alt text

Ποτέ δεν υπήρξα ο υπέρτατος φαν του ανθρώπου νυχτερίδα. Έχει κάτι το ενοχλητικό σαν προσωπικότητα ο Bruce Wayne/Batman, μία αλαζονεία, μία σοβαροφάνεια και μία μονοδιάστατη αντίληψη του κόσμου του που μου τη σπάει. Ταυτόχρονα όμως μου ασκεί μία γοητεία και με σαγηνεύει τόσο όσο κανένας άλλος υπερήρωας. Είναι πιθανώς το σκοτάδι που τον κάνει να διαφέρει από τους υπόλοιπους, σε συνδυασμό με το Gotham City, που διακρίνεται από μία υγρή, neo-noir αισθητική. Είναι όμως και οι εχθροί του Batman που τον κάνουν να διαφέρει από άλλους κόσμους είτε μιλάμε για DC είτε για Marvel. Το επίπεδο σχιζοφρένειας και επικινδυνότητας των Joker, Riddler, Penguin, Two Face αλλά και πολλών άλλων παραδόξως προσθέτουν πόντους στην γοητεία αυτή του Batman μετατρέποντάς τον σε σημαντικό και μοναδικό ήρωα στη φαντασία όλων μας.

Πολλές εκδοχές του Batman έχουν βρει το δρόμο τους στην μεγάλη οθόνη με αποκορύφωμα την τριλογία του Christopher Nolan. Παρότι προσωπικά έχω ταυτιστεί με τις δύο ταινίες του Tim Burton, κυρίως για την κορυφαία ατμόσφαιρα αυτού του σουρεαλιστικού νουάρ που έχει στο δικό μου μυαλό το Gotham City, αναγνωρίζω ότι οι πρόσφατες ταινίες έφεραν με ξέφρενο ρυθμό στην επιφάνεια έναν ήρωα που ψυχορραγούσε από άτολμες, απαράδεκτες προηγούμενες μεταφορές (βλ. Val Kilmer ως Batman). Το ίδιο ακριβώς κατάφερε η Rocksteady με τη σειρά Batman Arkham, η οποία είχε κορυφαία ατμόσφαιρα και gameplay. Ακολουθώντας δε μία ενδιάμεση προσέγγιση για το Gotham, μεταξύ του Burton και του Nolan, κατάφερε να αποδώσει άψογα το σκοτεινό κόσμο της νυχτερίδας. Όσο καλά όμως και αν ήταν τα Batman Arkham, όσο και αν ταυτιστήκαμε με τον Batman και χρησιμοποιήσαμε όλα του τα gadget και τα κόλπα, πάντα είχαμε το παράπονο ότι ποτέ δε θα νιώσουμε πως είναι να είσαι πραγματικά Batman. Αυτό το παράπονο το άκουσε η Rocksteady και υλοποίησε το Batman: Arkham VR, ένα παιχνίδι στο οποίο δε χειρίζεστε απλά τον Batman, αλλά είστε ο Batman.

Το Batman: Arkham VR ξεκινά με την κλασική πλέον σκηνή της δολοφονίας των γονιών του Bruce Wayne. Εσείς ως μικρός Bruce είστε μάρτυρες αυτής της σκηνής. Στη συνέχεια επιστρέφετε στο παρόν ως ενήλικας Bruce μαζί με τον πιστό σας μπάτλερ και βοηθό Alfred προκειμένου να εντοπίσετε τα ίχνη των Nightwing και Robin. Το σήμα τους έχει χαθεί εδώ και μέρες και βέβαια η ανησυχία εντείνεται όταν πρόκειται για δύο τόσο ικανούς πολεμιστές. Εσείς, λοιπόν, ως Batman αναλαμβάνετε να ακολουθήσετε τα ίχνη τους και να ανακαλύψετε τί συνέβη. Καθότι το σενάριο περιέχει ανατροπές, δεν θα αποκαλύψω περισσότερα. Η συνέχεια επί της οθόνης σας ή μάλλον επί τoυ... headset σας.

