FIFA 12 Review

, Τετάρτη 5 Οκτώβριος 2011 0  

O μεγαλύτερος αντίπαλος του FIFA πλέον δεν είναι το PES, αλλά ο ίδιος του ο εαυτός. Έχοντας στρογγυλοκαθίσει στην κορυφή τα τελευταία χρόνια, υπάρχει ο κίνδυνος η ΕΑ να επαναπαυτεί στις δάφνες της και να αρχίσει να μας δίνει τα ίδια και τα ίδια, όπως η Konami κάποτε. Πέρσι έδωσα 8.5 στο κατά τ' άλλα πολύ καλό FIFA 11, γιατί σαν παιχνίδι μου έδειχνε ακριβώς αυτό - δηλαδή ότι η εξέλιξη/βελτίωση από τη μία έκδοση του FIFA στην επόμενη αρχίζει και περιορίζεται. Έκλεισα το review του παιχνιδιού κρούοντας το καμπανάκι του -μικρού είναι η αλήθεια- κινδύνου για το μέλλον. Ευτυχώς, το FIFA 12 είναι ακριβώς ότι πρέπει να είναι ο διάδοχος του FIFA 11 και ξεκινάει ένα νέο πετυχημένο κύκλο.

Θεωρώ το FIFA 12 ως το ξεκίνημα νέου κύκλου λόγω του βασικότερου νέου χαρακτηριστικού του, της πολυδιαφημισμένης Player Impact Engine. Δύο χρόνια την δούλευαν αυτή την τεχνολογία και το αποτέλεσμα κάνει τη διαφορά προς το καλύτερο, έστω κι αν πολλές φορές δεν φαίνεται ιδιαίτερα κατά την διάρκεια του παιχνιδιού. Για να μην σας τα πολυλογώ, η Impact Engine κάνει τις επαφές και τα μαρκαρίσματα πιο ρεαλιστικά από ποτέ, καθώς πλέον τα πάντα εξαρτώνται από το σύστημα φυσικής, ανεξάρτητα από το που είναι η μπάλα. Η διαφορά είναι πρωτίστως εμφανής οπτικά – μαρκαρίσματα, τζαρτζαρίσματα, τούμπες, χτυπήματα, τραυματισμοί κλπ, μοιάζουν βγαλμένα από το πραγματικό ποδόσφαιρο. Στο gameplay η διαφορά που θα διαπιστώσετε εξαρτάται από τον τρόπο παιχνιδιού σας. Για παράδειγμα εγώ παίζω με πολλές πάσες, αποφεύγω τις σκληρές κόντρες και δεν κάνω συρτά τάκλιν ποτέ, οπότε εκ φύσεως δεν βασίζομαι στο “physicality”. Eκεί που θα δείτε διαφορά εξαρχής είναι όταν έχετε κάποιον καλό παίκτη, αφού πλέον μπορεί να ξεφεύγει σχετικά άνετα από τους αντιπάλους που τον κυνηγάνε.

Πάντως μη γελιέστε, το FIFA 12 παίζεται όπως έχετε συνηθίσει τα τελευταία FIFA -τουλάχιστον ως προς την επίθεση- και αυτό είναι θετικό. Ο ρεαλισμός έχει τον πρώτο ρόλο εδώ. Ξεχάστε τα ματς όπου η μπάλα πάει πάνω-κάτω, από τη μία άκρη του αγωνιστικού χώρου στην άλλη, μέσα σε δευτερόλεπτα. Πρέπει να “φτιάξετε” παιχνίδι, να έχετε υπομονή, να περιμένετε οι συμπαίκτες σας να κάνουν κίνηση. Αν σας κάτσει ευκαιρία για αντεπίθεση, ακόμα καλύτερα. Το ΑΙ κάνει τη δουλειά του καλά σε αυτές τις περιπτώσεις, παίρνοντας πάντα υπόψη τις ικανότητες των παικτών. Θυμάμαι να γράφω ψιλοαντίστοιχα πράγματα σε reviews προηγούμενων FIFA, και όντως αυτό είναι ένα από τα μεγάλα θετικά της σειράς τα τελευταία χρόνια. Τα παιχνίδια καταφέρνουν να πιάσουν σωστά το τι εστί ρυθμός ποδοσφαιρικού αγώνα και τις διακυμάνσεις του. Το FIFA 12 τα πάει ακόμα καλύτερα από τους προκατόχους του σε αυτόν τον τομέα. Υπάρχουν επίσης μικροβελτιώσεις, όπως η άμεση εκτέλεση των περισσότερων πλαγίων.

