Gran Turismo 5 Review
Ας γυρίσουμε τον χρόνο λίγο πίσω, όταν ο καθένας από εμάς αγόραζε το PS3 του. Προφανώς, υπήρχαν κάποιοι λόγοι που μας οδήγησαν στην αγορά του. Πολλοί από εμάς τη στιγμή της αγοράς φανταζόμασταν διάφορα παιχνίδια που θα παίζαμε στο νέο μας μηχάνημα. Ή μαλλον, φανταζόμασταν ένα συγκεκριμένο παιχνίδι. Ξέρετε πολύ καλά σε ποιο αναφέρομαι. Το Gran Turismo 5, πριν καν αποκαλυφθεί το PS3, ήταν ένας από τους “θεωρητικούς” κράχτες της κονσόλας, δηλαδή γνωρίζαμε όλοι ότι ούτως ή άλλως θα βγει και το θέλαμε σαν τρελοί, όπως ακριβώς και το MGS4 κλπ. 2010. Έχουν προηγηθεί πέντε-έξι χρόνια ανάπτυξης, πολλές καθυστερήσεις, ανεκπλήρωτες υποσχέσεις και τρελό hype. Το πιο αναμενόμενο racer όλων των εποχών είναι επιτέλους εδώ. Ανταποκρίνεται στις - ίσως εξωφρενικά - υψηλές προσδοκίες; Ευτυχώς, η απάντηση είναι ένα τεράστιο “ΝΑΙ”.
Τόσο τεράστιο, όσο το ίδιο το παιχνίδι. Το Gran Turismo 5 είναι αχανές και γεμάτο με περιεχόμενο. Γράφω αυτό το κείμενο σχεδόν μία εβδομάδα μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, και ακόμα νιώθω σα να μην έχω ανακαλύψει όλες τις πτυχές του. Καθυστέρησαν να το βγάλουν, αλλά είναι προφανές πως τόσα χρόνια προσέθεταν συνέχεια πράγματα. Η δομή του είναι η εξής: στο αρχικό μενου μπορείτε να επιλέξετε το GT mode, που ουσιαστικά είναι το career mode και... θα σας ρουφήξει όσο τίποτε άλλο, το Arcade mode αν θέλετε να μπείτε στη δράση άμεσα χωρίς πολλά πολλά, το λεγόμενο Course Maker που σας επιτρέπει να σχεδιάσετε την δική σας πίστα, το GT-TV όπου μπορείτε να παρακολουθείτε βίντεο με πραγματικά αμάξια, το ψηφιακό manual αν έχετε απορίες για οτιδήποτε, τις επιλογές/ρυθμίσεις και τέλος τον τομέα ειδήσεων σχετικά με το παιχνίδι. Αξίζει να σημειωθεί ότι, κυρίως το GT mode, αλλά και οι άλλοι τομείς, αναδεικνύουν τα πολύ όμορφα και εύχρηστα μενού του τίτλου, τα οποία συνδυάζουν αρμονικά κείμενο και εικόνα.
Ειδική μνεία αξίζει να γίνει και για τη δυνατότητα επιλογής ελληνικής γλώσσας στα μενού. Ομολογώ ότι κύρια επιλογή μου είναι τα αγγλικά γιατί πολύ απλά έχω συνηθίσει, αλλά όπως και να το κάνουμε, το να παίζεις Gran Turismo στα ελληνικά είναι ούτως ή άλλως πρωτοφανές και... μαμάτο. Πέρα από κάποιους περίεργους όρους, η μετάφραση είναι καλή. Αυτό που μου τα χαλάει λίγο είναι η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείται, η οποία δεν ταιριάζει με τη συνολική εικόνα των μενού. Όπως και να 'χει, προσωπικά τα αγγλικά δεν τα αλλάζω. Αν τώρα δεν σκαμπάζετε και πολύ από αυτοκίνηση, καλύτερα να επιλέξετε ελληνικά για να καταλαβαίνετε χωρίς πρόβλημα τις επεξηγήσεις.
