alt text

Moss Review

, 19/04/2018  

Κάθε πλατφόρμα που σέβεται τον εαυτό της έχει αναδείξει τουλάχιστον ένα χαρακτήρα που την ακολουθεί στην πορεία της και μάλιστα ουκ ολίγες φορές ενισχύει τη φήμη της – βλέπε Mario, Sonic, Crash Bandicoot, Nathan Drake, Master Chief. Έπειτα από ενάμισι χρόνο κυκλοφορίας, δεν είναι υπερβολή να πούμε ότι το PlayStation VR έχει πλέον την δική του μασκότ - την Quill, που είναι η ηρωίδα του Moss. Το Moss είναι δημιούργημα της Polyarc, που συστάθηκε από πρώην στελέχη της Bungie και αποτελεί το πρώτο τους παιχνίδι. Ως εκ τούτου εξαρχής περιμέναμε κάτι προσεγμένο, όμως το τελικό αποτέλεσμα ξεπερνάει κάθε προσδοκία.

Το Moss αφηγείται την παραμυθένια και φαντασμαγορική περιπέτεια μίας μικρής ποντικίνας, της Quill, που όπως σε κάθε κλασικό παραμύθι, οι οιωνοί το έφεραν έτσι ώστε να αναλάβει μία μεγάλη αποστολή, κρίσιμη για το βασίλειο του κόσμου της. Εσείς, ο Reader όπως τον αποκαλούν οι θρύλοι, πρακτικά ξεκινάτε την ιστορία τη στιγμή που σε μία παλιά βιβλιοθήκη στον δικό σας κόσμο, αρχίζετε να διαβάζετε το παραμύθι του Moss.

Κάποτε στον ειρηνικό κόσμο του Moss, σκοτεινά πλάσματα επιτέθηκαν, σκότωσαν τον βασιλιά και κατέλαβαν το κάστρο με επικεφαλής τον Sarffog, ένα γιγαντιαίο φίδι από ατσάλι, το οποίο αναζητούσε ένα από τα Glass Relics, μαγικά γυάλινα αντικείμενα που έδιναν δύναμη στον βασιλιά. Οι κάτοικοι του Moss κατάφεραν να δραπετεύσουν και να καταφύγουν στα δάση, όπου με τη βοήθεια του Champion ασφάλισαν τις εισόδους προς τις περιοχές τους και άρχισαν μία νέα ζωή. Ο Champion, ο οποίος κατείχε το δικό του Glass Relic, αφού πολέμησε με γενναιότητα, άφησε την τελευταία του πνοή στο δάσος, ενώ στη θέση εκείνη φύτρωσε ένα δέντρο. Το δέντρο αυτό περίμενε τον επόμενο Champion να βρει το Glass Relic και να συνεχίσει την περιπέτεια για την τελική νίκη ενάντια στον Sarffog. Εδώ έρχεται η Quill, η οποία με τη βοήθεια του Aναγνώστη (Reader) του παραμυθιού εντοπίζει ένα από τα κομμάτια του Glass Relic. Το δείχνει στον θείο της, ο οποίος τρομοκρατημένος της λέει να μείνει ασφαλής και φεύγει προς άγνωστη κατεύθυνση. Η Quill βεβαίως ανησυχεί και έτσι ξεκινάει την περιπέτειά της, με στόχο να εντοπίσει και να σώσει τον θείο της.

Η αντανάκλασή σας στο νερό και το ξεκίνημα μιας υπέροχης φιλίας.

Η αντανάκλασή σας στο νερό και το ξεκίνημα μιας υπέροχης φιλίας.

Η ιστορία του Moss, χωρίς να είναι απαραίτητα πρωτότυπη ή επαναστατική, σε συνδυασμό με τον υπέροχο κόσμο του παιχνιδιού, μαγεύει. Μου θύμισε εποχές της δεκαετίας του '80 με ταινίες όπως το Willow, το Krull και τόσες άλλες που εμένα ως μικρό παιδί με είχαν απλά σαγηνεύσει. Ταυτόχρονα, όμως, ο ίδιος ο κόσμος του Moss είναι σα να βγήκε από παιδικό παραμύθι, συνδυάζοντας έτσι ένα πιο ενήλικο περιεχόμενο με ένα σκηνικό που μιλάει στο παιδί μέσα σας. Η Quill αποδεικνύεται γενναία, τολμηρή και συνάμα γλυκύτατη και αποτελεί κατά τη γνώμη μου έναν από τους πλέον επιτυχημένους ήρωες παιχνιδιού – σίγουρα τον καλύτερο σε VR συσκευή. Ένα αρνητικό της ιστορίας -και το μοναδικό αρνητικό του τίτλου συνολικά- είναι η σχετικά μικρή διάρκειά και το τέλος. Το παιχνίδι διαρκεί γύρω στις τέσσερις-πέντε ώρες -ανάλογα με το αν θα αναζητήσετε όλα τα κομμάτια του Glass Relic- διάρκεια που αντεμείβει, αλλά ταυτόχρονα αφήνει μία πικρία και λαχτάρα για παραπάνω. Αυτό που με προβλημάτισε είναι ότι το Moss τελικά αποδεικνύεται το Book 1 μιας σειράς, όμως δεν γνωρίζω να έχει ανακοινωθεί κάποια συνέχεια. Ελπίζω να ισχύει η επεισοδικότητα του παιχνιδιού και να μην είναι όλο αυτό κάποιου είδους κόλπο marketing

