Gran Turismo 5 Review

, Τρίτη 30 Νοέμβριος 2010 0  

Ας γυρίσουμε τον χρόνο λίγο πίσω, όταν ο καθένας από εμάς αγόραζε το PS3 του. Προφανώς, υπήρχαν κάποιοι λόγοι που μας οδήγησαν στην αγορά του. Πολλοί από εμάς τη στιγμή της αγοράς φανταζόμασταν διάφορα παιχνίδια που θα παίζαμε στο νέο μας μηχάνημα. Ή μαλλον, φανταζόμασταν ένα συγκεκριμένο παιχνίδι. Ξέρετε πολύ καλά σε ποιο αναφέρομαι. Το Gran Turismo 5, πριν καν αποκαλυφθεί το PS3, ήταν ένας από τους “θεωρητικούς” κράχτες της κονσόλας, δηλαδή γνωρίζαμε όλοι ότι ούτως ή άλλως θα βγει και το θέλαμε σαν τρελοί, όπως ακριβώς και το MGS4 κλπ. 2010. Έχουν προηγηθεί πέντε-έξι χρόνια ανάπτυξης, πολλές καθυστερήσεις, ανεκπλήρωτες υποσχέσεις και τρελό hype. Το πιο αναμενόμενο racer όλων των εποχών είναι επιτέλους εδώ. Ανταποκρίνεται στις - ίσως εξωφρενικά - υψηλές προσδοκίες; Ευτυχώς, η απάντηση είναι ένα τεράστιο “ΝΑΙ”.

Τόσο τεράστιο, όσο το ίδιο το παιχνίδι. Το Gran Turismo 5 είναι αχανές και γεμάτο με περιεχόμενο. Γράφω αυτό το κείμενο σχεδόν μία εβδομάδα μετά την κυκλοφορία του παιχνιδιού, και ακόμα νιώθω σα να μην έχω ανακαλύψει όλες τις πτυχές του. Καθυστέρησαν να το βγάλουν, αλλά είναι προφανές πως τόσα χρόνια προσέθεταν συνέχεια πράγματα. Η δομή του είναι η εξής: στο αρχικό μενου μπορείτε να επιλέξετε το GT mode, που ουσιαστικά είναι το career mode και... θα σας ρουφήξει όσο τίποτε άλλο, το Arcade mode αν θέλετε να μπείτε στη δράση άμεσα χωρίς πολλά πολλά, το λεγόμενο Course Maker που σας επιτρέπει να σχεδιάσετε την δική σας πίστα, το GT-TV όπου μπορείτε να παρακολουθείτε βίντεο με πραγματικά αμάξια, το ψηφιακό manual αν έχετε απορίες για οτιδήποτε, τις επιλογές/ρυθμίσεις και τέλος τον τομέα ειδήσεων σχετικά με το παιχνίδι. Αξίζει να σημειωθεί ότι, κυρίως το GT mode, αλλά και οι άλλοι τομείς, αναδεικνύουν τα πολύ όμορφα και εύχρηστα μενού του τίτλου, τα οποία συνδυάζουν αρμονικά κείμενο και εικόνα.

Ειδική μνεία αξίζει να γίνει και για τη δυνατότητα επιλογής ελληνικής γλώσσας στα μενού. Ομολογώ ότι κύρια επιλογή μου είναι τα αγγλικά γιατί πολύ απλά έχω συνηθίσει, αλλά όπως και να το κάνουμε, το να παίζεις Gran Turismo στα ελληνικά είναι ούτως ή άλλως πρωτοφανές και... μαμάτο. Πέρα από κάποιους περίεργους όρους, η μετάφραση είναι καλή. Αυτό που μου τα χαλάει λίγο είναι η γραμματοσειρά που χρησιμοποιείται, η οποία δεν ταιριάζει με τη συνολική εικόνα των μενού. Όπως και να 'χει, προσωπικά τα αγγλικά δεν τα αλλάζω. Αν τώρα δεν σκαμπάζετε και πολύ από αυτοκίνηση, καλύτερα να επιλέξετε ελληνικά για να καταλαβαίνετε χωρίς πρόβλημα τις επεξηγήσεις.

Η βρόχη κάνει την κατάσταση επικίνδυνη.

Το ίδιο το GT mode είναι σχεδιασμένο με βάση τα κλασικά πρότυπα της σειράς. Πρώτα απ' όλα, καλείστε να επιλέξετε την αγωνιστική εμφάνιση του χαρακτήρα σας. Ο τομέας A-Spec είναι αυτός που θα σας απασχολήσει περισσότερο, καθώς εκεί μπορείτε να πάρετε μέρος σε πολλούς αγώνες διαφορετικών ειδών αμαξιών, αυξανόμενης δυσκολίας και απαιτήσεων, προκειμένου να με τις επιδόσεις σας να κερδίσετε χρήμα (credits) και εμπειρία. Ναι, εμπειρία. Στο Gran Turismo 5 όσο παίζετε ανεβαίνετε level, όπως στα RPG, και πρέπει να έχετε φτάσει σε συγκεκριμένο level για να συμμετάσχετε στα διάφορα events και να οδηγήσετε τα διάφορα αμάξια. Αμάξια βέβαια μπορείτε να αγοράζετε καινούρια από τις αντιπροσωπείες, ή μεταχειρισμένα από ένα σύνολο που ανανεώνεται κάθε φορά με τυχαίες προσθήκες. Παράλληλα, υπάρχει και το συνεργείο, GT Auto όπως ονομάζεται, όπου μπορείτε να αλλάζετε λάδια, να φτιάχνετε τη μηχανή, να προσθέτετε αεροδυναμικά βοηθήματα, να κάνετε αγωνιστικές μετατροπές, να αλλάζετε την εμφάνιση των αυτοκινήτων κλπ. Το ωραίο είναι ότι βλέπετε τους μηχανικούς να τα κάνουν όλα αυτά, σε πολύ όμορφα sequences.

Φυσικά, Gran Turismo χωρίς τεστ για διπλώματα δεν γίνεται και το GT5 δεν αποτελεί την εξαίρεση στον κανόνα. Όπως πάντα λοιπόν, υπάρχουν κάποια διπλώματα με 10 κλασικά τεστάκια το κάθενα, τα οποία πρέπει να πάρετε για να μπορείτε να... κυκλοφορείτε. Μιλάμε για δοκιμασίες φρεναρίσματος, στροφής, προσπεράσματος κλπ. Αν στόχος σας είναι απλά να εκπληρώσετε τα τεστ, δεν θα έχετε κανένα πρόβλημα, καθώς μπορείτε να πάρετε το χάκλινο βραβείο εύκολα. Αν όμως είστε... hardcore και θέλετε το χρυσό σε κάθε δοκιμασία, ετοιμαστείτε να αφιερώσετε πολύ χρόνο στον συγκεκριμένο τομέα. Αξίζει να σημειωθεί ότι με την επιτυχή ολοκλήρωση κάθε πρωταθλήματος και με την απόκτηση κάθε διπλώματος, το παιχνίδι σας δωρίζει αμάξια, που βέβαια μπορείτε να πουλήσετε αν δεν χρειάζεστε. Γενικώς, σχεδόν πάντα θα είστε σε καλή οικονομικά κατάσταση κατά την διάρκεια της καριέρας σας, και μάλιστα χωρίς ανάγκη για grinding, εκτός κι αν τα θαλασσώσετε τελείως με σπατάλες κλπ. Τις περισσότερες φορές θα έχετε τη δυνατότητα να αγοράσετε ένα αρκετά δυνατό αμάξι - ή να το αναβαθμίσετε ώστε να γίνει αρκετά δυνατό - προκειμένου να νικήσετε το event που θέλετε.

Πρόβλημα υπάρχει στα πολύ εξειδικευμένα events, όπως αυτό με τα ευρωπαϊκά κλασικά αυτοκίνητα ή αυτό με τα trucks. Κάποιες φορές λοιπόν, είναι πολύ δύσκολο να βρείτε το είδος οχήματος που απαιτείται, κυρίως όταν δεν υπάρχουν στις αντιπροσωπείες με τα καινούρια. Είστε αναγκασμένοι να περιμένετε μπας και εμφανιστεί αυτό που θέλετε - πχ κάποιο truck - στα μεταχειρισμένα, που όπως είπα ανανεώνονται με τυχαίες προσθήκες κάθε φορά. Χάσιμο χρόνου, που θα μπορούσατε να το είχατε αποφύγει αν γνωρίζατε ποιο αμάξι σας δίνεται δώρο με την εκπλήρωση του κάθε event/διπλώματος. Από την απελπισία μου, χρειάστηκε να ψάξω στο ίντερνετ για να ανακαλύψω ότι τελικά με την απόκτηση ενός εκ των διπλωμάτων το παιχνίδι δωρίζει ένα truck! Aπαράδεκτη αυτή η έλλειψη ενημέρωσης του παίκτη σχετικά με τα βραβεία.

Παλιός εναντίον νέου.

