alt text

Η Sucker Punch έδωσε το παρών στο ξεκίνημα του PS4 με το Infamous: Second Son και τώρα επιστρέφει στο τέλος του PS4 με το Ghost of Tsushima, την τελευταία μεγάλη αποκλειστικότητα της κονσόλας. Το GoT αποτελεί συνειδητή επιλογή και πρώτης τάξης ευκαιρία για την SP να αφήσει στην άκρη τα superhero games τύπου Infamous και να κολυμπήσει σε πιο βαθιά και αχαρτογράφητα νερά. Η απόφαση του στούντιο να εντρυφήσει στην ιαπωνική θεματολογία (και κατ’ επέκταση ιστορία) θεωρητικά ίσως και να έκρυβε κινδύνους. Εν τέλει, η SP κατορθώνει με έναν τρόπο σχεδόν μαγικό να συνθέσει ένα παιχνίδι-έπος.

Ο κεντρικός άξονας του σεναρίου βασίζεται σε πραγματικά ιστορικά γεγονότα που βέβαια για τις ανάγκες του παιχνιδιού τυγχάνουν μερικής παραποίησης. Προτού ξεκινήσω με τα του σεναρίου, κρίνω σκόπιμο να κάνω μια μικρή ιστορική αναδρομή. Το 1274 ξεκινά η πρώτη φάση της μογγολικής εισβολής στην Ιαπωνία. Οι αρμάδες του Κουμπλαϊ Χαν κρίνουν επιβεβλημένη την κατάληψη της Τσούσιμα, ενός νησιού που χωρίζει την ιαπωνική ενδοχώρα από τις βόρειες ακτές της Κορέας. Οι Μογγόλοι εκτιμούν οτι η γεωγραφική θέση της Τσούσιμα συνιστά στρατηγικό προπύργιο προκειμένου να εκκινήσουν την αιματοβαμμένη εκστρατεία τους. Σύμφωνα με ιστορικές πηγές, ο κυβερνήτης της Τσούσιμα μαζί με 80 σαμουράι στήνουν την τελευταία γραμμή άμυνας στις ακτές του νησιού. Ωστόσο, οι υπεράριθμοι Μογγόλοι κατατροπώνουν την ολιγομελή αντίσταση, κατακτούν εύκολα το νησί και ακολούθως εισέρχονται στην ενδοχώρα. Για τους Ιάπωνες, η θυσία των 80 σαμουράι θεωρείται ηρωϊκή.

Το παιχνίδι από την πλευρά του σας μεταφέρει από την αρχή στην περιβόητη μάχη εναντίον των Μογγόλων στις ακτές της Τσούσιμα. Ο πρωταγωνιστής Jin Sakai και ο άρχοντας Shimura (θείος του Jin γαρ) ηγούνται της υπεράσπισης του νησιού. Η έκβαση της μάχης αποδεικνύεται καταστροφική για τους Ιάπωνες, καθώς ο Jin τραυματίζεται θανάσιμα, ο άρχοντας Shimura πιάνεται αιχμάλωτος από τον αιμοσταγή Khotun Khan (αρχικακός, φανταστικό πρόσωπο), ενώ οι εναπομείνταντες σαμουράι κατακρεουργούνται. Εκεί που φάνταζαν όλα χαμένα, ο Jin σώζεται την τελευταία στιγμή από μια μυστηριώδη γυναίκα, την Yuna. Αφού ανακτά τις δυνάμεις του, ο Jin συμμαχεί με διάφορους χαρακτήρες όπως ο σαμουράι-τοξότης Ishikawa, o σιδηρουργός Taka, η δυναμική αρχόντισσα Masako, ο μοναχός-πολεμιστής Norio, ο ξεκαρδιστικός έμπορος Kenji και άλλοι. Απώτερος στόχος του η διάσωση του άρχοντα Shimura, ο οποίος είναι ο μόνος που μπορεί να οργανώσει εκ νέου τις στρατιωτικές δυνάμεις του νησιού και να αναπτερώσει το ηθικό των ντόπιων.

Η ειδυλλιακή Τσούσιμα.

Ο μεγαλύτερος προβληματισμός του Jin έγκειται στην πάλη που καλείται να δώσει με τους εσωτερικούς δαίμονές του. Όντας ο μοναδικός διάδοχος της δοξασμένης φατρίας Sakai, ο Jin χρειάζεται να αμαυρώσει εσκεμμένα τον κώδικα τιμής που τον διέπει και να μεταμορφωθεί σε μια σκιερή περσόνα, σε ένα περιφερόμενο στοιχειό αν θέλετε, το οποίο οι Μογγόλοι μαθαίνουν να τρέμουν. Η φήμη του Jin εξαπλώνεται ραγδαία κι έτσι ο ήρωας γίνεται γνωστός ως Το Φάντασμα της Τσούσιμα (Ghost of Tsushima). Οι πράξεις του Ghost δεν συμβαδίζουν με τα ευγενή ιδανικά των σαμουράι. Δεν δείχνει οίκτο απέναντι στον εισβολέα, επιτίθεται από τις σκιές και χτυπάει ακαριαία χωρίς ίχνος τιμής. Στο πρόσωπό του, οι κάτοικοι της Τσούσιμα βρίσκουν έναν μοναχικό εκδικητή, έναν εμβληματικό προστάτη που μάχεται για την λύση του μογγολικού ζυγού. Εκεί, σε αυτό ακριβώς το σημείο, δυο διαφορετικοί κόσμοι συγκρούονται. Ποιος θα επικρατήσει; O ευγενής άρχοντας Jin Sakai ή ο αδίστακτος Ghost; Η ιστορία, μολονότι απλοϊκή, παρουσιάζεται εξαιρετικά καλογραμμένη και συνάμα πολυδιάστατη. Οι βασικοί σεναριακοί πυλώνες βασίζονται στην ιαπωνική φιλοσοφία και κουλτούρα. Έννοιες όπως η τιμή, η πειθαρχία, η ηθική, η αφοσίωση, ο σεβασμός και ο πατριωτισμός, αναπαράγονται διαρκώς στο παιχνίδι, προωθώντας έτσι το μεγαλείο του ανθρωπίνου πνεύματος.