Το ίδιο το GT mode είναι σχεδιασμένο με βάση τα κλασικά πρότυπα της σειράς. Πρώτα απ' όλα, καλείστε να επιλέξετε την αγωνιστική εμφάνιση του χαρακτήρα σας. Ο τομέας A-Spec είναι αυτός που θα σας απασχολήσει περισσότερο, καθώς εκεί μπορείτε να πάρετε μέρος σε πολλούς αγώνες διαφορετικών ειδών αμαξιών, αυξανόμενης δυσκολίας και απαιτήσεων, προκειμένου να με τις επιδόσεις σας να κερδίσετε χρήμα (credits) και εμπειρία. Ναι, εμπειρία. Στο Gran Turismo 5 όσο παίζετε ανεβαίνετε level, όπως στα RPG, και πρέπει να έχετε φτάσει σε συγκεκριμένο level για να συμμετάσχετε στα διάφορα events και να οδηγήσετε τα διάφορα αμάξια. Αμάξια βέβαια μπορείτε να αγοράζετε καινούρια από τις αντιπροσωπείες, ή μεταχειρισμένα από ένα σύνολο που ανανεώνεται κάθε φορά με τυχαίες προσθήκες. Παράλληλα, υπάρχει και το συνεργείο, GT Auto όπως ονομάζεται, όπου μπορείτε να αλλάζετε λάδια, να φτιάχνετε τη μηχανή, να προσθέτετε αεροδυναμικά βοηθήματα, να κάνετε αγωνιστικές μετατροπές, να αλλάζετε την εμφάνιση των αυτοκινήτων κλπ. Το ωραίο είναι ότι βλέπετε τους μηχανικούς να τα κάνουν όλα αυτά, σε πολύ όμορφα sequences.
Φυσικά, Gran Turismo χωρίς τεστ για διπλώματα δεν γίνεται και το GT5 δεν αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Όπως πάντα λοιπόν, υπάρχουν κάποια διπλώματα με 10 κλασικά τεστάκια το κάθενα, τα οποία πρέπει να πάρετε για να μπορείτε να... κυκλοφορείτε. Μιλάμε για δοκιμασίες φρεναρίσματος, στροφής, προσπεράσματος κλπ. Αν στόχος σας είναι απλά να εκπληρώσετε τα τεστ, δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα, καθώς μπορείτε να πάρετε το χάκλινο βραβείο εύκολα. Αν όμως είστε... hardcore και θέλετε το χρυσό σε κάθε δοκιμασία, ετοιμαστείτε να αφιερώσετε πολύ χρόνο στον συγκεκριμένο τομέα. Αξίζει να σημειωθεί ότι με την επιτυχή ολοκλήρωση κάθε πρωταθλήματος και με την απόκτηση κάθε διπλώματος, το παιχνίδι σας δωρίζει αμάξια, που βέβαια μπορείτε να πουλήσετε αν δεν χρειάζεστε. Γενικώς, σχεδόν πάντα θα είστε σε καλή οικονομικά κατάσταση κατά την διάρκεια της καριέρας σας, και μάλιστα χωρίς ανάγκη για grinding, εκτός κι αν τα θαλασσώσετε τελείως με σπατάλες κλπ. Τις περισσότερες φορές θα έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε ένα αρκετά δυνατό αμάξι - ή να το αναβαθμίσετε ώστε να γίνει αρκετά δυνατό - προκειμένου να νικήσετε το event που θέλετε.
Πρόβλημα υπάρχει στα πολύ εξειδικευμένα events, όπως αυτό με τα ευρωπαϊκά κλασικά αυτοκίνητα ή αυτό με τα trucks. Κάποιες φορές λοιπόν, είναι πολύ δύσκολο να βρείτε το είδος οχήματος που απαιτείται, κυρίως όταν δεν υπάρχουν στις αντιπροσωπείες με τα καινούρια. Είστε αναγκασμένοι να περιμένετε μπας και εμφανιστεί αυτό που θέλετε - πχ κάποιο truck - στα μεταχειρισμένα, που όπως είπα ανανεώνονται με τυχαίες προσθήκες κάθε φορά. Χάσιμο χρόνου, που θα μπορούσατε να το είχατε αποφύγει αν γνωρίζατε ποιο αμάξι σας δίνεται δώρο με την εκπλήρωση του κάθε event/διπλώματος. Από την απελπισία μου, χρειάστηκε να ψάξω στο ίντερνετ για να ανακαλύψω ότι τελικά με την απόκτηση ενός εκ των διπλωμάτων το παιχνίδι δωρίζει ένα truck! Aπαράδεκτη αυτή η έλλειψη ενημέρωσης του παίκτη σχετικά με τα βραβεία.
