Bioshock (PS3) Review

, Κυριακή 21 Δεκέμβριος 2008 0  

Όταν πρωτοβγήκε το BioShock, τον Αύγουστο του 2007, τα βλέμματα της παγκόσμιας κοινότητας ήταν στραμμένα στο επερχόμενο Halo 3. Παρόλα αυτά, το παιχνίδι κατάφερε να αποδείξει πως χωρίς διαφήμιση, η καθαρή ποιότητα μπορεί να αποσπάσει θετικές κριτικές και απόψεις από τους πάντες. Καταφέρνει όμως να το κάνει, και τώρα, ένα χρόνο και βάλε μετά, σε διαφορετική κονσόλα και με διαφορετικά δεδομένα;

Δύσκολη ερώτηση. Από τη μία, όπως και να το κάνουμε, το παιχνίδι πραγματεύεται μια πολύ ξεχωριστή υπόθεση, και καταφέρνει αξιοθαύμαστα να ενσωματώσει σε αυτά μια σειρά από μοναδικά στοιχεία. Από την άλλη ο καιρός πέρασε και το παιχνίδι έπαψε να είναι τόσο εντυπωσιακό. Τι είναι όμως αυτό που το έκανε από την αρχή τόσο καλό;

Ήταν το 1960 όταν ο ήρωας μας, ένας μάλλον ευκατάστατος καπιταλιστής αποτέλεσε τον μοναδικό διασωθέντα ενός αεροπορικού δυστυχήματος. Στη μέση λοιπόν του Ατλαντικού ωκεανού, το αεροπλάνο που επιβαίνει καταστρέφεται ολοσχερώς και αφού ανακαλύπτει ένα μυστηριώδη φάρο, συναντά κάτι πρωτοφανές: μία υποβρύχια πόλη, τη Rapture («έκσταση» ελληνιστί), όπου οι καλλιτέχνες δε θα είχαν να αντιμετωπίσουν ηθικούς φραγμούς και όπου οι επιστήμονες θα είχαν την πλήρη ελευθερία να δημιουργήσουν και να εφαρμόσουν ακόμα και τις πιο πρωτότυπες ιδέες τους.

Πρωτοποριακό σωστά; Σίγουρα. Όπως επίσης και φοβερά επικίνδυνο. Αυτή η ακαταλόγιστη ελευθερία των επιστημόνων είχε ως αποτέλεσμα τη δυνατότητα αλλαγής του DNA των ανθρώπων, δίνοντας τους έτσι μεταφυσικές ικανότητες. Κάτι που τους οδήγησε στην τρέλα. Όλους. Σιγά σιγά η Rapture μεταποιήθηκε σε κρησφύγετο των splicers, ένα είδος μεταλλαγμένων ανθρώπων. Η αποστολή του ήρωα μας; Να αποδείξει στον εγκέφαλο της πόλης, Andrew Ryan πως δεν είναι μυστικός πράκτορας, και να ξεφύγει από τα εμπόδια που αυτός του βάζει.

Η πρώτη σας face-to-face επαφή με τον Andrew Ryan

Η πρώτη σας face-to-face επαφή με τον Andrew Ryan

Για να καταλάβετε καλύτερα την υπόθεση και να κατανοήσετε βαθύτερα τα μήνυματα του παιχνιδιού, οι προγραμματιστές της 2K Boston τοποθέτησαν σε τυχαία σημεία του παιχνιδιού ορισμένες ηχογραφημένες συνομιλίες/μονολόγους των ανθρώπων-κλειδιά της ιστορίας. Από αυτά θα συνηδητοποιήσετε το πόσο τραγική πόλη είναι η Rapture, το πώς οι επαναστάτες εύκολα μπορούν να διαφθαρούν και το πόσο μόνος είναι ο Jack, ο επιζήσαντας, ο ήρωάς σας...

Αρκετά όμως με τα της υπόθεσης. Το BioShock δημιουργήθηκε, όχι με τις βασικές αρχές που φτιάχνεται ένα μέσο FPS, αλλά με τις μεταβολές του DNA που ανέφερα παραπάνω, τις οποίες ο ήρωάς μας αποκτά μέσω της EVE. Αυτή είναι η πιο διαδεδομένη μορφή του ADAM, της χημικής ουσίας που επιτρέπει τις μεταβολές του γενετικού κώδικα. Για να επιβιώσετε στην Rapture, χρειάζεστε τα plasmids, τα αποτελέσματα δηλαδή των δύο παραπάνω. Τα plasmids που αποκτά ο παίκτης είναι αρκετά και διαφέρουν μεταξύ τους κατά ένα μεγάλο βαθμό

