alt text

Grid 2 Review

, 07/06/2013  

Το πρώτο Grid είναι ένα από τα καλύτερα πράγματα που συνέβησαν στο είδος των racers σε αυτή την γενιά. Το Grid ουσιαστικά έφτιαξε μια νέα υποκατηγορία παιχνιδιών, συνδυάζοντας arcade gameplay/χειρισμό, με “ρεαλιστικό” περυτίλιγμα, γι αυτό και αγαπήθηκε παράφορα. Αυτή τη συνταγή στη συνέχεια την πήραν και την εξέλιξαν επιτυχημένα τα Need for Speed Shift και Shift 2. Τώρα η Codemasters έρχεται να την τελειοποιήσει με το Grid 2. Ως φανατικός οπαδός του πρώτου Grid, περίμενα τρελά το Grid 2. Όμως αυτή η ανυπομονησία, ο ενθουσιασμός, το ενδιαφέρον, πήγαν περίπατο όταν έμαθα ότι η Codemasters έκανε το αδιανόητο: αφαίρεσε την in-car κάμερα, με την δικαιολογία ότι την χρησιμοποιούν ελάχιστοι παίκτες. Μετά από αυτή την εξοργιστική εξέλιξη, πραγματικά δεν ήξερα τί θέλω από το Grid 2. Ως μίζερο racing fanboy, ήλπιζα ότι το παιχνίδι θα αποδειχθεί μέγιστη απογοήτευση, για να γευτεί την αποτυχία η Codemasters. Ως υγιής racing fan, ήλπιζα ότι το παιχνίδι θα αποδειχθεί τόσο καλό, που στην τελική η έλλειψη in-car κάμερας δεν θα με απασχολεί ιδιαίτερα. Είμαι στην ευχάριστη θέση να σας πληροφορήσω πως όχι μόνο ισχύει το δεύτερο, αλλά ουσιαστικά το Grid 2 δεν έχει κάποιο άλλο σοβαρό αρνητικό. H Codemasters μας δίνει ένα από τα καλύτερα racers όλων των εποχών.

Το career mode του Grid 2 συνδυάζει γνωστά στοιχεία με κάποιες καινοτομίες. Λαμβάνετε μέρος στο νεοσύστατο πρωτάθλημα World Series Racing, το οποίο εξελίσσεται παράλληλα με την καριέρα σας, δηλαδή ξεκινάει με αγώνες μόνο στην Αμερική και καταλήγει να είναι μια παγκόσμια υπόθεση. Το WSR χωρίζεται σε σεζόν, οι οποίες περιλαμβάνουν διαφόρων ειδών αγώνες. Στόχος σας είναι να τα πάτε καλά για να κερδίσετε fans, οι οποίοι αποτελούν το κριτήριο για την προοδό σας. Όσους περισσότερους fans έχετε, σε τόσα περισσότερα events έχετε πρόσβαση, με απώτερο στόχο να ξεκλειδώσετε και να συμμετάσχετε στους τελικούς κάθε σεζόν. Η ποικιλία των events είναι ένα από τα σημαντικότερα θετικά του career mode. Υπάρχουν κλασικοί αγώνες με γύρους ή point-to-point, elimination, checkpoint, time attack, ένας-εναντίον-ενός, overtake, endurance, drift και άλλα είδη. Πέρα από τα κύρια events, υπάρχουν και κάποια δευτερεύοντα που σας δίνουν την ευκαιρία να κερδίσετε ακόμα περισσότερους οπαδούς ή να ξεκλειδώσετε κάποιο συγκεκριμένο αμάξι. Όπως και να' χει, πολλαπλά και διαφορετικά events είναι διαθέσιμα ανά πάσα στιγμή, που σημαίνει ότι μπορείτε να ασχοληθείτε με αυτά που σας αρέσουν (για παράδειγμα εγώ ούτε που πλησίασα τα drift events).