Σημαντικό στοιχείο του GT mode είναι τα ολοκαίνουρια special events. Εδώ φαίνεται πόση προσοχή έχει δώσει στο παιχνίδι η Polyphony. To κάθε special event είναι αφιερωμένο σε διαφορετικό είδος οδήγησης. Εδώ θα μάθετε να οδηγείτε καρτ, θα μάθετε να οδηγείτε στην περίφημη πίστα Nürburgring Nordschleife (και υπό βροχή), θα μάθετε τα μυστικά του NASCAR που λατρεύουν οι Αμερικάνοι (και θα λατρέψετε και εσείς), θα μάθετε να τρέχετε σε αγώνες ράλι σε χώμα και χιόνι, θα γνωρίσετε τα κάλλη της ιταλικής αυτοκίνησης και βέβαια θα γνωρίσετε από πρώτο χέρι την εξωφρενική πίστα της εκπομπής Top Gear! Μάλιστα, για το NASCAR event έχει επιστρατευθεί ο Jeff Gordon, ο “Σουμάχερ” του NASCAR, προκειμένου να σας εξηγεί την κατάσταση, και για το ράλι ο... αιώνιος πρωταθλητής του WRC, Sebastian Loeb. Στο δε ιταλικό Grand Tour θα δείτε κάποια πολύ όμορφα in-game βίντεο από ιταλικές πόλεις, τύπου φεστιβάλ. Τα special events είναι κι αυτά δοκιμασίες, μόνο που η δυσκολία τους είναι μεγαλύτερη από τα διπλώματα, και φυσικά έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.
Αφήνοντας για λίγο το GT mode, και περνώντας στο Arcade, τα πράγματα είναι λίγο πολύ αναμενόμενα. Μπορείτε να τρέξετε εύκολα και άμεσα σε αγώνες με άλλα αμάξια, να κάνετε time trials αλλά και drifting, να παίξετε διπλό κλπ. Αν έχετε παρέα στο σπίτι, στο Arcade mode θα περάσετε τον περισσότερο χρόνο σας με φίλους. Το Course Maker αναδεικνύει την δημιουργικότητά σας, αν και τελικά είναι πολύ πιο περιορισμένο από ότι περιμένετε. Δεν σχεδιάζετε εσείς άμεσα την πίστα, αλλά έμμεσα. Επιλέγετε βασικές παραμέτρους όπως περιβάλλοντα, πολυπλοκότητα, πλάτος, είδος στροφών κα, και το παιχνίδι φτιάχνει κάτι “γενικό” με βάση τις επιθυμίες σας. Mπορεί να μην είναι πραγματικό track editor, αλλά το (μικρό) ενδιαφέρον του το έχει. Τώρα που έχω ξαναπιάσει το αρχικό μενού, να πω δυο λόγια και για το GT-TV. Μπορείτε να αγοράσετε διάφορα βίντεο, είτε με δράση από πρωταθλήματα αυτοκινήτων, είτε αφιερώματα σε φεστιβάλ κλπ, αλλά δυστυχώς οι επιλογές είναι περιορισμένες, προς το παρόν τουλάχιστον. Το GT-TV είναι θετική προσθήκη, αλλά περιμένω περισσότερα και καλύτερα βίντεο.
Έχω γράψει αρκετά για το “περιτύλιγμα”, όμως τι γίνεται με την ουσία, το gameplay δηλαδή; Πολύ απλά, η οδήγηση στο GT5 είναι απόλαυση. Ο χειρισμός των αυτοκινήτων είναι ρεαλιστικός, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας. Άλλωστε, ποτέ στη ζωή μας δεν θα οδηγήσουμε στην πραγματικότητα τα περισσότερα αμάξια του παιχνιδιού. Αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι ο χειρισμός προσφέρει δι α σκέ δα ση. Διαφορετικός για κάθε ένα, εξαρτάται από τα διάφορα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως η κατανομή κίνησης, η δύναμη, το βάρος και βέβαια από “περιφερειακούς” μεταβλητούς παράγοντες όπως τα λάστιχα. Τα Gran Turismo πάντα αρίστευαν σε αυτόν τον τομέα και το GT5 τα πηγαίνει εξίσου καλά. Δύο πράγματα που είναι άξια αναφοράς: Πρώτον, μη φοβηθείτε να οδηγήσετε χωρίς βοήθειες. Ναι, υπάρχουν και είναι πολλές (traction control, ABS, και άλλα), αλλά κάντε τη χάρη στον εαυτό σας και αγνοείστε τις. Βάλτε αν θέλετε απλά το ABS στο 1 και τα υπόλοιπα off, για να απολαύσετε στο έπακρο ότι έχει να σας προσφέρει το κάθε αμάξι. Επίσης, αν έχετε χώρο τσιμπήστε τιμονιέρα και δεν θα χάσετε.
