alt text

Αντιπαθώ τα indie παιχνίδια που χρησιμοποιούν την ταμπέλα “retro” για να δικαιολογήσουν το ρηχό gameplay και την πιξελιασμένη, εκτός τόπου και χρόνου παρουσίασή τους. Υπάρχουν προσπάθειες με φανταστικό pixel art και μοναδικής αισθητικής 2D γραφικά ενώ είναι και καλά παιχνίδια, χωρίς να χρειάζεται να το παίξουν κουλτούρα. Αν και το Monaco δεν ξεχωρίζει χάρη στα γραφικά του, το gameplay και η ατμόσφαιρά του μου έκλεισαν το στόμα στα 10 πρώτα λεπτά που ασχολήθηκα.

Στο Monaco έχετε τον έλεγχο μίας ιδιαίτερης ομάδας οκτώ εγκληματιών και λωποδυτών. Κάθε ένας από αυτούς τους λαμπρούς τύπους έχει ξεχωριστές ικανότητες. Το παιχνίδι ξεκινάει με την απόδραση των τεσσάρων πρώτων χαρακτήρων από την φυλακή με σκοπό να φύγουν από, τι άλλο, το Μονακό. Στην πορεία αποφασίζουν πως έχουν ανάγκη μερικούς συναδέλφους τους που θα τους βοηθήσουν να εξαφανίσουν τα στοιχεία τους αλλά και να το σκάσουν. Το campaign το αφηγείται ο Lockpicker (ειδικός σε κάθε τύπου κλειδαριά) και πριν από κάθε αποστολή έχουμε μερικά σχόλια ενώ βλέπουμε πώς έζησε εκείνος την ιστορία. Οι διάλογοι είναι ξεκαρδιστικοί αλλά και ύποπτα ύπουλοι ταυτόχρονα. Για εγκληματίες μιλάμε άλλωστε. Όσο προχωράμε στο campaign ξεκλειδώνονται νέες αποστολές αλλά και ένα δεύτερο campaign στο οποίο αφηγητής είναι ο Pickpocket (ο πορτοφολάς που έχει παρέα μια δαιμόνια μαϊμού!) και οι χάρτες γίνονται πιο δύσκολοι και απαιτητικοί.

Το Monaco είναι ένας ξεχωριστό παιχνίδι stealth με κεντρική θεματολογία τις ληστείες. Δεν είναι σαν τα άλλα αντίστοιχα παιχνίδια όμως. Ναι, είναι δυνατό (και πολύ δύσκολο) να περάσετε απαρατήρητοι από ένα επίπεδο, όμως δεν είναι πάντα η καλύτερη επιλογή. Πολλές φορές πρέπει να δημιουργήσετε χάος σε ένα σημείο του χάρτη ώστε να ανοίξει ο δρόμος για να συνεχίσετε παρακάτω. Δεν ήταν λίγες οι φορές που θυσίασα πολύτιμα λάφυρα ή ακόμα και χαρακτήρες ώστε να μπορέσω να ολοκληρώσω την αποστολή με τον επόμενο. Συνήθως στην αρχή του χάρτη βρίσκετε κάποια όπλα, από shotguns και βαλλίστρες έως EMP συσκευές που απενεργοποιούν κάθε σύστημα ασφαλείας που βρίσκεται κοντά σας. Σε συνδυασμό με τις ικανότητες κάθε χαρακτήρα μπορείτε να προκαλέσετε σοβαρή ζημιά. Για παράδειγμα, δεν θα δώσετε EMP στον Hacker ή shotgun στον Gentleman (ο οποίος με ένα μικρό cooldown μπορεί να περνά απαρατήρητος χάρη στο κουστούμι του), αλλά θα κάνετε το ακριβώς αντίθετο.

Μια γεύση από το fog of war.

Μια γεύση από το fog of war.

