alt text

Κάποτε έγινε μια έκρηξη. Με αυτή την απλή φράση ξεκινάει το όραμα του Hideo Kojima για το Death Stranding. Μια έκρηξη για την οποία προετοιμαζόμασταν ψυχολογικά από την Ε3 2016 όταν και ανακοινώθηκε το παιχνίδι. Από τότε, λίγα πράγματα αποκαλύπτονταν κάθε φορά γι αυτό, ενώ κάθε πληροφορία και trailer ήταν πιο μπερδεμένα και ακατανόητα από το προηγούμενα. Αυτό το πέπλο μυστηρίου και η σταδιακή αποκάλυψη ενός κόσμου βγαλμένου από τη φαντασία του Kojima, δημιουργούσαν μια σύγχυση γύρω από τί ακριβώς πραγματεύεται το Death Stranding και παράλληλα μεγάλωναν την προσμονή των παικτών γι αυτό. Με λίγα λόγια το παιχνίδι κατάφερε να... μυθοποιηθεί πριν καν κυκλοφορήσει, όπως ακριβώς ήθελε ο Kojima (και η Sony βέβαια). Ουδέν κρυπτόν υπό τον ήλιον όμως, καθώς ήρθε το πλήρωμα του χρόνου να δούμε αν το Death Stranding είναι αντάξιο του hype που το συνοδεύει και της βαριάς κληρονομιάς του δημιουργού του.

“Death Stranding”. Εκρήξεις που κατέκλυσαν την Γη, προκάλεσαν μια αλυσίδα υπερφυσικών γεγονότων που άλλαξαν το ρου της ιστορίας και έφεραν την ανθρωπότητα στο χείλος του γκρεμού. Αυτό το χρονικό σημείο μηδέν, η απαρχή μιας νέας πραγματικότητας ονομάστηκε από τους επιζώντες Death Stranding. Μια σχισμή άνοιξε που ένωσε τους δύο κόσμους, του φωτός και του σκοταδιού, της ζωής και του θανάτου. Πλάσματα που ανήκουν στον άλλο κόσμο ξεβράστηκαν στην Γη και ίπτανται νεκρά, αόρατα και απειλητικα. Η ίδια η έννοια του θανάτου έχει αλλάξει καθώς, κάθε θάνατος πυροδοτεί μια διαδικασία άγνωστη ως τότε σε κάθε θρησκεία και σε κάθε επιστήμη. Η ψυχή αφήνοντας το σώμα περνάει από τη “ραφή”, κάποιου είδους χρυσή κλωστή που ενώνει τον ζώντα με τον νεκρό κόσμο, μετά από την παραλία και από εκεί μεταβαίνει στον κόσμο των νεκρών. Η παραλία αποτελεί συμβολισμό βεβαίως της μέσης κατάστασης των ψυχών (σύμφωνα με τον Χριστιανισμό), ένας αντικατοπτρισμός του κόσμου μας με άλλους κόσμους (με οπτική απεικόνιση μιας νεκρής θάλασσας με πεθαμένα ψάρια) και υποδηλώνει την αναμονή της μετάβασης, το πέρασμα. Ο κάθε άνθρωπος έχει την δική του εκδοχή της παραλίας που γεννιέται από το μοναδικό του υποσυνείδητο και στην οποία έχει πρόσβαση μόνο αυτός. Αυτοί που πεθαίνουν πια αποτελούν απειλή καθώς λίγο διάστημα αφού επέλθει η νέκρωση, αν δεν αποτεφρωθούν εκρήγνυνται, αφήνοντας πίσω τους τεράστιους κρατήρες. Οι εκρήξεις οφείλονται στην ανίερη συνύπαρξη στο ίδιο σημείο του χωροχρόνου των πλασμάτων (των ξεβρασμένων) και των ανθρώπινων ειδώλων τους προκαλώντας την συνάντηση των σωματιδίων τους. Επιπλέον η αποτέφρωση αποσκοπεί στην απόλυτη καταστροφή της σύνδεσης του σώματος με τη ψυχή και το ελεύθερο ταξίδι της στον άλλο κόσμο.

