακτήρες, ενώ άλλες φορές είναι εντελώς τετραγωνισμένες). Το HDR έχει γίνει πιο έντονο, οι χαρακτήρες παραμένουν στα υψηλά επίπεδα που είχε θέσει το πρώτο μέρος και θα παρατηρήσετε αρκετές υφές χαμηλής ανάλυσης, ενώ δεν υπάρχει in-game υποστήριξη για το FSAA. Μην απογοητεύεστε όμως. Το FSAA μπορείτε να το κάνετε force πειράζοντας το NVApps.xml ή χρησιμοποιώντας την τελευταία έκδοση του nHancer. Χάρης τα soft particles έχουμε εκπληκτικά εφέ ομίχλης, ενώ αξίζει να αναφερθώ και στην βροχή που είναι πάρα πολύ καλή.

Το level design είναι υποδειγματικό, οι πίστες ποικίλουν και έχει χρησιμοποιηθεί έξυπνα η χρωματική παλέτα. Τα PhysX effects που χρησιμοποιεί ο τίτλος παρόλο που δεν τρέχουν μέσω της GPU, δεν πρόκειται να ζορίσουν τη CPU σας. Ναι σωστά φανταστήκατε, δεν θα χρειαστείτε κάποιο μεγαθήριο, αφού οι απαιτήσεις του ME2 κυμαίνονται σε παρόμοια επίπεδα με αυτές του πρώτου μέρους (κι ας προσφέρει καλύτερα γραφικά).

Ηχητικά τα πράγματα είναι τέλεια, με ένα ομολογουμένως εκπληκτικό voice casting. Οι φωνές ταιριάζουν απόλυτα στους χαρακτήρες και σε αντίθεση με άλλα παιχνίδια, θα αναγνωρίσετε εύκολα τις διαθέσεις και τα συναισθήματα του καθενός. Οι περιβαλλοντικοί ήχοι είναι εξαιρετικοί και θα σας βάλουν απευθείας στο κλίμα των πιστών. Το δυνατό μπάσο και οι φωνές στο club της Omega, τα πουλιά και το κύμα που σκάει όταν αναζητάτε τον πατέρα του Jacob, η απόλυτη ησυχία στις εγκαταλελειμμένες εγκαταστάσεις... όλα υποδηλώνουν προσοχή και στην παραμικρή λεπτομέρεια, σήμα κατατεθέν άλλωστε της Bioware. Σε ανάλογα επίπεδα κυμαίνεται και η μουσική. Δεν είναι τυχαία η μεγάλη ζήτηση της Collectors Edition που διαθέτει το soundtrack του παιχνιδιού. Μην ξεχνάμε άλλωστε, ότι κι η μουσική του πρώτου μέρους ήταν ένα από τα ατού του.

Τώρα εγώ... πρέπει να προσέχω αυτά που ακούω ή αυτά που βλέπω;

Τώρα εγώ... πρέπει να προσέχω αυτά που ακούω ή αυτά που βλέπω;

Όπως θα γνωρίζετε, το ME2 είναι ένα sci-fi action RPG. Σε αντίθεση με το πρώτο μέρος όμως, το ME2 είναι επικεντρωμένο περισσότερο στην δράση από ότι στην ανάπτυξη του χαρακτήρα ή την εξερεύνηση των πλανητών/πόλεων. Για την νέα αυτή κατεύθυνση ευθύνονται οι ίδιοι οι gamers, καθώς πολλοί παράτησαν το Mass Effect 1 όταν έφτασαν στο Citadel (σύμφωνα πάντα με τους ίδιους τους devs). Το αποτέλεσμα; Ένα mainstream Mass Effect. Το looting είναι πλέον περιορισμένο και δεν διαθέτετε καθόλου inventory. Το mako έχει αφαιρεθεί και δεν μπορείτε να εξερευνήσετε τους πλανήτες. Αντ’ αυτού, μπορείτε να σκανάρετε τις επιφάνειες τον πλανητών και να μαζεύετε ορυκτά, ενώ υπάρχουν συγκεκριμένοι πλανήτες που προσφέρουν μίνι-αποστολές. Δεν μπορείτε να αλλάζετε armors. Οι σύντροφοί σας μπορούν να χρησιμοποιούν συγκεκριμένα όπλα μονάχα. Ακόμα και τα skills των χαρακτήρων έχουν μειωθεί. Κρίμα, πραγματικά κρίμα!