Μέρος της εξέλιξης της καριέρας σας βέβαια είναι και τα αυτοκίνητα που οδηγείτε. Στο Grid 2 τα αυτοκίνητα χωρίζονται σε τέσσερις κατηγορίες, με βάση την δύναμη και την απόδοσή τους. Δηλαδή διαφορετικά είδη αυτοκινήτων μπορούν να ανήκουν στην ίδια κατηγορία δύναμης (ο χειρισμός όμως διαφέρει ανάλογα με το είδος). Από muscle cars μέχρι εξωτικά supercars, και από αμάξια για drift μέχρι αγωνιστικά touring cars και GT θηρία, η ποικιλία αυτοκινήτων του Grid 2 είναι ικανοποιητική. Όσο προχωράτε στο career, τόσο πιο δυνατά αυτοκίνητα οδηγείτε. Δυστυχώς, ο τρόπος που τα αποκτάτε είναι πολύ περιοριστικός. Δεν μπορείτε να αγοράζετε όποιο αμάξι θέλετε. Αντ' αυτού, σε συγκεκριμένα σημεία καλείστε να επιλέξετε ένα από δύο συγκεκριμένα αμάξια για τους αγώνες που ακολουθούν (το άλλο μπορείτε να το ξεκλειδώσετε νικώντας στο σχετικό event). Από εκεί και πέρα, δεν μπορείτε να αναβαθμίζετε ή να ρυθμίζετε τα αυτοκίνητα, αλλά μπορείτε να τους αλλάζετε την εμφάνιση, με δυνατότητα και ομαδικού editing αν θέλετε. Οι επιλογές εδώ είναι πάρα πολλές και περιλαμβάνουν ακόμα και σήματα χορηγών. Οι χορηγοί είναι πραγματικές εταιρείες (πχ Brembo, Michelin, Motul, ESPN κλπ) και κάθε ένας έρχεται με το δικό του objective, η εκπλήρωση του οποίου σας ανταμείβει με επιπλέον fans. Εξαιρετική προσθήκη που κάνει το customization του Grid 2 ακόμα πιο πορωτικό.

Τρελές κόντρες στους εξωτικούς δρόμους, με τα αυτοκίνητα να περνάνε ξυστά από τα δέντρα.

Τρελές κόντρες στους εξωτικούς δρόμους, με τα αυτοκίνητα να περνάνε ξυστά από τα δέντρα.

Το Grid 2 περιλαμβάνει διαφόρων ειδών πίστες, από πραγματικές όπως η Yas Marina και η Ινδιανάπολη, μέχρι πίστες μέσα σε πόλες όπως το Σικάγο και το Ντουμπάι, αλλά και σε εξωτικούς δρόμους στις ακτές της Καλιφόρνια και στις βουνοπλαγιές της Ιαπωνίας. Οι περισσότερες πίστες του παιχνιδιού είναι πλασματικές, αλλά δεν πειράζει, γιατί είναι καταπληκτικές. Κάθε πίστα έχει σχεδιαστεί με βάση την περιοχή όπου βρίσκεται και προσφέρει διαφορετική πρόκληση. Μόνο κακό το ότι συνολικά είναι λίγες στον αριθμό, και αυτό φαίνεται όσο προχωράτε στο career mode. Τουλάχιστον κάθε πίστα υπάρχει σε αρκετές διαφορετικές διαδρομές. Να σημειώσω επίσης τους αγώνες liveroutes, στους οποίους η πίστα αλλάζει σε κάθε γύρο (πχ αντί για μία στροφή υπάρχει μία άλλη), απαιτώντας καλά αντανακλαστικά από μέρους σας, αφού δεν ξέρετε τί σας περιμένει.

Το σημαντικότερο στοιχείο ενός racer είναι ο χειρισμός. Αν ο χειρισμός είναι χάλια, κρατάει πίσω ολόκληρο το παιχνίδι, όπως συνέβη με τα κατά τ' άλλα εξαιρετικά Shift. Αν ο χειρισμός είναι καλός, εξασφαλίζει ένα επίπεδο διασκέδασης, ανεξάρτητα από όποιες αδυναμίες υπάρχουν στους άλλους τομείς του τίτλου. Ο χειρισμός των αυτοκινήτων στο Grid 2, πολύ απλά, είναι για σεμινάριο. Η Codemasters πήρε το μοντέλο χειρισμού του πρώτου Grid και το βελτιστοποίησε στον μέγιστο βαθμό. Το αποτέλεσμα είναι η πρακτικά τέλεια ισορροπία μεταξύ arcade και (σχετικού) ρεαλισμού. Πρόκειται για μία “οργανική” αίσθηση που δύσκολα περιγράφεται σε κείμενο. Αν παίξετε, θα καταλάβετε (απλά ετοιμαστείτε για αρκετά χειρόφρενα, κωλιές και ανάποδα τιμόνια). Μάλιστα, η Codemasters ήταν τόσο σίγουρη για τον χειρισμό, που δεν συμπεριέλαβε οδηγικές βοήθειες στο παιχνίδι, ρισκάροντας έτσι να διώξει κόσμο. Ναι, το Grid 2 πρέπει να είναι το πρώτο σύγχρονο racer που δεν έχει βοήθειες, αφήνοντας τον έλεγχο των αυτοκινήτων εξ ολοκλήρου στα χέρια σας. Το επίτευγμα του Grid 2 είναι ότι όχι μόνο σας επιτρέπει να οδηγείτε άνετα όλα τα αμάξια, αλλά σας επιτρέπει να τα οδηγείτε στο όριο, "δαμάζοντάς" τα και κόβοντας δευτερόλεπτα σε κάθε γύρο καθώς αποκτάτε εμπειρία. Ο χειρισμός του παιχνιδιού σας κάνει (να νιώθετε) μάγκες, εφόσον βέβαια έχετε ταλέντο.