Μαζί με τους ξεβρασμένους ήρθε και η βροχή του χρόνου, μια βροχή όξινη που σε διαβρώνει και σε γερνάει αν εκτεθείς σε αυτήν για μεγάλο χρονικό διάστημα. Η ανθρωπότητα για αντίμετρα προστασίας κατασκεύασε ειδικές στολές και εξοπλισμό προσπαθώντας να προστατευτεί από τη νέα τάξη πραγμάτων. Ένα από αυτά τα αντίμετρα είναι τα ΒΒs (Baby Bridge Pods), τα οποία είναι νεογνά που πάρθηκαν από τις κλινικά νεκρές μητέρες τους και έχουν μια ξεχωριστή σύνδεση με τον άλλο κόσμο επιτρέποντας τους να αισθανθούν την παρουσία των ξεβρασμένων. Ζώντας σε μια μικρή κάψουλα εξομοίωσης της γυναικείας μήτρας για την εύκολη μεταφορά του από τον φορέα, κάθε ΒΒ έχει περιορισμένη διάρκεια ζωής και πρέπει να νιώθει πάντα εικονικά την προστασία που του παρέχει η μητέρα του. Χρησιμοποιώντας τα ΒΒs η ανθρωπότητα έχει ένα όπλο ανίχνευσης και στιγμιαίας οπτικής επαφής ενάντια στην αόρατη φονική απειλή των νεκρών.

Η ξεχωριστή σύνδεση των χαρακτήρων.

Με αυτά τα κατακλυσμικά γεγονότα όμως μοιραία ο πολιτισμός κατέρρευσε, τα δίκτυα επικοινωνίας εξαφανίστηκαν και οι επιζήσαντες κατέληξαν να ζούνε απομονωμένοι σε καταφύγια προσπαθώντας να προφυλαχτούν από τους ξεβρασμένους και τη βροχή του χρόνου. Η νέα δύναμη που ανέτειλε είναι η δύναμη της μεταφοράς. Της μεταφοράς των αγαθών, των πρώτων υλών, των ίδιων των ανθρώπων. Μεταφορικές εταιρίες ακμάζουν και αποτελούν πια τον συνδετικό κρίκο μεταξύ της ανθρώπινης επαφής και επικοινωνίας. Οι κούριερ δε, ανυψώνονται για τη σημασία του έργου τους σε ήρωες, διασχίζοντας τεράστιες αποστάσεις σε ελάχιστο χρόνο και μεταφέροντας αγαθά αλλά κυρίως ελπίδα στους επιζήσαντες - ελπίδα για μια στάλα πολιτισμού που σιγοκαίει μέσα στις στάχτες.

Ναι, σωστά καταλάβατε που πάει το πράγμα. Στο Death Stranding είστε ένας... δρομέας-κούριερ. Αναλαμβάνετε το ρόλο του Sam Porter Bridges (Norman Reedus), που είναι ένας σύγχρονος Φειδιππίδης στον δυστοπικό κόσμο του παιχνιδιού, με καθήκον να εκτελείτε μεταφορικές αποστολές από την εταιρεία Βridges. Ο Sam όμως δεν είναι κάποιος τυχαίος, αλλά “επαναπατρισμένος” με την ευλογία του Dooms, ενός χαρακτηριστικού που ενώ δεν μπορεί να εξηγηθεί επιστημονικά και του δίνει πολλά πλεονεκτήματα σε σχέση με τους συνανθρώπους του. Αν πεθάνετε, ο Sam δεν περνάει στην άλλη πλευρά αλλά κολλάει στη “ραφή” και ακολουθώντας την χρυσή κλωστή ξαναγυρνά στον κόσμο των ζωντανών. Επίσης έχει μεγαλύτερη αντοχή στη βροχή του χρόνου, ενώ τα σωματικά του υγρά (το αίμα του και τα άλλα που φαντάζεστε) έχουν την ικανότητα να μετατρέπονται σε όπλα στερεής μορφής, κάνοντας ζημιά στους ξεβρασμένους. Η μοναδικότητα του ήρωα δεν περνάει απαρατήρητη από την πάλαι ποτέ κραταιά κυβέρνηση της Αμερικής. Η πρόεδρος τον επιλέγει για να δημιουργήσει τη “Νέα Αμερική”, ενώνοντας όλους τους επιζήσαντες, σε κάθε μεριά της ηπείρου, με μια νέα μορφή επικοινωνίας, το χειρικό δίκτυο που χρησιμοποίει τις παραλίες σαν ενέργεια μεταφέροντας δεδομένα και πληροφορίες με τρομακτική ταχύτητα. Το έργο του βέβαια δεν είναι εύκολο καθώς πέρα από τους ξεβρασμένους που κυκλοφορούν, τις αντιξοότητες του κακοτράχαλου εδάφους και τα ξεσπάσματα όξινης βροχής, υπάρχουν τρομοκράτες που αυτομόλησαν και δεν συμφωνούν με τα σχέδια της κυβέρνησης για το χειρικό δίκτυο, οι οποίο σας κυνηγούν λυσσασμένα για τα φορτία που κουβαλάτε.

