alt text

Darq review

, 27/12/2020  

Ξεκινώντας την ανάλυση της οποιαδήποτε εμπειρίας που μπορεί να έχεις με ένα παιχνίδι, η αφετηρία των σκέψεων σου είναι πάντα το όνομα. “Darq”. Γιατί σκοτάδι; Ο Victor Hugo έχει αναφέρει ότι τα διαμάντια κρύβονται στα σκοτάδια αυτής της γης. Θα συμφωνήσω. Δημιουργία ενός μόνο developer -και πρέπει να μνημονευθεί- το Darq, το σκοτάδι στην παραλλαγή του, επισκέπτεται τα όνειρα μας με μια ξεχωριστή αισθητική και ιδιαίτερη προσέγγιση.

Δεν υπάρχει αφήγηση, ούτε εισαγωγή, ούτε καν στάδιο εκμάθησης των μηχανισμών του παιχνιδιού. Οι μοναδικές πληροφορίες που μπορείτε να πάρετε για το σεναριακό υπόβαθρο είναι από την επίσημη σελίδα του παιχνιδιού. Είστε ο Loyd, ένα παιδί παγιδευμένο σε ένα σπίτι, που ξαπλώνοντας σε ένα κρεβάτι γίνεται αυτομάτως περιπλανώμενος ταξιδιώτης στα όνειρα του, τα οποία γρήγορα μετατρέπονται σε εφιάλτες. Περίεργα πλάσματα βγαλμένα από την πιο νοσηρή φαντασία κυνηγούν τον φτωχό Loyd, ο οποίος πρέπει να βρει μια διέξοδο μέσω γρίφων, εμποδίων και κινδύνων. Καθώς δεν υπάρχει σαφήνεια στην ιστορία, ο καθένας μπορεί να αφήσει την φαντασία του ελεύθερη για το τί ακριβώς πραγματεύεται η ιστορία του Darq. Προσωπική μου γνώμη είναι ότι πρόκειται για αλληγορία μιας βαθειά ανθρώπινης ιστορίας που δεν φανερώνεται ποτέ στον παίκτη-θεατή με το πραγματικό της δραματικό πρόσωπο, αλλά μετουσιώνεται σε έναν ονειρικό κόσμο και στην αέναη προσπάθεια διαφυγής από αυτόν. Η επιλογή της απόλυτης ελευθερίας επιλογής της υπόθεσης έχει και αυτή την μαγεία της, ένας καμβάς του τίποτα, που γεμίζει με χρώματα και σχήματα τα οποία δημιουργούνται από την φαντασία και την ευστροφία του καθενός από εμάς. Ίσως εκεί κουμπώνει πάλι ταιριαστά το όνομα, καθώς μια εύλογη απαισιοδοξία για την μοίρα και την τύχη του ήρωα ανεξάρτητα τις φιλότιμης προσπάθειάς του για διαφυγή πλανάται πάντα στον αέρα , σαν το πνεύμα στα όνειρα να θέλει να πετάξει και το σώμα στον κόσμο να αδυνατεί.

Λύνοντας γρίφο.

Στα του παιχνιδιού τώρα, το Darq είναι ένα 2.5D adventure με έμφαση περισσότερο στους γρίφους και λιγότερο στην δράση. Ο Loyd μπορεί να τρέξει και να αλληλεπιδράσει με διάφορα αντικείμενα που βρίσκονται διάσπαρτα στα περιβάλλοντα και αποτελούν συνήθως μέρος ενός μεγαλύτερου γρίφου. Ο σκοπός σας σε κάθε επίπεδο είναι να βρείτε την έξοδο (μέσω κάποιου ασανσέρ ή πόρτας) και να αποδράσετε από τον εφιάλτη σας. Οι γρίφοι σε κάθε επίπεδο έχουν την κατάλληλη πολυπλοκότητα και δυσκολία, τόση όσο χρειάζεται για την τριβή του μυαλού και την διασκέδαση, χωρίς να γίνονται κουραστικοί. Η λογική του μεγαλύτερου μέρους των γρίφων στηρίζεται σε μια έξυπνη προσέγγιση και χρήση της κάθε πίστας παίζοντας με τις διαστάσεις και την εναλλαγή του χώρου. Έτσι πχ αν υπάρχει μια τρύπα στο ταβάνι, μέσω ενός διακόπτη μπορείτε να γυρίσετε το δωμάτιο και το ταβάνι να γίνει πάτωμα ώστε να μπορέστε να εξερευνήσετε την τρύπα. Ο Loyd μπορεί επίσης να σκαρφαλώσει και να κολλήσει σε κάθε τοίχο εφόσον η επιφάνεια του είναι καθαρή (χωρίς εμπόδια) ξεκλειδώνοντας νέα μονοπάτια, διευρύνοντας το βάθος κάθε επιπέδου και ανακατεύοντας τις επιλογές σας με έναν ψευτοτρισδιάστατο τρόπο που δουλεύει όμως πολύ ωραία στην πράξη. Οι γρίφοι έχουν ποικιλία και δίνουν μια νότα ευχαρίστησης με την ολοκλήρωση τους γιατί στην πλειοψηφία τους είναι σχεδιασμένοι να ανταμείβουν τον παίκτη για την οξυδέρκεια και την αντίληψή του στους συνεχώς μεταβαλλόμενους χώρους, όπου τίποτα δεν είναι αυτό που φαίνεται.