Το παραμύθι είναι χωρισμένο σε κεφάλαια, ενώ αντί για cutscenes το παιχνίδι επιστρέφει σε εσάς που βρίσκεστε στη βιβλιοθήκη και ενώ γυρίζετε τις σελίδες του βιβλίου προχωράτε την ιστορία. Το Moss είναι καθαρόαιμο puzzle platformer με κάποιο ποσοστό μαχών, αν και αυτές λειτουργούν για την αύξηση του επιπέδου δυσκολίας της κάθε πίστας παρά σαν action σκηνές. Η μικρή ποντικίνα είναι οπλισμένη με ένα γάντι και ένα βασικό σπαθί, ενώ λίγο αργότερα εντοπίζετε πιο προηγμένο εξοπλισμό. Ο δικός σας ρόλος είναι να βοηθήσετε την ηρωίδα στην περιπέτειά της με το να τη χειρίζεστε με το χειριστήριο, αλλά δε σταματάει εκεί, αφού είστε άρρηκτα συνδεδεμένος με την μοίρα της. Η Quill, η οποία σας αντιλαμβάνεται κανονικά, βασίζεται σε εσάς για την επίλυση γρίφων, ενώ και η υγεία της μπορεί να ανανεωθεί με τη δική σας παρέμβαση. Έτσι, σε κάθε επίπεδο εντοπίζετε αντικείμενα με διακριτικό μπλε φωτισμό, τα οποία μπορείτε να μετακινείτε προκειμένου να ανοίξετε πόρτες ή να καθαρίσετε κάποιο μονοπάτι από εμπόδια. Παράλληλα μπορείτε να αποσπάτε την προσοχή των εχθρών με το να τους υπνωτίζετε και να τους κατευθύνετε όπου εσείς θέλετε διευκολύνοντας την δουλειά της Quill.

Τα αντικείμενα που μπορείτε να μετακινήσετε φωτίζονται με διακριτικό μπλε χρώμα.

Τα αντικείμενα που μπορείτε να μετακινήσετε φωτίζονται με διακριτικό μπλε χρώμα.

Οι εχθροί δεν έχουν μεγάλη ποικιλία, αλλά είναι απόλυτα ταιριαστοί με τον μικρόκοσμο του Moss, καθώς και με την ιδέα που κρύβεται πίσω από κάθε γρίφο. Υπάρχει το απλό είδος σκαθαριών που είναι τα πιο δυνατά, τα σκαθάρια που έχουν και όπλο στην μία δαγκάνα και τέλος ένα είδος σαν αράχνες που έχουν στην πλάτη τους εύφλεκτο υλικό που εκρήγνυται όταν τους επιτεθείτε. Κάθε ένα από αυτά τα πλάσματα, που όλα είναι από ατσάλι και θυμίζουν ρομπότ, μπορεί να εμφανιστεί με σκοπό να καθυστερήσει την Quill ή να δυσκολέψει την εκάστοτε πίστα, από ένα σημείο όμως και μετά συμμετέχουν τα ίδια στην επίλυση γρίφων. Αυτό το επιτυγχάνετε με τον προαναφερθέντα υπνωτισμό: πρακτικά πιάνετε ένα από τα σκαθάρια και όσο κρατάτε κρατημένη την σκανδάλη στο DualShock αυτό βρίσκεται υπό τον έλεγχό σας.

Σε κάθε σχεδόν πίστα υπάρχει και ένα κομμάτι του Glass Relic που μπορείτε να συλλέξετε. Αυτά τα κομμάτια βρίσκονται τοποθετημένα σε σημεία που απαιτούν έξτρα λύση γρίφου διαφορετικού από τον συνολικό γρίφο της πίστας. Πολύ καλή προσθήκη, καθώς αυξάνει την διάρκεια του παιχνιδιού, ενώ εκπλήσσει ευχάριστα με την πρωτοτυπία των γρίφων. Παρότι τα παραπάνω συνοψίζουν σε γενικές γραμμές το gameplay, στην πράξη καμία πίστα δε μοιάζει με την προηγούμενη και η επίλυση των γρίφων δεν καταντάει ποτέ αγγαρεία. Το επίπεδο δυσκολίας κυμαίνεται σε μέτρια επίπεδα, αν και υπάρχουν στιγμές όπου ξύνετε λίγο το κεφάλι σας. Όλα πάντως είναι εξαιρετικά σχεδιασμένα και συνθέτουν μία πολύ ευχάριστη εμπειρία puzzle platformer.