Περνώντας σε πιο χειροπιαστά ζητήματα, ο κόσμος/χάρτης της Τσούσιμα σίγουρα αποτελεί μια τεράστια νίκη για τη SP και έρχεται να προστεθεί στα εκπληκτικά πράγματα που έχουμε δει στα open-world παιχνίδια αυτής της γενιάς. Είναι ένα ψηφιακό έργο τέχνης στο οποίο η πυκνότητα της φύσης, οι έντονοι χρωματισμοί, τα καιρικά φαινόμενα και ειδικά ο αέρας κλέβουν κυριολεκτικά την παράσταση. Κρατήστε το τελευταίο στο μυαλό σας, θα επανέλθω αργότερα. Ο κόσμος απαρτίζεται από αχανείς δασικές εκτάσεις όπου τα φύλλα των δέντρων εναλλάσσουν με σαγηνευτικό τρόπο τα χρώματα του πράσινου, κίτρινου και κόκκινου. Στα απέραντα και καταπράσινα λιβάδια ανθίζουν τουλίπες, χρυσάνθεμα και νυχτολούλουδα, ενώ οι απότομες βουνοκορφές και τα θεόρατα παραθαλλάσια βράχια με τις ατελείωτες παραλίες τονίζουν εμφατικά την άγρια ομορφιά της Τσούσιμα. Μικρές λίμνες, γραφικά ποτάμια, ρυάκια ακόμα και καταρράκτες προσδίδουν επιπρόσθετη ομορφιά. Στο βόρειο τμήμα του νησιού το χιόνι εκτείνεται σε όλες τις επιφάνειες, θυμίζοντας ένα γιγαντιαίο λευκό πέπλο που απαλά καλύπτει τα πάντα.

Καλπάζοντας προς τον κίνδυνο.

Κάθε λογής χωριουδάκια, πόλεις, βουδιστικοί ναοί, οχυρά και κάστρα διατηρούν στο ακέραιο την φημισμένη ιαπωνική αρχιτεκτονική και περιμένουν να τα επισκεφθείτε. Η μετακίνηση γίνεται κυρίως με τη χρήση αλόγου αλλά και με την βοήθεια σταθμών fast travel που ξεκλειδώνετε. Η κινησιολογία του αλόγου είναι φανταστική. Μιλάμε ίσως για το καλύτερο animation αλόγου που έχουμε δει παιχνίδι μαζί με αυτά των Red Dead Redemption 2 και Shadow of the Colossus. Σημαντικό ρόλο στην μετακίνηση παίζει ο άνεμος αλλά και τα ζώα. Χαϊδεύοντας απαλά προς τα επάνω το touchpad του Dualshock, παρατηρείτε τη φορά του ανέμου που σας κατευθύνει σε κοντινό σημείο ενδιαφέροντος. Οι αλεπούδες και τα χρυσά πουλιά επίσης ενεργούν με τον ίδιο τρόπο. Μαγευτικό!

Στα του gameplay, το GoT είναι action/adventure τρίτου προσώπου, το οποίο επενδύει σε συγκεκριμένους μηχανισμούς όπως σύστημα μάχης, stealth, εξερεύνηση, platforming και RPG. Υπάρχουν βασικές και δευτερεύουσες αποστολές, παράπλευρες δραστηριότητες, collectibles, forts/camps προς “καθαρισμό” κτλ. Η βασική νέμεσις είναι αναμφίβολα ο μογγολικός στρατός. Οι Μογγόλοι στρατιώτες χωρίζονται σε πεζικάριους ξιφομάχους, κονταριοφόρους, στρατηγούς με ασπίδες, βρούτους με ξιφολόγχες και πελώρια σφυριά, οπλίτες που κρατούν κανόνια πυρίτιδας, τοξότες. Πέραν των Μογγόλων, στο παιχνίδι συναντάτε και τους αδίστακτους ronin, πρώην σαμουράι που επέλεξαν την οδό της παρανομίας και πλέον λειτουργούν σαν μισθοφόροι. Φυσικά, το ζωικό βασίλειο έχει και αυτό εχθρική παρουσία αλλά λιγότερο αξιομνημόνευτη (αγριογούρουνα, αρκούδες). Σε επίπεδο πρόκλησης, νωρίς στο παιχνίδι καλείστε να διαλέξετε ανάμεσα σε τρία επίπεδα δυσκολίας (easy, normal, hard), ενώ ως προς την διάρκεια το main story αγγίζει τις 15 ώρες. Πάραυτα, αν αποφασίσετε να επενδύσετε επιπλέον ώρες στο έξτρα περιεχόμενο τότε κάλλιστα πολλαπλασιάζετε το χρόνο ενασχόλησής σας. Προσωπικά, έριξα πάνω απο 60 ώρες στο παιχνίδι, παίζοντας στο hard, κάτι που προτείνω να κάνετε κι εσείς.