Στον τομέα της δράσης, ο πρωταγωνιστής είναι τελείως ανήμπορος μπροστά στους εχθρούς που συναντάει. Μιλώντας για τους εχθρούς, πιστεύω ότι χάθηκε μια μεγάλη ευκαιρία για το κάτι παραπάνω, καθώς ο ευφάνταστος σχεδιασμός τους σε συνδυασμό με τα κλειστοφοβικά και μακάβρια επίπεδα θα μπορούσε να εκτοξεύσει την εμπειρία. Αντ' αυτού, το παιχνίδι περιορίζεται σε ελάχιστες σκηνές stealth, στις οποίες πρέπει να κρυφτείτε από την τρομακτική ανάπηρη κυρία στο αναπηρικό καροτσάκι ή να συρθείτε σιγά σιγά πίσω από την πλάτη ενός απόκοσμου πλάσματος ή από ζωντανά ανθρώπινα και κινούμενα μέλη. Αν σας αντιληφθούν δεν έχετε κανένα περιθώριο αντίδρασης και κανένα μέσο για να αμυνθείτε και οδηγείστε κατευθείαν στο προηγούμενο checkpoint. Ενώ υπάρχουν δυνατές στιγμές, με κορυφαία το τελευταίο αγωνιώδες επίπεδο, πιστεύω ότι το παιχνίδι θα μπορούσε να επικεντρωθεί περισσότερο στην δράση και την αγωνία, εξισορροπώντας κάπως τη σκέψη που χρειάζεται να καταβάλλετε για την επίλυση των πάμπολλων γρίφων. Ένα ακόμα αρνητικό είναι οι μόλις εννιά πίστες (επτά στο κυρίως παιχνίδι και δύο στα DLC που είναι δωρεάν) οι οποίες είναι και πολύ μικρές, με τη συνολική εμπειρία να διαρκεί γύρω στις δύο με τρεις ώρες.

Με προσοχή ενάντια στους απόκοσμους εχθρούς.

Τα επίπεδα, παρόλο που είναι λίγα και μικρά, είναι σχεδιασμένα με τέτοιο τρόπο ώστε να σφίξουν τη καρδιά του παίκτη και να αποτυπώσουν με γλαφυρό τρόπο μια ονειρική διαλυμένη πραγματικότητα. Η μοναδικότητα κάθε επιπέδου που δηλώνει και ένα διαφορετικό εφιάλτη κάθε φορά είναι πειστικότατη, με την απουσία χρωμάτων και τα παιχνιδίσματα του φωτός να δίνουν έμφαση στο βασανισμένο υποσυνείδητο του πρωταγωνιστή. Το ψευτοτρισδιάστατο υπόβαθρο βοηθάει ακόμα περισσότερο στην εκτίμηση της ομορφιάς του παιχνιδιού, με απόκοσμα κρυφά περάσματα και υγρά σπήλαια να εμφανίζονται ξαφνικά μπροστά σας με το πάτημα ενός διακόπτη και να σας οδηγούν σε νέα μονοπάτια. Το παιχνίδι χρησιμοποιεί με δομημένο και ατμοσφαιρικό τρόπο τους ήχους του περιβάλλοντος, καταφέρνοντας με τα εφέ του να σας κάνει να νιώσετε άβολα σε άγνωστα, αφιλόξενα μέρη. Μερικές φορές, ανάλογα με το αν παίζετε ή όχι με ακουστικά, μπορεί να πεταχτείτε από την καρέκλα σας με κάποια jumpscares. Όσο για την μουσική, δυστυχώς λάμπει διά της απουσίας της.

Το Darq είναι ένα ενδιαφέρον και “τίμιο” παιχνίδι που παραδίδει αυτό που δείχνει η ίδια του η ονομασία: σκοτάδι με αλληγορίες που αφήνονται στη φαντασία του παίκτη και έξυπνους γρίφους που απαιτούν πλήρη κατανόηση του χώρου και χρήση όλων των επιφανειών κάθε επιπέδου. Θα σας διασκεδάσει και θα σας προβληματίσει και συστήνεται για ένα χαλαρό, βροχερό σαββατοκύριακο.

  • Ατμοσφαιρικό
  • Ευφάνταστα επίπεδα με χρήση κάθε επιφάνειας
  • Διασκεδαστικοί γρίφοι
  • Πρωτότυποι και τρομακτικοί εχθροί
  • Χρειαζόταν μεγαλύτερη έμφαση στην δράση
  • Μικρή διάρκεια
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, PC, PS5 (2021), Xbox Series X (2021), Switch (2021)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Unfold Games
ΕΚΔΟΣΗ:Feardemic