Σημαντικό στοιχείο του GT mode είναι τα ολοκαίνουρια special events. Εδώ φαίνεται πόση προσοχή έχει δώσει στο παιχνίδι η Polyphony. To κάθε special event είναι αφιερωμένο σε διαφορετικό είδος οδήγησης. Εδώ θα μάθετε να οδηγείτε καρτ, θα μάθετε να οδηγείτε στην περίφημη πίστα Nürburgring Nordschleife (και υπό βροχή), θα μάθετε τα μυστικά του NASCAR που λατρεύουν οι Αμερικάνοι (και θα λατρέψετε και εσείς), θα μάθετε να τρέχετε σε αγώνες ράλι σε χώμα και χιόνι, θα γνωρίσετε τα κάλλη της ιταλικής αυτοκίνησης και βέβαια θα γνωρίσετε από πρώτο χέρι την εξωφρενική πίστα της εκπομπής Top Gear! Μάλιστα, για το NASCAR event έχει επιστρατευθεί ο Jeff Gordon, ο “Σουμάχερ” του NASCAR, προκειμένου να σας εξηγεί την κατάσταση, και για το ράλι ο... αιώνιος πρωταθλητής του WRC, Sebastian Loeb. Στο δε ιταλικό Grand Tour θα δείτε κάποια πολύ όμορφα in-game βίντεο από ιταλικές πόλεις, τύπου φεστιβάλ. Τα special events είναι κι αυτά δοκιμασίες, μόνο που η δυσκολία τους είναι μεγαλύτερη από τα διπλώματα, και φυσικά έχουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον.

Αφήνοντας για λίγο το GT mode, και περνώντας στο Arcade, τα πράγματα είναι λίγο πολύ αναμενόμενα. Μπορείτε να τρέξετε εύκολα και άμεσα σε αγώνες με άλλα αμάξια, να κάνετε time trials αλλά και drifting, να παίξετε διπλό κλπ. Αν έχετε παρέα στο σπίτι, στο Arcade mode θα περάσετε τον περισσότερο χρόνο σας με φίλους. Το Course Maker αναδεικνύει την δημιουργικότητά σας, αν και τελικά είναι πολύ πιο περιορισμένο από ότι περιμένετε. Δεν σχεδιάζετε εσείς άμεσα την πίστα, αλλά έμμεσα. Επιλέγετε βασικές παραμέτρους όπως περιβάλλοντα, πολυπλοκότητα, πλάτος, είδος στροφών κα, και το παιχνίδι φτιάχνει κάτι “γενικό” με βάση τις επιθυμίες σας. Mπορεί να μην είναι πραγματικό track editor, αλλά το (μικρό) ενδιαφέρον του το έχει. Τώρα που έχω ξαναπιάσει το αρχικό μενού, να πω δυο λόγια και για το GT-TV. Μπορείτε να αγοράσετε διάφορα βίντεο, είτε με δράση από πρωταθλήματα αυτοκινήτων, είτε αφιερώματα σε φεστιβάλ κλπ, αλλά δυστυχώς οι επιλογές είναι περιορισμένες, προς το παρόν τουλάχιστον. Το GT-TV είναι θετική προσθήκη, αλλά περιμένω περισσότερα και καλύτερα βίντεο.

Έχω γράψει αρκετά για το “περιτύλιγμα”, όμως τι γίνεται με την ουσία, το gameplay δηλαδή; Πολύ απλά, η οδήγηση στο GT5 είναι απόλαυση. Ο χειρισμός των αυτοκινήτων είναι ρεαλιστικός, αλλά δεν είναι αυτό το θέμα μας. Άλλωστε, ποτέ στη ζωή μας δεν θα οδηγήσουμε στην πραγματικότητα τα περισσότερα αμάξια του παιχνιδιού. Αυτό που πρέπει να γνωρίζετε είναι ότι ο χειρισμός προσφέρει δι α σκέ δα ση. Διαφορετικός για κάθε ένα, εξαρτάται από τα διάφορα χαρακτηριστικά του αυτοκινήτου, όπως η κατανομή κίνησης, η δύναμη, το βάρος και βέβαια από “περιφερειακούς” μεταβλητούς παράγοντες όπως τα λάστιχα. Τα Gran Turismo πάντα αρίστευαν σε αυτόν τον τομέα και το GT5 τα πηγαίνει εξίσου καλά. Δύο πράγματα που είναι άξια αναφοράς: Πρώτον, μη φοβηθείτε να οδηγήσετε χωρίς βοήθειες. Ναι, υπάρχουν και είναι πολλές (traction control, ABS, και άλλα), αλλά κάντε τη χάρη στον εαυτό σας και αγνοείστε τις. Βάλτε αν θέλετε απλά το ABS στο 1 και τα υπόλοιπα off, για να απολαύσετε στο έπακρο ότι έχει να σας προσφέρει το κάθε αμάξι. Επίσης, αν έχετε χώρο τσιμπήστε τιμονιέρα και δεν θα χάσετε.

Αγωνιστικά σαν το Evo της HKS θα σας αφήσουν με το στόμα ανοιχτό.

Δεύτερον, είναι πραγματικά φοβερό το πόσο έχει καταφέρει η Polyphony αποδώσει ρεαλιστικά στο παιχνίδι τα διαφορετικά είδη οδήγησης. Έχοντας οδηγήσει αρκετές φορές καρτ, έπαθα πλάκα από το πόσο κοντινός στην πραγματικότητα είναι ο in-game χειρισμός των μικρών αυτών οχημάτων. Από το πόσο όμοιος είναι ο τρόπος που πρέπει να τα οδηγείς in-game με τον τρόπο που απαιτείται στην πραγματικότητα. Από την άλλη, δεν έχω οδηγήσει και βέβαια μάλλον δεν θα οδηγήσω ποτέ αμάξι NASCAR, αλλά εδώ μπορώ να σας πω κάτι άλλο: έχοντας παίξει πολλά NASCAR games στο παρελθόν, έπαθα πλάκα από το γεγονός ότι αυτό το υπο-είδος αγώνων στο Gran Turismo 5 είναι απείρως πιο διασκεδαστικό από ολόκληρους τίτλους! Γενικώς, οι αγώνες στις οβάλ πίστες, ακόμα και χωρίς αμάξια NASCAR, είναι... πάρτι. Παίξτε και θα με θυμηθείτε. Αν τελικά λατρέψετε το NASCAR λόγω του GT5, ακόμα καλύτερα! Μικρή εξαίρεση στα γραφόμενα αυτής της παραγράφου είναι το ράλι, το οποίο... μου έχει κάτσει στο λαιμό από την πρώτη του εμφάνιση στο Gran Turismo 2.

Το παιχνίδι περιέχει πάνω από 1000 οχήματα, περίπου 20% των οποίων είναι premium και 80% standard. Τα standard έχουν μεταφερθεί από το GT4 και γενικώς εμφανισιακά είναι χοντροκομμένα και άσχημα. Ακόμα και η ίδια η Polyphony τα έχει υποβαθμίσει, διαθέτοντάς τα για αγορά μόνο ως μεταχειρισμένα. Ευτυχώς, θα ασχοληθείτε λίγο με αυτά, και από τη μέση του career και μετά θα τα ξεχάσετε. Τουλάχιστον αυτό έκανα εγώ. Το ζουμί βέβαια είναι τα premium (υπερ)αμάξια, τα οποία είναι πανέμορφα και σχεδιασμένα με τρελή λεπτομέρεια τόσο εξωτερικά όσο και εσωτερικά. Τα premium διαθέτουν εσωτερική κάμερα, η οποία με τη σειρά της συμβάλλει τα μέγιστα στη διασκέδαση που προσφέρει το GT5. Φοβερή αίσθηση ταχύτητας, δυνατότητα επιλογής ακόμα πιο “κοντινού” πλάνου αν δεν θέλετε να βλέπετε πολύ πράμα από το εσωτερικό του αυτοκινήτου, ρεαλιστικό animation των χεριών του οδηγού και... τράνταγμα. Ναι, τράνταγμα, όπως στην πραγματικότητα. Τσιμπήστε ένα αγωνιστικό αμάξι και φτάστε το στα όριά του, πχ στη Suzuka. Θα πάθετε πλάκα από την ένταση, και θα θυμηθείτε το εξίσου κορυφαίο σε αυτόν τον τομέα NFS Shift.

Υπάρχει ένα σύνολο συγκεκριμένων χαρακτηριστικών του GT5 που κάνει τη διαφορά, τουλάχιστον σε σχέση με τα προηγούμενα παιχνίδια της σειράς. Αναφέρομαι στο τρίπτυχο ζημιά-καιρικά φαινόμενα-εναλλαγή μέρας και νύχτας. Ξεκινώντας από το θέμα της ζημιάς, τα πράγματα είναι ολίγον μπερδεμένα. Τα premium και κυρίως τα αγωνιστικά αμάξια στραπατσάρονται σοβαρά και χάνουν πόρτες, αλλά μετά από αρκετή προσπάθεια. Τα υπόλοιπα στραπατσάρονται λιγότερο και με περισσότερη προσπάθεια. Όπως και να 'χει, οι συγκρούσεις σε καμμία περίπτωση δεν προκαλούν τη ζημιά που περιμένουμε να δούμε να παθαίνουν τα αμάξια, τουλάχιστον αρχικά. Επίσης, που στο διάολο είναι η μηχανική ζημιά, που επηρεάζει την οδηγική συμπεριφορά; Aπάντηση σε αυτό το ερώτημα ακόμα δεν έχω καταφέρει να δώσω... Όπως καταλαβαίνετε, εδώ υπάρχουν περιθώρια για βελτίωση. Από την άλλη, επιτέλους βλέπουμε ζημιές σε Gran Turismo, κάτι που σίγουρα είναι ιδιαίτερα θετικό. Α ναι, πλέον μπορείτε και... να τουμπάρετε!

