alt text

Όλοι θυμόμαστε εκείνη την ιστορική στιγμή στην Ε3 2006, όταν ανακοινώθηκε το Final Fantasy Versus 13 με την υπογραφή μεγάλων ονομάτων. Τα χρόνια όμως περνούσαν και το παιχνίδι ήταν άφαντο. Μέχρι που το 2013 η Square Enix ανακοίνωσε ότι το Final Fantasy Versus 13 τελικά γίνεται Final Fantasy 15. Όπως και να 'χει, πρόκειται για ένα παιχνίδι που περιμέναμε όχι μόνο ως το επόμενο Final Fantasy, αλλά ως αυτό που θα “λυτρώσει” τη σειρά, προσφέροντας μια εμπειρία από τα παλιά. Μετά από αναμονή και hype 10 χρόνων, το Final Fantasy 15 επιτέλους είναι εδώ.

Πριν ξεκινήσω τη “σύνοψη” της ιστορίας, να τονίσω πως όσοι πάτε να παίξετε το Final Fantasy 15 χωρίς να έχετε δει τη CG ταινία Kingsglaive, δεν θα καταλάβετε ούτε τα μισά. Για κάποιον περίεργο λόγο οι developers αποφάσισαν να βγάλουν το σημαντικότερο μέρος της ιστορίας εκτός παιχνιδιού, οπότε ναι, είναι απαραίτητο να δείτε το Kingsglaive (ίσως και την animated σειρά Brotherhood, αλλά αυτή προαιρετικά).

Ο κόσμος όπου διαδραματίζεται το Final Fantasy 15 ονομάζεται Eos και χωρίζεται σε τρεις “περιοχές”. Στα βόρεια βρίσκεται το βασίλειο του Lucis, στα νότια τα νησιά του Accordo, ενώ στα δυτικά η αυτοκρατορία του Niflheim και το έθνος της Tenebrae. Γιατί είναι σημαντικά αυτά; Γιατί η όλη ιστορία (ή έστω, το background) περιστρέφεται γύρω από την εξουσία της αυτοκρατορίας του Niflheim, η οποία έχει ήδη κυριεύσει τα περισσότερα σημεία του κόσμου εκτός του Lucis, το οποίο βρίσκεται χρόνια σε πόλεμο με το Niflheim και προστατεύεται από τον τελευταίο κρύσταλλο. Για να επιτευχθεί η πολυπόθητη ειρήνη, ο αυτοκράτορας του Niflheim προτείνει στον βασιλιά του Lucis να του παραδώσει όλες τις περιοχές που βρίσκονται υπό την προστασία του Lucis εκτός από το ίδιο, με τη συμφωνία να “σφραγίζεται” από τον γάμο του πρίγκηπα Noctis, γιου του βασιλιά, και της Luna, η οποία οποία είναι η “βασίλισσα” της Tenebrae. Αν δεν δείτε το Kingsglaive και δεν ψάξετε και λίγο στο Google, όλα αυτά πρέπει να τα... μαντέψετε! Το παιχνίδι ξεκινάει με τον Noctis και τους τρεις συντρόφους του να είναι στο δρόμο γιατί ο πρίγκιπας πρέπει να πάει στην Tenebrae για να παντρευτεί την Luna. Οι ήρωες έχουν κολλήσει στο δρόμο, σπρώχνοντας το πολυτελές βασιλικό αυτοκίνητό τους (που για κάποιον λόγο παίζει μεγάλο ρόλο στην ιστορία).

Μέσω του warp μπορείτε να μεταφέρεστε απευθείας σε σημεία μη προσβάσιμα.

Μέσω του warp μπορείτε να μεταφέρεστε απευθείας σε σημεία μη προσβάσιμα.

