Frostpunk: The Last Autumn review
Το 2018, η 11 bit studios μας έδωσε το πρωτότυπο Frostpunk, ένα resource management strategy που μας εξέπληξε ευχάριστα με την ξεχωριστή steampunk ατμόσφαιρά του. Αρκετά καταθλιπτικό, ίσως σαν συνέχεια του This War of Mine, του προηγούμενου παιχνιδιού του στούντιο, κατάφερε να σταθεί σαν ένα από τα καλύτερα strategy/management games. Σχεδόν δύο χρόνια μετά, επιστρέφουμε στον κόσμο του Frostpunk με το The Last Autumn expansion του.
Το The Last Autumn είναι ουσιαστικά το prequel του παιχνιδιού. Βρίσκεστε επικεφαλής μίας ομάδας μηχανικών και εργατών πριν “Το Μεγάλο Ψύχος” λόγω ηφαιστειακών εκρήξεων χτυπήσει την υφήλιο. Επιφορτισμένος με την κατασκευή του generator που είχατε χρησιμοποιήσει στο βασικό παιχνίδι, καλείστε να ανταπεξέλθετε σε μια σειρά δοκιμασιών.
Το The Last Autumn αφενός διατηρεί τους μηχανισμούς resource management του Frostpunk, αφετέρου επικεντρώνεται σε διαφορετικούς τομείς, προσθέτοντας παράλληλα νέες καταστάσεις. Στο βασικό παιχνίδι, ήσασταν αφοσιωμένος στην ανθρώπινη επιβίωση κάτω από εξαιρετικά αντίξοες συνθήκες. Οι συνθήκες σε πρώτη φάση στο Last Autumn είναι διαχειρίσημες καθώς τα ακραία καιρικά φαινόμενα δεν έχουν ακόμα εκδηλωθεί. Παράλληλα, είστε επιφορτισμένος με το χτίσιμο του Generator, της “καρδιάς” της αποικίας σας. Καλείστε να ισορροπήσετε και να φτιάξετε νέα κτίρια, resources, διαφορετικό tech tree, καθώς και κυμαινόμενο ανθρώπινο δυναμικό στην πορεία του σεναρίου. Είναι απαραίτητο λοιπόν να μετατοπίσετε το “κέντρο βάρους” σας από τις καθημερινές ανάγκες. Οι προμήθειες όπως το φαγητό και η αναβάθμιση σπιτιών περνάνε σε δεύτερο ρόλο και αντικαθίστανται από την δημιουργία συνθηκών και resources για το χτίσιμο του Generator σας που είναι και ο κύριος στόχος για το συγκεκριμένο σενάριο. Σε καμία περίπτωση όμως αυτή η αλλαγή δεν σημαίνει ότι ο συντελεστής δυσκολίας μειώνεται. Ανεξέλεγκτοι παράγοντες όπως η παρουσία πτηνών στα θεμέλια του Generator μειώνουν δραστικά την αποτελεσματικότητα του ανθρώπινου δυναμικού. Οι απότομες διακυμάνσεις -σχεδόν πάντα προς το χειρότερο- στις συνθήκες που διαδραματίζονται στην οθόνη σας αφήνουν μια... άσχημη γεύση. Υπάρχουν στιγμές οπού αποτυγχάνετε σε ένα objective και χάνετε ένα deadline γιατί... έτσι. Αν βρίσκετε... “ευχαρίστηση” σε απότομες αλλαγές δεδομένων και δυσκολίας θα γοητευτείτε.
Τα νέα κτίρια του DLC έχουν να κάνουν με το χτίσιμο του Generator και την επικοινωνία με τα... “κεντρικά” στην Μεγάλη Βρετανία μέσω λιμανιών. Από εκεί μπορείτε να πάρετε επιπλέον ανθρώπινο δυναμικό, resources και τα πολύ βασικά steam cores για την επίτευξη των στόχων σας. Επίσης, η προσθήκη αλιευτικού λιμανιού σας λύνει πραγματικά τα χέρια προσωρινά στην προμήθεια φαγητού, καθώς είναι ένας πόρος που αποτελούσε σχεδόν μόνιμο “πονοκέφαλο” στο βασικό παιχνίδι. Υποστηρικτικά κτίρια που βελτιώνουν τις συνθήκες εργασίας στην αποικία σας είναι σχεδόν απαραίτητα για την ασφάλεια των εργατών, αν και μειώνουν την αποτελεσματικότητα. Κάτι που ξενίζει είναι η προσθήκη active buffs μέσα από τα κτίρια ή/και τις αποφάσεις που παίρνετε. Αφενός αυξάνουν την αποτελεσματικότητα και “ανεβάζουν” την απόδοση των αποίκων, αφετέρου είναι ακόμα ένα στοιχείο που πρέπει να διαχειριστείτε ανά τακτά χρονικά διαστήματα.