Στην προσπάθειά της να αντισταθμίσει τα πράγματα, η Bioware μας προσφέρει έντονες μάχες. Ειδικά όταν θα βρείτε τον Legion ή κάποια γνωστή φυσιογνωμία της φυλής Quarian, τα αναρίθμητα Geth που σας επιτίθενται προσφέρουν εκπληκτικές στιγμές. Το σύστημα κάλυψης που έχει χρησιμοποιηθεί θυμίζει έντονα το Gears Of War (αλήθεια… πότε θα σταματήσουμε να το λέμε αυτό;) και είναι άκρως λειτουργικό. Με το space κρύβεστε (ή σκαρφαλώνετε διάφορα αντικείμενα) και με το δεξί κουμπί του ποντικιού στοχεύετε. Κατά την διάρκεια των μαχών μπορείτε να πατήσετε το Shift για να σταματήσει ο χρόνος και να επέμβετε στην ομάδα σας. Μπορείτε να ορίσετε τα όπλα σας και τα skills που θα χρησιμοποιήσετε.

Εδώ κολλάει το ''θα πέσει το ταβάνι να μας πλακώσει''.

Εδώ κολλάει το ''θα πέσει το ταβάνι να μας πλακώσει''.

Στα αυξημένα επίπεδα δυσκολίας θα πρέπει να πολεμήσετε έξυπνα και να εκμεταλλευτείτε τις ιδιότητες της ομάδας σας, αφού τα πολεμοφόδια τελειώνουν γρήγορα. Αν ξεμείνετε λοιπόν και αντιμετωπίζετε androids, χρησιμοποιήστε μια ιδιότητα ώστε να στρέψετε κάποιο από αυτά εναντίον των υπολοίπων. Ή ανατινάξτε κάποιο κιβώτιο με εκρηκτικά που βρίσκεται κοντά στους αντιπάλους. Ή ρίξτε μια πυρηνική βόμβα να τελειώνει το θέμα.

Μερικά επιπλέον στοιχεία άξια αναφοράς είναι το σύστημα αναβάθμισης του οπλισμού σας, τα mini games, το ΑΙ και το μοντέλο των διαλόγων. Ξεκινώντας από το πρώτο, κατά την διάρκεια των αποστολών σας (και στα διάφορα μαγαζιά των πόλεων) θα βρίσκετε αναβαθμίσεις του εξοπλισμού σας. Μόλις τις αποκτήσετε, θα πρέπει να πάτε στο διαστημόπλοιό σας, όπου υπάρχει ένα τερματικό και μέσω του οποίου μπορείτε να αναβαθμίσετε τα όπλα ή τις ασπίδες σας. Για να προβείτε όμως στις ανάλογες αναβαθμίσεις, θα πρέπει να διαθέτετε έναν συγκεκριμένο αριθμό ορυκτών. Εδώ έρχεται και κολλάει το πρώτο mini-game που ανέφερα νωρίτερα, η απόκτηση των ορυκτών. Το παιχνίδι προσφέρει άλλα δύο mini-games, το hacking και το bypassing: στο πρώτο προσπαθείτε να χακάρετε κιβώτια ή τερματικά που περιέχουν αναβαθμίσεις ή χρήματα και στο δεύτερο να παρακάμψετε πόρτες που κρύβουν “ευχάριστες” εκπλήξεις.

Το ΑΙ κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα. Οι αντίπαλοι θα χρησιμοποιήσουν τις ικανότητες τους και μερικές φορές θα προσπαθήσουν να σας περικυκλώσουν ή να καλυφθούν. Τις περισσότερες φορές όμως, το μόνο που θα κάνουν θα είναι να έρχονται προς το μέρος σας ή να κάθονται κρυμμένοι σε ένα σημείο μέχρι να τα κακαρώσουν. Προβληματικό είναι ορισμένες στιγμές και το ΑΙ των συντρόφων σας. Ενίοτε, τα καμάρια σας θα κάθονται να τρώνε τις σφαίρες των αντιπάλων σας χωρίς να κρύβονται, ενώ άλλες φορές θα ορμάνε κατά πάνω τους και θα ψοφάνε. Από τα παραπάνω συνεπάγεται ότι θα πρέπει να τους προσέχετε και αρκετές φορές να τους τοποθετείτε εσείς (με τα Q/E) σε σημεία που προσφέρουν κάλυψη.

Φως στο τούνελ, με την Shepard του john2. Καθημερινά στο monitor σας από την Bioware.

Φως στο τούνελ, με την Shepard του john2. Καθημερινά στο monitor σας από την Bioware.