Σε αυτό το σημείο ίσως αναρωτιέστε πού είναι όλο το δράμα που και μας υποσχέθηκαν και θα έπρεπε να υπάρχει, αφού μιλάμε για Final Fantasy. Η απάντηση βρίσκεται στο... παρασκήνιο! Πολλά από τα σημαντικά γεγονότα γίνονται εκτός οθόνης, με τον παίκτη να ενημερώνεται αφού ήδη έχουν συμβεί. Επίσης, οι περισσότερες στιγμές δράματος του παιχνιδιού είναι τόσο αναγκαστικές που προσωπικά βρήκα αδύνατο να ταυτιστώ ή να με νοιάζει. Ναι, προς το τέλος (όπως κι το ίδιο το τέλος) και αφού είχα δεθεί με τους χαρακτήρες ΟΚ, αλλά πριν από το κεφάλαιο 11 για κανέναν λόγο. Εκτός αυτού, από ένα σημείο και μετά η όλη ιστορία με τον αυτοκράτορα απλά εξαφανίζεται, με τον ρόλο του κακού να τον παίρνει άλλος (όπως και των αντιπάλων), δίνοντας την αίσθηση πως κάπου στην ανάπτυξη χάθηκε η μπάλα. Τέλος, ενώ η ιστορία υποτίθεται διαρκεί 50-60 ώρες, στο normal χρειάστηκα μόνο 33 ώρες, έχοντας κάνει και κάποια λίγα sidequests. Ναι, δεν είναι η ιστορία που περιμέναμε, πόσο μάλλον το “a fantasy based on reality” που ακούγαμε τόσα χρόνια. Αν και συνολικά δεν είναι τόσο κακή, η αλλαγή πλεύσης κατά την διάρκεια της ανάπτυξης του παιχνιδιού φαίνεται ξεκάθαρα στην τελική εμπειρία.

Ευτυχώς στο gameplay το Final Fantasy 15 τα πάει καλά. Το turn-based σύστημα έχει αντικατασταθεί από real-time (υπάρχει επιλογή στα settings για wait mode για όσους είναι λίγο πιο κλασικοί), όμως με μία τρομερή απλότητα. Η επίθεση και η άμυνα γίνονται με το πάτημακουμπιού έκαστα. Στην επίθεση, η παρατεταμένη πίεση του κουμπιού δημιουργεί αυτόματα συνεχόμενα combos, ενώ στην άμυνα τα πράγματα είναι λίγο πιο περιορισμένα, αφού χρειάζεται MP, κάτι που περιορίζει τη συνεχόμενη χρήση της και σας καλεί σε μία πιο τακτική προσέγγιση των μαχών. Πέραν της επίθεσης και της άμυνας, ο Noctis μπορεί να κάνει warps, τα οποία χρησιμεύουν τόσο επιθετικά (ώστε να αιφνιδιάζετε τους εχθρούς σας), όσο και αμυντικά (ώστε να αποφεύγετε κάποια επίθεση ή να ξεφεύγετε από πολλαπλούς εχθρούς). Επιπλέον, αν και δεν μπορείτε να αλλάξετε χαρακτήρες εντός της μάχης, μπορείτε να δώσετε εντολή σε άλλο μέλος της ομάδας για κάποια συγκεκριμένη επίθεση, η οποία τελειώνει με ένα QTE ώστε να τη συνδυάσετε με μία επίθεση από τον Noctis.

