alt text

Fallout 4 Review

, 18/12/2015  

Είναι κάποια παιχνίδια που γνωρίζουμε, πριν ακόμα κυκλοφορήσουν, ότι θα μας απασχολήσουν για καιρό, θα μας ρουφήξουν σχεδόν την ψυχή απλά και μόνο με την ίδια τους την ύπαρξη. Δεν μας αφορά ακριβώς αν είναι καταπληκτικά ή, έστω, πρωτότυπα. Η αναμονή και μόνο για την επανάληψη μιας παλιάς εμπειρίας σε νέο πακέτο, κάτι που έχει να κάνει και λίγο με τη νοσταλγία, είναι αρκετή. Ένα τέτοιο παιχνίδι είναι το Fallout 4. Τόσο για τον γράφοντα, όσο και για πολύ κόσμο, το νέο παιχνίδι της Bethesda μπορεί να μην είναι το ορόσημο της γενιάς ή κάτι τέτοιο, είναι όμως αυτό που όλοι περιμέναμε: ένα καινούριο Fallout.

Αυτή τη φορά, η Bethesda σας ταξιδεύει στην Μασσαχουσσέτη το 2287, 210 χρόνια δηλαδή μετά τον μεγάλο πυρηνικό πόλεμο που παραλίγο να αφανήσει την ανθρωπότητα. Έχουμε δηλαδή να κάνουμε με έναν μεταποκαλυπτικό, αφιλόξενο και άγριο κόσμο, όπου τίποτα δεν θυμίζει το παλιό βίωμα του αμερικάνικου ονείρου. Ακριβώς αυτή τη διαφορά εκμεταλλεύεται το σενάριο του παιχνιδιού, που ξεκινάει με την παρουσίαση μιας μέσης οικογένειας πριν ακόμα την καταστροφή. Τα τρία μέλη της θεωρούνται τυχερά καθώς έχουν πρόσβαση σε ένα vault, ένα καταφύγιο δηλαδή φτιαγμένο για να αντέξει ακριβώς μια τέτοια πυρηνική καταστροφή, όπου και καταλήγουν λεπτά πριν ξεσπάσει ο όλεθρος. Φυσικά, κάτι πάει στραβά οπότε και η οικογένεια μπαίνει σε κατάσταση κρυογονικού ύπνου, από τον οποίο ξυπνάει μόνο ο ένας από το ζεύγος, με τον άλλον νεκρό και με το βρέφος να έχει απαχθεί από κάποιους μυστηριώδεις τύπους. Συνοπτικά λοιπόν, το Fallout 4 παρουσιάζει ένα βασικό σενάριο σχεδόν παρόμοιο με αυτό του Fallout 3 - μια ιστορία αναζήτησης του γιού (στο 3 ψάχνατε τον πατέρα σας), ιστορία που κάπως καταλήγει να επηρεάζει και το μέλλον ολάκερης της πολιτείας, που στο παιχνίδι αναφέρεται ως Commonwealth.

Έχει πολύ ενδιαφέρον αυτό το δίπολο της ζωής σε μία ακμάζουσα, προπολεμική Αμερική και της ζωής σε έναν κρανίου τόπο ουσιαστικά γεμάτο από ραδιενεργά, παραμορφωμένα τέρατα. Το παιχνίδι ασχολείται με αυτήν την ιστορία για περίπου μία ώρα μόνο (η διαρκεία του μπορεί να ξεπεράσει και τις 40 ώρες, αν ασχοληθείτε με τα πάντα) και έπειτα ξεχνάει παντελώς την εισαγωγή του. Ο ήρωας, που μπορεί φυσικά να είναι είτε ο άντρας είτε η γυναίκα, αναλόγως τις επιλογές σας κατά τη λεπτομερέστατη δημιουργία χαρακτήρα, φαίνεται να παίρνει πολύ ψύχραιμα την κοσμογονική τούτη αλλαγή. Κάτι φοβερά απογοητευτικό αφού είναι η πρώτη φορά που μια τέτοια μετάβαση γίνεται κατά τη διάρκεια του παιχνδιού (στα προηγούμενα Fallout είχατε χαρακτήρες, αμνησιακούς μεν, αλλά που δεν είχαν ζήσει τον κόσμο προ του μεγάλου πολέμου). Το πρώτο παράπτωμα της ιστορίας τελικά είναι αυτό, το γεγονός πως το σενάριο αδυνατεί να χτίσει κάτι πάνω σε αυτό το καταπληκτικό θεμέλιο που θα έκανε, ίσως, το παιχνίδι να ξεχωρίζει από τα προηγούμενα.

Η δημιουργία χαρακτήρα έχει πολλές λεπτομέρειες.

Η δημιουργία χαρακτήρα έχει πολλές λεπτομέρειες.

Κατά τ’ άλλα, η πλοκή του Fallout 4 εξελίσσεται χωρίς σημαντικές εκπλήξεις, ευχάριστες ή δυσάρεστες. Θα έλεγε κανείς πως πρόκειται για μια μέτρια ιστορία που υπάρχει κυρίως για να σας γνωρίσει με ενδιαφέροντες χαρακτήρες και τις οργανώσεις που υπάρχουν στην Commonwealth. Εδώ το παιχνίδι παρουσιάζει ιδιαίτερο ενδιαφέρον. Οι τρεις κύριοι διεκδικητές για την κυριαρχία της περιοχής, η γνωστή από τα παλιά Brotherood of Steel, το μυστηριώδες Institute και οι συνομωσιολόγοι του Railroad, παρουσιάζονται εξαιρετικά. Τα κίνητρα τους είναι μεν ξεκάθαρα, οι πράξεις τους όμως αμφιλεγόμενες και τα μυστικά τους ύποπτα. Προφανώς, δεν μπορείτε να τα έχετε καλά με όλους από ένα σημείο και μετά και τότε οι επιλογές γίνονται δύσκολες και όχι δίχως επιφυλάξεις. Το παιχνίδι δεν φοβάται να γίνει αρκετά σκληρό στις τελευταίες αποστολές και αυτό πραγματικά αντισταθμίζει το ελαφρώς αδιάφορο σενάριο. Βέβαια, οι οργανώσεις που σας απασχολούν δεν παρουσιάζουν την διαπλοκη εκείνων στο Fallout: New Vegas, αλλά, όπως και νά ’χει το θέμα, είναι ό,τι καλύτερο έχει παρουσιάσει η Bethesda από την εποχή του Morrowind.

Πέρα από τις οργανώσεις αυτές και τα συλλογικά τους κίνητρα, ο κόσμος του Fallout 4 είναι γεμάτος χαρακτήρες να ανακαλύψει κανείς, να μιλήσει, να αντιμαχήσει και, φυσικά, να εξολοθρεύσει. Η κατάσταση εδώ δεν εντυπωσιάζει όπως με τις παραπάνω συλλογικότητες, δηλαδή οι χαρακτήρες σπάνια σας μένουν χαραγμένοι λόγω έξυπνων διαλόγων ή φευγάτων θεμάτων, μα δεν είναι και εντελώς απογοητευτική. Το παιχνίδι γενικά δίνει την αίσθηση της ατολμίας. Σπάνια βάζει τους χαρακτήρες του να μιλήσουν ή να ασχοληθούν με ενήλικα θέματα πλην της επιβίωσης αλλά, όταν το κάνει (σπάνια), καταφέρνει να τα χειρίζεται με αξιοπρέπεια και όχι εντελώς τραγελαφικά. Κάτι που φυσικά έχει αντίκτυπο και στις αποστολές. Η λογική του θεληματάρη ή του παιδιού για όλες τις δουλειές εμφανίζεται στέρεη για άλλη μια φορά και, ενώ έχει γίνει προσπάθεια να δομηθούν πιο σύνθετες και μεγάλες αποστολές, οι περισσότερες από αυτές στο Fallout 4 καταλήγουν αδιάφορες δίχως κάποιο σπουδαίο αντίκρυσμα.

Γίνεστε (πάλι) θεληματάρηδες διάφορων τύπων.

Γίνεστε (πάλι) θεληματάρηδες διάφορων τύπων.

Στον αντίποδα, ο ίδιος ο κόσμος του παιχνιδιού είναι καταπληκτικά χτισμένος. Δεν μιλάω εδώ για τον τεχνικό τομέα, αυτά πιο κάτω. Αυτό που θέλω να τονίσω είναι η υπέροχη ατμόσφαιρα της Commonwealth, η γεμάτη μυστικά και μέρη για εξερεύνηση πολιτεία. Είναι, βασικά, τεράστια. Μπορεί να μην είναι πιο μεγάλη σε έκταση από τα δύο προηγούμενα Fallout, έχει σίγουρα όμως περισσότερες τοποθεσίες προς ανακάλυψη, αρκετές από τις οποίες δαιδαλώδεις και εξαιρετικά σύνθετες. Είναι από εκείνες τις περιπτώσεις χάρτη που δημιουργούν πολύ πετυχημένα την αίσθηση του άγνωστου, το μέρος που προ(σ)καλεί τον παίκτη να τον εξερευνήσει. Δίχως αυτό να σημαίνει πως είναι φιλόξενο ή χωρίς κινδύνους - ειδικά κατά τις πρώτες ώρες παιχνιδιού, που ο χαρακτήρας σας είναι αρκετά αδύναμος, η Commonwealth είναι ζόρικος προορισμός. Η ξέφρενη παρέκκλιση από τις ροές των αποστολών, αυτός ο μεγάλος πειρασμός, συχνά αποβαίνει μοιραίος. Τα παραπάνω δε σημαίνουν πως το παιχνίδι θέλει ή καταλήγει να γίνει εξαιρετικά γραμμικό. Όχι, σε καμία περίπτωση. Σημαίνει πως υπάρχουν, επιτέλους, περιοχές που απευθύνονται σε χαρακτήρες πιο δυνατούς, με πιο ισχυρά όπλα και μεγαλύτερη εμπειρία.

