XCOM: Enemy Uknown Review

, Τετάρτη 24 Οκτώβριος 2012 0  

Το XCOM: Enemy Unknown είναι remake του XCOM, ενός από τα καλύτερα παιχνίδια του προηγούμενου... αιώνα. Εν έτει 2012, η Firaxis Games, ειδική στα παιχνίδια στρατηγικής, αναβιώνει τη σειρά XCOM, με εξαιρετικά απότελέσματα.

Στο κοντινό μέλλον η εξωγήινη εισβολή είναι πλέον γεγονός σε παγκόσμια κλίμακα, με απότέλεσμα πολλά από τα έθνη του πλανήτη να ενωθούν ενάντια στην εισβολή, μέσω ενός πολυεθνικού οργανισμού που ονομάζεται XCOM. Ο οργανισμός XCOM απαρτίζεται από κορυφαίους επιστήμονες και στρατιώτες, που συνεργάζονται για την απώθηση των εξωγήινων δυνάμεων σε ολόκληρο τον πλανήτη.

Το XCOM: Enemy Unknown είναι ένα turn-based tactical RPG και χωρίζεται σε δυο φάσεις. Η μία φάση είναι αυτή που αφορά τη διαχείριση της βάσης σας και την επέκτασή της μέσω νέων τμημάτων έρευνας, εξοπλισμού και τεχνολογιών. Η δεύτερη φάση είναι αυτή των μαχών, όπου ελέγχετε μια ομάδα έως και έξι στρατιωτών και τους δίνετε εντολές, σε ένα σύστημα που παίζεται με γύρους, ανάλογο του Civilization. Ξεκινώντας το XCOM: Enemy Unknown, πρέπει να επιλέξετε σε ποιο σημείο του πλανήτη θα χτίσετε τη βάση σας - Ασία, Βόρεια και Νότια Αμερική, Αφρική και Ευρώπη. Κάθε ήπειρος προσφέρει διαφορετικό bonus στη βάση σας, όπως μειωμένους χρόνους έρευνας σε συγκεκριμένες τεχνολογίες, μικρότερο κόστος στον οπλισμό αεροσκαφών, φθηνότερα workshops κτλ.

Η ανάπτυξη της βάσης σας γίνεται μέσα από έξι τμήματα. Το Research, όπου οι επιστήμονές σας λαμβάνουν μέρος σε έρευνες για νέο εξοπλισμό, κάνουν αυτοψίες σε εξωγήινους που σας οδηγούν σε νέες έρευνες και τεχνολογίες κ.α. Το Engineering, όπου μπορείτε να αγοράζετε νέα όπλα, πανοπλίες και οχήματα, επιλέγετε τα νέα τμήματα που θέλετε για να επεκτείνετε τη βάση σας, μπορείτε να αναπτύξετε νέο οπλισμό και να αναβαθμίσετε τον ήδη υπάρχοντα κτλ. Το Barracks, όπου έχετε πρόσβαση στους στρατιώτες σας και μπορείτε να τους εξοπλίζετε με νέα όπλα, πανοπλίες και gadgets, να παραμετροποιείτε την εξωτερική τους εμφάνιση, να αναβαθμίζετε τις ικανότητες τους, να προσλαμβάνετε νέους στρατιώτες κτλ. Το Hangar, το οποίο είναι το αεροδρόμιο που βρίσκεται στο... υπόγειο και σας δίνει τη δυνατότητα να εξοπλίζετε τα αεροσκάφη σας με νέα όπλα, να διαχειρίζεστε την αεροπορία σας σε όλες τις ηπείρους κτλ. Το Situtation Room, όπου έχετε πρόσβαση σε πληροφορίες που αφορούν την εξέλιξη της εξωγήινης εισβολής σε παγκόσμια κλίμακα, προεπισκόπηση των οικονομικών σας, marketplace κ.α. Και τέλος, το Mission Control, όπου μπορείτε να εντοπίζετε εξωγήινες δραστηριότητες και να λαμβάνετε αποστολές.

Η βάση σας, στην οποία ξοδεύετε αρκετό χρόνο.