Οι χάρτες είναι άριστα σχεδιασμένοι, γεμάτοι κρυψώνες, λάφυρα και κινδύνους. Τα συστήματα ασφαλείας σας κάνουν τη ζωή μαρτύριο και να παρακαλάτε να μην υπάρχουν σκύλοι στην επόμενη αποστολή σας. Σε κάθε δωμάτιο και γωνιά βρίσκετε χρυσά νομίσματα που μαζεύοντάς τα βελτιώνετε το σκορ σας, ενώ με κάθε 10 που βρίσκετε αναπληρώνεται μία χρήση του όπλου σας. Όλα αυτά βέβαια δεν είναι φανερά από την αρχή. Κάθε όροφος ή επίπεδο καλύπτεται από “fog of war” και πρέπει να εξερευνήσετε κάθε άκρη αν θέλετε να βρείτε τα πάντα. Ακόμα και έτσι όμως μπορείτε να δείτε μόνο ότι είναι άμεσα ορατό στον χαρακτήρα σας (όσοι έχουν δοκιμάσει το Mark of the Ninja θα καταλάβουν καλύτερα). Το fog of war είναι πραγματικά ζωντανό και προκαλεί αγωνία για το τι καιροφυλακτεί στην επόμενη στροφή ενώ ταυτόχρονα λούζει με συνεχώς εναλλασσόμενα χρώματα τον χάρτη.

Ο χειρισμός είναι πέρα από απλός. Μπορείτε να κινηθείτε στις τέσσερις κατευθύνσεις και όσα όπλα απαιτούν στόχευση λειτουργούν αρμονικά με το ποντίκι. Για να ξεκλειδώσετε μία πόρτα ή να χακάρετε έναν υπολογιστή αρκεί να πιέσετε προς την κατεύθυνσή του. Για τις ικανότητες κάποιων χαρακτήρων αρκεί να πατήσετε παρατεταμένα ή στιγμιαία το spacebar. Πληροφοριακά, η άπληστη μαϊμού του Pickpocket λειτουργεί μόνη της. Το παιχνίδι είναι πανεύκολο να το μάθετε αλλά δύσκολο να το “σπουδάσετε”. Με τόσους διαθέσιμους χαρακτήρες και πιθανά μονοπάτια σε κάθε αποστολή, θα παίζετε ξανά και ξανά μέχρι να ικανοποιηθείτε. Ένα μικροσκοπικό παράπονο που έχω είναι το γεγονός πως μερικοί χαρακτήρες είναι πιο χρήσιμοι από άλλους στους περισσότερους χάρτες.

Το Monaco δεν μένει στο single-player όμως. Διαθέτει ένα μοναδικό multiplayer mode όπου ότι μάθατε στο campaign το κάνετε παρέα με έως τρεις παίκτες. O αργός και προσεκτικός σχεδιασμός πάει περίπατο αφού όλοι ορμάνε στον χάρτη προκαλώντας πανικό. Έπαιξα αρκετά online και οφείλω να ομολογήσω πως είναι ακόμα καλύτερο από το να παίζετε μόνοι. Ειδικά αν έχετε ομάδα που θέλει να συνεργαστεί και να πετύχει την τέλεια βαθμολογία. Ακόμα και αν σας τύχει μια παλαβή ομάδα, πάλι καλά θα περάσετε χωρίς αμφιβολία. Τολμώ να πω πως είναι το καλύτερο και πιο πλούσιο co-op παιχνίδι που έχω παίξει ποτέ.

Η παρουσίαση του Monaco είναι επίσης απλή. Πεντακάθαρα σχεδιασμένοι χάρτες, εχθροί που ξεχωρίζουν με μία ματιά και πανέμορφα χρώματα. Δεν υπάρχει κάποια συγκεκριμένη αισθητική που να τονίζει την ταυτότητα του Μονακό ή τουλάχιστον δεν αναγνώρισα εγώ κάτι, όλα όμως είναι τόσο χαρακτηριστικά που από τον πρώτο κιόλας χάρτη συνηθίζετε και είστε άνετοι στους επόμενους. Σε μεγάλες αναλύσεις, χάρη στην κατακόρυφη κάμερα, έχετε ένα ολόκληρο επίπεδο στην οθόνη σας και βλέπετε όλα τα μονοπάτια που μπορείτε να επιλέξετε. Όμως οσο όμορφο και ευχάριστο κι αν είναι στο μάτι το Monaco, πάντα υπάρχει η επιθυμία για κάτι παραπάνω από τετραγωνάκια και πολύχρωμα pixels.

Στο online, χάρη στην Lookout η ομάδα μπορεί να δει τους φρουρούς.