Οι εφιαλτικοί ξεβρασμένοι.

Πέρα από τον Norman Reedus που παίζει τον ήρωα, στο παιχνίδι γίνεται παρέλαση χολιγουντιανών αστέρων, με το λαμπρό αυτό επιτελείο ηθοποιών να εκτοξεύει την ερμηνευτική αποτύπωση όλων των χαρακτήρων. Η Fragile (στο ρόλο η σαγηνευτική Lea Seydoux) o Cliff (Mads Mikkelsen), η Mama και οι άλλοι χαρακτήρες είναι πραγματική απόλαυση να τους βλέπεις στην οθόνη. Κάθε “επεισόδιο” είναι αφιερωμένο σε έναν από τους βασικούς χαρακτήρες της ιστορίας, ξετυλίγοντας το κουβάρι του παρελθόντος τους πριν την μεγάλη καταστροφή. Μέσα από την αφήγηση και τα flashback έχετε την ευκαιρία να δείτε την ανθρώπινη ιστορία του καθενός, τη βίωση της απώλειας και της αξιοπρέπειας, τα πάθη και τα μίση που γεννήθηκαν με το Death Stranding. Σε κάθε κεφάλαιο της ιστορίας γίνεστε μάρτυρας της εξέλιξης των χαρακτήρων, των ερινυών που τους κυνηγάνε και των βαθύτερα επιπέδων σύνδεσης που έχουν με την παραλία ή ακόμα και μεταξύ τους. Προσωπικά ξεχωρίζω την ιστορία της Mama και του Heartman, πραγματικές καλλιτεχνικές εμπνεύσεις από τον Kojima ως προς την δημιουργία ιδιαίτερων και πρωτότυπων χαρακτήρων.

Ξεπερνώντας το ωραίο “περιτύλιγμα” της πρωτότυπης ιστορίας και κόσμου και παίρνοντας επιτέλους τα ηνία του παιχνιδιού, αντιλαμβάνεστε κάτι κομβικό για τη συνέχεια. Ξεκινάτε κυριολεκτικά με μηδενικές παροχές στο gameplay και το αναφέρω αρχικά γιατί μπορεί πολύ εύκολα το αργό, νωχελικό ξεκίνημα του παιχνιδιού, σε συνδυασμό με το βουνό πληροφοριών για τους μηχανισμούς του, να αποτελέσει εμπόδιο στην ενασχόληση και το ενδιαφέρον σας. Στις πρώτες ώρες αναλώνεστε στο να μεταφέρετε (στο ποδαράτο) διάφορα πράγματα, καλύπτοντας μεγάλες αποστάσεις με μοναδικά εφόδια κάποιες σκάλες και σχοινιά που μπορείτε να χρησιμοποιείτε για να περνάτε δύσβατα μονοπάτια ή να κατεβαίνετε απόκρημνους γκρεμούς. Στον χάρτη μπορείτε να δείτε τον τελικό σας προορισμό, ακόμα και να σχεδιάσετε μια βέλτιστη φαινομενικά διαδρομή αποφεύγοντας δύσβατα μονοπάτια και γκρεμούς.

Πόλεις κατεστραμμένες μετά το Death Stranding.

Τα φορτία που καλείστε να μεταφέρετε ποικίλουν τόσο σε είδος όσο και σε όγκο και βάρος. Υπάρχει πλήθος παραμετροποιήσεων για το πώς να στοιβάζετε σωστά το φορτίο σας, πώς να το διαμορφώνετε στην πλάτη, να το προσαρμόζετε στη στολή σας, ακόμα να το κουβαλάτε και με τα χέρια. Μπορείτε να επιλέξετε πολλαπλές αποστολές και προορισμούς ταυτόχρονα αλλά πάντοτε πρέπει να προσέχετε να μην το παρακάνετε με το φόρτο και υπερβείτε το συνολικό βάρος που αντέχετε να σηκώσετε. Αν το παρακάνετε βλέπετε τον Sam να κουτρουβαλάει δεξιά και αριστερά, προσπαθώντας να διατηρήσει την ισορροπία του, κάνοντας το ταξίδι σας κόλαση, μια συνεχή προσπάθεια να μείνετε απλώς όρθιος. Οποιαδήποτε πτώση και ζημιά στο φορτίο σημαίνει αυτόματα λιγότεροι ευχαριστημένοι πελάτες και λιγότερες ανταμοιβές στο τέλος κάθε αποστολής. Πρέπει να μελετήσετε προσεκτικά τις παραμέτρους, τις ιδιαιτερότητες και τους όρους κάθε αποστολής και να έχετε ταυτόχρονα το νου σας για τα επίπεδα άγχους του ΒΒ σας (αυξάνονται με κάθε άσχημη πτώση ή ζημιά) και τη φθορά στον εξοπλισμό σας από τις καταιγίδες και τις βροχές του χρόνου. Ευτυχώς για εσάς έχετε το χρόνο για όλα τα παραπάνω στο ιδιωτικό σας καταφύγιο. Σε κάθε μεγάλη πόλη έχετε τον δικό σας χώρο στον οποίο μπορείτε να ξεκουραστείτε, να ανασυγκροτηθείτε, να τσεκάρετε τα mail σας, το ΒΒ σας, ακόμα και να φροντίσετε τη σωματική σας υγιεινή.

