alt text

Πώς γίνεται το Tetris, ένα παιχνίδι τόσο απλό, σχεδόν συνώνυμο με την ύπαρξη των videogames από την αυγή τους κιόλας, να έχει πακεταριστεί και πουληθεί ξανά και ξανά επί δεκαετίες και παρόλα αυτά πάντα να βρίσκει τρόπο να κρατιέται φρέσκο; Πραγματικά, αν κάτσει και το καλοσκεφτεί κάποιος, το Tetris έχει περάσει άπειρες φάσεις. Από την αρχική του μορφή, ξεχασμένο σε μια δισκέτα στο παλτό του Alexey Pajinov στην δεκαετία του '70, ως τη χρυσή εποχή του στο NES και το Game Boy και τους οικιακούς υπολογιστές την δεκαετία του '80. Από αλλαγές στη φόρμουλα που έφεραν τίτλοι όπως το Bombliss, το Columns και το Puyo Puyo την δεκαετία του '90, μέχρι την δημιουργία της Tetris Holdings και την επαναφορά του Tetris στα χέρια μας με το θρυλικό Tetris DS. Σήμερα φτάσαμε να έχουμε πολλαπλές εφαρμογές Tetris στα κινητά μας, μια καταστροφή από τη Ubisoft με το Tetris στο PS4 που είχε προβλήματα στο frame rate, καθώς και το πάντρεμμα με το Puyo Puyo της Sega. Παράλληλα μπορούσαμε να το παίξουμε σε graph calculators και φτηνά LCD από διάφορα πανηγυρ-bay, ακόμα και σε φώτα σε προσόψεις κτιρίων.

Τι καινούριο φέρνει όμως το Tetris Effect στη φόρμουλα ενός τόσο απλού παιχνιδιού και γιατί κάτι τέτοιο είναι σημαντικό; Ας μπούμε σε ένα δεύτερο θέμα που έχει να κάνει με την συναισθησία. Τα videogames λόγω της φύσης τους είναι ένα μέσο που αναμιγνύει διάφορα άλλα μέσα για να δημιουργηθεί. Αν όμως έπρεπε να τα πάρουμε χοντρικά, μιλάμε για οπτικά μέσα (video) και ακουστικά μέσα (audio) τα οποία έρχονται και παίρνουν νέα πνοή εισάγοντας την διάδραση με τον παίκτη και την ανάδραση μεταξύ τους. O ανθρώπινος εγκέφαλος έχει έναν τρόπο να συνδυάζει τις διάφορες αισθήσεις έτσι ώστε να βγάζει ασφαλή συμπεράσματα για το περιβάλλον. Πολλές φορές λοιπόν η μία αίσθηση “σταλάζει” μέσα στην άλλη. Κάποιοι άνθρωποι μπορούν να συνδέσουν ένα χρώμα με έναν ήχο ή να συνθέσουν μια ολόκληρη σκηνή στο μυαλό τους βασιζόμενοι σε μια μελωδία. Αυτοί οι άνθρωποι είσαι συναισθητικοί. Οι μεγαλύτεροι μουσικοί είναι συναισθητικοί. Μερικοί από τους πιο ικανούς σκηνοθέτες επίσης. Είναι η στιγμή που η ευφορία της μίας αίσθησης παρασέρνει τις υπόλοιπες χωρίς να το θέλει κάποιος και χωρίς να έχει χρησιμοποιήσει κάποια ψυχοτρόπα ουσία.

Το Tetris Effect φτιάχτηκε από τον θρυλικό Tetsuya Mizuguchi και μια ομάδα που χαρακτηρίζεται για τη χρήση ήχου και εικόνας σε απόλυτο συγχρονισμό κατά την διάδραση του χρήστη με τα στοιχεία του gameplay και η ανάδραση των οπτικών και ακουστικών στοιχείων είναι το... εμ… στοιχείο της. Είναι πάνω-κάτω οι ίδιοι που έφτιαξαν το Rez, το Rez Infinite και το Child of Eden, ενώ έχουν βάλει το χεράκι τους και σε πρότζεκτ όπως τα Every Extend και Lumines. Οπότε μιλάμε για μάστορες στο να εξομοιώνουν τη συναισθησία σε μορφή διαδραστικού παιχνιδιού.

