Machinarium Review

, Παρασκευή 27 Νοέμβριος 2009 0  

machinarium startΝαι ναι, ξέρω, τα Indie Games έχουν γίνει μόδα. Όπως μόδα ήταν τα adventures στις αρχές της δεκαετίας του ’90, τα FPS στα μέσα της και τα cRPGs λίγο αργότερα. Όμως τώρα μιλάμε για μια μόδα που δεν καθιερώθηκε τόσο από τις ανάγκες των gamers, αλλά από τους περιορισμούς και τις δυσκολίες που έχουν να αντιμετωπίσουν οι μικρές και ανεξάρτητες εταιρίες ανάπτυξης παιχνιδιών. Στην τελική, μας οφελεί αυτό; Εξετάζοντας τίτλους όπως το Machinarium, αποδεικνύεται πως όχι μόνο μας οφελεί αυτή η τάση, αλλά ταυτόχρονα ίσως δημιουργεί και παιχνίδια πιο χρήσιμα από ένα νέο PES ή ένα νέο Halo.

To Machinarium λοιπόν, της τσέχικης Amanita Design (Samorost), αφηγείται την ιστορία ενός μικροκαμωμένου αλλά αξιολάτρευτου ανδροειδούς, το οποίο προσπαθεί να πάρει πισώ το κορίτσι του (!) από δύο «αλήτες-robots», τα οποία επιπλέον προκαλούν και πολλές συμφορές στους υπόλοιπους ήρωες του κόσμου του παιχνιδιού. ΑπλοΪκό, αλλά αρκεί για να δικαιολογήσει πλήρως την ομαλή μετάβαση από τον ένα κόσμο στον άλλον, τις αντιθέσεις και τις επαφές με άλλα ανδροειδή. Το παιχνίδι είναι καθαρόαιμο adventure, με την έννοια πως χρησιμοποιεί μια point ‘n’ click λογική επίλυσης γρίφων και πλοήγησης γενικότερα. Χαρακτηριστικό είναι επίσης το γεγονός πως από το παιχνίδι απουσιάζουν πλήρως οι διάλογοι, οι οποίοι αντικαθίστανται από «συννεφάκια σκέψης» (σε στυλ κομιξ), αλλά και μορφασμούς πάνω στα ρομποτς.

Πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος να περάσουμε από την πόρτα...Xμμμμμ.....

Πρέπει να βρεθεί κάποιος τρόπος να περάσουμε από την πόρτα...Xμμμμμ.....

Από την άλλη πλευρά, οι γρίφοι αποτελούνται από μια σειρά τόσο εγκεφαλικών όσο και πρακτικών προβλημάτων. Για παράδειγμα, σε κάποια φάση θα χρειαστείτε μια ομπρέλα για να περάσετε κάτω από έναν σπασμένο σωλήνα, αλλά για να την πάρετε πρέπει να βοηθήσετε μια κυρία να βρει το σκύλο της κλπ. Οι γρίφοι είναι γενικώς δύσκολοι, σε επίπεδο ίσως υπερβολικό για τους αρχάριους παίκτες, αλλά «αφυπνιστικό» κατά μια έννοια για τους υπόλοιπους. Φυσικά, όπως σε κάθε adventure που σέβεται τον εαυτό του, έτσι και στο Machinarium υπάρχουν hints, και μάλιστα δύο ειδών: το πρώτο σας λέει ποιος είναι ο γενικός στόχος, και το δεύτερο, αφού ολοκληρώσετε ένα mini-game, σας λέει επακριβώς ποιες πρέπει να είναι οι κινήσεις σας. Το συγκεκριμένο mini-game έχει χτιστεί μόνο και μόνο για να σας βοηθήσει να αποφύγετε τον πειρασμό του... κρυφοκοιτάγματος, καθώς η εμπειρία επίλυσης ενός γρίφου στο Machinarium είναι πραγματικά απολαυστική.