To slip streaming είναι - όπως πάντα - σημαντικό.

Όσο για τον καιρό, η συζήτηση γίνεται κυρίως για τη βροχή. Το βρεγμένο οδόστρωμα επηρεάζει σημαντικά την συμπεριφορά του αυτοκινήτου και αλλάζει τον χειρισμό, ενώ ταυτόχρονα η βροχή μειώνει την ορατότητά σας, τόσο με τις σταγόνες που σκάνε στο παρμπρίζ, όσο και με το “σπρέι” που εκτοξεύουν τα οχήματα μπροστά σας. Ακόμα μία νέα προσθήκη που θα σας αρέσει. Συνεχίζουμε με την εναλλαγή της μέρας με τη νύχτα σε ορισμένους αγώνες, η οποία είναι πολύ ωραία. Οι δε νυκτερινοί αγώνες είναι μαγευτικοί και αποτελούν ότι πιο όμορφο έχετε δει σε racer όσον αφορά αυτό το θέμα. Ο συνδυασμός των φωτισμών της πόλης με τα φώτα των αυτοκινήτων που σκίζουν το σκοτάδι, είναι το κάτι άλλο. Προσθέστε και βροχή, που κάνει την άσφαλτο να γυαλίζει, και θα τρελαθείτε. Κουκλί. Από εκεί και πέρα, αν είστε φαν του ράλι θα απολαύσετε ιδιαιτέρως το τρέξιμο στο χιόνι, όπως και στο χώμα φυσικά.

Επιστρέφω στο GT mode, για να σας μιλήσω και για το B-Spec. Ενώ λοιπόν στο A-Spec οδηγείτε εσείς, στο B-Spec γίνεστε... μάνατζερ ομάδας. Προσλαμβάνετε οδηγούς και τους βάζετε να τρέχουν σε αγώνες, κι έτσι αυτοί κερδίζουν πόντους εμπειρίας και βέβαια αν τα πάνε καλά σας αποφέρουν έσοδα. Η δομή είναι ίδια με του A-Spec, απλά αντί να οδηγείτε... δίνετε οδηγίες! Μπορείτε να διατάζετε τον οδηγό σας κατά την διάρκεια του αγώνα να αυξήσει τον ρυθμό, να τον μειώσει, να τον διατηρήσει κλπ, προκειμένου να φτάσει στη νίκη. Πρέπει να είστε μετρημένοι όμως, γιατί κάθε οδηγός έχει διαφορετικό χαρακτήρα και μπορεί να αγχωθεί υπερβολικά, ή ακόμα και να κουραστεί ψυχικά και σωματικά, με συνέπεια να τα κάνει θάλασσα. Όσο πιο έμπειρος γίνεται βέβαια ο κάθε οδηγός, τόσο καλύτερα τα πηγαίνει. Παίζουν πολλές μεταβλητές εδώ και σε συνδυασμό με την “τηλεοπτική” παρουσίαση των αγώνων, το B-Spec γίνεται ανέλπιστα εθιστικό, παρόλο που η αλληλεπίδρασή σας με το παιχνίδι είναι πιο περιορισμένη. Με λίγα λόγια, το GT5 καταφέρνει να σας κάνει να ασχολείστε με αυτό ακόμα κι όταν δεν παίζετε.

Ας δούμε τώρα και κάποια τεχνικά θέματα, ξεκινώντας από το ΑΙ. Η νοημοσύνη των αντιπάλων είναι σαφώς βελτιωμένη σε σχέση με το απογοητευτικό επίπεδο που βρισκόταν στα προηγούμενα GT. Αυτή τη φορά αντιδρούν καλύτερα στις περισσότερες καταστάσεις και το κυριότερο, θα τους δείτε να κάνουν “πραγματικά” λάθη και να μάχονται μεταξύ τους. Δεν είναι όλα ρόδινα όμως, και από τη στιγμή που ακόμα υπάρχουν αγώνες που μπορείτε να νικήσετε χρησιμοποιώντας τα άλλα αμάξια σαν... μπαριέρες και γενικώς παίζοντας όπως στα προηγούμενα, έχουμε πρόβλημα. Πάντως και εδώ η πρόοδος είναι εμφανής. Το ΑΙ στο B-Spec επίσης ικανοποιεί.

Eτοιμαστείτε να λατρέψετε το NASCAR!

Το online αποτελεί την ευχάριστη έκπληξη του παιχνιδιού. Έως και 16 παίκτες μπορούν να πάρουν μέρος σε κάθε αγώνα, και αν οι περισσότεροι τουλάχιστον ξέρουν να οδηγούν, θα το διασκεδάσετε. Στο κάθε lobby υπάρχει ειδοποίηση για οποιαδήποτε εξέλιξη συμβαίνει (πχ είσοδος ενός νέου παίκτη, αλλαγή κάποιου κανονισμού από τον host), δυνατότητα να δείτε τον αγώνα αν έχει ξεκινήσει, και δυνατότητα φωνητικής αλλά και γραπτής συνομιλίας. Ειδικά όσον αφορά το τελευταίο, μπορείτε να ορίσετε αυτοματοποιημένες φράσεις να εμφανίζονται σε συγκεκριμένες καταστάσεις, όπως για παράδειγμα χαιρετισμό όταν μπαίνετε ή βγαίνετε από το lobby. Μπορείτε επίσης να στήσετε ανάλογο lobby αλλά μόνο για τους φίλους σας. Το πιο ενδιαφέρον στοιχείο από όλα όμως είναι η δυνατότητα να κάνετε βόλτες στην πίστα με το αμάξι σας μέχρι να ξεκινήσει ο αγώνας, προκειμένου να τη μάθετε, να τεστάρετε ρυθμίσεις, ή ακόμα και... να σπάσετε τα χρονόμετρα. Τέλος, μπορείτε και να δωρίσετε αμάξια σε φίλους.

Πριν την κυκλοφορία του παιχνιδιού γινόταν πολύς λόγος για τα γραφικά του. Αν και έχω περιγράψει συγκεκριμένα πράγματα σε προηγούμενες παραγράφους, ας κάνω μια περίληψη. Ξεκινώντας από τα αμάξια, τα premium είναι πολύ όμορφα, ενώ τα αγωνιστικά είναι απλά χάρμα οφθαλμών. Τα βλέπετε και αμέσως θέλετε να τα οδηγήσετε. Αντίθετα, τα standard οπτικά απογοητεύουν, άλλες φορές γιατί όντως είναι άσχημα και άλλες γιατί απλά δεν μπορούν να συγκριθούν με τα premium. Όσο για εσωτερικό των premium, το επίπεδο λεπτομέρειας είναι απόλυτα ικανοποιητικό. Τα εφέ σκόνης και καπνού είναι πλήρως ανανεωμένα σε σχέση με το παρελθόν και παίρνουν άριστα (αν και χαλάνε κάπως το περίγραμμα των αυτοκινήτων), όπως και οι σπίθες. Καλοί και οι φωτισμοί, αλλά οι σκιές μας τα χαλάνε. Frame rate όταν γίνεται χαμός, και screen tearing είναι δύο ακόμα αρνητικά, ευτυχώς περιορισμένα. Τα replays, όπως σε κάθε GT, είναι εξαιρετικά και χορταστικά, με τις κάμερες που δείχνουν τις κινήσεις ολόκληρου του οδηγού να δίνουν μία τηλεοπτική γεύση που θα σας αρέσει πολύ. Το head tracking με το PS Eye είναι ενδιαφέρουσα προσθήκη, αλλά μόνο στο Arcade mode τι να το κάνω;

Στις πίστες του παιχνιδιού περιλαμβάνονται πραγματικές όπως η Laguna Seca, πλασματικές αλλά βασισμένες σε πραγματικές τοποθεσίες όπως αυτή της Μαδρίτης και της Ρώμης, και φυσικά κάποιες εντελώς πλασματικές. Ο αριθμός και η ποικιλία τους ικανοποιούν σε γενικές γραμμές, με προσωπική μου προτίμηση το εκπληκτικό Cape Ring, που αποτελεί εφιάλτη τόσο για τον οδηγό όσο και για το αυτοκίνητο. Το θέμα με τις πίστες δεν είναι άλλο από την εμφάνισή τους, τα περιβάλλοντα δηλαδή. Πολύ απλά, κάποιες πίστες, όπως το Autumn Ring, είναι σοκαριστικά άσχημες και δεν έχουν θέση σε Gran Turismo. Μη φανταστείτε βέβαια ότι οι υπόλοιπες είναι αριστουργήματα. Απλά... βλέπονται ευχάριστα. Ευτυχώς, οι αστικές πίστες, με τα “κλειστά” τους περιβάλλοντα, δεν υποφέρουν από ανάλογη έλλειψη λεπτομέρειας.

Ράλι + νύχτα = φέξε μου και γλίστρησα.

