alt text

Ashen Review

, 18/01/2019  

Τα τελευταία χρόνια τα παιχνίδια που εμπνέονται ή ακόμη και αντιγράφουν τους μηχανισμούς των “SoulsBorne” παιχνιδιών ξεφυτρώνουν σαν τα μανιτάρια, με την πλειοψηφία τους να μην προσφέρει κάτι συνταρακτικό σε σχέση με τα αριστουργήματα της From Software. To Ashen όμως είναι από τις περιπτώσεις παιχνιδιών που κάνει θαρραλέα βήματα να αλλάξει την πεπατημένη στα παιχνίδια του είδους και εν τέλει δικαιώνεται, καθώς είναι μία ξεχωριστή και πραγματικά αξιοπρεπής εναλλακτική στο κορεσμένο αυτό είδος.

Η ιστορία του Ashen είναι σαφέστατα επηρεασμένη από τον κόσμο των Souls, αφού κι αυτή πραγματεύεται την αιώνια διαμάχη μεταξύ του φωτός και του σκοταδιού. Το Ashen είναι μία θεότητα που από την επιθανάτια ανάσα του δημιούργησε τρεις διαφορετικές εποχές στον fantasy κόσμο του παιχνιδιού. Την εποχή των Elder Darks, την εποχή των Listeners και την εποχή των ανθρώπων. H ακόρεστη δίψα των Elder Darks να εξαφανίσουν κάθε ίχνος φωτός αλλά και η μετέπειτα μάχη μεταξύ των Listeners και των ανθρώπων έφερε τον κόσμο στα πρόθυρα της καταστροφής και του αιώνιου σκοταδιού. Η τελευταία ελπίδα είναι η αναγέννηση του Ashen, οπότε η αποστολή σας είναι να το ανακαλύψετε και να το προστατέψετε από τα αδίστακτα χέρια των Elder Darks. Η ιστορία του Ashen μπορεί να μην διεκδικεί δάφνες πρωτοτυπίας, αλλά εξυπηρετεί το σκοπό της να σας βάλει στο κλίμα του παιχνιδιού. Μάλιστα ακολουθεί εντελώς διαφορετικό μονοπάτι όσον αφορά την αφήγηση, αποφεύγοντας τις αφαιρετική προσέγγιση των SoulsBorne. Μέσα από την 20ωρη περίπου ενασχόλησή σας με τον τίτλο καταλαβαίνετε την εξέλιξη της ιστορίας, αλλά μαθαίνετε και παράπλευρες ιστορίες που συμπληρώνουν το παζλ ως προς το τί οδήγησε στην επαίσχυντη κατάσταση που βρίσκεται πλέον ο κόσμος.

Οι μηχανισμοί πάνω στους οποίους έχει στηθεί το Ashen διαφέρουν σημαντικά σε σχέση με όσα έχουμε δει μέχρι τώρα σε παιχνίδια του είδους. Στο Ashen αναλαμβάνετε κύριες και δευτερεύουσες αποστολές που θυμίζουν λογική open-world και μάλιστα η ανάπτυξη του χαρακτήρα σας διαμορφώνεται με βάση την ολοκλήρωση αυτών των αποστολών. Οι αποστολές αυτές καθαυτές δεν παρουσιάζουν κάποιο ιδιαίτερο ενδιαφέρον, αφού στην πλειοψηφία τους καλείστε να βρείτε κάποιο αντικείμενο ή να σκοτώσετε κάποιον συγκεκριμένο εχθρό, αλλά μέσα από την εξέλιξη της κάθε αποστολής μαθαίνετε σημαντικά πράγματα για τον κόσμο του παιχνιδιού, αλλά και για τους χαρακτήρες που σας περιβάλλουν. Κατά την διάρκεια της περιπέτειας συναντάτε νέους χαρακτήρες οι οποίοι σταδιακά δημιουργούν μία μικρή κοινότητα. Ολοκληρώνοντας αποστολές για τον κάθε χαρακτήρα, έχετε ανταποδοτικά οφέλη είτε αυξάνοντας άμεσα την υγεία σας, είτε το stamina σας, είτε εξαργυρώνοντας scoria που είναι η νομισματική μονάδα του παιχνιδιού, οπότε μπορείτε να κάνετε πιο ισχυρό το όπλο σας, να αυξήσετε τα φιαλίδια αναπλήρωσης της υγείας σας, να δημιουργήσετε βέλη κτλ.