Η μεταποκαλυπτική Commowealth είναι πράγματι επικίνδυνη. Εκτός όλων εκείνων των μεταλλαγμένων πλασμάτων, από τεράστιες κατσαρίδες μέχρι τη νέμεσι του ανθρώπου, τα mirelurks (που είναι μεταλλαγμένα καβούρια και εξαιρετικά ανθεκτικά), υπάρχουν και διάφορες συμμορίες από βάρβαρους επιζώντες ή κοπάδια μεταλλαγμένων από τη ραδιενέργεια ανθρώπων, τα ghouls. Οι περισσότεροι αντίπαλοι, και ειδικά τα πλάσματα, έχουν μία τάση απλά να επιτίθενται κατά μέτωπο, κατάσταση ιδιαίτερα ενοχλητική. Δε βολεύει σε αυτές τις περιπτώσεις καθόλου η απλή αντιμετώπιση με τα όπλα και ευτυχώς έρχεται το ανανεωμένο σύστημα V.A.T.S. να δώσει τη λύση. Το V.A.T.S. είναι (κατά το παιχνίδι) ένα σύστημα υποβοηθούμενης στόχευσης. Με απλούστερα λόγια, ενεργοποιώντας το, ο χρόνος κυλάει πιο αργά -δεν σταματά πια όπως παλαιότερα- και εσείς μπορείτε να στοχεύετε σε διάφορα σημεία του σώματος του εκάστοτε εχθρού. Το αν η βολή (που κοστίζει σε action points τα οποία συμπληρώνονται αυτόματα) είναι πετυχημένη εξαρτάται από το πόσο κοντά είναι ο εχθρός, το όπλο και από διάφορους άλλους παράγοντες.

Οι μάχες με τους μεγαλύτερους εχθρούς είναι ιδιαίτερα έντονες.

Οι μάχες με τους μεγαλύτερους εχθρούς είναι ιδιαίτερα έντονες.

Το V.A.T.S., σήμα κατατεθέν των Fallout της προηγούμενης γενιάς, κάνει και εδώ την εμφάνιση του, λοιπόν, ανανεωμένο και αγαπημένο όπως πάντα. Βοηθάει τόσο στις μάχες όπου πρέπει να στοχεύετε συγκεκριμένα μέλη (όπως το κεφάλι ενός τύπου που σας έχει σπάσει τα νεύρα με τη συνεχόμενη κάλυψη του) ή όπου οι πιθανότητες επιβίωσης λιγοστεύουν. Όντως, οι μάχες κυρίως με ανθρώπους, ιδίως σε μεγάλα κτίρια που έχουν καταληφθεί από συμμορίες, είναι απαιτητικές και έντονες όσο χρειάζεται. Μπορεί η νοημοσύνη των εχθρών να μην αφήνει πάντα θετικές εντυπώσεις ή οι μηχανισμοί του παιχνιδιού κατά το πιστολίδι να μην είναι και οι πιο σύγχρονοι, όμως η ποικιλία των όπλων και των εχθρών σε συνδυασμό με το V.AT.S. και την έξοχη αίσθηση που αφήνει ο ακρωτηριασμός (ακούγεται βίαιο αλλά καταλαβαίνετε τι εννοώ) ενός εχθρού κάνουν τις μάχες του Fallout 4 αρκετά ευχάριστες.

Στα προηγούμενα Fallout ταξιδεύατε και πολεμούσατε κατά κύριο λόγο μόνος (στο Fallout 3 άλλωστε, ο πρωταγωνιστής είχε τη γενική ονομασία Lone Wanderer ή, αλλιώς, Μοναχικός Περιπλανητής). Προφανώς, κάτι τέτοιο είναι δυνατό και στο Fallout 4, με τη διαφορά πως πλέον μπορείτε να διαλέγετε από πληθώρα ατόμων να σας βοηθούν μόνιμα στην περιπέτεια. Από τον αξιαγάπητο γερμανικό ποιμενικό που πρωτοείδαμε στα trailers του παιχνιδιού, μέχρι διάφορους άλλους που δεν θα αναφέρω λόγω spoilers, οι ακόλουθοι αποτελούν καίριο στοιχείο του παιχνιδιού. Η νοημοσύνη τους είναι προγραμματισμένη έτσι ώστε να λειτουργούν συμπληρωματικά, δηλαδή να ακινητοποιούν τους εχθρούς για να έχετε περισσότερες πιθανότητες στο V.A.T.S. ή να ψάχνουν τα κιβώτια για σπάνια και χρήσιμα αντικεικίμενα. Φυσικά, κάθε σύντροφος έχει την προσωπικότητά του και οι πράξεις σας επηρεάζουν τη σχέση μαζί του. Η ιδέα αυτή αναπτύσσεται τόσο μάλιστα, που ξεκλειδώνονται και κάποιες ενδιαφέρουσες αποστολές, αν φτάσετε τη σχέση σας με έναν companion σε υψηλό επίπεδο.

Ο αξιαγάπητος ποιμενικός μπορεί να γίνει ο καλύτερος φίλος σας.

Ο αξιαγάπητος ποιμενικός μπορεί να γίνει ο καλύτερος φίλος σας.

Πέρα από τις μάχες, τους συντρόφους, τους εχθρούς κτλ, το Fallout 4 παραμένει απόγονος μιας πολύ παλιάς οικογένειας RPG και στοιχεία της κληρονομιάς είναι εμφανή. Αρχικά, το παιχνίδι αξιοποιεί ξανά το σύστημα S.P.E.C.I.A.L., μια σειρά δηλαδή από δεξιότητες που επηρεάζουν συνολικά τον χαρακτήρα σας. Στην αρχή του παιχνιδιού καλείστε να μοιράσετε πόντους σε κάθε δεξιότητα (όπως strength, perception, endurance κτλ) και ανάλογα με την μοιρασιά επηρεάζεται και το τί μπορεί, αλλά κυρίως τί δεν μπορεί να κάνει ο ήρωας. Το θέμα είναι πως σταματά εκεί οτιδήποτε έχει να κάνει με μοίρασμα πόντων και σε κάθε level up, αντί για πόντους σε διάφορες ικανότητες, ασχολείστε με perks, όπως περίπου και στο Skyrim. Τα perks, τα οποία μοιράζονται σε κατηγορίες αντίστοιχες με τις δεξιότητες του S.P.E.C.I.A.L., μπορούν να προσφέρουν μια έξτρα ικανότητα στο gameplay, όπως το να ξεκλειδώνετε πιο δύσκολες κλειδαριές ή να κάνετε μεγαλύτερη ζημιά με ένα είδος όπλου.

Μπορεί περιγραφικά το νέο σύστημα να φαίνεται απλοϊκό όμως στην πράξη λειτουργεί άψογα. Τα διαθέσιμα perks είναι άπειρα (πάνω από 250) αφού τα περισσότερα είναι βαθμωτά, δηλαδή μπορείτε να επενδύετε πολλές φορές σε ένα, για να ενισχύετε αυτό που σας προσφέρει. Όλο αυτό σε συνδυασμό με τα συγκριτικά λίγα level ups που κάνετε (δεν υπάρχει όριο, αλλά δύσκολα θα ξεπεράσετε τα 70), κάνουν την κάθε επιλογή να απαιτεί σκέψη και πλάνο για να είναι πετυχημένη. Αλλά δεν είναι μόνο τα perks που στηρίζουν την RPG περσόνα του παιχνιδιού. Υπάρχει και ένα βαθύτατο σύστημα crafting για όπλα και πανοπλίες με πάρα πολλούς συνδυασμούς, που βεβαίως ξεκλειδώνονται σταδιακά. Εννοείται πως το crafting δεν είναι απαραίτητο και μπορείτε να περιηγείστε στην Commonwealth το ίδιο εύκολα με τα όπλα και τις πανοπλίες που τσιμπάτε από κιβώτια ή πεσμένους αντιπάλους. Οι επιλογές όμως ποτέ δεν έβλαψαν κανέναν, ειδικά οι τόσο εκτενείς και δουλεμένες όπως το crafting στο Fallout 4.