Αξίζει να αναφερθούμε στα καινούρια Books of Laws. Λειτουργικά η ιδέα παραμένει η ίδια, όπου εφαρμόζετε νομοθετήματα που θεωρείτε ότι εξυπηρετούν το σκοπό σας αλλά μερικές φορές αντίθετα με την ευημερία των αποίκων σας. Στο The Last Autumn λοιπόν, το πρώτο “βιβλίο” έχει να κάνει με τις συνθήκες εργασίας, ενώ το δεύτερο με την καθημερινότητα της αποικίας. Μερικές “παρεμβάσεις” δρουν ευεργετικά και αυξάνουν την αποτελεσματικότητα των αποίκων, ενώ άλλα είναι “απαραίτητα” για την αποτελεσματικότητα αλλά έχουν αρνητικό αντίκτυπο στον πληθυσμό. Επίσης το νέο “εργαλείο” στο interface του παιχνιδιού έχει να κάνει με τις λειτουργίες στατιστικών στοιχείων. Pie charts και γραφήματα αποτελεσματικότητας σας βοηθούν να βάλετε σε μια σειρά το... οργανωμένο χάος που επικρατεί από ένα σημείο και μετά. Μέσα από το συγκεκριμένο υπο-μενού, είναι δυνατόν να παρακολουθήσετε την απόδοση ολόκληρης της αποικίας σας αλλά και επιμέρους κτιρίων. Πρώτες ύλες και κατασκευές τμημάτων του Generator -το βασικό στοιχείο της ιστορίας- παρουσιάζονται με συνοπτικό και συνάμα περιεκτικό τρόπο με σκοπό να κάνουν τη ζωή σας λίγο πιο εύκολη.
Η steampunk αισθητική παραμένει κυρίαρχη, με καλοσχεδιασμένα γραφικά τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και στα κτίρια και τα μηχανήματα που είναι διάσπαρτα στο χάρτη. Όσον αφορά την ατμόσφαιρα, διατηρείται στο ίδιο καταθλιπτικό επίπεδο. Αν σας αρέσει η καταθλιπτική ατμόσφαιρα και οι μικρές “ψηφιακές κρίσεις πανικού”, θα ενθουσιαστείτε. Βέβαια κατά την διάρκεια του παιχνιδιού γίνονται προσπάθειες για να “ελαφρύνει” λίγο το κλίμα. Για παράδειγμα, μπορείτε να κατασκευάσετε ένα κτίριο που “δεν συνάδει με τα χρηστά ήθη” ή υπάρχουν μικροεπεισόδια μεταξύ του προσωπικού. Αυτές οι στιγμές όμως είναι εκτός του χαρακτήρα του παιχνιδιού και τόσο εξόφθαλμα εμβόλιμες που δεν επιτυγχάνουν το σκοπό τους. Τεχνικά, το DLC είναι αισθητά βελτιωμένο στον τομέα των γραφικών. Οι ξαφνικές πτώσεις του frame rate που χαρακτήριζαν το βασικό παιχνίδι λάμπουν δια της απουσίας τους και το περιβάλλον παρουσιάζεται πιο “εκλεπτυσμένο”. Το default zoom level της κάμερας δίνει μια πιο μακρινή εικόνα, αλλά τα επιμέρους κτίρια, το έδαφος και οι μεμονωμένοι άνθρωποι είναι αρκετά ευδιάκριτα. Όσον αφορά τον ήχο, η γνωστή ατμοσφαιρική μουσική είναι παρούσα και ενισχύει την αίσθηση απόγνωσης.
Το The Last Autumn είναι ένα αρκετά αξιόλογο expansion που προσφέρει νέες προκλήσεις και διαφορετικά σενάρια στους παίκτες του Frostpunk. Παρά την υποκειμενικά αυξημένη δυσκολία και το εμβόλιμο χιούμορ του, αξίζει την προσοχή σας.
- Νέοι μηχανισμοί
- Χτίζει πάνω στην επιτυχημένη συνταγή του βασικού παιχνιδιού
- Τεχνικές βελτιώσεις
- Ωραία steampunk αισθητική
- Εργαλεία διαχείρησης
- Τεχνητά αυξημένη δυσκολία
- Εμβόλιμο χιούμορ
- Καταθλιπτικό
- Σχεδόν μη διαχειρήσιμο micromanagement
ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ: | PC |
ΑΝΑΠΤΥΞΗ: | 11 bit Studios |
ΕΚΔΟΣΗ: | 11 bit Studios |