Ξεκινάτε φορώντας τη στολή.

Ξεκινάτε φορώντας τη στολή.

Σεναριακά το παιχνίδι πιθανόν να διαδραματίζεται μεταξύ Arkham City και Arkham Knight, αφού δηλαδή ο Joker έχει πεθάνει και έχει στείλει τα μολυσμένα αίματα σε διάφορα νοσοκομεία. Και λέω πιθανόν, γιατί το παιχνίδι ποτέ δεν αποκαλύπτει λεπτομέρειες σχετικά με την χρονική περίοδο. Είναι ένα σενάριο που εκτυλίσσεται ομαλά, έχει μεγάλο ενδιαφέρον, καταφέρνει να σας απορροφήσει και να σας κάνει πραγματικά να αγωνιάτε για το τί μέλλει γενέσθαι... και κάπου εκεί σας αφήνει σύξυλους. Το Batman: Arkham VR είναι ένα από τα πλέον μικρά VR παιχνίδια και δυστυχώς το τέλος μένει ανοιχτό και με ερωτηματικά. Και ενώ βεβαίως προσωπικά λατρεύω τα open endings, το συγκεκριμένο απλά αφήνει περιθώριο για επόμενο παιχνίδι Batman, κάτι που δεν έχει σκοπό να βγάλει η Rocksteady. Οψόμεθα.

Ως προς το χειρισμό, το Batman: Arkham VR απέχει χιλιόμετρα από τα “ξαδερφάκια” του. Δεν πρόκειται πλέον για stealth action, αλλά μάλλον για μία adventuroειδή προσομοίωση του να είσαι Batman, με όλα της τα καλούδια βέβαια. Έτσι, έχετε στην διάθεσή σας το batclaw, το διπλής χρήσης detective scanner του Batman και βέβαια τα batarangs. Αλλά δεν πρόκειται να τα χρησιμοποιείτε σε μάχες, όχι άμεσα τουλάχιστον. Τα χρησιμοποιείτε ως βοηθήματα προκειμένου να λύνετε κάποιους υποτυπώδεις γρίφους που περιέχει το παιχνίδι ή να ξεπερνάτε τους εχθρούς αλλά έμμεσα, δηλαδή όχι χτυπώντας τους με αυτά. Το batclaw το χρησιμοποιείτε και για να μεταφέρεστε από σημείο σε σημείο στο batcave.

Προκειμένου να αποφευχθεί το κλασικό πρόβλημα που έχουν τα VR παιχνίδια, δηλαδή τη ναυτία που προκαλείται από τη σύγχυση του εγκεφάλου λόγω VR κίνησης και πραγματικής ακινησίας, η Rocksteady επέλεξε την ασφαλή λύση της τηλεμεταφοράς. Σε κάθε οθόνη υπάρχουν προκαθορισμένα σημεία στα οποία μπορείτε να μεταφέρεστε και για να το καταφέρετε κοιτάτε προς αυτά και πατάτε το σχετικό κουμπί του PS Move ή του Dualshock . Tο παιχνίδι υποστηρίζει και τα δύο χειριστήρια, οπότε εάν δεν έχετε στην κατοχή σας PS Move μην ανησυχείτε, αν και σας συστήνω ανεπιφύλακτα να αποκτήσετε πριν παίξετε το παιχνίδι. Προσωπικά δεν είχα πρόβλημα με την τηλεμεταφορά, λόγω του adventuroειδούς χαρακτήρα του παιχνιδιού το βρήκα ταιριαστό. Απλά μην προσδοκάτε τίποτα σε action, όλα στην κίνηση είναι προδιαγεγραμμένα και υπολογισμένα με τέτοιο τρόπο ώστε το tracking των PSVR και χειριστηρίων να είναι ομαλό και να μη χάνεται το immersion.

Ο Nightwing (δηλαδή ο Robin νούμερο 1) αγνοείται.

Ο Nightwing (δηλαδή ο Robin νούμερο 1) αγνοείται.