Ισχύς εν τη ενώσει.

Ισχύς εν τη ενώσει.

Το Ashen είναι απογυμνωμένο από αναλυτικά στατιστικά για κάθε όπλο ή εξοπλισμό, ενώ και η εξέλιξη του χαρακτήρα σας δεν βασίζεται στην ανάπτυξη των στατιστικών του όπως συμβαίνει στα Souls. Τα πάντα είναι πολύ πιο απλοϊκά, γεγονός που λειτουργεί υπέρ του παιχνιδιού, καθώς δίνεται μεγαλύτερη βαρύτητα στο action μέρος και λιγότερο στο RPG. Ένας από τους χαρακτήρες που συναντάτε στο παιχνίδι, σας δίνει την δυνατότητα να προσθέσετε artifacts τα οποία λειτουργούν σαν passive skills, οπότε ο συνδυασμός των artifacts που αφομοιώνετε στον χαρακτήρα σας δίνει ένα μεγαλύτερο βάθος στο χτίσιμό του. Θετικό είναι το γεγονός ότι μπορείτε να αλλάζετε artifacts συνεχώς εξαργυρώνοντας scoria, οπότε μπορείτε εύκολα να πειραματιστείτε ώστε να έχετε τον συνδυασμό που σας εξυπηρετεί.

Το Ashen διαφοροποιείται σημαντικά και ως προς την εξερεύνηση του κόσμου, προσφέροντας έναν πιο ανοιχτό κόσμο σε σχέση με άλλα παιχνίδια του είδους, ενώ υπάρχει και χάρτης για να μπορείτε να βρείτε ανά πάσα ώρα και στιγμή το σημείο στο οποίο βρίσκεστε. Αν και αρχικά αντιμετώπισα με σκεπτικισμό την ύπαρξη χάρτη, εντούτοις, λόγω του απλωμένου κόσμου του παιχνιδιού, ένας τέτοιος χάρτης κρίνεται απαραίτητος και προσφέρει θετικά στην εμπειρία. Επιπλέον, το παιχνίδι στηρίζεται αρκετά στο platforming, αφού σε αρκετά σημεία χρειάζεται να πηδήξετε σε υψηλότερες πλατφόρμες για να βρείτε κάποιο αντικείμενο ή όπλο. Τα άλματα ευτυχώς έχουν την απαραίτητη ακρίβεια οπότε σπάνια καταλήγετε στο κενό ύστερα από κάποια αποτυχημένη απόπειρα να πάτε από την μία πλατφόρμα στην άλλη. Ο σχεδιασμός των περιοχών έχει εντελώς διαφορετική λογική σε σχέση με τα Soulsborne. Δεν έχει την πολυπλοκότητα και την διασύνδεση που υπάρχει στα αριστουργηματικά παιχνίδια της From Software, αλλά περισσότερο θυμίζει παιχνίδια με open-world σχεδιασμό, με εξαίρεση τα dungeons που υπάρχουν στο κόσμο.

Αναμφίβολα η κορυφαία εμπειρία που βιώνετε στο Ashen είναι η εξερεύνηση των εν λόγω dungeons, όπου κυριαρχεί το σκοτάδι, οπότε πρέπει να χρησιμοποιήσετε το φαναράκι στο αριστερό σας χέρι για να μπορέσετε να περιπλανηθείτε στους δαιδαλώδεις διαδρόμους του εκάστοτε dungeon. Η εμπειρία εδώ “πιάνει ταβάνι”, αφενός γιατί είστε υποχρεωμένος να αποχωριστείτε την ασπίδα σας για να μπορείτε να κρατάτε το φανάρι για να φωτίζει τον δρόμο σας και αφετέρου γιατί το πάντρεμα του απόλυτου σκοταδιού με το λιγοστό φως από το φαναράκι δημιουργεί μία άκρως κλειστοφοβική και αγχωτική ατμόσφαιρα που ταιριάζει γάντι στην εμπειρία του παιχνιδιού. Στα dungeons δεν υπάρχει χάρτης και αυτό γιατί στην πραγματικότητα είναι πιο γραμμικά σε σχέση με τον υπόλοιπο κόσμο του παιχνιδιού, ενώ υπάρχουν απειροελάχιστα ritual stones (τα αντίστοιχα bonfires) εντός των dungeon, οπότε το άγχος σας να μην πεθάνετε γίνεται ακόμη πιο έντονο. Παρεμπιπτόντως, το γεγονός αυτό είναι δίκοπο μαχαίρι, καθώς υπάρχει σημείο του παιχνιδιού όπου πρέπει να επαναλαμβάνετε σχεδόν μισή ώρα gameplay σε περίπτωση που χάσετε, γεγονός που ενδέχεται να σας αποθαρρύνει αν κολλήσετε σε αυτό το σημείο.

