FIFA VS Pro – H μάχη των εντυπώσεων

, Σάββατο 4 Οκτώβριος 2008 0  

Αμιγώς ποδοσφαιρική η εβδομάδα που μας πέρασε. Eίχαμε τις ευρωπαϊκές υποχρεώσεις Παναθηναϊκού και Ολυμπιακού, το κυριακάτικο ντέρμπι ΟΣΦΠ-ΑΕΚ, από την Πέμπτη είναι διαθέσιμο το demo του PES 2009 και φυσικά από την Παρασκευή κυκλοφορεί το FIFA 09. Οπότε γιατί να μην ασχοληθώ και γω με τα ποδοσφαιρικά τεκτενόμενα, τώρα που έχω την ευκαιρία;

Όχι, δεν πρόκειται να σχολιάσω την απόδοση του ΠΑΟ στο παιχνίδι με την Ανόρθωση, δεν ασχοληθώ με το Ολυμπιακός – ΑΕΚ και δεν θα αναφερθώ στις κοκορομαχίες μεταξύ των τριών μεγάλων για το ποιος αδικείται από την διαιτησία φέτος και ποιος όχι. Την στιγμή που μαίνεται αυτός ο επικοινωνιακός πόλεμος για τη διαιτησία στο ελληνικό ποδόσφαιρο, ένας άλλος, πολύ πιο σημαντικός και ουσιαστικός ποδοσφαιρικός πόλεμος μαίνεται στην βιομηχανία των videogames, μεταξύ της ΕΑ και της Konami. Το έπαθλο; Μα φυσικά το μυαλό των gamers.

Mπορεί το ερώτημα «ποιο παιχνίδι να αγοράσω φέτος, το FIFA ή το Pro;» να αποτελεί έναν ευχάριστο πονοκέφαλο για εμάς, αλλά για τις δύο εκδότριες εταιρείες τα πράγματα είναι πολύ πιο σοβαρά. Βλέπετε, όλα γίνονται για τις εντυπώσεις. Οι εντυπώσεις είναι πολύ σημαντικές για τα franchises που βγάζουν νέα παιχνίδια κάθε χρόνο, όπως τα αθλητικά. Αν το παρελθόν σου είναι απογοητευτικό, τότε άσχετα με το πόσο καλός είναι ο νέος τίτλος σου, οι gamers πρώτα θυμούνται το τί έκανες τόσα χρόνια, και μετά το τί κάνεις φέτος.

Oι επίσημες άδειες ήταν πάντα το δυνατό χαρτί του FIFA...

Oι επίσημες άδειες ήταν πάντα το δυνατό χαρτί του FIFA...

Το FIFA αποτελεί την πιο κλασσική τέτοια περίπτωση. Η ΕΑ πληρώνει το τίμημα των πράξεών της, στις αρχές της δεκαετίας. Το πείσμα και το «κόλλημα» της εταιρείας να κυκλοφορεί ποδοσφαιράκια με ελάχιστες διαφορές κάθε χρονιά και κυρίως με μετριότατο gameplay, ήταν κάτι που απώθησε τους fans. Όσο πιο πολλές φορές απογοητεύεις το κοινό σου, τόσο πιο δύσκολο είναι να ξανακερδίσεις την εμπιστοσύνη του. Καθώς λοιπόν στα FIFA βλέπαμε τις ίδιες φάσεις ξανά και ξανά, καθώς βλέπαμε την μπάλα να καταλήγει σαν μαγνήτης στα χέρια του τερματοφύλακα και διάφορα άλλα επαναλαμβανόμενα συμπτώματα, η Konami μας προσέφερε κάτι διαφορετικό και κυρίως κάτι πολύ καλύτερο.

Το Pro Evolution Soccer ήταν πολύ πιο ρεαλιστικό αλλά και διασκεδαστικό. Καμμία φάση δεν ήταν ίδια με την προηγούμενη, η μπάλα συμπεριφερόταν σαν πραγματική κλπ. Δεν θα αναλύσω το gameplay των δύο παιχνιδιών εδώ, αλλά τις τακτικές των εταιρειών. Τα επόμενα χρόνια η Konami δεν έκανε τίποτα εντελώς διαφορετικό από αυτό που έκανε η ΕΑ. Απλά η δική της συνταγή ήταν η σωστή, οπότε δεν υπήρχε λόγος να την αλλάξει και πολύ. Θυμάστε τι αναρωτιόμασταν πριν κάποια χρόνια; «Γιατί ρε γμτ το FIFA πουλάει πιο πολύ από το Pro; Αφού το Pro είναι καλύτερο.» Η ΕΑ τότε χρησιμοποιούσε συνέχεια το χαρτί των επίσημων αδειών, και έτσι οι περισσότεροι έβλεπαν την αγαπημένη τους ομάδα με όλα τα πραγματικά στοιχεία και αγόραζαν το FIFA.

