alt text

Αν είστε κάποιας ηλικίας και φίλος των CRPG, ίσως να αναπολείτε τις εποχές εκείνες όπου τα Baldur's Gate, Icewind Dale και Planescape Torment κατανάλωναν κάτι παραπάνω από τον ελεύθερο χρόνο σας. Παιχνίδια που απαιτούσαν εκατοντάδες ώρες για να δείτε ένα αρκετά μεγάλο μέρος του κόσμου τους, όχι μόνο λόγο του τεράστιου σε ποσότητα περιεχομένου τους αλλά και λόγο της ποιότητας αυτού. Ατελείωτες σειρές διαλόγων, κειμένων και εκατοντάδες χαρακτήρες παρουσίαζαν όσο ήταν δυνατό για εκείνη την εποχή κόσμους με αρχή, μέση και τέλος. Ο ρόλος σας σε εκείνους του μαγευτικούς κόσμους, δεν ήταν να εξουδετερώνετε ορδές άμυαλων εχθρών και να απολαμβάνετε τις απολαβές, αλλά να απορροφηθείτε και να γίνετε κομμάτι μιας κοινωνίας, ακόμα και αν πρόκειται για ένα φανταστικό κόσμο, με δομές όπως τις γνωρίζουμε σήμερα.

Στο πέρασμα του χρόνου, η πολυπλοκότητα και το βάθος αυτών των παιχνιδιών έμεινε κυριολεκτικά στο ράφι και τα ηνία ανέλαβαν τα action RPG που έδιναν έμφαση στην δράση. Η Obsidian, από το 2004 μέχρι και σήμερα, έχει δείξει ότι είναι κάτι παραπάνω από ικανή να δημιουργήσει κόσμους που θα μνημονεύονται χρόνια αργότερα από τους gamers. Η τελευταία της προσπάθεια το Pillars of Eternity και χρηματοδοτούμενο μέσω Kickstarter, έρχεται να προστεθεί στον κατάλογο των παιχνιδιών της, γεννώντας ερωτήματα αν είναι ικανό να δημιουργήσει βιώματα και εμπειρίες ανάλογες με εκείνες του παρελθόντος.

Το Pillars of Eternity είναι ένα CRPG, με ισομετρική κάμερα, μάχες σε πραγματικό χρόνο με δυνατότητα παύσης και χειρισμού ενός έως και έξι ηρώων. Μακριά από τους κανόνες και την μυθολογία των DnD, η Obsidian δημιούργησε από το μηδέν ένα δικό της κόσμο όπου αν έχετε ασχοληθεί με παιχνίδια σαν τα Baldur's Gate, Icewind Dale κτλ σας φαίνεται οικείος. Ξεκινάτε το παιχνίδι δημιουργώντας των χαρακτήρα σας μέσα από μια αρκετά μεγάλη γκάμα επιλογών. Οι νέοι κανόνες ανάπτυξης και δημιουργίας χαρακτήρα έχουν αρκετό βάθος και επιλογές ώστε να δημιουργήσετε των ήρωα σας όπως εσείς θέλετε. Στις έξι διαθέσιμες φυλές περιλαμβάνονται οι humans, dwarfs, elfs αλλά και οι επιβλητικοί σε μέγεθος aumaua, οι τρομακτικοί godlike και οι μικροσκοπικοί orlan. Οι 11 κλάσεις είναι οι αναμενόμενες και είναι οι εξής: barbarian, chanter, cipher, druid, fighter, monk, paladin, priest, ranger, rogue και wizard. Το ξεχωριστό σύστημα της Obsidian, κάνει δυνατό όλες τις κλάσεις, με δική σας πάντα βούληση, όχι μόνο να μπορούν χρησιμοποιήσουν οποιοδήποτε όπλο αλλά και να προκαλούν την μεγαλύτερη δυνατή ζημιά στις μάχες.

Ο εντυπωσιακός godlike σε ρόλο wizard.

Ο εντυπωσιακός godlike σε ρόλο wizard.

