alt text

Από τότε που η EA έκλεισε τη Visceral και ουσιαστικά ακύρωσε το παιχνίδι Star Wars που ετοίμαζε, έχει φουντώσει η συζήτηση για το μέλλον των single-player γραμμικών παιχνιδιών. Η EA από την πλευρά της δεν κρύβει ότι πλέον δεν ενδιαφέρεται για τα παραδοσιακά γραμμικά παιχνίδια. Σύμφωνα με τον Blake Jorgensen της EA, το παιχνίδι της Visceral ακυρώθηκε γιατί τα γραμμικά παιχνίδια δεν αρέσουν πια τόσο στους παίκτες όσο τους άρεσαν πριν 5-10 χρόνια. Εσείς τί λέτε;

  • Vassilios Pallis

    Ποτέ δεν άρεσαν τα γραμμικά παιχνίδια. Τα single player παιχνίδια πάντα άρεσαν. Αν εννοείτε να κόψετε τα single player και να μας γεμίσετε multiplayer-only, εμένα τουλάχιστον θα με χάσετε...

    • Zaxarias Christofides

      Συμφωνώ απόλυτα με χάνουν κ´ εμένα....

    • Visitor

      Σίγουρα κι' εμένα εάν εννοούν κάτι τέτοιο.
      Βέβαια μάλλον προς το παρόν δε νομίζω ότι εννοούν αυτό, αλλά ότι θέλουν τα single player να τα κάνουν με ανοιχτούς χάρτες που να τριγυρίζεις ελεύθερα.
      Αυτό είναι και θετικό και αρνητικό.
      Θετικό είναι εάν το παιχνίδι έχει ουσιαστικές αποστολές και όχι το να τριγυρίζεις άσκοπα σε ανούσια fetch missions.
      Αρνητικό γιατί η ΕΑ, μάλλον κάτι τέτοιο έχει στο μυαλό της. Δηλαδή μικρά campaigns που θα τα μεταμφιέζει με μεγαλύτερα, με το να σε βάζει να γυρνάς σε ένα μεγάλο χάρτη που σκοπό θα έχει να κάνει το παιχνίδι να φαίνεται μεγάλο, ενώ στην ουσία θα είναι "πατάτα".

  • Thomas User

    Εμενα μαρεσουν και τα single player και τα γραμμικα και τα mp.αυτο που δε μαρεσει ειναι να αγοραζω 70ε το παιχνιδι και να πληρωνω και για loot boxes και microtransactions..παραπαει

  • NewSammo

    Γενικά αυτη η κατάσταση έχει λίγο παραγίνει.Γνώμη μου είναι οτι καλό multiplayer κομματι και καλό single player μπορούν να συνυπαρξουν στον ιδιο τίτλο αλλα θέλει τρόπο και κόπο και η EA δεν νομίζω οτι εδω και χρόνια φημιζεται για κάτι απο τα 2.
    Εμένα πάλι που τα γραμμικά δεν με πειράζουν και ίσως μου αρέσουν κιόλας να πάω να κοιταχτώ;
    Θαυμάζω τα openworld αλλα δεν με χαλάει και η συμπηκνωμένη διασκέδαση ενος τέτοιου τίτλου.

  • Θανος

    Nαι γιατι τα last of us, shadow of the colossus metal gear etc. αφησαν εποχη λογω του καλου τους Multi. Ολα τα καλυτερα παιχνιδια που εχουν χαραχθει στις μνημες μας και ειναι οροσημο για τις παιδικες μας ηλικιες ειτε δεν ειχαν multi καθολου ειτε ηταν ενα απλο bonus. Και το gaming σημερα σωζεται μονο απο λιγες εταιριες που στηριζουν ακομα καλα storytelling. Aλλιως θα ηταν σαν mobile gaming δηλαδη εμετος.

    Και απο τη μερια τους οι gamers βεβαια , αν εξαιρεσεις τη κατασταση με την ΕΑ προσφατα, δεν φαινεται να αντιδρουν. Δεν ξερω τι θα φερει το μελλον αλλα αν εξελιχθει ετσι τοτε τα βλεπω πολυ ασχημα τα πραγματα

    • Visitor

      Φυσικό είναι αυτό που λες. Το έχω πει και σε άλλη συζήτηση εδώ στο site, το multiplayer κατέστρεψε και καταστρέφει τα single player παιχνίδια.
      Ξεκινάει μια σειρά παιχνιδιών με campaign 15-20 ωρών απολαυστικό με ενδιαφέροντες αποστολές και χαρακτήρες. Το επόμενο παιχνίδι θα βγει στις 10 ώρες και με campaign σαφώς κατώτερο του πρώτου και φυσικά θα περιλαμβάνει multiplayer. Το ακόμα επόμενο; Το campagin θα είναι στις 7-8 ώρες και ακόμα πιο υποβαθμισμένο.
      Σε πόσα παιχνίδια το έχουμε δει να συμβαίνει αυτό; Για παράδειγμα το Call of Duty πως ξεκίνησε και πως έχει γίνει;

  • Constantinos

    Άλλα λόγια ν αγαπιομαστε.

    Η Sony και το PS κατ επέκταση, υπό ποία τακτική γιγαντωθηκαν τα τελευταία χρόνια ? Η απάντηση είναι εξαιρετικά εύκολη και απλή συνάμα: μέσω των linear/story driven παιχνιδιών.

    Ο κόσμος διψαει και θα συνεχίζει να διψαει για γραμμικες narrative δημιουργίες. Όποιος πιστεύει το αντίθετο, απλά εθελοτυφλει. Βεβαίως και το multi εμφανίζεται σαν μια παγιωμενη κατάσταση σήμερα αλλά αυτό δεν σημαίνει ότι πρέπει να αμαυρωθει ο ρεαλιστικός και νοσταλγικος πυρήνας των single player παιχνιδιών, επειδη ετσι προσταζουν τα "σημεια των καιρων".

    Μάλλον το εγχείρημα ονόματι Hellblade, δεν έβαλε μυαλό σε μερικούς.

    • BigBOSS

      τι έκανε το hellblade; δεν κατάλαβα ποτέ γιατι αυτο το παιχνίδι εκθειάζεται τόσο απο ένας μέρος του κόσμου

      • Constantinos

        Μαλλον τιποτα δεν εκανε. Απλα κυκλοφορησε.

      • La Li Lu Le Lo

        Είναι ένα εξαιρετικό narrative πάιχνιδι από ένα μικρό studio με ΑΑΑ προδιαγραφές

  • konstantinos99

    Παιδιά για να μη μπερδευόμαστε, δεν εννοεί γενικά τα single αλλά τα γραμμικά single.
    Και ασχέτως όλων των άλλων θεμάτων, έχει δίκιο. Αυτό δείχνει η αγορά όπου 4/5 ΑΑΑ κ ΑΑ παιχνιδια είναι open world.
    Το καλό είναι ότι κανείς δεν έχει ανάγκη την ΕΑ αφού και αυτό το 1/5 + τα Indies είναι υπεραρκετά για μας.

  • Worms

    Αυτο που θελει να πει η ΕΑ ειναι: Τα γραμμικα παιχνιδια δεν εχουν τοσα κερδη στην εταιρια μας οσο τα multiplayer, open world με μικροσυναλλαγες

    Τραγικη για μια ακομα μια φορα αυτη η εταιρια. Το εχουν βρει τωρα οι εταιριες να δημοσιευουν οτι τους αρεσει να γινει στο μελλον προσπαθωντας να επηρεασουν τα προβατα συγγνωμη τους αφελης οτι αυτο που λενε ισχυει για να αλλαξει η γνωμη τους σταδιακα. Το ειδαμε με την nitendo που προσπαθει να πεισει οτι εχει κανει παρα πολλες πωλησεις το οποιο δεν ισχυει αλλα ολο το ανακοινωνει και ο κοσμος νομιζει οτι ειναι κατι σπουδαιο τα τοσα εκ πωλησεις..., το ειδαμε με την ΕΑ και θα το δουμε και με την Ubisoft που θα μας πεισει οτι ο κοσμος θελει τις μικροσυναλλαγες και οχι τα παραδοσιακα γραμμικα παιχνιδια.