Στο online, χάρη στην Lookout η ομάδα μπορεί να δει τους φρουρούς.

Οι ήχοι δεν είναι κάτι το φοβερό - όλα λειτουργούν και ηχούν σωστά ενώ οι φύλακες και οι πολίτες μιλούν στα γαλλικά. Η μουσική όμως είναι καταπληκτική. Μόνο πιάνο ακούγεται σε όλη την διάρκεια του παιχνιδιού, με αργές noir μελωδίες που ντύνουν τις αποστολές με μία μοναδική ατμόσφαιρα και άλλοτε με γρήγορες, αγωνιώδης και δυνατές μελωδίες, όταν βρίσκεστε σε κίνδυνο ή σας κυνηγάνε. Συνθέτης του Monaco είναι ο φοβερά ταλαντούχος Austin Wintory, ο οποίος είχε προταθεί για βραβείο Grammy για το soundtrack του Journey. Έτσι εξηγείται.

Το Monaco είναι ένα παιχνίδι που θα σας προκαλέσει, θα σας δυσκολέψει και θα σας χαρίσει αρκετές ώρες διασκέδασης. Σίγουρα αποτελεί ένα από τα καλύτερα και σπουδαιότερα indie games της χρονιάς και δεν πρέπει να το χάσετε.

  • Εκπληκτική μουσική
  • Απλοί μηχανισμοί
  • Δύσκολο και απαιτητικό
  • Φανταστικό co-op
  • Replayability
  • Λιτή παρουσίαση
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PC, Xbox 360
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Pocketwatch Games
ΕΚΔΟΣΗ:Pocketwatch Games
ΔΙΑΘΕΣΗ:Steam, XBLA
ΕΙΔΟΣ:Action, stealth
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player, multiplayer
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://www.pocketwatchgames.com/Monaco/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:24/4/2013 (PC), 2013 (Xbox 360)
PEGI:12
  • Zaratoth

    Κάτι τέτοια παιχνίδια με κάνουν να χαίρομαι που ασχολούμαι και ψάχνω την indie σκηνή. Μπήκε στη λίστα για μελλοντική ασχολία.

  • Duke

    Απο ποτε μας εγινε και ο meh reviewer; Τι αλλο θα δουν τα ματακια μας πια...

    • http://game20.gr meh

      Απο πέρσυ! 🙂

  • http://game20.gr Terminator

    Διορθώθηκε το λάθος που είχε γίνει στα συν πλην. Ο δαίμων του ηλεκτρονικού τυπογραφίου βλέπετε 🙂

  • Giannis Giapitzakis

    Το παιχνίδι δεν είναι διαθέσιμο για το xbox 360 προς το παρών. Ήταν να κυκλοφορήσει μαζί με την έκδοση των υπολογιστών αλλά τα ξεφτέρια, οι φωστήρες θα έλεγα της Pocketwatch Games ανακάλυψαν 24 ώρες πριν την κυκλοφορία ένα bug που κάνει το παιχνίδι unplayable.
    Τα τελευταία νέα λένε ότι έστειλαν ένα πατς την Μεγάλη Πέμπτη στην Microsoft, οπότε μένει να δούμε πια Τετάρτη θα κυκλοφορήσει. Ελπίζω σύντομα. Πολύς κόσμος το περιμένει.

    • meh

      Ναι, βρήκαν πρόβλημα στο matchmaking του live νομίζω. Μη το χάσεις Γιάννη, θα σου αρέσει.

      • Giannis Giapitzakis

        Είναι δύσκολο παιχνίδι; 'Εχει difficulty settings;
        Τι είναι το fog of war;
        Στο co op παιζουν στους ίδιους χάρτες με του campaign;

        • http://game20.gr/ meh

          Ειναι αρκετα δυσκολο, εξαρταται το πως θες να παιξεις, δεν εχει επιλογη δυσκολιας, το fog of war ειναι η "ομιχλη" που καλυπτει ο,τι δεν εχει ανακαλυψει ακομα ο χαρακτηρας, οι χαρτες ειναι ιδιοι offline/ online.