Ακόμα και κλάσεις που προσφέρουν υποστήριξη όπως οι druid και chanter, μπορούν να έχουν τον ρόλο μιας ασταμάτητης πολεμικής μηχανής ή τα ξόρκια υποστήριξης που φέρουν να κρατάνε σε μάχιμη κατάσταση ολόκληρη την ομάδα σας ανά πάσα στιγμή. Το νέο σύστημα στατιστικών και γνωρισμάτων είναι κοινό για κάθε κλάση. Το might πχ σε άλλα παιχνίδια είναι ένα χαρακτηριστικό το οποίο λογικά αξιοποιείται από warriors ή barbarians. Στο Pillars of Eternity είναι κοινό για όλους και ενισχύει το ποσό ζημιάς ανεξάρτητα αν ο ήρωας χρησιμοποιεί σπαθιά, τόξα ή ξόρκια. Το intellect δεν είναι χρήσιμο μόνο στους μάγους αλλά και σε όλες τις κλάσεις, καθώς ενισχύει τις άμυνες απέναντι στις διάφορες επιθέσεις των εχθρών. Τα συγκεκριμένα γνωρίσματα, τα οποία σας βοηθούν όχι μόνο στην μάχη αλλά και στην αλληλεπίδραση με τους ΑΙ χαρακτήρες, μπορούν να αναπτυχθούν επιπλέον μέσο του εξοπλισμού που φοράει ο κάθε χαρακτήρας. Η επιλογή είναι δική σας στο πώς αναπτύσσετε κάθε χαρακτήρα, δείγμα της ελευθερίας που προσφέρει το σύστημα δημιουργίας και εξέλιξης των ηρώων.

Αυτό που γίνεται αμέσως αντιληπτό κατά την δημιουργία του χαρακτήρα σας είναι ότι ο κόσμος που δημιούργησε η Obsidian αρχίζει και ξετυλίγεται μπροστά σας. Το ιστορικό υπόβαθρο των φυλών, είναι αρκετό να σας κρατήσει για αρκετά μεγάλο χρονικό διάστημα στην οθόνη δημιουργίας χαρακτήρων, διαβάζοντας για το παρελθόν των φυλών και κλάσεων, την σχέση μεταξύ τους, το παρόν αλλά και το μέλλον στον κόσμο του παιχνιδιού. Το σενάριο ξεκινά με τον πιο απλό τρόπο και εξελίσσεται σε κάτι παραπάνω από επικό. Αρπάζετε την ευκαιρία από τα μαλλιά, όταν ένας τοπικός άρχοντας προσφέρει γη και ύδωρ στους νεοαφιχθέντες στην πόλη Gilded Vale. Μια ξαφνική αδιαθεσία του χαρακτήρα σας αναγκάζει το καραβάνι να σταματήσει και στέλνεστε μαζί με συνοδεία να βρείτε το φυτό που θα σας γιατρέψει. Ο κόσμος της Eora χωρίζεται σε νησιά, ηπείρους, χωριά και πόλεις κάθε μια με το δικό της ξεχωριστό παρελθόν και παρόν. Μια ιστορία 12.000 χρόνων ξετυλίγεται μπροστά σας με έναν σχεδόν μαγικά αφηγηματικό τρόπο.

Δείγμα του εκπληκτικού σχεδιασμού στο περιβάλλον.

Δείγμα του εκπληκτικού σχεδιασμού στο περιβάλλον.

Από την ιστορία της Eora δεν μένει απέξω ακόμα και η χλωρίδα και πανίδα κάθε περιοχής, με τις περιγραφές κάθε έμβιου ή μη όντος να έχει την δική του ιστορία αλλά και ρόλο. Από δαχτυλίδια και πανοπλίες που βοήθησαν σε κάποια ένδοξη μάχη τους μαχητές που τα έφεραν στην κατοχή τους, έως και φυτά και ζώα που έχουν το δικό τους παρελθόν με το πώς και πότε βρέθηκαν στις περιοχές όπου κατοικούν ή φυτρώνουν, η δουλειά που έχει γίνει στην μυθολογία/ιστορία του Pillars of Eternity είναι εκπληκτική. Μια ιστορία που γεννάει θρησκείες, πολιτικές ιδεολογίες, αξίες, συμμαχίες αλλά και έχθρες, και τα αποτελέσματα στο πέρασμα του χρόνου τα βρίσκετε μπροστά σας. Αγάλματα και μνημεία ενός ένδοξου παρελθόντος, ξεχασμένα από τον χρόνο κτίσματα όπου ακόμα σαλεύουν οι ιαχές μια άλλης εποχής, νεκροί θεοί και θρησκείες αλλά και νέα δόγματα να διαδίδουν στον κόσμο της Eora τις διδαχές τους και βέβαια διαφορετικές πολιτικές ιδεολογίες που άλλοτε συγκρούονται μεταξύ τους και άλλοτε συμμαχούν για το κοινό καλό.