    Ευτυχως που υπαρχει η Remedy και Naugdy dog που βλεπουμε με πραγματικα νουμερα οτι αυτα που λενε στην EA πολυ απλα δεν ισχυουν

  • Gogos

    Δυστυχώς αυτή είναι η πικρή αλήθεια. Η πωλήσεις των παιχνιδιών μιλάνε από μόνες τους. Το ενδιαφέρον του κόσμου είναι επικεντρωμένο στην ποσότητα και όχι στην ποιότητα. Δεν περιμέναμε την ΕΑ για να το μάθουμε αυτό.

    Έχει μαλλιάσει η γλώσσα μου να λέω τα ίδια πράγματα. Μόνο φέτος είχαμε ορισμένα καταπληκτικά story-driven παιχνίδια, όπως το Resident Evil 7, το Prey, το Wolfenstein 2 κα. Το καθένα εξ αυτών εμπορικά έχει πατώσει. Αντ’ αυτού παιχνίδια, όπως το Assassin's Creed Origins και το Call of Duty: WW2 έχουν δει εως και 100% αύξηση σε πωλήσεις σε σχέση με τους προκατόχους τους. Τα υποκριτικά παράπονα είναι λόγια του αέρα. Έχουμε ψηφίσει προ πολλου με το πορτοφόλι μας.

    • Worms

      Πως εξηγεις Gogo οτι πουλανε πολυ τα Uncharted, The Last of us? Πως εξηγεις που το Alan Wake εκανε πολλες πωλησεις ακομα και στο PC? Το Quantium Break που βγηκε εξαρχης μονο στο Xbox one που και παλι εκανε καλες πωλησεις? Δεν ισχυει ρε παιδια αυτο που λενε εκει στην ΕΑ. Ειναι απλως δημιοσευση οπως ολες οι αλλες. Το οτι δεν πουλανε μερικα γραμμικα παιχνιδια ευθυνονται καθαρα οι εταιριες που κυκλοφορουν μισοτελειωμενα παιχνιδι απο πολλες αποψεις και βγαινουν μετα 10 DLC. Αυτα δεν τα θελει ο κοσμος. Αυτα τα γραμμικα παιχνιδια που αξιζουν πουλανε.

      • Gogos

        Έκανα συμπληρωματικό σχόλιο παραπάνω. Νομίζω πως σειρές, όπως το Uncharted, το The Last of Us ή το God of War πουλάνε, διότι παρουσιάζονται ως τα system sellers της εκάστοτε κονσόλας της Sony. Φυσικά αξίζουν και με το παραπάνω της πωλήσεις τους. Ωστόσο, αν ρίξεις μια ματιά στα multiplatform, η κατάσταση είναι δραματική αυτή τη στιγμή.

        • Worms

          Απλα δεν βγαινουν πολλα παιχνιδια γραμμικα πλεον για να μπορουμε να εχουμε πολλες συγκρισεις. Δεν νομιζω ομως οτι ο κοσμος δεν τα θελει πια. Απλα ισως δεν βλεπει να βγαινουν αξιολογα γραμμικα multiplatform παιχνιδια τα τελευταια χρονια και γι αυτο. Ετσι πιστευω

          • Constantinos

            "Απλα ισως δεν βλεπει να βγαινουν αξιολογα γραμμικα multiplatform παιχνιδια τα τελευταια χρονια και γι αυτο. Ετσι πιστευω."

            Αξιολογα multiplatform παιχνιδια υπαρχουν. Ποιοτικη γραφη δεν υπαρχει.

      • alessan

        To Alan Wake για καποιο ανεξηγητο λογο δεν εχει πουλησει καλα! Πραγματικα κριμα γιατι ειναι παιχνιδαρα! Επισης το ιδιο ισχυει και για το Quantum που οταν βγηκε ειχε θεματα με την θολουρα, οπως και με την εντελως μετρια σειρα και πως μπαινει αυτη στο παιχνιδι, οποτε δεν ειχε παρει και αστερατες κριτικες!

        • Worms

          Εγω διαβασα οτι το Alan Wake εκανε πολυ καλες πωλησεις κυριως οταν κυκλοφορησε στo Steam. Δεν το περιμενε η Remedy και γι αυτο προσπαθησε να κανει το ιδιο με το Quantum Break. Το Quantum Break αν εβγαινε στο Ps4 πιστευω θα πουλαγε τρελα γιατι ο περισσοτερος κοσμος αυτη την κονσολα εχει. Xbox δεν εχουν τοσοι ενω οταν κυκλοφορησε ειχαν ακομα πιο λιγοι. Οταν κυκλοφορησε σε PC επισης ηταν εξαρχης μονο απο Windows Store και με υψηλες απαιτησεις. Οποτε με το ζορι βγηκε στο Steam μετα απο καιρο. Παρολα αυτα εχουν ανακοινωσει οτι εκανε πολυ καλες πωλησεις ακομα και μονο στο Xbox one αναλογα με τις πωλησεις τις κονσολας

          Οσο για την θολουρα απ οσο εχω δει λιγο απο εναν φιλο μου, επιτηδες φανηκε να το εβαλαν. Δειχνει καπως πιο "αληθινο" στο βαθος της εικονας οπως και στο The Evil Within αν εχεις παιξει. Για καποιο λογο φαινεται πιο "ταινια" και αυτο μου αρεσε πολυ

          Εγω αυτο που περιμενω τοσο καιρο ειναι να βγει to Quantum Break στο PS4. Ξερω λιγο δυσκολο αλλα ελπιζω 🙂

          • Tanno Buchino

            Αυτό έγινε, γιατί το ήθελαν ΠΟΛΛΟΙ για τον υπολογιστή. Δεν το ήθελαν για την ξενερωτή κονσόλα τότε.

            Ο λόγος που το βλέπεις δύσκολο να το βγάλουν στο PS4 είναι που δεν έχουν την κονσόλα ακόμα. Ήταν να βγει και για Macintosh, αλλά δεν έχουν προγραμματιστή να το περάσει κι εκεί.

            • Worms

              Οσον αφορα το Alan Wake θυμαμαι τοτε στο Xbox 360 βγηκε μονο ψηφιακα. Πιστευω αυτος ηταν ο λογος που ηταν τοτε αγωνστο. H remedy ειπε οτι εγινε πολυ αργοτερα γνωστο. Για μια ακομα φορα εφταιγε η Microsoft που το ηθελε μονο ψηφιακο στην κονσολα την στιγμη που ηξερε οτι στις κονσολες επικρατουσε το retail

              • Tanno Buchino

                Αυτό όντως έγινε. Το κυκλοφόρησαν και ψηφιακό και retail, αλλά ο τρόπος που το έκανε η Microsoft ήταν απαίσιος. Θυμάμαι που προμόταραν άλλο παιχνίδι που δεν ενδιέφερε κανέναν και άφησe στην τύχη του το Alan Wake. Και ακόμη θυμάμαι και την σύξυλη ανακοίνωση της Microsoft ν' ακυρώσει και την PC έκδοση του. Αυτό εξόργισε πολύ κόσμο και την παράτησε την Remedy. Ένα χρόνο μετά, η Remedy ανακοίνωσε η ίδια ότι τo κυκλοφόρησε στους υπολογιστές, αλλά μόνο ως standalone, δηλαδή σαν τα πιο παλιά παιχνίδια που δεν χρειάστηκε καν Windows Store και άλλες μαλακίες, και διόρθωσε τα προβλήματα του PC που το είχαν παρατήσει στη μέση.