Υπάρχει μια συνεχής σταδιακή ανιούσα στο gameplay του παιχνιδιού που την διαπιστώσετε ιδίοις όμμασι με την πρόοδό σας. Με κάθε ολοκλήρωση κύριας αποστολής ξεκλειδώνετε καίριες αναβαθμίσεις που μπορούν να αλλάξουν τελείως τον τρόπο προσέγγισης της επόμενης, κάνοντας τη ζωή σας πολύ πιο εύκολη. Έτσι, από εκεί που ήσασταν εξοπλισμένος με ένα απλό σχοινί, φτάνετε -με τις ευλογίες της Bridges- να μπορείτε απλά και γρήγορα να χτίσετε παρατηρητήρια, γέφυρες, γεννήτριες, καταφύγια, ακόμα και ολόκληρους δρόμους, αρκεί να έχετε τα κατάλληλα υλικά για την κατασκευή τους. Κάθε κατασκευή έχει τη χρησιμότητα της και σας βοηθάει κάποια στιγμή, οπότε καλό είναι πριν φύγετε από οποιαδήποτε πόλη να μεριμνήσετε να κουβαλάτε τα απαραίτητα για κάθε περίσταση. Ξεκλειδώνοντας περιοχές και μεγαλώνοντας ραγδαία το εύρος δράσης σας, προστίθεται -ευτυχώς- και η δυνατότητα για γρήγορα ταξίδια ανάμεσα στους σταθμούς, χωρίς όμως να μπορείτε να μεταφέρετε και τα φορτία που χρειάζονται παράδοση, για ευνόητους λόγους. Αυτό το αναλαμβάνουν τα διάφορα οχήματα του παιχνιδιού, τα οποία πραγματικά σας λύνουν τα χέρια καθώς οι αποστάσεις είναι πραγματικά τεράστιες. Αν παρόλα αυτά για οποιοδήποτε λόγο μείνετε καταμεσής της αποστολής χωρίς όχημα, ο Sam μπορεί να κατασκευάσει ειδικούς ενδοσκελετούς για τα πόδια του οι οποίοι του δίνουν την έξτρα ώθηση που χρειάζεται για να κουβαλήσει μεγαλύτερα φορτία, να διατηρεί καλύτερα την ισορροπία του ή να τρέχει πιο γρήγορα. Οποιοδήποτε όχημα και σκελετός τροφοδοτείται από επαναφορτιζόμενη μπαταρία η οποία χρησιμοποίει ενέργεια, γι αυτό χρειάζεται προσοχή μην μείνετε από “καύσιμα” κατά την διάρκεια της αποστολής.

Το εύρος και το πλήθος των αποστολών αρχικά είναι τρομακτικό, κάτι που μεγεθύνεται και με τα ελάχιστα εφόδια που έχετε στην διάθεσή σας. Κάθε καταφύγιο και πόλη έχει αποστολές για εσάς οι οποίες χωρίζοντα σε κύριες (αυτές που είναι αποκλειστικά για τον Sam), δευτερεύουσες-κανονικές και αυτοματοποιημένες. Το πέρας των κύριων αποστολών είναι απαραίτητο για την πρόοδο σας στο παιχνίδι, ενώ οι δευτερεύουσες σας βοηθούν να αυξήσετε την επιρροή σας και την ευχαρίστηση της εκάστοτε πόλης. Με κάθε επιτυχημένη μεταφορά υπάρχει ένα υπολογιστικό σύστημα που μετράει την ζημιά του φορτίου, τον συνολικό όγκο, την δυσκολία μεταφοράς, την ταχύτητα παράδοσης και την απόσταση που διανύθηκε για να σας βαθμολογήσει ανάλογα με τις επιδόσεις σας, αυξάνοντας παράλληλα το επίπεδο σας και την δημοτικότητα που έχετε. Η επιρροή σας σε κάθε πόλη αντικατοπτρίζεται από πέντε αστέρια τα οποία “γεμίζουν” σταδιακά. Συνεχίζοντας να εκπληρώνετε αποστολές για μια συγκεκριμένη πόλη ανεβαίνετε στην εκτίμηση των κατοίκων της, γεμίζοντας τα αστέρια μέχρι να φτάσετε στην πλήρη αποδοχή σας σαν ήρωα-κούριερ της συγκεκριμένης πόλης.