Στις 16 χώρες που απαρτίζουν το Συμβούλιο (Council) του οργανισμού XCOM, με το πέρασμα του χρόνου το επίπεδο πανικού αυξάνεται. Αν ο πανικός χτυπήσει κόκκινο, οι χώρες απόχωρούν από το συμβούλιο και αν απόχωρίσουν οκτώ χώρες ο οργανισμός διαλύεται, που σημαίνει τέλος του παιχνιδιού. Για να μειώσετε τα επίπεδα πανικού, μπορείτε να κάνετε απόστολές που εμφανίζονται σπάνια σε τυχαία χρονικά διαστήματα ή να στείλετε δορυφόρους, εξασφαλίζοντας ένα χρηματικό ποσό κάθε μήνα για την βάση σας. Όσους περισσότερους δορυφόρους στέλνετε σε διάφορες χώρες, τόσες περισσότερες αποστολές είναι διαθέσιμες για εσάς, περισσότερα χρήματα, σας εξασφαλίζουν μηχανικούς, επιστήμονες κτλ.

Οι μάχες και η κίνηση των στρατιωτών σας στο XCOM: Enemy Unknown γίνονται σε γύρους, δίνοντας μεγάλη σημασία στο στρατηγικό κομμάτι και όχι στην ασταμάτητη δράση. Κάθε κίνηση που κάνετε, πρέπει να την έχετε μελετήσει και να έχετε λάβει υπόψη αρκετούς παράγοντες κατά την διάρκεια του παιχνιδιού, που παίζουν ρόλο στην επιτυχία της απόστολής, όπως η διάταξη κλάσεων της ομάδας σας, το περιβάλλον στο οποίο διεξάγεται η μάχη, και οι ικανότητες των στρατιωτών σας. Οι διαθέσιμες κλάσεις είναι τέσσερις: Assault, Sniper, Heavy και Support. Σε μια ομάδα τεσσάρων έως έξι μονάδων, η σωστή ισορροπία μεταξύ τους σας οδηγεί στην επιτυχία. Οι ικανότητες κάθε κλάσης αποτελούνται από επτά βαθμίδες, με κάθε βαθμίδα που ξεκλειδώνεται μέσω level up, να προσφέρει δύο ικανότητες (εκτός από δυο βαθμίδες που προσφέρουν μία ικανότητα), από τις οποίος μπορείτε να επιλέξετε μόνο μια. Το σύστημα αυτό που εφαρμόζεται στο XCOM: Enemy Unknown μπορεί να σας προσφέρει διαφορετικά builds για κάθε κλάση. Για παράδειγμα, να έχετε έναν sniper που είναι πολεμική μηχανή και εξουδετερώνει τους εχθρούς από μακριά ή βρίσκεται στην πρώτη γραμμή της μάχης και κάνει χρήση των ικανοτήτων του να ξετρυπώνει τους εχθρούς πριν προλάβουν αυτοί να σας εντοπίσουν, δίνοντάς σας πλεονέκτημα στο πώς και πού στήνετε την ομάδα σας για να τους εξουδετερώσετε. Τα ίδια ισχύουν για όλες τις κλάσεις, με τον συνδυασμό ικανοτήτων και κλάσεων να δίνουν βάθος στο gameplay.

Δείγμα από πεδίο μάχης κατά την έρευνα πτώσης UFO.

Στο τακτικό κομμάτι των μαχών, το περιβάλλον παίζει σημαντικό ρόλο και αυτό γιατί σας προσφέρει κάλυψη από τα εχθρικά πυρά, αλλά μπορεί να γίνει και παγίδα θανάτου, καθώς είναι καταστρεψιμο. Φυσικά αυτό ισχύει και για τους αντιπάλους σας. Η αντίπαλη AI κινείται σε υψηλά επίπεδα, χρησιμοποιώντας τακτικές πλαγιοκόπησης και αξιοποιώντας στο έπακρο το περιβάλλον, ενώ σχεδόν ποτέ δεν κάνει λάθει, κάτι που κάνει το XCOM: Enemy Unknown ένα αρκετά δύσκολο παιχνίδι, που απαιτεί από εσάς να αξιοποιήσετε τους μηχανισμούς που διαθέτει για να έχετε ευτυχή κατάληξη στις αποστολές σας. Μετά το πέρας τον αποστολών, η συλλογή αντικειμένων και... πτωμάτων των εχθρών γίνεται αυτόματα, δίνοντάς σας τη δυνατότητα μέσω των επιστημόνων και ερευνητών σας να αξιοποιείτε τα διαθέσιμα υλικά για έρευνα στη βάση σας. Αφού έχετε τελειώσει την αποστολή σας και έχετε επιστρέψει στην βάση σας, περνάτε αρκετό χρόνο σε αυτή, επενδύοντας σε νέες τεχνολογίες, επεκτείνοντας τη βάση με νέα τμήματα, ξεκινώντας νέες έρευνες, εξοπλίζοντας τους στρατιώτες σας με νέο εξοπλισμό κ.α.