                Τώρα αυτό που έγινε μεταξύ RMD και M$ είναι η ελαφρά έκδοση του ότι έγινε με ΚΟΝΑΜΙ και Κότζιμα.

                Θυμάμαι ότι για να βγει το Alan Wake 2 χρειάστηκε να βασιστούν στην εμπορική επιτυχία του Quantum Wake. Τώρα δεν ξέρουμε αν θα το κάνουν, αλλά είπαν ότι το εν λόγω παιχνίδι δείχνει τι να περιμένουμε στο Alan Wake 2, γιατί αυτό προετοίμαζαν.

                • Worms

                  Κυκλοφορησε μονο ψηφιακο στο Xbox 360 στην αρχη τουλαχιστον. Μετα δεν ξερω τι εγινε. Θυμαμαι τοτε ολο αρνητικα σχολια εβλεπα και ο κοσμος το περιμενε απο το 2005 το παιχνιδι. Πατωσε εντελως τοτε και με το που κυκλοφορησε στο PC εγινε πολυ γνωστο θυμαμαι.

                  Μακαρι καποια στιγμη να βγει το Alan Wake και Quantum Break στο PS4. Αφου δεν ειναι πια η Remedy στην Microsoft ειναι πιθανο πιστευω. Αν βρουν προγραμματιση οπως λες μπορει και να κυκλοφορησει. Δεν ξερω αλλα πιο πολυ θελω το Quantum Break. Μακαρι

                • Tanno Buchino

                  Εγώ ο ίδιος έχω τη συλλεκτική έκδοση του και στο XBOX 360 και στο PC σε retail. Είχαν διαφορετικά καλούδια μεταξύ τους.

        • Gogos

          Το Quantum δεν ήταν και τίποτε σπουδαίο άλλωστε. Αν ανατρέξεις σε συνεντεύξεις του Sam Lake, θα δεις ότι το παιχνίδι προέκυψε από βασικές ιδέες που προορίζονταν για το Alan Wake 2, το οποίο ωστόσο η Microsoft οραματιζόταν σαν παιχνίδι-σειρά. Εξαιτίας της διαφωνίας της Remedy με το παραπάνω concept, κατέφυγαν τελικά στην δημιουργία ενός νέου IP. Ελπίζω κάποια στιγμή να βρουν τους πόρους, ώστε να κάνουν το όραμα τους πραγματικότητα μέσω του self-publishing.

          Ας μην προσπαθούμε όμως να αποποιηθούμε τις ευθύνες μας ως gamers (γενικά μιλώντας πάντα όχι σε σένα ως alessan). Ο στρουθοκαμηλισμός δεν βοηθάει. Αν είχαμε στηρίξει την Remedy τότε, τώρα δεν θα ήταν αναγκασμένη να αναπτύσσει free2play αηδίες. Και πολύ φοβάμαι ότι τον ίδιο δρόμο ενδέχεται να ακολουθήσει και η Arkane. Ήδη στο site τους αναζητάνε προγραμματιστές με εμπειρία σε online τίτλους. Ποιος μπορεί όμως να την κατηγορήσει για αυτό; Η εταιρία το πάλεψε με όλες τις δυνάμεις της και παρέδωσε σε αυτή την γενιά δύο παιχνίδια αριστουργήματα (Dishonored 2, Prey). Όταν η αξία τους εκτιμηθεί, φοβάμαι πως θα είναι πλέον πολύ αργά...

          • nikolas22072014

            Στην περίπτωση του qb φταίει και η ms & remedy. Ο ένας γιατί ήθελε να βάλει dx12 Ενώ δεν ήταν έτοιμο και άλλος γιατί μας έταξε πολλά και δεν έκανε ούτε τα μισά. Αν θυμάσαι τι hype είχαν δημιουργήσει.

            • Gogos

              Γενικότερα έγιναν πολλά λάθη σε σχέση με το Quantum Break και από τις δύο πλευρές. Η αποκλειστική του διάθεση μέσω του ανώριμου ακόμη DirectX12 και η απουσία του από το Steam, ουσιαστικά καταδίκασαν τις πωλήσεις του παιχνιδιού στην πλατφόρμα του PC στο λανσάρισμα. Ωστόσο, το Quantum Break είχε πολλές αδυναμίες στον πυρήνα του ως παιχνίδι και δεν μου προκαλεί εντύπωση, καθώς η ανάπτυξη του δεν ήταν αυτό που ήθελε να κάνει πραγματικά η Remedy σε εκείνη την περίοδο.

              • nikolas22072014

                Την απουσία από το steam δεν πρέπει να βάζουμε μέσα γιατί υποτίθεται ότι έχει δικό της "μπούρδελακι" η ms ( μόνο αύτη η λέξη μου έρχεται για το Windows store). Ε Καλά εκεί έγινε πανηγύρι μεταξύ τους. Φαντάσου για να δηλώσει η remedy παιχνίδι με κωδική ονομασία ότι θα βγει και στο ps4!

                • Gogos

                  Ακριβώς επειδή ήταν "μπουρδελάκι", η συντριπτική πλειοψηφία των PC gamers αποφάσισε να προσπεράσει το παιχνίδι. Όχι βέβαια πως αν ήταν διαφορετικά τα πράγματα θα είχε πάει και πολύ καλύτερα εμπορικά. Εδώ παιχνίδια που πληρούσαν όλες τις προϋποθέσεις να γίνουν επιτυχίες, απέτυχαν επειδή δεν ήταν open world ή δεν είχαν multiplayer.

                  Για παράδειγμα, το Resident Evil 7, παρά την επιστροφή στις ρίζες, πούλησε λιγότερο από ότι το Resident Evil 6 που ενσωμάτωνε ένα coop mode. Η ΕΑ δεν αναφέρει τα παραπάνω τυχαία. Όσο και να μην μας αρέσει να ακούμε την αλήθεια, η κατάσταση δεν πρόκειται να αλλάξει με έναν μαγικό τρόπο, παρά μόνο αν συνειδητοποιήσουμε ότι φταίμε και εμείς για την διαμόρφωση αυτού του τοπίου.

                • Worms

                  Γιατι τοση αρνητικοτητα ρε Gogo με το Qauntum Break ? 🙂 Εγω που επαιξα λιγο την αρχη στον ξαδερφο μου οχι απλα εντυπωσιαστηκα με τον ηχο, μουσικη ,γραφικα, ωραιο πρωταγωνιστη κλπ , αλλα με εκανε να σκεφτω να παρω PC αντι για PS4 μονο και μονο για αυτο το παιχνιδι. Βεβαια κατεληξα στο PS4 για αλλους λογους. Ομως ξερω απο τον ξαδερφο μου οτι το Quantum Break ειναι εξαιρετικο με πολυ ωραιο τελος και με πραγματα που βασιζονται στην επιστημη. Δεν ειναι καθολου προχειροφτιαγμενο. Για να εχω βεβαια αποψη πρεπει να το παιξω ολο και οχι μονο την αρχη. Ελπιζω να βγει σε PS4. Εσενα Gogo θυμαμαι οτι σου αρεσε λιγο 🙂

                  Οσον αφορα το Resident evil 7 μηπως φταiει που δεν πουλησε επειδη δεν ειχε τους γνωστους πρωταγωνιστες που ο κοσμος εχει συμπαθησει? πχ Chris Redfield κ.α Ακομα και να τους ειχε θα ηταν σε first person.... Αυτοι που εμεθαν το RE το εμαθαν με αυτους τους πρωταγωνιστες σε third person. Να τους βλεπουν δηλαδη

                  Οποτε πιστευω φταινε και λιγο οι εταιριες που δεν αξιοποιησαν τα γραμμικα παιχνιδια οπως επρεπε

                • nikolas22072014

                  Ρε παιδιά αυτήν χαζομάρα την ακούω καιρό, ποτέ το resident evil δεν ήταν ποτέ καθαρό tps. Τα πρώτα 3 ήταν με fixed κάμερες και τα 4,5,6 tps.