Ο χειρισμός, όπως προαναφέρθηκε, γίνεται εξ ολοκλήρου με το DualShock και σε καθιστή θέση. Χειρίζεστε τόσο την ίδια την Quill, δηλαδή την κίνησή της και την επίθεση προς τους εχθρούς, όσο και τα αντικείμενα του περιβάλλοντος. Αρκετές πίστες απαιτούν την ταυτόχρονη χρήση των παραπάνω. Για παράδειγμα, ενώ κρατάτε υπνωτισμένο έναν εχθρό, επιτίθεστε χειριζόμενος την Quill προς αυτόν για να τον εξοντώσετε ή μπορείτε να τον κατευθύνετε προς κάποιο κουμπί στο πάτωμα προκειμένου να ανοίξει μία πύλη και να οδηγήσετε την Quill προς την έξοδο. Δεν έχω να πω κάτι αρνητικό για τον χειρισμό. Τα πάντα είναι εύκολα και εύχρηστα.

Το επίπεδο λεπτομέρειας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους εντυπωσιάζει.

Το επίπεδο λεπτομέρειας σε εσωτερικούς και εξωτερικούς χώρους εντυπωσιάζει.

Όλα τα παραπάνω εκτυλίσσονται σε έναν μαγευτικό κόσμο. Δεν υπερβάλλω καθόλου, το παιχνίδι είναι ένα από τα πιο όμορφα puzzle platformer που έχω παίξει. To Moss είναι ένας μικρόκοσμος που περιτριγυρίζεται από κανονικού μεγέθους περιβάλλοντα. Έτσι, στα δάση στην αρχή του παιχνιδιού βρίσκεστε στο χωριό των ποντικών, το οποίο είναι χτισμένο με εξαιρετική λεπτομέρεια, με μικρά ξύλινα σπίτια, με μικρού μεγέθους νερόμυλους, γέφυρες και άλλα, ενώ γύρω σας χαζεύετε τεράστια δέντρα, κανονικού μεγέθους ζώα να σας παρακολουθούν από τον ορίζοντα και χόρτα, νούφαρα, μανιτάρια να ξεπηδάνε από εδώ και από εκεί. Η αίσθηση αυτή του μεγέθους μαγνητίζει και δεν σας κρύβω ότι στην αρχή και στο τέλος του παιχνιδιού, εκεί δηλαδή όπου οι πίστες βρίσκονται στον εξωτερικό χώρο, χάζευα γύρω τριγύρω τη φύση, τον ουρανό, τα αστέρια. Αυτό που εκπλήσσει είναι το επίπεδο λεπτομέρειας του κόσμου. Δεν είναι απλά τα textures που είναι εξαιρετικής ανάλυσης και ποιότητας. Είναι η πληθώρα αντικειμένων που υπάρχει σε κάθε σπίτι, σε κάθε διάδρομο, σε κάθε σπηλιά. Καρέκλες, μπαούλα, κεριά, χόρτα, βάρκες, ξύλα, καμινάδες, αγάλματα, σκάλες και ένα σωρό άλλα καταπλήσσουν απλά και μόνο με την ύπαρξή τους. Το παιχνίδι είναι τόσο προσεγμένο που πραγματικά ως προς τον τεχνικό τομέα μπορώ μόνο να πω μπράβο στους δημιουργούς.

Η ίδια η Quill είναι μινιμαλιστικά και εξαιρετικά σχεδιασμένη. Ένα μικρό λευκό ποντικάκι, με μαντήλι στο λαιμό, μεγάλα αυτιά και όμορφα εκφραστικά μάτια. Αλλά αυτό που κερδίζει είναι το επίπεδο διαδραστικότητας της Quill με εσάς. Σας αντιλάμβάνεται κανονικά ως Reader και σας απευθύνει το λόγο μιλώντας σας σε νοηματική γλώσσα. Εάν καθυστερείτε να βρείτε τη λύση σε ένα γρίφο, γυρίζει προς το μέρος σας και σας δείχνει τί πρέπει να κάνετε. Παρόμοια, εάν της χαϊδέψετε την πλάτη σας χαιρετάει, ενώ υπάρχει και trophy για... high five μεταξύ σας. Την αισθάνεστε σαν φίλη και μέσα από τη σύντομη περιπέτεια μαζί της δένεστε σε επίπεδο ανώτερο από άλλους χαρακτήρες παιχνιδιών, όπως ο Mario. Και αυτό γιατί νιώθετε υπεύθυνος για την ζωή της και ταυτίζεστε πραγματικά με το ρόλο σας.