Τα GT θηρία είναι τα ταχύτερα αυτοκίνητα του παιχνιδιού.

Τα GT θηρία είναι τα ταχύτερα αυτοκίνητα του παιχνιδιού.

Οι ίδιοι οι αγώνες, τώρα, είναι κι αυτοί το κάτι άλλο. Κινηματογραφικές κόντρες με τους (έως 11) άλλους οδηγούς, τρομερή (και... τρομακτική όταν είναι στενός ο δρόμος) αίσθηση της ταχύτητας, καλή AI που κάνει και ρεαλιστικά λάθη, άκρως ρεαλιστική κίνηση των αυτοκινήτων. Συνδυάστε τα όλα αυτά με τον κορυφαίο χειρισμό, και έχετε την αποθέωση του racing. Οι ζημιές που παθαίνουν τα αυτοκίνητα μπορούν να είναι αρκετά εκτεταμένες και επηρεάζουν τον χειρισμό. Αν στουκάρετε κάπου με μεγάλη δύναμη, μπορεί και να αναγκαστείτε να εγκαταλείψετε τον αγώνα. Τη λύση εδώ δίνει το αμφιλεγόμενο flashback, που σας επιτρέπει να πηγαίνετε το χρόνο και άρα τον αγώνα κάποια δευτερόλεπτα πιο πίσω, για να διορθώσετε τα λάθη σας (προσοχή, και οι αντίπαλοι διορθώνουν τα λάθη τους). Το flashback είναι ένα από τα ήθη και έθιμα που μας έφερε το πρώτο Grid. Δυστυχώς, όχι μόνο δεν απενεργοποιείται με αντάλλαγμα πχ περισσότερους fans (όπως στο Forza που κερδίζετε περισσότερους XP), αλλά προσφέρεται σε μάλλον υπερβολικά γενναιόδωρη ποσότητα. Στη διάθεσή σας έχετε πέντε flashback και κάθε ένα σας επιτρέπει να πάτε το χρόνο αρκετά πίσω. Το flashback κάνει το παιχνίδι πιο εύκολο και αφαιρεί την αγωνία που θα είχατε αν ξέρατε ότι ένα λάθος μπορεί να καταστρέψει ολόκληρο τον αγώνα σας. Ως εκ τούτου, προτείνω να παίξετε το Grid 2 στον μέγιστο βαθμό δυσκολίας για να απολαύσετε το παιχνίδι.

Αν και θα ασχολείστε για ώρες με το career mode, στο multiplayer είναι που θα κολλήσετε. Και εδώ η Codemasters τολμάει να κάνει κάτι το διαφορετικό. To multiplayer του Grid 2 έχει ξεχωριστό σύστημα προόδου, ξεκινώντας σας από τα χαμηλά. Όσο καλύτερα τα πάτε, τόσους περισσότερους πόντους εμπειρίας και χρήματα κερδίζετε, ανεβαίνοντας level και αποκτώντας πρόσβαση σε καλύτερα αυτοκίνητα. Οι πολλές επιλογές εξατομίκευσης υπάρχουν και εδώ, αλλά αυτή τη φορά συνοδεύονται και από δυνατότητες αναβάθμισης των αυτοκινήτων. Πρέπει λοιπόν να σκέφτεστε στρατηγικά πού θα ξοδέψετε τα χρήματά σας, έχοντας υπόψη ότι τα κερδίζετε με περισσότερο κόπο, αφού αγωνίζεστε ενάντια σε πραγματικούς παίκτες, όχι στο ελεγχόμενο περιβάλλον του career mode. Πέρα από τους απλούς μονούς αγώνες, μπορείτε να διοργανώνετε και πρωταθληματάκια με πολλαπλούς αγώνες και βαθμολογία. Το multiplayer υποστηρίζει έως 12 παίκτες σε κάθε αγώνα και τρέχει απροβλημάτιστα. Το μόνο που πρέπει να σας ανησυχεί είναι -τί άλλο- τα... κωλόπαιδα. Όπως στο πρώτο Grid, έτσι και στο Grid 2 υπάρχουν πολλά κωλόπαιδα που παίζουν βρώμικα και θα σας εξοργίσουν. Ευτυχώς υπάρχει επιλογή απενεργοποίησης των συγκρούσεων (δηλαδή οι παίκτες να είναι “φαντάσματα”). Τέλος, το RaceNet της Codemasters είναι πλήρως ενσωματωμένο στο multiplayer του παιχνιδιού και σας δίνει διαφόρων ειδών challenges.

Δυστυχώς οι πίστες του παιχνιδιού, και ειδικά οι παραδοσιακές αγωνιστικές, είναι λίγες.