Σε όλα αυτά εσείς όχι μόνο δεν είστε παρατηρητής αλλά πρωταγωνιστείτε σε μια αλυσίδα γεγονότων με εύθραυστους κρίκους. Δεν είναι λίγες οι φορές που παρεμβαίνετε σε καταστάσεις και γεγονότα και πρέπει να κρίνετε την έκβαση αυτών με βάση τα δικά σας κριτήρια και μόνο. Στο Pillars of Eternity δεν υπάρχει καλό ή κακό, διαχωρισμός μαύρου και άσπρου. Είτε πρόκειται για την παρέμβασή σας και επίλυση μιας ενδοοικογενειακής παρεξήγησης ενός ερωτευμένου ζευγαριού, είτε πρόκειται για την αποτροπή ή όχι της εκθρόνισης ενός βασιλιά, τα κίνητρα από όλες τις πλευρές παρουσιάζονται με τέτοιο τρόπο που δεν υπάρχει διαχωρισμός καλού ή κακού. Είναι από τα λίγα παιχνίδια που το κάνουν αυτό, να δίνουν νόημα, λογικά και με γερά θεμέλια κίνητρα στις πράξεις κάθε πλευράς, αφήνοντας εσάς και μόνο να πράξετε όπως εσείς κρίνετε. Οι συνέπειες τον αποφάσεων που παίρνετε καθορίζουν το πώς σας αντιμετωπίζουν οι άνθρωποι γύρω σας. Το σύστημα φήμης του χαρακτήρα και της ομάδας σας είναι ίσως το καλύτερο και πιο ισορροπημένο που έχει δημιουργηθεί ποτέ σε παιχνίδι.

Η φήμη σας προηγείται τις ομάδας σας, έχοντας σαν αποτέλεσμα οι ΑΙ χαρακτήρες να σας αντιμετωπίζουν αναλόγως. Αν έχετε τη φήμη του σκληροτράχηλου πολεμιστή, δεν είναι λίγοι αυτοί που δειλιάζουν να σας αντιμετωπίσουν και παραδίνονται άνευ μάχης μπροστά σας. Αν φημίζεστε για την φιλανθρωπία σας, σας πλησιάζουν απλοί πολίτες ζητώντας να τους βοηθήσετε κτλ. Η φήμη σας δεν επηρεάζει μόνο την έκβαση κάποιας μάχης αλλά σας δίνει την δυνατότητα να ανοίγετε νέα παρακλάδια στους διαλόγους με διάφορους χαρακτήρες και να μαθαίνετε για κρυμμένα μυστικά, να ολοκληρώνετε αποστολές χωρίς μάχη, να αποκτάτε νέους συμμάχους που φαινομενικά σας παρουσιάζονται σαν εχθροί αλλά και να μαθαίνετε περισσότερα για την ιστορία της Eora. Το σύστημα φήμης είναι αρκετά ενδιαφέρον και λειτουργεί άψογα. Αν σκεφτείτε ότι υπάρχουν 10 διαφορετικές προσωπικότητες που επηρεάζουν τη φήμη σας και μπορείτε να συνδυάζετε και να αναπτύσσετε, τα στοιχεία role playing και replayability του Pillars of Eternity εκτοξεύονται σε δυσθεώρητα ύψη.

Νύχτα έξω από το... καπηλειό.

Νύχτα έξω από το... καπηλειό.