Ο ηχητικός τομέας τα πάει καλά. Εξαιρετικοί οι ήχοι των αυτοκινήτων, καλό positional audio, ανανεωμένα τα εφέ όπως αυτά των συγκρούσεων, αν και ολίγον φτωχά. H μουσική εκπληρώνει σωστά τον συμπληρωματικό της ρόλο, με μπιτάκια που παίζουν κατά την διάρκεια των αγώνων, και χαλαρωτικά κομμάτια στα μενού, όπως αυτά που διαχρονικά ακούμε στα Gran Turismo.

Πλησιάζω τις 3.000 λέξεις και ακόμα δεν έχω γράψει για όλα τα χαρακτηριστικά του Gran Turismo 5... Όλα τα παραπάνω είναι λίγο πολύ βασικά στοιχεία. Υπάρχουν όμως και πολλά δευτερεύοντα, που για ορισμένους στέκονται ικανά να κάνουν τη διαφορά, ανάλογα με το γούστο του καθενός. Μπορείτε να πάρετε in-game φωτογραφίες από τους αγώνες που παίζετε, ή να βάλετε το αμάξι σας να “ποζάρει” σε πανέμορφες τοποθεσίες που έχει προσθέσει η Polyphony ακριβώς γι αυτό τον λόγο. Ύστερα δείτε τα πάντα στο άλμπουμ, ή παρακολουθήστε τα replays που έχετε αποθηκεύσει. Μπορείτε να προσθέσετε τα δικά σας μουσικά κομμάτια. Μπορείτε να εμπλουτίσετε τις γνώσεις σας σχετικά με τον χώρο του αυτοκινήτου, κάνοντας μια βόλτα από το μουσείο, όπου υπάρχουν πληροφορίες και εικόνες από την ιστορία κάθε εταιρίας. Μπορείτε να δείτε μια συνοπτική κάρτα με την συνολική πρόοδο που έχετε κάνει στο GT mode. Mπορείτε πριν αγοράσετε κάποιο αμάξι να το θαυμάσετε να τρέχει σε πίστα. Να δείτε ποιοι φίλοι σας παίζουν GT5 και ποιοι από αυτούς online. Μπορείτε... το θέμα είναι τι δεν μπορείτε!

Φωτογράφιση στο ιστορικό μουσείο της Red Bull.

Δεν θυμάμαι να έχω ξανακολλήσει έτσι με παιχνίδι, όπως κόλλησα με το Gran Turismo 5. Είναι εθιστικό, σε ρουφάει στον κόσμο του και δεν σε αφήνει, ακόμα κι αν νομίζεις ότι με το να σβήσεις το PS3 ξεμπέρδεψες προσωρινά. Μετά από λίγο θες να ξαναπαίξεις, γιατί απλά δεν μπορείς να αντισταθείς. Θες να ολοκληρώσεις πλήρως το A-Spec. Θες να κατακτήσεις τα πάντα με τους οδηγούς σου στο B-Spec. Θες να πάρεις χρυσό βραβείο σε κάθε τεστ διπλώματος. Θες να βγάλεις με χρυσό όλα τα φοβερά special events. Να δεις πως είναι να οδηγείς καρτ, να πιάσεις ασύλληπτες ταχύτητες στο οβάλ, ή να γίνεις... Stig στη θέση του Stig στην πίστα του Top Gear. Θες να τσιμπήσεις το αμάξι των ονείρων σου αλλά πρώτα πρέπει να αποκτήσεις χρήμα και εμπειρία. Θες να το αναβαθμίσεις όσο δε πάει και να του κάνεις τις τέλειες ρυθμίσεις. Θες να “driftάρεις” στο Arcade mode. Θες να πάρεις τρελές φωτογραφίες και να τις καμαρώνεις με τις ώρες. Θες να δημιουργήσεις τις δικές σου πίστες. Να επισκεφθείς το μουσείο και να μάθεις ενδιαφέροντα πράγματα. Θες να χαλαρώσεις στην πίστα με φίλους ή να δείξεις ότι είσαι το αφεντικό στο online multiplayer, επιδεικνύοντας την αμαξάρα που μόλις τσίμπησες με 500 χιλιάρικα.

Αλλά πάνω απ' όλα, θέλεις να ζήσεις και να ξαναζήσεις αυτή την απίθανη εμπειρία οδήγησης ενός αγωνιστικού αυτοκινήτου, παίζοντας με την εσωτερική κάμερα, η οποία τραντάζεται ανελέητα από την τρελή ταχύτητα και την πίστα, παλεύοντας με το τιμόνι χωρίς βοήθειες στην προσπάθειά σου να δαμάσεις αυτό το ανήμερο θεριό που έχεις στα χέρια σου, τη στιγμή που 15 – όχι επτά και λαλακίες - 15 αντίπαλοι θέλουν να σε κάνουν να φας τη σκόνη τους. Ενώ πέρσι τέτοια εποχή, όταν έβαζα 10 στο Uncharted 2 προσπαθούσα να βρω αλλά δεν έβρισκα σοβαρά αρνητικά που να δικαιολογούν κάποιο χαμηλότερο βαθμό, στο Gran Turismo 5 μπορώ να βρω με ευκολία. Το GT5 δεν είναι το τέλειο racer, όπως ίσως πιστεύει η Polyphony ότι είναι. Παίρνει όμως 10 γι αυτά που πρεσβεύει, όπως η προσοχή στη λεπτομέρεια, το απίστευτο βάθος που του δίνει διπλάσια αξία από την τιμή του, και άλλα. Το Gran Turismo 5 είναι το καλύτερο racer της γενιάς που διανύουμε και αποτελεί λόγο αγοράς του PS3. Over and out.

+ Οδηγική απόλαυση, καταπληκτική αίσθηση της ταχύτητας στην εσωτερική κάμερα
+ Eθιστικό από την αρχή ως το τέλος
+ Τα premium αμάξια και κυρίως τα αγωνιστικά
+ Το NASCAR
+ Τα καρτ
+ Ένα από τα πιο πλήρη παιχνίδια όλων των εποχών
+ Όμορφα και εύχρηστα μενού
+ Το Β-Spec είναι πιο ενδιαφέρον από ότι δείχνει
+ Καιρός
+ Νυχτερινοί αγώνες
+ Διασκεδαστικό online
+ Εξαιρετικός ήχος, όμορφα οπτικά εφέ
+ Εντυπωσιακά replays
+ Επίσημες συνεργασίες - Sebastian Loeb, Jeff Gordon, Τop Gear, Red Bull κλπ
+ Καλό το head tracking...

- …αλλά τι να το κάνω στο Arcade mode;
- Κάποιες πίστες είναι σοκαριστικά άσχημες
- Τα standard αμάξια αργά ή γρήγορα καταντούν... σαβούρα
- Μπράβο για την προσθήκη ζημιάς (επιτέλους), αλλά θέλει δουλειά
- Υπάρχουν ακόμα αγώνες που μπορείτε να νικήσετε παίζοντας συγκρουόμενα
- Έλλειψη ενημέρωσης για τα αμάξια-βραβεία στο GT mode
- Το online multi θα μπορούσε να προσφέρει κάποιου είδους ανταμοιβή

ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 10

Πλατφόρμα: PS3
Έκδοση: Sony
Ανάπτυξη: Polyphony Digital
Διάθεση: Sony Hellas
Είδος: Racing
Παίκτες: Single-player, multiplayer
Επίσημο Site: www.gran-turismo.com
Ημερομηνία Kυκλοφορίας: 24/11/2010
PEGI: 3

  • Δημήτρης 1

    LoL! Αυτό το παιχνίδι πήρε 10άρι και δεν πήρε το Αρκαμ; Τι να πω... whatever...

  • meh

    1η φορα βρισκω βαθμολογια σε αυτο το site τοσο λαθος...
    oh well, ενα απλο ραλακι ειναι...

  • parispau

    Τερμι κοιτα ποσα comment που σου τα ψαλλουν θα εχει ως αυριο! Παρε +1 απο εμενα 😛

  • http://game20.gr Terminator

    Aς μου τα ψάλλουν, κάθε συζήτηση με επιχειρήματα καλοδεχούμενη 🙂

  • Δημήτρης 1

    Μα γιατί να του τα ψάλλει κάποιος; Προσωπική του άποψη είναι και απ'ότι φαίνεται περίμενε πολύ αυτό το παιχνίδι (όπως και πολλοί άλλοι) και ο ενθουσιασμός επηρέασε την κρίση του. Όπως άλλωστε έχει αναφέρει και ο ίδιος τα reviews είναι προσωπική άποψη αυτού που το γράφει! 🙂

  • http://game20.gr Terminator

    Χαχα βρε Μήτσο αν ο ενθουσιασμός είχε επηρεάσει την κρίση μου δεν θα έκανα μία εβδομάδα να βγάλω το review 🙂

  • alexis270

    πολυ καλο review αλλα οπως πολυ σωστα σημειωθηκε στα αρνητικα "Υπάρχουν ακόμα αγώνες που μπορείτε να νικήσετε παίζοντας συγκρουόμενα",για παιχνιδι τετοιου επιπεδου το θεωρω απαραδεκτο και αποτελει τον μοναδικο λογο συγκρισης με το forza...παρ ολα αυτα κατω απο 9 δεν του βαζεις 😀

  • xvagos

    Έφυγε παραγγελία η συλεκτική έκδοση. Θα πέσει πολύ λιώσιμο τον Δεκέμβρη και πρωτοχρονιά θα κάνω στο τιμόνι. ('Οχι δεν είμαι φορτηγατζής).
    Ξανά-έρχονται εποχές GT2 που είχα χτυπήσει 100ωρα και με DualShock παρακαλώ!
    Μπράβο Termi για το review.