Κατά τη διάρκεια της περιπλάνησής σας στην πόλη, θα συναντήσετε πολλών ειδών εχθρούς. Τους splicers, τρελογιατρούς, turrets και φυσικά τις διαβόητες Little Sisters. Οι τελευταίες είναι τα δημιουργήματα της γενετίστριας Dr. Tenenbaum, τα οποία μετά την ραγδαία εξάπλωση του Adam έχουν ως σκοπό να μαζέψουν όσο το δυνατόν περισσότερο από νεκρούς Splicers. Και για να καταφέρουν να τους βρουν σε αυτήν την κατάσταση χρειάζονται τους Big Daddies. Αυτοί φτιάχτηκαν από μια ειδική ομάδα βιολόγων με σκοπό να προστατεύουν τις Little Sisters – είναι γενετικά μεταλλαγμένοι άνθρωποι, προστατευμένοι από μία ενισχυμένη στολή καταδύσεων.

Είστε έτοιμοι;

Είστε έτοιμοι;

Από την άλλη μεριά, στην πόλη είναι διάσπαρτα διάφορα turrets τα οποία είναι προγραμματισμένα να καταδιώκουν και να σκοτώνουν οποιονδήποτε εισβολέα – και εσείς ουσιαστικά αποτελείτε έναν. Και κάπου εδώ μπαίνει σε εφαρμογή ο hacker εαυτός σας. Τι εννοώ; Μα φυσικά πως μπορείτε, αντί να τα καταστρέψετε, να τα «πειράξετε», μέσω ενός mini-game, ούτως ώστε να ρυθμιστούν υπέρ σας (να καταδιώκουν τους εχθρούς σας δηλαδή).

Αφού, μετά από αρκετή υπομονή είναι η αλήθεια, καταφέρετε να σκοτώσετε έναν Big Daddy, εμφανίζεται ένα από τα πιο «σοβαρά» διλήμματα που θα μπορούσε να υπάρξει σε παιχνίδι. Θα σκοτώσετε ή όχι την Little Sister; Δεν ξέρω τί ακριβώς θα νιώσετε εκείνη την ώρα (άλλωςτε η ψυχοσύνθεση του καθενός διαφέρει), όμως το μόνο σίγουρο είναι το αποτέλεσμα: Εάν επιλέξετε να τη σώσετε, η Dr. Tennenbaum θα σας ευχαριστήσει εγκαρδίως και ως αντάλλαγμα θα σας δώσει λίγο Adam. Εαν επιλέξετε να τη σκοτώσετε, θα περισυλλέξετε όλο το Adam που έχει κρατημένο. Η δεύτερη επιλογή είναι πιο αποδoτική σε...καύσιμα, και πιστεύω πως πέραν της ηθικής ισορροπίας, ο παίκτης θα πρέπει να κρίνει και με βάση της οικονομικής του κατάστασης.

Γιατί στη Rapture, λόγω της εξάπλωσης του Adam , τα όπλα και τα πυρομαχικά είναι άκρως διαδεδομένα. Δεν θα είναι λίγες οι φορές που θα συναντήσετε αυτόματους πωλητές απ’όπου, πέρα από τα ευκόλως εννοούμενα health packs και eve (ενέσεις που περιέχουν Adam), είναι διαθέσιμες και αναβαθμίσεις για τα εκάστοτε όπλα σας, νέα plasmids όπως επίσης και νέα όπλα. Το να αναβαθμίσετε τα όπλα και να προσθέσετε plasmids στη συλλογή σας (για να έχετε περισσότερες επιλογές εξόντωσης) είναι κάτι που είστε υποχρεωμένοι να κάνετε, ειδάλλως θα βρίσκεστε πολύ συχνά σε δύσκολη θέση, καθώς οι δυνάμεις των Splicers όσο προσωράει το παιχνίδι αυξάνονται.

Τρέξτε να σωθείτε! Ή μάλλον γρήγορα πατήστε το Hack!

Τρέξτε να σωθείτε! Ή μάλλον γρήγορα πατήστε το Hack!

Φυσικά πέρα από τις διαθέσιμες αναβαθμίσεις των όπλων σας, το παιχνίδι δίνει ακόμα μία δυνατότητα υπέρ του παίκτη. Κάποια στιγμή κατά τη διάρκεια του παιχνιδιού θα σας γίνει διαθέσιμη μία κάμερα, με την οποία θα μπορείτε να φωτογραφίζετε τους εχθρούς σας, από τους Big Daddies μέχρι τους Splicers, με απώτερο σκοπό φυσικά να κατανοήσετε τη δομή και τα αδύναμα σημεία των ενοίκων της Rapture.