Αν και τα παραπάνω είναι τα βασικά στοιχεία της μάχης, υπάρχουν και δευτερεύοντα στοιχεία που μπορούν να βοηθήσουν αρκετά, αν και όχι στο βαθμό που περιμέναμε. Αρχικά, τα spells πλέον έχουν περιορισμούς, τόσο στη χρήση τους όσο και στη χρηστικότητα τους. Για να δημιουργήσετε ένα αντικείμενο magic, πρέπει πρώτα να βρείτε τις απαραίτητες “πηγές ενέργειας” (οι οποίες είναι φωτιά, ηλεκτρισμός και πάγος) και μετά να δημιουργήσετε το εκάστοτε αντικείμενο μέσω του μενού. Μπορείτε να συνδυάσετε τα elements μαζί με items, ώστε να δημιουργήσετε ακόμα πιο δυνατά και συνεχόμενα spells. Όμως, αφού δημιουργήσετε το spell και το κάνετε equip σε κάποιον χαρακτήρα, υπάρχει περιορισμός στις πόσες φορές μπορεί να χρησιμοποιηθεί, ενώ μετά τη χρήση του χάνεται και πρέπει να δημιουργήσετε άλλο. Επίσης, τα αποτελέσματα από την μαγεία πουχρησιμοποιείτε δεν επηρεάζουν μόνο τους εχθρούς, αλλά και εσάς τους ίδιους, οπότε όταν χρησιμοποιείτε κάποιο spell πρέπει να είστε σίγουροι ότι δεν είστε εσείς ή κάποιος άλλος χαρακτήρας κοντά στο σημείο του cast. Στην τελική, προσωπικά άφησα στην άκρη σχετικά νωρίς το όλο θέμα, αφού πολλές φορές πάλευα να συνεφέρω τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας αντί να επικεντρωθώ στην μάχη, ενώ και οι πηγές δεν είναι τόσο πολλές όσο θα έπρεπε.

Τα bosses σας δυσκολεύουν τη ζωή αρκετά.

Τα bosses σας δυσκολεύουν τη ζωή αρκετά.

Ένα μεγάλο κεφάλαιο στην ιστορία της σειράς είναι τα summons, τα οποία, όπως και η μαγεία, μπαίνουν σε δεύτερη μοίρα. Όσο προχωράτε την ιστορία αντιμετωπίζετε τα astrals, ή πιο απλά summons, τα οποία αφού τα “κερδίσετε” γίνονται οι “θεϊκοί σύμμαχοί” σας. Όμως, η χρήση τους είναι αρκετά περιορισμένη, αφού για να καταφέρετε να κάνετε summon πρέπει είτε να είναι οι σωστές καιρικές συνθήκες, είτε να είστε σε μέρος όπου μπορεί να βγει το summon, ενώ ακόμα και αν όλα είναι σωστά πρέπει αν “περιμένετε” έως ότου εμφανιστεί στην οθόνη η κατάλληλη ένδειξη (συνήθως αν η μάχη διαρκεί ώρα). Οπότε, ναι μεν οι επιθέσεις των summon κάνουν τρελό damage, αλλά μη βασίζεστε και πολύ σε αυτά. Τελευταίο σημείο που πρέπει να αναφερθεί στα των μαχών είναι το σκέλος τους, αφού στον χάρτη φαίνεται η “επικίνδυνη ζώνη” στην οποία υπάρχουν εχθροί, έτσι ώστε να προετοιμαστείτε κατάλληλα ή απλά να μπορέσετε να ξεφύγετε αν τα πράγματα δεν πηγαίνουν όπως ακριβώς θα θέλατε.

Στα του leveling τώρα, τα πράγματα είναι λίγο πιο πολύπλοκα. Σε κάθε μάχη ή αποστολή σας επιβραβεύει τόσο με experience points όσο και λίγο πιο αραιά σε ability points (καθώς και gil, περισσότερα γι αυτό σε λίγο), με τα πρώτα να προστίθενται μόνο όταν ξεκουράσετε τους παίκτες. Δηλαδή, μπορείτε να κάνετε μάχες και να αποθηκεύετε τα EXP σας μέχρι να βρείτε κάποιο σημείο camping ή κάποιο rest point. Εδώ μπαίνει ο παράγοντας “τακτική”, αφού υπάρχει ξενοδοχείο το οποίο σε κάθε rest διπλασιάζει τα EXP σας, οπότε αν έχετε 50.000 EXP και είστε διατεθειμένοι (πρέπει να είστε) να δώσετε 10.000 gil πάτε απευθείας στα... 100.000! Με αυτόν τον τρόπο προσωπικά μάζεψα 100.000 και ξαφνικά μπήκαν 200.000, οπότε το υπόλοιπο κομμάτι του παιχνιδιού ήταν λίγο “αστείο”. Πέραν αυτού, υπάρχουν και άλλα rest points που πολλαπλασιάζουν τα EXP σας, απλά λιγότερο. Ένα ακόμα στρατηγικής σημασίας στοιχείο είναι τα γεύματα, τα οποία είτε μπορείτε να φάτε σε κάποιο restaurant είτε από τον Ignins στο camp και κάνουν boost σε διάφορα stats σας, ανάλογα με το γεύμα (πχ περισσότερο HP, λιγότερο MP cost, επιπλέον attack power κλπ).