Ανακαλύπτοντας τον νέο κόσμο.

Με την πρόοδο σας ξεκλειδώνετε αναβαθμίσεις του εξοπλισμού σας, αλλά και διάφορα αισθητικά καλούδια όπως πχ γυαλιά ηλίου, καπέλα και χρωματικές αποχρώσεις για τα οχήματα σας. Οι αυτοματοποιημένες αποστολές είναι αποστολές στις οποίες εκμεταλλεύεστε την προηγμένη τεχνολογία της Bridges, χρησιμοποιώντας ρομπότ για τις μεταφορές σας. Τα ρομπότ εκτελούν την αποστολή και ενημερώνεστε απλά για την ολοκλήρωση τους, αλλά να θυμάστε ότι δεν είναι άνθρωποι και είναι πιο επιρρεπή στην πρόκληση ζημιών στο φορτίο που μεταφέρουν. Δυστυχώς, παρόλο που υπάρχουν άπειρες αποστολές, είναι αναπόφευκτο να υπάρχει κορεσμός κάποια στιγμή. Πέρα από τη συνεχή εισαγωγή νέων παραμέτρων, τεχνολογιών και εξοπλισμού που έχει ο Sam, ο βασικός κορμός της επαναλαμβανόμενης παράδοσης πακέτων και της συνεχούς μετάβασης από το σημείο Α στο σημείο Β, είναι σίγουρο ότι θα σας κουράσει κατά διαστήματα. Ευτυχώς οι ποιοτικές κινηματογραφικές σκηνές και η αντιμετώπιση κάποιων μεγάλων κακών και αναπάντεχων καταστάσεων, σπάνε κάπως την μονοτονία και τη συνεχή επανάληψη, σε εμβόλιμες χρονικά στιγμές που το παιχνίδι το χρειάζεται επιτακτικά.

O Sam πέρα από ικανότατος κούριερ, είναι και δεινός μαχητής όταν απαιτείται. Οι μάχες στο Death Stranding είναι ένα ευχάριστο διάλλειμα από τη ρουτίνα των απλών μεταφορών-φορτίων. Το ίδιο το παιχνίδι βέβαια σας ενθαρρύνει να αποφεύγετε τις θανατηφόρες συγκρούσεις, γιατί κάθε απώλεια ζωής μπορεί να δημιουργήσει εκρήξεις και κρατήρες, δίνοντας ένα καλό κίνητρο για stealth προσέγγιση των εχθρών. Υπάρχουν δύο είδη εχθρών. Πρώτον, οι ανθρώπινοι, τους οποίους μπορείτε είτε να αποφύγετε είτε να ακινητοποιείτε ύπουλα και αθόρυβα. Υπάρχουν φυσικά εμπόδια στον κόσμο που σας βοηθούν να ξεγλιστρήσετε απαρατήρητος (ψηλό χορτάρι, βράχοι). Μπορείτε επίσης να εκμεταλλευτείτε τον εξοπλισμό σας πχ ρίχνοντας μια χειροβομβίδα καπνού για να μπερδέψετε τους εχθρούς και να καλύψετε τα ίχνη σας ή ακόμα να δημιουργήσετε ένα ολόγραμμα βράχου (πάλι καλά όχι... χαρτόκουτου) και να κρυφτείτε. Αν πάλι είστε της δράσης αλλά παίζετε με τους κανόνες, υπάρχει οπλισμός που απλώς ακινητοποιεί ή ρίχνει αναίσθητους τους εχθρούς ή όπλα κόλλας για να κλέβετε τα φόρτια που χρειάζεστε χωρίς να ανοίξει ρουθούνι. Υπάρχει και η τρίτη επιλογή βέβαια, ενάντια σε κάθε σύσταση και συμβουλή, να σπείρετε το χάος με ένα μεγάλο οπλοστάσιο που έχετε στην κατοχή σας. Ξεκινάτε με απλά όπλα, αλλά σταδιακά μπορείτε να κατασκευάσετε τουφέκια, καραμπίνες, μέχρι και τετραπλό εκτοξευτή πυραύλων, μετατρέποντας τον Sam σε μια πραγματική φονική μηχανή. Οι εχθροί, ενώ στη stealth προσέγγιση έχουν σωστή αντίδραση σε γενικές γραμμές, στην μάχη είναι λίγο απογοητευτικοί καθώς τις περισσότερες φορές απλά έρχονται καταπάνω σας για να τους εκτελέσετε, χωρίς στρατηγική σκέψη.

