alt text

Έχετε αναρωτηθεί ποτέ τί θα συνέβαινε αν η ανθρωπότητα έστρεφε το μαχαίρι της επιστήμης κατά του εαυτού της; Η πυρηνική ενέργεια, συγκεκριμένα, αποτελεί ένα εργαλείο που επιστρατεύεται καθημερινά για την επίτευξη μιας ευρείας γκάμας ευγενών στόχων, όπως την παραγωγή ηλεκτρικού ρεύματος ή την έγκαιρη διάγνωση ασθενειών. Από την άλλη πλευρά, ωστόσο, μια εκτεταμένη χρήση των πυρηνικών προϊόντων της στρατιωτικής βιομηχανίας θα μας έθετε αντιμέτωπους με μια εσχατολογική κατάσταση που βρίσκεται εν δυνάμει προ των πυλών μας.

Αυτή η δυστοπική θεματική της πυρηνικής αποκάλυψης ασκεί μια αλλόκοτη γοητεία σε εμάς τους gamers, με αποτέλεσμα οι εκπρόσωποί της να πληθαίνουν με γεωμετρική πρόοδο τα τελευταία χρόνια. Ωστόσο, κατά την γνώμη μου, καμία σειρά παιχνιδιών δεν κατάφερε να μεταφέρει τόσο πιστά την ανείπωτη οδύνη της πυρηνικής τραγωδίας στο παρελθόν, όσο το Metro της ουκρανικής 4A Games. Και αυτό γιατί τα Metro 2033 και Metro Last Light δεν είναι απλώς τα δημιουργήματα μιας ζωηρής φαντασίας, αλλά κουβαλάνε στο DNA τους τα φριχτά βιώματα των κατοίκων της Ουκρανίας. Τους εφιάλτες που πήραν σάρκα και οστά όταν πριν από 33 περίπου χρόνια συνέβη το φονικό ατύχημα στον πυρηνικό σταθμό Τσέρνομπιλ. Ένα συμβάν που έμελλε να ταρακουνήσει συθέμελα το απόρθητο κάστρο της πάλαι ποτέ κολοσσιαίας αυτοκρατορίας της Σοβιετικής Ένωσης. Εύλογα, λοιπόν, οι προσδοκίες για το Metro Exodus ήταν στα ύψη. Εξίσου υψηλές ήταν, ωστόσο, και οι αμφιβολίες μας όταν αντιληφθήκαμε ότι τα γεγονότα του παιχνιδιού δεν εκτυλίσσονται στον υπόγειο σιδηρόδρομο της Μόσχας, αλλά σε ευμεγέθεις περιοχές στην επιφάνεια. Η παραπάνω μετάβαση φαινόταν, αν μη τι άλλο, κάπως ριψοκίνδυνη. Μήπως η σειρά κινδυνεύει να απογυμνωθεί από εκείνα τα χαρακτηριστικά για τα οποία αγαπήθηκε, στην προσπάθειά της να κατέβει στο στίβο των εμπορικώς επικερδέστερων open-world παιχνιδιών;

Σημείωση: Πριν προχωρήσω στην εκτενή ανάλυση της ιστορίας του Metro Exodus, οφείλω να σας προειδοποιήσω ότι στις επόμενες 3 παραγράφους περιγράφονται ορισμένα βασικά γεγονότα που λαμβάνουν χώρα κατά την πρώτη ώρα της ενασχόλησης. Σε περίπτωση που θέλετε να ξεκινήσετε το παιχνίδι χωρίς να γνωρίζετε τίποτα για αυτά, είναι στην διακριτική σας ευχέρεια να τις προσπεράσετε.

Τα απομεινάρια του ανθρώπινου πολιτισμού που διεκδικεί εκ νέου η άγρια φύση.

Τα απομεινάρια του ανθρώπινου πολιτισμού που διεκδικεί εκ νέου η άγρια φύση.