Στο multiplayer του XCOM: Enemy Unknown μπορείτε να λάβετε μέρος σε μάχες 1vs1 σε περιορισμένο αριθμό χαρτών. Μπορείτε να δημιουργήσετε μια ομάδα έως και έξι μονάδων, επενδύοντας τους πόντους που έχετε, σε μονάδες στις οποίες συγκαταλέγονται και εξωγήινοι. Δυστυχώς δεν μπορώ να πω πολλά για το multiplayer, καθώς συνάντησα αρκετά προβλήματα στο να συνδεθώ σε κάποιο παιχνίδι, και όσες φορές το κατάφερα με άφησε αδιάφορο. Η υπόθεση multiplayer γενικά δίνει την αίσθηση ότι σύντομα θα έχουμε κάποιο DLC, καθώς στην μορφή που είναι τώρα είναι ουσιαστικά ανύπαρκτο και δε νοείται να μην υπάρχει co-op.

Προεπισκόπηση των μονάδων σας.

Στον τομέα των γραφικών, το XCOM: Enemy Unknown τα καταφέρνει αρκετά καλά, χωρίς να προσφέρει κάτι το ιδιαίτερο. Τα πεδία των μαχών εναλλάσσονται από αστικά περιβάλλοντα σε δάση και ερήμους, με τον φωτισμό, ειδικά σε κατεστραμμένες από πτώση UFO περιοχές, να κλέβει την παράσταση. Οι καιρικές συνθήκες αποδίδονται αρκετά καλά και τα εφέ από εκρήξεις και καταστροφές είναι όμορφα, χωρίς όμως πολλές λεπτομέρειες. Ο ήχος του παιχνιδιού κινείται σε υψηλά επίπεδα, με τα εφέ των εξωγήινων και το voice acting να είναι εκπληκτικά. Αυτό όμως που κλέβει την παράσταση στον οπτικοακουστικό τομέα του XCOM: Enemy Unknown είναι η... ατμόσφαιρά του. Σχεδόν τα πάντα παρουσιάζονται μέσα από κινηματογραφικές σκηνές, από την παρουσίαση νέων τεχνολογιών, την απογείωση από τη βάση και την προσγείωση στο πεδίο της μάχης, το σενάριο και τους διαλόγους με επιστήμονες και κεντρικούς χαρακτήρες, έως και τις kill cams κατά την διάρκεια των μαχών, όλα δημιουργούν την κατάλληλη ατμόσφαιρα που κλιμακώνεται ανάλογα με την περίσταση.

Chryssalid, ο πρώτος μεγάλος εφιάλτης του παιχνιδιού.