                • nikolas22072014

                  Πιστεύω ότι το resi7 την πλήρωσε χωρίς να φταίει για τις "αμαρτίες" των resi 5,6.
                  Θεωρώ ότι είναι άτυχο ως παράδειγμα. Συμφωνώ δεν έχεις άδικο εμείς έχουμε ως gamers έχουμε διαμορφώσει το τοπίο.

                • Gogos

                  Θέλετε ένα πιο "πετυχημένο" παράδειγμα;
                  Το The Evil Within 2 στο λανσάρισμα του πούλησε μόλις το 1/4 των retail αντιτύπων του πρώτου μέρους.
                  Αν τώρα όλα αυτά τα παιχνίδια θεωρούνται κακά, τι να πώ; Πάω πάσο.

                • BigBOSS

                  το RE7 δεν κάνει επιστροφή στις ρίζες και προφανώς σε πολύ κόσμο δεν άρεσε, ούτε εμένα μου άρεσε

            • Tanno Buchino

              Η MS φταίει αποκλειστικά. Η Remedy έκανε ότι μπορούσε για να προωθήσει αυτά τα διαμάντια.

              • nikolas22072014

                Εντάξει θες να την κατηγορείς ανεξάρτητος αν φταίει η όχι. Οκ πάω πάσο!

          • Constantinos

            Τα Dishonored τα οποια πραγματικα λατρεψα, επικεντρωνονται σε μια τυπικη ιστορια εκδικησης. Δεν τα λες και narration ή story telling προτυπα. Η Arkane εστιαζει ολοκληρωτικα στην πλειαδα των gameplay δυνατοτητων που παρεχουν τα παιχνιδια της και πολυ λιγοτερο στο τροπο αφηγησης.

            Story telling εννοουμε τον ρυθμο με τον οποιο κυλαει η ιστορια και το σεναριακο υποβαθρο (lore) στο εκαστοτε παιχνιδι. Story telling δεν ειναι τα notes, τα γραμματα, τα βιβλια και τα audiologs. Αυτα ειναι lore fillers. Δεν αποτελουν μερος της κεντρικης αφηγησης.

            Πραγματικη, ποιοτικη και λειτουργικη πενα ειχε το Bioshock για παραδειγμα, το οποιο συμπληρωματικα διεθετε και ενα βαθυ lore που ωθουσε τον αλλον να ψαχτει και να μαθει πραγματα.

            • Gogos

              Αυτό που λες δεν ισχύει. Στα Bioshock ένα μεγάλο μέρος της ιστορίας εμπεριέχεται στα audiologs και στην παρατήρηση-αλληλεπίδραση με το περιβάλλον. Ακούγοντας τα, μάθαινεις πληροφορίες όχι μόνο για τους χαρακτήρες, αλλά και για τον τρόπο με τον οποίο δημιουργήθηκαν η Rapture και η Columbia. Αν προσπεράσει κανείς τα αφηγηματικά collectables είναι σαν να πετά το 70% του lore στα σκουπίδια. Τα cinematics της σειράς είναι κυριολεκτικά μετρημένα στα δάχτυλα του ενός χεριού.

              Πάνω-κάτω το ίδιο συμβαίνει στην σειρά Dishonored, όπως και στα περισσότερα παιχνίδια της Immersive Sim κατηγορίας. Το γεγονός ότι το σενάριο δεν σου παρέχει όλες τις πληροφορίες του μέσα στα μούτρα, δεν το καθιστά απαραίτητα ανύπαρκτο ή αδιάφορο.

              • Constantinos

                Διαφωνω ετσι οπως το θετεις και εξηγουμαι:

                οταν καποιος αγοραζει ενα παιχνιδι το οποιο στηριζεται στο story telling, για τι πραγμα ανυπομονει?

                1. Σεναριο/υποθεση

                2. Αφηγηση

                3. Xαρακτηρες

                4. Διαλογοι

                Aν ο αφηγηματικος ρυθμος κυλα υποτονικα, δεν θα κατσει ο αλλος να διαβαζει memos και notes, οσο αμεσο αντικτυπο και αν εχουν στο συνολικο lore του παιχνιδιου. Θα τα διαβασει μοναχα, αν η σεναριακη αφηγηση ειναι πλουσια και ενδιαφερουσα.

                Τα cinematics, δινουν ενταση και χρωμα, σ ενα story telling παιχνιδι. Οταν ενας τιτλος αποφασιζει να μην χρησιμοποιησει cinematics, ΟΦΕΙΛΕΙ να διαθετει ποιοτικη on the fly πενα, για να μπορεσει να "ιντριγκαρει" σεναριακα τον παικτη. Γι αυτο το λογο ανεφερα το παραδειγμα του Bioshock.

                Για να μην παρεξηγουμαι: και εμενα μ αρεσει να διαβαζω γυρω-γυρω "πραγματακια" αλλα ο πυρηνας της ιστοριας ειναι αυτος που παρουσιαζει το ιδιο το παιχνιδι.

                Η ραχοκοκκαλια της ιστοριας ενος παιχνιδιου, κατα τη γνωμη μου παντα, οφειλει να στηριζεται στα 4 προαναφερθεντα χαρακτηριστικα που ανεφερα.

                • Gogos

                  Σε αυτά τα παιχνίδια, όσο επενδύεις στην παρατήρηση, τόσο επιβραβεύεσαι. Είναι ένα από τα βασικά χαρακτηριστικά του genre. Στο Dishonored αν θέλεις έχεις πάντα την δυνατότητα να τρέξεις το παιχνίδι και να το τερματίσεις σε 5 ώρες. Κάποιος όμως που θέλει να μάθει τα πάντα για το σεναριακό υπόβαθρο του κόσμου του, ενδέχεται να χτυπήσει 40ωρο, χωρίς υπερβολή.

                  Δέχομαι το γεγονός ότι ορισμένοι παίκτες θέλουν τα κομβικά σημεία της ιστορίας να παρουσιάζονται ξεκάθαρα μπροστά τους μέσα από cinematics. Ωστόσο, ότι δεν βλέπουμε ή δεν αντιλαμβανόμαστε, δεν σημαίνει πως δεν υπάρχει κιόλας.

                • Worms

                  Εχεις ενα δικιο. Βασικα πιστευω το να μαθαινεις την ιστορια την ωρα του gameplay στα γραμματα κλπ ταιριαζει περισσοτερο σε παιχνιδια οπως καποια point and click adventures που εισαι μονος σου και προσπαθεις να καταλαβεις τι γινεται στο περιβαλλον. Σε παιχνιδια δηλαδη που δεν υπαρχουν χαρακτηρες οπως στο Amnesia.

                  Θελω να πω πρεπει και να το σηκωνει το σεναριο αυτο που λες. Στο Dishonored πιστευω θα μπορουσε να ειχε περισσοτερο αφηγηση και λιγοτερο ψαξιμο για να θεωρηθει αυτο που λετε. Στο Bioshock δεν ξερω. Νομιζω κι εκει ειχαν περιθωρια να "κλειδωσουν" τον παικτη και να μαθει την ιστορια απο καποια cutscenes. Αλλα απο την αλλη ταιριαζαν οι ηχογραφησεις γιατι ησουν και μονος σου

                  Το θεμα ομως ειναι οτι σε αφηνε αν ηθελες να μην ανοιξεις καμια ηχογραφηση και στην τελικη να εχεις ολοκληρωσει το παιχνιδι χωρις να εχεις καταλαβει πολλα για την ιστορια. Ειδικα οταν μιλαγε ο Ατλας πολλες φορες εψαχνες πυρομχαικα για να μην σου πεταχτει κανενας εχθρος. Δεν το απολαμβανες δηλαδη οσον αφορα την αφηγηση. Θα επρεπε για μενα να ηταν περισσοτερο γραμμικο σε αυτο το κομματι. Την ωρα δηλαδη που υπαρχει εξελιξη στην ιστορια θα ηταν καλο να μην σε αφηνει εντελως ελευθερο

                • Constantinos

                  Μεταξυ μας Γογο, δεν εχω γνωρισει καποιον που αφιερωσε 30 και 40 ωρες, διαβαζοντας τα σεναριακα συμπληρωματα του Dishonored.

