F1 2011 Review

, Πέμπτη 29 Σεπτεμβρίου 2011 0  

To 2010 είχαμε δύο μεγάλες επιστροφές σχετικές με τη Formula 1. Ο θρυλικός Σουμάχερ επέστρεψε στις πίστες, ενώ η ίδια η Formula 1 επέστρεψε στα video games μετά από απουσία χρόνων. Αντίθετα με τον Σουμάχερ όμως που τα πάει χάλια, τα F1 games της Codemasters είναι όλο και καλύτερα. Καμμία άλλη εταιρία δεν έχει τόσο θετική παράδοση στα παιχνίδια racing όσο η Codies. Κυριολεκτικά ότι βγάζει είναι παιχνιδάρα, και το F1 2011 δεν αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Μετά το F1 2010, που ήταν μια πολύ καλή πρώτη προσπάθεια, το φετινό παιχνίδι διατηρεί και βελτιώνει την επιτυχημένη συνταγή, προσφέροντας μια εμπειρία που θα τρελάνει τους fans του σπορ.

F1 2011 λοιπόν. Όλες οι πίστες, οι ομάδες, οι οδηγοί, οι κανονισμοί, γενικώς το πλήρες πρωτάθλημα του 2011 περιλαμβάνεται στο παιχνίδι. Η “καρδιά” του τίτλου είναι το career mode, που φέτος κάνει ένα ακόμα βήμα στο να σας βάλει με όσο το δυνατόν πιο ρεαλιστικό τρόπο στον κόσμο της Formula 1. Ξεκινάτε την καριέρα σας οδηγώντας για κάποια μικρή ομάδα και πρέπει να φτάσετε στην κορυφή σε διάστημα πέντε σεζόν. Όσο καλύτερα τα πάτε, τόσο πιο καλές ομάδες ενδιαφέρονται για σας σε κάθε σεζόν. Όμως και κατά την διάρκεια της χρονιάς, καλείστε να ανταποκριθείτε στις απαιτήσεις και τον ανταγωνισμό της ίδιας της ομάδας για την οποία οδηγείτε. Σε κάθε αγώνα έχετε συγκεκριμένους στόχους που πρέπει να πιάσετε, δηλαδή να τερματίσετε από μία συγκεκριμένη θέση και πάνω. Παράλληλα, πρέπει να είστε καλύτεροι από τον ομόσταυλό σας, όχι μόνο για να μην κινδυνεύετε με απόλυση, αλλά και για να εξελίσσεται το μονοθέσιο κυρίως για εσάς κατά την διάρκεια της χρονιάς. Στην αληθοφάνεια του career συμβάλλουν επίσης οι συνεντεύξεις με δημοσιογράφους (αν και κάποιες φορές είναι ολίγον γελοίες), οι συζητήσεις με τον ατζέντη σας, καθώς και τα πραγματικά ονόματα των υπεύθυνων των ομάδων στα e-mail (πχ Frank Williams).

Προσωπικά, αποφάσισα να μπω κατευθείαν στα βαθιά. Μέγιστη δυσκολία ΑΙ, καμμία βοήθεια πέρα από το αυτόματο κιβώτιο, πλήρεις κανονισμοί, μηδέν flashbacks, και ρεαλισμός/ζημιές στα πάντα. Δυστυχώς, δεν μπόρεσα να παίξω για πολύ με όλες τις βοήθειες off. Με βάση τη δική μου εμπειρία, είναι πολύ δύσκολο να παίξετε F1 2011 χωρίς χρήση του traction control, είτε στο medium είτε στο full. Το μονοθέσιο σπινάρει συνέχεια, όσο κι αν προσπάθησα να το κάνω πιο σταθερό αλλάζοντας τις ρυθμίσεις. Με βαρδιά καρδιά λοιπόν, το ενεργοποίησα και από εκεί και πέρα μπόρεσα να απολαύσω το παιχνίδι. Χωρίς flashbacks/rewinds, χωρίς περαιτέρω βοήθειες, με δύσκολους αντιπάλους και το μεγαλύτερο δυνατόν επίπεδο ρεαλισμού, το παιχνίδι προσφέρει μια πολύ έντονη εμπειρία. Για να είναι διασκεδαστικό ένα racing game, πρέπει πρώτα απ' όλα να να προσφέρει δύο βασικά πράγματα: καλό χειρισμό και ΑΙ. Ευτυχώς, το F1 2011 παίρνει άριστα και στα δύο.