Impact Engine - Το μεγάλο όπλο του FIFA 12 κάνει δουλειά, έστω κι αν πολλές φορές δε φαίνεται τόσο.

Η μεγάλη διαφορά είναι στην άμυνα και ακούει στο όνομα “tactical defending”. Πρόκειται για ένα νεό σύστημα άμυνας, με το οποίο πλέον πατώντας το Α/Χ, ο παίκτης σας δεν πάει πάνω στον αντίπαλο για να κλέψει αυτόματα, αλλά απλά τον “περιορίζει”, δηλαδή τον ακολουθεί από μικρή απόσταση. Αν θέλετε να κλέψετε, πρέπει να το κάνετε εσείς χειροκίνητα, υπολογίζοντας το timing. Το tactical defending όντως κάνει την άμυνα πολύ πιο στρατηγική υπόθεση, που πλέον απαιτεί σοβαρές ικανότητες και αντανακλαστικά από τον παίκτη. Το θέμα είναι ότι την κάνει και αρκετά πιο δύσκολη. Είμαι σίγουρος πως οι περισσότεροι δεν θα καταφέρουν να συνηθίσουν το tactical defending. Eγώ πάντως μέχρι τώρα δεν τα έχω καταφέρει και στο single-player παίζω με τον παλιό κλασικό τρόπο που περιέγραψα στην αρχή της παραγράφου. Πάντως αντιλαμβάνομαι ότι αν το “σπουδάσει” κάποιος το θέμα θα διασκεδάσει ακόμα περισσότερο με το παιχνίδι, οπότε για μένα ούτε κρύο ούτε ζέστη το tactical defending. Με το τι γίνεται στο multiplayer θα ασχοληθούμε στη συνέχεια.

To ζουμί του FIFA 12, όπως και κάθε FIFA άλλωστε, είναι το career/manager mode. Μετά από τα αρκετά παράπονα για το career των προηγούμενων FIFA, φέτος έχουν βελτιωθεί πολλά και διάφορα πράγματα. Καταρχάς, πλέον πρέπει να παίρνετε υπόψη τη φόρμα και το ηθικό των παικτών σας. Το τελευταίο εξαρτάται από διάφορους παράγοντες, όπως το πόσο τους χρησιμοποιείτε, πώς τους συμπεριφέρεστε, πώς πάει η ομάδα κλπ. Κάποιοι παίκτες έχουν απαιτήσεις και εσείς πρέπει να αποφασίσετε αν θα τις ικανοποιήσετε ή όχι. Για παράδειγμα, άλλοτε ζητούν ξεκούραση, άλλοτε παραπονιούνται γιατί δεν παίζουν, άλλοτε έχουν “χαλαστεί” τόσο που θέλουν μεταγραφή. Τα media τσιμπάνε και αρχίζουν να γράφουν σχετικές ιστορίες, πχ για τον τάδε παίκτη που δε νιώθει καλά στην ομάδα και ήδη έχουν εμφανιστεί μνηστήρες για να τον αγοράσουν. Αν δεν ισχύει, μπορεί ο ίδιος ο παίκτης να σας διαβεβαιώσει ότι τελικά όλα είναι ΟΚ και έχει προσαρμοστεί. Ωραία πράγματα, που κάνουν τον κόσμο του career πιο αληθοφανή από ποτέ.