  • http://game20.gr Terminator

    Σε διαβεβαιώνω ότι αυτή τη φορά θα χτυπήσεις 200ωρα 😛

  • ell-greco cy

    παρόλο που (δυστυχώς) δεν το χω παίξει... ανέκαθεν το GT ήταν στην κατηγορία 9-10, οπότε αναμενόμενο είναι....3 λόγοι με έκαναν να αγοράσω το PS2, η μπάλα και το τεκκεν, για να παίζω με τον αδελφό μου. και το GT, καθαρά για μένα...
    οπότε με την κυκλοφορία του gt5 νομίζω πως είναι καιρός να πάρω το ps3!!

  • Tony

    Λεπτομερεστατο review,μπραβο τερμι,εγω δυστυχως δεν μπορω να κρινω γιατι δεν το χω ακομα,παντως πιστευω οτι ειναι απαραιτητο να βρισκεται στην συλλογη οποιουδηποτε κατοχου ps3,μπορει να μην ειναι τελειο αλλα ειναι επικο,ειναι gran turismo βρε παιδι μου!!!

  • http://game20.gr Terminator

    Και να ήθελα, δεν μπορούσα να μην κάνω τεράστιο review για ένα τόσο μεγάλο παιχνίδι.

  • gamerrrrrrr

    το 10 ειναι καθαρα υερβολη και ενθουσιασμος! Μονο και μονο που εχει 4 συμαντικα αρνητικα επρεπε να παρει το πολυ 9! πολυ καλο και πληρες review!

  • http://www.game20.gr person

    Νομίζω πως το  GT5 είναι ένας τίτλος που έχει φτάσει στο σημείο "We love to Hate". Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι είναι παιχνιδάρα, απλά το υπερβολικό hype μάλλον το γείωσε παρά το εκτόξευσε. Τι να το κάνεις όμως, epic is epic!

  • badounask

    Να κάνω και εγώ με τη σειρά μου το δικηγόρο του διαβόλου.Έχω να διατυπώσω ένα απλό προβληματισμό όσων αφορά τη βαθμολογία και αν θέλετε κάθε γνώμη καλοδεχούμενη.Πως γίνεται ένα σιμιουλεσιον σαν το gt5,να έχει 1000 αυτοκίνητα εκ των οποίων μόνο και επαναλαμβάνω μόνο τα 200 αν δεν κάνω λάθος να είναι premium και παρόλα αυτά να βαθμολογείτε με άριστα; ιδιαίτερος δε αν αναλογιστούμε και τον χρόνο περαίωσης του,ο οποίος ομολογουμένως ήταν τεράστιος!!!!!! πάντα φιλικά 🙂

  • http://game20.gr Terminator

    Bad ο αριθμός των premium για μένα είναι αρκετός. Να μη σου πω ότι θα ήμουν οκ και μόνο με (πολλά) αγωνιστικά, που είναι τρελά. Αλλά ντάξει ίσως υπερβάλλω, θα μου πεις τότε δεν θα ήταν GT...

  • xvagos

    Τι να τα κάνεις τόσα πολλά αυτοκίνητα; Για μένα ένα είναι αρκετό: το Suzuki tween peak με τα 1000+ αλόγατα που μπορεί να μην ξέρει τι είναι οι στροφές, αλλά ρίχνει 300αρια για την πλάκα. (Ελπίζω να το έχουν και εδώ)

  • vagos1983

    εισαι απροβλεπτος ρε φιλε...ειχα μια μικρη υπονοια οτι θα βαλεις 10 αλλα τελικα για να μην με λενε φανμποι ειπα 9-9,5.!!
    το gran turismo ειναι εποποιια....εχει βαρια φανελα να το πω ποδοσφαιρικα και ιστορια για ολους του φαν του ειδους της οδηγησης.
    εχει ενα καρο προσθηκες που του δινει βαθος και ποιοτητα που σε κανει να ξεχνας τα αρνητικα του...θα παιζεις μεχρι να σιχαθεις τον εαυτο σου απλα και replay value απειρο!!
    μπραβο πολυ ενημερωτικο και υπερπληρες ριβιου.
    αν ξερει καποιος να μου πει αν το εχει τσιμπησει η θα το τσιμπησει απο αγγλια μερια να ξερει αν υπαρχει επιλογης ελληνικης γλωσσας.
    κατι μου λεει οτι γινεται και υπαρχει.
    πιστευω δεν πρεπει να λειπει απο κανενος την συλλογη ps3νακια....την βλεπω να τα σκαω για την συλλεκτικη....δεν μαμιεται μερες που ερχονται δικαιουμαι ενα καλο δωρο στον εαυτο μου!!!ΧD

  • Bora

    sto gamespot 2000+ pextes to ekrinan giro sto 8.8, 10 mou fenete ypervoliko gia auto to paixnidi...

  • Cross

    απο την στιγμη που εχει αρνητικα το 10 αναιρειται απο μονο του.

  • minas

    πολυ βαθυ το review οπως και το παιχνιδι...
    Απλα ο κοσμος αδυνατει να συνειδητοποιησει οτι τα reviews για το GT5 πραγματοποιουνται απο δυο σκοπιες...Tα αυστηρα που το κρινουν σαν ενα παιχνιδι κατηγορια απο μονο του,με εμφαση σε λεπτομεριες που θα περνουσαν απαρατηρητες σε οποιοδηποτε αλλο racing,και αλλα σαν ενα Game που κανει συγκεκριμενα πραγματα για αλλα sim να μοιαζουν ονειρο θερινης νυκτος στην πραγματοποιηση τους...Το game ειναι υπερπληρες χωρις φυσικα να ισχυριζτεται καποιος οτι εχει και θεματακια...Η ουσια ειναι αλλου παιδια...Στο οτι αμα ξεκινησεις να ασχολησε κανα 2ημερο δεν ξερεις τι να πρωτοκανεις και που να σταματησεις....

  • GamerFreak

    Για μένα 9 το παιχνίδι...έχει πολύ μπλαμπλα αλλά όχι τόσο ουσία...άρα 9.η μετάφραση πολύ καλή...και είναι καιρός σαν έλληνες gamers να διεκδικούμε τα πάντα να έρχονται στη γλώσσα μας όπως γίνεται παντού και όχι στα βαρβαρκα αγγλικά και άλλες ατυχείς παραγραφες της Ελληνικης

  • minas

    Το θεμα δεν ειναι ο βαθμος...Απο καποιες οπτικες ειναι αδιαμφισβητητο 10αρι το game...Αμα θες να περασεις τον χρονο σου ψιλοασχολουμενος με αυτον τον τιτλο για κανα γυρακι ειναι 7αρι...δε ειναι για σενα το παιχνιδι...Ο termi κρινει σαν φιλος της σειρας φανταζομαι,οπου εκει το παιχνιδι λαμπει...

  • Cross

    κανεις δεν ειναι τελειος

  • Bill

    Τι 10 ρε παιδιά, σιγά το παιχνίδι πια, μας τα έχουν πρίξει όλοι και όλα τα site. 9 με το ζόρι έπρεπε. Πώς να "πωρωθείς" με τα θετικά αν στην χαλάνε τα αρνητικά, δεν γίνετε, το ένα αναιρεί το άλλο.

  • http://game20.gr Terminator

    Παίδες κανείς δεν είπε ότι το παιχνίδι είναι τέλειο.

  • Bill

    Ναι αλλά το 10ράκι το τσίμπησε. Τουλαχιστον το NFS: Hot Pursuit στο προηγούμενο review που πήρε 9.5 το αξίζει και με το παραπάνω, γι'αυτό εδώ τόσα έχουν γραφτεί και ειπωθεί, αλλά φταίει ο ενθουσιασμός τι να κάνεις. Τέλος πάντων ούτως ή άλλως δεν πρόκειται να το παίξω οπότε...

  • http://game20.gr Terminator

    Βill ούτε το LBP είναι τέλειο, ούτε το Uncharted 2, ούτε το Mario Galaxy 2, αλλά τους βάλαμε 10. Κάποια παιχνίδια αξίζουν το 10 για διάφορους λόγους, όχι γιατί είναι τέλεια. Δεν υπάρχει "τέλειο παιχνίδι".

  • MrAkrivogios

    Το καλύτερο review που έχω διαβάσει μέχρι στιγμής για το GT5..συγχαρητήρια Terminator!
    Το παιχνίδι μπορεί όντως να μην άξιζε το 10 "οπτικά", αλλα ουσιαστικά το άξιζε.
    Ήταν απο τα ωραιότερα, μην πω το ωραιότερο, driving game, των τελευταίων ετών.
    Δεν είμαι fanboy του PS3 ή του GT5. Είμαι απλά αντικειμενικός, και gamer.
    Καλή δουλειά Termi!