Διαβάζοντας τα απομνημονεύματά του ο αφηγητής, και παράλληλα χαρακτήρας σας, Artyom, σας καλωσορίζει εκ νέου στο τελευταίο καταφύγιο της ανθρωπότητας, κάτω από τα συντρίμμια της ερειπωμένης Μόσχας, το έτος 2036. Η αστείρευτη δίψα του για να εξερευνήσει την επιφάνεια με σκοπό την ανεύρεση οποιασδήποτε ένδειξης ανθρώπινης παρουσίας έχει στοιχειώσει εξ ολοκλήρου το μυαλό του. Αυτή η εμμονή τον οδηγεί σε αλλεπάλληλους τραυματισμούς και φαινομενικά δεν έχει κανένα απολύτως νόημα. Βάσει πιθανοτήτων είναι στατιστικώς αδύνατον να υπάρχουν επιζώντες εκεί, έπειτα από τα κατακλυσμικά γεγονότα του Τρίτου Παγκοσμίου Πολέμου. Σε άλλη μία από τις συνήθεις εξορμήσεις του, με τη συνοδεία της Anna, αναζητά μάταια μέσω ενός ραδιοφωνικού δέκτη πιθανά σήματα που να υποδηλώνουν την παρουσία ενός εναπομείναντος πολιτισμού. Η έκβαση και αυτής της προσπάθειας έμοιαζε προδιαγεγραμμένη. Μέχρις ότου κατά την διάρκεια της πεζοπορίας τους παρατηρούν έκπληκτοι σαν να επρόκειτο για αποκύημα της φαντασίας τους μια εν κινήσει αμαξοστοιχία! Την ίδια στιγμή ένα φορτηγό καταφθάνει στην περιοχή. Ο οδηγός ισχυρίζεται ψευδώς ότι οι επιβάτες ανήκουν στην οργάνωση Spartan Order και ότι κατευθύνονται προς το τρένο. Έτσι, χωρίς να το καλοσκεφτούν, ο Artyom και Anna επιβιβάζονται, για να δεχτούν την επίθεση των μελών του σταθμού Hanza, ο οποίος, όπως γνωρίζουμε από τα προηγούμενα παιχνίδια, αποτελεί την απόλυτη οικονομική υπερδύναμη του μετρό.

Όταν επανακτούν τις αισθήσεις τους, βρίσκονται στοιβαγμένοι στο αμάξωμα του οχήματος μαζί με μια ηλικιωμένη γυναίκα και έναν έφηβο. Από τα χείλη τους μαθαίνουν αποσβολωμένοι ότι οι δύο ξένοι έρχονται από ένα χωριό 2 χιλιομετρά μακριά από την Μόσχα, ψάχνοντας τον πατέρα του αγοριού. Πριν καλά καλά ολοκληρωθεί η συζήτηση, το όχημα σταματά και ένας στρατιώτης διατάζει τους αγνώστους να βγουν, σημαδεύοντας τους με την κάννη του όπλου του. Οι εντολές που καλείται να εκτελέσει είναι ξεκάθαρες. Δεν πρέπει να διαρρεύσουν επ ουδενί στους πολίτες του μετρό αλήθειες που φυλάσσονται μαεστρικά κρυμμένες εδώ και χρόνια. Πριν ο στρατιώτης πυροβολήσει τους δύο αμάχους, ο Artyom προσπαθεί χωρίς αποτέλεσμα να τους σώσει, μια πράξη που τον οδηγεί μαζί τους μέσα σε μια τάφρο γεμάτη με πτώματα. Ωστόσο, το έμβλημα του φύλακα αγγέλου του, του Hunter, που φορά ο Artyom στο στήθος του, δέχεται την σφαίρα και εκείνος σώζεται. Αρπάζοντας την μάσκα οξυγόνου ενός νεκρού, ο Artyom παίρνει μια βαθιά ανάσα για να συρθεί μέσα σε βρομερούς σωλήνες υπονόμων. Καταφτάνοντας στον κοντινότερο σταθμό συναντά τον αντιφρονούντα Yermak, ο οποίος προθυμοποιείται να τον μεταφέρει κρυφά στον ανακριτικό χώρο όπου κρατείται η Anna. Από εκείνον μαθαίνει ότι οι επιβάτες του τρένου κατέφτασαν περιχαρείς από τις πόλεις τους στο μετρό προς αναζήτηση βοήθειας μόνο και μόνο για να δολοφονηθούν στυγνά και ότι δεν προτίθεται να καταστεί συνένοχος αυτών των εγκλημάτων.

Απελευθερώνοντας την Anna, ο Artyom παρατηρεί μια από τις συσκευές παρεμπόδισης ραδιοφωνικών συχνοτήτων που αργότερα μαθαίνετε ότι είναι εγκατεστημένες μυστικά σε όλα τα μήκη και πλάτη του μετρό με σκοπό την αποκοπή της επικοινωνίας του με τις εξωτερικές πόλεις. Και όμως, όσο απίστευτο και αν φαίνεται, οι πολίτες του μετρό πέρασαν πάνω από δύο δεκαετίες βυθισμένοι στο ψέμα. Το ξεσκέπασμα της σκευωρίας φέρνει τον Artyom σε επαφή με την συνειδητοποίηση δύο συγκλονιστικών αληθειών: Ο Τρίτος Παγκόσμιος Πόλεμος παραμένει σε εξέλιξη και η ολοκληρωτική καταστροφή του κόσμου δεν ήταν κάτι περισσότερο από ένας βολικός μύθος που δεν συνετελέσθη ποτέ! Έπειτα από μια αιματηρή σύγκρουση με τους στρατιώτες της Hanza, ο Artyom και η Anna εισβάλουν στο τρένο για να συναντήσουν τον διοικητή της Spartan Order, τον Miller, που συνοδεύεται από μερικά ακόμη μέλη της οργάνωσης. Αναγνωρίζοντας ότι δεν υπάρχει πια δρόμος επιστροφής για τον Artyom και Anna στο μετρό, αναλαμβάνει την ευθύνη να τους φυγαδέψει. Σε διαφορετική περίπτωση η καταδίκη τους για εσχάτη προδοσία θα έπρεπε να θεωρείται δεδομένη. Η δολοφονία κυβερνητικών στρατιωτών και κυρίως η καταστροφή του παρεμβολέα, μια πράξη που εκθέτει την ύπαρξη ολόκληρης της πολιτείας του μετρό στους αντιπάλους της Μόσχας, δεν είναι διόλου ευκαταφρόνητα παραπτώματα. Έτσι όλοι μαζί συσπειρώνονται και οδηγούνται στην μεγάλη έξοδο από το μετρό με όχημα το τρένο Aurora. Αυτό είναι μόλις το πρώτο βήμα του περιπετειώδους ταξιδιού τους στην διάρκεια ενός πλήρους ημερολογιακού έτους, σκοπός του οποίου είναι η εξεύρεση ενός νέου τόπου διαμονής στα ανατολικά.