Τα summons, αν και εντυπωσιακά, δεν έχουν μεγάλη χρηστικότητα στο gameplay.

Τα summons, αν και εντυπωσιακά, δεν έχουν μεγάλη χρηστικότητα στο gameplay.

Όσον αφορά τα ability points, βλέπουμε ένα ascension board αντίστοιχο του sphere system του Final Fantasy 10, όμως αρκετά πιο πολύπλοκο, αφού δεν χωρίζεται ανά χαρακτήρα, αλλά γενικά, δηλαδή άλλο ascension board για επίθεση, άλλο για exploration, άλλο για teamwork (στο οποίο θα ήταν καλό να επικεντρωθείτε αρχικά) κλπ. Η χρηστικότητα των χαρακτήρων πέραν του leveling ορίζεται από τον εξοπλισμό τους, ο οποίος ποικίλει από όπλα, ασπίδες και μαγείες μέχρι τον ρουχισμό τους και επηρεάζει σημαντικά τα στατιστικά και τις ιδιότητες τους. Ένα από τα πράγματα που με χάλασε προσωπικά είναι η έλλειψη σημείου αγοράς ρούχων, καθώς ναι μεν η επιλογή για αλλαγές υπάρχει, αλλά η διαθέσιμη γκάμα είναι αρκετά περιορισμένη. Να σημειώσω επίσης ότι κάθε χαρακτήρας έχει το δικό του set όπλων, πχ ο Prompto μπορεί να χρησιμοποιεί μόνο πιστόλια, ο Gladio μόνο σπαθιά κλπ, με εξαίρεση τον Noctis που μπορεί τα πάντα γιατί... μπορεί! Τέλος, βασικό ρόλο παίζουν τα royal arms, ή αλλιώς τα όπλα των παλαιότερων βασιλιάδων, τα οποία μπορεί να χρησιμοποιεί μόνο ο Noctis και παρόλο που κάνουν σημαντικό damage, η χρήση τους αφαιρεί HP, οπότε πρέπει να γίνεται με ευλάβεια.

Μέσω του Cid μπορείτε να αναβαθμίζετε τα όπλα σας από βασικό επίπεδο έως σε σημείο ultima, αν και βέβαια για να καταφέρετε κάτι τέτοιο χρειάζεστε τρελές πήγες σε items, τα οποία μόνο εύκολο να βρείτε δεν είναι, καθώς και να περάσετε από όλα τα στάδια. Βέβαια, η αναβάθμιση των όπλων παραγκωνίζεται λίγο από το γεγονός πως όσο περισσότερο προχωρήσετε στο παιχνίδι, τόσο καλύτερα όπλα μπορείτε να αγοράσετε, κάνοντας την αναβάθμιση λίγο προαιρετική. Οι παραμετροποιήσεις δεν τελειώνουν όμως εδώ, αφού και το αυτοκίνητο σας, το Regalia, μπορεί να δεχτεί από απλές εικαστικές αλλαγές, όπως αλλαγή χρώματος ή προσθήκη αυτοκόλλητων, μέχρι τρελές αναβαθμίσεις που το κάνουν να... πετάει στην κυριολεξία, δίνοντας σας πρόσβαση σε νέες περιοχές. Οπότε, αν και τα weapon upgrades είναι λίγο πιο προαιρετικά, φροντίστε το αμάξι σας λίγο περισσότερο.