Aπό τα πιο διασκεδαστικά racers που έχετε παίξει.

Με ή χωρίς βοήθειες, ο χειρισμός του παιχνιδιού είναι εξαιρετικός. Πραγματικά νιώθεις ότι οδηγείς μονοθέσιο Formula 1, το οποίο εκ φύσεως συμπεριφέρεται διαφορετικά από τα διάφορων άλλων ειδών αγωνιστικά. Είναι πολύ σημαντικό το γεγονός ότι ανά πάσα στιγμή ο χειρισμός αντανακλά την κατάσταση του μονοθεσίου. Αντιλαμβάνεστε πότε έχετε περιθώριο να πιέσετε ακόμα περισσότερο, πότε τα λαστικά έχουν φθαρεί πολύ, αν το φτερό έχει υποστεί ζημιά κλπ. Ακόμα, το παιχνίδι είναι στημένο με τέτοιο τρόπο που σας ενθαρρύνει να παίξετε με τις ρυθμίσεις, οι οποίες δεν είναι ούτε ελάχιστες, αλλά ούτε υπερβολικά πολλές, ενώ κάθε μία επεξηγείται επαρκώς ώστε να ξέρετε τι κάνετε. Προσωπικά, δεν θυμάμαι τα τελευταία χρόνια να έχω ασχοληθεί τόσο με τις ρυθμίσεις σε άλλο racer όσο στο F1 2011. To δε ΑΙ των αντίπαλων οδηγών είναι εξίσου καλό. Παίζοντας στον μέγιστο βαθμό δυσκολίας, θα εμπλακείτε σε επικές μάχες, είτε για την κορυφή, είτε για τις πιο πίσω θέσεις. Οι αντίπαλοι αλλάζουν γραμμή για να προστατευτούν όταν αντιλαμβάνονται ότι είστε πιο γρήγοροι, υποχωρούν όταν καταλαβαίνουν ότι έχετε πάρει την εσωτερική, χρησιμοποιούν σωστά τα DRS και KERS, ενώ μάχονται σκληρά ακόμα και μεταξύ τους.

Μιλώντας για τα DRS και KERS, αυτά τα δύο νέα... μαραφέτια μπορούν να κάνουν τη διαφορά στον αγώνα. Αν παρακολουθείτε Formula 1, γνωρίζετε τι κάνουν. Στο παιχνίδι το DRS μπορεί να ενεργοποιηθεί στις μεγάλες ευθείες της κάθε πίστας όταν είστε κοντά σε κάποιο προπορευόμενο μονοθέσιο, και ουσιαστικά αλλάζει την κλίση της πίσω αεροτομής για να μειώνεται η αντίσταση του αέρα, δίνοντάς σας έξτρα ταχύτητα. Το KERS ουσιαστικά είναι μια μικρή μπάρα με boost που γεμίζει σε κάθε γύρο. Το DRS το έχουν όλα τα μονοθέσια, το KERS κάποια. Δε ξέρω κατά πόσο έχουν αποδειχθεί πετυχημένα στην πραγματικότητα, αλλά στο F1 2011 δουλεύουν άψογα, καθώς δίνουν μια πινελιά στρατηγικής στο gameplay. Eίναι στο χέρι σας να αποφασίσετε αν και πότε θα τα χρησιμοποιήσετε, ζυγίζοντας το παραπάνω ρίσκο που έχει η μεγαλύτερη ταχύτητα στην περίπτωση του KERS, και το ελάχιστο downforce στην περίπτωση του DRS. Όταν καταφέρνετε να κάνετε προσπέρασμα χρησιμοποιώντας τα, η ικανοποίηση είναι τεράστια.