Το τρένο Aurora σας μεταφέρει στις εντυπωσιακές περιοχές της Ρωσίας.

Το τρένο Aurora σας μεταφέρει στις εντυπωσιακές περιοχές της Ρωσίας.

Ο θυμόσοφος λαός μας λέει ότι “η καλή μέρα από το πρωί φαίνεται” και αυτή είναι μια φράση που χαρακτηρίζει απόλυτα την ιστορία του Metro Exodus. Η εισαγωγή του παιχνιδιού επιχειρεί να ανατρέψει όλα αυτά που γνωρίζαμε για τον κόσμο της σειράς και το καταφέρνει αριστοτεχνικά, προσφέροντας μια άρτια επεξηγηματική βάση που στηρίζει σθεναρά τα γεγονότα που ξεδιπλώνονται στη συνέχεια. Η πλοκή του παιχνιδιού, πέρα από έξυπνες ανατροπές, διαθέτει ζωηρό ρυθμό που κρατάει τεταμένο το ενδιαφέρον μέχρι τέλους, ο οποίος επιτυγχάνεται χάρη στις ταχείς χρονικές μεταβάσεις από την μία εποχή του έτους στην άλλη. Ταυτόχρονα, το παιχνίδι διαθέτει το πιο συγκινησιακά φορτισμένο φινάλε στην ιστορία της σειράς. Σε αυτό συμβάλλει η ευρηματική σκηνοθεσία του που κλιμακώνει την ένταση, διαστέλλοντας τον χρόνο και παρέχοντας ταυτόχρονα δύο πλάνα δράσης που σας μετατοπίζουν εναλλάξ από τον πραγματικό στο φαντασιακό κόσμο του Artyom.

Το σενάριο εμβαθύνει περαιτέρω σε γνώριμους χαρακτήρες της σειράς, όπως η Anna και ο Miller, παρουσιάζοντας νέες διαστάσεις των προσωπικοτήτων τους. Συγκεκριμένα, η Anna στο παιχνίδι εμφανίζεται πιο ευαίσθητη και εύθραυστη σε σχέση με εκείνο το μανιασμένο αγρίμι που γνωρίσαμε στο Metro: Last Light. Ο έρωτάς της για τον Artyom έχει καταλυτική επίδραση πάνω της. Έτσι, λοιπόν, παρά τις διαφωνίες της για τα παράτολμα εγχειρήματα του συζύγου της, είναι διατεθειμένη να τον στηρίξει έμπρακτα, ακολουθώντας τον με κάθε δυνατή ευκαιρία στις ριψοκίνδυνες εξορμήσεις του. Ταυτόχρονα, αντιλαμβάνεστε πως η σκληρότητα που επέδειξε στο παρελθόν ήταν απλώς ένα αμυντικό τοίχος που προέκυψε εξαιτίας των δύσκολων παιδικών της χρόνων. Σε μια εκ βαθέων εξομολόγηση αποκαλύπτει στον Artyom ότι κλήθηκε να ενηλικιωθεί χωρίς την παρουσία της μητέρα της, η οποία οδηγήθηκε στην αυτοχειρία, όταν εκείνη ήταν μόλις 5 ετών. Το ίδιο ισχύει και για τον Miller, ο οποίος παρότι σας αποκρύπτει σημαντικές αλήθειες, έχει πάντοτε ως ισχυρό κίνητρο την προάσπιση του συλλογικού συμφέροντος. Όντας το πρότυπο του Spartan Ranger παραμένει προσηλωμένος στα ιδεώδη της οργάνωσης σε κάθε περίσταση με οποιοδήποτε κόστος. Φυσικά το παιχνίδι εισάγει πληθώρα νέων χαρακτήρων που συντροφεύουν τον Artyom, καθένας εκ των οποίων αξίζει περαιτέρω ανάλυσης, η οποία δυστυχώς δεν μπορεί να πραγματοποιηθεί για λόγους οικονομίας του κειμένου.