Δεύτερον, είναι πραγματικά φοβερό το πόσο έχει καταφέρει η Polyphony αποδώσει ρεαλιστικά στο παιχνίδι τα διαφορετικά είδη οδήγησης. Έχοντας οδηγήσει αρκετές φορές καρτ, έπαθα πλάκα από το πόσο κοντινός στην πραγματικότητα είναι ο in-game χειρισμός των μικρών αυτών οχημάτων. Από το πόσο όμοιος είναι ο τρόπος που πρέπει να τα οδηγείς in-game με τον τρόπο που απαιτείται στην πραγματικότητα. Από την άλλη, δεν έχω οδηγήσει και βέβαια μάλλον δεν θα οδηγήσω ποτέ αμάξι NASCAR, αλλά εδώ μπορώ να σας πω κάτι άλλο: έχοντας παίξει πολλά NASCAR games στο παρελθόν, έπαθα πλάκα από το γεγονός ότι αυτό το υπο-είδος αγώνων στο Gran Turismo 5 είναι απείρως πιο διασκεδαστικό από ολόκληρους τίτλους! Γενικώς, οι αγώνες στις οβάλ πίστες, ακόμα και χωρίς αμάξια NASCAR, είναι... πάρτι. Παίξτε και θα με θυμηθείτε. Αν τελικά λατρέψετε το NASCAR λόγω του GT5, ακόμα καλύτερα! Μικρή εξαίρεση στα γραφόμενα αυτής της παραγράφου είναι το ράλι, το οποίο... μου έχει κάτσει στο λαιμό από την πρώτη του εμφάνιση στο Gran Turismo 2.
Το παιχνίδι περιέχει πάνω από 1000 οχήματα, περίπου 20% των οποίων είναι premium και 80% standard. Τα standard έχουν μεταφερθεί από το GT4 και γενικώς εμφανισιακά είναι χοντροκομμένα και άσχημα. Ακόμα και η ίδια η Polyphony τα έχει υποβαθμίσει, διαθέτοντάς τα για αγορά μόνο ως μεταχειρισμένα. Ευτυχώς, θα ασχοληθείτε λίγο με αυτά, και από τη μέση του career και μετά θα τα ξεχάσετε. Τουλάχιστον αυτό έκανα εγώ. Το ζουμί βέβαια είναι τα premium (υπερ)αμάξια, τα οποία είναι πανέμορφα και σχεδιασμένα με τρελή λεπτομέρεια τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Τα premium διαθέτουν εσωτερική κάμερα, η οποία με τη σειρά της συμβάλλει τα μέγιστα στη διασκέδαση που προσφέρει το GT5. Φοβερή αίσθηση ταχύτητας, δυνατότητα επιλογής ακόμα πιο “κοντινού” πλάνου αν δεν θέλετε να βλέπετε πολύ πράμα από το εσωτερικό του αυτοκινήτου, ρεαλιστικό animation των χεριών του οδηγού και... τράνταγμα. Ναι, τράνταγμα, όπως στην πραγματικότητα. Τσιμπήστε ένα αγωνιστικό αμάξι και φτάστε το στα όριά του, πχ στη Suzuka. Θα πάθετε πλάκα από την ένταση, και θα θυμηθείτε το εξίσου κορυφαίο σε αυτόν τον τομέα NFS Shift.