Βέβαια, το ανδροειδές έχει και αυτό τα κολπάκια του – μπορεί να τεντώσει ή να σμικρύνει τον κορμό του αναλόγως με το τί απαιτεί η περίσταση, να αποθηκεύσει διάφορα αντικείμενο στο inventory του, αλλά και να τα συνδυάσει! Γενικώς θα ασχοληθείτε αρκετή ώρα με τα αντικείμενα, γιατι πρώτα απ’ όλα είναι απαραίτητα για την επίλυση των γρίφων και δεύτερον για να τα πάρετε πρέπει να βρίσκεστε σχετικά κοντά τους, ούτως ώστε το ανδροειδές να μπορεί να τα πάρει απλώνοντας το χέρι του. Η κίνηση, καθώς και αλληλεπίδραση στο σύνολο του παιχνιδιού, γίνεται κατ’ αποκλειστικότητα με το αριστερό πλήκτρο του ποντικιού, κάτι λογικό αν αναλογιστεί κανείς ότι το Machinarium είναι φτιαγμένο σε Flash. Και αυτό πράγματι μπορεί να προκαλέσει προβλήματα ή καλύτερα να θεωρηθεί κάπως βαρετό μετά από κάποια ώρα παιχνιδιού, αλλά στην τελική, για adventure μιλάμε - οι αργοι ρυθμοί είναι σχεδόν δεδομένοι.

Πανέμορφο...

Πανέμορφο...

Το Machinarium γενικώς αναδύει μια μυστηριώδη αίσθηση όσον αφορά τον τεχνικό του τομέα. Αξίζει να σημειωθεί πως τα πάντα είναι σχεδιασμένα και ζωγραφισμένα στο χέρι, με αποτέλεσμα να μιλάμε για ένα σχεδόν αριστουργηματικό περιβάλλον χωρίς ασυνέχειες και κενά. Και ο παραμικρός χαρακτήρας αποπνέει με άνεση την υποτιθέμενη προσωπικότητα του, μόνο και μόνο από το σχεδιασμό και τους απλούς μορφασμούς του, ενώ σε γενικές γραμμές το όλο σύνολο ικανοποιεί ακόμα και αυτούς που έχουν συνηθήσει σε παραγωγές με υψηλότερο budget. Την περίσσεια συμπάθειά μου έχει κερδίσει και το soundtrack, το οποίο σας συντροφεύει καθ' όλη την διάρκεια της περιπέτειάς σας με ήχους αργούς, μελαγχολικούς, αλλά και απίστευτα μελωδικούς. Τα ambient effects θα τα αποκαλούσα απλά ικανοποιητικά χωρίς να ξεχωρίζουν.

Ξανακοιτάζοντας το εικονίδιο του Machinarium στην επιφάνεια εργασίας του υπολογιστή μου, θυμάμαι αρκετές ώρες απόλαυσης, ακονίσματος του μυαλού και ταξιδιού στον υπέροχο κόσμο του παιχνιδιού. Για ένα adventure με ελάχιστο budget, το Machinarium και ο ήρωας του αποδεικνύουν περίτρανα πως δε χρειαζόμαστε ούτε τρομοκράτες, ούε δολοφόνους, ούτε κιθάρες για να διασκεδάσουμε. Το μόνο που χρειάζεται είναι πρωτοτυπία και μεράκι. Απλά και δυσεύρετα....

+ Έξοχα περιβάλλοντα
+ Δύσκολοι αλλά όχι παράλογοι γρίφοι
+ Βαθύ και διασκεδαστικό
+ Καλό Soundtrack

- Τα €14.99 που ζητούνται ίσως είναι πολλά για μερικούς (κακώς)

Βαθμολογία: 9.0

Πλατφόρμα: PC
Έκδοση: Amanita Design
Ανάπτυξη: Amanita Design
Διάθεση: Digital download
Είδος: Adventure
Παίκτες: 1
Επίσημο Site: http://machinarium.net
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: Oκτώβριος 2009
PEGI: 7