Hunt them down!

Το σύστημα μάχης του GoT μπορεί να φαντάζει hack and slash, αλλά δεν υιοθετεί τέτοια στοιχεία ούτε στο ελάχιστο. Μην νομίζετε ότι κραδαίνοντας ένα katana εφορμάτε και σφάζετε αδιακρίτως. Μπορεί προς το τέλος, όταν είστε πλήρως εξοπλισμένος να διαχειριστείτε με μεγαλύτερη ευκολία και συνέπεια δυσχερείς καταστάσεις, αλλά κατά ένα μεγάλο ποσοστό οι μάχες απαιτούν ιδιαίτερη προσοχή. Ένας λάθος υπολογισμός από μεριάς σας πάνω σε επικείμενο pull-άρισμα αρκεί για να τραβήξει την προσοχή πολλαπλών εχθρών και ξαφνικά να βρεθείτε να πολεμάτε με καμιά δεκαριά. Τότε θα την ακούσετε. Το σύστημα μάχης δοκιμάζει τα αντανακλαστικά και το σωστό timing. Δεν μιλάμε για κατάσταση τύπου Ninja Gaiden ή Devil May Cry, αλλά ούτε φυσικά Nioh ή Sekiro. Όλες οι μονομαχίες είναι στημένες πάνω στο λεγόμενο clean cut. Η ξιφομαχία για τους σαμουράι άλλωστε ήταν μια ιερή τρόπον τεινά αναμέτρηση όπου τις περισσότερες φορές ο νικητής εξουδετέρωνε τον αντίπαλό του με ένα-δύο ακαριαία και θανάσιμα χτυπήματα.

Από νωρίς στο παιχνίδι, μαθαίνετε ότι πρέπει να ζυγίζετε καλά τις επιθέσεις σας. Κάτι σημαντικό που ενισχύει τα γραφόμενά μου επί του θέματος είναι η απουσία του κλασικού lock-on. Επί του πρακτέου λοιπόν, ο Jin κεντράρει αυτόματα πάνω στον εκάστοτε εχθρό οπότε η προσοχή του αυτομάτως δίνεται εκεί. Με το τετράγωνο επιτίθεστε γοργά, ενώ με το τρίγωνο οι επιθέσεις σας είναι πιο ισχυρές, κάτι που ενδείκνυται όταν θέλετε να σπάσετε την άμυνα του εχθρού. Με το L1 αποκρούετε τις εχθρικές επιθέσεις και δη τις αιφνίδιες, μετατρέποντας αυτομάτως το μειονέκτημα (άμυνα) σε πλεονέκτημα (counter attack). Αντίθετα, το παλμαρέ επιθέσεων των εχθρών αντικατοπτρίζεται οπτικά από μια κόκκινη και μπλε λάμψη. Όταν παρατηρήσετε το όπλο του εχθρού να βγάζει μια στιγμιαία κόκκινη λάμψη, αυτό σηματοδοτεί επίθεση που δεν μπορείτε να αποκρούσετε παρά μόνο να αποφύγετε με dodge. Η μπλε λάμψη στο όπλο εχθρού έχει διττή σημασία: επικείμενο ισχυρότατο αλλά αποκρούσιμο χτύπημα. Σε αυτό το σημείο πρέπει να πατήσετε L1 με τέλειο συγχρονισμό για να επιτύχετε το parry και εν συνεχεία το clean cut που μπορεί να εξουδετερώσει μονομιάς τον εκάστοτε αντίπαλο.

Αν πρέπει να συγκρίνω στις μάχες το GoT με κάποιο γνωστό παιχνίδι, σίγουρα θα υποστήριζα ότι οι ομοιότητες με τα παλιά Assassin's Creed είναι δεδομένες, με έναν μεγάλο αστερίσκο παρά δίπλα. Στο GoT δεν οδηγείστε σε ασταμάτητα chain attacks. Οι ξιφομαχίες δεν είναι noob friendly όπως στα παλιά AC. Ο δείκτης δυσκολίας και πρόκλησης είναι εμφανώς υψηλότερος εδώ. Δεν υπάρχει περίπτωση να περικυκλωθείτε από πολλαπλούς εχθρούς και να σας επιτίθενται ένας-ένας κι εσείς με το πάτημα ενός κουμπιού να τους αποδεκατίσετε. Ξεχάστε τα αυτά!

Το σκοτάδι είναι σύμμαχός σας.