                  Δεν αμφισβητω το fanbase, την επιδραστικοτητα και την σεναριακη οντοτητα του Dishonored, ουτε απορριπτω σαν πρακτικη, το "wandering around". Στο τελευταιο δε, μαζι σου ειμαι. Story telling παιχνιδι ομως, δεν μπορω να το χαρακτηρισω.

                  Αν το Dishonored ειναι story telling παιχνιδι, τοτε το ICO και το Shadow of the Colossus που αγνοουν επιδεικτικα οποιαδηποτε μορφη διαλογου, lore filler, collectible κλπ. ή το Heavy Rain και το Hellblade πως θα επρεπε να κατηγοριοποιηθουν?

                • Gogos

                  Δεν αμφισβητώ σε καμία περίπτωση την μη λεκτική εξιστόρηση των ICO και Shadow of the Colossus ή μεταγενέστερων παιχνιδιών, όπως το Rime. Πολλές φορές μία εικόνα ισούται με χίλιες λέξεις.

                  Όπως καταλαβαίνεις, λοιπόν, η αφήγηση δεν έχει μόνο μια συγκεκριμένη οδό έκφρασης. Κάποιες ομάδες επιλέγουν να πουν τις ιστορίες τους μέσα από καλοσκηνοθετημένα cinematics (Uncharted/Wolfenstein), άλλες μέσω της εξερεύνησης (Dishonored/Bioshock) και άλλες αποκλειστικά μέσω εικόνων (ICO/Rime). Προσωπικά δεν απορρίπτω καμία από τις προαναφερθέντες τεχνικές.

                • Constantinos

                  Μεσα και το Rime. Δεν διαφωνω ουτε στο ελαχιστο.

                  Η συζητηση που γινεται ομως, δεν αφορα στην υπαρξη του story telling αλλα στην εμφαση που διδεται στο story telling. Γι αυτο δεν μπορω να θεωρησω καθαροαιμο story telling παιχνιδι το Dishonored.

                  Συμφωνοι, εμφανιζει μια κεντρικη ιστορια, ενα lore, χαρακτηρες, πραγματα να συλλεξεις αριστερα και δεξια για επιπροσθετες πληροφοριες αλλα δεν στηριζεται στην αφηγηση, οπως αντιστοιχως πραττει ενα αμιγως story driven παιχνιδι.

                • Gogos

                  Δυστυχώς, έχοντας εντρυφήσει σε μεγάλο βαθμό στην σειρά Dishonored, δεν μπορώ να συμφωνήσω με αυτό. Τα αφηγηματικά assets παίζουν σημαντικότατο ρόλο στην κατανόηση και αξιολόγηση του σεναρίου. Σε αρκετές περιπτώσεις μάλιστα, βλέπεις τον τρόπο, με τον οποίο εμφανίζονται να εξαρτάται άμεσα από τις πράξεις σου.

                  Αν για παράδειγμα, σκοτώσεις έναν χαρακτήρα-κλειδί τα audiologs, οι εφημερίδες, τα γράμματα κτλ. μεταβάλουν με αντίστοιχο τρόπο τα δεδομένα τους. Δεν πρόκειται για στατικά στοιχεία που υπάρχουν εκεί αμετάβλητα, ώστε να γεμίζουν με περιεχόμενο τα περιβάλλοντα.

                  Δέχομαι ωστόσο ότι δεν σου αρέσει ως τεχνική αφήγησης. Κάποια πράγματα είναι καθαρά θέμα γούστου σε τελική ανάλυση.

                • Constantinos

                  Μα και εγω ελιωσα τα Dishonored. Δεν ειναι εκει το ζητουμενο.

                  Ισως ο καθενας μας, να εχει καταχωρησει διαφορετικα στο μυαλο του, το ιδανικο μοντελο ενος story telling παιχνιδιου.

                • Gogos

                  Απλά πρόκειται για διαφορετική προσέγγιση αφήγησης. Αυτό δεν έχει να κάνει με τι αρέσει σε μένα ή σε σένα. Αν ανατρέξεις στις προδιαγραφές που πρέπει να πληροί ένα παιχνίδι της Immersive Sim κατηγορίας, θα δεις να αναφέρεται το εξής:

                  "Narrative that is not always forced on the player, but instead can be told through exploration and gameplay at that players will."

                  Αν έχεις χρόνο, μπορείς να τσεκάρεις τις παρακάτω πηγές. Θα σε βοηθήσουν να αποσαφηνίσεις το είδος και τον τρόπο, με τον οποίο επιλέγει να πει την ιστορία του:
                  https://www.giantbomb.com/immersive-sim/3015-5700/
                  https://www.youtube.com/watch?v=kbyTOAlhRHk&t=611s

                • Constantinos

                  Πιο πανω σου απαντησα γραφοντας: "Δεν αμφισβητω το fanbase, την επιδραστικοτητα και την σεναριακη οντοτητα του Dishonored, ουτε απορριπτω σαν πρακτικη, το wandering around. Στο τελευταιο δε, μαζι σου ειμαι."

                  Επαναλαμβανω για πολλοστη φορα, επειδη ενδεχεται να υπηρξα μη κατανοητος: καταπληκτικο παιχνιδι στο Dishonored αλλα δυστυχως δεν πληροι τις προδιαγραφες ενος καθαροαιμου story telling παιχνιδιου. Αυτη ειναι η αποψη μου και δεν θα αλλαξει εξαιτιας μερικων links του giantbomb και του youtube.

                • Gogos

                  Όπως νομίζεις...
                  Προφανώς και δεν θέλεις να εξετάσεις το ενδεχόμενο τα πράγματα να διαφοροποιούνται κάπως από την ήδη παγιωμένη εικόνα που έχεις αυτή τη στιγμή στο μυαλό σου. Δεν πρόκειται να επιμείνω.

                • Constantinos

                  Ρε συ Γογο, γιατι πρεπει να κανουμε τον Γιαννη-Γιαννακη? Και οι 2 συμφωνουμε οτι το Dishonored ειναι υπερ-παιχνιδαρα. Γιατι πρεπει οπωσδηποτε να του ορισουμε, ντε και καλα ταμπελα? Για να επελθει full synchronization? Αυτα μονο στο AC. Χαχαχαχα.

                  Eχεις την αποψη σου, εχω την αποψη μου. Με την επιβολη γνωμης δεν εχω καλη σχεση. Ξερεις πολυ καλα, οτι απεχθανομαι μεχρι θανατου τα "τσουβαλιασματα" και τις "ταξινομησεις".

                  Αστο να παει στο διαολο (που λεει ο λογος).

                  🙂 🙂

                • Worms

                  Αυτο που θελει να πει ο gogos ειναι οτι υπαρχει αφηγηση/story telling με 3 διαφορετικους τροπους. Με εικονα(Inside), με εξερευνηση(Bioshock, Dishonored) και με cutscenes(πχ Quantum Break). Αλλοι πιστευουν οτι η αφηγηση/story telling γινεται μονο με cutscenes. Μαλλον δεν υπαρχει σωστη απαντηση. Το σιγουρο ειναι παντως οτι μερικα παιχνιδια εχουν λαθος τροπο αφηγησης που δεν ταιριαζει με το σεναριο. Οπως ειπα και πριν πρεπει να το σηκωνει το σεναριο για να βαλεις "αφηγηση" με εξερευνηση(γραμματα, ηχογραφησεις κλπ) και με εικονα.