Ο πλούτος της λεπτομέρειας που πλαισιώνει σεναριακά το world-building του Metro Exodus είναι κυριολεκτικά σοκαριστικός. Από την πρώτη σας περιήγηση στο νοσοκομείο του μετρό ακόμη μπορείτε να κρυφακούσετε τις συζητήσεις των γιατρών, στις οποίες διαπραγματεύονται με εκτενή επιχειρήματα τις θετικές και αρνητικές πτυχές μιας πιθανής εξόδου της ανθρωπότητας από το υπόγειο καταφύγιο. Τα αναρίθμητα χρόνια του ατέρμωνος πολέμου έχουν αφήσει ανεξίτηλα σημάδια στην ψυχική και πνευματική υγεία των κατοίκων του έξω κόσμου. Σε κάποιες περιοχές έρχεστε σε επαφή με θρησκόληπτους που επιρρίπτουν την ευθύνη για την παρακμή του κόσμου στον ηλεκτρισμό, κηρύσσοντας ότι η χρήση του είναι μέγα αμάρτημα. Άλλοτε συναντάτε επιζώντες που η έλλειψη τροφής έχει αποκτηνώσει πλήρως, οι οποίοι καταβροχθίζουν χωρίς δισταγμό ακόμη και ανθρώπινο κρέας. Ειδική μνεία αξίζει να γίνει στον παρανοϊκό ναύαρχο του δάσους Taiga, ο οποίος έχει φυλάξει τους σκελετούς των μελών του πληρώματος του και συμπεριφέρεται σα να είναι ακόμη ζωντανοί. Τροποποιώντας τη φωνή του παριστάνει ότι συνδιαλέγεται μαζί τους, παίζοντας χαρτιά με τον εαυτό του μέχρι να τον πάρει ο ύπνος στις 6 η ώρα το πρωί!

Η ορατότητα των εχθρών μειώνεται κατά τις νυχτερινές ώρες.

Η ορατότητα των εχθρών μειώνεται κατά τις νυχτερινές ώρες.

Στο ενδιάμεσο των ταξιδιών σας η αμαξοστοιχία καθίσταται πλήρως εξερευνήσιμη, επιτρέποντάς σας να αλληλεπιδράσετε με τους συντρόφους σας, οι οποίοι κατεχόμενοι από εξομολογητική διάθεση είναι πάντα πρόθυμοι να μοιραστούν μαζί σας τις μύχιες σκέψεις τους. Μπορείτε να τους διασκεδάσετε παίζοντάς τους κιθάρα ή να πιείτε ένα ποτό μαζί τους στο αυτοσχέδιο μπαρ, αφήνοντάς τους να κομπάζουν για τα ηρωικά κατορθώματά τους ακόμη και αν στο μεγαλύτερο μέρος τους είναι πομπώδη ψέματα! Εξαιρετικά χρήσιμες πληροφορίες παρέχουν στους νεοεισαχθέντες της σειράς τα καταγεγραμμένα αρχεία του Artyom που μπορείτε να περιεργαστείτε περνώντας μια βόλτα από το γραφείο του. Εκεί μπορείτε να διαβάσετε τις βιογραφίες των μελών του πληρώματος και μαθαίνετε περισσότερα για τις παρατάξεις που συναντάτε καθόλη την διάρκεια της περιπέτειας.

Κατεβαίνοντας στην πρώτη στάση του τρένου στον ποταμό Βόλγα, νιώθετε ένα συναίσθημα δέους, καθώς για πρώτη φορά στη σειρά Metro μπορείτε να εξερευνήσετε εκτενώς έναν χάρτη μέχρι το σημείο όπου φτάνει το μάτι σας. Οι τοποθεσίες είναι ιδιαίτερα αξιομνημόνευτες, καθώς οι δημιουργοί κράτησαν την υπόσχεση τους, σχεδιάζοντας στο χέρι όλους τους χάρτες, οι οποίοι χαρακτηρίζονται από ποικιλομορφία και βρίθουν λεπτομέρειας σε κάθε τους γωνιά. Παράγκες, παγωμένες επιφάνειες από λιμνάζοντα νερά και μεταλλαγμένα οστρακοειδή που αναδύονται από τον ποταμό, επιθυμώντας να σας καταστήσουν λεία τους, δημιουργούν έναν ιδιαίτερα γλαφυρό υδροβιότοπο. Ένα οικοσύστημα πρωτόγνωρης κλίμακας για παιχνίδι Metro που σας αντιμετωπίζει ως μίασμα και σας θέλει νεκρό, υπενθυμίζοντας σας το με κάθε ευκαιρία.