Δυστυχώς οι πίστες του παιχνιδιού, και ειδικά οι παραδοσιακές αγωνιστικές, είναι λίγες.

Το κερασάκι στην τούρτα του Grid 2 είναι ο τεχνικός τομέας. Το παιχνίδι είναι εκθαμβωτικό, ακόμα και στις κονσόλες. Ωραία αυτοκίνητα, εντυπωσιακές ζημιές, υπέροχα και ζωντανά περιβάλλοντα, πανέμορφα εφέ, τρισδιάστατοι θεατές, αγωνιστική ατμόσφαιρα, κάμερες, φλας από φωτογραφικές μηχανές, βεγγαλικά, ελικόπτερα που πετάνε πάνω από τις πίστες, ασθενοφόρα παρκαρισμένα πίσω από τις μπαριέρες, διαφημίσεις χορηγών παντού, καταπληκτικοί φωτισμοί στους βραδινούς αγώνες και άλλα πολλά στοιχεία δίνουν μια ξεχωριστή οπτική ταυτότητα στο Grid 2. Ακόμα και live-action βίντεο υπάρχουν, με εκπομπές του ESPN που σχολιάζουν τις εξελίξεις στο career mode. Το frame rate είναι σταθερό και ομαλό, και πέφτει μόνο σε σπάνιες περιπτώσεις που γίνεται χαμός επί της οθόνης. Ο ήχος συμβαδίζει σε ποιότητα με τα γραφικά. Ξεχωρίζουν τα εκπληκτικά ηχητικά εφέ που αναδεικνύονται κυρίως όταν το αμάξι σας έχει υποστεί ζημιές και πχ σέρνεται ο προφυλακτήρας στην άσφαλτο ή έχει πρόβλημα η μηχανή. Η μουσική στα μενού ταιριάζει στο ύφος του παιχνιδιού, ενώ κάποιες φορές κάνει την εμφάνισή της και στον τελευταίο γύρο συμβάλλοντας στην αγωνία. Κατά την διάρκεια των αγώνων σας μιλάει ο μηχανικός σας, ο οποίος είναι αρκετά φλύαρος, ενώ στα μενού του career ακούτε το αφεντικό του πρωταθλήματος να σας πληροφορεί για διάφορα πράγματα.

Στο multiplayer, ακόμα και τα αυτοκίνητα της πρώτης κατηγορίας δύναμης, με αναβαθμίσεις μπορούν να γίνουν εξαιρετικά εργαλεία. Ειδικά το Golf.

Στο multiplayer, ακόμα και τα αυτοκίνητα της πρώτης κατηγορίας δύναμης, με αναβαθμίσεις μπορούν να γίνουν εξαιρετικά εργαλεία. Ειδικά το Golf.

Η Codemasters έχει δηλώσει ότι επειδή δεν χρειάστηκε να κάτσει να φτιάξει το εσωτερικό κάθε αυτοκινήτου, μπόρεσε να επικεντρωθεί στους υπόλοιπους τομείς του Grid 2. Το θεωρούσα κι αυτό γελοία δικαιολογία, μέχρι που διαπίστωσα ότι ισχύει. Το Grid 2 είναι ένα απίστευτα (καλο)δουλεμένο παιχνίδι, που φαίνεται ότι ήταν υπό ανάπτυξη αρκετά χρόνια. Από τον χειρισμό και το gameplay, μέχρι το multiplayer και τα γραφικά, το Grid 2 ξεχειλίζει από ποιότητα. Η απουσία in-car κάμερας είναι βαρβάτο αρνητικό και επηρεάζει την βαθμολογία. Αν εσάς δεν σας απασχολεί, προσθέστε 0.5 ακόμα στην βαθμολογία και... ο νοών νοείτω. Το σίγουρο είναι ότι το Grid 2 πρέπει να ανήκει στη συλλογή σας.

  • Χειρισμός που είναι η χρυσή τομή μεταξύ arcade και ρεαλισμού
  • Παικτικά απολαυστικό
  • Τεχνικά ασυναγώνιστο
  • Εθιστικό multiplayer
  • Ποικιλία ειδών αγώνων στο career mode
  • Πολλές επιλογές εξατομίκευσης, συμπεριλαμβανομένων και χορηγών
  • Καταπληκτικές πίστες
  • Racer με προσωπικότητα
  • Έλλειψη in-car κάμερας
  • Λίγες πίστες
  • Γενναιόδωρο flashback
  • Κωλόπαιδα online
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.5

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:Xbox 360 (review), PS3, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Codemasters
ΕΚΔΟΣΗ:Codemasters
ΔΙΑΘΕΣΗ:Namco Bandai Hellas
ΕΙΔΟΣ:Racer
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player, multiplayer
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://www.gridgame.com
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:31/5/2013
PEGI:3