Η ζωντάνια και η οργανική δραστηριότητα του Pillars of Eternity δεν περιορίζεται μόνο σε απλές περιγραφές που βρίσκετε σε αντικείμενα και βιβλία, αλλά και στις άριστες και καλογραμμένες προσωπικότητες των ΑΙ χαρακτήρων αλλά και κάθε αποστολής. Σε κάθε περιοχή και γωνιά της Eora, βρίσκετε γεγονότα και καταστάσεις που προκαλούν μια αλυσιδωτή αντίδραση γύρω σας. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα όλες μα όλες οι αποστολές να έχουν τέτοιο βάθος που όμοιό τους έχουμε να δούμε χρόνια. Από την απλή εξερεύνηση μιας κατακόμβης, όπου σας ζητά κάποιος να βρείτε την γυναίκα του και καταλήγετε σε ένα κυκεώνα γεγονότων όπου εμπλέκονται παραθρησκευτικές οργανώσεις, αγανακτισμένους δολοφόνους των οποίων το χέρι όπλισε η αδιαφορία των υπευθύνων απέναντι σε παράλογες καταστάσεις, μέχρι και την απλή εύρεση ενός γιατρικού σε κάποιο απομακρυσμένο νησί, η ποιότητα και το βάθος που έχει δοθεί στα γεγονότα εντυπωσιάζουν. Κάθε χαρακτήρας που συναντάτε, έχει όχι μόνο να πει μια ιστορία που διαδραματίζεται στην όποια περιοχή βρίσκεστε, αλλά μια ιστορία από τον κόσμο του Pillars of Eternity όπου πολλές φορές γίνεται η αφορμή να ξεδιπλώσει μια σειρά γεγονότων που έχουν ρίζες στο μακρινό παρελθόν και φτάνουν μέχρι το σήμερα όπου εσείς καλείστε να λάβετε μέρος.

Δεν βρίσκετε αποστολές που απαιτούν από εσάς να σκοτώσετε 10 λύκους που βασανίζουν τους χωρικούς μιας περιοχής, δεν βρίσκετε βαρετές και αδιάφορες ιστορίες που απλά καταναλώνουν τον χρόνο σας, αλλά έρχεστε αντιμέτωποι με γεγονότα και καταστάσεις ενός ζωντανού κόσμου με αρχή, μέση και... παρόν. Βέβαια, μην περιμένετε ενδείξεις στο χάρτη για το πού θα πάτε και τι θα κάνετε. Αν και το σημειωματάριό σας είναι πλούσιο σε περιγραφές και πληροφορίες, δεν έχετε καμία ένδειξη στο χάρτη σας για καμία αποστολή. Η εξερεύνηση και η αλληλεπίδραση με τους χαρακτήρες είναι σημεία κλειδιά που σας βοηθούν να επιβιώσετε σε έναν σκληρό και ανελέητο κόσμο.

Ο κόσμος της Eora δεν προσφέρεται για καταστάσεις hack and slash, αλλά απαιτεί από εσάς στρατηγική σκέψη, υπομονή αλλά και κατανόηση του νέου συστήματος μάχης/στατιστικών που δημιούργησε η Obsidian. Αν και δεν έχει την πολυπλοκότητα των κανόνων ADnD, έχει αρκετό βάθος που πρέπει να κατανοήσετε αν θέλετε να επιβιώσετε. Το σύστημα μάχης περιλαμβάνει επτά διαφορετικούς τρόπους προξένησης ζημιάς όπως slashing, piercing, burn κτλ αλλά και τέσσερις τύπους προστασίας. Ξεκινώντας το παιχνίδι, ρίχνεστε σε ένα κόσμο άγνωστο για εσάς. Κάθε φορά που έρχεστε αντιμέτωποι με κάποιο εχθρό, αποκτάτε γνώσεις για τις άμυνες, τα αδύνατα σημεία αλλά και τις αδυναμίες απέναντι στους τύπους προξένησης ζημιάς κάθε πλάσματος. Οι πληροφορίες αυτές συγκεντρώνονται στο σημειωματάριό σας και μπορείτε ανά πάσα στιγμή να ανατρέχετε σε αυτές και να βλέπετε ποιος είναι ο καλύτερος τρόπος να αντιμετωπίζετε το κάθε τι. Κάθε χαρακτήρας ανεξαρτήτου κλάσεως μπορεί και φέρει μαζί του το λιγότερο δυο διαφορετικούς συνδυασμούς όπλων. Αυτό έχει σαν αποτέλεσμα κατά την διάρκεια της μάχης να μπορείτε να εναλλάσσετε τα όπλα, σε περίπτωση που κάποιο από αυτά που χρησιμοποιείτε δεν προξενεί ικανοποιητική ή καθόλου ζημιά.

Σφαγή δωματίου.

Σφαγή δωματίου.