Το βασικό πρόβλημα που αντιμετωπίζει το παιχνίδι ως RPG είναι ότι οι δεξιότητες του S.P.E.C.I.A.L., πέρα από τις γενικές ικανότητες του πρωταγωνιστή, δεν εμφανίζονται πουθενά αλλού. Για παράδειγμα, δεν βλέπετε πουθενά στους διαλόγους μονοπάτια που ξεκλειδώνονται αν έχετε υψηλό intelligence ή δεν μπορείτε να εκβιάσετε κάποιον να σας κάνει μια χάρη τρομάζοντας τον με υψηλό strength. Το παιχνίδι περιορίζεται μόνο στο charisma για να ξεκλειδώνετε κάποιους επιπλέον διαλόγους μα, και αυτές οι περιπτώσεις, εμφανίζονται σπάνια και είναι τελείως πιθανοκρατικές. Επίσης, δεν υπάρχει πουθενά σύστημα ηθικής. Εκτός των συντρόφων που μπορεί να δυσανασχετούν αν κάνετε κάτι κακό (κάποιοι βέβαια ενθουσιάζονται), το παιχνίδι είναι προσηλωμένο σχεδόν στο να σας βάζει στο μονοπάτι του καλού ήρωα, του αρχηγού, του παραδείγματος προς μίμηση. Τρανό παράδειγμα το ότι δεν μπορείτε να σκοτώνετε τον οποιοδήποτε στο παιχνίδι, αφού οι σημαντικοί χαρακτήρες που δίνουν αποστολές αντιμετωπίζονται ως αθάνατοι. Αυτό κάνει μεν τη ζωή πιο εύκολη στους νέους παίκτες, αλλά στερεί ελαφρώς από τη σκοτεινή μαγεία που παραδειγματικά είχαν τα προηγούμενα Fallout.

Το σύστημα crafting είναι εκτενέστατο.

Το σύστημα crafting είναι εκτενέστατο.

Ένα ολοκαίνουριο χαρακτηριστικό που εμφανίζεται είναι αυτό του base building. Ελληνιστί, το παιχνίδι κατά καιρούς γίνεται ένα μεταποκαλυπτικό Sims και εσείς μπορείτε να χτίζετε ολόκληρους οικισμούς από το μηδέν σχεδόν. Προφανής λόγος για να το κάνετε δεν υπάρχει. Οι προχωρημένοι οικισμοί μπορούν να σας προσφέρουν κάτι, όπως βάσεις και εργαλεία για να πραγματοποιείτε πετυχημένο crafting, αλλά αυτό συμβαίνει μετά από αρκετές ώρες παιχνιδιού. Το χτίσιμο και η ενίσχυση των οικισμών είναι περισσότερο ένα στοιχείο που βασίζεται κυρίως στον εθισμό που προκαλεί, παρά σε κάποιο εξαίσιο πλεονέκτημα που σας δίνει. Το παιχνίδι προσπαθεί να δικαιολογήσει μερικές φορές το γεγονός αυτό, αλλά σπάνια το καταφέρνει πειστικά. Το κυνήγι των πρώτων υλών (που είναι ουσιαστικά ό,τι άχρηστο αντικείμενο βρίσκετε στην Commonwealth) και η διαδικασία του base building έχουν έκταση και πάμπολλες επιλογές, αλλά εν τέλει δεν προσφέρουν κάτι στο κυρίως παιχνίδι.

Ο πιο αμφιλεγόμενος τομέας του Fallout 4 είναι ο τεχνικός. Να ξεκαθαρίσουμε κάτι: το Fallout 4 δεν είναι άσχημο παιχνίδι. Σίγουρα, δεν μπορεί να αναμετρηθεί σε τεχνικό επίπεδο με τα περισσότερα πρόσφατα μεγαθήρια όπως το The Witcher 3 ή το MGS5, όμως η παραδοχή αυτή δεν το κάνει απαραίτητα άσχημο. Μπορεί οι υφές να είναι μέτριας ποιότητας και, κακά τα ψέμματα, μπορεί το animation να θεωρηθεί σχεδόν αρχαϊκό. Τα πολύ λεπτομερή μοντέλα όμως, τόσο των ανθρώπων όσο, κυρίως, των αντικειμένων, καθώς και τα εξαιρετικά εφέ φωτισμού, δείχνουν πως έχει πέσει αρκετή δουλειά. Δεν θέλω σε καμία περίπτωση να δικαιολογήσω την Bethesda, αφού το παιχνίδι σίγουρα μπορούσε να δείχνει πολύ καλύτερο. Αυτό που θέλω να σημειώσω είναι πως παίζοντας αντιλαμβάνεστε καλύτερα την ποιότητα των γραφικών του.

Το μεγάλο θέμα, πάντως, του τεχνικού τομέα δεν είναι το πόσο άσχημα ή όμορφα είναι τα γραφικά αλλά τα bugs (το παρόν review γράφτηκε πριν αρχίσουν να βγαίνουν τα patch). Βεβαίως υπάρχουν. Βεβαίως παρατηρούνται ανώμαλες φυσικές ή πράγματα να αιωρούνται, και πολύ πιθανό να αντιμετωπίσετε κάποιο “fatal error” που μπορεί ακόμα και να κάνει την περάτωση μιας αποστολής απίθανη υπόθεση. Στις 50 ώρες δικού μου παιχνιδιού πάντως το Fallout 4 φέρθηκε σχετικά καλά, με μόλις ένα ολοκληρωτικό κρασάρισμα (ευτυχώς η αποθήκευση είναι συχνή) και χωρίς κάποιο καταστροφικό bug. Τα frame rate είναι συνήθως σταθερό, με βουτιές να σημειώνονται όταν υπάρχει πολύς κόσμος ή σε συγκεκριμένα σύνθετα σημεια του χάρτη. Τραγικές καταστάσεις πάντως, αντίστοιχες με εκείνες του Skyrim στο PS3, δεν εντόπισα, ακόμα και μετά από τόσες ώρες παιχνιδιού.

Αν δείτε κάτι τέτοιο, τρέχτε να σωθείτε!

Αν δείτε κάτι τέτοιο, τρέχτε να σωθείτε!

Αντίθετα με τα γραφικά του Fallout 4, ο ήχος εντυπωσιάζει. Για αρχή, το καπαπληκτικό (και τεράστιο) soundtrack του Inon Zur με τις επιβλητικές μα απόμακρες, σχεδόν ambient μελωδίες του. Ο άνθρωπος έχει κάνει τόσο καλή δουλειά που επισκιάζει ακόμα και τους ραδιοφωνικούς σταθμούς που υπάρχουν στο παιχνίδι. Δύο είναι οι κύριοι, ένας με κλασική μουσική (από Σοπέν μέχρι Σεν-Σανς) και ένας με τραγούδια των ‘50s. Συνολικά δηλαδή, τόσο η εκπληκτική μουσική του Zur όσο και τα ιδιαίτερα ποιοτικά κομμάτια των ραδιοφωνικών σταθμών πλαισιώνουν υπέροχα τις περιπέτειές σας στην Commonwealth. Αντίστοιχα καλά είναι και τα υπόλοιπα ηχητικά εφέ. Οι ηθοποιοί που ενσαρκώνουν τους κύριους χαρακτήρες κάνουν σοβαρή δουλειά, όπως σοβαρή δουλειά έχει γίνει και στο οτιδήποτε άλλο μπορείτε να ακούσετε στον κόσμο του παιχνιδιού, από τα τέρατα, μέχρι τις προκλήσεις των εχθρών και τις εκρήξεις.

Πέρα από τα νέα υπέροχα ή αδιάφορα χαρακτηριστικά, τις απογοητεύσεις ή τους ενθουσιασμούς που επιφυλάσσει το Fallout 4, μόνο και μόνο η... υπόστασή του αρκεί για να δώσει ικανοποίηση σε πολύ κόσμο. Ναι, αποτελεί γνήσιο απόγονο μιας αγαπημένης σειράς και το καλό είναι πως καταφέρνει, με τον έναν τρόπο ή τον άλλον, να υπηρετεί πετυχημένα την κληρονομιά του. Επενδύστε άφοβα τα λεφτά και τον χρόνο σας.

  • Καταπληκτικός κόσμος
  • Εθιστικό και τεράστιο
  • Ανανεωμένα στοιχεία RPG
  • Άριστος ήχος
  • Το σύστημα crafting
  • Το base building δεν προσφέρει τίποτα ουσιώδες
  • Αδιάφορη ιστορία
  • Μέτρια γραφικά, bugs
  • Αναγκάζει τον παίκτη να είναι “καλό παιδί”
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 9.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PS4 (review), Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Bethesda
ΕΚΔΟΣΗ:Bethesda
ΔΙΑΘΕΣΗ:IGE
ΕΙΔΟΣ:RPG
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.fallout4.com
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:16/11/2015
PEGI:18
  • gogos

    Ωραίος person. Αρκετά αναλυτικό κείμενο. Θα μπορούσαν βέβαια να γραφτούν πολλά ακόμα για το Fallout 4, αλλά όλα τα βασικά χαρακτηριστικά που πρέπει να πάρει ο αναγνώστης, υπάρχουν στο Review.