  • http://game20.gr Terminator

    Ευχαριστώ για τα καλά σου λόγια φίλε 🙂

  • Bill

    Εννοείτε Termi ότι κανένα game δεν είναι τέλειο, αλλά έτσι όπως το θέτεις τότε τα Mass Effect, Crysis, Dragon Age, The Witcher και αν αρχίσω να γράφω κι'άλλα παιχνίδια χρειάζομαι 1000 σελίδες αξίζουν όχι 10 αλλά 100...για διάφορους λόγους.

  • Bill

    Καλά δεν θα κάτσω να μαλώσω τώρα για το GT5. Σε άλλους αρέσει σε άλλους όχι, όλοι είμαστε gamers και απλά γουστάρουμε να παίζουμε κάλα παιχνίδια, οι βαθμόλογιες είναι εικονικές, αν μ'αρέσει ένα παιχνίδι θα το πάρω και ας έχει πάρει και 0. Αυτά. 🙂

  • stratos

    Συγχαρητηρια terminator για το review και για το βαθμο!Το παιχνιδι ειναι για 10!Δε θα πω πολλα,τα λεει ολα το review..Εγω θελω να πω οτι δεν εχω δοκιμασει κατι απολαυστικοτερο σε racer απο ο,τι την οδηγηση σε νυχτερινη πιστα με βροχη στο gt5.μιλάμε ειναι το κατι αλλο..Τα γραφικα μερικες φορες ειναι τοσο φωτορεαλιστικα που παθαινεις πλακα!Βεβαια,αλλες φορες λοξοδρομουν κατα ενα περιεργο τροπο, αλλα ευτυχως ειναι λιγες..Το αρνητικοτερο για μενα ειναι ο χειρισμος σε πιστες rally,που κι αυτη τη φορα ειναι πολυ απογοητευτικος,επρεπε να το προσεξουν αυτο.Παντως,σε γενικες γραμμες το παιχνιδι ειναι φανταστικο και με μεγαλη αντοχη στο χρονο..Τελος,μου εκανε εντυπωση το απιστευτα λειτουργικο μενου και η μεταφραση στα ελληνικα που ειναι απροσμενα τοσο καλη..

  • stratos

    Να ειχαμε και μια g25 θα ηταν super!Ειναι φανερο οτι το παιχνιδι εχει φτιαχτει για τιμονιερα..

  • takisGR25

    Τρελαίνομαι να διαβάζω τόσο αρνητικά σχόλια απο κάποιους που όπως φαίνεται δεν εχουν παίξει το παιχνιδι και το συγκρίνουν με κάποια αλλα....απλα ΕΛΕΟΣ. το gt5 είναι μια κατηγορία μονο του γιατι ΚΑΝΕΝΑ δεν προσφέρει αυτα που σου δίνει το συγκεκριμένο. και για το 10 που πηρε το αξιζει και με το παραπανω ασχετα με το αν εχει αρνιτικα η οχι γιατι πολυ απλα η εμπειρια που αποκομιζεις απο καποια παιχνιδια (βλ MASS EFFECT, DRAGON AGE UNCHARTED κ.λ.π) ειναι υπερανο ενος βαθμου. Οποιος ασχολείται με αυτο το ειδος θα εχει κανει εγκλιμα αν δεν ασχολιθει μαζι του.

  • mdam

    Συμφωνώ απόλυτα με το review την ίδια ακριβώς ακριβώς εμπειρία έχω αποκομίσει και εγώ που το λιώνω από τις 23/11. Ξεκολλήστε από τις συγκρίσεις και χαρείτε απλά το καλύτερο παιχνίδι οδήγησης στις κονσόλες. Κάτι σημαντικό : για να νιώσεις αυτά που σου προσφέρει το παιχνίδι πρέπει να έχεις υπομονή και καλή τιμονιέρα. Όταν διαβάσω ότι κάποιοι το παίζουν με το χειριστήριο τρελαίνομαι. Πως θα απολαύσεις αγωνιστική οδήγηση με τα λεβιεδάκια....?

  • GamerFreak

    Φίλε TakisGR25 Κάνεις ένα μεγάλο λάθος...Μια κατηγορία από μόνο του ήταν κάποτε...Τώρα υπάρχουν ανταγωνιστές και αξιόλογοι και κατα πολλούς καλύτεροι σε πολλά...Βλέπε Forza...

  • gerasimos

    termi εισαι ο καλυτερος!

  • minas

    gamerfreak σιγουρα εχεις παιξει το game η οτι ακους λες...Το GT5 ειναι ο βασιλιας των εξομοιωτων οδηγησης στις κονσολες.- Τιποτα δεν ερχεται κοντα εστω και λιγο με το ποσο απολαυστικη ειναι η οδηγηση και το πως ρολαρουν σε καθε τους εκφανση τα αμαξια στην πιστα...Το βαρος,η κινηση η επιταχυνση,ο ηχος,τα αμαξωματα,η αγαπη για το αυτοκινητο,δωσμενη με μια λεπτομερια που το GT ειναι μια κατηγορια απο μονο του...Απο λεπτομεριες που πρεπει να ψαξεις για δεις (στο καντραν,στο μαρμπριζ,στους τροχους...)Μεχρι την τεραστια διαρκεια του τιτλου...Μην το συγκρινεις με semi arcade sims οπως το forza...Eιναι διαφορετικη η ποιοτητα...Δεν ειναι για ολους σε καταλαβαινω στο οτι μπορει να μην σου αρεσε...Απλα τετοια ποιοτητα και μερακι συναντας ελαχιστες φορες στην βιομηχανια των games...φυσικα το οτι η PD ειναι ενα τοσο κλειστο studio που κανει την δουλεια του απορροφημενο στην λεπτομερια και μη παρακολουθωντας της εξελιξης της κατηγοριας των racing games το κανει να εχει και παλιομοδητικο σχεδιασμο σαν παιχνιδι,αλλα και ορισμενα πραγματα που θυμιζουν παρελθον κτλ...Αλλα επισης εχει το θετικο οτι αυτο που κανουν το κανουν καλυτερα απο οποιονδηποτε...Μονο αν δεν εχεις επαφη με το αυτοκινητο με την αγαπη που το βλεπουν αυτοι η σχοιζοφρενεις ιαπωνες μπορεις να το συγκρινεις με το forza...Το game απο διαφορες τεχνολογικες αποψεις ειναι ψηφιακο επιτευγμα...Διαβασε και κανα αρθρο απο την digital foundry...Δε υπαρχουν μονο τα reviews που κρινουν ενα game σαν game για το αν η οχι ταιριαζει στην νοοτροπια του εφηβου που εμαθε να σπαει τα αυτοκινητα στο burnout και στο forza..Υπαρχουν και αλλες αποψεις...

  • OroNTiuS

    minas +1

  • http://game20.gr Terminator

    Δείτε (πραγματική) οδήγηση ο τύπος, πορωθείτε και πηγαίντε κάντε κάτι ανάλογο στο παιχνίδι 🙂

    http://www.youtube.com/watch?v=w6Thomd4BQg

  • gerasimos

    το παιχνιδι ειναι τελειο,αν κ εχει καποια θεματα τα οποια ομως οσο παιζεις αυτα χανονται!πιστευω κ διαβασα,οτι την φτασανε στα ακρα την κονσολα κ γενικα κανανε εξαιρετικη δουλεια σε ολα,αν πρεπει να δωσω καποια αρνητικα δεν θα ειναι για το damage που ειναι σχετικα καλο ομως οχι ολοκληρωμενο αλλα το οτι θα ηθελα να ειχε περισσοτερα premium αυτοκινητα αν κ θα μου πεις οτι τα 200 ειναι αρκετα κ κατσε να τα δοκιμασω ολα τα αυτοκινητα κ ασε που δεν πρεπει να επεσα πανω σε καποιο standard παρα μονο μια φορα που αγορασα μεταχειρισμενο απο την καριερα που εχει το παιχνιδι.
    ενα αλλο αρνητικο ισως ειναι καποιες πιστες,γενικα φαινονται τελειες οι περισσοτερες αλλα ειναι κανα δυο που ειχαν ατελειες κ οπως λες δεν ταιριαζανε στο παιχνιδι που εχει τετοια ποιοτητα,δεν χαλανε την εμπειρια ομως,ισως να μην προλαβαιναν να τις τελειοποιησουν η κατι αλλο.....
    σχετικα με τα standard,στο arcade γινεται να συναντησεις καποιο?στην καριερα αυτα που εχουν οι αντιπροσωποιες ειναι premium ολα η εχει κ standard μεσα?δλδ μονο στα μεταχειρισμενα θα τα βρεις,ακομα στα διπλωματα ειναι η ιδεα μου η τα αυτοκινητα ειναι premium?παντως δεν μου φανηκε να ειδα καποιο,ισως οταν πηρα ενα μεταχειρισμενο κ δεν ειχε εσωτερικη καμερα να ηταν ομως δεν ηταν ασχημο κ ηταν μια χαρα,μονο τις λεπτομερειες που ειχαν τα αλλα να μην ειχε!κ
    εσυ με τιμονιερα παιζεις η με το κοντρολ?