Tα εφέ βροχής θα σας αφήσουν με ανοιχτό το στόμα.

Σε παιχνίδια τύπου GT και Forza, δίνουμε μεγάλη σημασία στο πόσο καλή είναι η λεγόμενη εσωτερική κάμερα. Εδώ η αντίστοιχη είναι η cockpit cam και... δεν μας απασχολεί καθόλου. Στα F1 games όλα τα λεφτά είναι η τηλεοπτική κάμερα, πάνω από το κράνος του οδηγού, με αυτήν παίζουμε, έτσι τα απολαμβάνουμε. Ευτυχώς, στο F1 2011 και αυτή είναι καταπληκτική. Θυμηθείτε πόσο πορωτική είναι η παρακολούθηση των μαχών μεταξύ των οδηγών από αυτή την κάμερα στις μεταδόσεις του Alpha και σκεφτείτε να παίζετε κάτι ανάλογο. Το παιχνίδι είναι απολαυστικά “τηλεοπτικό” (και κάθε νέα έκδοση θα πλησιάζει όλο και περισσότερο στην πραγματικότητα). Κάτι ακόμα που γίνεται στην πραγματικότητα και στο F1 2011 έχει υλοποιηθεί έξυπνα είναι η έρευνα και η εξέλιξη του μονοθεσίου. Σε κάποιες πίστες, κατά την διάρκεια της προθέρμανσης, η ομάδα σας ζητάει να πετύχετε ένα συγκεκριμένο χρόνο -ή ταχύτερο βέβαια- μέσα σε τέσσερις γύρους. Αν τα καταφέρετε, κερδίζετε μια μικρή αναβάθμιση του μονοθεσίου – πχ 10% περισσότερο downforce. Πρόκειται για εθιστικό challenge, που σας δίνει την ευκαιρία να βελτιώσετε το μονοθέσιο και παράλληλα να μάθετε την εκάστοτε πίστα.

Αν ασχοληθείτε σοβαρά με το career, θα σας πάρει χρόνο. Όμως κάπου εδώ το ενδιαφέρον single-player περιεχόμενο τελειώνει. Μπορείτε να παίξετε μεμονωμένους αγώνες, να κάνετε κλασικά time trials, και να δοκιμάσετε τις ικανότητές σας σε πέντε ειδικά σενάρια -πχ βροχή στον Καναδά- αλλά αυτά είναι... ψιλά γράμματα. Ευτυχώς λοιπόν που το multiplayer είναι προσεγμένο. Καταρχάς, έχουμε... co-op. Μπορείτε να παίξετε το πρωτάθλημα σε συνεργασία με έναν φίλο σας οδηγώντας για την ίδια ομάδα, είτε σε split-screen, είτε online, με στόχο να πάρετε τον τίτλο των κατασκευαστών, αλλά και να αποδείξτε ότι είστε καλύτεροι από τον ομόσταυλό σας. Αν έχετε σοβαρή παρέα, το co-op championship είναι ωραίο. Από εκεί και πέρα, στους κλασικούς online αγώνες υποστηρίζονται έως και 16 παίκτες (εξαιρετικός αριθμός για racer), συν άλλοι οκτώ αντίπαλοι ελεγχόμενοι από το ΑΙ, για να είναι πλήρες το grid. Μετά από τόσα χρόνια, έχω πλέον καταλήξει στο συμπέρασμα ότι online racer με άγνωστους δεν γίνεται να παίξω σοβαρά. Πάντα υπάρχουν κωλόπαιδα, στα οποία συχνά συμπεριλαμβάνομαι και γω. Όμως το F1 2011 περιορίζει επιτυχώς τις λαλακίες, με συχνές τιμωρίες για το παραμικρό. Μέχρι και αποβολές έχει! Αποτέλεσμα, το online να είναι ανέλπιστα διασκεδαστικό και “καθαρό”. Μπράβο στην Codies.