Αξίζει να σημειωθεί πως παρότι η ραδιενέργεια πέρα από την Μόσχα είναι μειωμένη, υπάρχουν περιοχές όπου η χρήση της μάσκας οξυγόνου κρίνεται επιβεβλημένη. Επίσης, η κατανάλωση οξυγόνου μεταβάλλεται άμεσα από τα επίπεδα της ραδιενέργειας. Για παράδειγμα, στην τοξική Dead City το οξυγόνο σας εξαντλείται με ραγδαίους ρυθμούς σε σχέση με τα υπόλοιπα κεφάλαια του παιχνιδιού. Πρέπει να είστε ιδιαίτερα προσεκτικός με την διαχείριση των φίλτρων οξυγόνου, διότι το παιχνίδι βασίζεται σε ένα αμφιλεγόμενο σύστημα autosave που προσφέρει μόνο μία θέση αποθήκευσης της προόδου. Αυτό σημαίνει πως αν βρεθείτε σε μια ραδιενεργή περιοχή χωρίς να διαθέτετε επαρκή εφόδια για να κατασκευάσετε φίλτρα, τότε το παιχνίδι μπορεί να κάνει save, παγιδεύοντας σας σε μια αδιέξοδη κατάσταση. Επομένως, σε μια τέτοια περίπτωση, αναγκάζεστε να παίξετε όλο το τρέχον κεφάλαιο από την αρχή, χάνοντας μέχρι και τρεις ώρες παιχνιδιού.

Τα μεταλλαγμένα humanimals, νέα ανθρωποειδή ανθεκτικά στην ραδιενέργεια.

Τα μεταλλαγμένα humanimals, νέα ανθρωποειδή ανθεκτικά στην ραδιενέργεια.

Παρότι ο κόσμος του παιχνιδιού χαρακτηρίζεται από ημι-ανοιχτό σχεδιασμό, οι δημιουργοί είναι ιδιαίτερα προσεκτικοί σε ό,τι έχει να κάνει με την αφηγηματική ροή της ιστορίας. Συγκεκριμένα, δεν πρόκειται ποτέ να σας δημιουργηθεί ίλιγγος από έναν ογκώδη φόρτο δευτερευουσών αποστολών, όπως είθισται συνήθως σε παιχνίδια που σχεδιάζονται με γνώμονα την δημιουργία μιας ψευδαίσθησης απόλυτης ελευθερίας. Αντί, λοιπόν, να μαζεύετε αποστολές με το άμυαλο πάτημα του σχετικού κουμπιού πάνω σε πίνακες ανακοινώσεων και χαρακτήρες, καλείστε να επιστρατεύσετε την παρατηρητικότητά σας. Για παράδειγμα, μπορείτε να μεταβείτε σε υψηλότερες περιοχές στο περιβάλλον και να σαρώσετε τον κόσμο με τα κιάλια σας για πιθανά σημεία ενδιαφέροντος, τα οποία σημειώνονται στον χάρτη σας, ώστε να τα εξερευνήσετε στην πρώτη ευκαιρία. Γενικότερα, το δευτερεύον υλικό του παιχνιδιού έχει διακριτική παρουσία και η ενασχόληση με αυτό έρχεται ως ένα ευχάριστο διάλειμμα από τις αποστολές της κεντρικής ιστορίας, από την οποία σε καμία περίπτωση δεν υφαρπάζει τα ηνία, προκαλώντας αποπροσανατολισμό και χάος.

Ένα θετικό στοιχείο του Metro Exodus σε σχέση με τους προκατόχους του αφορά την διάθεση περισσότερων ευκαιριών για αθόρυβη εξόντωση των ανθρώπινων εχθρών εξαιτίας του κάθετου σχεδιασμού των περιοχών. Επομένως, μπορείτε να περπατήσετε πάνω από τους εχθρούς στις ετοιμόρροπες οροφές κτιρίων ή να ξεγλιστρήσετε μέσα από αεραγωγούς χωρίς να αφήσετε κανένα ίχνος πίσω σας. Ως εκ τούτου, οι αδιέξοδες καταστάσεις που οδηγούν σε αναγκαστική χρήση πυρών είναι σαφώς λιγότερες. Η νοημοσύνη τους παρουσιάζεται επίσης βελτιωμένη, παρότι εξακολουθεί να μαστίζεται από μεμονωμένες ανορθογραφίες. Οι εχθροί αντιλαμβανόμενοι την παρουσία σας σημαίνουν συναγερμό, υποδεικνύοντας προφορικά την ακριβή σας θέση στο χώρο. Όταν πλέον συνειδητοποιούν ότι τα περισσότερα μέλη της ομάδας τους έχουν εξοντωθεί, οι εναπομείναντες παραδίνονται πετώντας τα όπλα τους στο έδαφος και εκλιπαρούν για την ζωή τους. Παρεμπιπτόντως, ο τρόπος με τον οποίο διαχειρίζεστε τους παραδομένους αποτελεί έναν από τους παράγοντες που καθορίζουν την κατάληξη της ιστορίας του παιχνιδιού. Επιλέγοντας ως χρόνο δράσης τις νυχτερινές ώρες, μπορείτε να εκμεταλλευτείτε το σκοτάδι, το οποίο περιορίζει το οπτικό πεδίο των εχθρών, αλλά σε αυτή την περίπτωση καλείστε να επιβιώσετε από ηλεκτρικά φαινόμενα που λαμβάνουν χώρα το βράδυ.