                  Απο την αλλη μπορει και να ισχυει αυτο που λες κι εσυ. Οτι δεν γινεται αφηγηση/story telling χωρις καποια απαραιτητα στοιχεια, πχ διαλογοι, χαρακτηρες, γραμμικη ιστορια κλπ. Κι εγω αυτο πιστευω, οτι δεν γινεται χωρις αυτα να θεωρηθει story telling το παιχνιδι αλλα το βλεπει διαφορετικα ο καθενας

                • Luffy-10

                  Θα εβαζα και 5 ) gameplay

                • Constantinos

                  Καλα το gameplay εξυπακουεται ρε συ.

              • Worms

                Σεναριο μπορει να υπαρχει και να εχει ενδιαφερον ακομα και απο τα notes και τις ηχογραφησεις, αλλα η αφηγηση ομως? Το θεωρω περισσοτερο σημαντικο να εχει καλη αφηγηση για να ξεδιπλωθει το σεναριο με ωραιο τροπο. Και η αφηγηση ειναι που κανει τα γραμμικα παιχνιδια πολυ ωραια για μενα.

              • meh

                Τι ειναι ενα immersive sim;

                • Gogos

                  Εν τάχει, ο όρος immersive sim επινοήθηκε από τον Warren Spector με σκοπό να περιγράψει και να κατηγοριοποιήσει το πρώτο Deus Ex. Κάποια από τα στοιχεία που μοιράζονται τα παιχνίδια αυτού του είδους είναι:

                  - Χρήση κάμερας πρώτου προσώπου, ώστε ο παίκτης να βιώνει το παιχνίδι μέσα από τα μάτια του playable χαρακτήρα

                  - Τοποθέτηση του σε ένα περιβάλλον υψηλής αλληλεπίδρασης που παρέχει πολλαπλά μονοπάτια για την επίλυση του κάθε προβλήματος. Το παιχνίδι δεν κρατά τον παίκτη από το χέρι, η χρήση ενδείξεων είναι περιορισμένη και το HUD φειδωλό σε πληροφορίες. Εν ολίγοις, το gameplay απαιτεί από εκείνον να επιστρατεύσει την κριτική του σκέψη για την διαχείριση της κάθε κατάστασης.

                  - Έμφαση στις συνέπειες των πράξεων του μέσω ενός υποβόσκοντος συστήματος ηθικής
                  Παράδειγμα 1: Στο Bioshock ο τρόπος αντιμετώπισης των Little Sisters επηρεάζει βραχυπρόθεσμα και μακροπρόθεσμα τόσο το gameplay, όσο και την κατάληξη της ιστορίας
                  Παράδειγμα 2: Στο Prey εγκαθιστώντας αναβαθμίσεις των Typhon, τα συστήματα ασφαλείας του διαστημικού σταθμού αντιμετωπίζουν τον παίκτη σαν εισβολέα και του επιτίθενται.

                  - Αφήγηση μέσω της εξερεύνησης του περιβάλλοντος, έχοντας τον πλήρη έλεγχο του χαρακτήρα σε κάθε περίπτωση, με ελάχιστα ή και καθόλου cinematics

                  - Απουσία καταστάσεων αποτυχίας πλην του θανάτου του playable χαρακτήρα
                  Παράδειγμα 1: Μια αποστολή δεν πρόκειται να οδηγήσει σε gameover, στην περίπτωση που ο παίκτης βγει εκτός χρόνου ή έξω από το νοητό πεδίο της, όπως συμβαίνει σε μια tailing mission σε ένα Assassin's Creed
                  Παράδειγμα 2: Στο Prey το παιχνίδι συνεχίζεται ακόμη και αν ο παίκτης δολοφονήσει όλους τους κεντρικούς χαρακτήρες της ιστορίας

                  Αν θέλεις τσέκαρε τα παρακάτω links που έχω δώσει για επιπρόσθετες πληροφορίες. Είναι ιδιαίτερα διαφωτιστικά και ξεδιαλύνουν κάθε απορία.

                • meh

                  Μετα απο εκατονταδες ωρες σε Thief και Deus Ex, πρωτη φορα μαθαινω αυτο τον ορο. Ενδιαφερον.

                • Worms

                  Πολύ ενδιαφερον αυτό που λες. Παντως αυτό το immersive sim πως λεγεται δεν ταιριαζει σε όλα τα παιχνίδια. Νομιζω ταιριαζει σε ελαχιστα που οι βασικοι χαρακτήρες είναι ασήμαντοι οσον αφορα την καταληξη της ιστοριας που θελει κατι να σου πει. Το ιδιο και για τα υπολοιπα όπως αλληλεπιδραση με το περιβάλλον, εμφαση στις συνεπειες των πρεξεων κλπ.

                  Δεν μπορω ας πουμε να φανταστω το The Last of us, το Max Payne, και χιλιαδες παιχνίδια με ωραιο σεναριο και ωραιο τελος, να ειχε τετοια πραγματα. Θα ηταν τραγικο απλα. Στο Prey ισως ταιριαζει γιατι ετσι είναι η δομη του φαινεται

          • alessan

            Το Quantum σιγουρα δεν ειναι αυτο που περιμεναμε να ειναι, ή μας παρουσιασαν οτι θα ειναι και στο μυαλο ολων ηταν σαν το νεο Uncharted της MS! Δεν ξερω αν το εχεις παιξει! Αν οχι δωστου μια ευκαιρια καθως το βρισκεις σε αστεια τιμη πλεον! Προσωπικα και αφου εφυγε και η θολουρα στα γραφικα το εχω στο 8 σαν παιχνιδι πλεον! Σιγουρα καπου χαθηκαν στην "μεταφραση" στην Remedy, σε σχεση με οτι ηθελε και η MS και δεν εφτασε να γινει αυτο που επρεπε,και ειναι κριμα! Πραγματικα κριμα επισης, που δεν ξερουμε αν και ποτε θα βγει και νεο Alan Wake καθως και η Remedy επικεντωνεται σε online παιχνιδι!

            Συμφωνω οτι για να βλεπουμε αρκετες εταιρειες να το πηγαινουν προς το online, δειχνει που ειναι και τα περισσοτερα χρηματα! Απλα εκει που βλεπεις καποιες να φευγουν απο τα single player παιχνιδια, σιγα σιγα αλλες ερχονται και θα παρουν το κομματι που τους αναλογει! Μου φαινεται προσωπικα αδυνατο να μην υπαρχουν single player παιχνιδια! Επισης θεωρω οτι το τριπακι του online, multiplayer που μπαινουν πολλες εταιρειες περιμενοντας να βγαλουν απο microtransactions, expansions, συνδρομες, dlcs, διαφημισεις κλπ ειναι ενας πολυ επικινδυνος δρομος καθως σε αυτα 1 παιχνιδι πετυχαινει και 10 χανονται! Πχ επιασε το Overwatch και ολοι οι αλλοι τιτλοι που βγηκαν τους εφαγε η μαρμαγκα! Επιασε το PUBG και θα δεις ποσα θα βγουν και ποσα θα πανε απατα!