O μόνος τρόπος για να φτάσετε στην κορυφή είναι να κάνετε την υπέρβαση με τις μικρότερες ομάδες.

O τεχνικός τομέας του F1 2011 αφήνει ανάμικτες εντυπώσεις, και η αλήθεια είναι πως στις κονσόλες δεν μπορεί να γίνει αλλιώς. Η Codemasters ήταν αναγκασμένη δουλέψει με βάση το γεγονός ότι στους αγώνες τρέχουν 24 διαφορετικά οχήματα, περισσότερα από οποιοδήποτε άλλο mainstream racer. Έτσι, η “θυσία” των 60 fps ήταν αναπόφευκτη. Δυστυχώς, συχνά το παιχνίδι δυσκολεύεται να πιάσει ακόμα και τα 30, ειδικά όταν η οθόνη υπερφορτώνεται με αντιπάλους και εφέ. Την ίδια στιγμή όμως, τα γραφικά είναι απολύτως ικανοποιητικά αν πάρουμε υπόψη τη δυσκολία του εγχειρήματος. Αληθοφανή μονοθέσια, τρελά εφέ, καλή αίσθηση της ταχύτητας, εντυπωσιακότατες συγκρούσεις με πολλά μέρη των μονοθεσίων να πετάγονται, επίσημη παρουσίαση, πληρώματα και μηχανικοί στα πιτ. Αντίθετα, οι πίστες υστερούν αρκετά. Από την άλλη, ο ήχος δεν... περιορίζεται από κάτι. Οι ήχοι των μηχανών είναι ρεαλιστικοί, αλλά την παράσταση κλέβουν τα άλλα εφέ, όπως οι αλλαγές των ταχυτήτων (ειδικά τα κατεβάσματα) και η ροή του αέρα σε υψηλές ταχύτητες. Κατά την διάρκεια του αγώνα, ο μηχανικός σας ενημερώνει για διάφορες εξελίξεις, για τους χρόνους σας, για το πότε πρέπει να μπείτε στα πιτ κλπ.

Το F1 2011 είναι ότι ακριβώς περίμενα, από μια εταιρία που έχει αποδείξει ότι είναι μετρ των racing. Μπορεί το παιχνίδι να μην πιάνει κορυφή στους περισσότερους τομείς, καθώς πχ δεν είναι ούτε το ομορφότερο, ούτε το πιο πλήρες racer που έχετε παίξει, όμως συνολικά κάνει τη δουλειά του περίφημα. Αν είστε fans της Formula 1, το F1 2011 αποτελεί απαραίτητη αγορά για σας, ίσως περισσότερο και από τους ανταγωνιστές του στην κατηγορία.

+ Συνολικά κάνει τη δουλειά του άψογα
+ Διασκεδαστικό
+ Εξαιρετικό ΑΙ
+ Καλός χειρισμός
+ Προσεγμένο multiplayer
+ Ρεαλιστικός ήχος
+ Tρελά εφέ βροχής

- Kάποιες φορές το χαμηλό frame rate γίνεται ανυπόφορο
- Eκ φύσεως υστερεί σε περιεχόμενο έναντι των άλλων racers
- Ασυνάρτητες τιμωρίες για κόψιμο δρόμου

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

Πλατφόρμα: PS3 (review), Xbox 360, PC
Έκδοση: Codemasters
Ανάπτυξη: Codemasters
Διάθεση: Namco Bandai Hellas
Είδος: Racing
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.formula1-game.com/uk/
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 23/9/2011
PEGI: 3