Η ιστορία επικεντρώνεται περισσότερο στη σχέση μεταξύ των ηρώων.

Η ιστορία επικεντρώνεται περισσότερο στη σχέση μεταξύ των ηρώων.

Όπως σε κάθε Final Fantasy που σέβεται τον εαυτό του (μπηχτή για το 13), στο Final Fantasy 15 η εξερεύνηση αποτελεί μεγάλο μέρος της εμπειρίας, αν όχι το μεγαλύτερο, με το παιχνίδι να επιστρέφει σε αυτή τη λογική που έκανε τόσο διάσημη τη σειρά. Πολλαπλά sidequests, huntings, dungeons και γεμάτες περιοχές σας περιμένουν από την πρώτη στιγμή έως και τα τελευταία κεφάλαια, τα οποία γίνονται πιο γραμμικά για να προωθήσουν την πλοκή. Ακόμα και σε αυτά όμως, μπορείτε σε οποιοδήποτε rest point να καλέσετε τον Umbra (τον σκύλο του Noctis) και να πάτε πίσω στο χρόνο, στην περιοχή που επιθυμείτε. Ο κόσμος είναι πραγματικά γεμάτος, με σχεδόν 200 ώρες παιχνιδιού να σας περιμένουν, στοιχείο που κάνει από μόνο του τον τίτλο να αξίζει και το τελευταίο ευρώ.

Από τα αρνητικά της εξερεύνησης όμως είναι η οδήγηση, η οποία γίνεται είτε αυτόματα (βάζοντας τον Ignis να σας πάει από το ένα σημείο στο άλλο), είτε χειροκίνητα, αν και το δεύτερο στην πραγματικότητα είναι και αυτό αρκετά αυτοματοποιημένο. Δε μπορείτε να οδηγήσετε ελεύθερα όπου θέλετε παρά μόνο σε δρόμο, οπότε βλέπετε ότι το auto χρησιμεύει πολύ παραπάνω. Σημαντικό ρόλο παίζουν και η ώρα και τα καιρικά φαινόμενα, αφού ανάλογα με αυτά βρίσκετε διαφορετικούς εχθρούς, ανοίγουν dungeons ή huntings που είναι διαθέσιμα μόνο σε συγκεκριμένες συνθήκες κλπ, αρκετά έξυπνο στοιχείο που θέλουμε να δούμε και σε επόμενα Final Fantasy. Τέλος, κάθε χαρακτήρας έχει δικό του special ability (ο Noctis ψαρεύει, ο Ignis μαγειρεύει, ο Gladio τρέχει και ο Prompto φωτογραφίζει), το οποίο ανεβαίνει όσο προχωράτε, χωρίς βέβαια να έχει κάποιον σοβαρό λόγο ύπαρξης πέραν του ότι είναι απλά ευπρόσδεκτο extra.