Υπάρχει ένα σύνολο συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του GT5 που κάνει τη διαφορά, τουλάχιστον σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Αναφέρομαι στο τρίπτυχο ζημιά-καιρικά φαινόμενα-εναλλαγή μέρας και νύχτας. Ξεκινώντας από το θέμα της ζημιάς, τα πράγματα είναι ολίγον μπερδεμένα. Τα premium και κυρίως τα αγωνιστικά αμάξια στραπατσάρονται σοβαρά και χάνουν πόρτες, αλλά μετά από αρκετή προσπάθεια. Τα υπόλοιπα στραπατσάρονται λιγότερο και με περισσότερη προσπάθεια. Όπως και να 'χει, οι συγκρούσεις σε καμμία περίπτωση δεν προκαλούν τη ζημιά που περιμένουμε να δούμε να παθαίνουν τα αμάξια, τουλάχιστον αρχικά. Επίσης, που στο διάολο είναι η μηχανική ζημιά, που επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά; Aπάντηση σε αυτό το ερώτημα ακόμα δεν έχω καταφέρει να δώσω... Όπως καταλαβαίνετε, εδώ υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση. Από την άλλη, επιτέλους βλέπουμε ζημιές σε Gran Turismo, κάτι που σίγουρα είναι ιδιαίτερα θετικό. Α ναι, πλέον μπορείτε και... να τουμπάρετε!
Όσο για τον καιρό, η συζήτηση γίνεται κυρίως για τη βροχή. Το βρεγμένο οδόστρωμα επηρεάζει σημαντικά την συμπεριφορά του αυτοκινήτου και αλλάζει τον χειρισμό, ενώ ταυτόχρονα η βροχή μειώνει την ορατότητά σας, τόσο με τις σταγόνες που σκάνε στο παρμπρίζ, όσο και με το “σπρέι” που εκτοξεύουν τα οχήματα μπροστά σας. Ακόμα μία νέα προσθήκη που θα σας αρέσει. Συνεχίζουμε με την εναλλαγή της μέρας με τη νύχτα σε ορισμένους αγώνες, η οποία είναι πολύ ωραία. Οι δε νυκτερινοί αγώνες είναι μαγευτικοί και αποτελούν ότι πιο όμορφο έχετε δει σε racer όσον αφορά αυτό το θέμα. Ο συνδυασμός των φωτισμών της πόλης με τα φώτα των αυτοκινήτων που σκίζουν το σκοτάδι, είναι το κάτι άλλο. Προσθέστε και βροχή, που κάνει την άσφαλτο να γυαλίζει, και θα τρελαθείτε. Κουκλί. Από εκεί και πέρα, αν είστε φαν του ράλι θα απολαύσετε ιδιαιτέρως το τρέξιμο στο χιόνι, όπως και στο χώμα φυσικά.
Επιστρέφω στο GT mode, για να σας μιλήσω και για το B-Spec. Ενώ λοιπόν στο A-Spec οδηγείτε εσείς, στο B-Spec γίνεστε... μάνατζερ ομάδας. Προσλαμβάνετε οδηγούς και τους βάζετε να τρέχουν σε αγώνες, κι έτσι αυτοί κερδίζουν πόντους εμπειρίας και βέβαια αν τα πάνε καλά σας αποφέρουν έσοδα. Η δομή είναι ίδια με του A-Spec, απλά αντί να οδηγείτε... δίνετε οδηγίες! Μπορείτε να διατάζετε τον οδηγό σας κατά την διάρκεια του αγώνα να αυξήσει τον ρυθμό, να τον μειώσει, να τον διατηρήσει κλπ, προκειμένου να φτάσει στη νίκη. Πρέπει να είστε μετρημένοι όμως, γιατί κάθε οδηγός έχει διαφορετικό χαρακτήρα και μπορεί να αγχωθεί υπερβολικά, ή ακόμα και να κουραστεί ψυχικά και σωματικά, με συνέπεια να τα κάνει θάλασσα. Όσο πιο έμπειρος γίνεται βέβαια ο κάθε οδηγός, τόσο καλύτερα τα πηγαίνει. Παίζουν πολλές μεταβλητές εδώ και σε συνδυασμό με την “τηλεοπτική” παρουσίαση των αγώνων, το B-Spec γίνεται ανέλπιστα εθιστικό, παρόλο που η αλληλεπίδρασή σας με το παιχνίδι είναι πιο περιορισμένη. Με λίγα λόγια, το GT5 καταφέρνει να σας κάνει να ασχολείστε με αυτό ακόμα κι όταν δεν παίζετε.