            @tannobuchino:disqus Ποσο θα κρατιοσουν αραγε για να πεις για την MS? Ειχε περασει καιρος! Απλα να πουμε ενα στατιστικο περι Remedy, που η MS καταδυναστευσε για 10 χρονια και δεν εφτασε στο full potential της! Για την MS η Remedy σε αυτα τα 10 χρονια εβγαλε 2 παιχνιδια! Το Alan Wake και το Quantum! δλδ ειχε τον χρονο και την χρηματοδοτηση να βγαζει 1 παιχνιδι την 5ετια! Το Alan ηταν και οραμα του Sam Lake και ουσιαστικα ηταν οπως το ηθελε! Το Quantum ηρθε σαν ενα νεο ip για την νεα της κονσολα και ειχε 5 ολοκληρα χρονια να το φτιαξει! Ποσο χρονο ακομα χρειαζεται ενα στουντιο και ποσα χρηματα για να φτιαξει ενα παιχνιδι 10-12 ωρων? Στην δικη του μηχανη γραφικων? Και με time control μηχανισμους που ηδη ειχαν δουλευτει για καποιο νεο alan wake παιχνιδι???? αν δεις απο την αλλη μερια η Naughty Dog πχ για την Sony, εβγαλε στην ιδια δεκαετια 4+1 Uncharted, και το TLOU!!! δημιουργησε 2 iconic franchises δλδ και συνολο εβγαλε 6 τιτλους, οπου τουλαχιστον οι 4 ηταν του 9 μινιμουμ! Και ποσες κονσολες της Σονυ θα εχουν πουληθει λογω αυτων των παιχνιδιων! Και βαζω την Naughty dog καθως τα Alan Wake, Quantum και τα Uncharted, TLOU ειναι ακριβως το ιδιο genre παιχνιδιων και υποτιθεται ηταν στις "αντιμαχομενες" εταιρειες! Μηπως λεω, μηπως καπου, κατι εκανε στραβα και η Remedy? Επισης σε ποσα αρθρα διαβαζω οτι η MS δεν ρισκαρει και που ειναι τα νεα ip, και στηριζεται σε 3-4 franchises! Και ολα σωστα! Εμ εδω που ειπε να βγαλει νεο Franchise, εδωσε 5 χρονια και ποσα χρηματα αραγε, εδω "πνηγει το οραμα του δημιουργου"??? Τι θελουμε λοιπον? Ιδια ή νεα franchises? Στανταρ λυσεις ή ρισκο? Και δεν προωθησε αρκετα το Quantum πχ η MS? Σε καθε εκθεση ηταν πρωτο και καλυτερο και το περιμεναμε πως και πως!

            • Gogos

              Έχω τερματίσει το Quantum Break δύο φορές από την εποχή του λανσαρίσματος ακόμη. Το παιχνίδι δεν ήταν κακό σε καμία περίπτωση, αλλά η Remedy απέδειξε στα Max Payne και κυρίως στο Alan Wake ότι μπορεί να προσφέρει περισσότερα. Όποτε, για μένα τουλάχιστον, ήταν μια μικρή απογοήτευση.

              Κατά την γνώμη μου, το πάντρεμα παιχνιδιού και σειράς δεν ήταν ιδιαίτερα πετυχημένο. Πέρα από την αμφιλεγόμενη υποκριτική των ηθοποιών και τους ενίοτε κακογραμμένους διαλόγους, η σειρά φαινόταν "αποκομμένη" από το παιχνίδι. Αντίθετα, η παρουσίαση παράπλευρων στοιχείων του σεναρίου στο Alan wake μέσω των Night Springs ήταν ένας οργανικός τρόπος αφήγησης που αποτελούσε μέρος του in-game κόσμου του παιχνιδιού. Το να τοποθετείς το χειριστήριο στο τραπεζάκι για 30 ολόκληρα λεπτά -αφήνοντας στην άκρη την ιδιότητα του παίκτη που βιώνει τα γεγονότα, για να πάρεις την θέση του μη αλληλεπιδραστικού θεατή- θεωρώ ότι δημιουργεί σοβαρά προβλήματα στον ρυθμό οποιουδήποτε παιχνιδιού.

              Κατ' επέκταση, το ατόφιο gameplay περιεχόμενο ήταν πολύ μικρό και οι έξυπνες δυνατότητες των μηχανισμών ελέγχου του χρόνου, είτε στην μάχη είτε στην ολοκλήρωση objectives, περισσότερο θύμιζαν το προσχέδιο ενός παιχνιδιού με περισσότερες προοπτικές που τελικά δεν αναπτύχθηκε ποτέ.

              Όσον αφορά την δεύτερη παράγραφο, ευελπιστώ και εγώ όταν οι εταιρίες φάνε τα μούτρα τους, να επιστρέψουν στα παραδοσιακά single-player παιχνίδια. Αν και οι μικροσυναλλαγές και η κατάχρηση procedural generated τεχνικών, για την άκοπη δημιουργία περιεχομένου, μαστίζουν πλέον για τα καλα την εν λόγω κατηγορία και κυρίως τα open world games.

              Ισχύει ότι ο δρόμος του online είναι πολύ ανταγωνιστικός. Για παράδειγμα, δες τι έγινε στο Battleborn ή πιο χαρακτηριστικά στο LawBreakers, το οποίο αναπτύχθηκε από ορισμένους βετεράνους του χώρου, όπως τον Cliff Bleszinski. Ένας single-player τίτλος μπορεί να αποδίδει χρήματα στην ομάδα ανάπτυξης/εκδότη μακροπρόθεσμα. Είτε αγοράσεις το The Evil Within 2 τώρα είτε έπειτα από 3 χρόνια, η εμπειρία σου με το παιχνίδι θα είναι η ίδια. Κατά συνέπεια, η Bethesda υποθέτω ότι γνωρίζει πως η χρηματική της επένδυση ενδέχεται να μην της αποφέρει καθαρό κέρδος άμεσα, αλλά σε βάθος χρόνου. Αντίθετα ένας αμιγώς multiplayer αν δεν πάει καλά από το λανσάρισμα, κινδυνεύει να κατεβάσει ρολά πρόωρα.

              • alessan

                Συμφωνούμε κ στα δυο! Στο quantum το πάντρεμα σειράς κ παιχνιδιού ηταν αποτυχία! Αν αντί για την κακιστη σειρά είχε 2 ωρίτσες ακόμα gameplay, cutscenes, κ αφηγιση με έξτρα στοιχεία για το τι γινεται α λα alan wake (πχ τιβι κ γράμματα) θα ηταν πολυ καλύτερο!

                Κ για τα multi μόνο παιχνίδια όπως το είπες! Αν δεν πιάσουν το πρωί δίμηνο ειναι νεκρα παιχνίδια! Το single πουλάει σε βάθος 5-7 χρονων άνετα κ παίζει αν το παίξεις αργότερα να είναι κ καλυτερη εμπειρία απο την αρχή σε σουπερ τιμή!!

        • Tanno Buchino

          Ξέρω τον λόγο για το Alan Wake.

          Αυτό έγινε εξαιτίας της Microsoft που ακύρωσε στην αρχή την PC έκδοση του Alan Wake. Και ακόμα χειρότερα, δεν έκανε καν προώθηση του. Η Remedy Entertainment έμαθε το λάθος της και έκοψε κάθε συνεργασία με την Microsoft. Έκτοτε είναι ανεξάρτητη και κυκλοφορεί τα επόμενα παιχνίδια της σε όλες τις κονσόλες.

    • Tanno Buchino

      Η CD Projekt έχει άλλη γνώμη, και μάλιστα ΑΝΤΙΘΕΤΗ της ΕΑ. Αυτό πώς το εξηγείς; Υπάρχει κόσμος που παίζει γραμμικά και ποιοτικά παιχνίδια. Τα online είναι πολύ βαρετά και δεν έχουν καν ουσία ιστορίας για να μας απασχολήσει.

  • Bill B.

    Από πού να ξεκινήσεις και τι να πεις τώρα; Εμένα δώσε μου γραμμικό κινηματογραφικό single τίτλο και δε θέλω τίποτα άλλο. Παίζω και Metro ξανά αυτό το διάστημα και είμαι τρελαμένος. Αποδέχομαι φυσικά και τα open world ή έστω τα παιχνίδια με μεγάλα επίπεδα, πολλαπλής προσέγγισης (ψευτό-open world, όπως τα λέω). Ανυπομονώ για τη στιγμή που θα κλείσει η ΕΑ, νομίζει ότι είναι «ηγέτης» σε αυτό που κάνει, αλλά είναι καθαρός καρκίνος στη βιομηχανία του gaming.

    • Worms

      To χαλασες λιγο στο Metro αλλα οκ 🙂

      • Bill B.

