alt text

Η βρετανική White Paper Games (Ether One) μας φέρνει το The Occupation, ένα πρωτότυπο stealth-adventure πρώτου προσώπου πολιτικής θεματολογίας, που εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο. Με επίκεντρο την τρομοκρατία και τον ρατσισμό, ξεχωρίζει από το είδος του, όμως ο χρονικός περιορισμός και ορισμένες πτυχές του χειρισμού του το εμποδίζουν από το να είναι ένα παιχνίδι “για όλους”.

Αγγλία, 1987. Μια ισχυρή έκρηξη στα γραφεία μεγάλης εταιρείας τεχνολογίας αφήνει πίσω της δεκάδες νεκρούς. Ο μετανάστης Alex Dubois συλλαμβάνεται και κατηγορείται για την επίθεση, ενώ η κυβέρνηση ετοιμάζεται να πάρει μέτρα περιορισμού της μετανάστευσης και ελέγχου της ιδιωτικότητας. Ο ρόλος σας ως δημοσιογράφος Harvey Miller είναι να ανακαλύψετε αν όντως ο Dubois βρίσκεται πίσω από την επίθεση ή αν αποτελεί αποδιοπομπαίο τράγο, ερευνώντας τον εργασιακό του χώρο και παίρνοντας συνεντεύξεις από σημαντικά άτομα που τον γνωρίζουν.

Το μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού εξελίσσεται σε πραγματικό χρόνο μέσα σε ένα κτίριο, με σύντομα, μη χρονομετρημένα, flashback να σας βοηθούν στο να καταλάβετε λεπτομέρειες της ιστορίας. Ομολογουμένως, η υπόθεση είναι ενδιαφέρουσα, όπως και το γεγονός ότι συλλέγετε πληροφορίες, παίρνετε συνεντεύξεις από ανθρώπους-κλειδιά και τελικά ανακαλύπτετε αν ο κύριος ύποπτος είναι πραγματικά αθώος ή όχι. Τα στοιχεία αυτά δημιουργούν μια ατμόσφαιρα μυστηρίου και ρεαλισμού που σπάνια συναντάμε, πλέον, σε adventure.

Τιμώντας την μνήμη των θυμάτων της επίθεσης.

Τιμώντας την μνήμη των θυμάτων της επίθεσης.

Σε γενικές γραμμές, ο χειρισμός πρώτου προσώπου με stealth στοιχεία, όπως το να κοιτάτε κρυφά από τις γωνίες και το να κρύβεστε κάτω από τραπέζια ώστε να μην σας εντοπίσουν, είναι αποτελεσματικός. Για κάποιο λόγο, μπορείτε να κουβαλάτε μόνο ένα αντικείμενο τη φορά μαζί σας, εκτός εάν πρόκειται για αντικείμενα που αφορούν την κεντρική υπόθεση, τα οποία αποθηκεύονται στον χαρτοφύλακά σας απεριόριστα. Η πλειοψηφία των γρίφων αφορά την εύρεση και χρήση δισκετών και κωδικών, που ανοίγουν πόρτες και ξεκλειδώνουν παλιούς ηλεκτρονικούς υπολογιστές. Δυστυχώς, το παιχνίδι αντιμετωπίζει τις δισκέτες ως δευτερεύοντα αντικείμενα κι έτσι αν δεν είστε αρκετά προσεκτικός μπορεί να ανταλλάξετε μια δισκέτα κατά λάθος με ένα άχρηστο αντικείμενο ή να την πετάξετε, χάνοντας πολύτιμο χρόνο και ψάχνοντάς τη στη συνέχεια. Η συχνή χρήση παλιάς τεχνολογίας φέρνει αναμνήσεις από την εποχή των αργών και θορυβωδών υπολογιστών, που θα εκτιμήσουν οι παλιοί και από την οποία θα πάρουν μια γεύση οι νεότεροι. Οι κωδικοί δεν αλλάζουν ανά playthrough κι έτσι όταν ξαναπαίξετε από την αρχή το παιχνίδι μπορείτε να τους χρησιμοποιείτε πριν τους μάθει ο πρωταγωνιστής.