  • Fil

    Απορω γιατι μαλωνετε για την βαθμολογια...κλαιν μαιν ειτε πηρε 8 ειτε 10 το παιχνιδι παραμενει ενα υπερπληρεστατο racing simulator!!!
    Δεν εχω PS3 και ουτε προκειτε να παρω αλλα αν καποιος γνωστος μου ειχε δεν θα με χαλουσε να καω λιγακι!!!

    Ps Αμα εχει και κανα Supra εγω του δινω 11 με τον κιολας!!!

  • kostool

    1) Συμφωνώ με το πνεύμα του review, αλλά όχι με το βαθμό. Η συνολική εμπειρία του GT5 είναι πράγματι τόσο καλή που σε κάνει να ξεχνάς τις -αρκετές- ατέλειες, δεν παύουν όμως να υπάρχουν και σε ορισμένες περιπτώσεις είναι πολύ χτυπητές, και ανεπίτρεπτες ακόμη κι αν το παιχνίδι ήταν 2 χρόνια σε development αντί για 6 (Ειδικά αν αναλογιστεί κανείς ότι για αηδίες τύπου καρτ, nascar, 3D κτλ βρήκαν χρόνο)
    2) Nurburgring = η πιο πορωτική πίστα ever (σε όσα racers έχω παίξει)

  • http://game20.gr Terminator

    Ε όχι και αηδίες τα καρτ και τα NASCAR βρε kos! Aντίθετα, είναι από τα στοιχεία που το ξεχωρίζουν.

    Και ναι, το Nurburgring είναι τρελό. Θεόστενο και γεμάτο και με συνεχείς αλλαγές υψομέτρου, με αγωνιστικό και εσωτερική κάμερα είναι εκπληκτική εμπειρία.

  • kostool

    Και να μην υπήρχαν δε θα έλειπαν απο κανέναν. Η ύπαρξή τους με ενοχλεί κυρίως γιατί υπάρχουν άλλοι και βασικότεροι τομείς του παιχνιδιού που θα ήταν πολύ καλύτεροι αν τους είχει αφιερωθεί λίγος περισσότερος χρόνος.

  • http://game20.gr/ Powerslave

    Το review είναι έπος. Το παιχνίδι είναι επίσης έπος.

    Και με τα λόγια του Άρνολντ..... stop whining.

  • http://game20.gr Terminator

    Πηγαίντε λίγο στην in-game αντιπροσωπεία της Subaru και δείτε ένα τρελό αγωνιστικό Impreza που έχει. Το τσίμπησα χτες, απολαυστικό (αν και το περίμενα πιο δυνατό).

  • minas

    εγψ εκει που νομιζα εχω δει τα top πραγματα απο το game απο αποψεως γραφικων (ειμαι 18 πολυ κοντα στο 19 επιπεδο),επαιξα με ενα impreza (απο τα πολυ καλα σχεδιασμενα standard cars),στα ειδικα events το ραλλυ στην 3η κατηγορια επιπεδου στην αλασκα...Εκει θα καταλαβετε για πιο λογο γινονται αδικες κριτικες στις σκιες λογω του οτι εριξαν την αναλυση τους για να τις κανουν dynamic,οπου αλλαζουν αναλογα με την πλευρα που βλεπει ο ηλιος το αυτοκινητο...Αν δειτε τον τροπο που αντανακλα ο ηλιος στο χιονι θα σας πεσει το σαγονι....Δοκιμαστε το!

  • gerasimos

    minas για τις σκιες ειχα ακουσει κ εγω καποια παραπονα απο καποιους που ισως το λεγανε χωρις να παιξουν καν το παιχνιδι,σχετικα με αυτες δεν ειδα καποιο προβλημα αν κ ορισμενες φορες αν παρατηρησεις για καποιο λογο ειναι διακεκομενες(οχι ολες αλλα ειναι καποιες) αυτο ισως να ειναι προβλημα της κονσολας η μπορει να φταινε οι δημιουργοι,πραγμα δυσκολο.σε καμια περιπτωση ομως δεν τις κανει ασχημες κατι τετοιο ουτε χαλαει την εμπειρια του παιχνιδιου.να γιατι ελεγα οτι την φτασανε στα ακρα την κονσολα,σκεψου την θα δουμε στο επομενο με την ανεση που θα εχει η κονσολα του ps4.

  • Silender

    Termi ερώτηση.

    Αν το παιχνίδι έτρεχε σε σταθερά 60 frame(χωρίς tearing) και είχε όλα τα αυτοκίνητα τελειοποιημένα(μέσα-έξω) και δεν υπήρχαν έστω κάποιοι αγώνες που κεδίζεις παίζοντας συγκρουόμενα(ο τίτλος λανσάρεται ώς το υπέρτατο simulation Driving σωστά?) και αν οι "σοκαριστικά ασχημές πίστες γινόντουσαν "όμορφες"...

    πόσο θα του έβαζες τότε?

    γνώμη μου οτι θα έπρεπε να αφήσεις ένα περιθώριο(9.5 για παράδειγμα) μόνο και μόνο για τις ατέλεις + οτι δεν μιλάμε για οποιοδήπωτε game αλλά για το GT5 που φτιαχνόταν χρόνια ολόκληρα και το hype εδινε και έπαιρνε.

    Πιστεύω οτι λίγη περισότερη αυστηρότητα δεν θα έβλαπτε σε "τόσο μεγάλους" τίτλους(και δε σου λείπει μας το έχεις δείξει σε αρκετά "μεγάλα" review παλαιότερα.

    Η αλήθεια είναι πως αν κάνει κάποιος review σε τίτλους όπως το GT5 δύσκολο να χωρέσεις σε ενα νούμερο και μάλιστα διψήφιο η.. ας πούμε βαθμολογία του.

    Επαναλαμβάνω ότι όπως με έχεις συνηθίσει σε περίμενα πιό αυστηρό ίσως να το γουστάρεις το game και να σε εμπόδισε αυτό(προς Θεού δεν είναι κακό αυτό μην παρεξηγηθώ), αλλά όπως και να το κάνουμε.... ... 10?

    Απόψεις μου όλα τα παραπάνω, τπτ λιγότερο τπτ περισσότερο.

  • http://game20.gr Terminator

    Sil όπως γράφω και στο ριβ, δεν θα ήταν δύσκολο να του βάλω χαμηλότερο. Επέλεξα να του βάλω 10 γι αυτά που πρεσβεύει, γι αυτό που "είναι", παρά τα αρνητικά του.

  • Silender

    ξερώ γώ...

    πολλά τα χρόνια.. το βλέπω αλλιώς.

    τεσπά απόψεις είναι, το θέμα είναι οτι τα χρήματα δε θα πάνε άκλαφτα και αυτό ειναι το σημαντικότερο πιστεύω οταν αγοράζεις παιχνίδι.
    Το αν είναι 9-9,5-10 μικρή διαφορά(γοήτρου κυρίως)...

  • http://foto-dreaming.blogspot.com/ Nik

    Ένα μόνο λόγο θα σου δώσω για τον οποίο αυτό το παιχνίδι (αν και προσωπικά το λατρεύω, όπως και τους προκατόχους του) πρέπει να πάρει 9/10 ή ακόμη και 8/10 απο κάποιον σκληροπυρηνικό. Ιδού!

    http://www.youtube.com/watch?v=2GxCY-JTv3U

    Και πρίν ρωτήσεις, ναί το δοκίμασα. ΚΑΙ ΠΕΤΥΧΕ >:-(

  • gerasimos

    new Polyphony title before March 2012

    κανα gt θα ετοιμαζει για το psp2.

    αφου το gran turismo 6 το πιο λογικο να βγει με την κυκλοφορια του ps4,ομως μην ξεχναμε οτι ειχαν πει οτι το επομενο gran turismo δεν θα αργησει να βγει οπως εκανε το gt5 αλλα θα τους παρει λιγοτερο.

  • Agony

    Θα τους πάρει πολύ λιγότερο διότι με το που βγει το ps4 θα είναι τίτλος που θα συνοδεύει το ps4 GT6 δεν θα υπάρχει πρόλογος και δεν θα έχει και την ονομασία GT6 .
    Όταν έφτιαχναν το GT5 η sony είχε κάνει ήδη συμφωνία για το GT 6 μαζί τους. Έχουν olla τα data έχουν τα photo realistic models έχουν τα tracks τα πάντα.
    Απλά έπρεπε να βρούν μια χρήση τομή ανάμεσα στο PS3 και το PS4 οποτε έπρεπε η να βάλουν Full premium χωρίς damage η να Βγάλουν 20% premium με full damage.
    Αν rotate εμενα το damage είναι άχρηστο εμφανισιακά τουλάχιστον, σε αυτό το είδος.Από εκεί και πέρα πρέπει να καταλάβει ο κόσμος ότι το πολύ χρονοβόρο ήταν αυτό.