Γενικώς, η αλληλεπίδραση με τα μέσα ενημέρωσης παίζει σημαντικό ρόλο σε όλα αυτά. Πριν από ματς μπορείτε να κάνετε δηλώσεις, είτε για την ομάδα σας, είτε για τους παίκτες σας, είτε και για τους αντιπάλους, εφόσον πχ θέλετε να παίξετε τα λεγόμενα mind games με τον αντίπαλο προπονητή. Τα μέσα ασχολούνται με πάρα πολλά θέματα, ακόμα και άσχετα από εσάς. Ουσιαστικά σας προσφέρουν πλήρη ενημέρωση για τον κόσμο του ποδοσφαίρου. Ενώ παλιά γράφονταν τα ίδια και τα ίδια, πλέον οι ιστορίες που διαβάζετε ποικίλουν. Σε κάποια φάση είδα είδηση για κάποιους πλούσιους που είναι έτοιμοι να αγοράσουν και να απογειώσουν την... Bolton! Στην αληθοφάνεια συμβάλλει και το ότι τα μέσα ενημέρωσης είναι πραγματικά, στα μεγάλα πρωταθλήματα τουλάχιστον, όπως το Sky Sports στην Αγγλία και το Gazzeta στην Ιταλία.

Όχι, δεν πρόκειται για... bullshot, τα μοντέλα των παικτών είναι όντως τόσο καλά.

Οι βελτιώσεις όμως δεν σταματάνε εδώ. Αλλαγές όπως το νέο πιο εύχρηστο interface, η πολύ μεγαλύτερη έμφαση που δίνεται στους scouters και στην ομάδα νέων, η τελευταία μέρα των μεταγραφών που σας δίνει πολλές ευκαιρίες για κινήσεις της τελευταίας στιγμής, αλλά και μικρολεπτομέρειες όπως η δυνατότητα να καθυστερείτε να απαντήσετε στις άλλες ομάδες σχετικά με τις μεταγραφές, έχουν ως αποτέλεσμα το career να αποτελεί ένα μεγάλο βήμα προόδου σε σχέση με το παρελθόν. Δυστυχώς δεν είναι όλα ρόδινα. Το FIFA 12 είναι το δυσκολότερο παιχνίδι στην πρόσφατη ιστορία της σειράς, και αυτό θα το διαπιστώσετε οδυνηρά στο career (και όχι μόνο), αν παίζετε σε ψηλό βαθμό δυσκολίας βέβαια, όπως ο γράφων. Για παράδειγμα, Legendary χωρίς βοήθειες στον χειρισμό δεν παίζεται πλέον, ενώ στο FIFA 11 ήταν δυνατό. Ζήτημα αν κάνετε τέσσερις επιθέσεις κατά την διάρκεια του ματς σε αυτή την περίπτωση.

O δεύτερος βασικός άξονας του παιχνιδιού, πέρα από το career, είναι φυσικά το multiplayer. Τα καλά νέα εδώ είναι ότι επιστρέφει το εξαιρετικό online σύστημα του World Cup 2010. Τα ranked ματς παίζονται στα πλαίσια σεζόν και κατηγοριών, και εσείς πρέπει να μαζεύετε ένα συγκεκριμένο αριθμό βαθμών σε συγκεκριμένο αριθμό αγώνων, για να προβιβαστείτε σε ανώτερη κατηγορία. Αν τα βρίσκετε σκούρα, τουλάχιστον προσπαθείτε να μείνετε στην κατηγορία που είστε. Παράλληλα, διοργανώνονται και παραδοσιακά τουρνουά με διάφορα έπαθλα. Όπως και να 'χει, σε κάθε online ματς που παίζετε, έχετε ουσιαστικό κίνητρο και αυτό κάνει τη διαφορά σε σχέση με το FIFA 11. Κατά τ' άλλα, στους αγώνες που έπαιξα δεν συνάντησα προβλήματα με lag κλπ. Να σημειωθεί επίσης πως το παιχνίδι σας βρίσκει αντιπάλους που έχουν επιλέξει ομάδα αντίστοιχης δυναμικότητας με τη δική σας, οπότε πλέον δεν είναι απαραίτητο να παίρνετε συνέχεια Barcelona, Real, Manchester κλπ. Κάτι αντίστοιχο συμβαίνει και με τον χειρισμό – αν παίζετε με manual, τίθεστε αντιμέτωποι με παίκτες που επίσης παίζουν με manual.