Και ενώ σκέφτεστε ότι το παιχνίδι δε μπορεί να γίνει καλύτερο, έρχεται ο ηχητικός τομέας. Η μουσική του Moss είναι ένα αριστούργημα. Κομμάτια από βιολί και τσέλο συνοδεύουν κάθε πίστα, τόσο ταιριαστά με τον κόσμο όσο και με την ίδια την υπόσταση ενός τέτοιου μικροεπικού παραμυθιού, ενώ το τραγούδι των τίτλων τέλους που έχει φτιαχτεί στα κέλτικα πρότυπα κλείνει με υπέροχο τρόπο το παιχνίδι. Οι φωνές των ηρώων ερμηνεύονται όλες από την αφηγήτρια του παραμυθιού, κάτι που προσδίδει ακόμη περισσότερο σε ένα παιχνίδι που ήδη μας έχει κερδίσει.

Η αίσθηση των δύο μεγεθών: o μικρόκοσμος του Moss ανάμεσα σε κανονικού μεγέθους περιβάλλοντα.

Η αίσθηση των δύο μεγεθών: o μικρόκοσμος του Moss ανάμεσα σε κανονικού μεγέθους περιβάλλοντα.

Το immersion είναι επίσης πολύ προσεγμένο. Γενικότερα τα platformers τρίτου προσώπου είναι πάντα ένα ρίσκο όταν υλοποιούνται σε VR, αφού δεν κινείστε εσείς ούτε είστε ο ήρωας, οπότε υπάρχει πιθανότητα να νιώσετε αποκομμένος από τον εικονικό κόσμο. Το Moss, όμως, πανέξυπνα εισάγει το ρόλο σας ως Reader, όπου καλείστε να έχετε μία βιωματική εμπειρία με την Quill. Εκτός από την αλληλεπίδραση με την ίδια την ηρωίδα ή τα αντικείμενα του περιβάλλοντος, πολλές φορές σηκώνεστε από τον καναπέ αναζητώντας στα γύρω μέρη το κρυμμένο Glass Relic. Παράλληλα, όπου σχεδόν υπάρχει νερό μπορείτε να δείτε το προσωπείο σας, αυτό τουλάχιστον που οι κάτοικοι του Moss ονομάζουν Reader. Τέλος, όπως ανέφερα και παραπάνω, σε πολλά σημεία απλά χαζεύετε ό,τι σας περιτριγυρίζει – στο τελευταίο κεφάλαιο καθίστε για λίγο και κοιτάξτε τον ουρανό με το φλεγόμενο κάστρο στον ορίζοντα. Μαγεία.

Το Moss δεν είναι απλά το καλύτερο VR παιχνίδι αυτή τη στιγμή, αλλά και ένα από τα καλύτερα puzzle platformer γενικότερα. Μπορεί άλλα παιχνίδια να εντυπωσιάζουν περισσότερο με την διάρκεια ή το βάθος του gameplay τους, το Moss όμως κερδίζει σε άλλο επίπεδο: είναι το πρώτο παιχνίδι αρτιότατα φτιαγμένο σε όλους τους τομείς που παίζω εδώ και χρόνια. Δεν υπάρχει κανένα αρνητικό σε κανένα τομέα του, με εξαίρεση ίσως τη σχετικά μικρή διάρκειά του. Πρόκειται για ένα εξαιρετικό παραμύθι που εκτυλίσσεται σε έναν πανέμορφο κόσμο και με μία ηρωίδα που σας μένει αξέχαστη. Οφείλετε να το παίξετε, όχι μόνο ως κάτοχοι του PlayStation VR, αλλά και ως gamers γενικότερα.

  • Εξαιρετική ηρωίδα
  • Καθαρά γραφικά, με πανέμορφα περιβάλλοντα
  • Ατμοσφαρική, απόλυτα ταιριαστή μουσική
  • Η αλληλεπίδραση με την Quill
  • Ποικιλία τρόπων εύρεσης της εξόδου σε κάθε πίστα
  • Τρομερά καλοδουλεμένο σε όλους τους τομείς
  • Μικρή διάρκεια
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS VR
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Polyarc
ΕΚΔΟΣΗ:Polyarc
ΔΙΑΘΕΣΗ:-
ΕΙΔΟΣ:Puzzle platformer
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.polyarcgames.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:27/2/2018