Τα boss fights είναι λίγα σε αριθμό και δεν εντυπωσιάζουν.

Τα boss fights είναι λίγα σε αριθμό και δεν εντυπωσιάζουν.

Στην εμπειρία της μάχης το Ashen βάζει κι εδώ την δική του “πινελιά”, καθώς σε όλη τη διάρκεια του παιχνιδιού έχετε πάντα κάποιον AI σύμμαχο να μάχεται μαζί σας. Η δυνατότητα αυτή κάνει το παιχνίδι αρκετά πιο βατό σε σχέση με τα Soulsborne, αφού ο σύντοφός σας είναι αρκετά επιθετικός και ξεπαστρεύει εχθρούς, ενώ μπορείτε να αποσυντονίζετε πιο δύσκολους εχθρούς ή boss που δεν ξέρουν σε ποιον από τους δύο να επιτεθούν. Βέβαια υπάρχουν στιγμές όπου η νοημοσύνη του απογοητεύει, όταν για παράδειγμα πέφτει στο κενό και σας αφήνει μόνο σας ή όταν παίρνει την πρωτοβουλία να επιτεθεί σε εχθρούς που δεν θέλετε, αλλά σε γενικές γραμμές κρίνεται ικανοποιητική. Μάλιστα, αν είστε online μπορεί κάποιος άλλος παίκτης να μπει στον κόσμο σας και να αναλάβει ο ίδιος τον σύμμαχό σας, γεγονός που κάνει την εμπειρία πιο απολαυστική. Το online co-op είναι απροβλημάτιστο, χωρίς lag και συχνά σας λύνει τα χέρια ιδιαίτερα αν έχετε κολλήσει σε κάποιο dungeon. Αν πάλι θέλετε μία πιο μοναχική εμπειρία μπορείτε να επιλέξετε να μην έχετε κανένα σύμμαχο, δηλαδή ούτε ΑΙ, ούτε πραγματικό παίκτη, αλλά σε αυτή την περίπτωση ετοιμαστείτε να... κολυμπήσετε στα βαθιά γιατί το παιχνίδι γίνεται πολύ πιο δύσκολο.

Το σύστημα μάχης παρουσιάζει ομοιότητες με τα Soulsborne, αν και το σετ κινήσεων του κάθε όπλου είναι αρκετά πιο περιορισμένο και απλοϊκό σε σχέση με τα παιχνίδια της From Software. Η κίνηση του χαρακτήρα σας έχει την απαραίτητη ρευστότητα, ενώ και τα χτυπήματά του στους εχθρούς προσφέρουν ίδια απόλαυση με τα Soulsborne. H ποικιλία των όπλων δυστυχώς δεν ενθουσιάζει, ενώ εντύπωση προκαλεί η απουσία σπαθιών κάθε είδους από το διαθέσιμο οπλοστάσιο του παιχνιδιού. Το γεγονός αυτό, μαζί με την απουσία οποιουδήποτε είδους μαγείας, μειώνει αρκετά τις πιθανότητες να ασχοληθείτε και δεύτερη φορά με το παιχνίδι, αφού λίγο πολύ έχετε δοκιμάσει τα πάντα από το πρώτο playthrough. Ένα ακόμη θέμα είναι ο μικρός αριθμός boss, αφού υπάρχουν μόλις πέντε μέσα στο παιχνίδι. Ακόμη κι αν το παραβλέψετε αυτό, ολοκληρώνοντας το παιχνίδι συνειδητοποιείτε ότι κανένα boss δεν σας έχει μείνει χαραγμένο στο μυαλό, ούτε για την πολυπλοκότητα των κινήσεων του, ούτε για την εμφάνισή του, γεγονός που απογοητεύει. Αντίθετα με τα boss, η ποικιλία των απλών εχθρών βρίσκεται σε καλύτερη μοίρα, αν και προσωπικά θα ήθελα λίγα περισσότερα είδη εχθρών ώστε να μην ανακυκλώνονται συχνά οι ίδιοι και οι ίδιοι.