Η πίστα με θέμα το διάστημα μάλλον είναι ένας φόρος τιμής στη σοβιετική διαστημική εποχή από όπου προέρχεται το Tetris.

Η πίστα με θέμα το διάστημα μάλλον είναι ένας φόρος τιμής στη σοβιετική διαστημική εποχή από όπου προέρχεται το Tetris.

Στο Tetris Effect, κάθε σας κίνηση έχει αντίκτυπο στον ήχο και την εικόνα, προσθέτοντας μια νότα ή ένα κομμάτι στον ρυθμό ή τα κρουστά της μουσικής που ακούγεται. Το παιχνίδι είναι στην ουσία ένα Tetris με προσθήκη συναισθητικών εφέ, όμως είναι αρκετά διαφορετικό από το απλό Tetris του DS ή το Puyo Puyo Tetris, αφού πλέον σας βυθίζει περισσότερο στην πρόκληση που προκαλεί το Tetris, δημιουργώντας ταυτόχρονα έναν ευφορικό συνδυασμό ήχου και εικόνας. Και είναι πραγματικά μια φανταστική εμπειρία. Κάθε γύρισμα των tetrοminos συνοδεύεται από μια νότα ή ένα κρουστό, κάθε κίνησή τους δεξιά ή αριστερά το ίδιο. Οι γραμμές που συμπληρώνονται έχουν την δική τους συνεισφορά οπτικά ή ακουστικά, ενώ όταν κάνετε τέσσερις γραμμές (το λεγόμενο Tetris) τα χρώματα αλλάζουν, η μουσική αποκτά περισσότερο παλμό και όλο το παιχνίδι γιορτάζει την επιτυχία σας.

Στο Journey mode καλείστε να καθαρίσετε συγκεκριμένο αριθμό γραμμών σε κάθε πίστα και να προχωρήσετε στην επόμενη. Η κάθε πίστα έχει διαφορετική θεματική, τόσο οπτικά όσο και ακουστικά. Υπάρχουν περίπου 30 διαφορετικές πίστες για να απολαύσετε. Η ταχύτητα πτώσης των κομματιών στο Journey αυξομειώνεται, με αποτέλεσμα πολλές φορές να βρίσκεστε σε δεινή θέση από μια απότομη αλλαγή ταχύτητας που μπορεί να μην υφίσταται στο επόμενο λεπτό. Αυτό κάνει την διευθέτηση του πίνακα αρκετά πιο ενδιαφέρουσα, άσχετα αν σας χαλάει τυχόν στρατηγικές. Ευτυχώς υπάρχει το zone το οποίο σας επιτρέπει να σταματάτε τον χρόνο, να ολοκληρώνετε γραμμές οι οποίες πηγαίνουν αυτόματα στο κάτω μέρος της στοίβας. Η διάρκειά του εξαρτάται από έναν μετρητή που γεμίζει όσο καθαρίζετε γραμμές παίζοντας. Με το zone μπορείτε να βγείτε από δύσκολες καταστάσεις και να καθαρίσετε παραπάνω από τέσσερις γραμμές. Αν είστε αρκετά δεξιοτέχνhς, μπορείτε να καθαρίσετε 16 γραμμές κάνοντας ένα perfectris. Τέλος, επιστρέφει η δυνατότητα να κάνετε hold κάποιο tetrimino και να το χρησιμοποιήσετε όταν θελήσετε εσείς ανταλλάσσοντάς το με κάποιο από το stack. Τέλος να αναφέρω ότι το Journey, πέρα από τις πολλαπλές γραμμές, ενθαρρύνει την αλλεπάλληλη δημιουργία γραμμών, δίνοντάς σας multipliers και έξτρα πόντους, ενώ η μουσική ακολουθεί προσθέτοντας αρμονίες για να σας ενθαρρύνει να καθαρίσετε περισσότερες γραμμές.