Ας δούμε τώρα και κάποια τεχνικά θέματα, ξεκινώντας από το ΑΙ. Η νοημοσύνη των αντιπάλων είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με το απογοητευτικό επίπεδο που βρισκόταν στα προηγούμενα GT. Αυτή τη φορά αντιδρούν καλύτερα στις περισσότερες καταστάσεις και το κυριότερο, θα τους δείτε να κάνουν “πραγματικά” λάθη και να μάχονται μεταξύ τους. Δεν είναι όλα ρόδινα όμως, και από τη στιγμή που ακόμα υπάρχουν αγώνες που μπορείτε να νικήσετε χρησιμοποιώντας τα άλλα αμάξια σαν... μπαριέρες και γενικώς παίζοντας όπως στα προηγούμενα, έχουμε πρόβλημα. Πάντως και εδώ η πρόοδος είναι εμφανής. Το ΑΙ στο B-Spec επίσης ικανοποιεί.
Το online αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη του παιχνιδιού. Έως και 16 παίκτες μπορούν να πάρουν μέρος σε κάθε αγώνα, και αν οι περισσότεροι τουλάχιστον ξέρουν να οδηγούν, θα το διασκεδάσετε. Στο κάθε lobby υπάρχει ειδοποίηση για οποιαδήποτε εξέλιξη συμβαίνει (πχ είσοδος ενός νέου παίκτη, αλλαγή κάποιου κανονισμού από τον host), δυνατότητα να δείτε τον αγώνα αν έχει ξεκινήσει, και δυνατότητα φωνητικής αλλά και γραπτής συνομιλίας. Ειδικά όσον αφορά το τελευταίο, μπορείτε να ορίσετε αυτοματοποιημένες φράσεις να εμφανίζονται σε συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως για παράδειγμα χαιρετισμό όταν μπαίνετε ή βγαίνετε από το lobby. Μπορείτε επίσης να στήσετε ανάλογο lobby αλλά μόνο για τους φίλους σας. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο από όλα όμως είναι η δυνατότητα να κάνετε βόλτες στην πίστα με το αμάξι σας μέχρι να ξεκινήσει ο αγώνας, προκειμένου να τη μάθετε, να τεστάρετε ρυθμίσεις, ή ακόμα και... να σπάσετε τα χρονόμετρα. Τέλος, μπορείτε και να δωρίσετε αμάξια σε φίλους.
Πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού γινόταν πολύς λόγος για τα γραφικά του. Αν και έχω περιγράψει συγκεκριμένα πράγματα σε προηγούμενες παραγράφους, ας κάνω μια περίληψη. Ξεκινώντας από τα αμάξια, τα premium είναι πολύ όμορφα, ενώ τα αγωνιστικά είναι απλά χάρμα οφθαλμών. Τα βλέπετε και αμέσως θέλετε να τα οδηγήσετε. Αντίθετα, τα standard οπτικά απογοητεύουν, άλλες φορές γιατί όντως είναι άσχημα και άλλες γιατί απλά δεν μπορούν να συγκριθούν με τα premium. Όσο για εσωτερικό των premium, το επίπεδο λεπτομέρειας είναι απόλυτα ικανοποιητικό. Τα εφέ σκόνης και καπνού είναι πλήρως ανανεωμένα σε σχέση με το παρελθόν και παίρνουν άριστα (αν και χαλάνε κάπως το περίγραμμα των αυτοκινήτων), όπως και οι σπίθες. Καλοί και οι φωτισμοί, αλλά οι σκιές μας τα χαλάνε. Frame rate όταν γίνεται χαμός, και screen tearing είναι δύο ακόμα αρνητικά, ευτυχώς περιορισμένα. Τα replays, όπως σε κάθε GT, είναι εξαιρετικά και χορταστικά, με τις κάμερες που δείχνουν τις κινήσεις ολόκληρου του οδηγού να δίνουν μία τηλεοπτική γεύση που θα σας αρέσει πολύ. Το head tracking με το PS Eye είναι ενδιαφέρουσα προσθήκη, αλλά μόνο στο Arcade mode τι να το κάνω;
Στις πίστες του παιχνιδιού περιλαμβάνονται πραγματικές όπως η Laguna Seca, πλασματικές αλλά βασισμένες σε πραγματικές τοποθεσίες όπως αυτή της Μαδρίτης και της Ρώμης, και φυσικά κάποιες εντελώς πλασματικές. Ο αριθμός και η ποικιλία τους ικανοποιούν σε γενικές γραμμές, με προσωπική μου προτίμηση το εκπληκτικό Cape Ring, που αποτελεί εφιάλτη τόσο για τον οδηγό όσο και για το αυτοκίνητο. Το θέμα με τις πίστες δεν είναι άλλο από την εμφάνισή τους, τα περιβάλλοντα δηλαδή. Πολύ απλά, κάποιες πίστες, όπως το Autumn Ring, είναι σοκαριστικά άσχημες και δεν έχουν θέση σε Gran Turismo. Μη φανταστείτε βέβαια ότι οι υπόλοιπες είναι αριστουργήματα. Απλά... βλέπονται ευχάριστα. Ευτυχώς, οι αστικές πίστες, με τα “κλειστά” τους περιβάλλοντα, δεν υποφέρουν από ανάλογη έλλειψη λεπτομέρειας.