Στο Metro Exodus, οι δημιουργοί, εκμεταλλευόμενοι τις ευκαιρίες που παρουσιάζει η εξερεύνηση της επιφάνειας, εισάγουν πληθώρα νέων μεταλλαγμένων πλασμάτων. Έτσι, λοιπόν, όσο εσείς βολτάρετε με την βάρκα σας στα νερά του Βόλγα, κάτω από τα πόδια σας παραμονεύει το tsar-fish, ένα γιγαντιαίο γατόψαρο που προξενεί τον τρόμο στο πέρασμα του, ικανό να σας βυθίσει με μια του επίθεση στον πάτο του ποταμού. Οι απαίδευτοι χωρικοί το έχουν αναγάγει σε αντικείμενο λατρείας, πιστεύοντας ότι κατήλθε στην Γη με σκοπό να εκτελέσει μια θεïκή αποστολή! Ομοίως, στο δάσος Taiga αντιμετωπίζετε μια φονική μεταλλαγμένη αρκούδα. Τα ανθεκτικά δυνατά οστά και οι μύες της την καθιστούν άτρωτη σε επιθέσεις με συμβατικές σφαίρες, αν και το πυκνό της τρίχωμα είναι εξαιρετικά ευπαθές σε εμπρηστικά πυρά και βόμβες μολότοφ.

Εξερευνώντας ένα ανήλιαγο σπήλαιο.

Εξερευνώντας ένα ανήλιαγο σπήλαιο.

Όντας πλέον έξω από την ασφάλεια του υπόγειου σιδηροδρόμου, πρέπει να ξεχάσετε το προηγούμενο μοντέλο οικονομίας βάσει του οποίου αγοράζατε αντικείμενα ανταλλάσσοντάς τα με σφαίρες. Αντίθετα, κατά την διάρκεια των εξερευνήσεών σας συναντάτε προσωρινά καταλύματα που διαθέτουν πάγκους εργασίας για να δημιουργήσετε με τα υλικά που περισυλλέξατε αναλώσιμα, όπως πυρομαχικά και φαρμακευτικά σκευάσματα. Ταυτόχρονα, το shοoting του Metro Exodus έχει διανθιστεί από συστήματα που ενισχύουν τον ρεαλισμό του. Έτσι, λοιπόν, οφείλετε να καθαρίζετε συχνά τα όπλα σας με χημικά, για να αποκαταστήσετε την μειωμένη από τη χρήση ευστοχία τους. Αφήνοντας ασυντήρητα τα όπλα σας για παρατεταμένο χρονικό διάστημα, κάποια στιγμή εκείνα μπλοκάρουν κατά την διάρκεια της μάχης και αχρηστεύονται προσωρινά. Η εξερεύνηση των περιοχών σας πριμοδοτεί με εξαρτήματα που εγκαθιστάτε στα όπλα σας διαμορφώνοντάς τα πλήρως. Έτσι, λοιπόν, η χρήση σιγαστήρα κρίνεται απαραίτητη για stealth καταστάσεις, αλλά μειώνει την συνολική ζημιά ενός όπλου. Ακόμη και ένα απλό περίστροφο με την εγκατάσταση ενός τηλεφακού καθίσταται άριστο για μάχες σε απόσταση, ενώ παράλληλα με τη χρήση ενός δείκτη λέιζερ σημαδεύετε με hip fire τους κοντινότερους εχθρούς.

Τα όπλα του Metro Exodus έχουν υψηλότερη ανάδραση στο πάτημα της σκανδάλης σε σχέση με τα περισσότερα παιχνίδια του είδους, καθιστώντας το πιστολίδι αρκετά βαρύ και ρεαλιστικό. Σε αυτόν το ρεαλισμό συνεισφέρει και ο ήχος τους που μεταβάλλεται σε πραγματικό χρόνο με βάση το χώρο στον οποίο βρίσκεστε, δημιουργώντας φερ ειπείν αντίλαλο κατά την εκπυρσοκρότηση σε αχανή περιβάλλοντα. Ξεκινώντας την περιπέτεια μπορείτε να κουβαλάτε μέχρι και δύο όπλα κάθε φορά. Στη συνέχεια απελευθερώνεται μια τρίτη θέση, η οποία σας επιτρέπει να χρησιμοποιείτε όπλα που λειτουργούν με πεπιεσμένο αέρα, όπως το tikhar ή το helsing crossbow.