Για το τέλος άφησα το μοντέλο των διαλόγων. Βάση των επιλογών σας κερδίζετε διάφορους πόντους καλοσύνης (Paragon) ή σκληρότητας (Renegade). Όταν αποκτήσετε αρκετούς, θα εμφανιστούν μερικές νέες επιλογές, μέσω τις οποίες μπορείτε να επηρεάσετε τους συνομιλητές σας. Δώστε ιδιαίτερη βάση, γιατί χάρης αυτές τις νέες επιλογές θα μπορέσετε να φέρετε εις πέρας ευκολότερα κάποιες αποστολές ή προβλήματα που αντιμετωπίζετε στο διαστημόπλοιό σας. Και ναι, οι επιλογές που είχατε κάνει στο πρώτο μέρος έχουν επιπτώσεις στο ME2. Το μοναδικό μου παράπονο είναι ότι κατά την διάρκεια των συνομιλιών σας, αυτές οι επιλογές εμφανίζονται πολύ γρήγορα. Στο πρώτο μέρος χρειαζόταν να συνομιλήσετε με κάποιον αρκετή ώρα μέχρις ότου εμφανιστούν αυτές οι επιλογές.

Στην έκδοση για PC όπως θα έχετε ακούσει, δεν επιτρέπεται η χρήση χειριστηρίου, πράγμα που ίσως δυσαρεστήσει μερικούς. Ευτυχώς όμως ο χειρισμός του χαρακτήρα και της ομάδας σας με το ποντίκι και το πληκτρολόγιο είναι εξαιρετικός. Δεν πρόκειται να αντιμετωπίσετε κανένα πρόβλημα κατά την περιήγηση στις πίστες ή κατά την διάρκεια των μαχών.

Ειδική αναφορά θα γίνεται πλέον και στην υποστήριξη του 3D Vision. Το ME2 τρέχει άψογα με το εν λόγω περιφερειακό, χωρίς να χρειάζεται να απενεργοποιήσετε κάποιο από τα ειδικά εφέ. Με την ενεργοποίησή του, οι χαρακτήρες και τα αντικείμενα αποκτούν το απαραίτητο βάθος, αλλά δεν παρατήρησα αρκετά pop-out effects. Επίσης, το ghosting είναι έντονο στα μακρινά αντικείμενα με το CRT monitor μου, με αποτέλεσμα να μην μπορώ να χαρώ την τρισδιάστατη αυτή εμπειρία. Σε περίπτωση που αναρωτιέστε, οι επιπτώσεις της ενεργοποίησής του είναι αμελητέες, αφού ο τίτλος έτρεχε πάλι με 60fps.

Τι είναι τώρα αυτό; Φτάστε το στο τέλος για να μάθετε!

Τι είναι τώρα αυτό; Φτάστε το στο τέλος για να μάθετε!

Φτάνοντας στο τέλος της κριτικής, οφείλω να συγχαρώ την Bioware για το ME2. Πρόκειται για μια εκπληκτική sci-fi εμπειρία, με μερικούς από τους καλύτερους χαρακτήρες που έχω δει σε video game. Το σύστημα διαλόγων, η συναναστροφή σας με τους άλλους χαρακτήρες, το πώς μπορείτε να τους επηρεάσετε και το πάντρεμα των επιλογών σας από το πρώτο μέρος με τα τεκταινόμενα του δεύτερου είναι πολύ μπροστά από τα υπόλοιπα παιχνίδια και ανεβάζουν κατακόρυφα τον πήχη. Θεωρώ ότι αν είχαμε ελάχιστα καλύτερο ΑΙ, τα RPG στοιχεία που έκοψε η Bioware και την δυνατότητα να εξερευνούμε όποιον πλανήτη θέλουμε, θα μιλάγαμε για ένα παιχνίδι που θα στεκόταν επάξια δίπλα στο Deus Ex. Κι αυτό λέει πολλά. Είναι πραγματικά κρίμα που η Bioware πετσόκοψε το RPG μέρος. Παρά ταύτα, το ME2 είναι ένας τίτλος που δεν πρέπει να λείπει από την συλλογή σας και αποτελεί μια εμπειρία που δύσκολα θα ξαναζήσετε!

+ Συναναστροφή με χαρακτήρες, σύστημα διαλόγου, επιλογές που επηρεάζουν τις συνομιλίες σας
+ Εκπληκτικός τεχνικός τομέας
+ Ελαφρύ
+ Χαρακτήρες με τους οποίους θα δεθείτε
+ Σύστημα μάχης και κάλυψης
+ Πάντρεμα των επιλογών σας από το ME1 με τα γεγονότα του ME2
+ Συμβατό με το 3D Vision

- Πετσοκομμένα RPG στοιχεία
- Οι πόλεις είναι μικρότερες από τις αντίστοιχες του ME1
- Το ΑΙ θα μπορούσε να είναι καλύτερο

Βαθμολογία: 9.0

Πλατφόρμα: PC (Xbox 360)
Έκδοση: EA
Ανάπτυξη: Bioware
Διάθεση: EA Hellas
Είδος: RPG
Παίκτες: 1
Επίσημο Site: masseffect.bioware.com
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 29/1/2010
PEGI: 18