From Dust Review

, Τρίτη 2 Αύγουστος 2011 0  

Ας το παραδεχτούμε. Οι περισσότεροι (αν όχι όλοι) θα θέλαμε να ήμασταν θεοί. Γι αυτό παιχνίδια όπως το Black and White έγιναν επιτυχία, ενώ κάθε φορά που ένας developer υπόσχεται να μας δώσει έναν κόσμο να παίξουμε, πάντα η ιδέα μας προκαλεί ενδιαφέρον. Κάτι παρόμοιο συμβαίνει και με το From Dust, ένα downloadable παιχνίδι που μας επιτρέπει να το παίζουμε θεοί.

Το σενάριο είναι απλό: μια ομάδα ιθαγενών που θυμίζει τις διάφορες φυλές της Αφρικής, ξυπνάει μια θεότητα με το όνομα The Breath, για να τους βοηθήσει να φτιάξουν χωριά και να βρουν τα ίχνη των πολύ πιο εξελιγμένων προγόνων τους. Η βασική σας ικανότητα είναι να απορροφάτε σε μια τεράστια σφαίρα διάφορα υλικά και να τα εναποθέτετε αλλού, έτσι ώστε να προωθείτε το χτίσιμο νέων χωριών και την συνέχιση της ιστορίας. Για την ακρίβεια, μπορείτε να απορροφάτε χώμα, νερό και λάβα και να τα βάζετε εκεί που θεωρείτε καλύτερο για την προστασία των ανθρώπων και να τους βοηθάτε όταν ταξιδεύουν από το ένα σημείο του χάρτη στο άλλο.

Οι άνθρωποι του παιχνιδιού χτίζουν μόνο γύρω απο συγκεκριμένα τοτέμ, πράγμα που σημαίνει ότι πρέπει να βοηθάτε να προσπελάσουν τα τοτέμ και αμέσως μετά να τα προσέχετε απο την μανία της φύσης. Μια μανία που έχει είτε μορφή νερού, είτε μορφή πυρκαγιάς, αφού μόλις οι άνθρωποι κατασκηνώσουν κάπου, αρχίζει να αναπτύσσεται δάσος που παίρνει φωτιά απο συγκεκριμένα δέντρα/πυρσούς και μπορεί να ψήσει την φυλή σας καλύτερα και από το τηγάνι της Βέφας.

Αυτή η γιγάντια μπάλα... είστε εσείς.

Το παιχνίδι διαθέτει διάφορες δυνάμεις. Αν θα 'πρεπε να τις χωρίσω, θα τις χώριζα σε παθητικές και ενεργητικές. Οι ενεργητικές δυνάμεις γίνονται κτήμα του παίκτη μόλις χτίσει χωριό σε κάποια τοτέμ. Αυτές οι δυνάμεις έχουν να κάνουν με το σβήσιμο των πυρκαγιών ή με την μετατροπή του νερού σε ζελέ, κάνοντάς το εύκολο στο να δημιουργήσετε μονοπάτια, και η ενεργοποίηση τους είναι στην κρίση σας. Οι παθητικές δυνάμεις αποκτώνται από μικρότερες πέτρες και είναι αυτόματες, αφού ο Σαμάνος του χωριού τις αποκρυπτογραφήσει. Για παράδειγμα η δύναμη που προστατεύει το χωριό απο το νερό, προφυλάσσει απο τσουνάμι και άλλες απρόβλεπτες υδάτινες καταστροφές.

Τα στοιχεία έχουν το καθένα διαφορετική συμπεριφορά. Το νερό σιγοτρώει το χώμα, ενώ κυλάει φυσικότατα σε πλαγιές. Η λάβα κρυώνει και γίνεται πέτρα μόλις πέφτει νερό πάνω της, ενώ το χώμα φυτρώνει μόλις εναποτεθεί κοντά σε οικισμό. Μαζί με αυτά είναι τα προαναφερθέντα δέντρα της φωτιάς, τα δέντρα του νερού, που προκαλούν μια μικρή πλημμύρα μόλις νιώσουν φωτιά κοντά τους, και τα δέντρα-βόμβες που είναι ικανά να σπάσουν πέτρες με τις εκρήξεις τους. Αυτά τα δέντρα είτε γίνονται εργαλεία στα χέρια σας, είτε προκαλούν ανυπολόγιστη καταστροφή, και από την στιγμή που το παιχνίδι σας δίνει την δυνατότητα να τα μεταφυτέψετε στους χάρτες, θα πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί.

Ολα αυτά ακούγονται καλά, αλλά δεν λείπουν τα προβλήματα. Το From Dust υποφέρει απο μερικά προβλήματα που προκύπτουν αφενός απο τον σχεδιασμό του, και αφετέρου απο την κάμερα και λανθασμένες επιλογές. Πρώτα απ' όλα ο έλεγχος των στοιχείων είναι ελλειπής. Δεν θα μπορέσετε να κάνετε μια γραμμή γης εύκολα, ενώ πολλές φορές θα εναποθέσετε τα υλικά σας σε λάθος σημείο λόγω της κάμερας. Οι άνθρωποι δεν ασχολούνται σχεδόν καθόλου μαζί σας. Πάνε μόνο από το ένα τοτέμ στο άλλο και σας πρήζουν όταν δεν μπορούν να προχωρήσουν ή όταν γίνεται κάποια καταστροφή. Μάλιστα, όταν τους καλείτε να πάνε απο το ένα τοτέμ στο άλλο, διαλέγουν πάντα τον πιο ηλίθιο δρόμο, σταματάνε χωρίς λόγο και σας φωνάζουν, ενώ άσχετα από το αν έχετε σχεδιάσει προσεκτικά ένα μονοπάτι, θα επιλέξουν άλλο. Το χειρότερο είναι ότι σταματάνε χωρίς λόγο και ζητάνε την βοήθειά σας. Πράγμα αρκετά εκνευριστικό όταν ο χρόνος σας πιέζει.