Η αισθητική του παιχνιδιού είναι ένας τομέας ο οποίος πραγματικά με δίχασε στο μεγαλύτερο μέρος της ενασχόλησης. Και αυτό γιατί τα προηγούμενα Metro, όντας περιορισμένα στο καταφύγιο του υπόγειου σιδηροδρόμου, χαρακτηρίζονταν από ένα αποπνικτικό σκοτάδι και μια καταθλιπτική ατμόσφαιρα που εμφανίζεται μειωμένη μέχρι τα μισά της διάρκειας του Metro Exodus. Η έρημος της Κασπίας, για παράδειγμα, παρότι εντυπωσιάζει με την άγρια ομορφιά της, ενδέχεται αρχικά να σας αποξενώσει αν έχετε συνδέσει στο μυαλό σας τη σειρά Metro με ανήλιαγες και μουχλιασμένες σήραγγες. Ωστόσο, η αίσθηση της κλειστοφοβίας εξακολουθεί να υφίσταται στο εν λόγω κεφάλαιο, όταν η κεντρική αποστολή σας μεταφέρει σε ένα οχυρό καταφύγιο κάτω από την επιφάνεια, γεμάτο με αποκρουστικά αραχνοειδή ευαίσθητα στο φως. Εκεί ακόμη και ένα παροδικό σβήσιμο του φακού είναι αρκετό να σας φέρει σε μια ιδιαίτερα άβολη κατάσταση.

Τα κλασικά και "αγαπημένα" watchers επιστρέφουν δριμύτερα.

Τα κλασικά και "αγαπημένα" watchers επιστρέφουν δριμύτερα.

Παρόλα αυτά, οποιαδήποτε ένσταση κατευνάζεται τη στιγμή που πατάτε το πόδι σας στη νεκρή πόλη Νοβοσιμπίρσκ. Αυτές οι τελευταίες ώρες του παιχνιδιού αποτείνουν έναν εμβληματικό φόρο τιμής σε όλες εκείνες τις εικόνες που καθιστούν τόσο ιδιαίτερη τη σειρά Metro. Η υψηλή ραδιενέργεια δημιουργεί στον Artyom παραισθήσεις παρέχοντας το χώρο για την επιστροφή του μεταφυσικού στοιχείου τρόμου. Αλλόκοτα οράματα αναπαριστούν τις τελευταίες στιγμές της πόλης-φαντάσματος λίγο πριν την καταστροφή. Εισερχόμενος σε μια σκουριασμένη αίθουσα νοσοκομείου παρατηρείτε φορεία με πτώματα. Κάνοντας μερικά βήματα οι σκιές που αντιπροσωπεύουν τις βασανισμένες ψυχές τους ζωντανεύουν και ορμούν κατά πάνω σας, επιθυμώντας την νέμεση για τον άδικο χαμό τους. Εγκαταλελειμμένα σχολεία φέρνουν στο νου εικόνες που προσεγγίζουν ανατριχιαστικά εκείνες που μας έρχονται από την πραγματική κωμόπολη του Πρίπιατ, η οποία εκκενώθηκε μετά το ατύχημα του Τσερνομπίλ.

Τεχνικά το Metro Exodus στο απλό PS4 είναι αρκετά αξιοπρεπές, παρότι είναι φανερό ότι έγιναν υπεράνθρωπες προσπάθειες για τη βελτιστοποίηση του, καθώς τα γραφικά του παιχνιδιού υπερβαίνουν τα κυβικά της κονσόλας από κάθε άποψη. Τα περιβάλλοντα απαρτίζονται από παροιμιώδη πλούτο τρισδιάστατων μοντέλων εξαιρετικής ποιότητας ακόμη και σε ιδιαίτερα μακρινές αποστάσεις. Ο στόχος των 30fps επιταχύνεται στο μεγαλύτερο μέρος του παιχνιδιού με ορισμένες βαρβάτες πτώσεις να εντοπίζονται όταν πληθαίνουν τα particle effects των καταστροφών, του καπνού και των καιρικών φαινομένων επί της οθόνης. Κατά την διάρκεια των παροδικών πτώσεων του frame rate παρουσιάζεται ένα ήπιο tearing το οποίο φανερώνει την εφαρμογή ενός λιγότερου απαιτητικού adaptive vsync με σκοπό να μην επιβαρυνθούν επιπλέον οι επιδόσεις. Και όλα αυτά χωρίς ίχνος aliasing ακόμη και στη σχετικά χαμηλή, για τα δεδομένα του σήμερα, ανάλυση 1080p στην οποία τρέχει το παιχνίδι. Υπάρχουν επίσης ορισμένες αστοχίες του collision detection, καθώς βλέπετε ενίοτε εχθρούς να βυθίζονται στο έδαφος ή ακόμη κι εσείς άθελα σας διαπερνάτε σπανίως μέσα από στέρεα αντικείμενα όπως τοίχους.