Αυτό για το οποίο αξίζουν πολλά συγχαρητήρια στους δημιουργούς είναι το συνολικό στήσιμο των χορογραφιών μάχης. Σε όλη την διάρκειά του, το παιχνίδι επιτυγχάνει άριστα να μεταδώσει την αύρα ενός πραγματικού σαμουράι. Νιώθετε το βάρος των κινήσεων, το τράνταγμα του katana. Δεν αισθάνεστε ποτέ άτρωτος καθώς τρία-τέσσερα χτυπήματα αρκούν για να σας αποτελειώσουν. Από την άλλη, όλες οι μονομαχίες φαντάζουν άριστα σχεδιασμένες και εκτελεσμένες με τα ατελείωτα showdowns να δίνουν και να παίρνουν. Επίσης, πρέπει να ομολογήσω ότι το παιχνίδι δεν λυπάται το αίμα ή τους διαμελισμούς (εντάξει, όχι στον υπερβολικό βαθμό του Sekiro όπου το αίμα θύμιζε ποτιστήρι). Η βίαη αναπαράσταση των μαχών αποτυπώνεται ρεαλιστικά με το αίμα να μένει πάνω στο σώμα και στο πρόσωπο του ήρωα αλλά και των εχθρών. Κάθε αναμέτρηση είναι μαθηματικά βέβαιο ότι οδηγεί σε λουτρό αίματος.

Καθοριστικός παράγοντας των ξιφομαχιών αποδεικνύεται o μετρητής resolve που απεικονίζεται πάνω από την μπάρα ενέργειας του Jin. Αρχικά, κάθε φορά που ένα σφαιρίδιο resolve γεμίσει, με το κάτω πάτημα του d-pad heal-άρετε τον Jin. Aν για παράδειγμα έχετε έξι σφαιρίδια resolve μπορείτε να heal-άρετε έξι φορές τον Jin. Το ερώτημα είναι πώς κερδίζετε resolve; Ο πιο εύκολος τρόπος είναι το standoff. Καθώς προσεγγίζετε μια εχθρική ομάδα ή περίπολο, εμφανίζεται η ένδειξη standoff στην κάτω πλευρά της οθόνης, προκαλώντας ουσιαστικά σε μονομαχία τους αντιπάλους σας. Τότε ο Jin εισέρχεται duel mode, κρατώντας το χέρι του στη λαβή του katana που βρίσκεται στην θήκη του. Ο πρώτος εχθρός σας πλησιάζει και εσείς περίμενετε την κίνησή του με πατημένο το τρίγωνο. Όταν σας επιτεθεί αφήνετε απότομα το τρίγωνο και τον εκτελείτε με ένα slow motion χτύπημα. Ακολουθεί, ο δεύτερος, ο τρίτος κοκ, τους οποίους αποτελειώνετε με την ίδια μέθοδο.

Από το κάθε επιτυχημένο kill αποκομίζετε γενναία ανανέωση των σφαιριδίων resolve. Προσέξτε πάντοτε τον πρώτο εχθρό. Μην βιαστείτε να αφήσετε το τρίγωνο επειδή τον βλέπετε να προσποιείται οτι θα σας επιτεθεί. Τότε ακυρώνεται το standoff, τους πολεμάτε κανονικά και το σημαντικότερο δεν κερδίζετε resolve. Όταν λήξει με επιτυχία η slow motion αναμέτρηση, όσοι εχθροί επιζήσουν είτε σας επιτίθενται μέχρι να τους σκοτώσετε ή το βάζουν στα πόδια από τον τρομάρα που πήραν. Τέλος, resolve ανακτάτε και κατά την διάρκεια των ξιφομαχιών. Κάθε επιτυχημένο χτύπημα, kill, parry ή break defence (σπάσιμο εχθρικής άμυνας), σας ανανεώνει μερικώς resolve. Αργότερα στο παιχνίδι αποκτάτε μέσω των mythic tales (περισσότερα παρακάτω) διάφορες τεχνικές σαμουράι όπως το heavenly strike και το dance of wrath των οποίων η χρήση καταναλώνει δύο-τρία σφαιρίδια resolve.

Επικείμενη αιματοχυσία.

Ακρογωνιαίοι λίθοι του συστήματος μάχης είναι τα stance (R2+O, R2+X κτλ.), θέσεις μάχης που παίρνετε ανάλογα με το είδος εχθρού που αντιμετωπίζετε. Όταν βρίσκεστε αντιμέτωπος με ομάδα ξιφομάχων πρέπει να έχετε επιλεγμένο τη stone stance. Όταν απέναντι σας στέκεται αντίπαλος με ασπίδα, επιλέγετε το water stance. Εχθρός που κραδαίνει δόρυ ή κοντάρι χρειάζεται το wind stance. Οι γνωστοί σε όλους brutes (βρούτοι) αντιμετωπίζονται μονάχα με το moon stance. Τελευταίο ξεκλειδώνεται το ghost stance που ενεργοποιείται με τα L3+R3 ύστερα από ένα μεγάλο kill streak. Μόλις πατήσετε τους δύο μοχλούς, ο Jin μπαίνει σε fury mode πετσοκόβοντας κάθε είδος εχθρού που βρίσκεται γύρω του για περιορισμένο χρονικό διάστημα. Φυσικά, ο Jin δεν διαθέτει εξαρχής όλα τα stance ενεργά. Ξεκινάτε μόνο με το stone stance. Για να αποκτήσετε τα υπόλοιπα πρέπει να εντοπίζετε και να δολοφονείτε τους διάσπαρτους Μογγόλους στρατηγούς που συνήθως κατοικοεδρεύουν σε κάποιο γειτονικό στρατόπεδο ή οχυρό. Φαινομενικά, η παραπάνω ακολουθία με τα stance μπορεί να φαντάζει βατή. Δεν είναι όμως. Στην αρχή, μέχρι να συνηθίσετε τη φιλοσοφία του συστήματος μάχης, θα χάσετε αρκετές φορές.