Ο ηχητικός τομέας τα πάει καλά. Εξαιρετικοί οι ήχοι των αυτοκινήτων, καλό positional audio, ανανεωμένα τα εφέ όπως αυτά των συγκρούσεων, αν και ολίγον φτωχά. H μουσική εκπληρώνει σωστά τον συμπληρωματικό της ρόλο, με μπιτάκια που παίζουν κατά την διάρκεια των αγώνων, και χαλαρωτικά κομμάτια στα μενού, όπως αυτά που διαχρονικά ακούμε στα Gran Turismo.
Πλησιάζω τις 3.000 λέξεις και ακόμα δεν έχω γράψει για όλα τα χαρακτηριστικά του Gran Turismo 5... Όλα τα παραπάνω είναι λίγο πολύ βασικά στοιχεία. Υπάρχουν όμως και πολλά δευτερεύοντα, που για ορισμένους στέκονται ικανά να κάνουν τη διαφορά, ανάλογα με το γούστο του καθενός. Μπορείτε να πάρετε in-game φωτογραφίες από τους αγώνες που παίζετε, ή να βάλετε το αμάξι σας να “ποζάρει” σε πανέμορφες τοποθεσίες που έχει προσθέσει η Polyphony ακριβώς γι αυτό τον λόγο. Ύστερα δείτε τα πάντα στο άλμπουμ, ή παρακολουθήστε τα replays που έχετε αποθηκεύσει. Μπορείτε να προσθέσετε τα δικά σας μουσικά κομμάτια. Μπορείτε να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας σχετικά με τον χώρο του αυτοκινήτου, κάνοντας μια βόλτα από το μουσείο, όπου υπάρχουν πληροφορίες και εικόνες από την ιστορία κάθε εταιρίας. Μπορείτε να δείτε μια συνοπτική κάρτα με την συνολική πρόοδο που έχετε κάνει στο GT mode. Mπορείτε πριν αγοράσετε κάποιο αμάξι να το θαυμάσετε να τρέχει σε πίστα. Να δείτε ποιοι φίλοι σας παίζουν GT5 και ποιοι από αυτούς online. Μπορείτε... το θέμα είναι τι δεν μπορείτε!