          • Giannis Giapitzakis

            Αυτό που θέλω είναι να προβάλλει αντίσταση το παιχνίδι, να μην τερματίζετε στο χαλαρό, ούτε να σου σπάει τα νεύρα με φτηνά Game over.
            Πόσοι χάρτες είναι; Πόσο διαρκεί;

            • http://game20.gr/ meh

              Σε μονιμη αγωνια θα εισαι. 33 χαρτες.
              Πολλες ωρες, μπορεις να το ξαναπαιξεις με αλλο χαρακτηρα οσες φορες θες.

  • Giannis Giapitzakis

    Κατέβασα το τρέηλερ και το είδα με καλή διάθεση και κατέληξα να βρίζω την τηλεόραση με τα γραφικά που είδα.
    Μα είναι δυνατών να ζητάνε τώρα 1200 πόντους (και) για αυτό; Όσο καλό παιχνίδι και να είναι.
    Μου αρέσουν τα ίντυ και φρέσκα παιχνίδια αλλά αμα είναι να βάλουν και γραφικά του ατάρι 2600, έλεος τώρα.

    • http://game20.gr Terminator

      Άσχετα με το συγκεκριμένο παιχνίδι, είναι η εύκολη λύση για πολλούς

    • Giannis

      Ναι όντως, πολλοί βάζουν χαμηλού κόστους φτηνά γραφικά για να μεγιστοποιήσουν το κέρδος, και αυτό το βαφτίζουν "καλλιτεχνική άποψη".
      Για αυτό το συγκεκριμμένο παιχνίδι, ο τόσο απλός σχεδιασμός ίσως δείχνει ότι υπάρχει μια έλλειψη ικανότητας του στούντιο ανάπτυξης. Μάλλον δεν μπορούσαν να σχεδιάσουν και κάτι καλύτερο. Οι περιορισμένες δνατότητες τους άλλωστε φάνηκαν και στην ιστορία που προέκυψε με το 360.

      • meh

        Υπερβαλλεις λίγο.

  • Giannis

    Μπορεί...Αλλά άμα βλέπεις αυτά τα γραφικά, τι να σκεφτείς;

    Άμα βγαίνουν και λένε, λιγότερο απο μια μέρα πριν κυκλοφορήσει, ότι ο κώδικας που φτιάξανε έχει πρόβλημα, τι να τους πεις τώρα;

    • meh

      Κοίτα Γιάννη, την άποψη μου για τα γραφικά αυτού του ειδους την αναφέρω στην 1η παράγραφο. Το Monaco δεν την άλλαξε.

      Όσο για την καθυστέρηση στο 360, καλύτερα να καθυστερήσει και να λειτουργεί σωστά παρά να σου σβήνει τα saves και να σου πουν " Δεν με νοιάζει δεν βγάζω patch" όπως έκαναν κάτι άλλοι.

      Για την τιμή πιστεύω έπρεπε να είναι 5 ή 7 ευρω κάτω, αλλα τι να κάνεις.

      • bigi

        Έλα μωρέ τώρα.Είναι παιχνίδια αυτά που μας παρουσιάζεις;Άκου κει.Καταρχάς αυτό το παιχνίδι έχει χάσει από τα αποδυτήρια μόνο και μόνο λόγω σεναρίου.Ο άλλος λέει θέλει να φύγει από το Μονακό.Διάβασα καλά;Από το Μονακό;Και να πάει που;Στα Φάρσαλα (δεν πιστεύω να 'χουμε τίποτα Φαρσαλαίους δω μέσα...);Τι να συζητάμε από 'κει και πέρα...Το μόνο θετικό στην ιστορία είναι ότι πλησίασε κατά ένα ακόμα παιχνίδι το review του dont starve!

        • meh

          Άσχημο πράμα η αϋπνία Ε? 🙂

          • bigi

            Μπα, η αλκοόλη. 😛

  • sarados

    Και μονο που εχει στα πλην λιτη παρουσιαση τα λεει ολα ..... πλακα κανω Μεχ η παρουσιαση ειναι πολυ καλη ....... γνωνη μου παντα το να μην εχει γραφικα ενα παιχνιδι δε σημαινει οτι ειναι και για τα σκουπιδια παλικαρια ...... χρονια πολλα Χριστος Ανεστη σε ολους !!!!

  • Giannis Giapitzakis

    Την Παρασκευή 10 Μαΐου στο Xbox Live Arcade.
    Θα το δοκιμάσω.

