Η σειρά Ghost Recon ακολούθησε μια περίεργη πορεία στην τωρινή γενιά συστημάτων. Εκτοξεύθηκε στην αρχή με την έλευση των PS360, αλλά λίγο μετά πέρασε στο περιθώριο, μένοντας στη σκιά του νέου ανταγωνισμού. Πέντε χρόνια μετά, το Ghost Recon: Future Soldier αποδεικνύει ότι… ο παλιός είναι αλλιώς. Όπως γράφω και στο beta preview, έχω τις καλύτερες αναμνήσεις από τα Ghost Recon Advanced Warfighter, το multiplayer των οποίων λάτρεψα (ειδικά του GRAW2). Ομολογώ πως ανησυχούσα ότι η Ubisoft θα “το ‘χε χάσει” μετά από τόσα χρόνια και με το τοπίο στην αγορά αρκετά διαφορετικό. Ευτυχώς αυτό δεν ισχύει, καθώς το Ghost Recon: Future Soldier προσφέρει μια εμπειρία tactical shooting αντάξια των προσδοκιών μας και του ονόματος που κουβαλάει.
Ας βγάλουμε από τη μέση το σενάριο, το οποίο δεν αποτελεί κάτι το ιδιαίτερο (ούτε περιμέναμε να αποτελεί βέβαια). Όταν την τελευταία στιγμή αποτρέπεται η είσοδος ενός φορτίου θανάσιμων όπλων στις ΗΠΑ, η ειδική ομάδα (υπερ)στρατιωτών Ghosts αναλαμβάνει να ανακαλύψει από πού προήλθε και να διαλύσει ολόκληρο το δίκτυο διακίνησης. Σύντομα όμως ανακαλύπτουν ότι η απειλή είναι πολύ μεγαλύτερη από ότι φαντάζονταν και μπορεί να αλλάξει τις διεθνείς ισορροπίες για πάντα. Η ιστορία σε καμμία περίπτωση δεν ξεφεύγει από τα συνηθισμένα και είναι γεμάτη με κλισέ στοιχεία, όπως πυρηνικά, πραξικόπημα στη Ρωσία κλπ, που έχουμε δει εκατοντάδες χιλιάδες φορές σε πολεμικά παιχνίδια. Από την άλλη, τουλάχιστον είναι αρκετά πιο ενδιαφέρουσα και προσωπική από των προηγούμενων Ghost Recon. Σε γενικές γραμμές, “τρώγεται”.
Στο Future Soldier αναλαμβάνετε το ρόλο ενός εκ των Ghosts και μαζί με τα άλλα τρία μέλη της ομάδας σας, ταξιδεύετε σε διάφορες περιοχές του πλανήτη, εκτελώντας αποστολές που εμπεριέχουν διάσωση αιχμαλώτων, σαμποτάζ, κατάληψη στοιχείων, βοήθεια συμμάχων και βέβαια εξολόθρευση στόχων. Δύο είναι τα μεγάλα πλεονεκτήματά σας έναντι των εχθρών: ο υπερεξελιγμένος εξοπλισμός και η ομαδική δουλειά. Όπως στα GRAW, έτσι και εδώ η τεχνολογία σας δίνει το πάνω χέρι στις μάχες. Πέρα από τα γνωστά όπλα και τα εξαρτήματά τους, στη διάθεσή σας έχετε τρελά gadgets, όπως στολή που αν περπατάτε αργά γίνεται σχεδόν αόρατη, UAV που πετάει αλλά έχει και… ρόδες για χρήση στο έδαφος, “μαγνητική” όραση που σας επιτρέπει να εντοπίζετε εχθρούς ακόμα μέσα από τοίχους, σένσορες που αποκαλύπτουν τους γύρω εχθρούς, χειροβομβίδες EMP, ειδικό HUD με διάφορες πληροφορίες, και άλλα. Ομολογουμένως όλα αυτά ακούγονται εντυπωσιακά, αλλά από μόνα τους δεν αρκούν για να γίνει η δουλειά.