Σιγά σιγά όμως τα πράγματα άλλαξαν και φτάσαμε στο κλίμα που επικρατεί σήμερα. Το Pro κέρδισε τους περισσότερους gamers, με αποτέλεσμα πλέον σχεδόν όλοι να θεωρούν ότι «το Pro είναι καλύτερο από το FIFA». Τίποτα περισσότερο, τίποτα λιγότερο. Απλά «το Pro είναι καλύτερο από το FIFA». Δυστυχώς ή ευτυχώς όμως, η αντιστροφή ρόλων ήταν πλήρης. Η Konami άρχισε να στρογγυλοκάθεται στην κορυφή και άφησε το franchise της να κορεστεί. Αυτό φάνηκε καλύτερα από την στιγμή που αφίχθει για τα καλά η νέα γενιά hardware. Τα δύο τελευταία PES παιχνίδια, που υποτίθεται πως θα ήταν τα next gen ποδοσφαιράκια που όλοι περιμέναμε, μας απογοήτευσαν πλήρως. Έμοιαζαν με ξαναζεσταμένο φαγητό. Ο Seabass, δημιουργός του PES, μάλιστα έφτασε στο σημείο να ζητήσει συγνώμη από τους fans.

...φέτος όμως άλλαξαν τα δεδομένα λόγω της αποκλειστικής συμφωνίας της Konami με την UEFA για το CL

...φέτος όμως άλλαξαν τα δεδομένα λόγω της αποκλειστικής συμφωνίας της Konami με την UEFA για το CL

Την ίδια στιγμή η ΕΑ έβαλε το κεφάλι κάτω και ξανάρχισε από το μηδέν. Νέα γενιά, νέες απαιτήσεις, νέα engine, με πολλές προοπτικές εξέλιξης. Έτσι κατάφερε να αλλάξει το εις βάρος της κλίμα, καθώς κάθε νέο FIFA ήταν αρκετά καλύτερο από το προηγούμενο. Ήταν ένα σημάδι της προσπάθειας και της αλλαγής νοοτροπίας της ΕΑ, και αυτό οι gamers το εκτίμησαν. Το PES παρέμεινε κολλημένο στην engine της PS2 εποχής και γι αυτό η Konami μόνο τον εαυτό της έχει να κατηγορήσει. Για πολλούς η πλάστιγγα έχει αρχίσει να γέρνει και παλι προς την μεριά του FIFA, αν και προσωπικά πιστεύω πως η κατάσταση είναι πιο ισορροπημένη από ποτέ. Αν δεν υπήρχε η φήμη που έχει δημιουργήσει το Pro σαν franchise εδώ και τόσα χρόνια, τα πράγματα θα ήταν πολύ πιο δύσκολα για τα δύο τελευταία παιχνίδια.

Τα πάντα γίνονται για τις εντυπώσεις, γιατί σε τελική ανάλυση, αυτές μένουν. Φέτος είχαμε μία πολύ σημαντική εξέλιξη στο θέμα των αδειών. Η Konami απέκτησε τα αποκλειστικά δικαιώματα του Champions League από την UEFA για τέσσερα χρόνια. Αυτό είναι ένα πλήγμα για την EA που θεωρείται ο βασιλιάς των licences. Το PES 2009 όμως, όπως και οι προκάτοχοί του, θα υποφέρει σε αυτόν τον τομέα πάραυτα. Το Champions League θα υπάρχει μόνο ως ξεχωριστό mode, ενώ κάποιες ομάδες που συμμετέχουν δεν θα έχουν επίσημες εμφανίσεις κλπ. Αυτό που μένει όμως, αυτό που όλοι θυμούνται, είναι το ότι το Champions League είναι αποκλειστικό στοιχείο του Pro Evolution Soccer.

Αν νομίζετε ότι η ΕΑ και η Konami νοιάζονται τόσο πολύ για το αν θα πουλήσουν 500.000 ή ένα εκατομμύριο κομμάτια περισσότερα από τον αντίπαλο, κάνετε λάθος. Και το Pro και το FIFA σημείωναν, σημειώνουν και θα σημειώνουν εξαιρετικές πωλήσεις κάθε χρόνο, ανεξάρτητα από τα reviews. Το ζητούμενο για το κάθε franchise είναι ποιο θα αποκτήσει το πάνω χέρι μακροπρόθεσμα. Η διαφορά μπορεί να γίνει με υπομονή, επιμονή και σταθερή βελτίωση χρόνο με τον χρόνο. Έτσι κερδίζεις τους fans, καθώς αυτοί πάντα είναι οι τελικοί κριτές του ποιος είναι ο βασιλιάς των ποδοσφαιρικών παιχνιδιών.