Άπειρες είναι οι στιγμές όπου πρέπει να τα βάλετε με εχθρούς όλων των ειδών ταυτόχρονα. Η αλλαγή από stance σε stance πρέπει να γίνεται γρήγορα. Πχ αν νωρίτερα σκοτώσετε έναν ξιφομάχο έχοντας ορθά επιλέξει το stone stance και αμέσως μετά προσπαθήσετε να επιτεθείτε σε βρούτο, θα φάτε τα μούτρα σας αν δεν αλλάξετε έγκαιρα σε moon stance. Όπως καταλαβαίνετε, χρειάζεται γρήγορη αντίληψη απο μεριάς σας. Η λογική με τα stance θυμίζει ξεκάθαρα Nioh, μόνο που στην περίπτωση του παιχνιδιού της Team Ninja τα stance σχετίζονταν περισσότερο με την ταχύτητα και το damage σας.

Ένα ακόμα ενδιαφέρον στοιχείο του συστήματος μάχης είναι τα λεγόμενα duels, δηλαδή τα boss fights. Η κατάσταση δεν μεταβάλλεται σημαντικά συγκριτικά με όσα έχω ήδη περιγράψει, με την μόνη διαφορά ότι το κάθε boss διαθέτει ξεχωριστές κινήσεις και επιθέσεις. Κατά την διάρκεια ενός duel παρατηρείτε μια άσπρη γραμμή πάνω από την μπάρα ενέργεια του boss η οποία συμβολίζει την άμυνά του που πρέπει να σπάσετε για να κάνετε damage. Τα boss fights δεν είναι πολλά στον αριθμό αλλά παρουσιάζουν πρόκληση. Μικρή συμβουλή: μην ξεκινήσετε boss fight δίχως να έχετε resolve διαθέσιμο. Θα δυσκολευτείτε επειδή δεν θα μπορείτε να heal-άρετε τον Jin. Σε αυτή την περίπτωση, πρέπει να επιτύχετε τον απόλυτα εύστοχο συνδυασμό επιθέσεων και parry ώστε να ανακτήσετε resolve, κάτι που δεν είναι εύκολο σε boss fight. Υπήρξαν κάνα δύο περιπτώσεις όπου έφτασα σε boss χωρίς resolve και μου κόστισε ακριβά.

There can only be one.

Κάτι για το οποίο θα λατρέψετε το GoT είναι η απλότητα με την οποία αποτυπώνονται οι gameplay μηχανισμοί του. Στην περίπτωση του stealth δεν συναντάτε πράγματα που δεν έχετε ξαναδεί αλλά διαπιστώνετε ότι λειτουργικά όλα κυλούν ομαλά. Ο stealth πυρήνας του παιχνιδιού θυμίζει έντονα τα AC από το Brotherhood μέχρι το Black Flag. Δεν αναφέρομαι στην ευκολία ή στην πρόκληση που παρουσίαζαν, αλλά στη stealth φιλοσοφία τους. Οι βασικοί μηχανισμοί stealth περιλαμβάνουν stealth takedowns, σκύψιμο για να κινείστε αθόρυβα, focused hearing το οποίο tag-άρει απομακρυσμένους εχθρούς, το κρύψιμο σε χόρτα, μικρά περάσματα για να διεισδύετε ανενόχλητος σε εχθρική περιοχή αλλά και καθετότητα αν επιθυμείτε να κινείστε σε ταράτσες, ανιχνεύοντας απο ψηλά. Το θετικό της υπόθεσης είναι ο τρόπος με τον οποίο αντιδρούν οι εχθροί. Αν ανακαλύψουν πτώμα ξεκινούν να σας ψάχνουν, καλούν ενισχύσεις, ενώ υπάρχουν φορές όπου κυνηγόσκυλα, ακόμα και αετοί των Μογγόλων καιροφυλακτούν, δυσκολεύοντας την κατάσταση για εσάς. Ομολογώ ότι η ΑΙ των εχθρών λειτουργεί ικανοποιητικά, αν και θα ήθελα περισσότερη φαντασία σε σημεία. Συμπαθητική, δίχως να εντυπωσιάζει.