Ως προς τις υπόλοιπες επιλογές του χειρισμού, υπάρχει η δυνατότητα να παίζετε καθιστοί ή να στέκεστε όρθιοι. Σαφέστατα σας προτείνω το δεύτερο, κυρίως γιατί το παιχνίδι έχει σχεδιαστεί με τον Batman σε όρθια θέση, οπότε εάν θέλετε πραγματικά να ταυτιστείτε, αξίζει λίγο η μετακίνηση δύο-τριών επίπλων προκειμένου να το καταφέρετε. Στα αρνητικά του χειρισμού είναι η δύσκολη διαδικασία σεταρίσματος των PSVR και controllers. Το παιχνίδι έχει πολύ αυστηρή θέση στην οποία πρέπει να βρίσκεστε/κάθεστε ώστε να το απολαύσετε στο έπακρο και δεν δίνει σχεδόν κανένα περιθώριο ευελιξίας. Τα πόδια πρέπει να είναι στο τάδε σημείο με το headset πάνω από αυτά (προφανώς) και αυστηρά μέσα στο πλαίσιο που εμφανίζεται στην τηλεόραση. Αλλιώς αυτά που βλέπετε μάλλον είναι μακριά σας ή σε λάθος θέση. Από την άλλη, με τόσο αυστηρά κριτήρια το αποτέλεσμα είναι ένα ομαλότατο VR χωρίς σπασίματα ή αλλοπρόσαλλα σκηνικά.

Η απεικόνιση του Gotham σε VR είναι μοναδική αίσθηση. Η Rocksteady θεωρώ ότι ξεπέρασε τον εαυτό της σε αυτό το σημείο. Τα γραφικά των εξωτερικών χώρων είναι πεντακάθαρα, με εκπληκτικό frame rate, πολύ όμορφα εφέ, έχοντας όμως όλη τη σκοτεινή και μιζεροεγκληματική αισθητική που ταιριάζει στον κόσμο του Batman. Αλλά και στους εσωτερικούς χώρους επικρατεί η ατμόσφαιρα που περιμένουμε από ένα παιχνίδι Arkham. Ειδικά το πέρασμα από το Arkham Asylum είναι εκπληκτικά κλειστοφοβικό και τρομακτικό. Παρόμοια, το batcave ξεχωρίζει με το εντυπωσιακό ύψος, τα νερά που το περιτριγυρίζουν, τις νυχτερίδες που παραμονεύουν και βέβαια την τεχνολογία που έχει εγκαταστήσει εκεί ο Wayne. Αυτό που επίσης εντυπωσιάζει είναι η αναλογία των μοντέλων. Το VR γενικά πάσχει συχνά από περίεργες αναλογίες στα ανθρώπινα μοντέλα, δηλαδή οι άνθρωποι που βλέπετε μπροστά σας είναι μεν σωστοί σε αναλογία με το περιβάλλον γύρω τους, αλλά για κάποιο λόγο φαίνονται υπερβολικά μικροί στα μάτια σας. Αυτό δεν ισχύει στο Batman: Arkham VR, καθώς οι αναλογίες όλων των μοντέλων είναι αληθοφανείς καί σε σχέση με το περιβάλλον καί σε σχέση με εσάς.

Τα θετικά του παιχνιδιού συνεχίζονται στον ήχο, χωρίς όμως να εντυπωσιάζουν εξίσου. Το μουσικό background είναι αρκούντως καλό, αν και μάλλον υποτυπώδες, ενώ δεν με εξέπληξε όσο θα ήθελα το ακουστικό 3D του PSVR. Μην παρεξηγούμαι, η δουλειά και στον τομέα αυτό είναι πολύ καλή, απλώς δεν είναι αυτό που σας μένει. Εξαίρεση, βέβαια, στον ήχο είναι οι εκπληκτικές ερμηνείες των ηθοποιών που παίζουν τους (λίγους) χαρακτήρες που συναντάτε, με τον Mark Hamill στο ρόλο του Joker να δίνει ρέστα για άλλη μια φορά.

Ο Penguin αυτοπροσώπως!

Ο Penguin αυτοπροσώπως!

