alt text

Observer Review

, 31/08/2017  

Τα δημιουργήματα του κυβερνοπάνκ κινήματος ανέκαθεν εξήπταν την φαντασία μας. Από τον πολυβραβευμένο Νευρομάντη του συγγραφέα Willian Gibson, έως το καλτ κινηματογραφικό αριστούργημα Blade Runner ή ακόμη σαν Adam Jensen μέσω της εμβληματικής σειράς Deus Ex, δηλώνουμε πάντα πρόθυμοι να παρασυρθούμε σε σκοτεινούς και σκληροτράχηλους υποκόσμους, οι οποίοι λυμαίνονται από την ανηθικότητα του παράνομου εμπόριου, των συμμοριών και των ναρκωτικών. Να έρθουμε αντιμέτωποι με ένα μέλλον δυστοπικό όπου η πολιτική διαφθορά ακμάζει, στο οποίο όσο η τεχνολογία αναπτύσσεται, τόσο τα κοινωνικά χάσματα αμβλύνονται. Εκεί που η εξέλιξη παύει να λειτουργεί σαν εργαλείο βελτίωσης της ποιότητας ζωής των πολιτών και μετουσιώνεται σε μοχλό χειραγώγησης στα χέρια απρόσωπων πολυεθνικών εταιριών που ασκούν τεράστια επιρροή στην παρηκμασμένη πλέον ανθρωπότητα.

Το Observer σας μεταφέρει σε μια τεχνολογικά εξελιγμένη εκδοχή της Κρακoβίας εν έτει 2084. Τα chip ενίσχυσης των ανθρώπινων δυνατοτήτων επικράτησαν στις τελευταίες δεκαετίες, για όσους ήταν διατεθειμένοι φυσικά να καταβάλουν το αρκετά υψηλό οικονομικό τίμημα για την απόκτηση τους. Μέσω αυτών ο ανθρώπινος πολιτισμός κατάφερε να φτάσει στο απόγειο του. Κανένας δεν μπορούσε να προβλέψει την έλευση του Nanophage. Ο ψηφιακός λοιμός σάρωσε τον πλανήτη, σκοτώνοντας μιλιούνια τεχνολογικά ενισχυμένων ψυχών. Το κόστος για την επέμβαση στο νου και το σώμα των ανθρώπων αποδείχτηκε βαρύ. Ως επακόλουθο της κρίσης, σύντομα ήρθε ο τρίτος παγκόσμιος πόλεμος για να αποδεκατίσει τα δύο στρατόπεδα της ανατολής και της δύσης. Μοναδικός νικητής αναδείχτηκε ο τεχνολογικός κολοσσός της Chiron. Η εταιρία άδραξε την ευκαιρία για να σφυρηλατήσει και να εγκαθιδρύσει πραξικοπηματικά την κυβέρνηση της Πέμπτης Πολωνικής Δημοκρατίας. Η ανθρωπότητα δεν δύναται πλέον να εναντιωθεί στην γιγάντια αυτοκρατορία αίματος και στάχτης, αλλά συνεχίζει να υπομένει. Αναμενόμενα, οι πλούσιοι γίνονται πλουσιότεροι, όσο οι φτωχοί σαπίζουν σε ετοιμόρροπες τρώγλες ψάχνοντας απεγνωσμένα τρόπους για να αποδράσουν από την θλιβερή πραγματικότητα.

Μέσα σε αυτό το καθημαγμένο σύμπαν αναλαμβάνετε τον ρόλο του Daniel Lazarski, ενός neural detective ή αλλιώς observer, που μπορεί να μπαίνει στο μυαλό υπόπτων για να συλλέγει στοιχεία. Στα μάτια των πολιτών είστε ένα εταιρικό εργαλείο καταδυνάστευσης. Ένα σιχαμερό παράσιτο που έρπεται στα όνειρα τους και τρέφεται από τις φοβίες τους, ώστε να κυριέψετε την ύπαρξη τους με σκοπό να ανασύρετε στην επιφάνεια οτιδήποτε κρύβεται στις σκοτεινές γωνίες του νου και να συγκεντρώσετε πληροφορίες.