Καλή η βόλτα, Τάκη. Πώς πάμε πίσω τώρα;

Το μεγαλύτερο θέμα του From Dust είναι οτι καταλήγει βαρετό μετά απο λίγο. Η ιδέα της μετακίνησης των διαφόρων υλικών της φύσης, η σχεδίαση μονοπατιών και η προστασία των χωριών είναι μια πολύ καλή ιδέα, αλλά το From Dust βασίζεται υπερβολικά σε αυτή. Στην κάθε αποστολή, τοποθετείτε χώμα ή ότι άλλο υλικό υπάρχει, αλλάζετε την θέση των δέντρων φωτιάς/νερού/έκρηξης και προστατεύετε το χωριό απο διάφορες απρόβλεπτες καταστροφές. Όσο και αν το παιχνίδι παρουσιάζει διάφορες προκλήσεις, όπως πχ έδαφος που ανεβοκατεβαίνει, τσουνάμι και πηγές νερού, θα κάνετε το ίδιο πράγμα ξανά και ξανά και ξανά.

Οπτικά το From Dust είναι αρκετά εντυπωσιακό. Τα physics του νερού και της λάβας είναι αρκετά καλά, και αλληλεπιδρούν με ωραίο τρόπο. Το πρόβλημα είναι το εξής: βλέπετε τα πάντα από μακριά. Έχετε και την επιλογή μάλιστα να δείτε τα πράγματα από ΠΟΛΥ μακρυά, κάτι που δεν σας βάζει ούτε στο ελάχιστο στον κόσμο του From Dust. Οι άνθρωποι φαίνονται σαν μυρμήγκια, τα φυτά σαν παιχνίδια στην άμμο και τα ζώα είναι σχεδόν πάντα κάτι που μοιάζει με γυμνοσάλιαγκα. Οπότε αν περιμένετε να χαθείτε στην τροπική ζούγκλα που απλώνεται μπροστά σας ή να δείτε από κοντά τους κόκκους της άμμου, μάλλον θα απογοητευτείτε. Το μόνο zoom-in που θα κάνετε, είναι στους ανθρώπους που είναι κοντά στον κέρσορα σας, και αυτό σπάνια, αφού δεν έχει κάποια χρησιμότητα.

Ο ήχος πάντως κινείται σε υψηλά επίπεδα. Τα εφέ της θάλασσας, των πυρκαγιών και της φύσης είναι ικανοποιητικά δοσμένα και δένουν μεταξύ τους. Την ιστορία (ναι υπάρχει και αυτή, εντελώς αποσυνδεδεμένη από το υπόλοιπο παιχνίδι βέβαια) την διηγείται ένας απο τους ανθρώπους στην δικιά του γλώσσα, ενώ η μουσική κάνει την εμφάνισή της στο αρχικό μενού και στο ένα και μοναδικό pre-rendered video που σας δείχνει το παιχνίδι κάθε φορά που αλλάζετε τερέν.

Καλά ρε χαμένοι, σας έστρωσα ενα ωραίο και ασφαλές μονοπάτι και εσείς πήγατε από την λάβα; Να καείτε να ησυχάσουμε! (τυπικό πεντάλεπτο στο From Dust)

Τέλος, το From Dust προσφέρει ενα challenge mode το οποίο είναι αρκετά ικανοποιητικό. Σας δίνει κάποιες προκλήσεις όπως το να σταματήσετε μια πυρκαγιά πριν καεί ένα χωριό ή να περάσετε μια ομάδα ανθρώπων απο ένα μεγάλο ποτάμι. Τα challenges είναι γρήγορα, θέλουν σκέψη και σπιρτάδα. Βέβαια προβλήματα όπως ο χειρισμος που στερείται ακριβείας και η τεχνητή ηλιθιότητα των ανθρώπων του παιχνιδιού, υπάρχουν και εδώ.

Το From Dust είναι ένα (εντελώς) ακατέργαστο διαμάντι. Πρόκειται για έναν τίτλο με πολύ καλά στοιχεία και ιδέες, όμως απο την μία οι τεχνικές του παραλείψεις και από την άλλη οι λανθασμένες επιλογές, κάνουν αυτό το god game να μοιάζει με παιχνίδι με κουβαδάκια στην παραλία. Θα μπορούσε άνετα να είναι ενα πλούσιο εννιάρι και θα το ήθελα τόσο πολύ... όμως.... κρίμα.

+ Όμορφα physics νερού, άμμου, λάβας
+ Ηχητικός τομέας που δίνει ρέστα
+ Ωραίο artwork και γενικά πανέμορφο
+ Το Challenge mode είναι πολύ καλή προσθήκη

- Κρατάει τον παίκτη μακριά απο την γοητεία του κόσμου του
- Η φυλή σας έχει εγκεφαλική δυσλειτουργία εκ γενετής
- Η έλλειψη ακρίβειας στον χειρισμό
- Επαναλαμβανόμενο

Βαθμολογία: 7.0

Πλατφόρμα: Xbox 360 (review), PC, PS3
Έκδοση: Ubisoft
Ανάπτυξη: Ubisoft
Διάθεση: Downloadable
Είδος: God game
Παίκτες: Single-player
Επίσημο Site: http://fromdustgame.com/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 27/7/2011 (360), Αύγουστος 2011 (PC, PS3)
PEGI: 12