    Το μόνο που έχω να προσθέσω, προσπαθώντας να αποφύγω να αφήσω ένα "σεντόνι", είναι πως το παιχνίδι αν και είναι εξαιρετικό, σίγουρα έχει αρκετά μελανά σημεία για ένα RPG αυτού του επιπέδου, απο μια εταιρία με αυτή την εμπειρία στο Genre, σαν την Bethesda. Το Dialogue System και οι επιλογές που καλείται να πάρει ο παίκτης. δυστυχώς στις περισσότερες των περιπτώσεων υπάρχουν αποκλειστικά για το θεαθήναι. Μεγάλη απογοήτευση οταν μετά απο 50 ώρες gameplay φτάσεις σε ένα φιναλε, που τελικά και στις 4 περιπτώσεις είναι ακριβώς το ίδιο για όλους τους παίκτες όσο αφορά το προσωπικό κομμάτι του sole-survivor, ανεξαρτήτως του ποιο faction έχει αποφασίσει να ακολουθήσει, με μία μόνο μικρή διαφοροποίηση στο κομμάτι του universe αν αποφασίσεις να συνεργαστείς με το The Institute. Αν σκεφτεί κανείς το πόσο σημαντικό ήταν το κομμάτι της "διπλωματίας" στα πρώτα Fallout, αυτό είναι ένα μεγάλο πισωγύρισμα.

    Κατα τα άλλα το game όσο αφορά το κομμάτι του gameplay, παρά τα μικροπροβλήματα της συμμαχικής και εχθρικής AI, εξακολουθεί να είναι το καλύτερο post apocalyptic action/open world game που κυκλοφόρησε τα τελευταία χρόνια. Για όσους έχουν αμφιβολίες σχετικά με αυτό, αρκεί να δοκιμάσουν να παίξουν το Mad Max και να κάνουν την αντίστοιχη σύγκριση.

  • Γιώργος Τσομπανίδης

    Ακριβοδίκαιος
    ο βαθμός του review .

    Εχει βελτιώσει χαρακτηριστικά του Fallout 3 (π.χ. V.A.T.S) και έχει εξαλείψει (ευτηχώς ) τους διαλόγους των 2 πρώτων fallout ( που είχαν ολόκληρα κατεβατά απο κείμενο , παιχνίδι παιζω ρε φίλε δεν θελω να διαβασω βιβλίο!!!! ).

    Το μεγάλου ατου του παιχνιδιού είναι ότι δεν σε κάνει να βαρεθείς .

    Είμαι στις 80 ώρες gameplay και αισθάνομαι λες και το άρχισα πριν μιση ώρα . !!!
    Σε κάθε κτήριο που μπαίνεις ανακαλυπτεις καινούργια κατάσταση (σημειωτέον το κάθε κτήριο είναι αρχιτεκτονικό διαφορετικό απο το άλλο !!!) κάθε 20 βήματα και μια έκπληξη σε περιμένει .

    Το παιχνίδι είναι κατηγορίας -> Must play.
    (για gamers ηλικιακα +18 άσχετα που -κακώς κατε με - δεν τηρείται ).

    • Silender

      "και έχει εξαλείψει (ευτηχώς ) τους διαλόγους των 2 πρώτων fallout ( που είχαν ολόκληρα κατεβατά απο κείμενο , παιχνίδι παιζω ρε φίλε δεν θελω να διαβασω βιβλίο!!!! )."

      Ο Χριστός και η Παναγία. Ένα από τα χειρότερα σημεία του εκτρώματος που λέγεται fallout 4.
      Τραγικός και λίγα λέω...

      btw μια και ανέφερες τα βιβλία, άνοιξε κανένα μπας και βάλεις κάνα τόνο και διορθώσεις λίγο την ορθογραφία σου.

  • alessan

    Αυτη την περιοδο μαλλον θα παθω post apocalyptic overdose!!!! Τωρα εχω ξεκινησει το Mad Max κ μετα περιμενει wasteland 2 κ μολις στρωσει με τα patch το fallout 🙂 αν κ απο τα fallout 3/new Vegas που ειχα λιωσει -δεν ξερω τι διαφορες εχει αυτο- πιο πολυ σε open world fps το εχω παρα σε RPG! Εχει RPG στοιχεια φυσικα αλλα νομιζω υπερισχυει το shooting!

  • xrist0s

    παιδια φοβερο παιχνιδι σε απορροφαει με τη μια και σε βαζει στο κλιμα του..αναρωτιεμαι πως ειναι τα αλλα τελη απο αυτο που επελεξα

  • G.J.

    Λυπάμαι αλλά gtp το review. Ουδεμία λέξη για το dialogue system που είναι αίσχος όπως αναφέρει το παιδί επάνω. Σου δίνει 4 επιλογές πάντα ναι/οχι(ναι είναι και αυτό το quest δεν κάνει fail)/ερωτηση/'αστείος' Ουδεμία λέξη για το πόσο γραμμικο είναι το 90% των quest με μοναδική πάντα επίλυση να σφαξεις τα πάντα. Η ερμηνεία του κεντρικού χαρακτήρα είναι αισχρη παίζοντας αρσενικό τουλάχιστον δεν μπορεί να με πείσει σχεδόν πουθενά ότι τον προβλημάτιζει το θέμα του γιου του ή ότι είναι ο κόσμος διαλυμενος. Τα τέλη ίδια και τα '4' και ούτε καν καρτέλες για τις επιλογές που έκανες . Θα μου πεις ποιες επιλογές ? Το 9 είναι αστειο σαν βαθμός αν ήθελες να μας τρολλαρεις ήταν καλό η μάλλον τα shooter games σου αρέσουν παραπάνω γιατί μόνο σε αυτό το κομμάτι είναι καλύτερο σε σχέση με τα προηγούμενα.

    • ell-greco

      αρχικά να πω, πως οι βαθμολογίες είναι πάντα υποκειμενικές, οπότε και δε θα μας βρίσκει πάντα σύμφωνους. Και γω δίνω στο divinity original sin - enhanced edition ένα άνετο 10ρικι, αλλά θα δεις αρκετούς να του δίνουν 9 - 9.5... Τώρα σχετικά με το παιχνίδι (ΔΕΝ ΤΟ ΕΧΩ ΠΑΙΞΕΙ ΑΚΟΜΗ - και τότε τι γράφεις θα μου πεις) έχω διαβάσει από αρκετές πηγές πως είναι μια decent έκδοση ενός παιχνιδιού, δεν είναι αυτό το κάτι που θα σε ενθουσιάσει αλλά βαδίζει σε γνώριμα μονοπάτια, κάτι σαν τα far cry 3-4 (που κατ΄εμέ ήταν πολύ καλά, εκεί γύρω στο 8.5)...τώρα αν αξίζει η αγορά του;; από αυτά που έχω δει και έχω διαβάσει, αξίζει..απλά, ίσως όχι τα λεφτά του στην τωρινή τιμή που έχει.

      • Γιώργος Τσομπανίδης

        Παίξε το παιχνίδι για να βγάλεις άποψη μην επηρεάζεσαι απο τον έναν και απο τον άλλο.

    • Γιώργος Τσομπανίδης

      1) Κατάλαβε ότι είσαι σε μεταποκαλυπτικό κόσμο γεμάτο ως επι το πλείστον με μαχαιροβγάλτες , ψυχάκηδες εισβολείς , τερατόμορφα πλάσματα , μεταλλαγμένους όχι στα Ster Cinema εν μέσω Χριστουγέννων . Δεν καταλαβαίνουν απο καλοσύνη , συζήτηση , ουτε απο επιχειρήματα . !!! . Δύο επιλογές υπάρχουν. Είτε σε σκοτώνουν είτε τους στέλνεις να βλέπουν τα ραδίκια ανάποδα .

      -2)Ο διάλογος έχει σαφέστατα απλοποιηθεί τo πως θα του απαντήσεις αν π.χ επιλέξεις να είσαι σαρκαστικός , φιλικός ή εχθρικός θα εξαρτηθεί το πως θα σε αντιμετωπίσει ο απέναντί σου.

      3) Κατι που δεν έχει αναφερθεί στο review είναι ότι το παιχνίδι έχει την μια απο τις καλυτερες Α.Ι. συντρόφων που έχει υπάρξει ποτε. Οι διάλογοι δε μαζί τους είναι απολαυστικοι .Ενα απλο παράδειγμα Nick Valentine . Στην μάχη δε πολλές φορές σε βγάζουν απο δύσκολη θέση .

      4) Το παιχνίδι ΑΣΦΑΛΩΣ ΚΑΙ ΔΕΝ χαρακτηρίζεται σκέτο shooter (!!!!) . Είναι ένα R.P.G με αρκετά στοιχεία Shooter .

      • gogos

        H AI είναι τόσο καλή, που πολλές φορές δεν μπορείς να συνεχίσεις ένα quest, επειδή ο NPC που πρέπει να ακολουθήσεις έχει κολλήσει μεσα στους βράχους 😀

        Εντάξει ας μην είμαστε υπερβολικοί. Το game και εγώ το απόλαυσα, παραβλέποντας κάποια πράγματα που με ενόχλησαν για χάρη του συνόλου, αλλά ανορθογραφίες υπάρχουν σε αρκετά θέματα. Το μόνο που δεν μπορώ να συγχωρήσω είναι η υποβάθμιση του Role Play. Τα υπόλοιπα είναι πράγματα που με μερικά patches φτιάχνονται.

        Η Larian, έχoντας προσθέσει Full voice-overs με το τελευταίο update στην enhanced edition του Divinity Original Sin, έχει αρχίσει να κάνει το game ολοένα και πιο ελκυστικό στα μάτια μου. Το συγκεκριμένο ενδέχεται να είναι το μόνο που μπορεί να σταθεί δίπλα στο The Witcher 3 απο αυτά που κυκλοφόρησαν τελευταία, όσο αφορά το θέμα επιλογές-επιπτώσεις.