Το XCOM: Enemy Unknown είναι αρκετά δύσκολο παιχνίδι, καθώς απαιτεί από εσάς στρατηγικό τρόπο σκέψης και προσέγγισης των αποστολών. Σε καμμία περίπτωση δεν είναι ένα απλό παιχνίδι δράσης τρίτου προσώπου, καθώς πολλοί παράγοντες παίζουν ρόλο πριν αλλά και κατά την διάρκεια των αποστολών, τους οποίους πρέπει να λάβετε υπόψη για να έχετε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Το εναλλασσόμενο δυναμικό περιβάλλον, ο συνδυασμός ικανοτήτων και κλάσεων, το επίπεδο ανάπτυξης των τεχνολογιών σας, αλλά και τα gadgets με τα οποία που έχετε εξοπλίσει τους στρατιώτες σας, κάνουν την διαφορά μεταξύ αποτυχίας και επιτυχίας. Όταν καταφέρετε να βρείτε μια φόρμουλα σε όλα αυτά και προχωράτε από αποστολή σε αποστολή με επιτυχία, τότε θα έχετε μία από τις καλύτερες gaming εμπειρίες, που οφείλεται αποκλειστικά σε εσάς και τις επιλογές που κάνατε κατά την ανάπτυξη της βάσης σας, την επιλογή και τον εξοπλισμό των μονάδων σας κτλ. Αν θέλετε ένα παιχνίδι, στο οποίο θα αφιερώσετε χρόνο σκεπτόμενοι, "στύβοντας" το μυαλό σας για να βρείτε μια ισορροπία μέσα από τις επιλογές και το βάθος που προσφέρει, και όχι απλά πατώντας μηχανικά τα πλήκτρα για να δίνετε εντολές, το XCOM: Enemy Unknown είναι για εσάς.

+ Απαιτεί σκέψη και υπομονή
+ Το βάθος που προσφέρει σε επιλογές ανάπτυξης της βάσης και κατ'επεκταση στις μονάδες
+ Διάρκεια
+ Κλάσεις, ικανότητες και gadgets αλλάζουν το τρόπο προσέγγισης των αποστολών
+ Ήχος
+ Δυσκολία

- Όχι τα γραφικά που περιμέναμε
- Αδιάφορο multiplayer

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

Πλατφόρμα: PC (review), Xbox 360, PS3
Έκδοση: 2K
Ανάπτυξη: Firaxis
Διάθεση: CD Media
Είδος: Turn-based tactical RPG
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: http://www.xcom.com/enemyunknown/entry
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 12/10/2012
PEGI: 18

  • GeorgeZFR

    +1000 για το review όσο για το παιχνίδι έχω φάει κόλλημα μετά από καιρό που έχω να παίξω στρατηγικής με κέρδισε. Θέλει υπομονή μεγάλη για να το παίξεις σωστά, όπως λέει το άρθρο αν κάνεις λάθη δεν σε συγχωρεί οπότε πάλι από την αρχή, η συχνά saves!!

  • JCDenton13

    Αν και μοιαζει περισσοτερο με τα U.F.O παρα με τα X.C.O.M,δε παυει να ειναι παιχνιδαρα.Ενα απο τα πιο Hardcore παιχνιδια αυτη τη στιγμη,ειδικα στις κονσολες.Αγορα καποια στιγμη αργοτερα,οταν πεσει η τιμη του.

  • ObsessedGeorge

    Πάντως από το demo που έπαιξα μου φάνηκε πάρα πολύ ενδιαφέρον! Ωραίο review Petro, μόλις πέσει λίγο η τιμή του είναι και αυτό για αγορά. Και τα reviews που παίρνει σε site του εξωτερικού είναι πολύ υψηλά!

  • zaes

    Στα reviews να γραφετε και requirements και κυριως σε τι λειτουργικο συστημα θα τρεχει...winxp or not?

  • giorgos935

    Παιδιά έχουμε κενό πρωτη ωρα πληροφορικη και ειπα να τσεκαρω για κατι καινουριο χαχα....Λοιπον το παιχνιδι μου φενεται αρκετα καλο και νομίζω πως ειναι απο τα καλυτερα στρατιγικης μεχρι τωρα....Αν και μου φενεται παραξενο το οτι βγενει και σε κονσολες...Κατα την γνωμη μου τετοια παιχνιδια δεν ειναι για να βγαινουν στις κονσολες....Πως θα παιξεις strategy παιχνιδι με το χειριστηριο, μου φενεται παραξενο...Αν και ειναι παιχνιδαρα ποτε δεν θα ξεπερασει την sega με τα total war...πο ρε γμτ έχω και αρχαια την αλλη ωρα 😛

  • StratosGK

    ωραίο το review, από αυτά που διάβασα μου έφερε στο μυαλό το UFO Aftermath που έπαιζα στο γυμνάσιο, ωραίο παιχνίδι ήταν.