Τα περιβάλλοντα ακτινοβολούν ένα σαγηνευτικό φως από πολύχρωμες λάμπες neon.

Τα περιβάλλοντα ακτινοβολούν ένα σαγηνευτικό φως από πολύχρωμες λάμπες neon.

Μια συνηθισμένη, όπως κάθε άλλη, βραδιά βρίσκετε τον εαυτό σας στο εταιρικό σας αυτοκίνητο να έχει αποκοιμηθεί υπό τον χαλαρωτικό ήχο της νυχτερινής βροχής. Η φωνή μιας συναδέλφου σας αφυπνίζει για να σας ενημερώσει για μια, αδιευκρίνιστων λοιπών στοιχείων, έκρηξη στην πόλη, η οποία επεκτάθηκε σε ένα ολόκληρο τετράγωνο. Πριν όμως ολοκληρώσει την περιγραφή της, μια αλλόκοτη αλλά ταυτόχρονα γνώριμη αντρική φωνή παρεισφρέει στην συχνότητα. Είναι ο γιος σας Adam ή τουλάχιστον ό,τι απέμεινε από εκείνον. Οι σχέσεις σας μετά τον θάνατο της μητέρας του έχουν διαταραχθεί με αποτέλεσμα να έχει αποκόψει κάθε επαφή με εσάς τα τελευταία χρόνια. Μέσα από την σύντομη επικοινωνία σας μαθαίνετε ότι δουλεύει για ένα μυστηριώδες project ικανό να ωθήσει την ανθρωπότητα στο επόμενο επίπεδο εξέλιξης. Η σύνδεση χάνεται, όμως καταφέρνετε να βρείτε τις συντεταγμένες της τοποθεσίας του. Καθώς κατευθύνεστε από τα εναπομείναντα ίχνη του Adam, μεταφέρεστε στο συγκρότημα κατοικιών της συνοικίας Stacks, όπου επιβιώνουν πολίτες της γ΄ κατηγορίας, συναντώντας το ένα στυγερό έγκλημα μετά το άλλο.

Όπως ήδη πιθανότατα υποθέτετε, το σύμπαν που έχει δημιουργήσει η Bloober Team είναι πλούσιο, φιλόδοξο και θέτει γερά θεμέλια για την εξέλιξη μιας νέας, πολλά υποσχόμενης, σειράς. Μέσα από τη σταδιακή αποκάλυψη του εγχειρήματος του Adam αντιλαμβάνεστε, φτάνοντας σε οποιοδήποτε από τα δύο εναλλακτικά τέλη, πως συχνά ακόμη και οι καλύτερες προθέσεις δεν αποκλείεται να οδηγήσουν σε μια ολέθρια κατάληξη. Επιπρόσθετα, το Observer εγείρει ερωτήματα σχετικά με τους κινδύνους που προκύπτουν όταν η γνώση δεν συμβαδίζει με τους στοιχειώδεις κανόνες της ηθικής, τα οποία δεν αποκλείεται να βρούμε μπροστά μας στα χρόνια που έπονται. Όταν το κουτί της Πανδώρας ανοίξει, θα είναι ιδιαίτερα δύσκολο να κλείσει, οπότε οφείλουμε να χειριστούμε το δίκοπο μαχαίρι της τεχνολογίας με σύνεση στο μέλλον.