        • G.J.

          Αρα τι μου λες οτι δεν μπορεις να συγχωρεσεις οτι δεν ειναι Fallout? Το παιχνιδι με 1 προταση ειναι. Πανε σε εκεινο το dungeon σκοτωσε τα παντα σε διαφορα δωματια επεστρεψε παρε caps. Ολη την ωρα αυτο. Επισης τι να πω? Βαλανε τους Gunners? Children of the Atom? Απλα για να υπαρχουν. Ολο το game ασταματητο Shooting και κανε τον Ντελιβερα. Και φυσικα παντα οτι σου πουνε. Στο 90% δεν εχει Οχι, εχει Ναι Ναι αστειος ερωτηση ναι ναι Οχι(Ναι).

          • gogos

            Κοιτά το Dialogue System είναι τραγικό. Το έγραψα και πιο πάνω. Σίγουρα το γεγονός πως οι διαθέσιμες επιλογές στoν τροχό είναι μόλις 4 και περιορίζονται στο Yes, No, Sarcastic, αντι να έχεις την πλήρη πρόταση της απάντησης, είναι ενοχλητικό. Το χειρότερο όλων ομως είναι, πως οτι και αν επιλέξεις το αποτέλεσμα στις περισσότερες περιπτώσεις θα παραμείνει το ίδιο. Τα perks που επένδυσα στο charisma ποτέ δεν έγιναν όσο χρήσιμα θα ήθελα. Κοινώς δεν "φτιάχνεις" την ιστορία σου, αλλά συμμετέχεις σε ένα ελαφρώς γραμμικό σενάριο και αυτό δεν είναι και πολύ τιμητικό για ένα παιχνίδι που oι δημιουργοί του χαρακτηρίζουν RPG. Πόσο μάλλον για ένα Fallout.

            Σαν παιχνίδι δράσης με RPG elements δεν είναι άσχημο, αλλά για κανέναν λόγο δεν μπορείς να πεις οτι είναι pure RPG. Και εγώ απο την πλευρά μου, έχοντας συμπληρώσει 50 ώρες ενασχόλησης με το game, θεωρώ το 9 του Person κάπως "φουσκωμένο". Ίσως ένα 8 να του ταίριαζε καλύτερα. Πέρασα καλά με το game, αλλά το τέλος με γείωσε απότομα και αφαίρεσε αρκετούς πόντους απο την εμπειρία μου, χωρίς ομως να διαγράφει απο το μυαλό μου άλλα θετικά στοιχεία, όπως την εξαιρετική του ατμόσφαιρα, το πλούσιο του lore, την εξερεύνηση στον λεπτομερέστατο κόσμο του ή την εκπληκτική μουσική του.

        • Γιώργος Τσομπανίδης

          Αυτό που λες συμβαίνει μεν αλλα ελάχιστες φορές δε .
          Η / ο συντροφό σου δρα ως σωτήρια δύναμη πάμπολες φορες στις μάχες , δεν είναι απλα διακοσμητικά στοιχεία.

      • G.J.

        1) Αυτο πες στο στα προηγουμενα fallout (που μαλλον δεν εχεις παιξει για να το λες αυτο)
        2)Δεν επιρεαζει τπτ ολα ειναι Ναι με αλλο τροπο. Σου λεω οχι αλλα το quest παραμενει, σου λεω σαρκαστικα ναι, Ναι=Ναι, και ερωτηση για επιπλεον πληροφοριες για να πεις μετα ναι.
        3)Ναι
        4)Ειναι ενα Shooter με RPG στοιχεια οπως το κανανε. Το οτι εχει weapon mods και base crafting δεν το κανει δυνατο RPG. Τοτε RPG ειναι και το GTA αφου βαζεις mods στα αμαξια και αφου εχει quests.

        • Γιώργος Τσομπανίδης

          1) Φίλε μου έχω παίξει τα δυο πρώτα fallout τα οποία ήταν κορυφαία (για την εποχή τους ).
          2) Αν πεις όχι δεν σου δίνει το quest αρα επηρεάζεται. Επίσης αν είσαι ψυχάκιας π.χ πλησιάζεις ένα τύπο σε ενα χωριο ή πόλη και τον πυροβολήσεις πριν καν τον μιλήσεις γίνεται εχθρός σου . Τουτέστιν δεν σου δίνει το quest το οποίο θα σου έδινε κανονικά αν μιλούσες σαν ανθρωπος μαζί του (χωρια που αυτος ή εσύ θα δεις τα θυμαράκια ανάποδα) .
          3) Χαίρομαι που σε αυτο συμφωνούμε.
          4) Ειναι R.P.G με shooter στοιχεία. Οι πράξεις σου επηρεάζουν τον κόσμο του παιχνιδιού σε μικρό ή μεγάλο βαθμό. Αν δεν εχεις ανεπτυγμένα perks βλέπε lockpicking , hacking , charisma κ.τ.λ χάνεις αρκετά στοιχεία του κόσμου του παιχνιδιού.

    • Kostas

      Θα συμφωνήσω στις απαίσιες επιλογές διαλόγου και στη γραμμικότητα του, πολλές φορές και γω εριχνα shotgunιά στα μούτρα αυτου που μου δινε το quest μονο και μονο επειδή παρόλο που ελεγα όχι ή εφερνα ηθικες/προσωπικές αντιρρήσεις, με εγραφε στα π@π@ρια του και συνέχιζε να μου δίνει το quest. Η' τον Prescot, μια ανελέητη, αδιάφορη σπασαρχίδω που το μόνο που είχε να πει κάθε φορά ήταν: "Meanwhile I have another mission for you. A nearby settlement asked for the Minuteman's help". ΠΟΣΕΣ φορες σκοτωνα αυτον και όλο τον καταυλισμό μου στο Sanctuary Hills μονο και μονο επειδη ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΠΕΘΑΝΕΙ για το καλό όλων των γεννητικών οργάνων εκεί έξω.

      Παρόλα αυτα υπάρχει μια δυνατότητα που ίσως να ρχεται και να σε "βγάζει" απ την υποχρέωση. Να μην κανεις το quest απλα. Θα περάσει, θα περάσει και στο τελος απλα θα σου πει "Failed". Θα μου πεις μπορεί να χάσεις κάποια ενδιαφέρουσα εξέλιξη της ιστορίας απ το πρόσωπο που σου το δίνει, αλλά αν δε θες να τα χεις καλα με όλους κ θες να μπαίνουν κάποια φράγματα, αυτη ειναι η μονη σου επιλογη. Όπως ο υπέροχος Railroad που έσκαγα άπειρο γέλιο μιας και η τύπισσα μου θύμιζε τη Παπαρήγα. "Όλοι στη μεγαλλλλλιώδη πορεία του Railroad για τη καταπάτηση των δικαιωμάτων των synths, κάτω γουρουνια antisynths, αναδιανομή του πλούτου, ελευθερία και αγάπη" και αλλες τετοιες διάφορες ουτοπίες.

      Επίσης θα συμφωνήσω στην ανικανότητα του πρωταγωνιστή να "νιώσει" το απόλυτο χάος και τη καταστροφη που έχει επέλθει στη μικρή του κοινότητα, μόλις βγαίνει απο το Vault, σα να του το χε πει η Λίτσα στο φλυτζάνι. Είναι κάτι που σωστά επισημαίνει ο person, δεν εκμεταλλευτηκε καθόλου προς οφελος του το παιχνίδι.

      Ωστόσο, διαφωνώ κάθετα στη προσπάθεια σου να εκμηδενίσεις το παιχνίδι και το review απλά και μόνο λόγω του, ομολογουμένως, κάκιστου γραμμικού διαλόγου. Το review είναι τοσο καλό όσο και το Fallout 4. Το παιχνίδι είναι απολαυστικότατο, οι ΑΙ των συντροφων ειναι πολύ σωστη και διασκεδαστη όπως είπαν και οι άλλοι, το game έχει πολλά στοιχεία που θα σε κρατήσουν για μέρες στην αγκαλιά του και το level of difficulty αλλά και γενικά πως "χτίζεται" ο χαρακτήρας και το παιχνίδι όσο προοδεύεις, είναι από τα καλύτερα που έχω δει. Είναι δυσκολούτσικο και ενώ αρχικά καποιες περιοχές (όπως η περιοχη με τα δορυφορικα πιατα στην αποστολή του Paladin Danse για τα χαμμένα troops) είναι κυριολεκτικά απόρθητες, στη συνέχεια μέσω των SPECIAL, διαφόρων όπλων και σωστου company γίνεται μια διασκεδαστικότατη εμπειρία. Και όσο για τις 4 παραλλαγές του τέλους, ούτε εγω ξετρελάθηκα αλλά και τί άλλο θέλαμε να γινόταν στο τέλος, καποιος θα νικουσε σκοτώνοντας όλους τους υπόλοιπους και θα έκανε το δικο του παιχνίδι. War... War never changes

      • G.J.