  • http://game20.gr Terminator

    UFO = XCOM

  • http://game20.gr Terminator

    Zaes δεν υποστηρίζει XP

  • http://game20.gr/author/person/ person

    9ράκι ε;

    Ωραίος petross, τώρα πρέπει οπωσδήποτε να το παίξω 😉

  • Donald

    Άλλο ένα remake παιχνιδιού; Αυτό που οι εταιρείες πάνε να βγάλουν κέρδη με μικρά έξοδα είναι λιγάκι αστείο. Το ίδιο κάνει και η Sony με τις hd συλλογές... Δεν υπάρχει κάποιος ιδιαίτερος λόγος!

  • meh

    Καμια επαφη Donald.

    Ωραιο το κειμενο, ωραιο και το παιχνιδι αλλα δεν με βλεπω να ασχολουμαι στο κοντινο μελλον.

  • Donald

    @meh

    Σωστός! Είπα κοτσάνα! Νόμιζα πως είναι remake :$

  • zaes

    thanx τερμι

  • bigi

    zaes, ακόμα δεν τα άλλαξες τα xp;;; 😛
    Το παιχνίδι είναι πολύ καλό, μόνο το demo έχω δοκιμάσει βέβαια, αλλά δεν έχω την υπομονή και το χρόνο που θέλει.

  • mike

    Παιχνιδαρος

  • george

    zaes βαλε windows 7 ultimate x64 ειναι τα καλητερα λειτουργικα συστημτα στην ιστορια των windows (προσωπικη αποψη παντα).

  • Labrosviz

    Παιχνιδαρα...το έχω λιώσει στη κυριολεξία....

  • Makis1976

    Πολυ καλο το παιχνιδι.Απλα να μην ειχε καποια bugs θα ηταν τελειο.

  • zaes

    Bigi εχεις δικιο....ειμαι αδικαιολογητος...χαχα
    και το medal of honor θελει vista και πανω απο τι ακουω..
    george τα x64 νομιζω θελουνε και μηχανακι καλο..η μηπως κανω λαθος?

  • bigi

    Δεν είναι πιο βαριά από τα xp βρε, τα 'χουμε ξαναπει.ούτε τα 64ρια είναι πιο βαριά από τα 32ρια.Τα 64bit θα βάλεις για να μην έχεις θέμα με την μέγιστη ποσότητα αναγνωρίσιμης μνήμης.

  • zaes

    O,τι πειτε κυριε bigi..:)

  • Βαγγέλης

    Το τελείωσα χθές. Υπήρξαν σημεία που ήθελα να κλάψω 😛

    Μου έκανε εντύπωση που στο τέλος σου βγάζει τους μέσους όρους για όσους το τερμάτισαν.

    Είδα οτι μέσο dmg απο όπλα ήταν 150+ ενω το δικό μου μόλις 5 :S

    Όμως απο accuracy, και σε πόσες μέρες το τελείωσα ήμουν πολύ κάτω απο τον μεσο όρο.

    Τελικά συμπεράσματα:

    -Κολλάς σαν βδέλλα, ήθελα να πάω σπίτι να συνεχίσω
    -Πιο ευκολο νομίζω απο το παλιό και σίγουρα πιο μικρό
    -Προσεγμένο αν και τα είδη των εχθρών ήταν λίγα
    -Τα περιβάλλοντα φοβερά (τα αμάξια τα χειρότερα μου)
    -Κάποια ραφιναρίσματα στις επιλογές εξοπλισμού απο τους στρατιώτες θα μπορούσαν να γίνουν.

    Είχα ενα περίεργο bug και δεν μπορούσα να βάλω Goliath στην ομάδα παρα μόνο τον 1o. Οι επόμενοι δεν έμπαιναν με τίποτα.

    Επειδή έχασα μια χώρα απο την Xcom θα το ξαναπαίξω και με διαφορετική τακτική.

    +++ Έχει απίστευτους και άπειρους τρόπους να αναπτύξεις την στρατηγική σου.

    Δοκιμάστε το παίδες, αν είστε φαν της στρατηγικής ανάπτυξης και του πιο αργού ρυθμού.

  • Βαγγέλης

    UFO Extraterrestrials Gold με 2 € στο Steam.

    Λίγες ώρες μένουν, τρεχάτε ποδαράκια σας.

  • JCDenton13

    Ωραιος ο Βαγγελης.