    Silender :olla αυτά τα αν που λες για frames γραφικά κτλ dont blame the car blame the driver.
    Έχουμε να κάνουμε με το PS3 ένα μηχάνημα που θέτει όρια και Ο "τερμι" έκανε Review στο PS3 που η gpu είναι σαν μια 9600 GT πες μου λοιπόν εσύ αν υπάρχουν τέτοια γραφικά σε τέτοια gpu.Η αν κάποιο άλλο game με όχι στατικό Περιβάλλον μπορεί να βγάλει τα photo realistic graphics των premium cars εν κίνηση στο (PS3) και τότε θα πάω πάσο.
    Μάλλον δεν έχεις ασχοληθεί πολύ με το game να δεις τι βάθος και λεπτομέρεια έχει .Αν υπήρχε αλόγιστη δύναμη στο hardware πίστεψε με δεν θα είχαν κανένα πρόβλημα .Όταν βλέπεις ότι Τα premium είναι πολύ μπροστά ακόμα και από racing τίτλους σε PC και τα Στάνταρ είναι χειρότερα από το μέσο ορο, δεν σου λέει αυτό κάτι?Blame λοιπόν το PS3 μέχρι εκεί πάει.

    Αλλιώς παίρνεις SHIFT 2 που έχει λιγότερα cars λιγότερο βάθος αλλα πιο εντυπωσιακά εφέ και περιβάλλον .

  • http://game20.gr/ Powerslave

    Συμφωνώ με Agony.

    Πολλές φορές στα σχόλια των reviews οι χρήστες "βλέπουν το δέντρο και χάνουν το δάσος".....

    .... και το GT5 έχει πολύ δάσος.....

  • Agony

    Συμφωνώ με Powerslve που συμφωνεί με μένα.
    Θύμισε μου να σου στείλω κάνα Race car για τα καλά σου λόγια xaxaxa

  • Silender

    Γιατί στάθηκες μόνο στα frames? Εθιξα κ άλλα.

    Όταν μιλάμε για τόσα χρόνια ετοιμασίας κ optimise για exclusive τίτλο(κ ποιόν τίτλο κιόλας? Το Gran Turismo... βαρύ όνομα) περιμένω να κριθέι σύμφωνα με τον χρόνο προετοιμασίας του κ το παρελθόν της σειράς.Να μου έλεγες οτι το δουλέυανε 1.5 χρόνο να κάνω τα στραβά μάτια, αλλά 5?

    Ουδέποτε είπα πως είναι κακό, απλά υπάρχουν ατέλιες(που λίγοι θα τις καταλάβουν εδώ που τα λέμε).

    Το θέμα είναι πως άν για παράδειγμα κάποιο game στο PC δεν πηγαίνει με 60FPS "ρίχνω" ή "χαλάω" γραφικά κ εφέ για να παίζει σωστά(κ μιλάμε για Racing Simulation game τώρα).
    Πόσο δύσκολο θα ήταν να είχαν κάνει ενα μικρό test+optimise μέσα σε 5 χρόνια ανάπτυξης?
    Αν πάλι το έκαναν, είδαν το framedrop κ δεν έκαναν τίποτε(όπως λές κι εσύ, χ@στηκα για το εξτρα εφε/δεντρο/κλπ), σορυ αλλά δεν τα θέλει ο... ποπός τους.

  • Agony

    ναι στο optimizing κομμάτι έχεις ένα δίκιο μπορώ να πω. αλλα όπως είπαμε η δουλειά που έκαναν ήταν για την next κονσόλα το έχει δήλωση ο άνθρωπος

  • Sakis

    Απλά μαπα το καρπούζι!...Ο σχιστομάτης είναι απατεωνάκος!...Απο φωτογραφίες ομως σκίζει και απο μεγάλα λόγια!...
    Turn 10 και ξερό ψωμί!..

  • katisi

    Ρε παιδια σας παρακαλω βοηθηστε λιγο..Εβγαλα τα διπλωματα C,B,A και S στα events και τωρα δεν ξερω πως να προχωρησω..Ακουω που γραφετε για special events και πιστες αλλες και δεν ξερω που ειναι ολα αυτα..ιντερνετ δεν εχω για να παιζω με αλλους...

  • http://game20.gr Terminator

    Δεν "προχωράς" κάτι, ανάλογα με τα διπλώματα που έχεις παίζεις αγώνες στο career.

  • katisi

    Συγνωμη κιολας επειδη ειμαι λιγο ασχετη αν και μ αρεσει παρα πολυ το grand tourismo 5 αλλα επειδη δεν κατεχω και πολλα και δεν θελω να γινομαι και κουραστικη αν εχετε υπομονη εξηγηστε μου τι ειναι το career και που ακριβως υπαρχει.Γιατι περα απο τα διπλωμα που εβγαλα δεν προχωραω σε κατι αλλο οπως στο grand tourismo 3 που ειχα

  • http://game20.gr Terminator
  • katisi

    ωχ καταλαβα παλι απο την αρχη πρεπει να το βαλω..κριμα τα διπλωματα..τεσπα..Σε ευχαριστω παρα πολυ για την βοηθεια να εισαι καλα ειλικρινα ευχαριστω.Κατερινιω

  • http://game20.gr Terminator

    Δεν χρειάζεται να βάλεις τίποτα από την αρχή. Εφόσον έχεις διπλώματα μπορείς να πας να παίξεις αγώνες.

  • katisi

    Επειδη κανει αυτοματα save δεν μπορω να γυρισω στο αρχικο μενου.Οποτε τωρα εβγαλα τα διπλωματα απο τα events και καθομαι απλα και κοιταω τα αμαξια..Ξερω σας κουρασα ειμαι λιγο ντουγανι με αυτα δεν τα πολυπιανω γρηγορα.

  • katisi

    Ερωτηση...Αλλο ειναι το grand tourismo 5 και αλλο το grand tourismo 5 prologe?

  • http://game20.gr Terminator

    Nαι, το Prologue βγήκε πριν τέσσερα χρόνια ως "ορεκτικό" δεν έχει νόημα να ασχοληθείς.

  • katisi

    Mαλιστα.Οκ ευχαριστω..Αυτο ειχα και δεν μπορουσα να προχωρησω.Κριμα...Σε ευχαριστω πολυ αυτες τις μερες που ασχοληθηκες μαζι μου να εισαι καλα

  • KingJulian

    Το παιχνίδι το έπαιξα με όλα τα patch μετά από πολύ καιρό (που το είχα παίξει άδειο από patch). Μπορώ να πω έχει βελτιωθεί πάρα πολύ σαν παιχνίδι, και βέβαια το εθιστικό gt mode παραμένει.. Έχω φτάσει level 20 και δεν έχω χρησιμοποιήσει ακόμα standard car όμως πρέπει να χρησιμοποιήσω κάποια αναγκαστικά σε κάποια πρωταθλήματα.. Γενικά το παιχνίδι μου φάνηκε καλύτερο ειδικά με τα βελτιωμένα physics, και μετά το απογοητευτικό στήσιμο του campaign του forza3. Σχετικά με το τελευταίο το forza 2 τελικά μου άρεσε περισσότερο επειδή το campaign ήταν πιο καλά στημένο.. Μόνο και μόνο για αυτό.. Termi ερώτηση κέρδισα ένα Lupo και καταλάθος το πούλησα αλλά τελικά το χρειάζομαι για ένα πρωτάθλημα.. Παίζει να εμφανιστεί στα μεταχειρισμένα κάποια στιγμή? Είναι ένα αγωνιστικό, ψιλοβλακεία αλλά το χρειάζεσαι για το cup.. Γενικά όποιος ξέρει ας απαντήσει

  • http://game20.gr Terminator

    Σάμπως θυμάμαι πώς δουλεύει το σύστημα; Αν δεν το βρίσκεις καινούριο ίσως εμφανιστεί στα μεταχειρισμένα, αλλά μήπως να δοκιμάσεις να το ξανακερδίσεις (αν είναι από αγώνα); Το έχω ξεχάσει τελείως το θέμα 😕

  • StratosGK

    Δεν πρόκειται να σου βγάλει αυτό που κέρδισες στα μεταχειρισμένα. Υπάρχει πιθανότητα να σου βγάλει κάποιο Lupo ναι. Απ όσο έχω καταλάβει το παιχνίδι στα μεταχειρισμένα εμφανίζει π.χ 10 μικρά, 10 μεγάλα και 5 super cars. Πάντα τυχαία αλλά πάντα θα βρεις από κάθε είδος. Πες μου το PSN σου και θα σου στείλω εγώ lupo αν θες.

  • KingJulian

    Μπορώ να το ξανακερδίσω? Ξέρω από που το κέρδισα αλλά στο ξαναδίνει; Strato έχω βρει ένα honda civic αγωνιστικό του που κέρδισα και το έβγαλε.. To αυτοκίνητο που λέω είναι το lupo gti cup car J ή κάτι τέτοιο! Το psn μου είναι toma_julian αν δεν το θέλει κανείς ας το στείλει 😛 Αν θέλετε και σεις κάτι πείτε να τσεκάρω αν έχω

  • Powerslave

    Θα σου ξανα βγει στα μεταχειρισμενα καποια στιγμη, να τα ελεγχεις που και που και οταν βγει το τσιμπας.

  • KingJulian

    Thanks και εγώ αυτό πιστεύω. Και έχω αγώνες μέχρι να βγει δόξα σοι ο θεός! Και όλα αυτά για ένα κύπελλο που έχει έναν αγώνα 😛

  • kingjulian

    Anybody want to trade yellowhat nissan gtr for a yellowhat or casrtrol supra. Premiums offcourse