Σημαντικός παράγοντας στις μάχες είναι και ο σχηματισμός της ομάδας σας. Αν και υπάρχουν έτοιμοι προσχεδιασμένοι σχηματισμοί, μπορείτε να δημιουργείτε τους δικούς σας, βάζοντας τους μαχητές με πανοπλίες και σπαθιά στην πρώτη γραμμή να δέχονται αλλά και να προκαλούν όσο το δυνατόν μεγαλύτερη ζημιά και τους εξ αποστάσεως μαχητές σας στην πίσω γραμμή να εξαπολύουν ξόρκια, βέλη κτλ. Ο σχηματισμός της ομάδας με αυτόν τον τρόπο, με τους μαχητές μπροστά και τους μάγους ή τοξοβόλους στην πίσω γραμμή εμπεριέχει ένα μεγάλο ρίσκο, καθώς ανεξάρτητα από το επίπεδο δυσκολίας, υπάρχουν φίλια πυρά. Οι επιθέσεις area of effect των μάγων σας είναι ικανές να ισοπεδώσουν μεγάλα γκρουπ εχθρών αλλά και τους δικούς σας ήρωες ταυτόχρονα. Το στρατηγικό -όσον αφορά τη σωστή τοποθέτηση των μαχητών σας- μέρος του Pillars of Eternity, απαιτεί από εσάς να βρίσκεστε σε εγρήγορση και να εκμεταλλεύεστε όσο είναι δυνατό τις αδυναμίες των εχθρών και να αξιοποιείτε κάθε ικανότητα των ηρώων σας την κατάλληλη στιγμή. Το σύστημα μάχης έχει αρκετό βάθος, απαιτεί σωστή στρατηγική και προσαρμογή απέναντι στους εχθρούς που αντιμετωπίζετε και με το υψηλό επίπεδο δυσκολίας κάνει τις μάχες κάτι παραπάνω από απολαυστικές.

Άλλος σημαντικός παράγοντας στις μάχες είναι και τα αναλώσιμα, που μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Τροφές, φίλτρα και διάφορα scrolls είναι ικανά να σας δώσουν τεράστιο πλεονέκτημα σε μια εκ πρώτης όψεως αδύνατη στην διεκπεραίωσή της μάχη. Τα αναλώσιμα μπορείτε να τα αγοράζετε από διάφορους πωλητές ή να τα δημιουργείτε μέσα από ένα απλοϊκό σύστημα crafting. Δυστυχώς, η φιλική τεχνητή νοημοσύνη δεν εντυπωσιάζει και δεν είναι λίγες οι φορές όπου κατά τη διάρκεια της μάχης οι ήρωές σας δεν κάνουν απολύτως τίποτα αν δεν τους δώσετε εσείς κάποια εντολή. Το pathfinding κατά την περιπλάνηση σας είναι σχεδόν άριστο, όχι όμως και στις μάχες όπου πολλές φορές κουτουλάει ο ένας πάνω στον άλλο και μια κολόνα σε εσωτερικούς χώρους είναι αρκετή για να εμποδίσει την διέλευση κάποιου μαχητή σας.

Ένας ακόμα σημαντικός παράγοντας που προσθέτει βάθος στο σύστημα μάχης είναι οι περιορισμένες ειδικές επιθέσεις και ξόρκια. Υπάρχουν οι συνηθισμένες επιθέσεις και ξόρκια που μπορείτε να εξαπολύετε στους εχθρούς σας σε κάθε μάχη, αλλά και οι καλύτερες επιθέσεις και ξόρκια που έχουν περιορισμένη χρήση και πρέπει να σκεφτείτε καλά πριν κάνετε χρήση αυτών, καθώς η επόμενη μάχη μπορεί να είναι μεγαλύτερης δυσκολίας. Ο τρόπος με τον οποίο αναπληρώνετε τις περιορισμένης χρήσης επιθέσεις σας, γίνεται μέσο του συστήματος ξεκούρασης των ηρώων σας, είτε στην ύπαιθρο όπου η ομάδα σας κατασκηνώνει σε ανοιχτούς χώρους, είτε σε πανδοχεία και ταβέρνες όπου ανάλογα με την ποιότητα του δωματίου που επιλέγετε, με το ανάλογο κόστος βέβαια, έχετε και διάφορα bufs στα στατιστικά της ομάδας που παραμένουν μέχρι τον επόμενο σταθμό ξεκούρασης. Ο συγκεκριμένος μηχανισμός ξεκούρασης δεν αναπληρώνει μόνο τα ξόρκια και τις επιθέσεις σας, αλλά και την υγεία των ηρώων σας καθώς δεν υπάρχει healing με την κλασσική έννοια όπως σε άλλα παιχνίδια του είδους. Όταν οι ήρωες δέχονται χτυπήματα, οι πόντοι ζημιάς πάνε στο endurance και όταν αυτό εξαντληθεί ή κείτονται αναίσθητοι μέχρι το πέρας της μάχης ή στη χειρότερη περίπτωση πεθαίνουν. Τα πανδοχεία και οι ταβέρνες δεν προσφέρονται μόνο για ξεκούραση και αγοραπωλησίες αλλά και για πρόσληψη νέων ηρώων που εντάσσονται στην ομάδα σας και μπορείτε ανά πάσα στιγμή να προσθαφαιρείτε μέλη όπως εσείς κρίνετε.