Έπαιξα το Final Fantasy 15 στo Xbox One, όπου ναι μεν τα γραφικά είναι αρκετά καλά, αλλά υπάρχουν και προβλήματα όπως χαμηλής ποιότητας τοπία, μοντέλα χαρακτήρων που είναι σα να βγήκαν από την προηγούμενη γενιά, in-game cutscenes που μέχρι να γίνει το σωστό rendering έχουν πιξέλιασμα και μερική πτώση στο frame rate (συνήθως μετά από loading). Όμως, είχα την ευκαιρία να το απολαύσω και στο PS4 Pro, όπου ήταν σα να παίζω διαφορετικό παιχνίδι! Τα μοντέλα χαρακτήρων και εχθρών εξαιρετικά, ο φωτισμός απίστευτος, τα τοπία με πλήρη λεπτομέρεια, ακόμα και το αμάξι είναι σα να βγήκε από το... Forza. Οπότε ναι, το Final Fantasy 15 είναι μία πραγματική οπτική πανδαισία, αρκεί να έχετε το... σωστό hardware (κάτι που δεν περίμενα να γράψω ποτέ σε review παιχνιδιού για κονσόλες). Πάντως αν δεν είστε απαιτητικοί μπορείτε εύκολα να παραβλέψετε τις όποιες θυσίες έχουν γίνει στις “απλές” κονσόλες. Το μεγαλύτερο τεχνικό θέμα του τίτλου είναι η κάμερα, η οποία σε τοπία με βλάστηση ή σε κλειστούς χώρους, παλεύει τόσο να επικεντρωθεί στον Noctis που ζαλίζει, ενώ στις μάχες με πολλούς εχθρούς απλά... παύει να λειτουργεί! Περιμένουμε να διορθωθεί βέβαια με κάποιο επερχόμενο update, αλλά μέχρι τότε δυστυχώς δε μπορώ να πω κάτι καλύτερο.

Οι πόλεις είναι γεμάτες κόσμο αλλά και πράγματα να κάνετε.

Οι πόλεις είναι γεμάτες κόσμο αλλά και πράγματα να κάνετε.

Στον ηχητικό τομέα σχεδόν όλα είναι υπέροχα. Μουσική που ανταποκρίνεται στην δράση επί της οθόνης, ωραίο voice acting με εξαίρεση τον ηθοποιό στο ρόλο του Noctis που σε σκηνές θυμού δεν πείθει και την ηθοποιό στο ρόλο της Luna που... απλά δεν ήταν καλή επιλογή. Επίσης, ευχάριστη έκπληξη είναι η προσθήκη ραδιοφώνου στο αμάξι, το οποίο πέραν των νέων μουσικών κομματιών, περιέχει και το soundtrack παλαιότερων Final Fantasy. Όπως και να το κάνουμε είναι αλλιώς να πηγαίνεις να πολεμήσεις τον Titan ακούγοντας το One Winged Angel! Μικρό, προσωπικό παράπονο είναι η επιλογή του theme song για το παιχνίδι, με το Stand by Μe βέβαια να προμηνύει την έμφαση της ιστορίας στο... bromance των χαρακτήρων.

Το Final Fantasy 15 είχε τα φόντα να αποτελέσει το καλύτερο Final Fantasy, αλλά δυστυχώς οι αλλαγές κατά την διάρκεια της ταραχώδους ανάπτυξής του το κρατάνε πίσω. Αν είστε φαν της σειράς Final Fantasy ή απλά λάτρεις των RPG, σίγουρα θα βρείτε πράγματα που σας αρέσουν στο παιχνίδι. Βασικά, ακόμα και κάποιος πιο hack and slash τύπος θα μπορούσε άνετα να απολαύσει την εμπειρία στο easy, χωρίς να επικεντρωθεί τόσο στα RPG στοιχεία. Οπότε, αν ψάχνετε για ένα παιχνίδι που θα “λιώσετε” για ώρες, το Final Fantasy 15 είναι μία από τις καλύτερες επιλογές που μπορείτε να κάνετε.

  • Απολαυστικό (αν και απλοποιημένο) σύστημα μάχης
  • Τεράστιος κόσμος και ποικιλία από sidequests
  • Εξαιρετικός ηχητικός τομέας
  • Καταπληκτικά γραφικά σε PS4 Pro και 4K TV
  • Μπερδεμένη και με μικρή διάρκεια ιστορία
  • Προβληματική κάμερα
  • Μέτριες επιδόσεις στις “απλές” κονσόλες
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4, Xbox One (review)
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Square Enix
ΕΚΔΟΣΗ:Square Enix
ΔΙΑΘΕΣΗ:CD Media
ΕΙΔΟΣ:RPG
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://finalfantasyxv.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:29/11/2016
PEGI:16