Και εδώ επιστρέφω στο θέμα του tactical defending. Οι φωστήρες της ΕΑ προφανώς είναι τόσο περήφανοι για την... εφεύρεσή τους, που έκαναν το νέο σύστημα άμυνας αναγκαστικό στα ranked ματς. Αυτό σημαίνει ότι αν δεν το έχετε συνηθίσει, τη βάψατε. Αρχικά θα συναντήσετε αρκετούς που κι αυτοί ακόμα δεν ξέρουν να παίζουν με tactical defending, οπότε κουτσά-στραβά θα προοδεύσετε λίγο. Όταν όμως αρχίστε να αντιμετωπίζετε σοβαρούς παίκτες, και έχετε ακόμα πρόβλημα με την άμυνα... κλάφτα Χαράλαμπε. Η εξαναγκαστική χρήση του tactical defending, όσο καλό κι αν είναι (υποθετικά), είναι απαράδεκτος περιορισμός που μπορεί να χαλάσει την εμπειρία αρκετών παικτών. Σώνει και καλά δηλαδή να παίζουμε με αυτό. Ε όχι!

Οι οπαδοί από μακριά φαίνονται ΟΚ, από κοντά ψιλοχάλια.

Αν θέλετε κάτι πιο χαλαρό, μπορείτε να παίξετε απλά unranked ματσάκια, φιλικά με... φίλους, team play με έως 22 παίκτες (11 εναντίον 11), οnline leagues, pro clubs, να ενεργοποιήσετε το live season, να ασχοληθείτε με replays κλπ. Μπορείτε ακόμα να φτιάξετε τον δικό σας παίκτη (Virtual Pro) και να κάνετε καριέρα με αυτόν, και να παίξετε με διάφορες επιλογές στο Creation Centre. Γνωστά πράγματα. Εξάλλου, φέτος κάνει ντεμπούτο το ΕΑ Sports Football Club, μια εφαρμογή που προωθεί την κοινωνική πλευρά του παιχνιδιού. Το Football Club σας δείχνει τι κάνουν οι φίλοι σας, σας βάζει διάφορα challenges με βάση πραγματικά γεγονότα στον κόσμο του ποδοσφαίρου, και το κυριότερο, παρακολουθεί ότι μα ότι κάνετε στο παιχνίδι ανταμείβοντάς σας με πόντους εμπειρίας. Πέρα από αυτό, στο FC επιλέγετε την αγαπημένη σας ομάδα και με κάθε σας επιτυχία (χωρίς απαραίτητα να παίζετε με αυτήν) της δίνετε πόντους σε ένα παγκόσμιο εικονικό πρωτάθλημα που βρίσκεται σε εξέλιξη με άλλες ομάδες. Ουσιαστικά εδώ μετράει το πόσους fans έχει κάθε ομάδα και πόσο καλά τα πάει ο καθένας τους στο παιχνίδι. Με αυτό τον τρόπο αποκτάτε έξτρα κίνητρο για τη νίκη, όποιο mode κι αν παίζετε, αν βέβαια σας ενδιαφέρει. Εμένα προσωπικά με αφήνει αδιάφορο το αν πχ ο Παναθηναϊκός τα πάει καλά σε αυτό το παγκόσμιο εικονικό πρωτάθλημα.