Εδώ εισέρχεται ο ανθρώπινος παράγοντας. Το πολυτιμότερο όπλο σας στο παιχνίδι είναι οι ικανότατοι σύντροφοί σας. Αντί για τις κλασικές (ψιλοάχρηστες) εντολές τύπου “πηγαίνετε εκεί”, “μαζευτείτε”, “καλύψτε με” κλπ, στο Future Soldier τους λέτε απλά ποιους να πυροβολήσουν και πότε. Έτσι, αν μπροστά σας έχετε αρκετούς εχθρούς, οι οποίοι όμως δεν σας έχουν ανακαλύψει, μπορείτε να τους ξεκάνετε άμεσα και εύκολα με τον εξής τρόπο: αναθέτετε σε κάθε έναν από τους συντρόφους σας ένα στόχο και όταν είστε έτοιμοι τους δίνετε την εντολή να πυροβολήσουν. Έτσι, μπορείτε να ξεφορτώνεστε μέχρι τέσσερις (τρεις οι άλλοι κι έναν εσείς οι ίδιοι) ανυποψίαστους εχθρούς ταυτόχρονα, γλιτώνοντας χρόνο, πυρομαχικά αλλά και περισσότερο κίνδυνο. Το στοιχείο της απόκρυψης και του αιφνιδιασμού είναι κυρίαρχο στο παιχνίδι, και μερικές αποστολές έχουν ως όρο να μην ανακαλυφθείτε καθόλου. Από την άλλη, στις κανονικές συμπλοκές, μπορείτε να διατάζετε τους δικούς σας να επικεντρώσουν τα πυρά σε συγκεκριμένους εχθρούς που θεωρείτε σημαντικότερους.
Στα παραπάνω προσθέστε και τους “συμβατικούς” μηχανισμούς gameplay που συναντάμε σε τέτοιου είδους τίτλους, όπως η κάλυψη, τα πυρά καταστολής και η δυνατότητα να θεραπεύετε τους ετοιμαθάνατους συντρόφους σας (ή να δίνετε εντολή σε κάποιον δικό σας να το κάνει). Η ΑΙ των Ghosts είναι εξαιρετική, σε τέτοιο βαθμό που θα τους έχετε απόλυτη εμπιστοσύνη για οτιδήποτε θέλετε να επιχειρήσετε στις μάχες. Δυστυχώς δεν ισχύει το ίδιο και για τους εχθρούς, οι οποίοι κάνουν μεν τα βασικά, αλλά πολλοί από αυτούς έχουν μία αυτοκτονική τάση να τρέχουν καταπάνω σας, όντας έτσι εύκολοι στόχοι. Μιλώντας για μάχες, αξίζει να σημειωθεί ότι σε ορισμένες περιπτώσεις κατά τη διαρκεια του campaign, καλείστε να σώσετε διάφορα σημαντικά άτομα. Εδώ το παιχνίδι μετατρέπεται σε ιδιόμορφο on-rails shooter, καθώς ο χαρακτήρας σας κινείται ανεξάρτητα προστατεύοντας τον VIP, και παράλληλα με την προκαθορισμένη κίνηση εσείς απλά πυροβολάτε τους εχθρούς. Φυσικά, δεν λείπουν και οι σκηνές όπου ελέγχετε το πολυβόλο ελικοπτέρου και θερίζετε εχθρικό πεζικό και οχήματα. Σε γενικές γραμμές, πρόκειται για ένα ενδιαφέρον campaign, με ικανοποητική ποικιλία περιβαλλόντων και συνθηκών, και πρωτίστως πολύ καλύτερο από των GRAW.
To campaign μπορείτε να το απολαύσετε και με έως άλλους τρεις φίλους σας σε τετραπλό co-op. Αυτό είναι και το μεγάλο πρόβλημα: πρέπει να είναι φίλοι σας. Βλέπετε, το co-op δεν έχει matchmaking, που σημαίνει ότι αν δεν έχετε γνωστά σας άτομα εύκαιρα, είτε στο σπίτι, είτε online, μένετε με την όρεξη. Πρέπει κάποια στιγμή να καταλάβουν επιτέλους οι developers ότι το matchmaking δεν είναι απλά καλοδεχούμενο, αλλά απαραίτητο, αφού οι περισσότεροι παίκτες δεν κάθονται να κανονίζουν με ολόκληρη την παρέα τους να αγοράζουν ομαδικώς τα παιχνίδια για να παίζουν μαζί. Το να θεωρείται αυτό δεδομένο είναι γελοίο. Επιπλέον, η εγκληματική (γιατί περί “εγκλήματος” πρόκειται) απουσία του matchmaking συναντάται και στο Guerrilla mode, στο οποίο μαζί με έως άλλα τρία άτομα αντιμετωπίζετε κύματα εχθρών αυξανόμενης δυσκολίας. Κατάφεραν να αχρηστεύσουν το co-op, δηλαδή το μισό multiplayer.