Καλά όλα τα παραπάνω, αλλά ας μην κρυβόμαστε, αυτό που ενδιαφέρει όλους είναι κατά πόσο το παιχνίδι επιτυγχάνει τον πρωταρχικό του σκοπό, δηλαδή να σας πείσει ότι είστε ο Batman. Σε αυτό κυρίες και κύριοι απλά χειροκροτώ την Rocksteady. Το immersion είναι ένα από τα καλύτερα που έχω νιώσει σε VR παιχνίδι, κάτι που ενισχύεται από την καθαρότητα των γραφικών και το άρτιο tracking. Ξεκινώντας το παιχνίδι, πιστέψτε με, απλά νομίζετε ότι είστε ο Batman. Δε μπορώ να σας περιγράψω την αίσθηση του να πιάνετε με τα χέρια σας την μάσκα και να τη φοράτε σα να είναι πραγματικότητα. Και αμέσως μετά να κοιτιέστε στον καθρέφτη και να κουνάτε κεφάλι και μούσκουλα, αντικρίζοντας απέναντι τον πελώριο άνθρωπο νυχτερίδα. Είχα δει πολλά βίντεο, αλλά όπως πάντα στο VR η εμπειρία διαφέρει ριζικά από τη θεωρία. Και είναι τόσο ισχυρό το immersion, που προσωπικά στο Arkham Asylum αισθάνθηκα όλη την ανατριχίλα και τον τρόμο και τον φόβο που θα αισθανόμουν εάν βρισκόμουν σε πραγματικό ψυχιατρείο υψηλής ασφαλείας. Στο δε σημείο που ο Joker ζητάει να τον πλησιάσετε δεν κρύβω ότι κοντοστεκόμουν μπόλικη ώρα προτού το αποφασίσω. Σε αυτό το σημείο είναι που κυριολεκτικά αισθάνθηκα ότι ο Joker είναι ο πιο επικίνδυνος κακός της DC. Πραγματική τρέλα.

Το Batman: Arkham VR θα ήταν ένα πραγματικό αριστούργημα, ένα παιχνίδι που θα συζητούσαμε για πολλά χρόνια. Δυστυχώς, εκεί που έχετε ενθουσιαστεί και δεν πιστεύετε ότι ζείτε αυτή την εμπειρία, ξαφνικά τελειώνει. Και τελειώνει με ερωτηματικά και μία άισθηση αναμονής για σίκουελ το οποίο μάλλον δε θα έρθει ποτέ. Κοιτάτε το ρολόι και βλέπετε πως έχουν με το ζόρι περάσει 90 λεπτά και αναρωτιέστε εάν δώσατε ποτέ 20 ευρώ για κάτι τόσο μικρό. Παρότι μετά το τέλος μπορείτε να ξαναπαίξετε από την αρχή προσπαθώντας να βρείτε και να λύσετε τους διασκορπισμένους γρίφους του Riddler που ξεκλειδώνονται, η πίκρα παραμένει. Παρόλα αυτά, δεν μπορώ να κρύψω τον ενθουσιασμό που μου δημιούργησε το Batman: Arkham VR, ούτε το γεγονός ότι ξαναεπισκέφτηκα το Gotham City και το batcave και ότι θα τα επισκέπτομαι συχνά πυκνά. Γιατί τώρα μπορώ. Γιατί τώρα είμαι και εγώ ο Batman.

  • Πεντακάθαρα γραφικά με σωστές αναλογίες μοντέλων
  • Απίστευτα έντονη αίσθηση ότι είσαι μέσα στο παιχνίδι
  • Ο Joker
  • Απαράδεκτα μικρή διάρκεια
  • Ακριβό για ό,τι προσφέρει
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:PSVR, Oculus Rift, HTC Vive
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:Rocksteady
ΕΚΔΟΣΗ:Warner
ΔΙΑΘΕΣΗ:-
ΕΙΔΟΣ:Adventure
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:https://www.batmanarkhamvr.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:11/10/2016 (PSVR), 25/4/2017 (Oculus Rift, HTC Vive)
PEGI:18