Το δεύτερο είδος εχθρών, οι ξεβρασμένοι, είναι τελείως διαφορετική υπόθεση και καθιστά το stealth την πρώτη λογική επιλογή. Η αόρατη φύση τους σε συνδυασμό με την ταχύτατη επίθεσή τους αν σας εντοπίσουν, κάνει οποιαδήποτε συνάντηση με τους αιωρούμενους νεκρούς (κυρίως σε αποστολές όπου πρέπει να βρείτε συγκεκριμένα αντικείμενα στην περιοχή τους) μια ιδιαίτερα αγχωτική εμπειρία. Υπάρχει η δυνατότητα να τους εξοντώσετε αθόρυβα κόβοντας τον αόρατο ομφάλιο λώρο που τους ενώνει με τον κόσμο μας ή με τον επώδυνο τρόπο του να αδειάσετε ένα γεμιστήρα πάνω τους. Σχεδόν όλος ο οπλισμός που μπορείτε χρησιμοποιήσετε δέχεται δύο ειδών πυρομαχικά, τα συμβατικά και τα πυρομαχικά αίματος. Τα πυρομαχικά αίματος είναι τα μοναδικά που μπορούν να βλάψουν τους ξεβρασμένους και δημιουργούνται απευθείας από το μοναδικό αίμα του επαναπατρισμένου πρωταγωνιστή. Φροντίστε λοιπόν σε μια επικείμενη σύρραξη με τους νεκρούς να έχετε αρκετά σακουλάκια με το αίμα σας για συνεχή μετάγγιση, καθώς κάθε φορά που πυροβολείτε και δεν έχετε αίμα, μπορεί να πάθετε αναιμία και να βρεθείτε σε δύσκολη θέση. Τέλος, σε ειδική περίοπτη θέση βρίσκονται οι μάχες με τα boss του παιχνιδιού, οι οποίες μπορεί να είναι λίγες σχετικά, αλλά είναι επικής κλίμακας και πολύ καλοστημένες (κορυφαίο το mano a mano με τον κακό του παιχνιδιού, Higgs).

Καθησυχάζοντας το BB.

Στον κόσμο και τις αντιξοότητες του Death Stranding δεν είστε μόνος. Το ταξίδι σας γίνεται λιγότερο μοναχικό με τη στήριξη και υποστήριξη άλλων παικτών, των οποίων η παρουσία είναι συνεχής και πολύτιμη. Ο κόσμος του παιχνιδιού είναι διαδραστικός και “παλλόμενος”, με όλους να δουλεύουν για το κοινό καλό. Η πολυπόθητη σύνδεση που επιδιώκει το παιχνίδι για τις πόλεις της Αμερικής και η επιδίωξη να γίνουν όλοι ένα κάτω από το χειρικό δίκτυο υλοποιείται έξυπνα όχι μόνο σε δομή σεναρίου αλλά και σε επίπεδο gameplay. Η αλληλεπίδραση των παικτών σας γλιτώσει πολλές φορές από κακοτοπιές ή διευκολύνει την πρόσβαση σε δύσβατους προορισμούς. Βρίσκετε πινακίδες από άλλους παίκτες που προειδοποιούν ότι χρειάζεται προσοχή γιατί η περιοχή έχει ξεβρασμένους, γέφυρες έτοιμες από παίκτες για να περάσετε ένα βαθύ ποτάμι κτλ. Χαρακτηριστικό παράδειγμα της συνεργασίας μεταξύ των παικτών είναι ότι με την πρόοδό μου στο παιχνίδι και σε κάθε πισωγύρισμα έβλεπα να διαμορφώνεται στην ίδια περιοχή ένα καινούριο οδόστρωμα που εξαπλωνόταν ανά την ήπειρο και οφειλόταν στην σταδιακή συγκέντρωση υλικών από τους παίκτες για την δημιουργία δρόμων. Πέρα από τις κατασκευές και την ανάπλαση του κόσμου, μπορείτε να αναθέσετε σε άλλους παίκτες την παράδοση φορτίων ή να παραδώσετε εσείς χαμένα φορτία δικά τους, χρησιμοποιώντας μάλιστα οχήματα άλλων παικτών από το διαδικτυακό γκαράζ που είναι προσβάσιμο σε όλους. Μπορείτε επίσης να δωρίσετε εξοπλισμό ή χαμένα φόρτια σε κοινά ντουλάπια για να βοηθήσετε άλλους ή να επωφεληθείτε εσείς ο ίδιος από το περιεχόμενό τους αν δεν έχετε τη δυνατότητα να κατασκευάσετε με δικά σας μέσα. Το παιχνίδι προωθεί τόσο πολύ την σύνδεση μεταξύ των παικτών που ακόμα και με το θάνατο, σας επιτρέπει να αυξήσετε το επίπεδο σύνδεσής σας με συγκεκριμένους παίκτες που βρίσκονται στη ραφή την ίδια χρονική στιγμή με εσάς, προσφέροντας σας κάποια έξτρα μπόνους.