To άλλο μισό είναι βέβαια το κλασικό competitive, όπου δύο ομάδες των έξι τίθενται αντιμέτωπες σε τέσσερα διαφορετικά modes και 10 χάρτες. Το κάθε mode, με τον ένα τρόπο ή τον άλλο εμπεριέχει άμυνα/επίθεση και κατάληψη στόχων. Έχετε υπόψη ότι δεν υπάρχει Team Deathmatch, γεγονός που επίσης καταδεικνύει την tactical φύση του παιχνιδιού. Επιλέγετε από τρεις classes (rifleman, engineer, scout), η κάθε μία από τις οποίες έχει ξεχωριστές δυνατότητες και εξοπλισμό, και ρίχνεστε στη μάχη. Καλά τα kills, αλλά το ζουμί στο multiplayer του Ghost Recon: Future Soldier είναι η εκπλήρωση των διάφορων objectives. Αν παίζετε σωστά, υπομονετικά, στρατηγικά, ομαδικά, θα τα πάτε καλά, σημειώνοντας γρήγορη και ουσιαστική πρόοδο, με συνέπεια να ξεκλειδώνετε νέα όπλα και high-tech gadgets. Να σημειώσω απλά ότι σε τέτοιου είδους παιχνίδια πρέπει απαραιτήτως να υπάρχουν ποινές (όπως στο Gears οf War 3) για όσους βγαίνουν πριν τελειώσει το ματς, αφήνοντας την ομάδα τους ξεκρέμαστη με λιγότερους παίκτες. Δυστυχώς αυτό συμβαίνει συχνά εδώ. Kατά τ’ άλλα, το multiplayer είναι όπως αναμενόταν: ποιοτικό και ικανό να σας κρατήσει απασχολημένους για καιρό.
Οπτικά το Ghost Recon: Future Soldier αφήνει ανάμικτες εντυπώσεις. Τα μοντέλα των Ghosts είναι πολύ προσεγμένα, αλλά των υπόλοιπων χαρακτήρων μετριότατα. Αντίστοιχα, κάποια περιβάλλοντα μοιάζουν προχειροφτιαχμένα, ενώ άλλα εντυπωσιάζουν. Την κατάσταση σώζουν τα εξαιρετικά εφέ (εκρήξεις, φωτιές, καιρικά φαινόμενα) που συγκαταλέγονται στα καλύτερα που έχουμε δει σε console game. Ανάλογης ποιότητας είναι και τα ηχητικά εφέ, με πρώτα και καλύτερα αυτά των όπλων. Από τον τομέα του ήχου ξεχωρίζουν επίσης οι πλούσιοι και ρεαλιστικοί διάλογοι των Ghosts και η αναλυτική ενημέρωση που σας δίνουν για τους εχθρούς που εντοπίζουν. Είπαμε, οι σύντροφοί σας είναι τσακάλια.
Αν και δεν είναι θριαμβευτική, η επιστροφή του Ghost Recon κρίνεται επιτυχημένη. Είναι πραγματικά κρίμα που το Ghost Recon: Future Soldier δεν έχει online matchmaking στο co-op, γιατί κατά τ’ άλλα αποτελεί ένα από τα πιο αξιόλογα tactical shooters που κυκλοφορούν αυτή τη στιγμή. Αν ψάχνεστε, τσιμπήστε.
+ Κορυφαίο tactical gameplay σε single-player και multiplayer
+ Aναμενόμενα ποιοτικό multiplayer στο οποίο θα “επενδύσετε” πολλές ώρες
+ Τρελός εξοπλισμός και gadgets
+ Ενδιαφέρον campaign με ποικιλία περιβαλλόντων
+ Παραμετροποίηση όπλων, όπου χρησιμεύει και το Kinect
+ Όμορφα εφέ
+ Πλούσιοι και ρεαλιστικοί διάλογοι μεταξύ των Ghosts– Τυπική ιστορία
– “Αχρήστευση” του co-op λόγω απουσίας matchmaking
– Ψιλοαπογοητευτικά γραφικά για Ghost Recon
– Κάποιοι εχθροί έχουν αυτοκτονικές τάσεις
– Αν θέλετε πρόκληση, πρέπει να παίξετε στον υψηλότερο βαθμό δυσκολίας
– Κάποιες φορές ομιλίες και στόματα έχουν… διαφορά φάσηςΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0
Πλατφόρμα: Xbox 360 (review), PS3, PC
Έκδοση: Ubisoft
Ανάπτυξη: Ubisoft
Διάθεση: CD Media
Είδος: Tactical TPS
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://ghost-recon.ubi.com
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 25/5/2012 (Χbox 360, PS3), 29/6/2012 (PC)
PEGI: 18