        To παιχνιδι ειναι για 6αρι. Δεν σου ειπα 0. Επισης η δυσαρεσκεια και οτι δεν αρεσε φαινεται και στο metacritic και φυσικα εννοω USER REVIEWS οχι IGN, Gamespot και τα γνωστα που δεινουν 9αρια και 10αρια παντου. Ακομα και στο Steam user score Fallout new vegas 96% σε σχεση με το 81% του 4. Και περιμενε να πεσει η τιμη και να το παρουν παραπανω κοσμος να δεις που θα πεσει. Ανετα στο 70-75% που για AAA τιτλο ειναι λιγο για επιπεδα steam. Λετε να μην κολλαμε σε βαθμους. Οχι φιλοι μου, 9.5 το Witcher 3 και 9 το Fallout 4? Αυτο ειναι ισοπεδωση. Ακομα και το gameoverGR ηταν αυτη την φορα πιο σοβαρο και εδωσε 7, και εκραξε οσο επρεπε γιατι το παιχνιδι ειναι μετριο.

        • Panzerfaust

          Γενικά δεν διαφωνώ μαζί σου αλλα τα user reviews του metacritic δεν είναι να τα παίρνεις και ποιο σοβαρά απο του ign ας πούμε

  • alessan

    Ρε παιδια αμα θελετε κανονικο post-apocalyptic RPG παρτε το wasteland! Να χαρει η ψυχουλα σας κ διαλογους κ κανονικο RPG! Τα fallout πλεον δινουν βαση στο shooting κ τα RPG στοιχεια απλα το συμπληρωνουν!

    • G.J.

      Αυτο ακριβως θελω να πω και το ειπες σε 3 σειρες. Ειναι Shooter με RPG elements. Αλλα εγω τα Fallout δεν τα αγαπησα για αυτο το λογο. Ηταν παιχνιδια με αλληλεπιδραση με τον κοσμο, το να παιρνεις αποφασεις για περιοχες και ατομα και να βλεπεις τι αποτελεσμα ειχες και πως τους επιρεασες. Στο 4 το μονο αποτελεσμα ειναι στο με τι οπλο θα αφανισεις στρατια εχθρων στα dungeon. Shootfest

      • alessan

        Αν κ παθω οπως ειπα overdose κ εμενα μου αρεσει! Απο τον δημιουργο των πρωτων δυο ειναι το wasteland! Οποτε εκει θα βρεις αυτο που θες! Τα fallout 3/new Vegas -το 4 δεν το εχω παιξει ακομα- ηταν εξαιρετικα παιχνιδια αλλα απο το fallout ειχαν μονο το ονομα κ το setting! Ειτε σου αρεσει κ τα ευχαριστιεσαι , ειτε οχι οποτε τσεκαρεις κατι αλλο! Προσωπικα τους εδωσα να καταλαβουν, απλα το αποδεχεσαι για το πως ειναι τωρα!

        • G.J.

          To εχω αγορασει το wasteland κανα χρονο τωρα, αλλα εκεινη την περιοδο επαιζα divinity original sin και δεν αντεχα να παιξω και αλλο ισομετρικο slow paced. Καποια στιγμη θα το παιξω και αυτο.

        • G.J.

          Λεω τωρα να παιξω το shadowrun returns που το εχω αγορασει πριν κανα χρονο και αυτο.. Για πειτε οι RPG-φιλοι τι μπρικια πιανει?

          • S4crifice

            Το Shadowrun returns εχει καλο combat αλλα η ιστορια του απο το 2ο μισο και μετα χαλαει ασχημα. Το Shadowrun Dragonfall ειναι καλυτερο.

            • Zaratoth

              Αξίζει πάντως να το παίξεις το Returns γιατί το βρίσκεις χώμα (2 ευρώ). Δεν είναι και ότι καλύτερο σαν story αλλά έχει τη φάση του, ειδικά αν διαβάσεις μετά και το βιβλίο που έβγαλαν που λέει backstory όλων των χαρακτήρων (δεν λέω πως είναι καλό αυτό απαραίτητα για ένα παιχνίδι, αλλά αν γουστάρεις να διαβάζεις τέτοια βιβλία αξίζει). Το Dragonfall είναι όντως καλύτερο. Το Hong Kong αν και το έχω, δεν το έχω δοκιμάσει ακόμα.

              • S4crifice

                Οντως αξιζει να το παιξεις, ειναι ενδιαφερον το setting του, το εχω τερματισει το παιχνιδι και για το ποσο που εδωσα επιασαν τοπο τα λεφτα.
                Να διαβασω ομως βιβλιο για το backstory δε παιζει, αμα ειναι να μου πουν μια ιστορια να την πουν στο ιδιο μεσο, δηλαδη παιχνιδι, δε θα καθομαι να παιρνω κομικς, βιβλια και τι αλλο για να καταλαβω τι γινεται. Ετσι εκανε και το Kingdom Hearts, με αυτα που ειχαν βγει σε psp και οταν βγηκε το KH2 δεν καταλαβαινα τιποτα απο την ιστορια.

                • Zaratoth

                  Είναι καθαρά extra αυτά στο βιβλίο καθώς είναι backstory. Βλέπεις πως έφτασαν οι χαρακτήρες εδώ που είναι.

    • G.J.

      Και εννοειται αγαπω το post-apocalyptic στοιχειο και το survival. Την ατμοσφαιρα γενικα.

  • pgetsos

    Το κατεβασα και επαιξα 2 ωριτσες. Σιγουρα οχι αγορα

    Τα 3-NV τα ειχα λατρεψει, το 4 το περιμενα πως και πως αλλα απογοητευτηκα πολυ ασχημα απο το συστημα διαλογων (κυριως) και καποιων αλλων λεπτομερειων + οτι διαβασα για ιστορια κτλ

    • tiflopodikas

      Αφού είσαι σάτυρος

  • http://game20.gr person

    Αυτό που μου αφήνει μια αίσθηση απορίας από μερικούς, πάντως, είναι πώς κατάφεραν να ολοκληρώσουν ένα παιχνίδι 40+ ωρών έχοντας βασικά παράπονα (όπως αυτό των διαλόγων*, που εμφανίζεται, λογικά, από το πρώτο πεντάωρο) και έχουν άποψη για το σύνολο της εμπειρίας και, εννοείται, όλων των τεσσάρων τελικών σκηνών. Εγώ σίγουρα δεν θα μπορούσα, θα συμφωνούσα με τον pgetsos, 2 ωρίτσες και turn off.. Οι υπόλοιποι μοιραστείτε τα μυστικά της υπομονής σας, θα το εκτιμήσουμε.

    *Ασχέτως βεβαίως που οι καλοί διάλογοι δεν έπαψαν να υπάρχουν, απλά μετακυλίστηκαν από την ανάγνωση, α λα fallout 1,2,3,NV, στην ακοή, ας πούμε α λα mass effect. Βεβαίως η ποιότητα τους δεν είναι η ίδια ή, καλύτερα, δεν είναι το ίδιο σκοτεινοί και ωμοί όπως παλιότερα μα παραμένουν η καλύτερη δουλειά της μετα-Morrowind Bethesda. Αυτό φυσικά δεν μας ενδιαφέρει, ας συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια, ναι;

    • Γιώργος Τσομπανίδης

      +10 για το ευστοχο σχόλιο σου για τους διαλόγους .

      Όσο για το άλλο.
      Tι ψάχνεις να βρεις ρε άνθρωπε.
      Υπάρχουν άτομα που χωρίς να εχουνε ασχοληθεί με το παιχνίδι διαβάζουν την γνωμη κάποιου απο ένα site και την καταπίνουν αμασητη.
      Κόβω το σβέρκο μου αν υπάρχει πανω απο 1 άτομο εδω μέσα απο αυτους που σνομπάρουν το fallout 4 που να εχει βρει quest όπως το εξαιρετικό quest με το βυθισμένο υποβρύχιο.
      Δεν αντιλαμβάνονται ότι για να χαρεις ένα παιχνίδι οπως το fallout 4 χρειαζεται επιμονή και πολυ ψάξιμο .

  • G.J.

    Θα σου απαντησω πολυ ειληκρινα και στα ισα σε αυτα που θετεις. Το παιχνιδι εφαγε preorder σε καλη τιμη 35ευρω απο το blurayshopGr. Ημουν λιγο overhyped γιατι μιλαμε για Fallout. Φυσικα οι πολυ εξυπνοι εκει στην bethesda απο την στιγμη που ανακοινωσαν το παιχνιδι ως το release αποφασισαν να δωσουν μονο 2 trailer στην ουσια τα οποια φροντιζε να μην δειχνει και τονιζει τα πολυ αδυναμα σημεια του παιχνιδιου. Ο Todd Howard μεγαλη ψευτρα και φουσκωνε τα παντα για το ποσο πολυ δουλεψανε και το οτι θα ειναι το καλυτερο project τους. Επισης δεν εδειχνε και παραπανω για να μην κανει spoiler οπως ελεγε.