Στον χειρισμό υπάρχουν κάποια μικρά αγκάθια, κυρίως με την προσπάθεια του παιχνιδιού να προσομοιώσει στο έπακρο την εύθραυστη ανθρώπινη ισορροπία, αλλά με τον κατάλληλο εξοπλισμό αργότερα η κατάσταση βελτιώνεται. Κάποιες ενστάσεις υπάρχουν και για τον χειρισμό των οχημάτων και το πόσο συχνά κολλάνε σε βράχια ή ανηφόρες, εξαιτίας του ρεαλιστικό πρότυπου οδήγησης το οποίο όμως αφήνει τα σημάδια του στα τσακισμένα νεύρα σας. Τέλος, ειδική αναφορά πρέπει να γίνει και στα easter eggs, τα οποία αποτελούν ένα καλό λόγο να ξεψαχνίσετε όσο μπορείτε το παιχνίδι καθώς ανακαλύπτετε αρκετά πράγματα. Από αυτά που ανακάλυψα εγώ, υπάρχουν αναφορές σε God of War, Horizon Zero Dawn, Super Mario, ακόμα και... εξωγήινους. Επίσης ο γνωστός παρουσιαστής της αμερικάνικης τηλεόρασης Conan Ο Brien και ο gaming δημοσιογράφος Geoff Keighley κάνουν ειδικές εμφανίσεις. Σίγουρα υπάρχουν πολλά ακόμα τα οποία περιμένουν να τα ανακαλύψετε.

Ταξιδεύοντας τον κόσμο του Death Stranding από άκρη σε άκρη, σίγουρα θα εκτιμήσετε την άγρια ομορφιά του. Επιστρέφοντας ουσιαστικά στο μηδέν, η πρωτόγονη και ωμή οπτικοποίηση της φύσης ξεδιπλώνεται βήμα το βήμα μπροστά σας και είναι η μοναδική σας σύντροφος στο μοναχικό σας ταξίδι. Από βραχώδεις αχανείς πράσινες εκτάσεις, μέχρι κορυφές απάτητων χιονισμένων βουνών και επιβλητικούς καταρράκτες, η φύση κερδίζει τον θαυμασμό και το σεβασμό σας, αρετουσάριστα όπως σχεδιάστηκε εξαρχής από τον Θεό να υπηρετεί τον άνθρωπο. Η εξερεύνηση της Νέας Αμερικής είναι μια εμπειρία εναλλαγής τοπίων, τα οποία δυστυχώς από ένα σημείο και μετά επαναλαμβάνονται αρκετά. Χρειάζονταν ίσως διάφορες άλλες προσθήκες για να ξεκουραστεί το μάτι από τις συνεχείς πεδιάδες, αλλά δικαιολογείται κάπως λόγω της θεματολογίας του τίτλου και της καταστροφής που υπέστη ο κόσμος. Ευχάριστη αλλαγή αποτελούν κάποιες άδειες στοιχειωμένες πόλεις που είναι και τα μοναδικά δείγματα του άλλοτε κραταιού ανθρώπινου πολιτισμού πριν το Death Stranding. Όσον αφορά τους χαρακτήρες, πραγματικά βγάζουν μάτια με την λεπτομέρεια και την αληθοφάνεια τους, όντας ίσως ότι καλύτερο έχουμε δει σε videogame. Νιώθετε με τον ρεαλισμό τους σχεδόν ότι οι ίδιοι οι ηθοποιοί πρωταγωνιστούν και όχι τα τρισδιάστατα μοντέλα τους.

Μάχη για τα χαμένα φορτία.