Ο τεχνικός τομέας του FIFA 12 σε γενικές γραμμές αφήνει πολύ καλές εντυπώσεις. Καταρχάς, μια αναφορά στην Impact Engine. Σίγουρα έχετε πολλά αστεία βίντεο με τα διάφορα γελοία bugs της Impact Engine και όντως συμβαίνουν στο παιχνίδι (κυρίως συγκρούσεις παικτών από το πουθενά). Ευτυχώς όμως είναι σπάνια, τουλάχιστον με βάση την δική μου εμπειρία. Από εκεί και πέρα, το FIFA 12 είναι κουκλί. Πανέμορφα και αληθοφανή μοντέλα παικτών, με textures ανάλογα σε ποιότητα με την τεχνολογική αφρόκρεμα των 360 και PS3, όπως τα Gears και Uncharted. Ρεαλιστικό και ρευστό animation, ωραία καιρικά φαινόμενα, ζωντανά χρώματα. Aντίθετα, οι θεατές για άλλη μια φορά ψιλοαπογοητεύουν, τόσο εμφανισιακά, όσο και σε κίνηση. Όσο για τον ηχητικό τομέα, μάλλον είναι ο κορυφαίος στην ιστορία των παιχνιδιών ποδοσφαίρου. Για πρώτη φορά ο σχολιασμός είναι πραγματικά άψογος, με ρεαλιστικές, άμεσες και σωστές παρατηρήσεις, και ενημέρωση για πληθώρα θεμάτων. Χίλιες φορές ένας καλός αγγλικός σχολιασμός, παρά προβληματικός ελληνικός. Τα ηχητικά εφέ είναι εξίσου ποιοτικά, με τους οπαδούς να δημιουργούν εκπληκτική ατμόσφαιρα και να αντιδρούν ανατριχιαστικά ρεαλιστικά. Τέλος, η μουσική κινείται στα γνωστά υψηλά επίπεδα που μας έχει συνηθίσει η ΕΑ, με ευχάριστα κομμάτια στα μενού.

Τα Challenges με βάση πραγματικά γεγονότα είναι το καλύτερο στοιχείο του EA Sports Football Club.

Σε κάθε επίλογο review FIFA καταλήγω να αποκαλώ το εκάστοτε παιχνίδι “το καλύτερο παιχνίδι ποδοσφαίρου” που έχει βγει μέχρι τώρα. Έτσι και το FIFA 12, δεν αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Είναι ένας τίτλος σαφέστατα βελτιωμένος σε σχέση με τον ήδη πολύ καλό προκάτοχό του, με αδυναμίες που μπορούν να χαρακτηριστούν “έμμεσες”, που εξαρτώνται δηλαδή κυρίως από τα γούστα σας. Μπορεί για σας να μην είναι τόσο δύσκολο όσο για μένα, ή μπορεί το tactical defending για σας να είναι ότι καλύτερο συνέβη στην κατηγορία εδώ και χρόνια. Το μόνο αδιαμφισβήτητο αρνητικό είναι η εξαναγκαστική χρήση του tactical defending στο online. Αν είστε fans των παιχνιδιών ποδοσφαίρου, τσιμπάτε FIFA 12 χωρίς την παραμικρή σκέψη. Ο βασιλιάς πέθανε, ζήτω ο βασιλιάς (σόι πάει το βασίλειο).

+ Κορυφαίο gameplay, απλά και όμορφα
+ Η Impact Engine κάνει δουλειά
+ Σημαντικά βελτιωμένο career
+ Online σεζόν και κατηγορίες που δίνουν κίνητρο για τη νίκη σε κάθε ματς
+ Ήχος που αγγίζει την τελειότητα
+ Πανέμορφα μοντέλα παικτών
+ Challenges με βάση πραγματικά γεγονότα στο EA Sports Football Club

- Το νέο σύστημα άμυνας (tactical defending) θέλει πολύ χρόνο για να το μάθετε (αν το μάθετε)
- Εξαναγκαστική χρήση του tactical defending στους online ranked αγώνες
- Πολύ δύσκολο
- Απογοητευτικοί οπαδοί και περιβάλλοντα για άλλη μια χρονιά

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

Πλατφόρμα: Xbox 360 (review), PS3, PC, Wii, 3DS, PSP, PS2, iOS
Έκδοση: EA
Ανάπτυξη: EA Sports
Διάθεση: EA Hellas
Είδος: Ποδόσφαιρο
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.ea.com/intl/football/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 30/9/2011
PEGI: 3