Δεν θυμάμαι να έχω ξανακολλήσει έτσι με παιχνίδι, όπως κόλλησα με το Gran Turismo 5. Είναι εθιστικό, σε ρουφάει στον κόσμο του και δεν σε αφήνει, ακόμα κι αν νομίζεις ότι με το να σβήσεις το PS3 ξεμπέρδεψες προσωρινά. Μετά από λίγο θες να ξαναπαίξεις, γιατί απλά δεν μπορείς να αντισταθείς. Θες να ολοκληρώσεις πλήρως το A-Spec. Θες να κατακτήσεις τα πάντα με τους οδηγούς σου στο B-Spec. Θες να πάρεις χρυσό βραβείο σε κάθε τεστ διπλώματος. Θες να βγάλεις με χρυσό όλα τα φοβερά special events. Να δεις πως είναι να οδηγείς καρτ, να πιάσεις ασύλληπτες ταχύτητες στο οβάλ, ή να γίνεις... Stig στη θέση του Stig στην πίστα του Top Gear. Θες να τσιμπήσεις το αμάξι των ονείρων σου αλλά πρώτα πρέπει να αποκτήσεις χρήμα και εμπειρία. Θες να το αναβαθμίσεις όσο δε πάει και να του κάνεις τις τέλειες ρυθμίσεις. Θες να “driftάρεις” στο Arcade mode. Θες να πάρεις τρελές φωτογραφίες και να τις καμαρώνεις με τις ώρες. Θες να δημιουργήσεις τις δικές σου πίστες. Να επισκεφθείς το μουσείο και να μάθεις ενδιαφέροντα πράγματα. Θες να χαλαρώσεις στην πίστα με φίλους ή να δείξεις ότι είσαι το αφεντικό στο online multiplayer, επιδεικνύοντας την αμαξάρα που μόλις τσίμπησες με 500 χιλιάρικα.
Αλλά πάνω απ' όλα, θέλεις να ζήσεις και να ξαναζήσεις αυτή την απίθανη εμπειρία οδήγησης ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου, παίζοντας με την εσωτερική κάμερα, η οποία τραντάζεται ανελέητα από την τρελή ταχύτητα και την πίστα, παλεύοντας με το τιμόνι χωρίς βοήθειες στην προσπάθειά σου να δαμάσεις αυτό το ανήμερο θεριό που έχεις στα χέρια σου, τη στιγμή που 15 – όχι επτά και λαλακίες - 15 αντίπαλοι θέλουν να σε κάνουν να φας τη σκόνη τους. Ενώ πέρσι τέτοια εποχή, όταν έβαζα 10 στο Uncharted 2 προσπαθούσα να βρω αλλά δεν έβρισκα σοβαρά αρνητικά που να δικαιολογούν κάποιο χαμηλότερο βαθμό, στο Gran Turismo 5 μπορώ να βρω με ευκολία. Το GT5 δεν είναι το τέλειο racer, όπως ίσως πιστεύει η Polyphony ότι είναι. Παίρνει όμως 10 γι αυτά που πρεσβεύει, όπως η προσοχή στη λεπτομέρεια, το απίστευτο βάθος που του δίνει διπλάσια αξία από την τιμή του, και άλλα. Το Gran Turismo 5 είναι το καλύτερο racer της γενιάς που διανύουμε και αποτελεί λόγο αγοράς του PS3. Over and out.
+ Οδηγική απόλαυση, καταπληκτική αίσθηση της ταχύτητας στην εσωτερική κάμερα
+ Eθιστικό από την αρχή ως το τέλος
+ Τα premium αμάξια και κυρίως τα αγωνιστικά
+ Το NASCAR
+ Τα καρτ
+ Ένα από τα πιο πλήρη παιχνίδια όλων των εποχών
+ Όμορφα και εύχρηστα μενού
+ Το Β-Spec είναι πιο ενδιαφέρον από ότι δείχνει
+ Καιρός
+ Νυχτερινοί αγώνες
+ Διασκεδαστικό online
+ Εξαιρετικός ήχος, όμορφα οπτικά εφέ
+ Εντυπωσιακά replays
+ Επίσημες συνεργασίες - Sebastian Loeb, Jeff Gordon, Τop Gear, Red Bull κλπ
+ Καλό το head tracking...- …αλλά τι να το κάνω στο Arcade mode;
- Κάποιες πίστες είναι σοκαριστικά άσχημες
- Τα standard αμάξια αργά ή γρήγορα καταντούν... σαβούρα
- Μπράβο για την προσθήκη ζημιάς (επιτέλους), αλλά θέλει δουλειά
- Υπάρχουν ακόμα αγώνες που μπορείτε να νικήσετε παίζοντας συγκρουόμενα
- Έλλειψη ενημέρωσης για τα αμάξια-βραβεία στο GT mode
- Το online multi θα μπορούσε να προσφέρει κάποιου είδους ανταμοιβήΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 10
Πλατφόρμα: PS3
Έκδοση: Sony
Ανάπτυξη: Polyphony Digital
Διάθεση: Sony Hellas
Είδος: Racing
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: www.gran-turismo.com
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 24/11/2010
PEGI: 3