  • Giannis Giapitzakis

    Ουγκχχχχ!!! Το παιχνίδι είναι πάρα πολύ δύσκολο.
    Στην αρχή έχει ένα μεγάλης διάρκειας τουτόριαλ, που σου μαθαίνει τα απολύτως βασικά, και στην συνέχεια ξεκινά πολύ χαλαρά και εύκολα. Έτσι μπορεί να παρασυρθείς και να νομίζεις ότι θα το πας έτσι μέχρι το τέλος. Αμ δε!
    Ξαφνικά η καμπύλη δυσκολίας κάνει έναν τεράστιο άλμα και οι εξωγήινοι γίνονται όλο και ποιο βίαιοι και ρίχνουν στην μάχη ολοένα και ποιο προηγμένη τεχνολογία, οπότε και λόγω της πολύ αργής εξέλιξης του παιχνιδιού, αν μείνεις πίσω στις αναβαθμίσεις της τεχνολογίας σου..απλά την έβαψες....Εμένα με διέλυσαν κυριολεκτικά. Δεν προλάβαινα να μετράω νεκρούς, και φυσικά αποχώρησαν 8 χώρες απο το συμβούλιο οπότε....Game Over...
    Άντε πάλι απο την αρχή..Ελπίζω να τα πάω καλύτερα τώρα.

  • Giannis Giapitzakis

    Πάλι τα ίδια. Πάλι με διέλυσαν οι εξωγήινοι. Και νόμιζα ότι το πήγαινα καλά αυτήν την φορά.
    Θα το ξαναπροσπαθήσω αλλά αυτήν την φορά στο εύκολο επίπεδο δυσκολίας.

  • Βαγγέλης

    Xαχα, ρε Γιάννη δεν ειναι τοσο δύσκολο. Αποφάσισε πως θέλεις να κινηθείς.

    Προσωπικά είχα διαλέξει την οδο του snipping. Ειχα 2-3 πολύ καλούς sniperαδες και μερικά tank μπροστά να τρώνε τις σφαλιάρες.

    Γενικά ο κόσμος όμως πάει για tank μονάδες με dmg και μεγάλα health.

  • Giannis Giapitzakis

    Όπως είπα το παιχνίδι στην αρχή είναι χαλαρό και σου δίνει λίγο χρόνο να αναπτύξεις την βάση σου, δεν σου δίνει όμως ούτε πολλά χρήματα, ούτε πολλές πρώτες ύλες για να το πετύχεις. Αν δεν τα καταφέρεις και δεν έχεις καλά όπλα και καλές πανοπλίες όταν αρχίσουν να σκουρήνουν τα πράγματα την έβαψες.
    Τα πράγματα δυσκολεύουν και απο τον αργό ρυθμό. 20 μέρες για να φτιάξεις έναν δορυφόρο, 15 μέρες για να χτίσεις ένα εργαστήριο..ε μέχρι τότε έχουν φύγει οι μισές χώρες απο το συμβούλιο.
    Προσπαθώ τώρα να κρατάω αποστάσεις απο τα όντα και να τα σκοτώνω με χειροβομβίδες, αλλά και πάλι μόνο στους greys μοιάζει να λειτουργεί πολύ καλά αυτό.

  • http://www.gamesource.gr/ meh

    Παρα πολυ ωραιο παιχνιδι, φοβερη ατμοσφαιρα και δεκαδες επιλογες, αλλα αυτο το καταραμενο το RNG ειναι εκνευριστικο πολλες φορες.
    Το μεγαλυτερο προβλημα του τιτλου ειναι οτι συνδυαζει τους βαθμους πανοπλιας με τους βαθμους πιθανοτητας για πετυχημενο χτυπημα, επειδη δεν υπαρχει animation για hit χωρις damage. Εχεις εναν μπροστα σου με 80% πιθανοτητα χτυπηματος, αλλα επειδη εχει καλη πανοπλια βαρας στον γαμο του καραγκιοζη. Μπερδευει πολυ τα πραγματα αυτο. Επισης η πολυ αργη εξελιξη της βασης με τα πενιχρα credits ειναι βασανο.
    Ακομα και ετσι ομως, οι μαχες και η αγωνια οταν στελνεις μαχητικο ειναι φοβερα.