Όταν αποφασίσετε να εισχωρήσετε σε κάποιο μογγολικό στρατόπεδο ή οχυρό, στην αριστερή πλευρά της οθόνης εμφανίζονται οι στόχοι σας. Τις περισσότερες φορές το παιχνίδι σας ζητά να καταστρέψετε τα αποθέματα πυρίτιδας των Μογγόλων, να ελευθερώσετε κρατούμενους, να δολοφονήσετε έναν Μογγόλο στρατηγό κτλ. Συνήθως σας δίνονται και επιπρόσθετες bonus αποστολές του στιλ να σκοτώσετε πέντε εχθρούς χωρίς να χρησιμοποιήσετε το focused hearing ή να κάνετε τρία aerial assassinations στη σειρά κτλ. Ολοκληρώνοντας όλα τα παραπάνω διώχνετε τους Μογγόλους από την περιοχή, επιτρέποντας έτσι στους ντόπιους να δημιουργήσουν έναν οικισμό στον οποίο αποκτάτε πρόσβαση σε fast travel σταθμούς, αναβαθμίσεις όπλων/πανοπλιών και αγοραπωλησίες. Παράλληλα, ο θρύλος σας ολοένα και μεγαλώνει (legend grows) με τους κατοίκους της Τσούσιμα να σας επιβραβεύουν, αφήνοντας για εσάς προμήθειες, υλικά crafting και ρουχισμό στον βωμό της εκάστοτε πόλης.

To παιχνίδι στηρίζεται επίσης σε απλούς RPG μηχανισμούς. Δεν υπερβάλλει, δεν το παρακάνει και κυρίως κλείνει το μάτι σε όσους δεν αρέσκονται σε καθαρόαιμα RPG τύπου Witcher 3. Το leveling system δεν απαιτεί συγκομιδή xp αλλά την αύξηση της δημοτικότητάς σας, κάτι που αποτυπώνεται με την ονομασία legend. Κάθε επιτυχυμένη πράξη σας επιβραβεύει με ένα skill point, βοηθώντας σας έτσι να εξαπλώσετε τον “θρύλο” σας και να εξελιχθείτε στον μασκοφορεμένο Ghost. Τα skill trees εστιάζουν στους τομείς των deflection (άμυνα, parry), dodge (αποφυγή επιθέσεων), stance, ghost weapons και evolving tactics. Το οπλοστάσιο του Ghost (πέρα από το katana και το μαχαίρι tanto για τα stealth takedowns) περιλαμβάνει δύο τόξα (halfbow, longbow) για κοντινές και μακρινές βολές, φλεγόμενα και εκρηκτικά βέλη, blowpipe από το οποίο εκσφενδονίζετε αθόρυβα δηλητηριώδη βελάκια, βόμβες καπνού, sticky bombs, βόμβες πυρίτιδας, kunai (μαχαίρια που πετάτε) κτλ. Επιπροσθέτως, οι αναβαθμίσεις επικεντρώνονται και στις combat/stealth ιδιότητές σας. Για παράδειγμα, αυξάνετε την εμβέλεια του focused hearing, ξεκλειδώνετε το chain και shoji assassination (δολοφονία πίσω απο συρόμενη πόρτα), το standoff streak και άλλα πολλά.

Samurai showdown.

Ο ρουχισμός του Jin χωρίζεται τμηματικά σε τέσσερα μέρη: κεφάλι και μάσκα (επιλογές καθαρά κοσμητικού χαρακτήρα), φυλαχτά και στολή. Συγκεκριμένα, οι στολές και τα όπλα διαθέτουν ενιαία χαρακτηριστικά τα οποία αναβαθμίζονται κάθε φορά που προσκομίζετε υλικά crafting (πχ σίδερο, ατσάλι, ξύλα μπαμπού, ύφασμα) στον ανάλογο τεχνίτη (swordsmith, armorer, bowyer). Πχ μια πανοπλία σαμουράι επενδύει ποσοστιαία σε damage και defence ενώ μια πιο ελαφριά ένδυση αυξάνει τους δείκτες του stealth ή της εξερεύνησης. Τα φυλαχτά προσθέτουν επιπλέον χαρακτηριστικά και αυτά με τη σειρά τους (health, damage, stagger damage, reduction damage, resolve κτλ).

Ο κατάλογος των αποστολών περιέχει το ταξίδι-λύτρωση του Jin που είναι η βασική ιστορία και τα tales of Tsushima και mythic tales που είναι δευτερεύουσες αποστολές και λαμβάνετε από χαρακτήρες του παιχνιδιού ή απλούς quest givers. Η δομή των tales of Tsushima είναι συγκεκριμένη: Διεξάγετε έρευνες για εξαφάνιση ατόμων, διελευκάνετε εγκλήματα, απονέμετε δικαιοσύνη, προστατεύετε τους αδυνάτους, ελευθερώνετε ομήρους κτλ. Τις περισσότερες φορές ψάχνετε για τυχόν σημάδια, ίχνη, πατημασιές που σας οδηγούν σε πειστήρια ή συμπεράσματα προκειμένου να ρίξετε άπλετο φως στην υπόθεση. Τα tales of Tsushima παρουσιάζουν ποσοτικά μια εκτενή βάση ενασχόλησης αλλά αρκετές φορές επαναλαμβάνονται ως προς το περιεχόμενο και την δομή τους. Οι αποστολές με τους βασικούς χαρακτήρες του παιχνιδιού όμως λειτουργούν με την λογική των chain missions και εμπλουτίζουν σημαντικά το ενδιαφέρον και το περιεχόμενο του GoT.