Το Observer στον πυρήνα του είναι ένα αφηγηματικό παιχνίδι. Αν και υπάρχουν αρκετές στιγμές όπου φλερτάρει με τον όρο του walking simulator, τελικά καταφέρνει να διανθίσει το gameplay του με μηχανισμούς που ενισχύουν την απορρόφηση σας στον κόσμο του. Το βασικό χαρακτηριστικό που προσελκύει το ενδιαφέρον δεν είναι άλλο από την παραβίαση των εγκεφάλων των υποκειμένων μέσω ενός εμφυτεύματος που διαθέτει ο ήρωας, με την ονομασία dream eater. Μέσα στις αναμνήσεις των ανθρώπων έρχεστε αντιμέτωποι με σουρεαλιστικές σκηνές που αποπνέουν ένα είδος ψυχολογικού τρόμου, ελαφρώς διαφοροποιημένου από αυτόν που έχουμε συνηθίσει να συναντάμε σε παιχνίδια του είδους. Στην συντριπτική πλειοψηφία τους αυτά τα παιχνίδια είναι σχεδιασμένα με γνώμονα την επιβίωση. Κάποιος ή κάτι προσπαθεί να σας σκοτώσει και καλείστε να επιζήσετε χρησιμοποιώντας οποιοδήποτε όπλο είναι διαθέσιμο, από απλά μαχαίρια έως αντιαρματικά ρουκετοβόλα. Στο Observer το gameplay και η ιστορία περιστρέφονται γύρω από το θέμα της παροιμιώδους μάχης ανάμεσα στον άνθρωπο και τις μηχανές που ο ίδιος δημιούργησε.

Σουρεαλιστική ατμόσφαιρα τρόμου.

Σουρεαλιστική ατμόσφαιρα τρόμου.

Σκοπός του παιχνιδιού δεν είναι να ταράξει, μέσα από επιφανειακά jump scares, αλλά να ενεργοποιήσει τις κρυμμένες φοβίες που φωλιάζουν στην ανθρώπινη ψυχή και να οδηγήσει στην απελευθέρωση μέσω της αριστοτελικής κάθαρσης. Το Observer σας εξαναγκάζει να έρθετε αντιμέτωποι με αυτές τις φοβίες, ώστε να σας βοηθήσει, κοιτάζοντας τες κατάματα, να τις ξορκίσετε. Έχοντας την δυνατότητα να κάνετε τις επιλογές σας στον κόσμο του, αλληλεπιδράτε με τον τρόμο με έναν βιωματικό τρόπο, που λειτουργεί πιο άμεσα σε σχέση με τη θέαση μιας κινηματογραφικής ταινίας. Εισβάλλετε στις αναμνήσεις τοξικομανών, ώστε να έρθετε σε επαφή με σκηνές που αναπαριστούν τα σίδερα της πνευματικής φυλακής που οι ίδιοι δημιούργησαν για τον εαυτό τους. Τα δεσμά της εξάρτησης που αναστέλλουν την προσωπική τους εξέλιξη.

Στο παιχνίδι ποτέ δεν μπορείτε να είστε σίγουροι αν αυτό που βλέπετε υφίσταται στον πραγματικό ή τον εσωτερικό κόσμο του χαρακτήρα σας. Η δεκτικότητα του οργανισμού σας στα εμφυτεύματα είναι περιορισμένη, με αποτέλεσμα να δημιουργούνται σε καταστάσεις έντονου stress ακουστικά και οπτικά παράσιτα που μειώνονται με τη χρήση φαρμακευτικών σκευασμάτων, τα οποία αποκτάτε μέσω της εξερεύνησης. Επιπρόσθετα, έχετε να αντιμετωπίσετε τη Chiron που συχνά αλλοιώνει την αντίληψη σας σε μια προσπάθεια να σας χειραγωγήσει διαμέσου του dream eater, ώστε να αναχαιτίσει την αποστολή σας. Έτσι, συχνά έρχεστε αντιμέτωποι με ένα θηριώδες augmented φρικιό, το οποίο σύντομα αντιλαμβάνεστε πως έχει γεννηθεί από τις τύψεις σας σχετικά με γεγονότα του παρελθόντος. Σε αυτές τις περιπτώσεις καλείστε να φτάσετε απαρατήρητοι στον στόχο σας, αποφεύγοντας να βρεθείτε εντός του κώνου όρασης του τέρατος, καθώς μία μόλις επίθεση του αρκεί για να σας στείλει στο προηγούμενο checkpoint. Συχνά οι δύο διαστάσεις συγκρούονται μεταξύ τους και έτσι ενώ βλέπετε τον εαυτό σας σε ένα αχανές δάσος, παράλληλα στο περιβάλλον σκιαγραφείται το δωμάτιο που υφίσταται το φυσικό σας σώμα. Έτσι, αλληλεπιδρώντας με πραγματικά αντικείμενα, όπως συρτάρια, αντιστέκεστε και διαλύετε τις παραισθήσεις.