  • Eaglos

    Ερώτηση: Πήγα σερί τις αποστολές του Locksmith μέχρι το epilogue και μετά έπιασα τη δεύτερη σειρά αποστολών. Το πρόβλημα είναι ότι μετά την 1η της δεύτερης σειράς, δεν με αφήνει να
    προχωρήσω καθώς λεει ότι πρέπει να ξεκλειδώσω 2 αποστολές για να προχωρήσω...

    Δεν θέλω να σκεφτώ ότι πρέπει να παίζεις παράλληλα τις σειρές των αποστολών και να πρέπει να ξεκλειδώνεις από πάνω για να προχωράς την απο κάτω...

    • Giannis Giapitzakis

      Έτσι πρέπει να το κάνεις.

  • Giannis Giapitzakis

    Φαίνεται ξεκάθαρα πως είναι ένα πολύ καλό παιχνίδι με φθηνά γραφικά και πολύ καλά ηχητικά εφέ και soundtrack.
    Προσπάθεί να κάνει την φαντασία σου να δουλέψει αντί να προσπαθεί να σου δείξει την εικόνα με ρεαλιστικό τρόπο.
    Το gameplay δεν νομίζω να είναι στέλθ τελικά, μάλλον για Pacman μου μοιάζει περισσότερο. Είναι αρκετά διασκεδαστικό και δύσκολο όσο χρειάζετε.
    Πιστεύω ότι ένα 8 είναι δίκαιος βαθμός.

    • http://game20.gr/ meh

      Αν σου μοιαζει με το pacman τοτε δεν παιζεις αρκετα καλα! 😛

      • Giannis Giapitzakis

        Αστειεύσαι; Με αυτήν την προοπτική απο ψηλά που έχει, και τους χρυσούς ρόμβους που μαζεύεις; (νομίσματα και καλά) Το πρώτο πράγμα που μου έφερε στο μυαλό είναι το Pacman.
        Δεν είναι δα και σκληροπυρηνικό στέλθ. Έχει τόσους πολλούς αστυνομικούς, που την περισσότερη ώρα σε κυνηγούν παρά κρύβεσαι. Έχει γρήγορη και απλή δράση arcade.
        Και ευτυχώς για μας σε αυτήν την περίπτωση το απλό είναι και διασκεδαστικό.

        • http://game20.gr/ meh

          Οπως γραφω και στο κειμενο, μπορει να γινει ενα υπερβολικα απαιτητικο stealth παιχνιδι.
          Αλλα δεν τιμωρει ετσι και αρχιζεις να τρεχεις σαν παλαβος στον χαρτη. Εκτος αν σε σκοτωσουν βεβαια. 😛

          Τον συσχετισμο με το pacman εγω δεν την εκανα οταν το επιασα στα χερια μου, αλλα τωρα που το λες!!

          • Giannis Giapitzakis

            Το πλεονέκτημα του να παίζεις σε μεγάλη οθόνη. Βλέπεις λεπτομέρειες αόρατες για τους άλλους,
            Τα sprites μου μοιάζουν περισσότερο με κοτόπουλα παρά με ανθρώπους με αυτά τα τετράγωνα σώματα και έτσι όπως κάνουν πάνω κάτω τα κεφάλια τους όταν περπατάνε.
            Και έχει και τις ποιο δυνατές καραμπίνες που έχω δε σε παιχνίδι. Έτσι και την φορέσεις σε κανέναν γίνεται αμέσως σκελετός.
            Ωραίο παιχνίδι είναι τελικά. Με προσωπικότητα.

  • Deathracer2009

    Θα το τσεκαρω σιγουρα το συγκεκριμενο. Μπηκε στην wishlist.....

  • OddCore

    Το έχω και το ερωτεύτηκα αμέσως! Όποιος το έχει ας με κάνει add στο Steam, το ονομά μου είναι το ίδιο με εδώ!

  • Giannis Giapitzakis

    Άουτς! Η δυσκολία ανεβαίνει κατακόρυφα απο πολύ νωρίς. Απο τα πρώτα επίπεδα

  • Chronix

    Ωραίο review meh..! Μπήκε στην λίστα.

  • Giannis Giapitzakis

    Το Μονακό είναι διαθέσιμο απο χτες σε Backwards compatibility μαζί με το DOOM 3 BFG edition.