Αξίζει επίσης να σταθούμε ιδιαίτερα στον ηχητικό τομέα και συγκεκριμένα στην μετάφραση και μεταγλώττιση του παιχνιδιού. Πάντα δήλωνα υπέρμαχος της οποιασδήποτε προσπάθειας εξελληνισμού των videogames, το θεωρώ ιδιαίτερη τιμή και σεβασμό προς τη χώρα μας και ο πλήρης εξελληνισμός ενός τέτοιου κολοσσιαίου τίτλου με κάνει διπλά χαρούμενο. Χωρίς να υποβαθμίζω σε καμιά περίπτωση τις ερμηνείες του κορυφαίου χολιγουντιανού καστ, θέλω να δώσω τα εύσημα στην πραγματικά αξιόλογη προσπάθεια των Ελλήνων ηθοποιών του παιχνιδιού. Προσωπικά, κάνοντας συνεχείς εναλλαγές γλώσσας καθώς έπαιζα, κατέληξα στα ελληνικά, τόσο λόγω της δύσκολης επεξηγηματικής φύσης του παιχνιδιού η οποία στην μητρική μας γλώσσα είναι πολύ πιο κατανοητή και εύκολη ηχητικά να αφομοιωθεί, όσο και της πραγματικάς άριστης δουλειάς που κάνουν οι Έλληνες ηθοποιοί και μεταφραστές. Δεν βρήκα παρά ελάχιστα αμελητέα λάθη στην μετάφραση και ίσως τη φωνή του Sam θα την προτιμούσα με λιγότερο προσποιητό βάθος και βραχνάδα, αν και κατανοώ ότι ο Έλληνας ηθοποιός προσπαθεί να δώσει στόμφο και περίσσια αρρενωπότητα στον ήρωα.

Ο Kojima έχει δηλώσει ότι το Death Stranding ξεκινάει να γίνεται απολαυστικό μετά το πρώτο μισό του και αυτό πράγματι ισχύει. Είναι σίγουρο ότι το παιχνίδι θα σας εκνευρίσει κατά διαστήματα με τις επαναλαμβανόμενες αποστολές και τα μονότονα δρομολόγια με τα δύσβατα μονοπάτια. Παρόλα αυτά, προχωρώντας όλο και περισσότερο, αντιλαμβάνεστε ότι δεν έχετε ξαναπαίξει κάτι παρόμοιο και καταβάλλεστε από έναν μαζοχιστικό εθισμό για να το ολοκληρώσετε. Σε καλλιτεχνική επιμέλεια και επίπεδο παραγωγής, το παιχνίδι θέτει τα δικά του στάνταρ με πραγματικά τεράστιο έργο και ξεχωριστή έμπνευση. Είναι ένα αργό, συναισθηματικό ταξίδι, ένα άναμμα δαυλών από την μία άκρη μιας ηπείρου μέχρι την άλλη, μια εξωτερική αναζήτηση δημιουργίας φάρων πολιτισμού και μια εσωτερική αναζήτηση θεμελιωδών αρχών της ανθρώπινης ύπαρξης. Μια παρέλαση συμβολισμών και ένα συνονθύλευμα θεωριών από κάθε γνωστή θρησκεία στην οθόνη σας, αν τολμήσετε να δείτε πέρα από την επιφάνεια των απλών μεταφορών και του ποδαρόδρομου. Το ανάποδο ουράνιο τόξο είναι εκεί και σας περιμένει να ανακαλύψετε γιατί του λείπει το μπλε χρώμα. Αξίζει να ασχοληθείτε με το Death Stranding, βλέποντάς το διαφορετικά από όλα τα άλλα παιχνίδια, με υπομονή και επιμονή και ίσως αντικρίσετε και σεις αυτό που ονειρεύτηκε να υλοποιήσει ο Kojima.

  • Πρωτότυπη ιστορία
  • Τεράστια διάρκεια με πλήθος αποστολών
  • Διαδραστικός κόσμος με αλληλεπίδραση παικτών
  • Οι ξεβρασμένοι
  • Εκπληκτικά γραφικά και ειδικά μοντέλα χαρακτήρων
  • Παρέλαση χολιγουντιανών αστέρων
  • Ελληνική μεταγλώττιση και μετάφραση
  • Αργό, νωχελικό ξεκίνημα και εξέλιξη
  • Επαναλαμβανόμενες και κουραστικές αποστολές κατά διαστήματα
  • Πανομοιότυπα τοπία με ελάχιστες εναλλαγές
  • Κάποια θέματα στον χειρισμό ήρωα και οχημάτων
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Kojima Productions
ΕΚΔΟΣΗ:Sony (PS4), 505 Games (PC)
ΔΙΑΘΕΣΗ:Sony Hellas