Εξερευνώντας το δαιδάλωδες συγκρότημα κατοικιών, μπορείτε να συνομιλείτε μέσω των θυροτηλέφωνων με τους ενοίκους μαθαίνοντας πληροφορίες που εμπλουτίζουν το lore του παιχνιδιού. Στην γειτονιά Stacks ο ρυθμός της ζωής συνεχίζει να κυλά, παρά τις αντίξοες συνθήκες επιβίωσης. Ορισμένοι κάτοικοι εξακολουθούν να θρηνούν τα αγαπημένα πρόσωπα που έχασαν από το Nanophage. Άλλοι, συνειδητοποιώντας το επάγγελμα σας, αρνούνται τρομοκρατημένοι την οποιαδήποτε επικοινωνία. Κάποιοι τυχαίνει να έχουν γίνει άθελα τους μάρτυρες κρουσμάτων ενδοοικογενειακής βίας. Οι επιλογές διαλόγων σάς παρέχουν την δυνατότητα να διαλέγετε τη σειρά των ερωτήσεων κατά την διάρκεια μιας ανάκρισης. Αν θέλετε, εκμεταλλεύεστε την επαγγελματική σας ιδιότητα, ώστε να εκμαιεύσετε ευκολότερα πληροφορίες, όμως ρισκάρετε να εκνευρίσετε ή να τρομάξετε τον μάρτυρα, με αποτέλεσμα να έρθετε σε ρήξη μαζί του και η συνομιλία να διακοπεί απότομα. Μπαίνοντας σε ένα διαμέρισμα βλέπετε υπολογιστές που εμπεριέχουν από ενδιαφέροντα mails με κείμενα που σχετίζονται με τους ένοικους, μέχρι arcade videogames που μπορείτε να παίζετε σε πραγματικό χρόνο. Ακόμη και η μορφή του HUD που ενημερώνει για την κατάσταση της υγείας σας, τα διαθέσιμα χάπια και τον αριθμό των κεντρικών ή παράπλευρων αποστολών, εμφανίζεται ως ολόγραμμα μέσω των εμφυτευμάτων σας, ώστε να έχει νόημα στον κόσμο του παιχνιδιού και να ενισχύει την απορρόφηση σας σε αυτόν.

Η εφιαλτική σκιά του τέρατος των ενοχών σας.

Η εφιαλτική σκιά του τέρατος των ενοχών σας.

Κάθε φορά που ανακαλύπτετε ένα δολοφονημένο πτώμα, εξετάζετε τον τόπο του εγκλήματος με έναν μηχανισμό έρευνας που θυμίζει το detective mode των Batman Arkham. Ο Daniel Lazarski διαθέτει διαφορετικούς τύπους όρασης, ώστε να σαρώνει τα τεχνολογικά και τα βιολογικά στοιχεία στο περιβάλλον με σκοπό τη συλλογή πληροφοριών, ενώ παράλληλα βλέπει σε χώρους με περιορισμένο φωτισμό. Πρόκειται για μια ενδιαφέρουσα προσθήκη, η οποία βέβαια μπορούσε να αναπτυχθεί περισσότερο, καθώς στις περισσότερες περιπτώσεις είναι εφικτό να συνεχίσετε την κεντρική ιστορία χωρίς να την εκμεταλλευτείτε στο έπακρο. Μεταξύ άλλων, οι φίλοι των adventure ενδέχεται να μείνετε παραπονεμένοι από τον περιορισμένο αριθμό και την απλοϊκή δομή των διαθέσιμων γρίφων, καθώς οι περισσότεροι εξ αυτών αναλώνονται στην εύρεση τετραψήφιων κωδικών που σας δίνουν πρόσβαση σε διαμερίσματα, τους οποίους ανακαλύπτετε με σχετική άνεση αλληλεπιδρώντας με το περιβάλλον γύρω σας.