Το δεύτερο μέρος του gameplay είναι το Effect mode. Εδώ μπορείτε να επιδοθείτε σε επιλογές που βασίζονται σε παζλ, το κλασικό endless mode με την κλιμακωτή ταχύτητα, επιλογές που σας παρουσιάζουν περίεργα σχήματα tetrominos, ταμπλό που γυρνάει ανάποδα και ο χειρισμός αντιστρέφεται και άλλα ωραία. Φυσικά, το παιχνίδι έχει leaderboards, ενώ μπορείτε να συμμετάσχετε σε παγκόσμια events όπου το σκορ σας συνυπολογίζεται με αυτά άλλων παικτών της ίδιας ηπείρου σε ένα μεγάλο μπρα-ντε-φερ για το καλύτερο συλλογικό σκορ.

Ναι, μερικά εφέ είναι υπερβολικά δυνατά για παιχνίδι Tetris.

Ναι, μερικά εφέ είναι υπερβολικά δυνατά για παιχνίδι Tetris.

Ας περάσουμε στον τεχνικό τομέα. Έχουμε ήδη αναφέρει αρκετά για τα γραφικά και τον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν σε σχέση με τον χειρισμό και την μουσική. Το παιχνίδι χρησιμοποιεί Unreal Engine και πολλές ιδέες είναι κατευθείαν παρμένες από την ειδική περιοχή του Rez Infinite. Οπότε βλέπετε αρκετά στοιχεία των εφέ να θυμίζουν εκείνο το tech demo που υπήρχε στο Rez Infinite. Ένα πρόβλημα που υπάρχει είναι ότι τα εφέ πολλές φορές μπαίνουν μπροστά από το ταμπλό του παιχνιδιού και σας αποσπούν την προσοχή. Ευτυχώς μπορείτε να επιλέξετε την ένταση αυτών των εφέ, ενώ μπορείτε να φέρετε και να γυρίσετε το ταμπλό με τους αναλογικούς μοχλούς. Για την μουσική είναι υπεύθυνος ο Hydelic, μια νεαρή μουσική ιδιοφυία που επίσης συμμετείχε στο Rez Infinite. Όλα τα κομμάτια του Tetris Effect προχωρούν βαθμιαία τη στιγμή που ξεκινάτε και όσο καθαρίζετε γραμμές και ανεβαίνει το σκορ σας, προστίθενται νέα όργανα, ο ρυθμός γίνεται πιο γρήγορος, ενώ συχνά-πυκνά ακούγονται και φωνητικά. Οτιδήποτε κάνετε έχει αντίκτυπο στον ήχο. Όσο γυρίζετε τα tetrominos και τα μετακινείτε δεξιά και αριστερά και τα τοποθετείτε, ακούγονται διάφοροι ήχοι, είτε είναι κύμβαλα, είτε φωνητικά ή νότες από κάποιο μουσικό όργανο. Όλα προσφέρουν στο ρυθμό και την μουσική της εκάστοτε πίστας.

Το Tetris Effect είναι κάτι παραπάνω από ακόμα ένα “πακετάρισμα” του Tetris με πιο θεαματικά γραφικά και ήχο - είναι μια νέα εμπειρία. Σίγουρα δεν πρόκειται για το επόμενο Tetris που θα παίζουν στα τουρνουά οι πρωταθλητές. Όμως, αν σας αρέσει το Tetris και θέλετε μια μοναδική οπτικοακουστική εμπειρία, το Tetris Effect δεν πρέπει να λείπει από τη συλλογή σας, μόνο και μόνο για το καλό που θα σας κάνει μετά από μια τέρμα πιεστική ημέρα.

  • Οπτικοακουστική πανδαισία
  • Αρκετά modes
  • Αγχολυτικό
  • Στο Journey οι περίεργες αυξομειώσεις ταχύτητας ίσως εκνευρίσουν
  • Τα εφέ συχνά μπαίνουν μπροστά από το ταμπλό και αποσπούν την προσοχή
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Monstars Inc, Resonair
ΕΚΔΟΣΗ:Enhance Games
ΔΙΑΘΕΣΗ:Sony Hellas
ΕΙΔΟΣ:Παζλ
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.tetriseffect.game/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:9/11/2018