Η συγκεκριμένη αποστολή δεν είναι για υψοφοβικούς.

Η συγκεκριμένη αποστολή δεν είναι για υψοφοβικούς.

Αν τα πανδοχεία και οι ταβέρνες σας φαίνονται κάπως, μπορείτε να αναπαύεστε στο δικό σας οχυρό το οποίο αποκτάτε αρκετά νωρίς στο παιχνίδι. Το stronghold στην αρχική του κατάσταση δεν είναι τίποτα άλλο από ερείπια που εσείς καλείστε να ανακατασκευάσετε. Για να το κάνετε αυτό χρειάζεστε αρκετό χρόνο και χρήμα, όταν όμως το καταφέρετε είναι κάτι παραπάνω από ενδιαφέρον. Στην ολοκληρωμένη του μορφή σας επιτρέπει να ξεκουράζεστε αυτή την φορά δωρεάν αλλά με τα ίδια bufs στα στατιστικά σας, να κάνετε τις αγοραπωλησίες στα διάφορα καταστήματα που έχετε κτίσει, αλλά και να πολεμάτε σε αμυντικές μάχες καθώς κατά καιρούς δέχεστε επιθέσεις από διάφορα εχθρικά γκρουπ. Αν δεν θέλετε να λάβετε μέρος σε αυτές τις μάχες, μπορείτε να προσλαμβάνετε στρατιώτες μέσω των barracks, οποίοι υπερασπίζονται με το αζημίωτο τα εδάφη σας.

Στο stronghold αναπαύονται οι ήρωες σας που είναι σε απραξία και δεν συμμετέχουν στην ομάδα σας και μπορούν να λαμβάνουν μέρος σε αποστολές που γίνονται διαθέσιμες κατά καιρούς. Η διεκπεραίωση κάποιας αποστολής ενισχύει τη φήμη σας σε κάποια περιοχή ακόμα και αν δεν την έχετε επισκεφθεί και οι υλικές απολαβές αυτών των αποστολών γίνονται διαθέσιμες στο από κοινού χρήσης σεντούκι του stronghold με τους πόντους εμπειρίας να πηγαίνουν στον ήρωα που ολοκλήρωσε την αποστολή. Οι δραστηριότητες δεν σταματάνε εδώ, καθώς έχετε τη δυνατότητα να ολοκληρώνετε υψηλής δυσκολίας tasks με ξεχωριστές και πλούσιες απολαβές. Αν όλα αυτά σας φαίνονται λίγα, τότε μπορείτε να εξερευνάτε τις κατακόμβες του Endless Paths of Od Nua, το οποίο είναι ένα τεραστίων διαστάσεων dungeon κλιμακούμενης δυσκολίας που βρίσκεται κάτω από το κάστρο σας και προτείνεται για γκρουπ ηρώων υψηλού επιπέδου.