        Δε σου αρέσει;

        • Worms

          Καθολου ομως. Πολυ σκοτεινο, πολλα λαθη με τις αποστολες, πολλες φορες αδικο μονο και μονο για να σε πεδεψει(πχ με το πουλι που σε αφηνε ΠΑΝΤΑ "εντελως τυχαια" στην αντιθετη πλευρα του ποταμιου απο εκει πoυ επρεπε να πας), save συστημα που τυχαινε την ωρα που πεθαινεις και αναγκαστηκα επρεπε να παιξεις απο την αρχη, η ΑΙ οταν χτυπαγε ο συναγερμος ηταν πολυ αδικη ενω οταν δεν σε ειχαν αντιληφθει πολυ ευκολη, και ειδικα στο 2033 δεν δεθηκες καθολου με τον πρωταγωνιστη.

          Ωραια τα γραμμικα αλλα τα Metro δεν μου αρεσαν 🙂 Βεβαια γουστα ειναι αυτα

          • Bill B.

            Ναι, δε θα διαφωνήσω, ό,τι θέλει ο καθένας παίζει. Εμένα είναι η αγαπημένη μου σειρά, θα έλεγα πιο πάνω και από τα Assassin's και Witcher. Το Exodus, πιο Day1 αγορά, δε γίνεται. 2033, Last Light, τα ξέρω από έξω και ανακατωτά, από τις τόσες φορές που τα έχω παίξει και τώρα έχω στόχο τα διαφορετικά τέλη, στο 2033 το πέτυχα, για να δούμε στο LL. Καλά που υπάρχει και η 4A και μου δίνει αυτό που θέλω.

            • Worms

              Στο Exodus λενε οτι θα παρουν ιδεες απο τα Stalker. Αυτο εχουν ανακοινωσει. Μακαρι να βγει καλυτερο απο τα προηγουμενα

            • Constantinos

              Ο χρήστης Constantinos νιώθει προδομένος από τον Bill B.

              • Bill B.

                ΧΑΧΑΧΑΧ... Άντε και τα 2 στην κορυφή, μιας και είναι διαφορετικά είδη λολ

  • Agony

    Εχει και η ΕΑ άποψη ???

  • alessan

    Δυστυχως δεν θα μπει μυαλο ποτε, ουτε σε εμας, ουτε στις εταιρειες εκδοσης! Τι σημασια εχει αν ειναι linear, αν ειναι open world, single player, Multiplayer, Always online, F2p, Indie, AAA, Platform, Action, Rpg;;; Γιατι τοσες ταμπελες για να βρουμε τι αρεσει στον κοσμο;; Μονο εγω πιστευω οτι του/μας αρεσουν τα καλα παιχνιδια; Ενω το μονο που πρεπει να ψαχνουμε λοιπον, ειναι αν καποιο παιχνιδι ειναι καλο ή οχι, αναλωνομαστε στην ταμπελα που εχει παρει! Πιστευω οτι, οτι φτιαχνεται με μερακι και μπολικη δουλεια θα τον βρει τον δρομο του αργα ή γρηγορα! Παντα θα υπαρχουν εξαιρεσεις φυσικα που θα μας στενοχωρουν (ειτε γιατι καποιο καλο δεν επιασε, ειτε γιατι καποιο κακο πουλαει ανεξηγητα)! Ειναι τοσο μεγαλη η αγορα πλεον που υπαρχει χωρος για τα παντα! Αρκει να εχουν ποιοτητα και να προσφερουν κατι σωστο στον εκαστωτε gamer που θα το δοκιμασει!

    Οι δηλωσεις των εταιρειων οταν τα εχουν κανει σαλατα με ενα παιχνιδι ειναι φασκελοκουκουλοστα! Δεν θα ηταν φυσικα η ΕΑ εξαιρεση που εχει κανει το συμπαν του Star Wars στα video games μια ιστορια για γελια! Προφανως σε linear παιχνιδια δεν μπορει να βρει καποιο τροπο να βαλει εξτρα χρεωσεις περα απο κανα βρακυ για τον Τσουμπακα και καμια σωβρακοφανελα για τον Σολο 🙂

    Τελος δεν μπορω να ακουω χαζες δηλωσεις απο τις εταιρειες απλα για να στρεψουν καπου τον κοσμο! Μια πεθαινει το ενα, μια πεθαινει το αλλο, μπας και μας στρεψουν την προσοχη εκει που επιθυμουν, αλλα ολα, οταν αξιζουν βρισκουν τροπο και υπαρχουν! Για ονομα δλδ μια πεθαιναν τα pc, μια οι κονσολες, μια τα platform, μια τα adventures, μια τα rpg, μια τα κουτατα, μια τα ψηφιακα! Ολα εχουν χωρο, οταν υπαρχει πλεον τοσο μεγαλο κοινο!

  • ZISIS

    Ea fuck off! Μας αρεσουν τα ποιοτικα παιχνιδια και οχι οι ταμπελες... Το uncharted 4 να βαλεις μονο, του το βουλωνεις το στομα..Προσωπικα προτιμώ γραμμικα παιχνιδια με αρχη μεση τελος αλλα δεν λεω οχι και σε αλλες κατηγοριες οπως ανοιχτου κοσμου (παροτι συνηθως ειναι φλυαρα!). Multiplayer δεν αγγιζω καθολου. Σεβομαι ομως αυτους που τους αρεσουν. Ολα τα ειδη παιχνιδιων πρεπει να υπαρχουν. Βγαινει ο καθε τυχαρπαστος με υπουλες διαπιστωσεις να παρασυρει κοσμο στο να υλοποιησει τα κερδοσκοπικα του σχεδια

  • Tanno Buchino

    Μας αρέσουν τα ποιοτικά και γραμμικά παιχνίδια. Τα multiplayer παιχνίδια είναι που ΔΕΝ μας αρέσουν. Τώρα τράβα γαμήσου που έκλεισες τα στούντιο που έφτιαχναν παιχνίδια σαν του λόγου του Dante's Inferno. Ούτε κι ο Άδης δε σε σώνει με την οργή του λαού!

    • ZISIS

      Πες τα. Dantes inferno φιλε αρκετα υποτιμημενο. Μια κορυφαια εταιρεια ειχαν την visceral και την εκλεισαν τα μπ@υρδελ@

  • Rum Karadeniz

    Κάποτε βγάζανε και παιχνιδάρες τύπου dragon age origins,battle for middle earth...Κρίμα γιατί με αυτό τον τρόπο δείχνουν ασέβεια σε όλους εμάς τους gamers που τους κάναμε μάγκες,κυριολεκτικά,παίζοντας και αγοράζοντας τα παιχνίδια τους πριν έρθει η λαίλαπα του multiplayer.

  • La Li Lu Le Lo

    ΕΑ φτιάξε ότι game θες αλλά μην λες χαζομάρες

  • VagDog

    Ναι βρε μπούφοι της ΕΑ... Αφού Uncharted, The Last of Us κλπ δε πουλάνε καθόλου... Άντε γιατί πήξαμε στο map cleaning και στα επαναλαμβανόμενα open world!!!

    • Constantinos

      Προσεξε που θα καταληξεις.

  • Δημητρης.

    Εα , ξυσε τα @@ σου...

  • Deresek

    η ΕΑ παίζει να πιστεύει ότι το battlefront 2 δεν τα πάει καλά επειδή έχει 4 ώρες γραμμικό single...

  • ggraper
  • Maver1ckGR

    Aπο το Batttlefront 2 αυτο που αξιζει πραγματικά ειναι το single player.Το multi ειναι καλό αλλά πολυ μπερδέμενο.Αλλά οπως πάντα η EA πάντα κοιταζε τον κώλο της.

  • George255

    καλα τετοια παπαρια εννοειται την περιμενα απο την ΕΑ...Το καλυτερο παιχνιδι που επαιξα φετος πραγματικα ειναι το uncharted 4!!! τετοια ποιοτητα δεν εχω ξαναδει!