Η εμπειρία στα dungeons είναι σκληροπυρηνική.

Η εμπειρία στα dungeons είναι σκληροπυρηνική.

Οπτικά το Ashen ξεχωρίζει με το εκπληκτικό εικαστικό του που θυμίζει ένα πιο μουντό Journey. Από τους χαρακτήρες λείπουν τα χαρακτηριστικά των προσώπων, ενώ αυτή η μίνιμαλ αισθητική κυριαρχεί και στον εν γένει κόσμο του παιχνιδιού και ταιριάζει απόλυτα. Τρομερή δουλειά έχει γίνει με τα πανέμορφα εφέ όταν χρησιμοποιείτε το φαναράκι σας μέσα στα dungeons, τα οποία αποδίδουν εκπληκτική ατμόσφαιρα. Δυστυχώς στο απλό Xbox One παρατηρούνται κάποιες σποραδικές πτώσεις του frame rate σε σημεία, αλλά δεν είναι τόσο έντονες ώστε να επηρεάσουν την εμπειρία σας. Εξίσου καλή δουλειά έχει γίνει και στην μουσική επένδυση, με μελαγχολικές μελωδίες, αλλά και πιο δυναμικά κομμάτια όταν η ένταση του παιχνιδιού μεγαλώνει. Οι ερμηνείες, αν και λίγο “ξύλινες”, εξυπηρετούν τον σκοπό τους και δεν χαλάνε την εμπειρία.

Το Ashen μπορεί να μην γίνει ποτέ χαλίφης στη θέση του χαλίφη στο είδος των Soulsborne, αλλά αποτελεί μία αξιοπρεπέστατη προσπάθεια. Αντλεί μεν έμπνευση από τα αριστουργήματα της FromSoftware, αλλά δεν διστάζει να αφομοιώσει νέα στοιχεία που αλλάζουν αρκετά την εμπειρία που προσφέρουν τέτοιου είδους παιχνίδια. Αν είστε φαν του είδους ή θέλετε κάτι ελαφρώς πιο απλοϊκό και εύπεπτο σε σχέση με τα Souls, δώστε του μία ευκαιρία και δεν θα χάσετε.

  • Ιδιαίτερο εικαστικό
  • Ενδιαφέρουσα ιστορία που ξεδιπλώνεται μέσα από τις αποστολές
  • Το σύστημα μάχης με την βοήθεια ΑΙ χαρακτήρα λειτουργεί σωστά
  • Η εμπειρία στα dungeons
  • Κατάλληλο ακόμη και για μη φανατικούς των Souls
  • Άριστη μουσική επένδυση
  • Μικρή ποικιλία σε όπλα, εξοπλισμό, ενώ δεν υπάρχει καθόλου μαγεία
  • Λίγα boss που δεν εντυπωσιάζουν
  • Τα ritual stones δεν είναι πάντα σωστά τοποθετημένα μέσα στον κόσμο
ΒΑΘΜΟΛΟΓΙΑ: 8.0

ΠΛΑΤΦΟΡΜΑ:Xbox One, PC
ΑΝΑΠΤΥΞΗ:A44
ΕΚΔΟΣΗ:Annapurna Interactive
ΕΙΔΟΣ:Action-RPG
ΠΑΙΚΤΕΣ:Single-player, multiplayer
ΕΠΙΣΗΜΟ SITE:http://www.ashen-game.com/
HM. ΚΥΚΛΟΦΟΡΙΑΣ:7/12/2018