    Χαρακτηριστικα επι ολους τους μηνες απο την ανακοινωση ως το release παιζαν αυτα τα 2 μονο:

    https://www.youtube.com/watch?v=bWuwLSFmATI&feature=iv&src_vid=OzV1GlDDlv8&annotation_id=annotation_4052968817

    https://www.youtube.com/watch?v=OzV1GlDDlv8&feature=iv&src_vid=bWuwLSFmATI&annotation_id=annotation_997342293

    Οποτε εσκασα 35 ευρω και φυσικα θα το τερματισω και γιατι πληρωσα και για να εχω την ολοκληρωμενη αποψη η οποια πηγαινε απο το κακο στο χειροτερο. Τα 4 τελη υπαρχει το youtube οπως πολυ καλα ξες οτι υπαρχει και ηταν η πρωτη μου κινηση αφοτου το τερματησα και ειδα αυτο το πραγμα που μιλαει ο πρωταγωνιστης σου για το ποσο ο κοσμος αλλαξε και γενικουρες και πεταει στο τελος αυτο το "now I know war, war never changes" μονο που και στις 4 φορες τα ιδια πλανα και λογια.

    Τα μυστικα της υπομονης μου λοιπον θα σου κανω την χαρη και θα τα μοιραστω μαζι σου, λεγονται 1)πληρωσα 2)πριν εκφρασω γνωμη πρεπει να εχω τελειωσει το παιχνιδι και 3) ηλπιζα τουλαχιστον η ιστορια να εχει ενα replay value 4)Το shooting ειχε πλακα μεχρι και αυτο να καταντισει βαρετο στο καθαρισε 1000 εχθρους ανα δωματιο. Μολις το τερματησα απο την μερια του Brotherhood γιατι ηταν οι μονοι που μπορω να πω εχουν σοβαρα και πιστευτα κινητρα στο παιχνιδι και δεν ειναι ειτε οι καλοι σαμαρειτες ειτε οι Synthoλαγνοι ειπα να δω στο youtube και στα wiki τι θα μπορουσα να κανω αλλιως, αλλα τα παντα ειναι scripted quests dungeon clearing και δεν μπορεις να κανεις τπτ διαφορετικο εκτος απο το να αφανιζεις οτι κινειται στην wasteland.
    Το game ειναι μετριο και ξεκαθαρα τα λεφτα μου δεν βγαλαν το value που ηθελα για εναν AAA τιτλο που φερει αυτο το βαρυ ονομα.

    • http://game20.gr person

      Βασικά, γιατί είσαι τόσο επιθετικός;

      Από ένα παιχνίδι απογοητεύτηκες, χαλάρωσε. Όσο για την υπομονή σου να παίζεις ένα παιχνίδι που σε κάθε ώρα σε απογοήτευε, μπράβο σου που εκτιμάς τα όσα χρήματα ξόδεψες αλλά εφόσον είναι φυσική κόπια και το πήρες και σχετικά φθηνό, για ποιο λογο απλά δεν το έδινες σε κάποιον, να μην ταλαιπωρείσαι κιόλας;

      • G.J.

        Ειρωνικος ειμαι αφου βλεπω εχεις διαθεση "Οι υπόλοιποι μοιραστείτε τα μυστικά της υπομονής σας, θα το εκτιμήσουμε."
        Ειναι στο steam το παιχνιδι πως ακριβως θα το δωσω σε καποιον? Απαξ και βαλεις τον κωδικο απο το retail τελος.

        • Φοίνικας ο Τέταρτος

          Steam Family Sharing

          • G.J.

            Μιλάμε για πώληση και όχι δανεισμό ελπίζω να το κατάλαβες. Επίσης να δώσω πρόσβαση στο account μου σε κάποιο 3ο όπως γιατί πρέπει να μπει με τα στοιχεία μου mail passed + steamguard ναι είναι τέλεια ιδέα. Εκτός αν κάνω βιζιτες σε 5 ξένα σπίτια που είναι νομίζω τα μέγιστα family members και τους κάνω ο ίδιος οικογένεια και να παίρνω επίσκεψη + (fallout4)/2 τιμή. Ναι καλή μπισνα.

    • gogos

      Βασικά και εγώ το πρώτο πράγμα που κάνω οταν τερματίζω ένα RPG, είναι να μπω στην διαδικασία να μάθω τι κέρδισα και τι έχασα απο τις επιλογές μου. Παρακάτω θα αφήσω μερικά spoilers που αφορούν το Main Story, όποιος θέλει τα διαβάζει με δική του ευθύνη.

      Την ιστορία δεν την βρήκα κακή. Όχι τουλάχιστον μέχρι το σημείο που γίνεται η "ανατροπή" που αφορά τον Shaun. Ομως μόλις επιλέξεις Faction, τουλάχιστον στην περίπτωση των Minutemen που ακολούθησα εγώ, οι αποστολές στην συντριπτική πλειοφηφία τους, περιορίζονται σε 5λεπτες απελευθερώσεις περιοχών απο ghouls, συνθετικούς και supemutans. Ορισμένοι θεωρούν πως υπάρχει σεναριακή τρύπα σχετικα με τον Conrad Kellogg. Πως γίνεται δηλαδή 200 χρόνια μετά τα γεγονότα στο Vault 111, το συγκεκριμένο πρόσωπο να εξακολουθεί να ζει? Παρόλα αυτά μέσα στο παιχνίδι σε κάποια φάση αναφέρετε, οτι ο Kellogg κατα την διάρκεια της συνεργασίας του με το The Insitute, αποδέχτηκε οικειοθελώς να γίνει cyborg, γεγονός που επιβράδυνε την βιολογική του γήρανση.

      Ωστόσο το τέλος ήταν πολύ πρόχειρα δοσμένο. 3/4 των περιπτώσεων σκοπός σου είναι να καταστρέψεις το The Institute, αλλά ακομα και αν αποφασίσεις να συνεργαστείς, το μόνο κέρδος σου θα είναι να γίνεις εσύ ο ηγέτης του μετά τον θάνατο του Shaun, o oποιός θάνατος θα επέλθει είτε με τον έναν, είτε με τον άλλο τρόπο. Κοινό τέλος σε ένα σενάριο που μόνο απο την μέση και μετά, ξεφεύγει ελαφρώς απο την γραμμικότητα του.

      • G.J.

        Συμφωνώ μαζί σου στο σενάριο. Γενικά έδειχνε ότι σε κάποια φάση θα έχει ενδιαφέρον αλλά εν τέλη δεν πέτυχε τίποτα . Ακόμα και το Institute ότι να ναι κάναμε μηχανές για να είναι agents επανω και θα γίνεις αρχηγός μας από το πουθενά (ίδια φάση και με minitemen γίνεσαι general στο 2ο quest τους) αφού σκοτώσεις όλους τους άλλους. Μετά ακολουθούν οι τίτλοι τέλους.

        • http://mgsgreekfans.blogspot.gr/ BigBOSS

          To Wasteland 2 παιξτο οπωσδήποτε, προσφέρει πραγματικο post apocalyptic role playing, το ειχα τερματησει σε 93 ώρες

          Επισης και για το UnderRail ακούγονται πολύ καλά λογια.

  • BigBOSS

    το παιχνιδι με τίποτα δεν αξιζει 9, αλλα ένα 6 με 7 χαρισματικά

    • alessan

      Συγνωμη για την διορθωση αλλα μαλλον θες να πεις χαριστηκά 🙂 αν ηταν χαρισματικο ανετα κ πανω απο 9 😉

      • BigBOSS

        ναι χαρισματικο δεν ειναι:p

    • G.J.

      Χαίρομαι που και άλλοι βλέπουν ότι το παιχνίδι είναι πολύ κάτω από άριστο δλδ 9-10.

  • G.J.

    Η μόνη μου ελπίδα είναι ένα fallout 4.5 από obsidian. Κρίμα κρίμα κρίμα για το 4. Και Άλλη φορά θα είμαι πολύ προσεκτικός με την Bethesda. Μόνο μεγάλο κόσμο είναι ικανή να κάνει ... Αν το αγόραζα για 10 ευρώ δεν θα έκλαιγα τόσο. Απλά θα έκλαιγα που το λουσαν τόσο.. ακόμα και το metal gear 5 με ερίξε άσχημα φέτος . Έχει συμφωνώ το καλύτερο gameplay σε παιχνίδι του είδους και γραφικά σούπερ αλλά δεν είναι metal gear και οι αποστολές όλο ίδιες. Πολλές απογοητευσεις φέτος από τίτλους που ήταν λατρεμενοι για άλλο λόγο. κ πάλι καλά είναι το μεγαθήριο witcher 3 να σώσει την κατάσταση.

  • http://www.game20.gr Sir Daniel

    Πολύ βάση έχει δωθεί στο βαθμό και όχι στο εξαιρετικό κείμενο του Person, το οποίο αναφέρει τις χτυπητές αδυναμίες του παιχνιδίου για μένα με μεγάλη σαφηνεια. Από κει και πέρα ο καθένας αντισταθμίζοντας τα θετικά και τα αρνητικά είναι λογικό να βγάζει και την δική του γενική εικόνα για το παιχνίδι η οποία κάλλιστα μπορεί να διαφέρει απο την γενική εικόνα του κάθε reviewer. Κολλάμε σε έναν βαθμό μονίμως λες και είμαστε μηχανάκια για barcodes...

    • G.J.