Το παιχνίδι χωρίζεται σε κεφάλαια, στο καθένα από τα οποία καλείστε να συλλέξετε πληροφορίες από το περιβάλλον και στη συνέχεια να πάρετε συνέντευξη από ένα σημαντικό πρόσωπο της υπόθεσης. Η επιτυχία της κάθε συνέντευξης εξαρτάται από το πόσο καλή δουλειά κάνετε στη συλλογή στοιχείων. Αυτό αρχικά ακούγεται ενδιαφέρον και διασκεδαστικό, όμως ο χρόνος κυλάει γρήγορα και η αποτυχία σας στο να συλλέξετε όλα τα απαραίτητα στοιχεία εγκαίρως είναι βέβαιη, τουλάχιστον κατά το πρώτο playthrough. Έχετε απόλυτη ελευθερία κινήσεων, επιλέγοντας πχ αν θέλετε να αγοράσετε ένα πακέτο τσιγάρα από αυτόματο μηχάνημα ή αν προτιμάτε να ακολουθήσετε έναν χαρακτήρα. Ψάξτε για κωδικούς που ξεκλειδώνουν πόρτες κι αν δεν τα καταφέρετε τότε κυλήστε μέσα σε αεραγωγούς ή μπείτε από το παράθυρο. Βρείτε τον κωδικό απενεργοποίησης του συναγερμού, δοκιμάστε να ανοίξετε το μυστικό χρηματοκιβώτιο ή απλά περιμένετε να έρθει η ώρα της συνέντευξης έξω από το γραφείο. Κοιτάξτε το ρολόι σας, ενημερωθείτε από τον βομβητή σας για εισερχόμενες κλήσεις και χαιρετήστε τον προσωπικό φρουρό. Όλα είναι δυνατά. Αυτή η ελευθερία κινήσεων είναι μεν αναζωογονητική και προσθέτει replayability, όμως την ίδια στιγμή είναι και η αδυναμία του παιχνιδιού.

Ο χρόνος κυλά...

Ο χρόνος κυλά...

Αν ο προσωπικός φρουρός, Steve, σας πιάσει σε απαγορευμένο χώρο, τότε σας επιστρέφει στην είσοδο του κτιρίου. Αν σας πιάσει τρεις φορές, τότε χάνετε ολόκληρο το κεφάλαιο και το παιχνίδι συνεχίζει με το επόμενο. Αν, πάλι, απλά δεν προλάβετε να βρείτε όλα τα απαιτούμενα στοιχεία πριν έρθει η ώρα της συνέντευξης, τότε η συνέντευξη ξεκινάει κανονικά στην ώρα της όπως και να ‘χει. Αυτό σημαίνει πως αν σας συμβεί κάτι από τα παραπάνω, σε οποιοδήποτε κεφάλαιο του παιχνιδιού, δεν μπορείτε να συλλέξετε όλα τα στοιχεία που οδηγούν στο “καλό” φινάλε. Ο μόνος τρόπος για να το καταφέρετε στο πρώτο playthrough είναι να κλείνετε το παιχνίδι και να ξαναπαίζετε ολόκληρο το κεφάλαιο από την αρχή, προτού μεταφερθείτε αυτομάτως στο επόμενο κεφάλαιο. Επίσης, μετά το τέλος δεν μπορείτε να διαλέξετε όποιο κεφάλαιο θέλετε, είτε με σκοπό την εξερεύνηση είτε την απόκτηση trophies.

Δεν υπάρχουν checkpoints, ούτε μπορείτε να σώσετε ανά πάσα στιγμή. Το παιχνίδι σώζει αυτόματα μόνο στην αρχή και το τέλος κάθε κεφαλαίου. Είτε θα τα κάνετε όλα σωστά με την πρώτη, είτε θα ξαναπαίξετε ολόκληρο το κεφάλαιο από την αρχή (είτε, απλά, αποδέχεστε την αποτυχία σας και συνεχίζετε ως έχει). Από την μία, αυτό προσθέτει σε σασπένς και ένταση, μεταφέροντάς σας μια αίσθηση αναγκαιότητας με ρεαλιστικό τρόπο. Από την άλλη όμως αυτό όχι μόνο προκαλεί περιττό άγχος, αλλά όσο προσεκτικός κι αν είστε δεν υπάρχει περίπτωση να τα βρείτε όλα έγκαιρα με την πρώτη.

Επίσης, τα στοιχεία που δεν προλαβαίνετε να βρείτε δεν αφορούν μόνο λεπτομέρειες, αλλά και σημαντικές πληροφορίες που επηρεάζουν την κατανόηση της κεντρικής ιστορίας. Αν σας αρέσει το στιλ παιχνιδιού όπου πρέπει να επαναλαμβάνετε πολλές φορές την ίδια πίστα προτού την “τερματίσετε”, τότε αυτό το σημείο δεν ενοχλεί. Αν όμως προτιμάτε μεθοδική εξερεύνηση του περιβάλλοντος και την δυνατότητα να ανακαλύψετε όσα περισσότερα μπορείτε στο πρώτο playthrough, τότε θα δυσκολευτείτε. Ο συνδυασμός stealth και adventure μπορεί να κάνει θαύματα από άποψη ατμόσφαιρας, όχι όμως ελλείψει saves και checkpoints.