Τα mythic tales είναι ξεχωριστή περίπτωση από άποψη αποστολών και θα τα παρομοίαζα με τα cauldrons του Horizon Zero Dawn. Κατά μία έννοια, οι συγκεκριμένες αποστολές προσδίδουν μια ξεχωριστή εμπειρία καθώς θεματολογικά στηρίζονται σε αστικούς μύθους της Τσούσιμα, μπολιασμένες με δεισιδαιμονίες και λοιπά ιαπωνικά μυθολογικά χαρακτηριστικά. Ολοκληρώνοντας τα mythic tales αποκομίζετε ιδιαίτερες πανοπλίες και επιθετικές τεχνικές που εμπλουτίζουν τη φαρέτρα του Jin. Θα ήθελα να γράψω περισσότερα για τα mythic tales αλλά εσκεμμένα δεν το κάνω. Ίσως η περιγραφή τα αδικεί αλλά προτιμώ να ανακαλύψετε τη φανταστική πλοκή τους μόνοι σας.

Σκαρφαλώνοντας ένα Shinto shrine.

Οι εναπομείνουσες παράπλευρες δραστηριότητες ποικίλουν σε σημαντικό βαθμό. Μπορεί να εμπεριέχουν map cleaning χαρακτηριστικά, τα οποία προσωπικά δεν με ενοχλούν σε open-world παιχνίδια καθώς παραδοσιακά αρέσκομαι να εξερευνώ κάθε σπιθαμή του χάρτη. Για αρχή, το νησί διαθέτει κάμποσα οχυρά και στρατόπεδα για να καθαρίσετε, όχι βέβαια στον ποσοτικό βαθμό των τελευταίων AC. Τα shinto shrines αποτελούν περιβαλλοντικούς γρίφους με platforming στους οποίους σκαρφαλώνετε και κάνετε χρήση του γάντζου αναρρίχησης του Jin, ακολουθώντας μια δύσβατη διαδρομή με τελικό προορισμό το προσκύνημα σε ένα απρόσιτο μαυσωλείο, επιβραβεύοντάς σας με ένα καινούριο φυλαχτό. Παρεπιπτόνως να σημειώσω ότι το platforming είναι ιδιαιτέρως απλοϊκό. Δεν πρόκειται για κάτι σπουδαίο αλλά τουλάχιστον λειτουργεί απροβλημάτιστα. Όταν πλησιάζετε σε fox den, μια αλεπού σας περιμένει για να σας οδηγήσει σε ένα γειτονικό βωμό όπου υποβάλλετε τα σέβη σας, αποκομίζοντας αρχικά μια νέα θέση (slot) φυλαχτού. Οι θέσεις των φυλαχτών φτάνουν μέχρι έξι. Μετέπειτα, τα fox dens δωρίζουν και αυτά με την σειρά τους φυλαχτά. Tα haiku είναι σημεία στα οποία ο Jin σταματά για διαλογισμό και εμπνεόμενος από την πνευματικότητα των φυσικών τοπίων συνθέτει μικρά ποιήματα.

Διάσπαρτες στον κόσμο βρίσκετε μικρές ιαματικές πηγές όπου ο Jin χαλαρώνει σκεπτόμενος την πορεία της ζωής του, συγκεντρώνει τα συναισθήματά του και τα γεγονότα που τον στιγμάτισαν. Σαν επιβράβευση, σε κάθε πηγή αυξάνεται μέρος της μπάρας ενέργειάς σας. Υπάροχυν επίσης διάσπαρτοι στόχοι από μπαμπού που κόβετε με το katana μέσω QTE ενδείξεων, αυξάνοντας έτσι τον μετρητή resolve σας. Τριγυρνώτας με το άλογο στις παραθαλάσσιες πλαγιές του νησιού, ανακαλύπτετε εγκαταλελειμμένους φάρους τους οποίους πρέπει να ανάψετε. Τέλος, στις στήλες της τιμής (pillars of honor) αλλάζετε την εξωτερική εμφάνιση του katana και του tanto σας. Γενικότερα, το συνολικό περιεχόμενο του παιχνιδιού είναι τόσο-όσο θα έλεγα. Εκτενές, πλούσιο, ελαφρώς επαναλαμβανόμενο αλλά σίγουρα περισσότερο ευφάνταστο συγκριτικά με των Horizon Zero Dawn, Spider-Man, Days Gone.