Το Observer, όπως κάθε παιχνίδι τρόμου που σέβεται τον εαυτό του, έχει ιδιαίτερα προσεγμένα γραφικά και ήχο. Η περιήγηση στον κόσμο του παιχνιδιού συντροφεύεται από απόκοσμα φωνητικά καθώς περνάτε από σκοτεινούς, μακρόστενους διαδρόμους με μουχλιασμένους σωλήνες που στάζουν και πόρτες που τρίζουν διαταράσσοντας, με έναν ανατριχιαστικό αντίλαλο, την νεκρική σιγή. Ολόγυρά σας το πάτωμα είναι γεμάτο με πλαστικές συσκευασίες σκουπιδιών και στους τοίχους υπάρχουν γκραφίτι με αντιστασιακά μηνύματα που σας παρακινούν να αφαιρέσετε τα εμφυτεύματα σας ή αναπτύσσουν θεωρίες συνωμοσίας γράφοντας πως ο λοιμός του Nanophage ήταν προσχεδιασμένος. Αρκετά διαμερίσματα της συνοικίας έχουν πλέον εγκαταλειφθεί και φιλοξενούν φωλιές πτηνών. Η έρευνα σας οδηγεί σε υπόγεια χειρουργεία εισαγωγής εμφυτευμάτων, τα οποία κοσμούνται από συσκευασίες με τεχνητά μέλη μέσα σε γυάλινες θυρίδες στους τοίχους. Στις λιγοστές επισκέψεις στους εξωτερικούς χώρους της βροχερής Κρακοβίας, τα περιβάλλοντα γύρω σας ακτινοβολούν ένα σαγηνευτικό φως από πολύχρωμες λάμπες neon. Το θολωμένο μυαλό του ήρωα την μια στιγμή σας μεταφέρει σε μια πολυτελή έπαυλη διακοσμημένη με έπιπλα αντίκες και σπάνιους πίνακες ζωγραφικής μεγάλης αξίας υπό την μουσική υπόκρουση κλασικής μουσικής, ενώ την αμέσως επόμενη σε ένα απόκοσμο δάσος με τον θόρυβο του αέρα να ζωντανεύει γύρω σας εφιαλτικά δέντρα.

Τη φωνή του στον πρωταγωνιστή Daniel Lazarski δανείζει ο Rutger Hauer, γνωστός από τη συμμετοχή του στο Blade Runner. Η μπάσα, αφηγηματική χροιά του καταφέρνει να κεντρίσει την προσοχή από το εισαγωγικό κιόλας τμήμα του παιχνιδιού. Το ύφος του συχνά μοιάζει κυνικό απέναντι στις σκληρές δολοφονίες με τις οποίες έρχεται αντιμέτωπος, παρουσιάζοντας μια προσωπικότητα που λειτουργεί σαν το τέλειο επαγγελματικό γρανάζι ενός συστήματος, σκοπός του οποίου είναι να εκτελεί εντολές χωρίς συναισθηματισμούς. Ωστόσο, ακόμη και ένας ογκόλιθος ψυχραιμίας σαν τον Lazarski συχνά παραδίδεται στον απόλυτο τρόμο, όταν η ένταση κλιμακώνεται από την μέση του παιχνιδιού και έπειτα.

Στο ρόλο του πρωταγωνιστή ο γνωστός ηθοποιός Rutger Hauer.