      Απόσο ξέρω η εκπαίδευση είναι υποχρεωτική μέχρι και το γυμνάσιο στην Ελλάδα. Όταν κάποιος έπαιρνε καλύτερο βαθμό από εσένα η εσύ από τον άλλο νομίζω σήμαινε κάτι σημαντικό σωστά ; Επίσης σήμαινε ότι κάποιος προσπάθησε λίγο μέτρια πολύ.. 9 όμως ή 18 παίρναν οι καλύτεροι των καλύτερων 😊

      • http://game20.gr/ Sir Daniel

        To σύστημα εκπαίδευσης στην Ελλάδα είναι χαμηλότερου επιπέδου ακόμη και από τις μεσημεριανές εκπομπές της Μενεγάκη οπότε δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο.

        • G.J.

          Εντάξει ρε οκ πες για κάποια άλλη ευρωπαϊκή χώρα 😀

          • http://game20.gr/ Sir Daniel

            Ναι βρε σε πειράζω, πάντως όντως δοκίμασε wasteland 2 όπως ανέφερε και ο Alessan, αν δίνεις περισσότερο βάση σε ιστορία, διαλόγους, επιλογές κτλ. Έχει προβληματάκια σε κάμερα και κάποια bugs αλλά είναι ατόφια εμπειρία από τα παλιά Fallout.

            • G.J.

              Το εχω αγορασμενο αλλα δεν το εχω παιξει ακομα! Αυτο και το shadowrun. Με ειχαν φαει τα Witcher 3 (250 hours) και αλλες 140 το divinity original sin. Ε και μετα απο τοσο divinity δεν αντεχα και αλλο turn based σαν το wasteland 2. Το shadowrun λεει τπτ? Απλα το βρηκα 3 ευρω καποτε.

              • http://game20.gr/ Sir Daniel

                Δεν έχω δοκιμάσει το Shadowrun οπότε δεν έχω άποψη. Γενικώς είχε πάρει σχετικά καλές κριτικές, οπότε λογικά δεν θα είναι άσχημο. Πάντως είναι και αυτό turn-based.

            • alessan

              Ασε ειμαι καπου στην μεση στο Mad Max -αν ειχε και ιστορια, με εξελιξη σοβαρη του χαρακτηρα, εκτος απο το να τρεχεις απο εδω και απο εκει θα μετραγε ασχημα! τεραστιος χαρτης, draw distance και πολυ κοντα σε οτι βλεπεις στις ταινιες! Εξαλλου στον κοσμο του κατα βαση ειναι ολο σε ερημο και οχι τοσο σε πολεις! Ας ελπισουμε αν βγει 2 να διορθωσουν καποια πραγματα- και εχω Divinity, Wasteland 2, Tomb Raider και δεν ξερω ποιο να πιασω μετα 🙂

              • http://game20.gr/ Sir Daniel

                Ωραίοςςς! Μετά από Fallout - Mad max - Wasteland 2 θα είσαι έτοιμος για ενδεχόμενο πυρηνικό ολοκαύτωμα, όχι αστεία.

                • alessan

                  Ηδη χτιζω υπογα με κονσερβες κ πηρα κ κουταβι! 😉

  • ggraper

    Εγώ έχω παίξει 7 ωρίτσες και με έχει αποθαρρύνει από το να το συνεχίσω,λόγο προβλημάτων π.χ. η αγελάδα που για ανεξήγητο λόγο(bug) βρέθηκε κολλημένη μέσα σε δωμάτιο του σπιτιού,στους διαλόγους τις περισσότερες φορές ότι και να επιλέξεις το αποτέλεσμα είναι το ίδιο,η base όσο και να ήθελα να ασχοληθώ μαζί της ήταν ένας πονοκέφαλος(χωρίζουμε καλή μου 😉
    Το shooting όσο καλό και να είναι,αν στα 8/10 το χρόνο σου,σκοπός είναι να σκοτώνεις ενώ μιλάμε για rpg.....(άμα ήθελα shooter,θα έπαιζα κανένα cod ή bf)Πιο πολύ με απογοήτευσαν οι ιστορίες,τόσο των side quests όσο και της Κεντρικής ιστορίας(την οποία καλά έκανα και την είδα στο youtube,γιατί νόμιζα ότι θα άξιζε).

    Στο skyrim αν και διαφορετικής θεματολογίας με το fallout 4 ααλλά ίδιου είδους παιχνιδιού(open world-rpg) side quests(αν εξαιρέσουμε τα συμβόλαια των factions,που ήταν πήγαινε εκεί-φέρε εκείνο ή πήγαινε εκεί-σκότωσε αυτόν),τα υπόλοιπα είχαν ένα μυστήριο,μια ωραία ιστορία από πίσω που σε κράταγε,επιλογές που καθόριζαν την έκβαση του κκάθε questκαι τις περισσότερες φορές και προσώπων.

    • Γιώργος Τσομπανίδης

      Aν δεν τρολλαρεις , κάνεις πλάκα.
      Δεν εχεις επισκεφθεί τις πόλεις , vaults...
      7 ώρες είναι το 1 /1000 του παιχνιδιου δηλαδή τίποτα.

  • DimoSonic

    Παιδία επειδή σκέφτομαι να παρω PS4 ,τι παιχνίδια μου προτείνεται να τσεκάρω ?

    • stelios

      the last of us και uncharted με κλειστά μάτια...

    • G.J.

      Bloodborne αδερφε, οτι ζηλευω απο τις κονσολες.

    • ggraper

      WITCHER 3.Το ξέρω δεν είναι αποκληστικό του ps4 αλλά αυτό προτείνω 🙂

    • VagDog

      Infamous , Driveclub , Until Dawn !!!!

    • Γιώργος Τσομπανίδης

      Ως πρώτη επιλογή θα σου προτείνω το εξαιρετικό Valiants Hearts ( όπου το gaming συνταντά την ιστορία .)

      Aν αγαπάς τα adventures τσέκαρε το ΟΠΩΣΔΗΠΟΤΕ
      Sheorlock holmes : Crimes and punisments .

      Ως μεταποκαλυπτικό R.P.G. με shooter στοιχεία μονόδρομος το Fallout 4.

  • Eaglos

    To είχα για 1η αγορά στο 2016 με το νέο PC αλλά η φάση με τους διαλόγους για το θεαθήναι και η γραμμικότητα με ξενέρωσαν. Πρακτικά μιλάμε για παιχνίδι τύπου Wolf Among Us... Κρίμα, πάμε στο επόμενο.

  • G.J.

    Το πιο αστειο της υποθεσης περα απο το 9 ειναι που μαζευει τοσα comment το site, με τον Terminator να ξυνεται με 2 χερια και τσουγρανα.

    • nick2010

      Εδώ έχει βουήξει το νετ με τις προσφορές των εορτών - μεταξύ άλλων και του steam - και παντού, πλην εδώ μέσα, δεν υπάρχει ένα σχετικό topic, για να ανταλλάξουμε ιδέες, εντυπώσεις και απόψεις βρε αδερφέ....

      ΠΟΥ 'ΣΑΙ ΣΠΥΡΙΔΩΝΑ !!!!!!

      Χρόνια Πολλά σε όλους, BTW.

  • Φοίνικας ο Τέταρτος
    • stelios

      Τα προβληματα τα διορθωσαν? (τουλαχιστον τα περισσοτερα;;)

  • tiflopodikas

    Έχω παίξει λίγο παραπάνω από 5 ώρες μέχρι τώρα, μια χαρά το βλέπω το παιχνίδι μέχρι τώρα από shooting σκίζει RPG στοιχεία πλέον δεν έχει και η διάλογοι έχουν απλοποιηθεί τέρμα πήρε μαθήματα από bioware η bugthesda μας. Αυτό που μου φαίνεται περίεργο βέβαια είναι γιατί έγιναν έτσι τα power armors δεν βλέπω κάποιο λόγο αλλά δεν πειράζει υγεία.

  • Γιώργος Τσομπανίδης

    Update

    Το παιχνίδι είναι η επιτομη της αναζήτησης.
    Είμαι στις 100+ ωρες.
    Ανακάλυψα 140 τοποθεσίες και ειμαι ακόμη στα μισα του χάρτη . !!!!

  • alessan

    Eχω καπου στο 10ωρο στο παιχνιδι και δυστυχως το βρισκω εντελως ανεπνευστο! Παραμεριζοντας τα γραφικα/animation/bugs/frame drops (αν και κατι τετοιο που εχω βρει οκ ποσο να το παραμερισεις http://xboxdvr.com/gamer/alessan%20360/video/14013427 ) με εχει ηδη κουρασει αυτος ο Preston! Καθε φορα σου δινει μια αποστολη, πας την κανεις, γυρνας πισω και ακους "Αnother settlement needs your help" και παμε παλι το ιδιο! Οχι οτι ειναι γενικα κακο, αλλα ακομα και σαν shooter να το παρουμε μια καποια συνδεση με την ιστορια την θες!

  • stelios

    όπως το πες person....εθιστικό και τεράστιο .... δεν υπάρχει αυτό .... καταρχήν παίζεις (για παράδειγμα) από τις 8 το πρωί και δεν καταλαβαίνεις πότε φτάνει απόγευμα .... έχω παίξει πόσες ώρες και αισθάνομαι ότι μόλις άρχισα!!!! τι να πω...όταν το τερματίσω σε κάνα χρόνο 🙂 θα ξανά γράψω την γνώμη μου !!!!

  • http://game20.gr Terminator

    Διαγωνισμός το σκ