Όταν δεν σας ψάχνει, ο Steve το ρίχνει στη μελέτη.

Όταν δεν σας ψάχνει, ο Steve το ρίχνει στη μελέτη.

Τα γραφικά καταφέρνουν να μεταφέρουν την αίσθηση της Αγγλίας των 80s, με ιδιαίτερη επιτυχία στις λιγοστές εξωτερικές σκηνές. Τα cutscenes υστερούν σε ποιότητα σε σχέση με τα υπόλοιπα γραφικά, όμως αυτό δεν είναι σημαντικό μειονέκτημα. Σε περιπτώσεις όπου αλληλεπιδράτε με το περιβάλλον, η γραμματοσειρά είναι υπερβολικά και παράλογα μικρή, σε αντίθεση με όλες τις άλλες στιγμές όπου είναι ευανάγνωστη. Κάνοντας ζουμ διευκολύνετε την αναζήτηση αντικειμένων σε γραφεία, πατώματα ή σκοτεινά μέρη. Υπάρχει αξιοπρεπής αριθμός αντικειμένων γύρω σας για να αλληλεπιδράσετε μαζί τους, όπως ανεμιστήρες, καρέκλες, τηλέφωνα κτλ, κάτι που προσθέτει ρεαλισμό. Ο ηχητικός τομέας είναι εξίσου ατμοσφαιρικός, με καλογραμμένους διαλόγους και περιγραφές. Η μουσική ακούγεται σε συγκεκριμένες περιοχές και προσθέτει στην ατμόσφαιρα, χωρίς να είναι κάτι το ξεχωριστό. Ορισμένοι ηθοποιοί παίζουν παραπάνω από έναν ήρωα, κάτι που είναι φανερό στους γυναικείους ρόλους. Μια διαρκώς υπερβολικά δραματική φωνή, με την ίδια βαριά ανάσα και τόνο που δεν αλλάζουν καθόλη την διάρκεια του παιχνιδιού, αν και αρχικά γοητευτική και άξια προσοχής, σύντομα γίνεται προβλέψιμη και κουραστική, πόσω μάλλον όταν εκφράζεται από τουλάχιστον δύο διαφορετικά άτομα.

Το The Occupation δεν επιτρέπει τα λάθη ή το χάσιμο χρόνου με εξερεύνηση, ανταμείβει τα πολλαπλά playtrhough και προσφέρει μια ικανοποιητική ιστορία που σας μένει στο μυαλό. Είναι ένας ενδιαφέρων συνδυασμός πολιτικής και τρομοκρατίας που βλέπουμε σπάνια στο συγκεκριμένο είδος. Προσφέρει τέσσερις ώρες πραγματικού χρόνου, περισσότερες μαζί με τα cutscenes και τις φορές που ξαναπαίζετε προαιρετικά κάποιο κεφάλαιο. Πρόκειται για ένα παιχνίδι με δυνατότητες αλλά και αδυναμίες που ώρες ώρες δίνουν την εντύπωση ότι εισήχθησαν από τους δημιουργούς για να αυξήσουν την διάρκεια και να κάνουν το σενάριο να φαίνεται πιο πολύπλοκο από ότι πραγματικά είναι. Παρά τα ελαττώματά του, το The Occupation αξίζει την προσοχή σας αν σας αρέσει ο συνδυασμός stealth και μυστηρίου σε περιβάλλον πραγματικού χρόνου.

  • Ενδιαφέρουσα ιστορία
  • Συνδυασμός εξερεύνησης, μυστηρίου και πραγματικότητας
  • Εναλλακτικά φινάλε που αλλάζουν ανάλογα με τις ενέργειες του παίκτη
  • Replayability...
  • ...που είναι αναγκαίο για την πλήρη εξερεύνηση του παιχνιδιού
  • Αγχωτικό χρονικό όριο
  • Αν σε πιάσουν τρεις φορές χάνεις ολόκληρο το κεφάλαιο
  • Απουσία manual και autosave
  • Απουσία επιλογής κεφαλαίων
  • Λίγοι ηθοποιοί για πολλούς χαρακτήρες
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 7.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:White Paper Games
ΕΚΔΟΣΗ:Humble Bundle
ΔΙΑΘΕΣΗ:IGE
ΕΙΔΟΣ:Adventure
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.occupation-game.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:5/3/2019