Στο ρόλο του πρωταγωνιστή ο γνωστός ηθοποιός Rutger Hauer.

Η μεγαλύτερη ανορθογραφία του Observer αφορά τον τεχνικό τομέα. Το παιχνίδι χρησιμοποιεί την Unreal Engine 4 με αποτέλεσμα να διαθέτει εντυπωσιακό ογκομετρικό φωτισμό, ρεαλιστικές αντανακλάσεις στις επιφάνειες, όμορφα εφέ φωτιάς και ηλεκτρικών εκκενώσεων και κινηματογραφικό depth of field. Παρόλα αυτά, η έκδοση του PS4 υποφέρει από δραματικές πτώσεις του frame rate που όταν συνδυάζονται με φίλτρα όπως το ενοχλητικό chromatic aberration, δημιουργούν μια κατάσταση ιδιαίτερα επίπονη για τα μάτια. Για την ιστορία, δοκίμασα το παιχνίδι και στο PC. Από ότι φαίνεται, τα προβλήματα με το frame rate είναι ένα “ενδοοικογενειακό” ζήτημα των κονσολών, καθώς σε μια GPU επιπέδου GTX 1060, οι ίδιες ασταθείς περιοχές διατηρούν την απόδοση στα 60fps σε 1080p ανάλυση, ακόμη και με όλες τις ρυθμίσεις στο μέγιστο. Η επίρριψη ευθυνών στο αδύναμο hardware του απλού PS4 θα ήταν εύκολη, εάν δεν είχαμε δει πρόσφατα παιχνίδια όπως το Hellblade ή το Rime, που παρά το γεγονός πως τρέχουν στην ίδια μηχανή γραφικών, έχουν ένα απολύτως playable frame rate χωρίς αντίστοιχα παρατράγουδα. Η απόκριση της Bloober Team ευτυχώς υπήρξε άμεση, καθώς ήδη έχει βγει ένα πρώτο update επίλυσης των εν λόγω προβλημάτων.

Μετά το αξιόλογο Layers of Fear, το νέο, ακόμη πιο μεγαλόπνοο εγχείρημα της Bloober Team, στέφεται με επιτυχία. Το Observer είναι ένα παιχνίδι που καταφέρνει να αναδείξει άριστα την κυβερνοπάνκ θεματολογία με την οποία καταπιάνεται, μέσα από ένα εξαιρετικά ενδιαφέρον σύμπαν που θέτει τις βάσεις για μια ακόμη πιο φιλόδοξη συνέχεια. Αν και οι τεχνικής φύσεως δυσκολίες του ζημιώνουν ως ένα βαθμό την εμπειρία, τελικά δεν αποτελούν παράγοντα ικανό να αποτρέψει την ενασχόληση με αυτό. Διαθέτει μια σουρεαλιστικά εφιαλτική ατμόσφαιρα ικανή να σας καθηλώσει για 7-10 ώρες, την οποία σίγουρα θα εκτιμήσετε αν είστε λάτρεις των ποιοτικών παιχνιδιών τρόμου.

  • Άριστη αναπαράσταση της κυβερνοπάνκ αισθητικής
  • Εφιαλτική ατμόσφαιρα σουρεαλιστικού τρόμου
  • Πλούσιο lore που θέτει θεμέλια για μια φιλόδοξη συνέχεια
  • Χαμηλή τιμή για την εμπειρία που προσφέρει
  • Μηχανισμοί που ενισχύουν την απορόφηση στον κόσμο του παιχνιδιού...
  • ...αν και στην πλειονότητα τους χρίζουν περαιτέρω ανάπτυξης
  • Λιγοστοί γρίφοι χαμηλής πρόκλησης
  • Ασταθές frame rate
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4 (review), Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Bloober Team
ΕΚΔΟΣΗ:Aspyr Media
ΔΙΑΘΕΣΗ:-
ΕΙΔΟΣ:Cyberpunk horror
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.observer-game.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:15/8/2017
PEGI:16