Σε επίπεδο γραφικών και τεχνικού τομέα, το GoT κάνει θραύση! Ξεκάθαρα μέσα στα πέντε-έξι πιο όμορφα παιχνίδια της γενιάς. Εκπληκτικά μοντέλα και animation και επίσης εντυπωσιακή απόδοση του περιβάλλοντος και των καιρικών φαινομένων. Η ροή και τα animation του ανέμου δίνουν μια φρέσκια πνοή στη βλάστηση του νησιού. Καθώς καλπάζετε με το άλογο σε ένα λιβάδι, παρατηρείτε τα καταπράσινα χορτάρια να χορεύουν αρμονικά όπως προστάζει η φορά του αέρα. Όπως περιπλανιέστε σε ένα πελώριο δάσος, επί της οθόνης βλέπετε παντού πεσμένα φύλλα δέντρων να σηκώνονται και να αιωρούνται οργανικά στον χώρο. Ο καιρός και οι φωτισμοί αναμφίβολα τονίζουν την ατμόσφαιρα και το εικαστικό. Μια ηλιόλουστη ημέρα που αναζωογονεί την καθαρότητα και την διαύγεια του περιβάλλοντος, γυρνάει σε βροχερή καταιγίδα υπό των ήχων των εκκωφαντικών κεραυνών. Καθώς περιπλανιέστε σε βαλτοτόπια, τα πληθωρικά εφέ της ομίχλης απλώνονται απειλητικά γύρω σας. Επίσης, υπάρχει μηχανισμός όπου παίζοντας με το φλάουτό σας αλλάζει κυκλικά ο καιρός. Απίστευτο! Για τους λάτρεις των τροποποιήσεων, μπορείτε να επίλεξετε ασπρόμαυρο οπτικό φίλτρο σαν τις ταινίες του θρυλικού Akira Kurosawa. Μέσω του photo mode τραβάτε και επεξεργάζεστε in-game φωτογραφίες, με τους λοιπούς φωτισμούς και τα animation του αέρα να συνεισφέρουν σημαντικά στις καλλιτεχνικές σας ανησυχίες. Τέλος, αν παίζετε στο PS4 Pro στις ρυθμίσεις γραφικών μπορείτε να επιλέξετε υψηλότερη ανάλυση ή καλύτερο framerate το οποίο προσωπικά προτίμησα.

Kurosawa mode.

Στον τομέα του ήχου, το GoT πραγματικά κεντάει! Πέραν τoυ εξαιρετικού voice acting, αποτυπώνονται με μοναδικό τρόπο όλοι οι φυσικοί ηχοχρωματισμοί του παιχνιδιού. Από το φύσημα του αέρα, το θρόισμα των φύλλων και το κελάϊδισμα των πουλιών, μέχρι την διασταύρωση των σπαθιών πάνω στην μάχη και τον εκρηκτικό καλπασμό του αλόγου. Ειδική μνεία πρέπει να γίνει στο ανεπανάληπτο soundtrack που επιμελήθηκαν ο Ilan Eshkeri (Ninja Assassin, Hannibal Rising, 47 Ronin) και ο μεγάλος Shigeru Umebayashi (House of the Flying Daggers, Fearless, Curse of the Golden Flower). Το ομώνυμο δε μουσικό θέμα του παιχνιδιού (Τhe Way of the Ghost) στο οποίο ακούγεται η αγγελική φωνή της Clare Uchima έχει καρφωθεί εδώ και πολλές βδομάδες στα playlist μου. Εντός του παιχνιδιού, οι ήχοι των βιολιών και του φλάουτου μιλάνε απευθείας στην καρδιά, τιθασσεύοντας τα συναισθήματα, ενώ ο πομπώδης ρυθμός που επιβάλλουν τα τύμπανα πολέμου ορίζουν την ένταση της στιγμής. Κάπου εδώ, αξίζει να δώσουμε τα εύσημα για άλλη μια φορά στη Sony Hellas για τον εξαιρετικό ελληνικό υποτιτλισμό.

Η αυλαία των αποκλειστικοτήτων του PS4 που έγραψαν ιστορία σε αυτή την γενιά πέφτει με ένα ακόμα αριστούργημα. To Ghost of Tsushima είναι ένα εκπληκτικό action-adventure, με σαγηνευτικό κόσμο, εκπληκτική ελεύθερη εξερεύνηση με τον άνεμο σαν οδηγό, πλούσιο περιεχόμενο, πληθωρικό σύστημα μάχης, κορυφαίο τεχνικό τομέα και πολλές ώρες διασκέδασης. Αν είστε κάτοχος PS4, επιβάλλεται να το έχετε στη συλλογή σας. Fear the Ghost!

  • Κόσμος με ζωντάνια και φρεσκάδα, υπόδειγμα εξερεύνησης και world building
  • H ιστορία παρουσιάζεται απλή αλλά εξαιρετικά καλογραμμένη
  • Η διπλή ζωή του Jin Sakai τονώνει την έννοια του αντί-ήρωα
  • Μαεστρική απεικόνιση του λεγόμενου way of the samurai
  • Η χρήση του ανέμου και των ζώων ως μέσα προσανατολισμού
  • Το σύστημα μάχης συνδυάζει πρόκληση και απλότητά
  • RPG παραμετροποιήσεις που δεν μπουχτίζουν τον παίκτη
  • Περιεχόμενο που καλύπτει όλα τα γούστα
  • Τα mythic tales
  • Πανέμορφα γραφικά
  • Ικανοποιητική διάρκεια
  • Μουσικοηχητική πανδαισία
  • Η δομή ορισμένων αποστολών επαναλαμβάνεται
  • To σύστημα stealth, αν και λειτουργεί συμπαθητικά, δεν έχει το απαιτούμενο βάθος
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4 (Pro)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Sucker Punch
ΕΚΔΟΣΗ:Sony
ΔΙΑΘΕΣΗ:Sony Hellas