Αν η μυθολογία του Pillars of Eternity δεν σας έχει μαγέψει ακόμα, αυτό σίγουρα το κάνουν τα πανέμορφα, υψηλής ποιότητας προσχεδιασμένα γραφικά του. Λεπτομέρειες και μαγευτικά τοπία σας παρασέρνουν σε έναν εκπληκτικής ομορφιάς κόσμο. Από τις πολύβουες και πολυπληθείς πόλεις, σε σκοτεινές κατακόμβες, ανοιχτές πεδιάδες και πυκνά δάση, το μάτι σας δεν χορταίνει την ομορφιά του κόσμου της Eora. Σε υψηλό επίπεδο κυμαίνεται και ο σχεδιασμός κάθε πλάσματος. Από τα τεράστια και τρομακτικά σε μέγεθος orks, τα πλάσματα του δάσους όπως trolls, λύκοι, αράχνες, έως και τις πανοπλίες κάθε διαφορετικής φατρίας που προσαρμόζονται ανάλογα με την ιδεολογία τους, τους δράκους και κάθε λογής πλάσμα, η δουλειά που έχει γίνει είναι εκπληκτική και εναρμονίζεται άριστα στον γενικό σχεδιασμό και φιλοσοφία του παιχνιδιού. Πολύ καλά και τα animations των μαχών, με κάθε όπλο και ξόρκι να έχει και διαφορετικό animation. Τα τοπία εναλλάσσονται με σχετικά γρήγορους ρυθμούς και πχ από εκεί που βρίσκεστε σε πυκνό δάσος καταλήγετε σε κατακόμβη δίπλα σε καταρράχτη, η είσοδος της οποίας συνδέεται με γέφυρα που διασχίζει ποταμός. Από κακόφημα λιμάνια πνιγμένα στην ομίχλη, οδηγείστε σε απαγορευμένες περιοχές απεθάντων και πύργους που υψώνονται πάνω από τις πόλεις. Εκπληκτική ατμόσφαιρα, με λίμνες αίματος, ανθρώπινα μέλη που κείτονται δεξιά και αριστερά, περίεργα σύμβολα, αποπνικτική ομίχλη σε “καταραμένες” περιοχές, αλλά και τεράστιες πόλεις και χωριά με ξεχωριστή αρχιτεκτονική, επιβλητικά σε μέγεθος αγάλματα που κοσμούν την είσοδο κάποιας κατακόμβης και όχι μόνο. Η δουλειά που έχει γίνει στον σχεδιασμό του παιχνιδιού είναι κορυφαία.

Πλούσιοι σε λεπτομέρειες εσωτερικοί χώροι.

Πλούσιοι σε λεπτομέρειες εσωτερικοί χώροι.

Στο ίδιο επίπεδο κυμαίνεται και η ηχητική επένδυση. Από τον ημίτρελο νεκροζώντανο που πειραματίστηκε με τα λάθος στοιχεία της φύσης, στον τύπο που ψάχνει τον μυστηριωδώς κατηγορούμενο και εκτελεσμένο αδερφό του, στους σκοτεινούς μάγους και ψυχρούς δολοφόνους, το voice acting είναι σχεδόν άριστο, συνοδευόμενο από την κατάλληλη μουσική. Εντυπωσιακά είναι και τα ηχητικά εφέ κατά τη διάρκεια των μαχών και ειδικά οι ψαλμοί των μάγων πριν την ρίψη κάποιου ξορκιού, αν και επαναλαμβάνονται συχνά.

Το Pillars of Eternity δεν αποτελεί το για πολλούς αναμενόμενο Baldur's Gate 3, αλλά το... Pillars of Eternity. Ευτυχώς αποκομμένος από κανόνες και lore του AD&D, ο κόσμος που δημιούργησε η Obsidian είναι κάτι παραπάνω από εντυπωσιακός για τους φίλους των CRPG. Πολύ απλά, το Pillars of Eternity είναι ένα από τα καλύτερα CRPG όλων των εποχών.

  • Εντυπωσιακός οπτικοακουστικός τομέας και ατμόσφαιρα
  • Πλούσιος κόσμος και καλογραμμένο σενάριο
  • Ελευθερία στην ανάπτυξη χαρακτήρων
  • Διαφορετική τρόποι διεκπεραίωσης αποστολών
  • Ο μηχανισμός φήμης
  • Μεγάλη διάρκεια και replayability
  • Το οχυρό και οι μηχανισμοί του προσφέρουν επιπλέον βάθος
  • Υψηλό επίπεδο δυσκολίας που απαιτεί στρατηγική σκέψη στις μάχες
  • Αλλοπρόσαλλο pathfinding στις μάχες
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Obsidian
ΕΚΔΟΣΗ:Paradox
ΔΙΑΘΕΣΗ:Δίσκος, ψηφιακό
ΕΙΔΟΣ:RPG
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://eternity.obsidian.net/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:26/3/2015
PEGI:16