Όσο και να προσπαθείτε να ξεφύγετε πάντως από τους εχθρούς σας, το μόνο σίγουρο είναι πως θα θαυμάζετε σε κάθε γωνία την ατμόσφαιρα και όλη την art-decau αισθητική με την οποία η πόλη είναι σχεδιασμένη. Όπως και να το κάνουμε, η όλη επιρροή της δεκαετίας του ’50 είναι κάτι παραπάνω από θετική και αυτό είναι ένας από τους κύριους λόγους που κάνει το παιχνίδι μοναδικό.

Το BioShock χρησιμοποιεί την Unreal Engine 3. Όταν πρωτοκυκλοφόρησε, σίγουρα ήταν ένα επίτευγμα της μηχανής, αλλά τώρα έχει αρχίσει να δείχνει αρκετά έντονα τα σημάδια του χρόνου. Τα renders του νερού έπαψαν να είναι τόσο όμορφα,η λεπτομέρεια στους χαρακτήρες φαίνεται κάπως μειωμένη σε σύγκριση με το παρελθόν, ενώ διάφορα μικροπροβληματάκια στα textures κάνουν την εμφάνιση τους. Ευτυχώς εκείνο το πρόβλημα με τις widescreen αναλύσεις έχει λυθεί, οπότε δεν αξίζει να ασχοληθείτε περαιτέρω.

Στον αντίποδα, ο ήχος του παιχνιδιού αποτελούσε και εξακολουθεί να αποτελεί ένα αριστούργημα, ένα έργο τέχνης. Οι ορχηστρικές ενσαρκώσεις των περισσότερων κομματιών του soundtrack (το οποίο μάλιστα μπορείτε να το κατεβάσετε δωρεάν και νόμιμα) δίνουν μια επιβλητικότητα στην ήδη βαριά ατμόσφαιρα του παιχνιδιού. Βέβαια η ανάμειξη του Moby στα τηλεοπτικά spots ήταν το κάτι άλλο, αλλά δυστυχώς αυτά πλέον είναι δυσεύρετα. Φυσικά στον ήχο συνεπάγονται, πέρα από τη μουσική, και τα ηχητικά εφέ, και το παιχνίδι τα καταφέρνει εξίσου καλά και εδώ.

Η art-decau αισθητική παραμένει μοναδική

Η art-decau αισθητική παραμένει μοναδική

Για το τέλος άφησα τις διαφορές μεταξύ της έκδοσης για το PS3 από τις υπόλοιπες. Δυστυχώς απογοητεύτικα, περίμενα κάτι παραπάνω. Σίγουρα η πρόσθεση ενός έξτρα επιπέδου δυσκολίας είναι κάτι το καλοδεχούμενο, μα η πραγματική προσθήκη, τα Challenge Rooms είναι διαθέσιμα μέσω του PSN και επί πληρωμή (€7,99). Απογοήτευση για αυτούς που το είχαν ήδη παίξει, καμια διαφορά για τους ...πρωτάρηδες.

Τελικά τί είναι το BioShock; Σίγουρα είναι ένας από τους καλύτερους τίτλος αυτής της γενιάς.Σίγουρα η αρχή ενός μεγάλου franchise. Δυστυχώς όμως, η επανακυκλοφορία του μετά από ένα ολόκληρο χρόνο δεν είναι τόσο ενδιαφέρουσα όσο θα έπρεπε για τους παίκτες που το έχουν ήδη παίξει. Αν δεν ανήκετε σε αυτούς, προσθέστε στον τελικό βαθμό ακόμα μία μονάδα και μόλις βρήκατε το Χριστουγεννιάτικο δώρο σας...

+Ξεχωριστή υπόθεση
+Μοναδική Ατμόσφαιρα
+Έντονο gameplay
+Aριστουργηματικός ήχος

-Τα γραφικά αρχίζουν να δείχνουν την ηλικία τους
-Ουσιαστικά καμιά διαφορά από τις προηγούμενες εκδόσεις

ΒAΘΜΟΛΟΓΙΑ 8.5

Πλατφόρμα: PS3 (Xbox 360, PC)
Έκδοση: 2K
Ανάπτυξη: 2k Marin
Διάθεση: CD Media
Είδος: First person adventure
Παίκτες: 1
Επίσημο Site: www.bioshock.com
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 17/10/2008
PEGI: 18+