Το μεγάλο μου παράπονο έχει να κάνει με τους χρόνους φόρτωσης στο PS4. Συγκεκριμένα, αν παίξετε το Metro Exodus στο υψηλότερο επίπεδο δυσκολίας ή με γνώμονα τη stealth προσέγγιση, που απαιτεί σε περίπτωση αποτυχίας μια ηθελημένη επαναφόρτωση από το τελευταίο save, πρέπει να οπλιστείτε με μπόλικη υπομονή. Υπήρξαν περιπτώσεις όπου αναγκάστηκα να περιμένω μέχρι και 4 ολόκληρα λεπτά για να μεταφερθώ από το κεντρικό μενού στο κεφάλαιο του Βόλγα. Ενδεικτικά, ολοκληρώνοντας τώρα το παιχνίδι και στο PC, παρατήρησα ότι οι χρόνοι φόρτωσης σε αντίστοιχες περιπτώσεις δεν ξεπερνάνε ποτέ το μισό λεπτό. Ας ελπίσουμε οι αρχιτέκτονες των κονσόλων επόμενης γενιάς να μεριμνήσουν για την ενσωμάτωση SSD δίσκων, διότι η κατάσταση με τους χρόνους φόρτωσης είναι πλέον μη διαχειρίσιμη στους περισσότερους τίτλους. Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι οι μεταβάσεις από την μία περιοχή του χάρτη στην άλλη γίνονται απρόσκοπτα χωρίς να παρεμβάλλονται επιπρόσθετες οθόνες φόρτωσης.

Ο Stepan, ένας από τους πιο πιστούς σας συντρόφους.

Ο Stepan, ένας από τους πιο πιστούς σας συντρόφους.

Ο ήχος κυμαίνεται σε άριστα επίπεδα, με τους χαρακτήρες να διατηρούν τη βαριά, ρωσική προφορά αγγλικών που χαρακτηρίζει τη σειρά Metro, σε μια προσπάθεια των ηθοποιών να σας εντάξουν καλύτερα στο κλίμα του παιχνιδιού. Οι περιβαλλοντικοί θόρυβοι συνεισφέρουν επίσης σημαντικά στην απορρόφησή σας στον κόσμο του. Εδώ κυριαρχεί το στοιχείο της φύσης, όπως για παράδειγμα η βοή του αέρα και το θρόισμα των φύλλων στο μανιασμένο πέρασμα του. Σκουριασμένες σκάλες τρίζουν απειλητικά κατά την ανάβαση, δίνοντάς σας την αίσθηση ότι κινδυνεύετε ανά πάσα στιγμή να πέσετε στο κενό. Το εκπληκτικό μουσικό κομμάτι “Race Against Fate”, το οποίο ακούγεται στην εισαγωγή του παιχνιδιού, επιστρέφει στο τελευταίο κεφάλαιο για να δέσει ταιριαστά με τα συγκλονιστικά τεκταινόμενα, κορυφώνοντας την ένταση και λυγίζοντας συναισθηματικά ακόμη και τους πιο σκληρούς.

Το Metro Exodus ανταποκρίνεται πλήρως στις μεγάλες προσδοκίες μας. Διατηρώντας αναλλοίωτα τα δομικά συστατικά της ατμόσφαιρας και του gameplay που καθιστούν τόσο αγαπητή τη σειρά Metro, η 4A Games πειραματίστηκε, παραδίδοντας ένα παιχνίδι που δικαιώνει όλους τους ευσεβείς πόθους των φανατικών οπαδών της. Εντούτοις, οι Ουκρανοί δεν αρκούνται σε αυτό. Μέσω της άριστης σκιαγράφησης χαρακτήρων, της εκρηκτικής πλοκής και του αφηγηματικού του πλούτου, το Metro Exodus συνθέτει ένα λυρικό δράμα, αφιερωμένο στο αναπόδραστο τέλος της ανθρώπινης ύπαρξης. Παρότι ορισμένες τεχνικές αδυναμίες του στερούν την απόλυτη βαθμολογία, μην γελιέστε! Το Metro Exodus είναι το απόλυτο story-driven FPS της γενιάς. Ένα παιχνίδι 20 ωρών που σας τραβά στον κόσμο του σαν μαγνήτης και κάνει τον πραγματικό να ωχριά μπροστά του και το οποίο δε νοείται να λείπει από την συλλογή σας.

  • Πληθώρα θεματικών ενοτήτων με μεγάλη ποικιλία σε περιβάλλοντα
  • Πιστολίδι με ενισχυμένο το στοιχείο του ρεαλισμού
  • Προσθήκες νέων μεταλλαγμένων πλασμάτων
  • Κύκλος μέρας-νύχτας που μεταβάλλει δυναμικά τη συμπεριφορά των εχθρών
  • Πλούσιο lore που συνεισφέρει τα μέγιστα στο world-building
  • Εξαιρετική σκιαγράφηση χαρακτήρων
  • Άριστη αφηγηματική ροή παρά την μετάβαση σε πιο ανοιχτές περιοχές
  • Μουσικά κομμάτια που χαράσσονται ανεξίτηλα στην μνήμη
  • Πανέμορφα γραφικά
  • Παρά τα θετικά βήματα, η ανθρώπινη νοημοσύνη χρειάζεται δουλειά
  • Προβλήματα στο collision detection
  • Εγκληματικά μεγάλοι χρόνοι φόρτωσης
  • Περιορισμένος αριθμός θέσεων αποθήκευσης προόδου
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:4A Games
ΕΚΔΟΣΗ:Deep Silver
ΔΙΑΘΕΣΗ:Enarxis
ΕΙΔΟΣ:FPS
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.metrothegame.com/en-us/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:15/2/2019